LKV-koe 2010

LKV-Kokelas

Jäi mietityttämään kysymyksestä 1 a) kohdan tilanne. Kyseessä asemakaava-alueella oleva 1100 M2 kiinteistö jolla 60-luvulla rakennettu ok-talo. Käyttämätöntä rakennusoikeutta 300 K-M2. Siis tehokkuusluku melkoinen ehkä 0.35. Kysyttiin mahdollisuutta myydä rakennusoikeus ja osa maa-alasta tontista erikseen?
Voitaisiinko tuolle tontille todellakin tehdä esim. tonttijaon muutos? Silloinhan jos tontista erotettaisiin esim. 550 M2 uuden tontin tehokkuusluku olisi 0.54. Onko tähän muita kuin kaavan laatimisohjeita siis onko laissa sanottu selvää tekstiä tuosta. Tarttuisiko toimitusinsinööri tuohon tehokkuuslukuun?

(Toki tällainen käytännösää tehtäisi mikäli saa siis rakentaa myymällä murto-osa ja tekemällä hallinnajakosopimus. jne.)

4

767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+11

Tehokkuusluku ei muutu tonttijaon muutoksella. Eli jos suoritetaan tonttijaon muutos siten, että tulee uusi 550 m2 tontti, niin sen tehokkuusluku on edelleen (esim.) 0,35 ja 0,35 x 550 m2 tulee rakennusoikeutta uudelle tontille. Loppu rakennusoikeus jää vanhalle tontille sen pinta-alan mukaan.

• Haettu seuraavia perusasioita:

- Asemakaavan merkitys ja sitovan/ei sitovan tonttijaon käytännön ero
      - Määräosa-/määräalakaupan eroa
      - Hallinnanjakosopimuksen perusasioita, eli että se tulee tehdä määrämuotoisena ja rekisteröidä käräjäoikeudessa, sekä jo olemassa olevien panttikirjojen erottaminen uudesta määräosasta, sitä että sopimus tulee asettaa korkeimalle sijaisuudelle kiinteistön rasituksista (tämä ja vanhojen panttikirjojen kohdentaminen vaatii pantinhaltijoiden suostumuksen)

Eli ihan käytännönläheinen kysymys, kuten aika monet nykyisin, ja saat hyvät pisteet kun et toivottavasti ole lähtenyt spekuloimaan tehokuusluvuilla ym. Jos tehokkuusluku olisi merkityksellinen, niin vanhan rakennuksen pinta-ala olisi ilmoitettu, kuten sijaintipaikkakuntakin (550 neliön itsenäisiä rekisteriyksiköitä ei voi lohkoa juuri muualla kuin pk-seudulla)..

Ja tämähän on vain oma näkemykseni, jonka mukaan olisin itse vastannut, voi olla että kysymyksen laatija on ajatellut aivan toisin :D

• yritin.en.päässyt

Noi kokeet on ihan mielipuolisen vaikeita.
      Tarve pidättää ihmisiä saamasta sitä läpi.

N. 400 osallistuu ja n. 130-150 läpäisee.
      Kysymykset ihan ufon vaikeita, joku saa tärkeillä!

Kaikki jotka mollaa alan ihmisiä saa ihan lukea ne läpi ja yrittää vastata.
      Maailman vaikein koe verrattuna arvostukseen.

1. lääkäri
      2. lentokapteeni

9999999999999999 ( last but one ) myyntimies
      LAST kiinteistönvälittäjä!!!!!!!!

• Nimimerkki on pakoll

Eipä ollut välittäjänä toimiessa vaikeaa huomata alan arvostuksen puute. Se on ihan yksinkertaisuudessaan sitä perisuomalaista kateutta. Välittäjänä kun voi toimia miltä koulupohjalta hyvänsä (ja yleensä toimivatkin, siivojista tarjoilijoihin ja rakennusapumiehiin...) ja tienata yli 5.000 ekee puhtaana/ kk ja tuohon vielä muhkeat kilsakorvaukset päälle (jopa 500 ekee/ kk). Tämä ei voi mahtua suomalaiseen ajatusmaailmaan, koska tuon tulotason ihmisen pitää olla koulutettu, pitää kuluttaa korkeakoulun penkkiä vähintään 5 vuotta ja sitten vielä olla 5-10 vuotta työkokemusta ja hyviä suosituksia. Toinen tuohon kateuteen liittyvä asia on nopea kauppa. Vaikka 99,9% myyjistä sitä toivoo, niin silti sen toteutuessa on naama vihreänä kun maksavat 15.000 eken välityspalkkion. En tiedä miksi se on niin paljon mukavampaa maksaa 6 kk tuskaisen myynnin jälkeen kuin reilun viikon kestävästä hurlumheihokkuspokkus-kaupasta. Ilmeisesti siksi, että jos myy liian nopeasti, niin sitä ikään kuin ei ole ansaittu, kun ei ole tehty niska limassa töitä viikot ja kellot ympäri. So what! Jos palkkio on ennalta sovittu, niin miksi se pitää "ansaita"??? Sehän on ansaittu silloin, kun saadaan sovittua kaupat! Mutta, aikuisista ihmisistä tuppaa tulemaan isompien raha-asioiden ääressä pieniä lapsia. No, en ihan yleistä tätä, oli erittäin paljon positiivisiakin kokemuksia ja asiakkaita, jotka todella antoivat työlle arvoa. Nämä ihmiset olivat yleensä korkeasti koulutettuja ja elämässään menestyviä. Heillä kai oli varaa antaa muidenkin menestyä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe