Miehelleni tehtiin epilepsiadiagnoosi vuodenvaihteessa, sitä edellsi 2 tajuuttomuus/kouristuskohtausta. Lääkkeen aloituksen jälkeen kohtauksia tuli vielä 3 ja lääke vaihdettiin. Nyt hän syö Deprakinea (valproaatti) ja kohtaukset ovat poissa mutta hänellä on keskittymisongelmia sekä ongelmia muistin kanssa. Myöskin stressinsietokyky on olematon. Eniten minua huolestuttaa yöllä esiintyvät nykinät kaikissa raajoissa sekä kasvoissa. Itse hän ei näitä huomaa mutta on kyllä helposti heräteltävissä niistä. Näitä on esiintynyt nyt joka yö 2 1/2 kk ajan. Ennen lääkkeen vaihtoa niitä ei mielestäni ollut. Neurologia asia ei kiinnostanut joskaan hänellä ei ollut vastausta kysymykseen mitä ne on. Onko muilla kokemuksia, onko ne kohtauksia, lääkeiden sivuvaikutuksia vai mitä?
Yölliset nytkähdykset raajoissa
19
4443
Vastaukset
Hei,
Minulla oli myös samoja oireita; elohiiriä siellä täällä: Deprakinen kanssa,
ennen deprakineä nykinöitä ei ollut.
Ei siis varsinaisia epileptisiä kohtausksia nuo nykimiset minulla olleet,
Tilalle minulla vaihdettiin Keppra, koska valproaatti "söi" suolat minusta.
T. Artsi- ap
Ok, kiitos vastauksesta!
Huomasin tässä loman aikana että nuo nykinät vähentyivät huomattavasti eli näköjään stressikin vaikuttaa. Pitänee vielä tentata neurologia kun hänen puheille pääsee :)
- Epilepsia
En tiedä johtuuko suolan tasapainon häiriöstä tai muusta.
Itselläni on myös niitä. Hieronnan jäkeen vielä enemmän.
Nyt ajattelin käydä hieronnassa 10 kertaa ja katsoa mitä sen
jälkeen tapahtuu.
Jotenkin tuntuu kuin nykimiset johtuisivat välillä siitä, että lihakset
rentoutuvat aina maate mennessä.
Pyytäkään ottamaan natrium kokeet. Itselläni ne
vaihteli paljonkin. Käyn niist vieläkin välillä kontrollissa.
Itse aloin lisäämään suolaa ruokaani, tai esim. etikka kurkkua, sekä nestettä
pitäisi kontroloida, ettei jua liikaa.
Nykimiset eivät ole poistuneet, mutta muuten on auttanut olotilaani. - mmmallikas
Nykiikö hänen raajansa jossain tietyssä vaiheessa unta?
Oma tyttökaverini on perus terve nuori nainen. Seurustelumme alkuvaiheilla hänellä oli tressiä ja nyt koulu kiireiden aikaan. Kumpanakin ajan jaksona hänen jalkansa tai oikeastaan koko kehonsa nytkähteli aina voimakkaasi hänen nukahtaessaan. Muulloin nytkähtelyjä ei ollut. Hänen kohdallaan nytkähtelyt varmasti viittasivat kiireeseen ja ylimääräisenn paineeseen.- ap.
Nytkähdyksiä on läpi yön, eikä mitään isoa vaan sellaisia pieniä, sormissa, ranteissa, nilkat... Olen päivällä katsonut kun nukkuu päikkäreitä joskus että niitä on myös kasvoissa. Ne ei ole sellaisia ns. normaaleja nykähdyksiä mitä ihmisillä on kun nukahtaa, niitä on itsellänikin, sellainen putoamisen tunne ja ne tulee usein kun on stressiä. Pitää pyytää natriumkontrolli...
- huonovointinen
ap. kirjoitti:
Nytkähdyksiä on läpi yön, eikä mitään isoa vaan sellaisia pieniä, sormissa, ranteissa, nilkat... Olen päivällä katsonut kun nukkuu päikkäreitä joskus että niitä on myös kasvoissa. Ne ei ole sellaisia ns. normaaleja nykähdyksiä mitä ihmisillä on kun nukahtaa, niitä on itsellänikin, sellainen putoamisen tunne ja ne tulee usein kun on stressiä. Pitää pyytää natriumkontrolli...
Itselläni aloitettiin noin kuukausi sitten Absenor (valproaatti) hoito ja pari viikkoa sitten alkoi elohiiriä ilmaantumaan jokapuolella kroppaa (käsissä, jaloissa, selässä, kasvoissa). En ensin osannut yhdistää lääkkeeseen, koska lääkeselosteessa ei elohiiriä mainita sivuvaikutuksena (MIKSI EI?) ja luulin että on vaan magnesiumin puutetta.
En pysty tekemään duuniani, koska siinä vaaditaan käsiltä tarkkaavaisuutta ja elohiirien lisäksi kädetkin ovat alkaneet täristä, ou jee!
Ja lisäksi yleinen huonovointisuus on lisääntynyt huomattavasti ja muitakin tuoteselostaeessa ilmaantuneita oireita tullut: uneliaisuus, keskittymiskykyvaikeudet, jumalaton pitkäaikainen päänsärky, vatsakipu jne.
Pakko lopettaa tälläinen myrkky, en muutakaan syytä oireille keksi kun Absenor. Onneksi on parin päivän päästä lääkäriaika, katsotaan mitä myrkkyä suosittelee tilalle. - minä itse
huonovointinen kirjoitti:
Itselläni aloitettiin noin kuukausi sitten Absenor (valproaatti) hoito ja pari viikkoa sitten alkoi elohiiriä ilmaantumaan jokapuolella kroppaa (käsissä, jaloissa, selässä, kasvoissa). En ensin osannut yhdistää lääkkeeseen, koska lääkeselosteessa ei elohiiriä mainita sivuvaikutuksena (MIKSI EI?) ja luulin että on vaan magnesiumin puutetta.
En pysty tekemään duuniani, koska siinä vaaditaan käsiltä tarkkaavaisuutta ja elohiirien lisäksi kädetkin ovat alkaneet täristä, ou jee!
Ja lisäksi yleinen huonovointisuus on lisääntynyt huomattavasti ja muitakin tuoteselostaeessa ilmaantuneita oireita tullut: uneliaisuus, keskittymiskykyvaikeudet, jumalaton pitkäaikainen päänsärky, vatsakipu jne.
Pakko lopettaa tälläinen myrkky, en muutakaan syytä oireille keksi kun Absenor. Onneksi on parin päivän päästä lääkäriaika, katsotaan mitä myrkkyä suosittelee tilalle.vaan itse sairauksesta, Esimerksi Nootropil niminen valmiste ´sattaisi auttaa, riippuen henkilöstä. Jos olet vasta sairastunut absenor on se lääke jolla aloitetaan ja jota suurimmalla osalla on.
- minä itse
Itse sairastan samaa tautia, Kun nukahdan (olen nukahtamisvaiheessa) tai herään (uni ei ole enää syvää unta) saan näitä keskkustelussa puhuttuja nykäyksiä. Ne tulevat mukaan kuvioon usein kun epilepsiaa sairastava on väsynyt tai nukkuu-ainakin yleisemmin. Oikea lääkeyhdistelmä joko poistaa ne tai vähentää niitä mutta seimerkiksi minulla nykäykset ovat arkipäivää kun olen väsynyt tai menossa nukkumaan. Se ei ole sivuoire eikä kohtaus vaan osa sairautta. Tiedän että ulkopuoliselle alussa on vaikea hyväksyä ja olla pelkäämättä, mutta kuten itse sanoit hänkin on jo tottunut niihin. Kuten itsekin omiini. Se on hyvä asia, se on hyväksyntää, että sairaus kuuluu minuuteen. Jos pelkäät puhu hänen kanssaan, sopikaa esimerkiksi että jos hän pystyy havaitsemaan kohtauksen tulon(kuten itse pystyn) hän ilmoittaa sen sinulle sovitulla merkillä. Näin sinun ei tarvitse pelätä valvoen. Ainakin oma kumppanini on ajan kanssa tottunut nykäyksiin eikä hän enää herää niihin.
Stressistä
Stressi on yleinen epilepsiaa sairastavalle. Ns "terveen" on vaikea ymmärtää mitä toinen kokee. Kaikki tunttemani, itseni mukaanlukien, stressaavat yli tarvitun. Itse selitän asian silllä etten pysty kontroloimaan kehoani, siksi jos jotain sattuu minulla tulee olla aina mielessä mitä teen missäkin jos jotain odottomatonta tapahtuu. Ajattele esimerkiksi näin. Lähdet töihin tiettyyn osoitteeseen mutta huomaat että sinun tulikin mennä toisaalle muttet pystykään menemään siihen oikeaan osoitteeseen koska olet ajatuksissasi ja käveletkin väärään paikkaan. Huono esimerkki mutta tarkoitukseni on että on pelottavaa kun ei pysty päättämään kroppansa liikkeitä. siitä johtuu stressi joka "normaalista" tuntuu typerältä, mutta epilepsiaa sairastavalla, hyvin tärkeältä.
Toivottavasti vastaukseni auttoi. Ainiin olen sairastanut lapsuudesta asti, 13 vuotta. Enkä häpeile, vaikka kyllähän tuo vaikeuttaa elämää. - sinkku epileptikko
Minulle itselleni tulee lihasnykäyksiä yleensä silloin kun olen makuu-asennossa illalla nukkumaan mennessä. Silloin kun on "ressiä" niitä on enemmän. Kysyin lääkäriltä asiasta, joka totesi "Nyi vaan kaikes rauhas, kuuluu sairauden kuvaan. Ja asialle ei voi tehdä mitään. Minulla siis aivoinfarkti->epilepsia.
- minä itse
voikos sinkkuun epileptikkoon saada yhteyttä?
- enska46
minä itse kirjoitti:
voikos sinkkuun epileptikkoon saada yhteyttä?
minullakin tuota nykinää, milloin missäkin ja usein levossa tai kun olen väsynyt ja vaikka istualteen.. välillä on päiviä että nytkii tämän tästä ja välillä saattaa olla vain pari -kolme kertaa.. lääkitystä ei ole mihinkään vaivaan, paitis triptyl70mg migreeniin.. jännä juttu sekin, kun yks kaks niitä migreenejä alkoi tulemaan ei ennen koskaan.. nyt migreenit suurinpiirtein hanskassa mutta nuita nykinöitä on tullut tilalle.. onkohan se trityl in sivuvaikutusta? ja voiko tuo migreeni olla ensi oire epilepsiasta? siis että ensi on noita migreenejä jonkun ajan, esim vuoden, sitten tulee näitä nykinöitä nii alkaako kohta sitten rätkimään kunnolla?
- pistepistepilkkuviiv
omien kokemusteni perusteella voisin sanoa, että migreeni tuskin on epilepsian ensioire. tuo nykiminen kuullostaa enemmänkin epileptiseltä kohtaukselta.
- ristomatti-eerikki
mikähän olis "takuu" varma kohtauksen laukisija? itselläni ainakin kasvaa päässä ikäänkuin kova paine kun ei kunnon kohtaus "pääse purkaantumaan"
- pistepistepilkkuviiv
luulisin että se on aika yksilöllistä. joillakin kohtauksen laukaisee discovalot ja joillakin toisilla esim. itselläni kova stressi, tunnetilat ja darra..
- Velhotar
Olen sairastanut migreeniä 30 vuotta, eikä minulla ole nykinöitä, ei myöskään epilepsiaa. Eli, niillä ei ole mitään yhteyttä. Migreeni loppui kun vaihdevuodet tulivat, onneksi.
Jotkut epilepsialääkkeet "syövät" suolaa elimistöstä, joten on hyvä tarkistuttaa natrium -tasapaino. Ylimääräisiä nykinöitä en tiedä kenelläkään tutullani olevan, jotka käyttävät epilepsialääkkeitä. Itselläni on neurologinen sairaus ja käytän hermosärkyyn tarkoitettuja lääkkeitä.
Liian vähäinen suola elimistössä aiheuttaa väsymystä ainakin, en tiedä aiheuttaako se nykinää. Itselläni on ollut kuumalla kaudella välillä hillitön suolaisen nälkä, saatoin tyhjentää sillipurkin kerralla, eikä janoa tullut.- canada8090
onko olemssa joku tietyn niminen epilepsia jossa näitä pelkkiä nykinöitä ilmenee? joku on joka on nuorilla, mutta entä aikuisiällä alkavalle?
- reipponen
Mitä muistiin tulee, niin lähes jokainen epilepsialääke valitettavasti aiheuttaa muistin heikkenemistä, osalla enemmän ja osalla vähemmän. Etenkin lääkityksen alussa.
Mulla tuli nykimisen sijaan raajojen puutumisia. Lääkkeenä keppra. - RisaTune
nyintä voi johtua myös lääkkeen loppumisesta verenkierrosta,keholta?
- Yöllistä nykinää
Onko miehesi väsynyt päivisin? Minun puolisoni on huomannut saman täällä eli pienet nykinät/elohiiret alkavat heti, kun pääsen nukahtamaan. Puhuin tästä neurolle ja hän sanoi, että harkitaan unitutkimusta. Voi olla myös raajojen yöllinen liikehäiriö (PLM, periodic limb movement). Netistä surffailemalla huomaa, että tämä yhdistetään aika helposti levottomiin jalkoihin, mutta se ei pelkästään ole sitä. Ja voi nykiä muutkin kuin jalat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l4363151Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata822413Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1161878Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1951565- 271533
- 771522
- 1091475
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva201398Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411391- 801317