Lahja kaasolta?

Meri

Kuuluuko kaason ostaa häälahja? En tarkoita mitään pientä muistoksi vaan oikein kunnon lahja, jostain olen lukenut että olisi kohteliasta ostaa ruokajuhliin lahja jonka arvo on väh. 25e/nuppi tavalliselta vieraalta, mutta entäs kun rahaa menee varmaan ihan mukavasti jo ainakin polttareiden järjestämiseen ja tietysti aikaa ja vaivaa muihin järjestelyihin?

18

11553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaaso

      Hei, olin itse kaasona ja muistin kyllä hääparia pienellä lahjalla yhdessä bestmanin kanssa. Kaason ei kuitenkaan mielestäni tarvitse enää ostaa lahjaa, sillä monesti suurimmat työt häävalmisteluissa kaatuvat kaason niskaan.
      Jos jotain pientä, niin varaa kuoharipullo ja lasit ja tarjoa vastavihitylle parille heti vihkimisen jälkeen vaikka matkalla juhlapaikalle. Tärkeintä on että hoidat hommasi hyvin, se lienee tärkeämpää kuin itse lahja.
      Yleensä hääpari itse ostaa kiitoslahjan kaasolle uhrautumisestaan häävalmisteluihin.

    • Kaaso -03

      Heip! Aivan pakko vastata sinulle, koska pähkin viime kesänä samaa kysymystä ollessani siskoni kaaso. Itseltäni kului tosi paljon rahaa polttareiden, hääohjelman suunnitteluun ja toteutukseen (Jo pelkät puhelinlaskut olivat tähtitieteelliset..) puhumattakaan nyt vaatteista, meikkauksesta, kampaajasta ym pakollisista kuvioista. Odotin turhaan morsiamelta aloitetta siitä, ettei minun tarvitsisi ostaa lahjaa- salaisen työmääränihän hänkin havaitsi vasta omissa häissään. Mielestäni kaason ei missään tapauksessa tarvitse panostaa rahallisesti enää lahjaan, mutta jotain pelkkään ideaan perustuvaa on mukava antaa esim. valokuva. Itse annoin siskolleni paketissa hänen vanhan, rakkaan mutta erittäin unohtuneen uninallensa, jonka olin kursinut ja kylvettänyt uuteen uskoon.

    • Morsian-04

      Itse olen samaa miettinyt kaasoni kohdalla ja olenkin vähän koittanut keskustella asiasta, että hän ei tavallaan tule häihimme "vieraana" ja täten hänen ei tarvitse tuoda kuin itsensä;) Toivottavasti on ymmärtänyt vinkin!
      Olen koittanut säästää häntä puhelinkuluilla esim.polttarijärkkäilyissä antamalla vieraiden e-maileja vinkkejä, kuka voisi maksaa "enemmän":)
      Onneksi kaasoni on vähän varakkaampi, muuten tuntuisi pahalta, kun joutuu itse ostelemaan vaatteita sun muita. Vaikka eihän tuo nyt mikään syy ole..Itse maksamme omat häämme emmekä ole niin varakkaita, joten onneksi kaasoni ei edes odottanut, että hänen kuluihinsa osallituisimme.

      • Kummastelija

        Ei voi olla totta, että morsiamet laskuttavat häitään kaasoillaan...jos jonkun pitää maksaa, niin sitten morsiamen ja sulhasen vanhemmat saavat hoitaa nuo kulut. Ei todellakaan kuulu kaason maksaa mitään hääkuluista!


      • Minä
        Kummastelija kirjoitti:

        Ei voi olla totta, että morsiamet laskuttavat häitään kaasoillaan...jos jonkun pitää maksaa, niin sitten morsiamen ja sulhasen vanhemmat saavat hoitaa nuo kulut. Ei todellakaan kuulu kaason maksaa mitään hääkuluista!

        Olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, että kaason ei todellakaan tarvitse maksaa mitään häistä aiheutuvia kuluja. Todella kummallista, että jotkut kehtaavat maksattaa toisella omien häidensä menoja...


      • hellu
        Kummastelija kirjoitti:

        Ei voi olla totta, että morsiamet laskuttavat häitään kaasoillaan...jos jonkun pitää maksaa, niin sitten morsiamen ja sulhasen vanhemmat saavat hoitaa nuo kulut. Ei todellakaan kuulu kaason maksaa mitään hääkuluista!

        Siis että vanhemmat maksaa? Mitä luulet äitini jonka luota olen 10 vuotta sitten muuttanut pois, sanovan jos ehdotan kevyttä parin tuhannen euron häälaskua? Eiköhän ole liian aikaista mennä naimisiin jos ei ole itsellä varaa omia häitään kustantaa. Nyky ihmiset menevät niin käsittämästtömästä syystä naimisiin. Monille ne häät, eikä avioliitto, tuntuvat olevan tärkeintä.


      • joopa
        hellu kirjoitti:

        Siis että vanhemmat maksaa? Mitä luulet äitini jonka luota olen 10 vuotta sitten muuttanut pois, sanovan jos ehdotan kevyttä parin tuhannen euron häälaskua? Eiköhän ole liian aikaista mennä naimisiin jos ei ole itsellä varaa omia häitään kustantaa. Nyky ihmiset menevät niin käsittämästtömästä syystä naimisiin. Monille ne häät, eikä avioliitto, tuntuvat olevan tärkeintä.

        Minun häät maksavat vanhempani, sitten kun ne muutaman vuoden päästä ovat. Sulhaseni vanhemmat osallistuvat kustannuksiin myös. Minä muutan kotoa pois vasta kun menen naimisiin, eikä isäni edes odota, että minulla, opiskelut aloittavalla tytöllä, olisi varaa kustantaa omat hääni. Mitään turhan kalliita hössötyksiä en kyllä halua.


      • itsekin olin kaaso
        Kummastelija kirjoitti:

        Ei voi olla totta, että morsiamet laskuttavat häitään kaasoillaan...jos jonkun pitää maksaa, niin sitten morsiamen ja sulhasen vanhemmat saavat hoitaa nuo kulut. Ei todellakaan kuulu kaason maksaa mitään hääkuluista!

        Mullekin tuli kuluja mm. puhelimen käytöstä, matkakuluja asioiden hoidosta, postituskuluja... Täytyy sanoa, että hiukan harmitti, kun morsian ei ole kertaakaan kysynyt, että onko mulla mennyt rahaa asioiden järjestelyihin...kun ei itse kauheasti kehtaisi sitä asiaa mainostaa.....


      • Morsian-04
        Kummastelija kirjoitti:

        Ei voi olla totta, että morsiamet laskuttavat häitään kaasoillaan...jos jonkun pitää maksaa, niin sitten morsiamen ja sulhasen vanhemmat saavat hoitaa nuo kulut. Ei todellakaan kuulu kaason maksaa mitään hääkuluista!

        ..Että kaaso maksaa itse pukunsa yms tarvittavat; eihän morsiuspari muidenkaan kuin omien vaatteita maksa! Mielestäni tässä ei ole mitään ihmeellistä. Eikä siinä, että hän järjestää polttareita itse; muutenhan yllätysmomentti menisi ihan pilalla, jos itse soittaisimme niihin tuleville ihmisille!
        JOTEN EMME MAKSATA hääkuluja kaasolla, HALOO!!! Lukekaapas hieman tarkemmin nämä jutut, ennenkuin vastaatte!!!


      • kaaso vm.04

        Minunkaan mielestä kaason ei kuuluisi olla maksumiehenä häissä, vaan hänen panoksensa on aikaa ja työtä, sekä olla morsiamen henkinen tuki tärkeänä päivänä. Itselle vain on käynyt niin hassusti, että polttareiden kulut (miesstripparia myöten) ovat koituneet minun kontolleni ja luultavasti myös häiden koristeet yms. eli rahaa palaa hieman. Vaatteeni ostan kyllä ihan itse, ei tulisi mieleenkään olettaa, että morsiuspari niiden kuluihin osallistuisi.
        Oikein onnellista kesää kaikille hääpareille ja kaasoille jaksamista, työsarkaa riittää.


      • meri2
        hellu kirjoitti:

        Siis että vanhemmat maksaa? Mitä luulet äitini jonka luota olen 10 vuotta sitten muuttanut pois, sanovan jos ehdotan kevyttä parin tuhannen euron häälaskua? Eiköhän ole liian aikaista mennä naimisiin jos ei ole itsellä varaa omia häitään kustantaa. Nyky ihmiset menevät niin käsittämästtömästä syystä naimisiin. Monille ne häät, eikä avioliitto, tuntuvat olevan tärkeintä.

        perinteisesti morsiamen isä on maksanut häät.minun tapauksessa ne maksaa äiti.hän itse meni mustassa puvussa naimisiin olohuoneessa 30v sitten.äiti haluaa minulle prinsessa häät koska häntä kaduttaa oma kapinointi.kaikki on valmiiksi suunniteltu äidin osalta.minun tehtävä on enää etsiä sulho :)


      • Nenne
        Morsian-04 kirjoitti:

        ..Että kaaso maksaa itse pukunsa yms tarvittavat; eihän morsiuspari muidenkaan kuin omien vaatteita maksa! Mielestäni tässä ei ole mitään ihmeellistä. Eikä siinä, että hän järjestää polttareita itse; muutenhan yllätysmomentti menisi ihan pilalla, jos itse soittaisimme niihin tuleville ihmisille!
        JOTEN EMME MAKSATA hääkuluja kaasolla, HALOO!!! Lukekaapas hieman tarkemmin nämä jutut, ennenkuin vastaatte!!!

        Kyllä musta sillon saa morsian osallistua myös kaason puvun kustannuksiin jos vaatii jotain tietynlaista asua. Esim jos vaaditaan vaikka satiinista tai silkistä tehty pinkki kermakakku härdelli, niin ihan taatusti morsian maksaa...

        Itse olen kaaso vuosimallia ´04 ja morsian vuosimallia ´03. En vaatinut kaasoiltani yhtään mitään, heidän oma valintansa oli että pukeutuvat yhtenäisesti punaisen sävyisiin vaatteisiin, mutta huom kenenkään ei tarvinnut ostaa UUSIA vaatteita.

        Että kyllä musta jokainen morsian on sen verran "velkaa" kaasolleen, että miettii vähän niitä omia vaatimuksiaan. (esim onko just UUSIEN vaatteiden osto, kampaajalla hiusten laitattaminen ja ammattimeikkaajalla käynti pakollista kaasolle. Eikö siisti ja huolliteltu ulkonäkö riitä vaikka nyt ei mitään uutuuttaan säihkyvää olisikaan).

        Onneksi "minun morsiammeni" nimen omaan ilmoitti että haluaa sellaiset polttarit joihin ei upoteta rahaa tolkuttomasti jne. Silti tässä on jo palanut multa rahaa jo sellanen 100e ja varmasti toiset samanlaiset menee vielä... Mutta tiedän että "morsiameni" on saman "kärsinyt nahoissaan" ollessaan mun kaasona viime kesänä.

        Musta on tosi outoa ettei kaasot ja morsiammet voi suoraan puhua näistä asioista. Me ainakin ollaan molemmin puolin puhuttu nää jutut selväksi, niin ei tarvi miettiä mitään "pitääkö ostaa lahja" tms. Kai nyt jokainen sentään valitsee kaasoksi jonkun niin läheisen että hänen kanssaan voi puhua suoraan??


      • hellu
        Nenne kirjoitti:

        Kyllä musta sillon saa morsian osallistua myös kaason puvun kustannuksiin jos vaatii jotain tietynlaista asua. Esim jos vaaditaan vaikka satiinista tai silkistä tehty pinkki kermakakku härdelli, niin ihan taatusti morsian maksaa...

        Itse olen kaaso vuosimallia ´04 ja morsian vuosimallia ´03. En vaatinut kaasoiltani yhtään mitään, heidän oma valintansa oli että pukeutuvat yhtenäisesti punaisen sävyisiin vaatteisiin, mutta huom kenenkään ei tarvinnut ostaa UUSIA vaatteita.

        Että kyllä musta jokainen morsian on sen verran "velkaa" kaasolleen, että miettii vähän niitä omia vaatimuksiaan. (esim onko just UUSIEN vaatteiden osto, kampaajalla hiusten laitattaminen ja ammattimeikkaajalla käynti pakollista kaasolle. Eikö siisti ja huolliteltu ulkonäkö riitä vaikka nyt ei mitään uutuuttaan säihkyvää olisikaan).

        Onneksi "minun morsiammeni" nimen omaan ilmoitti että haluaa sellaiset polttarit joihin ei upoteta rahaa tolkuttomasti jne. Silti tässä on jo palanut multa rahaa jo sellanen 100e ja varmasti toiset samanlaiset menee vielä... Mutta tiedän että "morsiameni" on saman "kärsinyt nahoissaan" ollessaan mun kaasona viime kesänä.

        Musta on tosi outoa ettei kaasot ja morsiammet voi suoraan puhua näistä asioista. Me ainakin ollaan molemmin puolin puhuttu nää jutut selväksi, niin ei tarvi miettiä mitään "pitääkö ostaa lahja" tms. Kai nyt jokainen sentään valitsee kaasoksi jonkun niin läheisen että hänen kanssaan voi puhua suoraan??

        Voi jeesus teitä pelleilijöitä. Eikös sen kaason tehtävä ole kävellä perässä alttarille? Mihin helvettiin siinä tarvitaan sen kummempaa meikkiä ja mekkoa kuin mitä hän muuten käyttää? Ihan oikeasti, meinaan nauruun tikahtua kun näitä täällä lueskelen; käydään erikseen meikattavana jopa koe meikattavana ja äiti maksaa. Voi yhen kerran. Munkin kaaso kysyi pitääkö pukeutua, ihmettelin että no ei tosiaan tarvitse, ihan just kuin lystäät. Pääsasia että tämä paras kaverini on mukana.
        Minkähänlaiseksi mahdatte avioliittoa kuvitella?!
        Ehkä että loppuelämän se uusi mies tuo meikkaajan kotiin..?


      • hellu
        kaaso vm.04 kirjoitti:

        Minunkaan mielestä kaason ei kuuluisi olla maksumiehenä häissä, vaan hänen panoksensa on aikaa ja työtä, sekä olla morsiamen henkinen tuki tärkeänä päivänä. Itselle vain on käynyt niin hassusti, että polttareiden kulut (miesstripparia myöten) ovat koituneet minun kontolleni ja luultavasti myös häiden koristeet yms. eli rahaa palaa hieman. Vaatteeni ostan kyllä ihan itse, ei tulisi mieleenkään olettaa, että morsiuspari niiden kuluihin osallistuisi.
        Oikein onnellista kesää kaikille hääpareille ja kaasoille jaksamista, työsarkaa riittää.

        Häiden koristeet?? Te ette ihan oikeasti voi olla tosissanne! Minä olin kuulemma maailman paras kaaso kun paras ystävä meni naimisiin muutama vuosi sitten; polttareissa vein laulamaan karaokea ja häissä pikku hiprakassa kävelin perässä alttarille. That s it. Mitä ihmettä täällä mouhutaan, että on maksettava ja järjestettävä ja laitettava aikaa.. ja tämä paras ostaa hääkoristeita. Anna mun kaikki kestää.


      • kaaso 08

        Siis mitäääähhhh????: "onneksi kaasoni ei edes odottanut, että hänen kuluihinsa osallituisimme" . Mielestäni ei ole kaason tehtävä maksella muiden häitä, vaikka olisi kuinka varakas. Jos itselläsi ei ole varaa häihin, niin et voi olettaa että joku makselee niitä puolestasi!!! Etenkin kun ajattelee, miten paljon työtä kaasolla on muutenkin häiden järjestelemisessä.


    • Iina

      Olen ollut kaasnona parinystävättäreni häissä enkä ole antanut "oikeaa" lahjaa. Molemmille olen antanut jotain pientä muistolahjaksi.

      Eivätkä morsiamet ole todella muuta odottaneetkaan; kaason lahja on mielestäni se aika ja vaiva, joka häneltä menee asioiden valmistelussa ja valvojana. Käsittääkseni kaasolta menee aina myös jonkin verran rahaakin esim. ajokilometerejä tai matkalippuja.

      Kuka maksaa kaason vaatteet on mielestäni raja siinä voiko käyttää "omia" vaatteita vai määrääkö morsian kaasonkin pukeutumisen. Jos morsian vaatii tiettyä asua on minusta hänen se kustannettava.

      Toiset häät muuten valmistelin ystävättärelleni, joka on asunut jo 10 vuotta USA:ssa. Sovimme kaiken e-mailena ja puhelmitse; hääpari saapui Suomeen vasta kaksi päivää ennen hääpäivää. (Piti saapua vähän aiemmin mutta suunnitelmia oli pakko muuttaa.) Siinä kyllä jännitti miten homma menee. Ihan mukavasti ja meillä olit todella ihanat juhlat. Varsinkin sulhasen perhe oli todella otettu suomalaisista häätavoista eri leikkeineen.

    • kaasona tänä kesänä

      minun lahajani hääparille on lahjakori jonka laitan yöksi mukaan; herkkuja ja kuohuvaa sekä ajattelin antaa albumin johon liimaan kuvan hääparista ja heidän muksuistaan.. rahallisesti jää n. kymmeneen-viiteentoista euroon mutten usko heidän mitään kallista opiskelijalta odottavankaan :)

    • myös kaaso -04

      Mietin ihan samaa ja olen vähän odottanut morsiammelta "lupaa" olla ostamatta kallista lahjaa. Mutta ei, ainoa vinkki tähän suuntaan oli päinvastainen: "Ei kalliitta polttareita vaan kalliit lahjat". Häät on siitä jännä juttu, että vahvat ystävyyssuhteet kyllä punnitaan tarkkaan. Minäkin olen vähän miettinyt, että miten rakkaasta ystävästä on näin häiden alla tullut omaan napaan rahanahnein silmin tuijottava hössö. Toivottavasti kuitenkin kaikki palautuu ennalleen häiden jälkeen ;) Suotakoon morsiammille omat hetkensä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe