Piipun

rihlat

Kun kiväärissä on 9 tuuman rihlaus, tarkoittaako tämä sitä, että luoti kuljettuaan 9 tuumaa, on se pyörähtänyt yhden kierroksen?

5

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OrginalCheyenne

      Näin se menee. Ilmeisesti melko hidasta paukkua varten suunniteltu...
      Yleensä nopea luoti/ harvat kierteet...

      • Igelgott.

        " Hidasta paukkua varten suunniteltu"!!! Rihlannousun ratkaisee luodin pituus. Käytännössä melkein paino, koska painavat luodit ovat pitkiä. Mitä pitempi luoti, sen jyrkempi rihlaus eli lyhyempi matka millä luoti kierähtää 360 astetta.


      • 0ij4rng
        Igelgott. kirjoitti:

        " Hidasta paukkua varten suunniteltu"!!! Rihlannousun ratkaisee luodin pituus. Käytännössä melkein paino, koska painavat luodit ovat pitkiä. Mitä pitempi luoti, sen jyrkempi rihlaus eli lyhyempi matka millä luoti kierähtää 360 astetta.

        "paukun nopeuskin" vaikuttaa siihen millainen piippu/rihlan nousu suunnitellaan, jyrkkä nousu ja liian nopea paukku niin luoti voi yrittää puskea suoraan eli kiertymättä tarpeeksi piipun läpi, varsinkin pienoiskiväärissä joissa pehmeä lyijyluoti..ei pelkkä luodin pituus/paino määrää rihlan nousua.

        Pitkä raskas luoti, jyrkkä rihlan nousu ja suuri lähtönopeus niin ei hjuva..


      • Hillbergmounting.
        0ij4rng kirjoitti:

        "paukun nopeuskin" vaikuttaa siihen millainen piippu/rihlan nousu suunnitellaan, jyrkkä nousu ja liian nopea paukku niin luoti voi yrittää puskea suoraan eli kiertymättä tarpeeksi piipun läpi, varsinkin pienoiskiväärissä joissa pehmeä lyijyluoti..ei pelkkä luodin pituus/paino määrää rihlan nousua.

        Pitkä raskas luoti, jyrkkä rihlan nousu ja suuri lähtönopeus niin ei hjuva..

        Jo tehdas tekee kullekkin kaliperille yleisimmin ammuttaville luodille sopivan rihlannousun.
        On kuitenkin mahdollisuus valita erilaisia, kuten esim .223Rem kyseessä ollen. Jos aikoo ampua painavia luoteja, niin nousu esim 9" tai jopa 7".( "Noormaali" 14"). Vain pölvästi ampuu ko. aseella esim 50gr-luoteja tehdaslatauksena piipulla, missä rihlannousu 7- tai 9".


      • keskustelua..
        Hillbergmounting. kirjoitti:

        Jo tehdas tekee kullekkin kaliperille yleisimmin ammuttaville luodille sopivan rihlannousun.
        On kuitenkin mahdollisuus valita erilaisia, kuten esim .223Rem kyseessä ollen. Jos aikoo ampua painavia luoteja, niin nousu esim 9" tai jopa 7".( "Noormaali" 14"). Vain pölvästi ampuu ko. aseella esim 50gr-luoteja tehdaslatauksena piipulla, missä rihlannousu 7- tai 9".

        Tämä kohta herätti mielenkiintoni. ” Vain pölvästi ampuu ko. aseella esim. 50gr-luoteja tehdaslatauksena piipulla, missä rihlannousu 7- tai 9".” Johtaako tämä siihen, että luoti lentää tönkkönä kallistumatta, eikä käänny lentoradan mukaiseksi? Elikkä, luoti on painava ja pyörii nopeasti ja tämä aiheuttaa luodolle niin suuren hyrrävoiman, että lennettyään vaikka 300 metriin on edelleen samassa kulmassa kuin lähtiessään piipusta, joten maaliin osuessaan on melko pystyssä. Ajatellaan, että luoti lähtee vaakasuoraan ja asteluku on 0. Kolmensadan metrin päässä luodin jyrkkenevä lentorata on vaikka 30 astetta, niin lentoradan la luodin kulma erotus on vieläkin lähes 30 astetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2211
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      268
      2067
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1591
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      117
      1381
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      958
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      861
    Aihe