tutkimus

sivistystä

Täällä aina puhutaan miten viljat aiheuttavat virtsakiviä ja ovat muutenkin pahasta. Olisiko missään tutkimustietoa tästä? Minua ei tarvitse vakuuttaa, minä olen samaa mieltä, mutta toisaalla yhdet inttää raksu/viljaruokien olevan ihan ok kun eläinlääkäri niitä suosittelee. Eläinlääkäri on suositellut pitkälti RC:tä, eikös siinäkin viljaa ole? Elinlääkärin arvovallan ja koulutuksen kyseenalaistaminen ei auta eikä bisneksen vetoaminen, ne on jo kokeiltu.... Eläinlääkärin sana on Jumalan sana. RC on maailman paras ruoka kun eläinlääkäri sitä suosittelee. Auttakaa! :D

17

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 maatiainen, 1 siam

mutta silti kolmesta perheemme kissasta kahdella on ollut virtsakivivaivaa. Ko. kissat söivät ennen sairastumistaan vain ja ainoastaan raakaa lihaa ja silloin tällöin mm. kanaa, kalaa, kananmunaa ja muitakin soveltuvia lisukkeita. Eipä mahdollisimman luonnonmukainen ravinto riesan puhkeamista estänyt. Onneksi vaiva on molemmilla pysynyt poissa ylläpitoruokinnalla.

• kissa__

No kyllähän sen keuhkosyövän voi saa semmosetkin jotka ei ole ikinä tupakoineet. Ei se silti poista sitä faktaa, että tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää.

• 14+16

Ikävä kyllä eläinlääkärien koulutuksessa kissojen ruokintaan ei perehdytä sen kummemmin, vaan lääkärin on itse otettava selvää jos haluaa. RC varmasti markkinoi ruokiaan eläinklinikoillekin, joista sitten ne vähemmän aiheeseen tutustuneet ottavat onkeensa ja uskovat mitä markkinamiehet sanoo.

RC:ssä on viljojen lisäksi mm. BHA:ta, joka aiheuttaa mm. syöpää. Muitakin haitallisia lisäaineita löytyy. Lisäaineita pidän itse vielä pahempana asiana kuin viljaa, koska ne ovat keinotekoisia ja niidne yhteisvaikutuksia ei olla tutkittu. BHA (ja BHT) ovat jo sinällään täysi syy kieltäytyä "myrkyttämästä" kissaansa.

Viljat aiheuttaa virtsan pH:n nousua, mikä altistaa virtsakiville. Jos eläinlääkäri ei tätä tiedä, voi vaihtaa lääkäriä.

Mainittakoon myös tuosta markkinoinnista, että ihmislääkärienkin koulutuksessa lääkekoulutuksesta vastaa aika pitkälle lääkkeitä valmistavat firmat. Ihan uskomatonta touhua sekin.

Sinulle, jonka kolmesta kissasta kaksi sairastui virtsakiviin; tiedätkö, miten kissoja on ruokittu ennen sinulle tuloa? Jos ovat pentuina syöneet muuta kuin luonnonmukaista ruokaa, se voi altistaa taudin puhkeamiselle myöhemmin, vaikka söisivät luovutusiän jälkeen kunnollista ruokaa. Jos ovat vaikkapa sitä RC:tä syöneet ja emolle on sitä syötetty, ovat saaneet "myrkkyjä" elimistöönsä jo kohdussa ollessaan eikä ne ihan heti poistu - ja voivat vaurioittaa kehittyviä elimiä niin, että tauti puhkeaa joskus.

• 2 maatiainen, 1 siam

Siamilaiseni tuli minulle vasta aikuisena enkä ole ihan varma sen ruokintahistoriasta, mutta minulle tullessaan sen sanottiin syövän lähinnä kuivamuonaa. Vanhempi maatiaiseni tuli minulle n. 5-6 viikon ikäisenä pentuna. Maalaiskissan kaikki pennut tapettiin jo syntyessään, paitsi tuo yksi jätettiin. Kun sillekin tuli tappotuomio, niin kaverini pelasti sen ja näin se päätyi minulle. Toinen maatiaiseni tuli minulle n. 4kk ikäisenä ja se oli elänyt pelkästään sillä, mitä sen emo oli "käsiinsä saanut". Emoa ei tietääkseni juurikaan ihmisten toimesta ruokittu, sillä se oli täydellinen ulkokissa.

En todellakaan väitä ettei ruokinta virtsakivivaivaan altistaisi, mutta joillain yksilöillä kun on vaan suurempi vaara tuo riesa saada söi ne sitten mitä vain! Ja mitä olen asiaa tässä vuosikausien saatossa seurannut, niin virtsakivivaiva on lisääntymään päin sekä koirilla ja kissoilla.

Ai niin, ne virtsakivivaivaiset ovat nuo maatiaiseni.

• sivistystä

Olisko sulla tarjota faktaa eläinlääkärien koulutuksesta ja tuosta syövästä? Nämä tampiot joiden kanssa asiasta kinasin eivät huoli vastausta jolla ei ole faktaa taustalla. Sana vastaan sana on vähän huono.

Mainitsin kinatessa myös tuosta ihmislääkäreiden tavasta määrätä tiettyjä merkkejä, mutta eipä sekään mennyt perille. Eihän nyt suomalainen lääkäri sellaista tekisi!

• toisessa
        sivistystä kirjoitti:

Olisko sulla tarjota faktaa eläinlääkärien koulutuksesta ja tuosta syövästä? Nämä tampiot joiden kanssa asiasta kinasin eivät huoli vastausta jolla ei ole faktaa taustalla. Sana vastaan sana on vähän huono.

Mainitsin kinatessa myös tuosta ihmislääkäreiden tavasta määrätä tiettyjä merkkejä, mutta eipä sekään mennyt perille. Eihän nyt suomalainen lääkäri sellaista tekisi!

ketjussa minä kerroin asiasta ja se todellakin on faktaa. Asia kun on tarkistettu henkilöltä joka itse on jo valmistunut ihmislääkäri ja opiskelee tällä hetkellä eläinlääketieteellisessä. Nimeä en tietenkään tänne voi laittaa, mutta asia on todellakin näin.

• sivistystä
        toisessa kirjoitti:

ketjussa minä kerroin asiasta ja se todellakin on faktaa. Asia kun on tarkistettu henkilöltä joka itse on jo valmistunut ihmislääkäri ja opiskelee tällä hetkellä eläinlääketieteellisessä. Nimeä en tietenkään tänne voi laittaa, mutta asia on todellakin näin.

Mutta siinäkin se on vain sinun sanasi. Tarvisin painettua tietoa asiasta ja vielä viralliselta tai edes semiviralliselta taholta. :(

• luulet
        sivistystä kirjoitti:

Mutta siinäkin se on vain sinun sanasi. Tarvisin painettua tietoa asiasta ja vielä viralliselta tai edes semiviralliselta taholta. :(

sellaista löytäväsi? Opinto-ohjelmassa taitaa olla mainittuna ruokinta, mutta se koskee lähinnä lehmän ja hevosen eli tuontantoeläinten ruokintaa.

Eikä tuossa ole minun sanastani kyse, vaan oikeasti eläinlääketieteellisessä opiskelevan henkilön sanasta. Joka siis itse on jo valmis ihmispuolen lääkäri ja toimii ammatissaan opiskelujen ohella.

Minulle on vuosia eläinlääkärinä toiminut henkilö itse sanonut, ettei kissojen sairauksistakaan opeteta heille juuri mitään. Tämän kertoi, kun ihmettelin niin erilaista osaamista näissä asioissa. Vain perusjutut, ja on vain itsestä kiinni hakea se tieto jota ei ole valmiina pakettina missään. Jos sitä ei opeteta, niin miten sitten jotakin toissijaista lääkärille, eli ruokintaa.

En tiedä millaista virallista tietoa tästä halutaan, kun jo pelkästään kissan fysiologian pitäisi se kertoa. Kissa on aavikkoeläin ja elänyt siis varsin kuivalla alueella. Sillä ei ole luontaista janontunnetta ja siksi se ei osaa juoda riittävästi. Se on saanut nesteen saaliseläimistään (lihassa nestettä n. 70%, kuivaruoassa vain n. 10) eli se ei ole aavikolla tarvinnut vesilähteitä. Toiseksi, kissa on lihasyöjä jolla viljalla ja kasviksilla ei ole mitään merkitystä, vain pienenä osana (n. 1 %) kuituna, ei muuna.

Jokainen vähänkään asiaa ymmärtävä tietää, että lihomisen syynä hiilihydraatti on yksi suurmipia ihmiselläkin. Eli ranskanleipä ja vastaavat pullat, ovat sekasyöjällekin huono asia. Kun vielä osa hiilareista muuttuu elimistössä sokeriksi ja rasvaksi, onkin jo monta huonoa tekijää. Näistä yhdessä aiheutuu mm. diabetes joka on nousussa kissojen sairauslistalla. Tällä hetkellä sillä taitaa nuo virtsavaivat olla korkeimmalla sijalla.

Se mikä on faktaa, täältä tuskin sellaista tietoa, joka olisi virallista ja kirjallista, saat. Suosittelen siirtymään etsinnässä ihan muualle.

• 19+16
        luulet kirjoitti:

sellaista löytäväsi? Opinto-ohjelmassa taitaa olla mainittuna ruokinta, mutta se koskee lähinnä lehmän ja hevosen eli tuontantoeläinten ruokintaa.

Eikä tuossa ole minun sanastani kyse, vaan oikeasti eläinlääketieteellisessä opiskelevan henkilön sanasta. Joka siis itse on jo valmis ihmispuolen lääkäri ja toimii ammatissaan opiskelujen ohella.

Minulle on vuosia eläinlääkärinä toiminut henkilö itse sanonut, ettei kissojen sairauksistakaan opeteta heille juuri mitään. Tämän kertoi, kun ihmettelin niin erilaista osaamista näissä asioissa. Vain perusjutut, ja on vain itsestä kiinni hakea se tieto jota ei ole valmiina pakettina missään. Jos sitä ei opeteta, niin miten sitten jotakin toissijaista lääkärille, eli ruokintaa.

En tiedä millaista virallista tietoa tästä halutaan, kun jo pelkästään kissan fysiologian pitäisi se kertoa. Kissa on aavikkoeläin ja elänyt siis varsin kuivalla alueella. Sillä ei ole luontaista janontunnetta ja siksi se ei osaa juoda riittävästi. Se on saanut nesteen saaliseläimistään (lihassa nestettä n. 70%, kuivaruoassa vain n. 10) eli se ei ole aavikolla tarvinnut vesilähteitä. Toiseksi, kissa on lihasyöjä jolla viljalla ja kasviksilla ei ole mitään merkitystä, vain pienenä osana (n. 1 %) kuituna, ei muuna.

Jokainen vähänkään asiaa ymmärtävä tietää, että lihomisen syynä hiilihydraatti on yksi suurmipia ihmiselläkin. Eli ranskanleipä ja vastaavat pullat, ovat sekasyöjällekin huono asia. Kun vielä osa hiilareista muuttuu elimistössä sokeriksi ja rasvaksi, onkin jo monta huonoa tekijää. Näistä yhdessä aiheutuu mm. diabetes joka on nousussa kissojen sairauslistalla. Tällä hetkellä sillä taitaa nuo virtsavaivat olla korkeimmalla sijalla.

Se mikä on faktaa, täältä tuskin sellaista tietoa, joka olisi virallista ja kirjallista, saat. Suosittelen siirtymään etsinnässä ihan muualle.

Mirjam Numminen on varsin pitkän linjan kissaihminen ja on kirjoittanut paljonkin kissojen ruokinnasta. Hän on perehtynyt myös tutkimuksiin, mikä näkyy teksteissä. http://www.ipsitilla.fi/ipssivukartta.htm Kannattaa tutustua!

Kaikki hiilihydraatit (tärkkelys yms mukaanlukien) muuttuvat elimistössä sokeriksi. Ihmisen sokerivarastot ovat varsin pienet, joten sokeri muuttuu sitten rasvaksi ja varastoituu, koska runsashiilihydraattinen dieetti ei tue rasvan hyötykäyttöä - rasvan käyttö energiaksi vaatii elimistöltä enemmän "ponnistuksia" kuin sokerin käyttö ja siksi sokeri käytetään energiaksi jos sitä on saatavilla. Jos ei, silloin käytetään rasvaa. Liika proteiini muuntuu myös sokeriksi ja sitä kautta rasvaksi, muuten se on lähinnä "rakennusaine."

• alkupontura

Olen muistaakseni tänne joskus pistänytkin linkkejä tutkimukseen, jossa on osoitettu kuivaruoan syömisen johtavan kissan kuivumiseen ja siten virtsan hyperkonsentroitumiseen (joka aiheuttaa kiteytymistä) ja artikkeliin, jossa oli linkkejä myös esimerkiksi magnesiumin syyllisyydestä virtsakiviin (viljat ovat todella paha ylimääräisen magnesiumin lähde) sekä muita aiheeseen liittyviä lähdetietoja, mutta ihan rehellisesti en voi sanoa törmänneeni nimenomaan sellaiseen vertaisarvioituun tutkimukseen, jossa olisi tutkittu viljaa sisältävän kuivaruoan aiheuttamia virtsakiviä (suhteessa mihin, voisi vielä kysyä). Löytäisin luultavasti nopeastikin sinulle nimen pieneläinten ravitsemusta käsittelevään eläinlääketieteen oppikirjaan, jossa mainitaan kissojen olevan kykenemättömiä käsittelemään hiilihydraatteja meidän kaikkiruokaisten tavoin, ja jos todella metsästäisit kyseisen (englanninkielisen) opuksen käsiisi löytäisit sieltä lähdeviitteet asian osoittaviin tutkimuksiin, mutta mitä sitten? Edelleenkään sinulla ei olisi tutkimusta, jossa olisi käsitelty aivan suoraan kuivruokaa syövien kissojen alttiutta saada virtsakiviä.

Ehkä tällainen tutkimus on olemassa, mutta en pitäisi edes outona, jos kukaan ei pidä sen tekemistä tarpeellisena. Ei siksi ettei kuivaruoka aiheuttaisi kissoille enemmän virtsakiviä, vaan koska yhteys on jo voitu osoittaa osatutkimuksilla, joissa muuttujat on paljon helpompi hallita. Ei tutkimuksia voi alkaa noin vaan roiskimaan sinne tänne, välittämättä siitä saadaanko tuloksista todella merkitseviä korrelaatioita, puhumattakaan siitä, että rahoituskin pitäisi kerätä jostain. On paljon helpompi käsitellä ruoka-aineiden tai ruokatyyppien vaikutusta johonkin aineenvaihdunnan osaan, josta sitten voidaan vetää lisäjohtopäätöksiä laajempiin kokonaisuuksiin. Voit varmaan arvata että ruokavalmistjat eivät halua rahoittaa riittävän laajoja ja pitkäaikaisia (ja siksi kalliita) tutkimuksia, jotka osoittaisivat merkitsevästi kuivaruoan haitallisuuden. (Erityisen vaikeaksi tutkimuksen rajaamisen tekisi tosiasia, että nimenomaan kuivaruoan tunnettujen haittavaikutusten vuoksi ruokavalmistajat nykyisin kilvan lisäävät ruokiinsa lisäaineita, joiden tarkoituksena on estää jo osoitettuja haittavaikutuksia.) Tutkijat taas eivät halua tehdä pilipalitutkimusta, jotka voitaisiin riittävän laajuuden puutteen takia sivuuttaa.

Jos joku tietää tällaisen tutkimuksen olemassaolosta, korjatkaa ihmeessä. Olisi kiva ajatella että olen turhankin kyyninen asian suhteen. Siihen asti voin vain tarjota sitä mitä on olemassa ja antaa ihmisten tehdä omat johtopäätöksensä.

• sivistystä

Vaikea sanoa minkälainen tutkimus tai todistus vastapuolelle kelpaa, mutta joku ammattilaisen/alan ihmisen kirjoittama teksti sopisi varmaan? Vastapuoli siis inttää etten minä voi tietää mitää, koska minulla ei ole tutkintoa aiheesta. Eläinlääkäri on hänelle suositellut mm Royal Caninin ruokaa joten hän uskoo eläinlääkärin sanaa, koska tämä on ammattilainen. Ammattilainen ei antaisi hänen syöttää kissalleen mitään ruokaa mikä voisi olla kissalle vahingollinen.

Turhauttavaahan se on kun itse tietää asian oikean laidan, mutta toiselle se ei riitä kun minulla ei ole mitään muuta kun oma sanani tukemaan tietoani. Tietoni olen kerännyt eri lähteistä ja eri ihmisten sanomisista. Vaikka siis sanoisin "kuulin tämän ihmiseltä jonka tuttu on eläinlääketieteen opiskelija" sehän on vain minun sanani, eihän minulla ole todistaa sanomaani sen enempää, minähän voin vaikka valehdella.

Kaikki tutkimukset/artikkelit jossa viitataan siihen miten viljoja sisältävä kuivaruoka/ruoka yleensäkkin on kissalle haitallista olisi siis ehkä se paras? Mirjam Nummisella on paljon hyvää tietoa, epäilen vain olisiko Mirjam tarpeeksi asiantuntija vastapuolen mielestä kun eihän Mirjam ole eläinlääkäri... *pyöräyttää silmiään*

• alkupontura
        sivistystä kirjoitti:

Vaikea sanoa minkälainen tutkimus tai todistus vastapuolelle kelpaa, mutta joku ammattilaisen/alan ihmisen kirjoittama teksti sopisi varmaan? Vastapuoli siis inttää etten minä voi tietää mitää, koska minulla ei ole tutkintoa aiheesta. Eläinlääkäri on hänelle suositellut mm Royal Caninin ruokaa joten hän uskoo eläinlääkärin sanaa, koska tämä on ammattilainen. Ammattilainen ei antaisi hänen syöttää kissalleen mitään ruokaa mikä voisi olla kissalle vahingollinen.

Turhauttavaahan se on kun itse tietää asian oikean laidan, mutta toiselle se ei riitä kun minulla ei ole mitään muuta kun oma sanani tukemaan tietoani. Tietoni olen kerännyt eri lähteistä ja eri ihmisten sanomisista. Vaikka siis sanoisin "kuulin tämän ihmiseltä jonka tuttu on eläinlääketieteen opiskelija" sehän on vain minun sanani, eihän minulla ole todistaa sanomaani sen enempää, minähän voin vaikka valehdella.

Kaikki tutkimukset/artikkelit jossa viitataan siihen miten viljoja sisältävä kuivaruoka/ruoka yleensäkkin on kissalle haitallista olisi siis ehkä se paras? Mirjam Nummisella on paljon hyvää tietoa, epäilen vain olisiko Mirjam tarpeeksi asiantuntija vastapuolen mielestä kun eihän Mirjam ole eläinlääkäri... *pyöräyttää silmiään*

Pelkään pahoin, että mahdollisuudet kääntää tuollaisen ihmisen päätä ovat jokseenkin olemattomat. Kun joku päättää oikein kiivaasti työntää päätään pensaaseen, ei yleensä kelpaa sen enempää tutkittu tieto kuin käytännön kokemuskaan. Tietysti voisit koettaa tarjota esimerkiksi tätä sivustoa, joka on eläinlääkärin ylläpitämä (tosin englanninkielinen): http://www.catinfo.org/

Erittäin seikkaperäisesti kasvis- ja eritoten viljapitoisen kuivaruoan haittapuolet selitetään tällä sivustolla lähdeviitteineen, mutta teksti on englantia ja ajoittain uuvuttavan teknistä: http://maxshouse.com/feline_nutrition.htm

Älä hämmästy, jos näiden tietojen tarjoamisesta ei ole apua. Aasin voi taluttaa veden luo muttei pakottaa juomaan. Vaikka se tuntuu pahalta, joskus on vain hyväksyttävä, ettei vastapuoli halua kuulla mitä sinulla on sanottavana, vaan mieluummin pitää kiinni käsityksestään johon on jo kiintynyt tai josta luopuminen suorastaan pelottaa. Surullisinta tuossa on kun kärsijänä on viaton ja puolustuskyvytön kolmas osapuoli (kissa). :(

• sivistystä
        alkupontura kirjoitti:

Pelkään pahoin, että mahdollisuudet kääntää tuollaisen ihmisen päätä ovat jokseenkin olemattomat. Kun joku päättää oikein kiivaasti työntää päätään pensaaseen, ei yleensä kelpaa sen enempää tutkittu tieto kuin käytännön kokemuskaan. Tietysti voisit koettaa tarjota esimerkiksi tätä sivustoa, joka on eläinlääkärin ylläpitämä (tosin englanninkielinen): http://www.catinfo.org/

Erittäin seikkaperäisesti kasvis- ja eritoten viljapitoisen kuivaruoan haittapuolet selitetään tällä sivustolla lähdeviitteineen, mutta teksti on englantia ja ajoittain uuvuttavan teknistä: http://maxshouse.com/feline_nutrition.htm

Älä hämmästy, jos näiden tietojen tarjoamisesta ei ole apua. Aasin voi taluttaa veden luo muttei pakottaa juomaan. Vaikka se tuntuu pahalta, joskus on vain hyväksyttävä, ettei vastapuoli halua kuulla mitä sinulla on sanottavana, vaan mieluummin pitää kiinni käsityksestään johon on jo kiintynyt tai josta luopuminen suorastaan pelottaa. Surullisinta tuossa on kun kärsijänä on viaton ja puolustuskyvytön kolmas osapuoli (kissa). :(

Kiitos edes näistä. :) Tiedän ettei vastapuoli varmaan tule kääntämään päätään, ellei sitten oma eläinlääkäri vahvistaisi sanojani. Ympärillä on vain muitakin ihmisiä (netissä kinaamme) joiden toivoisin saavan oikeaa tietoa eikä torppaavan minun sanomaan kun minulla ei ole todisteita. Joukossa on varmasti monta käännytettävää jotka kääntyisivät. ;)

• kuivaijuu
        sivistystä kirjoitti:

Kiitos edes näistä. :) Tiedän ettei vastapuoli varmaan tule kääntämään päätään, ellei sitten oma eläinlääkäri vahvistaisi sanojani. Ympärillä on vain muitakin ihmisiä (netissä kinaamme) joiden toivoisin saavan oikeaa tietoa eikä torppaavan minun sanomaan kun minulla ei ole todisteita. Joukossa on varmasti monta käännytettävää jotka kääntyisivät. ;)

...noin yleensä sellaisten aineiden sekoittamista eläimen ruokaan,jotka eivät kuulu kys eläimen luonnonmukaiseen ruokavalioon.
        Lehmille syötetään rehua jossa on eläinperäisiä aineita tai kissoille/koirille ruuassa viljaa.

Kummallista,sanon minä.

Toki ymmärrän jotakin:
        Nautaeläimille sekoitetaan eläinperäistä maidontuotannon/lihamäärän kasvattamiseksi.
        Koirille ja kissoille kuidun lisäämikseksi mutta luulisi olevan luonnollisempaa pitää ruoka mahdollisismman alkuperäisen kaltaisena.
        Vai tulisisko muonasta siten liian kallista??

Sekoittamalla ruokaan halvempia aineksia sitä voidaan myydä edullisemmin.

Vai olenko jäljillä lainkaan???

• 305
        kuivaijuu kirjoitti:

...noin yleensä sellaisten aineiden sekoittamista eläimen ruokaan,jotka eivät kuulu kys eläimen luonnonmukaiseen ruokavalioon.
        Lehmille syötetään rehua jossa on eläinperäisiä aineita tai kissoille/koirille ruuassa viljaa.

Kummallista,sanon minä.

Toki ymmärrän jotakin:
        Nautaeläimille sekoitetaan eläinperäistä maidontuotannon/lihamäärän kasvattamiseksi.
        Koirille ja kissoille kuidun lisäämikseksi mutta luulisi olevan luonnollisempaa pitää ruoka mahdollisismman alkuperäisen kaltaisena.
        Vai tulisisko muonasta siten liian kallista??

Sekoittamalla ruokaan halvempia aineksia sitä voidaan myydä edullisemmin.

Vai olenko jäljillä lainkaan???

syövät heinää, sekä saavat lintujen ja jyrsijöiden mukana myös viljatuotteita vars. niiden siemeniä, kuin myös kasvien eri osia.

• viljaton ruoka
        305 kirjoitti:

syövät heinää, sekä saavat lintujen ja jyrsijöiden mukana myös viljatuotteita vars. niiden siemeniä, kuin myös kasvien eri osia.

Toki hiiressäkin on hieman viljaa (mitä sen hiiren vatsaan nyt mahtuu), mutta jos ruuassa on 4% lihaa niin mitä ihmettä se loppu on?! Eikös se pitäisi olla melkein toisinpäin koko prosentti, eli 96% lihaa ja loput muuta. ;P

• kissahan..
        viljaton ruoka kirjoitti:

Toki hiiressäkin on hieman viljaa (mitä sen hiiren vatsaan nyt mahtuu), mutta jos ruuassa on 4% lihaa niin mitä ihmettä se loppu on?! Eikös se pitäisi olla melkein toisinpäin koko prosentti, eli 96% lihaa ja loput muuta. ;P

ei syö heinää ruokana vaan puhdistaakseen suolistoa ja saadakseen foolihappoa. Hiiren vatsan sisältö on kait suhteessa 1 % viljaa koko hiiren painosta. Että sen veraan jos on viljaa tai kasvikunnan tuotteita, niin ok.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4537
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      383
      1334
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1052
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1042
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      940
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      901
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      891
    8. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      866
    9. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      862
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      826
    Aihe