Miten saada Helsingistä vuokra-asunto?

Paavo_85

Olen juuri päättänyt opinnot ja koska nykyisen paikkakunnan työtilanne on erittäin heikko ainakin oman alani suhteen, niin muutto pääkaupunkiseudulle on siis edessä. Tarkoitus oli muuttaa jo tässä toukokuun alussa, mutta en vain ole onnistunut saamaan vuokra-asuntoa.

Pistin jo talvella vuokra-anomukset suurimmille vuokrayhtiöille ja myös Helsingin kaupungille, mutta eipä noista ole mitään kuulunut. Parin viime kuun ajan olen myös soitellut aktiivisesti myös noihin oikotiellä ja asuntoilmoitukset.comissa julkaistuihin ilmoituksiin, mutta asuntoa en ole silti onnistunut saamaan. Olen kyllä käynyt tässä viimeisen 2kk:n aikana varmaan yli 20:ssä asuntoesittelyssä, mutta asunto on aina jäänyt saamatta. Joskus on sentään puhelimessa jo suoraan sanottu ettei kannata lähteä täältä asti esittelyyn (600km), kun ei minulla ole mitään mahdollisuutta saada sitä asuntoa. Tämä on kyllä ollut ihan hyvä juttu, sillä noihin turhiin vuokra-asunto esittelyihin on kulunut melko paljon rahaa matkakuluina.

Olen etsinyt noita alle 600 euron kk-vuokralla olevia yksiöitä ja pikku kaksioita, joita on toki melko vähän tarjolla Helsingissä, mutta kyllä noita uusia ilmoituksia on melkein joka päivä nettiin tullut. Yleensä asunnot ovat vain jo menneet kun niiden perään soittelen (olen soitellut yleensä siinä 10-14 välillä) tai sitten niitä ei vuokrata miehelle/työttömälle/ulkopaikkakuntalaiselle. Olen yrittänyt tarjota normaalin vuokravakuuden lisäksi myös useamman kuukauden ennakkovuokraa ja olen ollut valmis sitoutumaan pidempiaikaisiinkin vuokrasopimuksiin, mutta silti olen aina jäänyt ilman vuokra-asuntoa.

Joten mitä ihmettä minun pitäisi tehdä että pääsen muuttamaan Helsinkiin? En halua muuttaa Espooseen, Vantaalle, Keravalle vaan Helsinkiin ja mielellään sellaiseen paikkaan josta pääsee metrolla/raitiovainulla helposti keskustaan. Minulla on luottotiedot kunnossa,pukeudun siististi, mutta yleensä nuo asuntohaaveet tuntuvat kaatuvan siihen että olen mies, eikä minulla ole tällä hetkellä vakituista työpaikkaa Helsingistä. Lopetin kotipaikkakunnalla työsuhteeni tuossa talvella jotta sain opinnot päätökseen ja olisin muutto valmis nopeasti. Mutta tämä oli ilmeisesti virhe, sillä yksityiseltä puolelta tuntuu olevan melko vaikeaa saada vuokra-asuntoa ilman vakituista työsuhdetta. Pitäisikö minun alkaa valehtelemaan olevani työsuhteessa? Vai mitä? Miten minä voisin "myydä" itseni siellä asuntoesittelyssä niin että olisin niistä 10-30 paikalla olevasta hakijasta se joka sen asunnon saa.

22

7552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h.yyryläinen

      ...jonkun pääkaupunkiseudulla toimivan välittäjän kanssa.
      Useimmat ottavat palkkioksi 1-1,5 kk. vuokran jos saat heidän kauttaan vuokra-asunnon.

      Mainostaa ei saa, mutta näistä eräs järjesti minulle asunnon n.4 viikossa. Googlella löytyy lisää...

      http://www.asuntovalitys.com/vapaat_asunnot.php
      http://www.takio.com/fi/vuokra-asunnot/
      http://www.vuokraturva.fi/palvelua-vuokralaisille/rekisteroidy-asunnonhakijaksi
      http://www.aktia.fi/lkv/vuokraamassa
      http://www.locus.fi/?Palvelut:Vuokralaisille

    • PSSTÄ

      Jos olet alkuperäinen suomalainen,olet väärän värinen,Helsingissä kaupungin vuokra-asunnot menee mamuille,miel tummaihoisille.Raaka totuus.Sun kandee hakea välittäjän kautta tai yksityisiltä vuokranantajilta,ONNEA MATKAAN!

      • Demari44

        No, tämä valkoihoinen sai vuokra-asunnon nopeasti ja helposti. Helsingin kaupungilta.


    • kallista on!

      vakuutusyhtiöden vuokra-asuntoja. Minä sain melkein lennossa asunnon tosin Vantaalta. Yleishyödyllisten yhtiöiden vuokra-asunnot ovet kiven takana. Muistanpa sellaisen uutisen Helsingin kaupungin asunnoista, (tai Vantaan) että 60 asunnon taloon oli 1200 hakijaa. Voit miettiä mahdollisuuksiasi. Varsinkin kun näissä suositaan oman paikkakunnan väkeä. Paitsi mamut, saavat olla mistä tahansa kotoisin, aina löytyy asunto. Varmaankin tuohon mainitsemaani 60 asunnon taloon kaikki valitut ovat olleet mamuja! Sitten vielä ihmetellän mamuvastaisuutta! Toisekseen et varmaankaan löydä Helsingistä 600 euron yksiötä - kaksiota, Helsingissä saat pulittaa 700-800 euroa ainakin.

    • ensin työ...

      täältä työpaikan ja vasta sitten asunnon. Kun työsopimuksen kanssa etsii asuntoa niin on paljon vakuuttavampi tapaus vuokranantajille. Myös työnantajat ovat tottuneet auttamaan asunnon saamisessa tai ehkä jo on tiedossa joku. Usein näkee firmojen ilmoituksia että työntekijälleen haetaan asuntoa.

      • ensin työ...

        jos tänne haluat muuttaa niin joudut kyllä tinkimään tuosta raitovaunu,kävelymatka tai metro periaatteesta. Otat minkä tahansa asunnon minkä pääkaupunkiseudulta saat ja sitten kun koeaika uudella työpaikalla on ohi niin haet ajan myötä uuden asunnon sieltä mistä haluaisit. Kyllä täällä kulkee bussitkin ja skootteritkin yleistyneet...


      • Paavo_85
        ensin työ... kirjoitti:

        jos tänne haluat muuttaa niin joudut kyllä tinkimään tuosta raitovaunu,kävelymatka tai metro periaatteesta. Otat minkä tahansa asunnon minkä pääkaupunkiseudulta saat ja sitten kun koeaika uudella työpaikalla on ohi niin haet ajan myötä uuden asunnon sieltä mistä haluaisit. Kyllä täällä kulkee bussitkin ja skootteritkin yleistyneet...

        Olen kyllä miettinyt tuo vuokravälitys firmojen käyttöä, mutta mitä olen kuullut niin heidän tarjoamansa asunnot ovat aina vähän kalliimman puoleisia, sillä aina pitää maksaa vuokraa (sis. veden) vähintään se 700e ja sitoutua vähintään 12 kuukaudeksi.

        Jos otan asunnon jostain vähän "syrjempää", niin sitten minulla kuluu todennäköisesti joka päivä työmatkoihin (meno paluu) bussissa istuessa se 2h, joka on täysin järjetöntä. Kaverini asui kaksi vuotta sitten vähän aikaa Puotilassa ja hän kertoi maksaneensa vuokraa alle 500 euroa n. 30 neliön asunnosta, eikä työmatkoihinkaan ollut kulunut kuin alle 1h päivässä. Mutta mitä enemmän asuntoa haen, sitä utopistisemmalta tuo alkaa kuulostamaan.

        Niin ja eihän tuo 700 euronkaan vuokra noin yksittäisenä asiana kovinkaan suurelta tunnu, mutta kun siihen tulee aina päälle ne tietyt perusmaksut, kuten netti, vakuutukset, sähkö, vesi, bussikortti, yms. kiinteät kulut ja ruokaakin pitäisi pystyä vielä ostamaan, niin eipä nuo säästöt kovinkaan pitkään riitä jos tuosta vuokrasta ei saa paljoa tingittyä.

        Ehkä tässä pitää alkaa valehtelemaan olevansa työsuhteessa ja printtailla jokin vanha palkkatodistus/tiliote noita vuokraesittelyjä varten. Ei kai ne vuokrantarjoajat nyt kovin helposti lähde selvittelemään vuokralaisen todellista työtilannetta?


      • ki7g
        Paavo_85 kirjoitti:

        Olen kyllä miettinyt tuo vuokravälitys firmojen käyttöä, mutta mitä olen kuullut niin heidän tarjoamansa asunnot ovat aina vähän kalliimman puoleisia, sillä aina pitää maksaa vuokraa (sis. veden) vähintään se 700e ja sitoutua vähintään 12 kuukaudeksi.

        Jos otan asunnon jostain vähän "syrjempää", niin sitten minulla kuluu todennäköisesti joka päivä työmatkoihin (meno paluu) bussissa istuessa se 2h, joka on täysin järjetöntä. Kaverini asui kaksi vuotta sitten vähän aikaa Puotilassa ja hän kertoi maksaneensa vuokraa alle 500 euroa n. 30 neliön asunnosta, eikä työmatkoihinkaan ollut kulunut kuin alle 1h päivässä. Mutta mitä enemmän asuntoa haen, sitä utopistisemmalta tuo alkaa kuulostamaan.

        Niin ja eihän tuo 700 euronkaan vuokra noin yksittäisenä asiana kovinkaan suurelta tunnu, mutta kun siihen tulee aina päälle ne tietyt perusmaksut, kuten netti, vakuutukset, sähkö, vesi, bussikortti, yms. kiinteät kulut ja ruokaakin pitäisi pystyä vielä ostamaan, niin eipä nuo säästöt kovinkaan pitkään riitä jos tuosta vuokrasta ei saa paljoa tingittyä.

        Ehkä tässä pitää alkaa valehtelemaan olevansa työsuhteessa ja printtailla jokin vanha palkkatodistus/tiliote noita vuokraesittelyjä varten. Ei kai ne vuokrantarjoajat nyt kovin helposti lähde selvittelemään vuokralaisen todellista työtilannetta?

        "Ehkä tässä pitää alkaa valehtelemaan...Ei kai ne vuokrantarjoajat nyt kovin helposti..."
        Ei ehkä yksityinen tarkista, mutta välitysfirmat kyllä, siitä ne asunnon omistajat firmalle maksavat.
        "Jos otan asunnon jostain vähän "syrjempää", niin sitten minulla kuluu todennäköisesti joka päivä työmatkoihin (meno paluu) bussissa istuessa se 2h...
        Jos "kipuraja" on 700/kk, löydät itsesi jostain lähiösta. Mikä tahansa helsingin lähiö, keskustaan
        ei kestä kuin korkeintaan 30min. Vantaa/Espoo 10-15min.
        Eihän sinulla ole tiedossa tulevan työpaikkasi sijaintia, sehän voi olla hyvinkin lähellä lähiötä;)


      • Paavo_85
        ki7g kirjoitti:

        "Ehkä tässä pitää alkaa valehtelemaan...Ei kai ne vuokrantarjoajat nyt kovin helposti..."
        Ei ehkä yksityinen tarkista, mutta välitysfirmat kyllä, siitä ne asunnon omistajat firmalle maksavat.
        "Jos otan asunnon jostain vähän "syrjempää", niin sitten minulla kuluu todennäköisesti joka päivä työmatkoihin (meno paluu) bussissa istuessa se 2h...
        Jos "kipuraja" on 700/kk, löydät itsesi jostain lähiösta. Mikä tahansa helsingin lähiö, keskustaan
        ei kestä kuin korkeintaan 30min. Vantaa/Espoo 10-15min.
        Eihän sinulla ole tiedossa tulevan työpaikkasi sijaintia, sehän voi olla hyvinkin lähellä lähiötä;)

        "Kipuraja" on 600, tavoitteena on n. 500e/kk ja työpaikka tulee todennäköisesti sijaitsemaan töölö, kamppi, punavuori seutuvilla, mutta eihän sitä koskaan tiedä mistä se paikka irtoaa, mutta tuolla alueella sitä on tullut työhaastatteluissa käytyä paria poikkeusta lukuun ottamatta.

        Ja mitä olen noita oletettuja työmatka-aikoja HKL:n sivuilta katsellut, niin kyllä se melko monesta lähiöstä näyttää menevän se 30-50 minuuttia suuntaansa ja siihen päälle tietenkin vielä ne odottelut (bussi työpaikan lähellä 20-40 minuuttia ennen työajan alkua yms,), eli ei tuo 2h päivässä työmatkoihin ole mistään ihan hatusta temmattu aika.

        Toki tiedän että osa näistä odotuksistani ei ole ihan realistisia kun kyse on Helsingistä, mutta jotenkin sitä vain tuntuu kaiheilta nuo pääkaupunkiseudun hinnat ja etäisyydet, kun tällä hetkellä tämän 29 neliön kopin vuokra on 260e/kk ja työmatkaan kului 10 minuuttia kävelemällä. Mutta pakko on lähteä kun ei oikeaa työtä tunnu täältä löytyvän tai jos löytyy, niin siihen pitäisi olla se 3-5 vuoden työkokemus pohjilla.

        Ja edelleenkin, kyllä noita sopivia kämppiä tulee nettiin lähes päivittäin, mutta en vain onnistu saamaan niistä yhtäkään. Tänäänkin soittelin kolmeen ilmoitukseen, joista yksi jo oli ehtinyt mennä, toisessa olisi saanut asua vain 2kk ja kolmas ei vastannut...


      • Paavo_85 kirjoitti:

        "Kipuraja" on 600, tavoitteena on n. 500e/kk ja työpaikka tulee todennäköisesti sijaitsemaan töölö, kamppi, punavuori seutuvilla, mutta eihän sitä koskaan tiedä mistä se paikka irtoaa, mutta tuolla alueella sitä on tullut työhaastatteluissa käytyä paria poikkeusta lukuun ottamatta.

        Ja mitä olen noita oletettuja työmatka-aikoja HKL:n sivuilta katsellut, niin kyllä se melko monesta lähiöstä näyttää menevän se 30-50 minuuttia suuntaansa ja siihen päälle tietenkin vielä ne odottelut (bussi työpaikan lähellä 20-40 minuuttia ennen työajan alkua yms,), eli ei tuo 2h päivässä työmatkoihin ole mistään ihan hatusta temmattu aika.

        Toki tiedän että osa näistä odotuksistani ei ole ihan realistisia kun kyse on Helsingistä, mutta jotenkin sitä vain tuntuu kaiheilta nuo pääkaupunkiseudun hinnat ja etäisyydet, kun tällä hetkellä tämän 29 neliön kopin vuokra on 260e/kk ja työmatkaan kului 10 minuuttia kävelemällä. Mutta pakko on lähteä kun ei oikeaa työtä tunnu täältä löytyvän tai jos löytyy, niin siihen pitäisi olla se 3-5 vuoden työkokemus pohjilla.

        Ja edelleenkin, kyllä noita sopivia kämppiä tulee nettiin lähes päivittäin, mutta en vain onnistu saamaan niistä yhtäkään. Tänäänkin soittelin kolmeen ilmoitukseen, joista yksi jo oli ehtinyt mennä, toisessa olisi saanut asua vain 2kk ja kolmas ei vastannut...

        Jos sinulla on puhtaat luottotiedot, nin väsäät tarvittavat työtodistukset/sopimukset. Asiakirjaväärenns on kuitenkin pelkkä sakkohin johtava rikos, ja tuleva työnantaja ymmärtää kyllä syyn jos joudut suppeaan turvallisuusselvitykseen!

        Ja ennen kuin joku lähtee moralisoimaan neuvoani, niin olen lukenut molempia vuokraukseen liittyviä palstoja tapeeksi kauan, todetakseni että kaikki vuokranantajat kuuluvat johonkin järjestäytyneeseen rikollisjärjestöön..

        P.S. Minulla on kyllä ihan tavallinen työssäkäyvä vuokranantaja jonka kanssa on helppoa tulla toimeen.


      • Osakkeessa oma koti
        Paavo_85 kirjoitti:

        "Kipuraja" on 600, tavoitteena on n. 500e/kk ja työpaikka tulee todennäköisesti sijaitsemaan töölö, kamppi, punavuori seutuvilla, mutta eihän sitä koskaan tiedä mistä se paikka irtoaa, mutta tuolla alueella sitä on tullut työhaastatteluissa käytyä paria poikkeusta lukuun ottamatta.

        Ja mitä olen noita oletettuja työmatka-aikoja HKL:n sivuilta katsellut, niin kyllä se melko monesta lähiöstä näyttää menevän se 30-50 minuuttia suuntaansa ja siihen päälle tietenkin vielä ne odottelut (bussi työpaikan lähellä 20-40 minuuttia ennen työajan alkua yms,), eli ei tuo 2h päivässä työmatkoihin ole mistään ihan hatusta temmattu aika.

        Toki tiedän että osa näistä odotuksistani ei ole ihan realistisia kun kyse on Helsingistä, mutta jotenkin sitä vain tuntuu kaiheilta nuo pääkaupunkiseudun hinnat ja etäisyydet, kun tällä hetkellä tämän 29 neliön kopin vuokra on 260e/kk ja työmatkaan kului 10 minuuttia kävelemällä. Mutta pakko on lähteä kun ei oikeaa työtä tunnu täältä löytyvän tai jos löytyy, niin siihen pitäisi olla se 3-5 vuoden työkokemus pohjilla.

        Ja edelleenkin, kyllä noita sopivia kämppiä tulee nettiin lähes päivittäin, mutta en vain onnistu saamaan niistä yhtäkään. Tänäänkin soittelin kolmeen ilmoitukseen, joista yksi jo oli ehtinyt mennä, toisessa olisi saanut asua vain 2kk ja kolmas ei vastannut...

        Etäisyydet voivat kauempaa katsoen tuntua suurilta pk-seudulla, mutta tiheän julkisen liikenteen vuoksi aikaa ei mene matkoihin niin paljon kuin luulisi. Varsinkin metro on tosi nopea ja kulkee kolmen minuutin välein.

        Matka-aikaa lisäävät vaihdot, joten sinun pitäisi löytää sellainen asunto, josta pääset yhdellä välineellä töihin. Mikä on tietysti vähän hankalaa, jos sitä työpaikkaa ei vielä ole. Etsi työpaikka ensin, on minunkin neuvoni. Toisekseen, hiukan kauempana keskustasta vuokrat ovat pienempiä, eikä matkoihin välttämättä mene kuin puoli tuntia suuntaansa. Oma työmatkani Itä-Helsingistä kesti 15 minuuttia. Työpaikka tosin on aivan metroaseman vieressä, mutta tämä yhtenä esimerkkinä siitä, kuinka lyhyt voi kilometreissä suurehko etäisyys loppujen lopuksi olla.


    • et voi

      muuttaa Espooseen tai Vantaalle? Niissä saattaa olla jopa nopeampi yhteys Helsingin keskustaan kuin Helsingin sisäisessä liikenteessä.

      • mitä vielä

        Voin todellakin samaistua sinuun. Olemme lapseton, mutta koirallinen pariskunta. Molemmilla työpaikat, varmat tulot ja luottotiedot kunnossa. Mutta silti emme löydä asuntoa. Myönnän, että meillä on tiukat kriteerit tietyistä asioista, mutta toisaalta olemme myös valmiita maksamaan hieman enemmän.

        Oikotieltä olemme katsoneet ilmoituksia ja ottaneet heti yhteyttä. Ilmoitukset ovat usein vajaita, milloin ei lemmikit ole sallittuja ja milloin vuokrasopimus asuntoon on jo tehty. Moniin on yleisiä näyttöjä ja heti ensimmäinen on yleensä solminut vuokra-sopimuksen. Olen myös täyttänyt mielestäni erittäin moneen paikkaan hakemuksia ja koettanut katsoa näiden firmojen sivulta vapaita asuntoja.

        Ilmeisesti asumme kesäkuustä lähtien autossa. Onneksi koira ja mies lämmittää hyvin...


      • nääfififfd
        mitä vielä kirjoitti:

        Voin todellakin samaistua sinuun. Olemme lapseton, mutta koirallinen pariskunta. Molemmilla työpaikat, varmat tulot ja luottotiedot kunnossa. Mutta silti emme löydä asuntoa. Myönnän, että meillä on tiukat kriteerit tietyistä asioista, mutta toisaalta olemme myös valmiita maksamaan hieman enemmän.

        Oikotieltä olemme katsoneet ilmoituksia ja ottaneet heti yhteyttä. Ilmoitukset ovat usein vajaita, milloin ei lemmikit ole sallittuja ja milloin vuokrasopimus asuntoon on jo tehty. Moniin on yleisiä näyttöjä ja heti ensimmäinen on yleensä solminut vuokra-sopimuksen. Olen myös täyttänyt mielestäni erittäin moneen paikkaan hakemuksia ja koettanut katsoa näiden firmojen sivulta vapaita asuntoja.

        Ilmeisesti asumme kesäkuustä lähtien autossa. Onneksi koira ja mies lämmittää hyvin...

        En haluaisi sanoa näin, mutta se on oikeasti totta että asunnot menevät maahanmuuttajille. Kaikkissa uusissa upeissa taloissa asuu vain maahamuuttaji. En ole rasisti tai mitään, mutta todella törkeä ku täällä on monta asunnottomia suomalaisia jotka eivät edisty vaa koska kämppä puuttuu.


    • naiset on pahan alku

      aika hurjaa tämä suomen piilotettu syrjintä miehiä vastaan
      varsinkin "asuntojonoissa"
      ja kukahan noitakin päättää ketä saa kämpän ja ketä ei
      naisethan niistä yleensä päättää,kaksiota on turha haaveillakkaan oli sitten minkälaiset tulot vaan
      ne menee naisille,erotilanteessa miehet ovat ne jotka jäävät asunnottomiksi
      että näin tämä naisten tasa-arvo taas toteutuu tai siis ei toteudu
      parempi se olis naisten olla tuolla sillan alla kun niillä on enemän läskiäkin kroppansa suojana,ei tulis niin kylmä
      että tämmöstä tällä kertaa,tai siis joka kerta.

    • MarkoKooKoo
    • skjkl2

      Jos olet alle 30 kokeile ensisijaisesti nuorisosäätiön asuntoja, haet sieltä sitten stadin asunnoille, paljon paremmat mahd. saada silloin niiltä asunto! Toinen vaihtoehto on että hommaat ensin työpaikan ja varmasti saat asunnon. Stadin asunnoilla pitäisi mennä kiireellisimpään luokkaan kun muutto toiselta paikkakunnalta helsinkiin työn takia.

    • ei auta ei

      Ei maahanmuuttajat saa asuntoa yhtään helpommin, joskus jopa vaikeammin kuin muut. Poikkeus on pakolaiset, joille kunnan täytyy lain mukaan tarjota joku asunto.

      • TukijastaTuettavaksi

        Jäin miettimään tätä "Poikkeus on pakolaiset, joille kunnan täytyy lain mukaan tarjota joku asunto."

        Menevätkö ulkomaalaiset siis oman maan kansalaisten edelle perusturvan ja oikeuksien osalta?

        Eikö maan lakien pitäisi nimenomaan taata että kaikilla maan omilla kansalaisilla noin vähintään on lain mukaisesti puitteet elämistä varten, siis asunto ettei kuole talvipakkasilla kylmään?

        Hassua jos ensin huolehditaan että muualta tulleille on asunto, ja sitten vasta huolehditaan maan omista asukkaista.

        Ihan kylmästi logiikalla laskien, luulisi että systeemi tulee tiensä päähän jossain vaiheessa kun maan omat kansalaiset ovat kuolleet kylmään ja nälkään tai paenneet muualle ja jäljellä on vain muualta saapuneita tuettavia joille järjestetään asunto.

        Vai meneekö tämä sillä edellytyksellä että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus itse ansaita toimeentulonsa ja järjestää katto päänsä päälle? Ennen tämä on varmasti ollut näin ja riippunut paljolti ihmisen omasta halusta järjestää omat asiansa. Enää homma ei surullista kyllä toimi näin, joten avustussysteemiäkin olisi päivitettävä, ettemme itse liukuisi hiljalleen avustettavien kohteiden listalle.

        En usko että ihan suoraan menee tuon logiikan mukaan tai sitten on jotain mennyt vähän vinksalleen...

        Ensinhän täytyy olla tukiranka jonka päälle muiden (muualta, heikommista oloista tulevien) avustusmahdollisuudet perustuvat. Jos tukiranka menee liian heikkoon kuntoon, tulee siitä tuettava ja autettava systeemi sen sijaan että se enää kykenisi tukemaan ja auttamaan ketään muuta.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe