Eli etsinnässä D90:een makro objektiivi ja nyt olisi kaksi vaihtoehtoa, joko 60 mm 2.8 tai 85 mm 3,5 VR. Molemmat siis Nikonin linssejä. Kellään kokemusta noista?
Tietty toisessa on enemmän valovoimaa, mutta onko se niin ratkaiseva? Lähinnä kuvaisin kukkia ja kasveja, en ötököitä. Ja olisi ihan kiva, että kävisi yleislasiksikin toisinaan.
Kumpi makrolinssi?
8
574
Vastaukset
- help juu
60mm on liian lyhyt ötököiden kuvaamiseen koska se pitää olla lähes kohteessa kiinni. Lyhyillä on myös ongelmia jos valo tulee kuvaajan takaa, objektiivi tekee varjon kohteeseen.
Tosin tuo 85mm ei ole paljoa parempi. Melkeinpä saisi olla sen 105mm ötököihin.- gffgd
Kysyjä ei meinannut kuvata ötököitä. Tuon 85-millisen työskentelyetäisyys 1:1 suurennoksella on muuten huomattavasti 60-millistä parempi. 105-millisellä työskentelyetäisyyttä on muistaakseni vain pari senttiä 85-millistä enemmän.
- Nikon D90
olen tullut siihen tulokseen, että se saa mieluummin olla hieman pidempi kuin lyhyempi. Itse päädyin Nikonin 105 mm VR makroon joskaan VR ei makrossa mitään auta mutta muutoin käytettynä kyllä. Kun kuvaa kukkia niin vähänkin kauempaa saa paremman perspektiivin, omaan käyttöön olen harkinnut jota 150 - 180 mm makroa. Olen käyttänyt ötököihin vanhaa Sigman 70 - 300 mm putkea joka toimii 1:2 makrona 200 - 300 mm välillä. Sen piirto ei ole ihan viimeisen päälle mutta ei sitä huomaa jos ei kerro. Se "vika" taitaa näissä pidemmissä olla, että se muutenkin pieni syvyysterävyysalue pienenee entisestään.
- gffgd
Makrokuvauksessa suurennussuhde määrittää käytännössä syväterävyyden. Lyhyemmällä polttovälillä ei siis saa olennaisesti lisää syväterävyyttä.
- makro lopo
Kukkien ja kasvien kuvaamiseen riittää lasi jolla pääsee noin 1:5 suurennossuhteeseen. Makrot on tehty niin että niillä pääsee 1:1 suurennokseen ja piirto säilyy edelleen hyvänä. Tuosta ominaisuudesta joutuu sitten vähän maksamaan ekstraa. Kukkiin ja kasveihin riittää perus 50mm. 50mm on myös hyvä potrettilasi. Suosittelen Sigma 50/1.4. On hinta/laatu-suhteeltaan huippu.
- gffgd
Tuon Sigman suurin suurennussuhde on 1:7, joka ei välttämättä ole enää riittävä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ei tarvi 1:1 suurennusta. Nikonin 18-55:n 1:3 on jo aika hyvä.
- makro lopo
gffgd kirjoitti:
Tuon Sigman suurin suurennussuhde on 1:7, joka ei välttämättä ole enää riittävä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ei tarvi 1:1 suurennusta. Nikonin 18-55:n 1:3 on jo aika hyvä.
1:7 suhteella kennolle mahtuu kohde jonka lävistäjä on noin 20cm. Vastaavasti 1:3 suhteella kuvaan mahtuu 8.5cm kohde.
Alkuperäinen kysyjä varmaan tietää parhaiten minkä kokoisia kohteita on kuvaamassa ja osaa siten valita riittävän suurennossuhteen.
Loittorenkaita ei kannata hankkia jos objektiivin piirto ei ole riittävän hyvä. Jos vaatimukset ei ole kovin korkeat niin sellainen 70-300mm halpiszoomikin ajaa asiansa kukkakuvissa, mutta parempaa tulosta saa kiinteäpolttovälisellä. Ennemmin vaikka joku vanha manuaalitarkenteinen kuin uusi halpis 70-300mm.
Automaattitarkennuksesta ei hirveästi ole apua kukkakuvissa jos kuvaa ulkona, koska ne kukat heiluu aina jonkun verran tuulessa ja tarkennus ei ole laukaisuhetkellä enää kohdallaan. Paras tulos syntyy kun laittaa kameran jalustalle, manuaalitarkennuksella hakee oikean kohdan ja laukaisee kun kukka on uudelleen oikeassa kohdassa. Tässä on myös se hyöty että toinen käsi on vapaana vaikka heijastimelle, tai tarvittaessa pitää kiinni kukan alaosasta ettei tuuli paisko sitä niin paljon.
Jatkuvalla automaattitarkennuksella akku loppuu hyvinkin nopeaan kun af sahaa edestakaisin. Kyllä silläkin konstilla joskus osuu oikeaan kohtaan, samoin kuin silmät kiinni kuvatessa. - help me
makro lopo kirjoitti:
1:7 suhteella kennolle mahtuu kohde jonka lävistäjä on noin 20cm. Vastaavasti 1:3 suhteella kuvaan mahtuu 8.5cm kohde.
Alkuperäinen kysyjä varmaan tietää parhaiten minkä kokoisia kohteita on kuvaamassa ja osaa siten valita riittävän suurennossuhteen.
Loittorenkaita ei kannata hankkia jos objektiivin piirto ei ole riittävän hyvä. Jos vaatimukset ei ole kovin korkeat niin sellainen 70-300mm halpiszoomikin ajaa asiansa kukkakuvissa, mutta parempaa tulosta saa kiinteäpolttovälisellä. Ennemmin vaikka joku vanha manuaalitarkenteinen kuin uusi halpis 70-300mm.
Automaattitarkennuksesta ei hirveästi ole apua kukkakuvissa jos kuvaa ulkona, koska ne kukat heiluu aina jonkun verran tuulessa ja tarkennus ei ole laukaisuhetkellä enää kohdallaan. Paras tulos syntyy kun laittaa kameran jalustalle, manuaalitarkennuksella hakee oikean kohdan ja laukaisee kun kukka on uudelleen oikeassa kohdassa. Tässä on myös se hyöty että toinen käsi on vapaana vaikka heijastimelle, tai tarvittaessa pitää kiinni kukan alaosasta ettei tuuli paisko sitä niin paljon.
Jatkuvalla automaattitarkennuksella akku loppuu hyvinkin nopeaan kun af sahaa edestakaisin. Kyllä silläkin konstilla joskus osuu oikeaan kohtaan, samoin kuin silmät kiinni kuvatessa.Kiitos kaikille vastanneille. Sain uutta perspektiiviä taas asiaan.
Mullahan on Tamronin 70-300 mm zoomi, jota nyt en ehkä kehuisi miksikään huipuksi. Kohtuullisia kuvia sillä saa. Voihan se olla, että se passaa noihin kukkakuviin ainakin toistaiseksi ja jos jossain vaiheessa alkaa nuo ötökät kiinnostamaan, niin hankkii sitten kunnon makron. Juuri vaikka tuon 105 mm:n.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv332937- 1452782
- 1372267
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162193Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131930Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161821489Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311256Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo961254Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891202Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1371198