Hei! Meillä on kuusi vähän päälle kolmen viikon ikäistä kissanpentua, joiden emo hylkäsi reppanat viikon ikäisinä. Olen syöttänyt pentuja kissoille tarkitetulla emonmaidon korvikkeella. Eikö pentujen pitäisi jo ruveta syömään kiinteää ruokaa? Olen koittanut syöttää mutta ei tunnu maistuvan. Kaikki vinkit ja ohjeet ovat tervetulleita, kun ei itselläni aiempaa okemusta kissanpennuista.
orpopentujen ruokinta
9
315
Vastaukset
- alkupontura
Yleensä pennut alkavat syödä kiinteää ruokaa neliviikkoisina, joten ehkä pikkuiset eivät ole vielä ihan kypsiä aloittamaan. Mitä olet koittanut pennuille syöttää? Aloita laittamalla maidonkorviketta ruokakuppiin, jotta ne ymmärtävät että sieltä löytyy syötävää. Voisit yrittää tarjoamalla nokareita huoneenlämpöistä jauhelihaa tai jotain laadukasta pennuille tarkoitettua pussiruokaa. Vaikka se onkin kalleimmasta päästä, Schesirin kitten chicken -pussiruoka on hyvää aloitusruokaa, koska siinä ei ole isoja pureksittavia palasia vaan ruoka on valmista "suljua" jota on helppo pienenkin pennun syödä. Tonnikalalla ei kannata aloittaa, koska kissasta voi tulla tuna-addikti. Animondalla on myös jonkinlainen vauvakissojen ruoka Vom Feinstein Baby paté joka on tarkoitettu pikkupentujen aloitusruoaksi.
- ylppy
Kiitos vastauksesta!Helpottavaa kuulla että on normaalia jos eivät vielä syö kiinteää ruokaa. Netistä löytyy niin paljon erinlaista tietoa siitä milloin pitäisi alottaa. Sain eläin kaupasta näytepussin ruokaa, joka on tarkoitettu ihan pienille pennuille. Olen antanut pennuille nokareita ruokaa, ja ovat niellyt, mutteivät vielä tajunneet syödä itse kiposta. Mutta eiköhän tässä lähipäivinä rupea maistumaan. :)
- Tosi mummo
ylppy kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!Helpottavaa kuulla että on normaalia jos eivät vielä syö kiinteää ruokaa. Netistä löytyy niin paljon erinlaista tietoa siitä milloin pitäisi alottaa. Sain eläin kaupasta näytepussin ruokaa, joka on tarkoitettu ihan pienille pennuille. Olen antanut pennuille nokareita ruokaa, ja ovat niellyt, mutteivät vielä tajunneet syödä itse kiposta. Mutta eiköhän tässä lähipäivinä rupea maistumaan. :)
tehnyt eläinrakkaan teon kun olet saattanut pennut jo noin pitkälle. Miksikähän emo hylkäsi pentunsa?
No, olipa syy mikä tahansa, niin nyt ne kasvavat ja varmaan saavat sinulta hellyyttä ja huolenpitoa ja läheisyyttä. Sitä ne tarvitsevat.
Minulla oli nuorena ja lapsenakin jo aina kissoja ja siihen aikaan ( -50 luvulla)ei tiedetty kissojen ehkäisystä mitään, joten kokemusta kerttyi emojen ja pentujen hoidosta. Sen olen huomannut yleensäkin eläinten kanssa, että ne kyllä itse tietävät milloin alkavat syödä tai muuta. Jos nimittäin ovat terveitä. Odottele vain rauhassa ja pidä ruokaa esillä muutaman kerran päivässä, niin jopa ensimmäinen huomaa ja muut seuraavat perässä. Kun opetat niitä hiekkalaatikolle, niin pidä ensin matalaa pienehköä laatikkoa niiden lähettyvillä, niin ne läöytävät sen. Kissanpentu ei ihan nuorena näe kovin kauas. Ja huomaat kyllä milloin pennulla on pissahätä, kun se alkaa vin kua ja hätäillä siinä lattialla. Jos yhdenkin kerran saat yhdenkin kissan pissaamaan laatikkoon, niin opetus on siinä. Ne hajun perusteella kyllä sitten tietävät mennä uudestaan. Kissa on siisti eläin, joka ei kyllä suurin surminkaan tee tarpeitaan muualle kuin hiekkalaatikolleen.
Minulla on ollut kissoja yli viisikymmentä vuotta eikä mi nun ole koskaan tarvinnut korjata kissojen pissoja muualta kuin hiekkalaatikoista. Heitteillä olleet läöytökissatkin ovat rauhallisella opetteleulla nopsasti oppineet hiekkalaatikon tarkoituksen.
Kiitokset sinulle kun hulehdit eläimistä. Ja hyvää jatkoa sinulle ja pennuille. Ilahduin kirjoituksestasi kovin. - ylppy
Tosi mummo kirjoitti:
tehnyt eläinrakkaan teon kun olet saattanut pennut jo noin pitkälle. Miksikähän emo hylkäsi pentunsa?
No, olipa syy mikä tahansa, niin nyt ne kasvavat ja varmaan saavat sinulta hellyyttä ja huolenpitoa ja läheisyyttä. Sitä ne tarvitsevat.
Minulla oli nuorena ja lapsenakin jo aina kissoja ja siihen aikaan ( -50 luvulla)ei tiedetty kissojen ehkäisystä mitään, joten kokemusta kerttyi emojen ja pentujen hoidosta. Sen olen huomannut yleensäkin eläinten kanssa, että ne kyllä itse tietävät milloin alkavat syödä tai muuta. Jos nimittäin ovat terveitä. Odottele vain rauhassa ja pidä ruokaa esillä muutaman kerran päivässä, niin jopa ensimmäinen huomaa ja muut seuraavat perässä. Kun opetat niitä hiekkalaatikolle, niin pidä ensin matalaa pienehköä laatikkoa niiden lähettyvillä, niin ne läöytävät sen. Kissanpentu ei ihan nuorena näe kovin kauas. Ja huomaat kyllä milloin pennulla on pissahätä, kun se alkaa vin kua ja hätäillä siinä lattialla. Jos yhdenkin kerran saat yhdenkin kissan pissaamaan laatikkoon, niin opetus on siinä. Ne hajun perusteella kyllä sitten tietävät mennä uudestaan. Kissa on siisti eläin, joka ei kyllä suurin surminkaan tee tarpeitaan muualle kuin hiekkalaatikolleen.
Minulla on ollut kissoja yli viisikymmentä vuotta eikä mi nun ole koskaan tarvinnut korjata kissojen pissoja muualta kuin hiekkalaatikoista. Heitteillä olleet läöytökissatkin ovat rauhallisella opetteleulla nopsasti oppineet hiekkalaatikon tarkoituksen.
Kiitokset sinulle kun hulehdit eläimistä. Ja hyvää jatkoa sinulle ja pennuille. Ilahduin kirjoituksestasi kovin.Onhan pentujen hoidossa aika homma, mutta palkitsevaa nähdä kuinka kasvavat päivä päivältä. :)
Pennut tulivat perheestä jossa on paljon pieniä lapsia, joita tietenkin kiellettiin koskemasta pentuihin, mutta luulen että kun aikuisen silmä on välttänyt on niitä silitelty. Voisiko emo hylätä pentunsa tästä syystä? Emoa ei tosin ole näkynyt ollenkaan tämän jälkeen, voi myös olla että jäänyt auton alle tai muuta ikävää..
Laatikolle opettaminen onnistuu varmasti helposti, käyvät jo nyt suurimmaksi osaksi yhdessä nurkassa asioimassa. Tai sitten se on täyttä sattumaa! :) - Tosi mummo
ylppy kirjoitti:
Onhan pentujen hoidossa aika homma, mutta palkitsevaa nähdä kuinka kasvavat päivä päivältä. :)
Pennut tulivat perheestä jossa on paljon pieniä lapsia, joita tietenkin kiellettiin koskemasta pentuihin, mutta luulen että kun aikuisen silmä on välttänyt on niitä silitelty. Voisiko emo hylätä pentunsa tästä syystä? Emoa ei tosin ole näkynyt ollenkaan tämän jälkeen, voi myös olla että jäänyt auton alle tai muuta ikävää..
Laatikolle opettaminen onnistuu varmasti helposti, käyvät jo nyt suurimmaksi osaksi yhdessä nurkassa asioimassa. Tai sitten se on täyttä sattumaa! :)että emo kovin helposti raskii jättää pentunsa, jos se tuntee kotonaan olonsa pentuineen turvalliseksi. Ikävä juttu on usein, kun kissojakin pentuineen pidetään leikkikaluina lapsille. Sitä ne suinkaan eivät ole. Onhan kissaemolle voinut käydä ikävästi ulkona tai sitten se vain on kerta kaikkiaan suuttunut iihmisilleen. Olen vuosikymmeniä tehnyt käytännön eläinsuojelutyötä ja hyvin usein on kissan kotoa lähtemisen syyksi paljastunut sen huono kohtelu; vaikkapa omistajien alkoholinkäyttö, riitaisat kotiolot, huono huolehtiminen kissan tarpeista ym.
Vaikealuontoisiltakin vaikuttaneet löytökissat ovat hyvässä uudessa kodissa osoittautuneet ajan mittaan todella ihanaluonteisiksi.
Ihailen sinua saavutuksestasi. Varmaan työläin aika alkaa olla ohi pentukasvatuksessasi ja todellakin saat iloita niiden kasvamisesta ja kehittymisestä. - . .
ylppy kirjoitti:
Onhan pentujen hoidossa aika homma, mutta palkitsevaa nähdä kuinka kasvavat päivä päivältä. :)
Laatikolle opettaminen onnistuu varmasti helposti, käyvät jo nyt suurimmaksi osaksi yhdessä nurkassa asioimassa. Tai sitten se on täyttä sattumaa! :)se on harvinaista että emo hylkää poikaset NOIN nuorina. onko emo terve? kipeä kissa haluaa yleensä yksinäisyyttä kun sitä sattuu :(
onnea pentujen kanssa :)
- hyvää teille :)
Pidä ainakin siitä huolta, että pentujen paino nousee :) kannattaa punnita ne vaikkapa kolmen päivän välein, ja seurata, että paino nousee, eikä laske! pennut imevät maidonkorviketta mielellään ihan muutaman tunnin välein.
pennut kannattaa pitää vedottomassa tilassa, jossa on lämmintä, ja niitä kannattaa helliä niin paljon kuin mahdollista!
oletko muuten pissattanut/kakkattanut pentuja, vai osaavatko jo itse? jos eivät, niin pikkuisten pyllyjä voi pyyhkiä hieman kostealla, pehmeällä paperilla/kankaalla, emon nuolemista jäljittelevin liikkein, jotta pissa/kakka refleksi aktivoituisi :)- ylppy
Kiitos teille vastauksista. Emon tilanteesta en tiedä tuon enempää, kun ei alunperin minulla ole ollut.
Ikävä uutinen on, että noin kaksi viikkoa sitten jouduttiin kolme pennuista lopettamaan. Eläinlääkärissä käytiin ja kaikkemme yritettiin, mutta tuloksitta. Kolme pennuista olivat alunperinkin huomattavasti heikommassa kunnossa, kehitys ikään kuin tyssäsi yhtäkkiä. Eläinlääkäri sanoi ettei niistä suurella todennäköisyydellä kehity koskaan "normaaleja" kissoja, vaikka selviäisivätkin. Siinä kohtaa näimme järkevämmäksi keskittyä vielä pentuihin joilla on toivoa. Eikä kai kukaan tahdo antaa eläimen kärsiä.
No, kolme tervettä, hellyydenkipeää ja vauhdikasta pentua syövät nyt itse kiinteää ruokaa, käyvät laatikolla ja valtaavat asuntoa. Nuo karvapallot tuovat todella paljon iloa elämään! :) - elämää.
ylppy kirjoitti:
Kiitos teille vastauksista. Emon tilanteesta en tiedä tuon enempää, kun ei alunperin minulla ole ollut.
Ikävä uutinen on, että noin kaksi viikkoa sitten jouduttiin kolme pennuista lopettamaan. Eläinlääkärissä käytiin ja kaikkemme yritettiin, mutta tuloksitta. Kolme pennuista olivat alunperinkin huomattavasti heikommassa kunnossa, kehitys ikään kuin tyssäsi yhtäkkiä. Eläinlääkäri sanoi ettei niistä suurella todennäköisyydellä kehity koskaan "normaaleja" kissoja, vaikka selviäisivätkin. Siinä kohtaa näimme järkevämmäksi keskittyä vielä pentuihin joilla on toivoa. Eikä kai kukaan tahdo antaa eläimen kärsiä.
No, kolme tervettä, hellyydenkipeää ja vauhdikasta pentua syövät nyt itse kiinteää ruokaa, käyvät laatikolla ja valtaavat asuntoa. Nuo karvapallot tuovat todella paljon iloa elämään! :)Voi, se on aina ikävää kun joudutaan lopettamaan. jos samantapainen tilanne vielä tulee vastaan, voi vielä heikommatkin yrittää pelastaa kyselemällä sijaisemoa! :)
jotkin pennut ovat ihan syntyessään jo huonokuntoisia, ja ehkä on tarkoitus, että luonto karsii kaikkein heikoimmat pois. mutta onneksi puolet saitte vauvoista pelastettua!
hyvää jatkoa teille, kissanpentujen arjen seuraamisesta tulee äärettömän hyvä mieli ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk893707Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921959Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871783- 1441642
- 1621483
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651478Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur981453Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671402Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001324- 861287