Paljonko saatte eläkettä? Miten saatte rahanne riittämään ja missä iässä jäitte eläkkeelle? Oletteko tyytyväisiä siihen, että vihdoin se raadanta loppui, vai miten koitte sen? Onko ajakulutusongelmia?
Paljonko saatte eläkettä?
91
5293
Vastaukset
- ::::::
Oikeampi kysymys olisi kuinka vähän saatte eläkettä ?
Suomessa saavain päättäjät ja johtajat eläkettä joilla pärjää, ja elättäs vielä naapurinkin, meillä eläkeläiset joutuu menmään leipäjonoihin ku 40 vuoden pienet työeläkkeet ei riitä toimeen tuloon...
kaiken huipuksi indeksi leikkuri leikkaa kokoajan kaikkia eläkkeitä joten kaikilla loppujen lopuksi eläkeetvain pienenee ajan myötä... vain päättäjien ja johtajien eläkkeet kasvaa ,, että niin on näree suomen maassa ...
Hyssälä jää nyt eduskunnasta eläkkeelle , EI pannut eläke kattoa joka merkitsee hänelle huikeaa eläkettä ja kaikenlisäksi menee tienaamaan lisaa KELAN johtoon, tämmösiä on suomen päättäjät,,, huolehtii VAIN omista suurista eläkkeitten SÄILYMISISTÄ ....- IDIOOTINnostamaVANHAketj
IKIVANHA ketju, jonka joku idiootti nosti ylös.
Rahanarvo ja eläkkeet ovat muuttuneet merkittävästi, ja ketjukin on osin käsittämätöntä historiaa. - pirremiinapas
Pitäiskö vaihtaa maata...
Riittävästi saan eläkettä. Mistään ei ole tarvinnut luopua. 6 kymppisenä pääsin eläkkeelle - tervennä. Oli se muuten mahtava tunne: "Se On Täytetty" tuli mieleen viimeisenä päivänä! Eikä ole takaisin ollut ikävä, oli se sen verran vastenmielistä se kohtelu, vaikka itse työ olikin joskus jopa mukavaa. Paitsi yövuorot...
Nyt on tekemistä vaikka kuinka paljon. Mitään vaan ei kyllä tule valmiiksi, mutta kuluupahan aika...- zz-zz
Saan noin 500€ eläkettä kuukaudessa. Lisäksi saan työttömyyspäivärahaa tuplasti eläkkeeseen verrattuna.
Kaiken lisäksi en ole vielä eläkkeellä.- muori...
kivasti saan eläkettä, vaikka olenkin sairaseläkkeellä. Pääsin 59v eläkkeelle ja olen tyytyväinen. Ei tarvitse enää raataa eikä tehdä yövuoroja.
- Ei Suomessa
muori... kirjoitti:
kivasti saan eläkettä, vaikka olenkin sairaseläkkeellä. Pääsin 59v eläkkeelle ja olen tyytyväinen. Ei tarvitse enää raataa eikä tehdä yövuoroja.
ole tuota sairaseläkettä. Vaan se on työkyvyttömyyseläke. Joka on aivan eri juttu. Ainakin kun vertaan sitä Ruotsin sairaseläkkeeseen.
Ruotsista kertovat joka vuosi miten "suuri", eli paljonko olet kartuttanut sinun vanhuuseläkettä, jota voi sitten halutessasi yli 61 vuotiaana aloittaa ottaa ulos 15% -> aina vaikka kokoeläkkeen. Mutta saat valitessasi olla toki 65 vuotiaaksi sairaseläkkeellä, ja näin kartuttaa tulevaa vanhuuseläkettä kuten itse olen valinnut.
Tällainen kai Suomenkin sairaseläke oli aikoinaan ?
- m-43
lähinnä saan (1150/kk netto), mutta oma syy, kun en enempää ole maksanut (YEL). Pääomatulut ja toistaseksi vielä ansiotulot ovat kuitenkin reilusti suuremmat, joten säästöjä en vielä syö.
Jäin eläkkeelle kun olin täyttänyt 63, mutta työtä en silloin vielä lopettanut. Nyt olen 67 ja teen enää työtä vain satunnaisesti, mutta vapaa-ajan ongelmia ei ole, vaan pikemminkin päinvastoin. Sanotaan, että kun jää eläkkeelle, niin kiireet vasta alkavat. - ei riitä ei
Joo, eläkepäätös tuli, jouduin jäämään eläkkeelle 49 vuotiaana, ollessani sitä ennen 7 vuotta kuntoutustuella. Eläkepäätös tuli kuin manulle illallinen, ei reistaamista (ei siis valitteluja). Mutta mielenkiintoista, että tuossa naapurissa on nuori mies, sille eläkepäätös parikymppisenä, saa enemmän eläkettä kuin minä, vaikka ei ollut vielä työeläkkeitä kertynyt, mutta laskenta tapa on niin erikoinen, että odotusaika kun lasketaan, se tuo paremman eläkekertymän, kuin että olisit työssä ja jotuisit sairauden vuoksi eläkkeelle lyhyen työuran jälkeen.
En pärjää eläkkeelläni koska sairaus lohkasee niin paljon, ukkelin pussille pitää mennä. Minähän senkin eläkkeen hävitän. No, vaatteita ei ostella, normaalimyynnistä ikinä. Loppuunmyynneistä nyt ostettiin ukkeliinille kenkiä, jotka varmaan riittävät moneksi vuodeksi. Minä en ole kenkiä ostanut moniin moniin vuosiin. Vaatteet ompelen itse, vaikka toimintakyky onkin tosi nollilla, mutta jotain sitä kumminkin hissuksiin saa aikaan ettei tartte ostaa.- onpa hyvät olot
miten nim.zz-zz saat noin paljon työttömyyspäivärahaa eläkkeen lisäksi.
Minun eläke on vain 660 kokonaisuudessaan eikä mitään lisää. - Hoh hoijaa.
onpa hyvät olot kirjoitti:
miten nim.zz-zz saat noin paljon työttömyyspäivärahaa eläkkeen lisäksi.
Minun eläke on vain 660 kokonaisuudessaan eikä mitään lisää.Ei kukaan saa eläkettä ja työttömyyspäivärahaa, paitsi jotkut lesket. Eikä niitä kannata kadehtia.
- zz-zz
Hoh hoijaa. kirjoitti:
Ei kukaan saa eläkettä ja työttömyyspäivärahaa, paitsi jotkut lesket. Eikä niitä kannata kadehtia.
Paitsi omaeläkettä, sitä jota on itse maksanut ja saa nostaa esim. 58 vuotiaasta alkaen.
- leikattava!
läpi. Miten ihmeessä joku ihminen voi saada eläkettä työttömyyskorvausta ja mitä siinä vielä oli. Onko kyse jonkun edun väärinkäytöstä? Kun minä sain työttömyyskorvausta, en saanut eläkettä. Kun saan työttömyyseläkettä, en saa työttömyyspäivärahaa. Enkä ole töissä. Saan työttömyyseläkettä ja kansaneläkettä, koska työttömyyseläke on niin pieni. Onneksi saan vielä asumistukea, muuten en tulisi toimeen. Minusta on turha tulla tänne riekkumaan hyvillä eläkkeillä! Palkkaa sain vuonna 2001 noin 13800 mk, euroissa noin 2311. Työttömyyseläke ja kansaneläke on puolta pienempi yhteensä. Oikeastaan enemmänkin. Jos tuolloin oli tuo palkka, paljonkohan olisi tänä päivänä, kun tuosta ajasta on jo 9 vuotta.
Kyllä pitäisi olla jokin raja noissa ylisuurissa eläkkeissä. Kenenkään ei pitäisi saada 1500 euroa enemmän!- 2.muori
Taisi edellä joku puhua tulevasta eläkkeestä. Päällekkäin ei makseta. Kai.
Mulla työ loppui omavalintaisesti 56v., karenssin jälkeen putkessa ja eläke tuli 60v. Se on suunnilleen 1300.-kk.ssa. Käteen tulee vaihtelevasti eri vuosina riippuen remppavähennyksistä. Ne kun loppuu, jää käteen vähän yli 1000.-. Pärjään, koska vuokraa tms. ei mene. Lämmitys on ainoa meno vakuutusten lisäksi ja ne on siippa maksanut. Monella on kovin tiukkaa ja se tuntuu pahalle. Kuitenkin meistä suurin osa on tehnyt ikänsä töitä. Nyt hoitelen tätä mäkeä, on laaja puutarha ja istutuksia. Selän lihakset venähti maata kaivellessa.
Semmosta tekemistä löytyy. On luppoaikojakin varsinkin talvella. Silloin myös ompelen tai luen kirjoja. Puiden kantamistakin riittää kolmeen kohteeseen.
Onhan noita muitakin rientoja.
Se nuoren hyvä eläkekin vaikuttaa vääryydelle. Kummallista on, kun töitä tehneitä ei arvosteta. Joku tasaus pitäisi olla. Kansaneläke on liian pieni. Joku päättäjä pitäisi laittaa kuukaudeksi elämään niillä rahoilla, niin voisi muutosta tulla. Tai nythän rahaa jaetaan Kreikkaan. Mitäs meistä... Taitaa silti olla kyse meidän eläkerahojen sijoitusten takaisin saamisesta. Konkurssissa menisi kaikki.
Aloittaja kysyi eläkkeiden suuruudesta ja siihen on vastattu. - zz-zz
En viitsinyt kertoa heti koko totuutta. Olen siis työttömänä ja saan reilu tonni nettona päivärahaa. Se on laskettu 2600 euron kuukausipalkan mukaan. Teollisuustyöntekijöiden keskipalkka on enemmän.
Se eläke on omaeläkettä, siis itse maksamaa rahaa minkä on saanut vähentää verotuksessa ja mistä nyt maksan veroa. Tämä ei vaikuta päivärahaan, koska on tavallaan omaa rahaa. Parinkymmenen vuoden aikana säästettyä.
- Alkaen 52v.
Riittaa erinomaisesti.
Sairaselakkeella olen ollut nyt yli 10 vuotta.
Ei se mitaan raadantaa ollut. Mielenkiintoista yleisopalvelua marketin kassalla.
Eipa ole aika pitkaksi kaynyt.
Teen kasitoita, lueskelen, seurustelen paitsi mieheni, niin myos entisten tyokavereideni kanssa.
Kayn elakelaiskerhossa.
Matkustelen.
Etta sita rataa!- ei riitä ei
Minä taas teen tietokennlla kaikenlaista, pikku pikku bisneksiäkin harrastan. Kyllillä en käy, en ehdikkään, enkä kutsu vieraita, en pysty siivoamaan, enkä tarjoilemaankaan. Mutta aikaa on liian vähän silti. Puutarhatöita en oo pystynyt enää n. 15 vuoteen tekemään. Karavaanailen kyllä ukkeliinin kanssa.
- e l ä k e ansaittu
ei riitä ei kirjoitti:
Minä taas teen tietokennlla kaikenlaista, pikku pikku bisneksiäkin harrastan. Kyllillä en käy, en ehdikkään, enkä kutsu vieraita, en pysty siivoamaan, enkä tarjoilemaankaan. Mutta aikaa on liian vähän silti. Puutarhatöita en oo pystynyt enää n. 15 vuoteen tekemään. Karavaanailen kyllä ukkeliinin kanssa.
En kerro, mutta jokaisella ihmisellä on omanlaisensa eläke. Onhan palkatkin ja työrupeamat olleet jokaisella erilaiset ja jokainen on eläkkeensä ansainnut.
- ""
Johtuisko siitä, et oot tyytyväinen, ku on se mies jakamassa kuluja?
Mulla jää parikymppii alle ton sun neton, ja siin on kelan osuus ja as,tuki mukana jo.
Asumiseen menee yli 400e vast kallistu vastike, lainaa lyhennän 200e, korko nyt onneks matala, siis as,lainaa.
Ite maksan lääkkeet, lääkärit, hammaslääkärit, menee aika isojakin summia, mut vast joulukuus tulee katto vastaan. Hammaslääkäriin n, 40-50/kk, kortisoni haurastuttaa, ja pakko vaan käydä. Niitä ei lasketa kattoon.
Sähkö nous kans, samoin bussimatkat.
Ja, nyt sitte meni jk-pakastin rikki ;( sitä ku lyhennän sit 55e kk noitten muitten lisäks, ni ei pal naurata. Pakko oli hankkii, saan ens viikol.
Ostin esittelykoneen, naarmut ei mua haittaa, muuhun ei varaa ollu.
Ei oo varaa ulkomaille, tai muihinkaan matkoihin, pakolliset lääkärireissut vaan. Ei voi tavata ketään, ku ei oo ees sitä kahvikupillista varaa missään ostaa,. No, onneks ei tullu sitä tv maksuu, ku ei oo sitä toosaakaan. Tietsikalla käyn kirjastos, tai sit lapsen luona, niiku nyt. Oon pari tuntii vahtina, et nuoret pääs leffaan, ja laps jo nukahti. En osaa töllöttää toosaa ku oon ilman ollu jo 15v, siks tulin lukee tänne, ajankuluks.
Kyl tää täst, henki kuiteski kulkee viel. - Alkaen 52-v
"" kirjoitti:
Johtuisko siitä, et oot tyytyväinen, ku on se mies jakamassa kuluja?
Mulla jää parikymppii alle ton sun neton, ja siin on kelan osuus ja as,tuki mukana jo.
Asumiseen menee yli 400e vast kallistu vastike, lainaa lyhennän 200e, korko nyt onneks matala, siis as,lainaa.
Ite maksan lääkkeet, lääkärit, hammaslääkärit, menee aika isojakin summia, mut vast joulukuus tulee katto vastaan. Hammaslääkäriin n, 40-50/kk, kortisoni haurastuttaa, ja pakko vaan käydä. Niitä ei lasketa kattoon.
Sähkö nous kans, samoin bussimatkat.
Ja, nyt sitte meni jk-pakastin rikki ;( sitä ku lyhennän sit 55e kk noitten muitten lisäks, ni ei pal naurata. Pakko oli hankkii, saan ens viikol.
Ostin esittelykoneen, naarmut ei mua haittaa, muuhun ei varaa ollu.
Ei oo varaa ulkomaille, tai muihinkaan matkoihin, pakolliset lääkärireissut vaan. Ei voi tavata ketään, ku ei oo ees sitä kahvikupillista varaa missään ostaa,. No, onneks ei tullu sitä tv maksuu, ku ei oo sitä toosaakaan. Tietsikalla käyn kirjastos, tai sit lapsen luona, niiku nyt. Oon pari tuntii vahtina, et nuoret pääs leffaan, ja laps jo nukahti. En osaa töllöttää toosaa ku oon ilman ollu jo 15v, siks tulin lukee tänne, ajankuluks.
Kyl tää täst, henki kuiteski kulkee viel.Tiedan tasan tarkkaan etta yksin elaen oloni olisi taysin toisenlainen.
Laakkeeni ovat kokonaan korvattavia yhta lukuun ottamatta.
Senkin saan Espanjassa maksutta.
Perushankintoja ei ole nakopiirissa.
Asumme omistusasunnossa.
Tuloistamme en tieda paljoakaan.
Yhteinen kayttelytili joko/tahi periaatteella.
Mieheni elakoityi tyottomyyden kautta joten ei hanenkaan elakkeensa kovin kummoinen pysty olemaan.
Yhden asunnon vuokratulot ja jotain osinkoja on lisukkeena.
Sen on mieheni kertonut etta jaadessani mahdollisesti leskeksi leskenelakkeeni olisi suurempi kuin nyt omani.
Siis tuloni ainakin kaksinkertaistuisivat.
Yksin vuokralla asuen saisin varmaan asumistukea?
Mieheni ei ole koskaan kysynyt menoistani. Elan kuitenkin jarkevasti eika korttimme raja, 5000E ole koskaan tullut vastaan.
Palstan tyyliin ei kuulu olla tyytyvainen mutta teenpahan pokkeuksen.
Kohta taytyy vahtia paasemmeko tuhkapilvien lomassa kotiin suunnitellusti. - kaikkea sitä näkee
Alkaen 52-v kirjoitti:
Tiedan tasan tarkkaan etta yksin elaen oloni olisi taysin toisenlainen.
Laakkeeni ovat kokonaan korvattavia yhta lukuun ottamatta.
Senkin saan Espanjassa maksutta.
Perushankintoja ei ole nakopiirissa.
Asumme omistusasunnossa.
Tuloistamme en tieda paljoakaan.
Yhteinen kayttelytili joko/tahi periaatteella.
Mieheni elakoityi tyottomyyden kautta joten ei hanenkaan elakkeensa kovin kummoinen pysty olemaan.
Yhden asunnon vuokratulot ja jotain osinkoja on lisukkeena.
Sen on mieheni kertonut etta jaadessani mahdollisesti leskeksi leskenelakkeeni olisi suurempi kuin nyt omani.
Siis tuloni ainakin kaksinkertaistuisivat.
Yksin vuokralla asuen saisin varmaan asumistukea?
Mieheni ei ole koskaan kysynyt menoistani. Elan kuitenkin jarkevasti eika korttimme raja, 5000E ole koskaan tullut vastaan.
Palstan tyyliin ei kuulu olla tyytyvainen mutta teenpahan pokkeuksen.
Kohta taytyy vahtia paasemmeko tuhkapilvien lomassa kotiin suunnitellusti.Tuskimpa saisit asumistukea vuokralla asuessa jos tulosi tupalaantuisi leskeneläkkeen saatuasi.Sitäpaitsi jos myyt asunnon otettaan sinun säästösi huomioon,ei sitä tukea hyvätuloisille tai rahakkaille jaeta.
Kyllä sinäkin olisit vähemmän tyytyväinen jos asuisit yksin vuokralla,eikä jäisi ruokarahaa kuukaudessa niin paljoa että voisit kunnolla syödä joskus,tai käydä jossain matkustamassa puhumattakaan että voisi ostaa itselleen jotain.
Nauti riemustasi!
- Pilipalijallaa
Nettoeläkkeeni on 999.999,99 euroa kuukaudessa ja saan rahat riittämään. Bruttoeläkettä en hirviä kertoa, ettei joku riennä kateellisena kirveen kanssa katkomaan kaulaani, koska ei ole yhtä hävyttömän hyväosainen ja tämä on niin väärin, väärin. Hirveästi on ajankäyttö-ongelmia ja joka päivä kiitän polvillani, että se kauhea raadanta loppui. Nyt pitäsiikin löytää sopiva kumppani - ei katkomaan kaulaa - vaan kuluttamaan sekä aikaa että rahaa. Kuka ilmoittautuisi ensin? Kuvan kera ja mieluiten mukaan voi liittää myös ansioluettelon. Suosittelijat olisivat iloinen yllätys. Odottelen täällä merenrantahuvilassani kovin tympaantyneenä, että tässäkö tämä nyt olikin. Jospa vielä löytyis oma armas, muuten onpi taivas harmas ja elo karvas.
- kaikki vaan julki
karvas elo unohti laittaa osoitteen ja nimen, mihin nuo suosittelut laitetaan!
- 66
kaikki vaan julki kirjoitti:
karvas elo unohti laittaa osoitteen ja nimen, mihin nuo suosittelut laitetaan!
polkan tahilla.Kaksin aina kaunihimpi mutta kun eläke yhteensä 2,600E kuussa.Ja hyvin pyyhkii.Hyvää kesää kuitenkin.
- abc-1122
66 kirjoitti:
polkan tahilla.Kaksin aina kaunihimpi mutta kun eläke yhteensä 2,600E kuussa.Ja hyvin pyyhkii.Hyvää kesää kuitenkin.
Onneksi tyytyväisyyttä mitata rahalla. Onneton olisin.
- ei kadehdita
abc-1122 kirjoitti:
Onneksi tyytyväisyyttä mitata rahalla. Onneton olisin.
Viisas ei virka ja hullukin vain huutaa. Mitä sitä nyt kellekään sanomaan - ne on omia juttuja.
- mitä pitää salata
ei kadehdita kirjoitti:
Viisas ei virka ja hullukin vain huutaa. Mitä sitä nyt kellekään sanomaan - ne on omia juttuja.
Kyllä suomalaiset ovat sitten arkajalkoja. Kun pitäs palkoista keskustella esim. työpaikalla, sehän on niin hirvittävän arka asia että melkein henki lähtee. Samoin anonyyminä eläkkeen ilmaoittaminen, miksi?
Kyllä minä olen avoimesti tuolla ihmisten kanssa keskustellessa kertonut eläkkeeni määrän ja huomaan, että yllätys yllätys, niin sitten tekevät toisetkin, mutta eivät varmasti jos joku ei ole aloitteellinen avautumaan.
Joo, niinhän se on, että ihmiseen ei saa kontaktia, jos on tuollainen arkajalka, juttelee niitä näitä lämpimikseen. En tiedä, tässä avoimmuudessako on niksi, miksi mulla on niin paljon ystäviä yli kansallisuurajojen.
Mutta olen laittanut merkille, että ihmiset, jotka valittavat yksinäisyyttä, heidän kanssaan ei tahdo päästä edes keskustelukontaktiin, sekin on vähän niinkuin postimerkkiä, tavan vuoksi vain jotain lämpimikseen puhelua. Eipä siinä silloin hevin kyllä mitään ystävyyssuhteitakaan synny. - Halla valia
mitä pitää salata kirjoitti:
Kyllä suomalaiset ovat sitten arkajalkoja. Kun pitäs palkoista keskustella esim. työpaikalla, sehän on niin hirvittävän arka asia että melkein henki lähtee. Samoin anonyyminä eläkkeen ilmaoittaminen, miksi?
Kyllä minä olen avoimesti tuolla ihmisten kanssa keskustellessa kertonut eläkkeeni määrän ja huomaan, että yllätys yllätys, niin sitten tekevät toisetkin, mutta eivät varmasti jos joku ei ole aloitteellinen avautumaan.
Joo, niinhän se on, että ihmiseen ei saa kontaktia, jos on tuollainen arkajalka, juttelee niitä näitä lämpimikseen. En tiedä, tässä avoimmuudessako on niksi, miksi mulla on niin paljon ystäviä yli kansallisuurajojen.
Mutta olen laittanut merkille, että ihmiset, jotka valittavat yksinäisyyttä, heidän kanssaan ei tahdo päästä edes keskustelukontaktiin, sekin on vähän niinkuin postimerkkiä, tavan vuoksi vain jotain lämpimikseen puhelua. Eipä siinä silloin hevin kyllä mitään ystävyyssuhteitakaan synny.Pitkalti samaa mielta!
ulot, puoluekanta, uskonto, perheen sisaiset suhteet, yms.
Taysin tabuja meille!
Ylikansallisissa suhteissa olen kayttanyt usein avauksena kotipaikkaa.
Ihmiset tuntuvat usein avautuvan havaitessaan muukalaisen jollain tasolla tuntevan tienoon.
Muutamia varottavia asioita on.
Unkarilaisille on edelleen -56 tapahtumat kipeita.
Espanjalaisten kanssa on syyta varoa sisallisota-aihetta.
Sakut eivat pida aatu-aiheesta.
Mutta muuten voi jutella mista vain.
- Pirre*
lapset "vei" eläkkeestä ison palan, mutta saavat siitä eistä hoitaa meitä/minua ainakin. he :)), no jos veisivät ees vanhaikoille valammiilla kyyvillä, sekin riittäsi :)
- Roopen serkku
Raha-asioistaan puhuminen joukossa ja tällä lailla yleisesti moukkamaista. Minä hoidan ainakin omat budjettijuttuni ihan yksityisesti vaikka pankissa tai eläkekonttoreissa. Ne kuuluvat ihan privaattiasioihin.
- elämä on
Roopen serkku kirjoitti:
Raha-asioistaan puhuminen joukossa ja tällä lailla yleisesti moukkamaista. Minä hoidan ainakin omat budjettijuttuni ihan yksityisesti vaikka pankissa tai eläkekonttoreissa. Ne kuuluvat ihan privaattiasioihin.
samaa mieltä. Minua on alkanut ärsyttää lapsuuden ystävänikin jonka mieliaihe on nykyään rahasta puhuminen. Siis kaikki puheenaiheet tahtovat siirtyä rahaan, omaisuuteen oli sitten kyse omista tai aikuisista lapsistaan, lastenlapsistaan.
Elämässä on muutakin kuin rahan keruu ja sillä kehuminen. Olen alkanut karttaa ystävän tapaamista. Enkä ole kade sillä minulla on asiat ja talous hyvin. Minun elämän arvot eivät rakennut rahaan ja omaisuuteen ja olen sitä yrittänyt tuoda ilmi.
Eräs työtoverini menneisyydestä kertoi myös, että ei viitsi tavata enää yhtä ystäväänsä( entistä) ja naapuria koska tämän jutut kiertyvät aina mammonaan ja siihen kuin hyvin lapsillaan on elämä ja kuinka paljon tienaavat jne... Työtoveri sanoi, että kehu alkaa kun avaa oven...Huh. huh. Miksi ihminen ei huomaa miten käyttäytyy? Olen aina ollut nihkeä puhumaan, saati kehumaan mitään omia saavutuksia. Ja en muutu eikä arvot muutu. - Pirre*
Roopen serkku kirjoitti:
, minä taas olen sitä mieltä että jokainen saa puhua täällä ja elävässä elämässäkin mitä haluaa.., mitä se mulle kuuluu..
- Halla valia
Roopen serkku kirjoitti:
Tyypillinen estoisen pohjoisen ihmisen kannan otto!
Riittaako sinulle talousrahat?
Mitenka miehesi kanssa menee makuuhuoneessa?
Onko Zapatero hyva paaministeri?
Jne.
Aivan luonnollisia keskustelun aiheita. - elämä on
Pirre* kirjoitti:
, minä taas olen sitä mieltä että jokainen saa puhua täällä ja elävässä elämässäkin mitä haluaa.., mitä se mulle kuuluu..
ja varsinkin täällä saa/voi puhua, kun voi esiintyä anonyymisti. En minä sitä arvostele. Ja mitä tulee yksityiselämään, työpaikoilla kyläillessä jne niin sielläkin saa ja voi puhua rahasta niin paljon kun lystää.
Viimemainitusta ei kuitenkaan kaikki tykkää. Ihminen jonka elämää hallitsee raha/mammona alkaa kyllästyttää. Erään läheisen tutun työtoveri kuuluu siihen ryhmään joka muistaa mainita kaikki ostokset vielä mummonmarkoissa jotta tuntuu entistä suuremmalta summalta.
Kerskuja osti uuden auton pari vuotta sitten ja se maksoi liki 70 tonnia ( euroina). Siinä oli ollut hirveitä summia esillä kun tuon väänsi mummon markoiksi. Ko ihminen muistaa myös mainita aina, että mennään viiden tähden hotelliin vaikka ihmettelen miksi sitä tarvitsee mainita? Huono itsetuntoko laittaa laittaa kerskumaan rahoilla ? Tosi rikkaat eivät kersku, olen sanonut ystävilleni/tutuille. ( vrt Ollila tms.) - Pirre*
elämä on kirjoitti:
ja varsinkin täällä saa/voi puhua, kun voi esiintyä anonyymisti. En minä sitä arvostele. Ja mitä tulee yksityiselämään, työpaikoilla kyläillessä jne niin sielläkin saa ja voi puhua rahasta niin paljon kun lystää.
Viimemainitusta ei kuitenkaan kaikki tykkää. Ihminen jonka elämää hallitsee raha/mammona alkaa kyllästyttää. Erään läheisen tutun työtoveri kuuluu siihen ryhmään joka muistaa mainita kaikki ostokset vielä mummonmarkoissa jotta tuntuu entistä suuremmalta summalta.
Kerskuja osti uuden auton pari vuotta sitten ja se maksoi liki 70 tonnia ( euroina). Siinä oli ollut hirveitä summia esillä kun tuon väänsi mummon markoiksi. Ko ihminen muistaa myös mainita aina, että mennään viiden tähden hotelliin vaikka ihmettelen miksi sitä tarvitsee mainita? Huono itsetuntoko laittaa laittaa kerskumaan rahoilla ? Tosi rikkaat eivät kersku, olen sanonut ystävilleni/tutuille. ( vrt Ollila tms.)kyl mie voisin jo viijjen tonnin eläkettä kertoillakin ja kehuskella :))
- Oppikaa kehumaan
elämä on kirjoitti:
samaa mieltä. Minua on alkanut ärsyttää lapsuuden ystävänikin jonka mieliaihe on nykyään rahasta puhuminen. Siis kaikki puheenaiheet tahtovat siirtyä rahaan, omaisuuteen oli sitten kyse omista tai aikuisista lapsistaan, lastenlapsistaan.
Elämässä on muutakin kuin rahan keruu ja sillä kehuminen. Olen alkanut karttaa ystävän tapaamista. Enkä ole kade sillä minulla on asiat ja talous hyvin. Minun elämän arvot eivät rakennut rahaan ja omaisuuteen ja olen sitä yrittänyt tuoda ilmi.
Eräs työtoverini menneisyydestä kertoi myös, että ei viitsi tavata enää yhtä ystäväänsä( entistä) ja naapuria koska tämän jutut kiertyvät aina mammonaan ja siihen kuin hyvin lapsillaan on elämä ja kuinka paljon tienaavat jne... Työtoveri sanoi, että kehu alkaa kun avaa oven...Huh. huh. Miksi ihminen ei huomaa miten käyttäytyy? Olen aina ollut nihkeä puhumaan, saati kehumaan mitään omia saavutuksia. Ja en muutu eikä arvot muutu.Umpimielinen suomalainen ei taatusti osaa kehua. Eipä ihme, että on niin synkkä ja umpimielinen.
- avoimmus on kultaa
Halla valia kirjoitti:
Tyypillinen estoisen pohjoisen ihmisen kannan otto!
Riittaako sinulle talousrahat?
Mitenka miehesi kanssa menee makuuhuoneessa?
Onko Zapatero hyva paaministeri?
Jne.
Aivan luonnollisia keskustelun aiheita.Kyllä tuo minuakin nauratti. Ja ei ole tullut mieleenikään, että kun joku on kysyny, et paljonko tommonen asuntoauto maksaa, niin oon sanonu reilusti, et 46 500 euroo. En kertakaikkiaan ymmärrä, mitä helevatin häpeemistä siinä on, jos toinen kerran avoimin mielin kysyy.
Voihan se toinen kysyä, ja tiedän monen kysyvän siinä uteliaisuudessa, etä oma mielikin on havitellut asuntoautoa. Ja muutaman kerran on tullut esille, et kysyjällä on vanha asuntoauton rousku, ja mieli teksi uudempaa.
Niin sitä itekkin kyselin asuntoauton omistajilta hintoja siinä vaiheessa, kun mieli aina teki asuntoautoa, mutten ikinä uskonut uutta ostavani. Havittelin lähinnä käytettyä, mut kun pankki suorastaan tarjos, et paljonko lainaa tarttet, niin innostuin, ja koko asuntoauton summan otin pankkilainaa.
Siinä sitä onkin repimistä ja louskuttamista joillein "tarkan markan Martoille ja Marteille". Mulle taas merkitsee se, että kun koko elämä on ollut kivulloista ja vaikeaa, niin nautitaan edes nyt kun vielä voidaan. Mikään sukanvarteen säästäja kun muutenkaan en ole. - Halla valia
avoimmus on kultaa kirjoitti:
Kyllä tuo minuakin nauratti. Ja ei ole tullut mieleenikään, että kun joku on kysyny, et paljonko tommonen asuntoauto maksaa, niin oon sanonu reilusti, et 46 500 euroo. En kertakaikkiaan ymmärrä, mitä helevatin häpeemistä siinä on, jos toinen kerran avoimin mielin kysyy.
Voihan se toinen kysyä, ja tiedän monen kysyvän siinä uteliaisuudessa, etä oma mielikin on havitellut asuntoautoa. Ja muutaman kerran on tullut esille, et kysyjällä on vanha asuntoauton rousku, ja mieli teksi uudempaa.
Niin sitä itekkin kyselin asuntoauton omistajilta hintoja siinä vaiheessa, kun mieli aina teki asuntoautoa, mutten ikinä uskonut uutta ostavani. Havittelin lähinnä käytettyä, mut kun pankki suorastaan tarjos, et paljonko lainaa tarttet, niin innostuin, ja koko asuntoauton summan otin pankkilainaa.
Siinä sitä onkin repimistä ja louskuttamista joillein "tarkan markan Martoille ja Marteille". Mulle taas merkitsee se, että kun koko elämä on ollut kivulloista ja vaikeaa, niin nautitaan edes nyt kun vielä voidaan. Mikään sukanvarteen säästäja kun muutenkaan en ole.Lienet tormannyt tilanteeseen jossa joku kateellinen ihminen pitaa asian toteamista kehumisena?
Tosiasian toteaminen muuttuu kehumiseksi vasta kuulijan paakopassa.
Joskus olen jopa tarkoituksella, ilkeasti, hiertanyt kanssaihmisen sisikuntaa.
On myos oikeasti eriasioiden kustannuksista kiinnostuneita mutta vahemman! - avoimmus on kultaa
Halla valia kirjoitti:
Lienet tormannyt tilanteeseen jossa joku kateellinen ihminen pitaa asian toteamista kehumisena?
Tosiasian toteaminen muuttuu kehumiseksi vasta kuulijan paakopassa.
Joskus olen jopa tarkoituksella, ilkeasti, hiertanyt kanssaihmisen sisikuntaa.
On myos oikeasti eriasioiden kustannuksista kiinnostuneita mutta vahemman!"Lienet tormannyt tilanteeseen jossa joku kateellinen ihminen pitaa asian toteamista kehumisena? "
No kun en oo törmänny. Suoraan sitä ei oo tultu sanomaan, enkä oo osannu tulkita kenenkään puheista tai ilmeistä. Olisko kuitenkin niin, että kun tää "styroxlaatikko" on kuitenkin asuntoautojen pienin versio, niin oivalletaan, että luksusta ei oo, ja kun mun tilantaani tiedetään, että se asuntoauto mahdollistaa mun liikkumisen kauempanakin, muuten en henkilöautolla pystyisi paljoa liikkumaan. Niin miletäisikö myös "kanssaihminen" käytännöllisyyden että käyttökalu on, eikä vain lomailuversio?
- i_a*
58-vuotiaana jäin eläkkelle... Eläkkeeseni olen aivan tyytyväinen... No, tämähän on elämän parasta aikaa, ja mielekästä tekemistäkin on enemmänkin kun ehtii... Niin, mitenhän ennen ehtikään yleensä työssä käymään??? :))))
- yks´auttaja
Kelalla on aivan ihmeellinen laskentamalli jolla jokaiselle saadaan lopputulokseksi noin 1000€ - 1200€. Vitsi on siinä 1000€ ylittäville eläkkeille ei saa enää asunto-, ym tukia. Perhe-eläke siis ns lesken eläke on hyvin pieni jopa 30€ kuten ystävälläni, joten koko eläke on 1180€.
Olen yrittänyt tutkailla miten laskentamalli toimii, selvää en ole saanut. Ihmetyttä herättää hieman alle ja yli 80v eläke. Koska yleinen eläkelaki tuli voimaan 1961, työssä olo aika katsotaan sen jälkeen jolle eläkettä on kertynyt. Jos olet syntynyt ennen vuotta 1925 tai jopa 1930 eläke on pieni, jospa olet ollut kotiäitinä kuten silloin oli oltava eläke on tosi surkea.
Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa, henkilö pelkää joutuvansa myymään yksiönsä selviytyäkseen ilman ulosottoja hautaan. Lapsilta ei liikene apua. - i_a*
yks´auttaja kirjoitti:
Kelalla on aivan ihmeellinen laskentamalli jolla jokaiselle saadaan lopputulokseksi noin 1000€ - 1200€. Vitsi on siinä 1000€ ylittäville eläkkeille ei saa enää asunto-, ym tukia. Perhe-eläke siis ns lesken eläke on hyvin pieni jopa 30€ kuten ystävälläni, joten koko eläke on 1180€.
Olen yrittänyt tutkailla miten laskentamalli toimii, selvää en ole saanut. Ihmetyttä herättää hieman alle ja yli 80v eläke. Koska yleinen eläkelaki tuli voimaan 1961, työssä olo aika katsotaan sen jälkeen jolle eläkettä on kertynyt. Jos olet syntynyt ennen vuotta 1925 tai jopa 1930 eläke on pieni, jospa olet ollut kotiäitinä kuten silloin oli oltava eläke on tosi surkea.
Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa, henkilö pelkää joutuvansa myymään yksiönsä selviytyäkseen ilman ulosottoja hautaan. Lapsilta ei liikene apua.Yleensähhän valitettavasti on, että vaimoväki hoitaa lapsia kotona, jolloin eläkekertymää ei tule... Kuitenkin tuo työ on todella arvokasta ja palkittavaa työtä yhteiskunnalle ...
Myös edesmennyt kumppanini hoiteli lapset kotona koulu-ikään, ja sairastuttuaan eläkekertymää tuli vain n. kaksikymmentä vuotta... Ei tuo eläke hänellä suuri ollut, mutta olimme kumpikin onnellisia, kuten lapsemmekin, tuosta hänen "uhrauksestaan"...
Lesken tai muitakaan eläke-etuja en saa, saatikka asumistukia... Tuli työaikana rakennettua tämä "koto" jossa asustelen ja ainakin vielä nuo askareet käyvät nopsaan!!! :) Ja kun askeleeni joskus "lyhenevät", voin varmuudella luottaa perillisieni huolenpitoon... Oloneuvoksen olon harjoittelua on takana kohta kymmenen vuotta... :) - niin se on
yks´auttaja kirjoitti:
Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa, henkilö pelkää joutuvansa myymään yksiönsä selviytyäkseen ilman ulosottoja hautaan. Lapsilta ei liikene apua.Et kai usko tuota mitä kirjoitat Ei pidä uskoa. Eläke voi olla tuo 790e/kk netto mutta voi olla ettei ole koko totuus. Jos työeläke jää pieneksi on mahdollista saada lisäksi kelan kansaneläkettä. Eli jos työeläke on pienempi kuin n 1200e/kk brutto( noin en muista tarkkaa summaa) voi saada sen lisäksi kansaneläkettä.
Sitten. Huom! Suomessa on lääkekulukatto joka tarkoittaa että joutuu vuodessa maksamaan tuon n 650e, mutta sen ylittävältä osalta vain 1,50e/lääke( 3 kk:n lääke) Jos tuo tuttusi on väittänyt että joutuu maksamaan kuukaudessa tuon 650e niin se on vale. Myös sairaanhoitokuluissa on katto. - niin se on
niin se on kirjoitti:
Et kai usko tuota mitä kirjoitat Ei pidä uskoa. Eläke voi olla tuo 790e/kk netto mutta voi olla ettei ole koko totuus. Jos työeläke jää pieneksi on mahdollista saada lisäksi kelan kansaneläkettä. Eli jos työeläke on pienempi kuin n 1200e/kk brutto( noin en muista tarkkaa summaa) voi saada sen lisäksi kansaneläkettä.
Sitten. Huom! Suomessa on lääkekulukatto joka tarkoittaa että joutuu vuodessa maksamaan tuon n 650e, mutta sen ylittävältä osalta vain 1,50e/lääke( 3 kk:n lääke) Jos tuo tuttusi on väittänyt että joutuu maksamaan kuukaudessa tuon 650e niin se on vale. Myös sairaanhoitokuluissa on katto.sairauskulujen maksukatosta:
http://www.tohtori.fi/?page=9078998&id=507801 - abcdo
niin se on kirjoitti:
sairauskulujen maksukatosta:
http://www.tohtori.fi/?page=9078998&id=507801linkkiäsi avattua.
Lääkekatto on tänä vuonna 672,70 euroa, mutta kannattaa muistaa, että se muodostuu vain niistä lääkkeistä, jotka ovat Kelan korvaamia jo muutenkin. On paljon lääkkeitä, jotka eivät siihen mahdu.
Silti yli 600€/kk tuntuu melkoisen suurelta summalta.
Toisessa linkissä on Lääkekatosta, toisesta näkee, kuka on oikeutettu kansaneläkkeeseen.
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/laakehuolto/laakekorvaukset
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HN - säästöä saa
abcdo kirjoitti:
linkkiäsi avattua.
Lääkekatto on tänä vuonna 672,70 euroa, mutta kannattaa muistaa, että se muodostuu vain niistä lääkkeistä, jotka ovat Kelan korvaamia jo muutenkin. On paljon lääkkeitä, jotka eivät siihen mahdu.
Toisessa linkissä on Lääkekatosta, toisesta näkee, kuka on oikeutettu kansaneläkkeeseen.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HNmahdotonta jos joutuu kuukaudessa pulittamaan 600e? Kuitenkin valta-osa on lääkkeistä on korvattavia. Tietysti jos käyttää reseptivapaita lääkkeitä niin niistä voi kertyä mutta ei millään noin paljoa.
Kannattaa pyytää lääkäriltä resepti kaikkiin mahdollisiin lääkkeisiin. Niihinkin joita saisi ilman reseptiä. Siinä tulee merkittävä säästö. Esim kipulääke, vaikka kauppanimeltään burana/ibumax maksaa ilman reseptiä monin verroin enemmän. Reseptillä 100 kpl alle 10e... paratabs 1 g 8,47e... - yks´auttaja
niin se on kirjoitti:
Et kai usko tuota mitä kirjoitat Ei pidä uskoa. Eläke voi olla tuo 790e/kk netto mutta voi olla ettei ole koko totuus. Jos työeläke jää pieneksi on mahdollista saada lisäksi kelan kansaneläkettä. Eli jos työeläke on pienempi kuin n 1200e/kk brutto( noin en muista tarkkaa summaa) voi saada sen lisäksi kansaneläkettä.
Sitten. Huom! Suomessa on lääkekulukatto joka tarkoittaa että joutuu vuodessa maksamaan tuon n 650e, mutta sen ylittävältä osalta vain 1,50e/lääke( 3 kk:n lääke) Jos tuo tuttusi on väittänyt että joutuu maksamaan kuukaudessa tuon 650e niin se on vale. Myös sairaanhoitokuluissa on katto.Näin kuitit, sairaalahoito vei suurimman osan 650€ laskusta. Katto on sairaalassaolo ajaltakin vuositasolla, tämä oli sydäninfarktista komplikaatioihin johtanut tilanne. Leskirouvan kk tulo oli juuri tuon verran jonka ilmoitin.
Näin se vaan on 82v kotiäidin tulot. Jos hoitojaksoja tulee uusia silloin on mietittävä uusia maksumuotoja.
Ymmärrän hyvin tämänpäivän eläkkeelle jääneen tulot, ne tosiaan ovat nenä per nenä yli 1000€. - on myös tukia
yks´auttaja kirjoitti:
Näin kuitit, sairaalahoito vei suurimman osan 650€ laskusta. Katto on sairaalassaolo ajaltakin vuositasolla, tämä oli sydäninfarktista komplikaatioihin johtanut tilanne. Leskirouvan kk tulo oli juuri tuon verran jonka ilmoitin.
Näin se vaan on 82v kotiäidin tulot. Jos hoitojaksoja tulee uusia silloin on mietittävä uusia maksumuotoja.
Ymmärrän hyvin tämänpäivän eläkkeelle jääneen tulot, ne tosiaan ovat nenä per nenä yli 1000€.maar voi tulla kerralla tuon kokoine n lasku mutta jos tulee saman vuoden sisään uutta laskua niin entinen huomioidaan. Kannattaa muistaa ja ottaa yhteys sairaalan sosiaalihoitajaan heti hoitoon mennessä.
Ja harkinnanvaraista toimeentulotukea voi hakea suuriin hoitokuluihin sossusta. Ei pidä olla liian ylpeä vaan otettava se tuki mitä yhteiskunta voi antaa. Olemme veromme maksaneet jotta saa sitten tukina takaisin huonoina päivinä/aikoina. - Katot auttavat
yks´auttaja kirjoitti:
Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa, henkilö pelkää joutuvansa myymään yksiönsä selviytyäkseen ilman ulosottoja hautaan. Lapsilta ei liikene apua.Siis lääke- ja sairaalakulut miltä ajalta tuon 650 € ?
Lääkekatto eli omavastuu on 672,70 €. Ton rajan täyttyessä maksaa vain 1,50 €/ lääkkeen ostokerta.
Sairaala ja poliklinikka maksukatto on 633 €. Sen jälkeen poliklinikkakäynnit ovat ilmaisia, ja sairaalan alennettu vuorokausimaksu 15 €.
Matkaomavastuu 157,25 €. Tuon katon täyttyessä matkat eivät maksa mitään. Taksilla ei edes sitä pientä omavastuuosuuttakaan. Ja jos omalla autolla kulkee, kela korvaa 0,20 €/km.
Jätitkö tarkoitushakuisesti kertomatta, vai jätettiinkö Sinulle kertomatta, miltä ajalta nuo ovat?. Jos tosiaan joka kuukausi tulevat tuollaiset summat, niin se on ihan säälin keräämistä, sillä omavastuut ja kotot tulevat vastaan ja ovat tulleet aikapäiviä, jos tuo on kuukaudessa menevä summa. Eri asia on, jos haluaa käyttää yksityisiä lääkäripalveluja, niissä ei ole kattoja. Mutta tuskin on käyttänyt niitä säännöllisesti tuolla eläketulolla.
Minulla täyttyvät matkakulut jo heti alkuvuodesta. Taksilla nytkin menen 125 km:n päähän poliklinikalle ja 3 viikkoa sitten menin ja tulin taksilla saman sairaalan reissun. Näytän vain Kelan lähettämän vapaakortin taksille. Muuta ei tarvita kun olen hakenut terveydenhuollosta (TK:sta todistuksen taksiin oikeutuksesta ja Kela tehnyt päätöksen sen perusteella). Tämän jälkeen ei tarvitse edes hoitolaitoksen todistusta käynnistä, eikä taksinkäytön tarpeellisuudesta.
Yleensä mulla lääkekatto täyttyy helmi-maaliskuulla. Nyt tuli lääkitykseen muutos, joten itse ostettavia lääkkeitä ei enää tule niin paljoa kun hoito siirtyi sairaalassa annettavaan infuusiohoidoksi. Sairaalallehan se maksaa 500 €/kk/yksi annettu hoito, mutta minä maksan vain poliklinikkamaksun niin kauan, kunnes katto (633 €) täyttyy.
Vasta on 320 €:n lääkeostokertymäni tällä vuodella, niin että juuri ja juuri ehtii täyttymään omavastuu, kun vuosikin vaihtuu. Joten tuskin on hyötyä tällä vuodella omavastuun täyttymisestä, mutta ensi vuonna se täyttyy hereästi. - selvennys
niin se on kirjoitti:
Sitten. Huom! Suomessa on lääkekulukatto joka tarkoittaa että joutuu vuodessa maksamaan tuon n 650e, mutta sen ylittävältä osalta vain 1,50e/lääke( 3 kk:n lääke) Jos tuo tuttusi on väittänyt että joutuu maksamaan kuukaudessa tuon 650e niin se on vale. Myös sairaanhoitokuluissa on katto.Niin, lääkettä voi ostaa 3 kk:den satsin tai pienemmän. Mutta tuo 1,50 € koskee lääkeostoa kohti, ostipa tosiaan sen 3 kk erän tai vaikka pienemmän pakkauksen.
- apuja..
abcdo kirjoitti:
linkkiäsi avattua.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HNEikös ton ikäsellä ole jo korotettu hoitotuki automaattisesti? Muistan kun äidilleni sellainen tuli kun täytti 80 vuotta, niin automaattisesti.
Mulla, kun olen nuorempi, korotettu hoitotuki annetaan just kohtuuttoman suurten hoitokustannusten takia, ja sitä varten pitää säästää sellaisetkin apteekkikuitit, jotka ei oo Kelan peruskorvattavia. Ilman lääkärin määräystä ei kannata tästä syystä hankkia mitään lääkettä, sillä vain lääkärin määräyksestä ostetut Kelan peruskorvaamattomat lääkkeet otetaan huomioon korotettua hoitotukea myönnettäessä. - avustava..
yks´auttaja kirjoitti:
Näin kuitit, sairaalahoito vei suurimman osan 650€ laskusta. Katto on sairaalassaolo ajaltakin vuositasolla, tämä oli sydäninfarktista komplikaatioihin johtanut tilanne. Leskirouvan kk tulo oli juuri tuon verran jonka ilmoitin.
Ymmärrän hyvin tämänpäivän eläkkeelle jääneen tulot, ne tosiaan ovat nenä per nenä yli 1000€."Ymmärrän hyvin tämänpäivän eläkkeelle jääneen tulot, ne tosiaan ovat nenä per nenä yli 1000€. "
No eihän ole, ei mullakaan, vaikka koostuu työeläkelaitoksen eläkkeestä, Kelan eläkkeestä ja kuntien eläkevakuutuslaitoksen eläkkeestä.
Niin jää todella paljon alle tonnin, pari sataa euroa alle tonnin. Joten köyhyysrajan alapuoella ollaan.
Työssäoloaikaa ehti kertyä vain parikymmentä vuotta vakavan sairauden takia, ja siitäkin ajasta, mitä oli vielä työkykyinen, eläkelaitoksen sääntöjen tähden eläkettä ei kertynyt vaikka oli töissä (silloin katsottiin perheyrityksessä vaimon olevan avustava perheenjäsen, jollei ei eläkettä kertynyt). Kiitos siitä syrjintäoikeudesta. - -
apuja.. kirjoitti:
Eikös ton ikäsellä ole jo korotettu hoitotuki automaattisesti? Muistan kun äidilleni sellainen tuli kun täytti 80 vuotta, niin automaattisesti.
Mulla, kun olen nuorempi, korotettu hoitotuki annetaan just kohtuuttoman suurten hoitokustannusten takia, ja sitä varten pitää säästää sellaisetkin apteekkikuitit, jotka ei oo Kelan peruskorvattavia. Ilman lääkärin määräystä ei kannata tästä syystä hankkia mitään lääkettä, sillä vain lääkärin määräyksestä ostetut Kelan peruskorvaamattomat lääkkeet otetaan huomioon korotettua hoitotukea myönnettäessä.korotettua hoitotukea maksettiin iän perusteella, nykyisin tarpeen perusteella.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/230801110805EH - kelpaisiko?
- kirjoitti:
korotettua hoitotukea maksettiin iän perusteella, nykyisin tarpeen perusteella.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/230801110805EHNo sitten vaan aloittaja hakemaan tuolle vanhukselle korotettua hoitotuke, ellei saa sitä jo?
- ota selvää
yks´auttaja kirjoitti:
Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa, henkilö pelkää joutuvansa myymään yksiönsä selviytyäkseen ilman ulosottoja hautaan. Lapsilta ei liikene apua.Kyllä saa asumistukea,vaikka tulot yli 1000e/kk,riippuu tietenkin asunnon koosta ja vuokrasta.Eläkeläisellä saa asumistilaa olla 70 neliötä,mutta asumis kulut jotain 550e paikkeilla,mihin saa asumistukea .
Kelan sivuilla on asumistuki laskuri jolla voi laskea paljonko on oikeutettu saamaan tukea.
- paperitehtaassa
Jäin juuri eläkkeeelle 63vuotiaana. Koko ikäni paperitehtaassa vuorotyössä ollut. Eläkkeen brutto on noin 3365€. Veroja menee aika lailla mutta jää siitä vielä käteenkin.
- aika hulppea
suuruinen eläke tarkoittaa sitä, että palkka ollut n 7000 e /kk ? Vai millä laskurilla eläke on laskettu?
- en silti kade
niin juuri paperitehtaissa. Siellä jylläsi ay-liike, ja kun paperi meni hyvin kaupaksi niin "ottivat osansa" eli jos esim. kansallisesti ajateltaisiin, niin työn määrään/laatuun/vaikeuteen/koulutuspohjaan nähden täysin ylisuuret palkat olivatten siellä. Siis myös ylisuuret eläkkeet, jos vähänkään vertailuja tekee.
No, siinähän sahasivat omaa oksaansa, tämä euron arvon putoaminen toki pistää pientä kapulaa pudotuksen jyrkkyyskertoimeen. - oksa katkesi
en silti kade kirjoitti:
niin juuri paperitehtaissa. Siellä jylläsi ay-liike, ja kun paperi meni hyvin kaupaksi niin "ottivat osansa" eli jos esim. kansallisesti ajateltaisiin, niin työn määrään/laatuun/vaikeuteen/koulutuspohjaan nähden täysin ylisuuret palkat olivatten siellä. Siis myös ylisuuret eläkkeet, jos vähänkään vertailuja tekee.
No, siinähän sahasivat omaa oksaansa, tämä euron arvon putoaminen toki pistää pientä kapulaa pudotuksen jyrkkyyskertoimeen.Juu, paperiteollisuus on tempuillaan hinnoitellut itsensä ulos maailman markkinoilta. Paperiteollisuuden työpaikat ovatkin romahtaneet. Ja vielä ilkesivät lakkoilla, joka oli toimialalla kuin naula arkkuun, tilaukset menivät lakkoilun aikana muille ulkolaisille paperintuottajille, ja tilaukset eivät enää palanneetkaan ennalleen. Siitä aloi paperiteollisuuden alasajo. Ylisuuret palkat ja lakkoilun vehkeily vielä enemmän olis pitänyt saada. Maailman paperihinnoittelu ei sellaista kestänyt, joten Suomen paperiteollisuus putosi oksalta, sahasivat oman oksansa. Enää paperiteollisuudess enää työpaikkoja onkaan? Pudotus on ollut huima.
- molempia
Jos henkilö on osatyökyvyttömyys eläkkeellä,hän voi saada eläkettä ja sairauspäivärahaa,mistä on vähennetty tämä osatyökyvyttömyys eläke.
- zz-zz
Sama pätee työttömyyskorvauksen kanssa.
- paljon on mätää ..
suurin osa suomalaisista saa alle 1000 eur. kk . noin 2 ---- 3 milj. kansalaista ,,, joten hurraamista ei ole,,,,, keskusta suunniteli tulevansa taas köyhälistön rahapussille, "rikkaita" on niiiiiiiiiiiiiiiin vähän, ettei sieltä kannata mitään ottaa,,,,,,, kuinkahan kannattaa köyhiltä ottaa ???? sitä ihmettelen ??? HySSÄLÄ -kin sanoi että rikkaita on niin vähän että sieltä on turha mitään ottaa !!?? samoin Katainen oli samaa mieltä,,,,, HYSSÄLÄ ei pannut suuriin eläkkeisiin kattoa, itse jää eläkkeelle, ja kaiken huipuksi menee kelan johtoon hankkimaan lisää ..... omaan taskuunsa ....
MUTTA kun kaikki tiedämme LILIUSTEN tyyppisten rahan keruun OMAAN taskuun , ei voi tulla muuhun tulokseen kuin suomalaisten raha on päättäjien ja johtajien omassa taskussa.
SIELLÄ on MISTÄ OTTAA,,,, turhaa kupata enään jo riistettyä kansaa .......- ihan tyytyväinen,mut
Lapsena 15v. aloin tienata rahaa verokirjalle, palkan maksoi kunta koulun siivouksesta. Alle 17v. kauppaan töihin. Naimisiin 18v. lapset 19v-24v. vuosien välillä. Ei ollut yhteiskunnan päivähoitopaikkoja. Omia pikkusiskoja oli, jotka hoitivat lapsiani lomien aikana. Eli minulla on ollut verotettuja palkkatuloja vuodesta 1955 alkaen (olen s. -40)
Olen jäänyt eläkkeelle toimistotyöstä 2003. Viime vuonna eläke oli nettona 1651,65€ ja asuntoni vastike 112,90E. Kotikunnassani nousi veroäyri, nyt eläkkeeni nettona on 1619,59€ ja vastike 123,19.
Konkreetisesti käteen jää vähemmän yli 40 ekeä kuukausi.
Meitä eläkeläisiä on todella paljon, kyllä meidänkin pitäisi jotenkin enemmän organisoitua ja valita jokin järjestö joka ajaa meidän etua. Tässä ei ole kovin paljon aikaa eduskuntavaaleihin, löytyisiköhän jostain se taho, joka palauttaisi tämän indeksi homman kohdalleen.
- yrittäjä,,,,,,,,
Eipä vielä tiedä tarkkaa määrää, olenhan työelämässä . Toisaalta onhan jotain lappusia tullut, että olisi sitä tai tätä tällähetkellä. Minä koen , etten ikinä puhu rahavaroistani kenenkään ventovieraan kanssa, tuskin edes tutuillenikaan.
Uskoisin pärjääväni ilman tukia, tuli sairauksia sitten tai ei.
Ei ole ajankulutusongelmia, riittämättömyyttä enempikin. Ikä sanelee jaksamista, on jo muutama vuosi ollut pakonsanelemaa ettei jaksaisi. Yrittäjän on pakko jaksaa. Ei ole velka piiskurina, vaan saavutetut luotto työt, niitä ei missata. - hävetkää ....
On suuri joukko vanhoja ihmisiä joitten eläke on voin 650 eur. kk ,, kuinka he tulevat toimeen ?
Suomen päättäjät saa hävetä omaa ahneuttaan !!!!!!!!!!!!- Lorena*
Olet harvinaisen oikeassa tuodessasi esiin vanhojen ihmisten eläke etuudet. Jossakin edellä toin saman asian esiin ja joku älykääpiö kehtasi todeta "se on vale". Näitä ihmeen pienillä eläkkeillä eläjiä riittää vanhemmissa ikäluokissa joiden eläke brutto on alle 800€/kk. He ovat yli 80v, kotiäitejä tai hyvin pieni tuloisia henkilöitä. PItää olla suoranainen taloustaituri selvitäkseen kuukaudesta toiseen pakollisista menoista.
Lainaan omaa tekstiäni:"Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa...... Lapsilta ei liikene apua". Kun vuosi vaihtuu taas alat nollapisteestä maksamaan itse tiettyyn määrään saakka omavastuut. Täm'äkin leskirouva yli 80v on ollut kotiäitinä kuten silloin tapa oli ja hoitanut perheen kotitaloutta, silloinkin varsin pienillä menoilla.
60-luvulla jolloin lapseni olivat pieniä, päiväkodit olivat harvinaisuuksia ja kotihoito hoitui 12v apulaisen avulla, apulainen oli yli 60v. Eipä siinä muuta vaihtoehtoa ollut. Onnellinen olen tasapainoisia, terveitä, itsensä ja perheensä huoltavia henkilöitä lapsista on tullut. Vaikeudet voitettiin ja eläke on ansaittu ilman yhteiskunnan apuja. - apuja hakenut
Lorena* kirjoitti:
Olet harvinaisen oikeassa tuodessasi esiin vanhojen ihmisten eläke etuudet. Jossakin edellä toin saman asian esiin ja joku älykääpiö kehtasi todeta "se on vale". Näitä ihmeen pienillä eläkkeillä eläjiä riittää vanhemmissa ikäluokissa joiden eläke brutto on alle 800€/kk. He ovat yli 80v, kotiäitejä tai hyvin pieni tuloisia henkilöitä. PItää olla suoranainen taloustaituri selvitäkseen kuukaudesta toiseen pakollisista menoista.
Lainaan omaa tekstiäni:"Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa...... Lapsilta ei liikene apua". Kun vuosi vaihtuu taas alat nollapisteestä maksamaan itse tiettyyn määrään saakka omavastuut. Täm'äkin leskirouva yli 80v on ollut kotiäitinä kuten silloin tapa oli ja hoitanut perheen kotitaloutta, silloinkin varsin pienillä menoilla.
60-luvulla jolloin lapseni olivat pieniä, päiväkodit olivat harvinaisuuksia ja kotihoito hoitui 12v apulaisen avulla, apulainen oli yli 60v. Eipä siinä muuta vaihtoehtoa ollut. Onnellinen olen tasapainoisia, terveitä, itsensä ja perheensä huoltavia henkilöitä lapsista on tullut. Vaikeudet voitettiin ja eläke on ansaittu ilman yhteiskunnan apuja."Lainaan omaa tekstiäni:"Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa...... Lapsilta ei liikene apua". Kun vuosi vaihtuu taas alat nollapisteestä maksamaan itse tiettyyn määrään saakka omavastuut. Täm'äkin leskirouva yli 80v on ollut kotiäitinä kuten silloin tapa oli ja hoitanut perheen kotitaloutta, silloinkin varsin pienillä menoilla."
Tuolla kulumäärällä saa tasan tarkkaan sossusta apua. Miksi hän ei ole hakenut? Vai onko? Jos on, eikä ole saanut, sitten löytyy joko maaomaisuutta (metsää) tai talletuksia liikaa.
Mutta apua tasan tarkkaan noilla kuluilla saa. Se on varma juttu. Pitää vaan nöyrtyä sitä hakemaan. Onko kyse sitten ylpeydestä, ettei halua hakea apua? - 1 + 0 = 1
apuja hakenut kirjoitti:
"Lainaan omaa tekstiäni:"Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa...... Lapsilta ei liikene apua". Kun vuosi vaihtuu taas alat nollapisteestä maksamaan itse tiettyyn määrään saakka omavastuut. Täm'äkin leskirouva yli 80v on ollut kotiäitinä kuten silloin tapa oli ja hoitanut perheen kotitaloutta, silloinkin varsin pienillä menoilla."
Tuolla kulumäärällä saa tasan tarkkaan sossusta apua. Miksi hän ei ole hakenut? Vai onko? Jos on, eikä ole saanut, sitten löytyy joko maaomaisuutta (metsää) tai talletuksia liikaa.
Mutta apua tasan tarkkaan noilla kuluilla saa. Se on varma juttu. Pitää vaan nöyrtyä sitä hakemaan. Onko kyse sitten ylpeydestä, ettei halua hakea apua?Olet ilmeisesti niitä tyyppejä joilla on käsi sossun ovenrivassa hakemassa kaikkeen mahdolliseen taloudellista apua. Me veronmaksajat ne kulut maksamme, elättejä riittää.
Ymmärrän hyvin yli 80v henkilöitä, he ovat aikojen kuluessa tottuneet elämään niukkaa elämää jota jatkavat tänäkin päivänä. Yritetään tulla "omilla" toimeen kelpaa malliksi monille muillekin.
Sossussa asioidessa ketä siellä onkaan, nuorehkoja, myöhäiskeski-iässä olevia ihmisiä ja kaiken värisiä ettei istumapaikkaa huononpi kuntoiselle löydy.
Olen elämän niukkuuteen tottunut jolta röyhkeys puuttuu ja se taas on oma asiani en kaipaa "apuja hakeneen" viisauksia. - apuja hakenut
1 + 0 = 1 kirjoitti:
Olet ilmeisesti niitä tyyppejä joilla on käsi sossun ovenrivassa hakemassa kaikkeen mahdolliseen taloudellista apua. Me veronmaksajat ne kulut maksamme, elättejä riittää.
Ymmärrän hyvin yli 80v henkilöitä, he ovat aikojen kuluessa tottuneet elämään niukkaa elämää jota jatkavat tänäkin päivänä. Yritetään tulla "omilla" toimeen kelpaa malliksi monille muillekin.
Sossussa asioidessa ketä siellä onkaan, nuorehkoja, myöhäiskeski-iässä olevia ihmisiä ja kaiken värisiä ettei istumapaikkaa huononpi kuntoiselle löydy.
Olen elämän niukkuuteen tottunut jolta röyhkeys puuttuu ja se taas on oma asiani en kaipaa "apuja hakeneen" viisauksia."Olet ilmeisesti niitä tyyppejä joilla on käsi sossun ovenrivassa hakemassa kaikkeen mahdolliseen taloudellista apua. Me veronmaksajat ne kulut maksamme, elättejä riittää."
Valitettavasti diaknoosisi meni metsähallituksen puolelle. Käsi oven rivassa, totta kait, niin sinullakin on. Itselleni en ole koskaan hakenut, mutta olen ollut avustamssa hakemista monille vähempiosaisille henkilöille.
Kuten tuolla joku muukin kritisoi ylpeyttä, niin siitä on kyse. Onko sillä sitten mitään väliä, tuleeko apu eläkkeen nimellä vaiko jonain muuna sosiaaliturvan nimellä? Sinullakin tuntuu olevan sairas suhtautuminen asiaan. Ketkäs ne sen eläkkeen maksavat? Veronmaksajat aivan samalla lailla, kuin muunkin sosiaaliturvan.
Jos tuohon veronmaksun mennään, niin etkö juuri puhunut, että ko. henkilöllä ei ole ansiotuloista kehittynyttä eläketurvaa? Veronmaksajien niskoillahan hän siinä tapauksessa on, vaikka eläkkeen muodossa tuki tuleekin. Niin että mietippä asioita uudemman kerran, miten ne oikeastaan menevätkään? Ei ansaittua työeläketurvaa, niin kyllä se eläke siinä tapauksessa muiden veronmaksajien kukkarosta menee, miksi sitten ei voi hakea oikeutetusti poikkeustilanteessa lisääturvaa?
Lakatkaa hyvät ihmiset ruokkimasta tuollaista marttyyrihenkeä. Kannustitko tuota vanhusta hakemaan sosiaalitoimiston tarjoamaa lisäturvaa? Jos luonto ei anna periksi hakea, niin ryhdy hänen tukihenkilökseen ja auta häntä, hakekaa sitten lainaa sieltä, sitäkin on mahdollista saada. - -
apuja hakenut kirjoitti:
"Lainaan omaa tekstiäni:"Tasan ei käy onnen lahjat, ajatelkaa saa eläkettä 790€ ja sairaala- ja lääkekulut tekevät 650€, näitä sairaalajaksoja on tavan takaa...... Lapsilta ei liikene apua". Kun vuosi vaihtuu taas alat nollapisteestä maksamaan itse tiettyyn määrään saakka omavastuut. Täm'äkin leskirouva yli 80v on ollut kotiäitinä kuten silloin tapa oli ja hoitanut perheen kotitaloutta, silloinkin varsin pienillä menoilla."
Mutta apua tasan tarkkaan noilla kuluilla saa. Se on varma juttu. Pitää vaan nöyrtyä sitä hakemaan. Onko kyse sitten ylpeydestä, ettei halua hakea apua?Kelan omavastuukatotkin auttavat moisissa sairauskuluissa.
- Olet ilmeisesti niit
1 + 0 = 1 kirjoitti:
Olet ilmeisesti niitä tyyppejä joilla on käsi sossun ovenrivassa hakemassa kaikkeen mahdolliseen taloudellista apua. Me veronmaksajat ne kulut maksamme, elättejä riittää.
Olen elämän niukkuuteen tottunut jolta röyhkeys puuttuu ja se taas on oma asiani en kaipaa "apuja hakeneen" viisauksia."Sossussa asioidessa ketä siellä onkaan, nuorehkoja, myöhäiskeski-iässä olevia ihmisiä ja kaiken värisiä ettei istumapaikkaa huononpi kuntoiselle löydy.
Olen elämän niukkuuteen tottunut jolta röyhkeys puuttuu ja se taas on oma asiani en kaipaa "apuja hakeneen" viisauksia."
Ymmärrän, että totuus koskee, jos pitäisi muuttaa käyttäytymistään tai asennettaan, jotta ongelma hoituisi pois. Usein vaan pakkaa olemaan niin, että se ongelmissa piehtarointi miellyttää ja se ikäänkuin vetää vain syvemmälle puoleensa, sitä kutsutaan itsesääliksi.
Eihän sosiaalitoimistossa asioinnilla ole mitään tekemistä röyhkeyden kaunssa, mistä Sinä sellaista keksit? Tuo on kyllä selvää vääristynyttä asennetta.
Mutta mitäs väliä sillä on, ketä siellä istuu, minkä ikäisiä, ja minkä värisiä. Ei kait sittenkin vaan elä siellä jossain takaraivossa jonkinlainen, tai asteinen syrjintäideologia?
Tilatkaa ihmeessä aika, sekin on mahdollista, varsinkin kun on kyse heikkokuntoisesta ja iäkkäästä henkilöstä, niin ei tarvitse istua muiden joukossa. Jos sittenkin kelpaisi pikkuvihjeet avun saamiseksi???? - toivoton
apuja hakenut kirjoitti:
Mutta apua tasan tarkkaan noilla kuluilla saa. Se on varma juttu. Pitää vaan nöyrtyä sitä hakemaan. Onko kyse sitten ylpeydestä, ettei halua hakea apua?Pakkohan noin pienellä eläkkeellä olevan on saada toimeentulo-ja asumistukea.Ei muuten mitenkään pärjää.Eikä nyt joka kuukausi voi mennä 650 e.lääke-sairaskuluihin.Lääkekatto oli jo tuon verran 2010.
Olipa vähän huonosti kirjoitettu menot ja tulot.
- Verot ja maksut maks
saan Eläkkettä enemmän kuin maksakestää.Eläkkeelle 63 v. aikanaan eläkemaksut maksaneenä ja nyt siitä täysin nauttimassa.Siitäs saitte kaikki veron ja eläkemaksujen kiertäjät.
- työsukupolvi maksaa
nykypolvi maksaa kunkin ajan eläkkeet ei suinkaan sitä ole itse hankittu. Tuosta oli hiljattain tv:ssä jossa asiantuntija muistutti että aina se sukupolvi joka on työelämässä maksaa sen hetken eläkeläisten eläkkeet. Ja toisaalta jos ottaa laskurin käteen alkaa rätnäämään vaikka 40 vuoden eläkemaksut niin ei niistä kerry loppuelämän eläkkeitä millään jos elää 63 täytettyään vielä 20- 30 vuotta...Me jotka olimme työelämässä vielä vaikka viisi vuotta sitten maksoimme toisten eläkkeitä, emme omiamme.
- hillary a
työsukupolvi maksaa kirjoitti:
nykypolvi maksaa kunkin ajan eläkkeet ei suinkaan sitä ole itse hankittu. Tuosta oli hiljattain tv:ssä jossa asiantuntija muistutti että aina se sukupolvi joka on työelämässä maksaa sen hetken eläkeläisten eläkkeet. Ja toisaalta jos ottaa laskurin käteen alkaa rätnäämään vaikka 40 vuoden eläkemaksut niin ei niistä kerry loppuelämän eläkkeitä millään jos elää 63 täytettyään vielä 20- 30 vuotta...Me jotka olimme työelämässä vielä vaikka viisi vuotta sitten maksoimme toisten eläkkeitä, emme omiamme.
Täysiä pölvästejä on vastauksien antajat. Jokainen eläkeläinen maksaa veroa kuka enemmän kuka vähemmän, tahtoo mennä pitkästi yli 30%, joten tämä tästä. Ei sossu ole mikään raha-automaatti, sitä sen ei pitäisi olla mutta joillekin se sitä on, kun asian niin ottaa.
Pitää joidenkin eläkeläisten veroja maksaa että sossulla on oven rivassa roikkujille tukia maksaa. - --
hillary a kirjoitti:
Täysiä pölvästejä on vastauksien antajat. Jokainen eläkeläinen maksaa veroa kuka enemmän kuka vähemmän, tahtoo mennä pitkästi yli 30%, joten tämä tästä. Ei sossu ole mikään raha-automaatti, sitä sen ei pitäisi olla mutta joillekin se sitä on, kun asian niin ottaa.
Pitää joidenkin eläkeläisten veroja maksaa että sossulla on oven rivassa roikkujille tukia maksaa.eli TIAKNOOSISI meistä oli harhaanjohtava.
"Verotuksessa voit saada eläketulovähennyksen, joka keventää pienituloisten eläkkeensaajien verotusta. Vähennys turvaa sen, ettei pelkän kansaneläkkeen saaja joudu maksamaan eläkkeestään veroa."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200801155317EH
- 918,04€ /kk / netto
64 / 52. Ensimmäinen tarkoittaa ikääni. Toinen ikääni eläköityessäni.
En olisi välttämättä halunnut eläköityä mutta luuytimeni oli eri mieltä.
Töiden lopetus sopi myös perhetilanteeseemme.
Ei ole ollut ajankuluongelmia.
Luen, täytän ristikoita, teen käsitöitä, olen mukana kunnallispolitiikassa, urheiluseuran toiminnassa ja paikallisen eläkeläiskerhon aktiviteeteissä.
Matkustelen ja matkustelemme.
Viihdymme myös kahdestaan mieheni kanssa pitempiäkin aikoja.
3kk vieraassa kieliympäristössä yhtäjaksoiseti riidoitta on pisin rupeama.
Ei tämä oireettoman sairaseläkeläisen elämä ole hassumpaa.- ???
Kuinka suuri on puolisosi eläke, kun omasi on 918,04 kk,,,
matkustelu on kallista puuhaa,,,,, - 9xx,xx
??? kirjoitti:
Kuinka suuri on puolisosi eläke, kun omasi on 918,04 kk,,,
matkustelu on kallista puuhaa,,,,,En tiedä muuta kuin, että se on vajaa.
Laskentavuosia kertyi kuulemma 27kpl.
Hän siirtyi pitkäaikaistyöttömästä työttömyyseläkkeelle.
- meeriamanda
Riittävästi.
- L*
Montako poroa sinulla on?
- Tyytyväineneläkeläinen
Eläkkeeni on 5860 €/kk brutto, 3709 €/kk netto. Riittää elämiseen. Eläkkeelle 64 vuotiaana.
- porotokka
Voisitteko poistaa nämä 8--vuotta vanhat kommentit. Eivät ole enää käyttökelpoisia! kiitos!
- puuhasiärsyttää
voisitko lopettaa näiden vanhojen ketjujen kaivelun ja ylösnoston arkistosta?
- Hallaahon.äänestäjä44
Tulen saamaan eläkettä enemmän kuin palkkaa
ja se johtuu siitä että ...
niin mistä?- persutonpummeja
.... et ole koskaan ollut työssä. Nolla tuloilla saa kuitenkin peruseläkkeen joka on suurempi kuin nolla euroa.
- Hallaahon.äänestäjä44
Tarkoitatko perussuomen eläkkeen?
- puhutaantotta
Olen rehellinen entinen tehdastyöläinen, vaihetyöntekijä . Työt tehtaassa alkoivat 19 vuotiaana ja päättyivät 2008 kun tehdas lopetti . Vanhan lain mukaan eläketulo alkoi kertyä vasta 23 vuotta täytetyäni , vaikka maksut alkoivat heti kun työsuhde alkoi . Olen siitä onnellisessa asemassa että pääsin "työttömyysputkeen" jolloin eläkekin edelleen kertyi , vaikkakin kertymä pieneni huomattavasti . Bruttoeläke on 1940,00 € ja verojen jälkeen jää pikkasen vajaa 1400,00 € . Asun omakotitalossa tai tarkemmin vanhassa "mummonmökissä" jossa on suora sähkölämmitys , kaikkien lämmitys , vesi , kiinteistöveron ja vakuutusmaksujen ja pakollisen 17 vuotta vanhan auton maksujen jälkeen , tulen juuri ja juuri toimeen . Jos eläke vielä leikkaantuu , kun indeksiä ei korjata joudun jonkin ajan kuluttua myymään asuntoni ja täytyy ehkä heittäytyä "kunnan-elätiksi" ei tässä muuten voi pärjätä hengissä .
- Hallaahon.äänestäjä44
olisiko jotain viidennes suomalaisista jotka saa asumistukea jota jaetaan pari miljardia
se lienee suurin syy miksi palkkatyöt eivät kiinnosta
Suomessa asuminen on kallista ja sitä tuetaan verorahoilla
Syöminen - kun syö massaruokaa - on edullista sinänsä muttei palvelut jotka on ylihinnoiteltu
(ruokaa ei siis kannata syödä palvelujen kera baarissa eikä teettää sähkötöitä jos itse osaa)
Matut on tuotu Suomeen nauttimaan juuri palveluista ja asumisesta joka maksaa veronmaksajalle eniten
Näin se menee kunnes katoaa leikkauksiin
https://www.suomenuutiset.fi/tanaan-hallituksen-aanin-leikattiin-veteraaneilta-vammaisilta-sairailta-perussuomalaiset-jaatavan-kylmaa-politiikkaa/- plntt
Kapina Aapinen, sieltä persukin löytää uutiset:)
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4004979-perusturvan-indeksileikkaus-eteni-eduskunnassa-5-000-elakelaista-putoaa-alle-koyhyysrajan
- Hallaahon.äänestäjä44
joo
sitten Hursti ja fransiskaaninunnat hoitavat ne jotka putoavat ulos valtion köyhäinhoidosta
eli
ne jäävät almujen ja armon varaan
ja maan muslimisoiduttua köyhät pannaan almujen varaan kun väestö kasvaa ja verorahaa ei ole kun palkkatyö katoaa
varakkaat pääsevät almuilla taivaseen ja köyhät voivat almuilla elää
jos on rahaa, on käytössä islamilainen laskukone, jolla vaadittavat almut zakat lasketaan kullan hinnan mukaan ettei mene liian vaikeaksi
https://www.islamichelp.org.uk/zakat-calculator/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854