Hyvää nimipäivää

vilosohvi

Tänään on Sohvin päivä.
Ei kuitenkaan vilosohvin, sillä vilosohvi on vain nikki.
Vilosohvi on suomalainen äänneasu sanasta filosofi.

Mikä se semmoinen filosofi sitten on?
Otetaanpa avuksi jälleen kerran lähes kaiken tietävä Wiki, joka kertoo seuraavaa.
"Sokrates ja hänen oppilaansa vakiinnuttivat sanojen 'filosofia' ja 'filosofi' käytön. Sokratesta on myöhemmin pidetty ensimmäisenä varsinaisena filosofina. Sokrateen ja hänen oppilaidensa ajattelu perustui kuitenkin heitä edeltäneeseen, edelläkin kuvattuun esisokraattiseen perinteeseen sekä sofistikkaan, joita kumpaakin voidaan pitää yhtä lailla filosofisina sanan nykymerkityksessä. Myös Sokrates tunnettiin aluksi sofistina. Sanalla sofisti tarkoitettiin viisauden opettajaa. Sokrates kuitenkin Platonin mukaan vastusti sofisteja, ja sana sai kielteisen sävyn — sitä voisi kuvata suomennos ”viisastelija” tai ”saivartelija”.[4] Sokrates sanoi, että hän ei tiedä mitään varmasti, ja että hänen ”viisautensa” perustuu siihen, että ”hän tietää, ettei tiedä mitään”. Siksi hän ei sanonut itseään varsinaisesti viisaaksi, vaan sanoi olevansa ”viisauden rakastaja".

On tärkeätä huomata, että filosofin (myös vilosohvin) viisaus perustuu siihen, että "hän tietää, ettei tiedä mitään" ja että filosofi on vain "viisauden rakastaja".

Filosofi ei siis ole mikään oppiarvo, joten kuka vaan meistä voi kutsua itseään filosofiksi tai paremminkin filosofian tutkijaksi.

Viisauden rakastajia tarvittaisiin Suomessakin erikoisesti nykyisin, kun joskus näyttää siltä, että täällä on enemmän tyhmyyden rakastajia.

Suomalaisilla on suuri halu verrata maatamme kaikessa esim. Yhdysvaltoihin tai vaikkapa Euroopan suurin maihin, kuten Saksaan.
On kuitenkin itsepetosta verrata noin viiden miljoonan asukkaan Suomea noin kahdensadan miljoonan asukkaan Yhdysvaltoihin.
Meillä on kaikki pientä. On mm. pieni kansantalous, josta seuraa myös ongelmien pienuus.

Meidän suomalaisten ääni ei maailman foorumeilla kuulu kovin kauas.
Suomen vaikutusmahdollisuus esim. EU:ssa on kuin "hyttysen paska Itämeressä".

Näin ollen on helppo yhtyä meidän entiseen pääministeriin Rafael Paasioon (isä Paasio), joka lähes aina vastasi haastattelijoiden kysymyksiin samoilla sanoilla, jotka olivat " on vihdoinkin aika tunnustaa tosiasiat".

Isä Paasio taisi olla myös "viisauden rakastaja" eli filosofi.
Ole sinäkin.

19

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

      Jos yhtenä päivänä viisaus astelisi vastaasi totuuden hahmossa sanoen: kuulehan vilosohvi, etsit minua - tässä olen. Mihin tarvitset?

      Niin, jos löytäisit totuuden, mitä tekisit sillä?

      • vilosohvi

        Vastaisin totuuden hahmossa esiintyvälle viisaudelle kysymyksellä.
        Rakas viisaus, kun tiedän, että en tiedä mitään, niin kerro sinä, mitä tekisin viisaudella muuta?
        Totuudella tekisin siten, että ryhtyisin sitä innokkaasti jakamaan silläkin uhalla, että totuuden puhujia kivitetään.


      • Ts **
        vilosohvi kirjoitti:

        Vastaisin totuuden hahmossa esiintyvälle viisaudelle kysymyksellä.
        Rakas viisaus, kun tiedän, että en tiedä mitään, niin kerro sinä, mitä tekisin viisaudella muuta?
        Totuudella tekisin siten, että ryhtyisin sitä innokkaasti jakamaan silläkin uhalla, että totuuden puhujia kivitetään.

        asiaa:) Jos et saisikaan sitten yösijaa, so what :D


    • susmorsio

      Pientä on...onhan meillä esimerkiks Pieni kansanlaukin....ei sanoja ollenkaan, mut kuiteski sininen rakkauden kryytimaa...

      • A. Bierce: Puolet maailman kurjuudesta aiheuttaa tietämättömyys. Toisen puolen aiheuttaa tieto.
        B. Shaw: On vaarallista olla tosissaan, ellei ole tyhmä.

        Pistin lainaukset, vaikka kaikki eivät niistä pidä. Niin se on, mitä enemmän koetat ponnistella, ollaksesi "tietävä", sitä vähemmän saat aikaisiksi. Rohkeus ja suurpiirteisyys antaa tulosta, mutta mitä?


      • Ts **
        ynnämuu kirjoitti:

        A. Bierce: Puolet maailman kurjuudesta aiheuttaa tietämättömyys. Toisen puolen aiheuttaa tieto.
        B. Shaw: On vaarallista olla tosissaan, ellei ole tyhmä.

        Pistin lainaukset, vaikka kaikki eivät niistä pidä. Niin se on, mitä enemmän koetat ponnistella, ollaksesi "tietävä", sitä vähemmän saat aikaisiksi. Rohkeus ja suurpiirteisyys antaa tulosta, mutta mitä?

        Totuus---kenen totuus, tuntuu kuin sillä olisi monet kasvot: on minun totuuteni, joka ehkä ei olekaan toisen totuus. Kuinka voisin mennä sanomaan, että minun on se ainoa oikea? Taitaisin olla mieluimmin kuunteluoppilas ja punnita mielessäni, kun usein kuunnellessaan toisen ihmisen käsitystä jostakin asiasta, selviää, että hän katsoo sitä omalta pohjaltaan/ tai omine edellytyksineen.

        Ei silloin voi vastaansanoa, paitsi, että minä taas näen sen näin! Rikastuttavaahan se on nähdä eri vinkkeleistä, jos jaksaa.....ehdoton en ikinä voi olla, vain oman totuuteni suhteen ja siitäkin hiljaa:D


      • *Kukkahame*
        Ts ** kirjoitti:

        Totuus---kenen totuus, tuntuu kuin sillä olisi monet kasvot: on minun totuuteni, joka ehkä ei olekaan toisen totuus. Kuinka voisin mennä sanomaan, että minun on se ainoa oikea? Taitaisin olla mieluimmin kuunteluoppilas ja punnita mielessäni, kun usein kuunnellessaan toisen ihmisen käsitystä jostakin asiasta, selviää, että hän katsoo sitä omalta pohjaltaan/ tai omine edellytyksineen.

        Ei silloin voi vastaansanoa, paitsi, että minä taas näen sen näin! Rikastuttavaahan se on nähdä eri vinkkeleistä, jos jaksaa.....ehdoton en ikinä voi olla, vain oman totuuteni suhteen ja siitäkin hiljaa:D

        Vain eletty elämä on totta, sitä ei voi muuttaa eikä elää uudelleen, siksi onkin otettava varma ja tietoinen suunta, ettei munaisi omaa egoaan, se vaara kun on olemassa.
        Tutkitut totuudet ovat vain tutkijan kannalta oikeita, jo toinen tutkija saa eri tuloksen, mitä sitten?
        Valheellinen elämä mitä sekin lie, hymyillään ja pukeudutaan viimeisen muodin mukaan ja sydän on sirpaleina, onko se muunneltua totuutta vai hyvän näyttelemisen taitoa?
        Kyllä niitä "vilosohveja" tarvitaan keventämään ja helpottamaan elämää, niillähän on juuri tuo taito että aina löytyy vastaus ja totuudesta ei siinäkään voi olla kyse.
        Paras filosohvi mielestäni on Havukka-ahon ajattelija, kansantajuinen ja monesta perillä oleva metsien mies!


    • Mimummi

      Kun on Hyvin Pieniälyinen Karhu saattaa joskus käydä niin että kun Ajattelee Asioita,
      sitä saattaa Ajatella Sellaisia Asioita jotka ovat aivan Asiallisia silloin kun ne ovat vielä päässä,
      mutta muuttuvat kokonaan kun ne tulevat esiin kaikkien nähtäviin.

      Runous ja Hyrinät eivät ole Haettavissa, ne Ilmestyvät.
      Eikä siinä auta muu kuin mennä sellaiseen paikkaan mihin ne ilmestyvät.

      Tee jotakin, mikä on Hyvä Tehdä miettimättä sen tarkemmin.

      Joskus käy niin että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
      todellista vastausta olemassa.

      Herttaisen hemaisevaa hellepäivää vilosohville ja muillekin !
      Nallepuhpus ;

    • Me koulutetaan viisaista lapsistamme ilmaiskoulutuksella yhteiskunnan varoilla tietäjiä, jotka sitten käyttävät tietojaan vain omaksi hyväkseen yhteiskunnan kustannuksella.

      • SkillaN*

        vaikka ei tietoa tästäkään kaikilla tunnu olevan.
        Minä en yritäkkään puhua "viisaita", olen saanut palstalla jo toisen ääripään, tyydyn osaani, olen mikä olen.

        Viisautta on niin monenlaista, silti se viisaus ei pysty näitä maailman asioita oikeille raiteille laittaa.
        Viisasta olisi, jos ei hakkaisi päätään joka asian kohdalla mäntyyn, viisana uskoisi oikealla;)
        Oliskos nyt niin viisas, että tuon yhteenlaskun osaisi.


    • 'viisauden rakastaja

      on silti
      taloudellinen onnettomuus - (jollaisia nähtiin Mauno Koiviston LAMAN aikana paljon konkurssien tai itsemurhien muodossa) -
      yksityisen ihmisen onnettomuus YHTÄ suuri kuin suuren valtion ihmisen.

    • Maalaismies*

      Tunnettu klassinen paradoksi on "kreetalainen Epimenides sanoo, että kaikki kreetalaiset valehtelevat aina". Koska lauseen mukaan kaikki kreetalaiset valehtelevat aina, ja Epimenides on itse kreetalainen, myös hän silloin valehtelee em. lauseessa, eli lause olisi epätosi. Eli jos Epimenideen lause on siinä mielessä tosi, että kaikki kreetalaiset tosiaan valehtelevat aina, se on samaan aikaan epätosi, koska Epimenides todistetaan samalla valehtelijaksi. Jos se on epätosi, silloinhan olisi ainakin yksi totta puhuva kreetalainen, mahdollisesti juuri Epimenides itse, eli lause voisi kuitenkin olla tosi. Näin päädymme loppumattomaan kehään asian suhteen.

      Kreetalainen Epimenides meni sanomaan, että kaikki kreetalaiset valehtelevat aina. Siitäkös poru Kreikassa syntyi ja siitä porutaan vieläkin. Koska Epimenides itsekin oli kreetalainen, myös hän valehtelee, ts. puhuu p-aa.

      Tai jos lause on siinä mielessä tosi, että kaikki kreetalaiset valehtelevat aina, se on samalla epätosi, koska Epidemines samalla todistetaan valehtelijaksi. Jos se on epätosi, silloinhan olisi ainakin yksi totta puhuva kreetalainen, mahdollisesti juuri Epimenides itse, eli lause kuitenkin voisi olla totta.

      Näin päädymme loputtomaan kehään päätelmän suhteen.

      Siis puhuiko Epiimenides totta? Kreikassa on ollut ongelmia ennenkin.

      • Tähtisilmä **

        kuinka tuttua ja pitkästyttävää tuollainen pohtiminen onkaan! Luin kerran erään sukulaisen väitöskirjan läpi ja sen tieteellinen tapa valoittaa uskomattoman monelta taholta ( sosiologian) kyseessä olevaa teemaa, oli tosi monimutkainen ja suoraan sanoen pitkästyttävä.

        Karonkassa kerroin havainnostani, tiedä sitten onko se välttämätöntä. Tuo todistaminen ei ole minun heiniäni, pidän nopeista oivalluksista...ja kuuntelen mieluimmin kansanihmisten "filosofointia" usein vielä huumorilla höystettynä.
        Se jos mikä kirvoittaa sydämellisen naurun!


      • >>>>>>>>>>

        Tämän päivän sankari kantaakin hienoa nimeä Ester ja Essi, eikö se Ester ole se vesityttö josta laulukin rustattu, tyttö istui kivellä....ttp://www.youtube.com/watch?v=1ftXzN2HqTA
        Tuossa siitä kivestä ja vedestä, jolla Ester istuskelee, kyllä se syksyyn mennessä veden pinta laskee ja Ester pääsee kuville.
        Onnea Ester ja Essi!


      • >>>>>>>>>>
        >>>>>>>>>> kirjoitti:

        Tämän päivän sankari kantaakin hienoa nimeä Ester ja Essi, eikö se Ester ole se vesityttö josta laulukin rustattu, tyttö istui kivellä....ttp://www.youtube.com/watch?v=1ftXzN2HqTA
        Tuossa siitä kivestä ja vedestä, jolla Ester istuskelee, kyllä se syksyyn mennessä veden pinta laskee ja Ester pääsee kuville.
        Onnea Ester ja Essi!

        Uusiks meni h puuttuu

        http://www.youtube.com/watch?v=1ftXzN2HqTA


      • tyhjäntoimittaja
        Tähtisilmä ** kirjoitti:

        kuinka tuttua ja pitkästyttävää tuollainen pohtiminen onkaan! Luin kerran erään sukulaisen väitöskirjan läpi ja sen tieteellinen tapa valoittaa uskomattoman monelta taholta ( sosiologian) kyseessä olevaa teemaa, oli tosi monimutkainen ja suoraan sanoen pitkästyttävä.

        Karonkassa kerroin havainnostani, tiedä sitten onko se välttämätöntä. Tuo todistaminen ei ole minun heiniäni, pidän nopeista oivalluksista...ja kuuntelen mieluimmin kansanihmisten "filosofointia" usein vielä huumorilla höystettynä.
        Se jos mikä kirvoittaa sydämellisen naurun!

        Nauru pitkästä ilosta, pieru pitkästä naurusta.
        Räkänokastakin mies/nainen (näinä tasa-arvon aikoina) tulee, muttei tyhjän naurajasta.
        Nauru tekee hyvää sydämelle, mutta sydämettömille nauru on myrkkyä.
        Tekonauru on kuin tuhnupieru, se haisee, mutta ei kuulu.


      • Maalaismies*
        Tähtisilmä ** kirjoitti:

        kuinka tuttua ja pitkästyttävää tuollainen pohtiminen onkaan! Luin kerran erään sukulaisen väitöskirjan läpi ja sen tieteellinen tapa valoittaa uskomattoman monelta taholta ( sosiologian) kyseessä olevaa teemaa, oli tosi monimutkainen ja suoraan sanoen pitkästyttävä.

        Karonkassa kerroin havainnostani, tiedä sitten onko se välttämätöntä. Tuo todistaminen ei ole minun heiniäni, pidän nopeista oivalluksista...ja kuuntelen mieluimmin kansanihmisten "filosofointia" usein vielä huumorilla höystettynä.
        Se jos mikä kirvoittaa sydämellisen naurun!

        Joo, minun piti oikein tuplasti ottaa tämä Epimenideksen tarina. Ensin virallinen selostus, sitten yritin selkokielellä itselleni selittää puhuiko mies totta. En päässyt selville. Filosofia on siitä ihana asia, niin kuin Vilosohvi avauksesaan selvittää, että sokraattinen tietämys on sen tunnustamista ettei tiedä.

        Itse kuulun filosofian harrastajiin (niin kuin vilosohvikin). Minulla on vino pino alan teoksia. Vaimoni nauraa harrastukselleni hyväntahtoisesti. Mutta annas kun hän ei saa unta, niin pyytää minua lukemaan jotakin syvällistä. Kas, lääke tepsii, hän nukahtaa alta aikayksikön.


      • Satu*
        >>>>>>>>>> kirjoitti:

        Uusiks meni h puuttuu

        http://www.youtube.com/watch?v=1ftXzN2HqTA

        "Tyttö istui kivellä,
        ja kivi oli siliä,
        ja vesi sitä lirutteli..."

        Lapsesta asti olen tuntenut tuon laulun, niin minusta tuntuu.


      • tyhjäntoimittaja kirjoitti:

        Nauru pitkästä ilosta, pieru pitkästä naurusta.
        Räkänokastakin mies/nainen (näinä tasa-arvon aikoina) tulee, muttei tyhjän naurajasta.
        Nauru tekee hyvää sydämelle, mutta sydämettömille nauru on myrkkyä.
        Tekonauru on kuin tuhnupieru, se haisee, mutta ei kuulu.

        Rauhannobelisti Ahtisaari tuli taivaanportille. Mitä Mara, kysyi Jumala?

        - Mis sie taivaantaatto tarviit rauhansovittelijaksi oikein hyyvää miestä; täs sullois semmonen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1658
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      110
      1254
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      86
      1097
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      835
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      748
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      682
    Aihe