Minulle on hiljattain tullut näköongelmia. Nimittäin kykenen lukemaan esimerkiksi kirjaa vain noin puolituntia kerrallaan, minkä jälkeen teksi alkaa näkyä kahtena. Pystyn "tarkentamaan" tekstin hetkeksi, mutta pian teksti näkyy taas uudestaan kahtena (alapuolella näkyy tämä toinen teksti, tosin joskus myös yläpuolella).
Lukemisen jälkeen silmäni tuntuvat myös kovin raskailta ja väsyneiltä. Lisäksi heti lukemisen jälkeen kaukonäköni on huono, mutta tämä palautuu tunnin kuluttua.
Pitänee käydä silmälääkärissä, ja olenkin itse asiassa jo varannut ajan. Mutta aika on vasta kuukauden kuluttua, joten ajattelin kysellä täällä, jos vaikka jollakin olisi kokemuksia kyseisestä ongelmasta.
Taustasta sen verran, että olen vasta 18-vuotias tyttö, eikä minulla ole koskaan ilmennyt minkäänläisiä ongelmia näössä.
Teksti kahtena
10
9986
Vastaukset
- viestin aloittaja
Tämä asia todella stressaa paljon. En saa edes nukutuksi. Äskenkin yritin lukea oppikirjaa, mutta jee sain lukea reilun varttitunnin ja taas näkyy teksti kahtena. Ja silmät ovat taas todella väsyneenoloiset.
- Aloittajaaaa12
Linkittäjä tuntuu tietävän tuosta valelikinäöstä. Voisikohan minulla kyse olla siitä?
Itse asiassa minulle on määrätty heikot miinuslasit jo pari vuotta sitten, mutta en ole pitänyt niitä, eikä näkö ole sittemmin huonontunut.
Pitäisikö minun alkaa pitää siis pluslaseja lukiessa?
Linkittäjä kaipaan apuasi! - Linkittäjä
Aloittajaaaa12 kirjoitti:
Linkittäjä tuntuu tietävän tuosta valelikinäöstä. Voisikohan minulla kyse olla siitä?
Itse asiassa minulle on määrätty heikot miinuslasit jo pari vuotta sitten, mutta en ole pitänyt niitä, eikä näkö ole sittemmin huonontunut.
Pitäisikö minun alkaa pitää siis pluslaseja lukiessa?
Linkittäjä kaipaan apuasi!Kyllä pluslaseja pitää alkaa käyttämään jos lukemisesta alkaa saada valelikinäköä joka alkaa vaivaamaan monia jo sinun ikäisenä. Tiimarista optokkoliikkeistä ja apteekeista saa lukulaseja 5€ hintaan. Lähilisä lasketaan etäisyyden käänteisarvona, kirjaa luetaan 0,33m etäisyydeltä joten 1/0,33m on 3 dioptria.
Sinulla on kuitenkin jo hieman valelikinäköä joten 2,0...2,5 vahvuudet lienee sopivat. Jos käytät tietokonetta paljon ja saat valelikinäköä hanki näyttöpäätelasit optikolta. Akkommodaatiosasmin aiheuttaman valelikinäön voi vältää luku- ja lähityölasien avulla.
Valelikinäkö selviää silmälääkärin tutkimuksissa akkommodaation lamauttavien tippojen avulla ja ohjeet sen poistoon pitää muistaa pyytää silmälääkäriltä.
Kahtena näkeminen viittaa vahvasti ulospäin piilokarsastukseen joka selviää optikon tai silmälääkärin testauksessa. Ulospäin piilokarsastus eli exoforia aiheuttaa valelikinäköä joten kaukonäkösi heikentyminen johtuu melko varmasti valelikinäöstä eli pseudomyopiasta.
Karsastus ja piilokarsastus on silmämunan liikuttajalihasten ongelma ja valelikinäkö akkommodaatiolihaksen krampin aiheuttama ongelma mutta molempia lihasryhmiä voi ja pitää jumpata silmäjumpalla. Pyydä ohjeet silmälääkäriltä.
Akkommodaatio eli silmän kyky tarkentaa lähelle selviää tästä linkistä;
http://www.optometria.fi/?act=4
Linkkejä valelikinöstä ja silmän toiminnasta;
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8936161/43315119
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/1178/tayttyva.pdf?sequence=1
- Lumik.
Mulla on sama juttu, paitsi että kaukonäkö on koko ajan sumea ja kaikissa kaukana olevissa asioissa näkyy varjo-/kaksoiskuvia. Silmien yläpuoli särkee, ja nyt on alkanut olla huono olokin. Koko ajan saa siristää, että näkee kunnolla. Ei jaksa enää kauan tätä.
- helppo juttu
tai silmälääkäriin. Tarvitset vain silmälasit.
- endriffa
helppo juttu kirjoitti:
tai silmälääkäriin. Tarvitset vain silmälasit.
Ei se noin ole, että kyseessä on vain "helppo juttu". Nykyään kun lääkäreillä/optikoilla on niin kova kiire, niin mielellään pitää jotenkin olla jo ennen lääkäriinmenoa jyvällä, mikä on vialla.
Jos jollain on kokemusta silmäalalta, niin tuosta exoforiasta eli ulospäin piilokarsastuksesta kysyisin, että osaako optikot testata sen?
Miten se testataan? Onko kyseessä kivulias testaus? (Olen hieman arka silmistä.)
Pitääköhän siihen testaukseen mennä esim. heti lukemisen jälkeen, kun silmät karsastavat?
Itse pystyn noin tunnin lukemaan kirjaa normaalista (luulatavasti lihakset tekevät valtavaa työtä, jotta kykenisin näkemään tekstin ehjänä). Luulisi testin antavan siis väärän tuloksen, jos menen testaukseen annettuani silmien levätä. - aloittataja
endriffa kirjoitti:
Ei se noin ole, että kyseessä on vain "helppo juttu". Nykyään kun lääkäreillä/optikoilla on niin kova kiire, niin mielellään pitää jotenkin olla jo ennen lääkäriinmenoa jyvällä, mikä on vialla.
Jos jollain on kokemusta silmäalalta, niin tuosta exoforiasta eli ulospäin piilokarsastuksesta kysyisin, että osaako optikot testata sen?
Miten se testataan? Onko kyseessä kivulias testaus? (Olen hieman arka silmistä.)
Pitääköhän siihen testaukseen mennä esim. heti lukemisen jälkeen, kun silmät karsastavat?
Itse pystyn noin tunnin lukemaan kirjaa normaalista (luulatavasti lihakset tekevät valtavaa työtä, jotta kykenisin näkemään tekstin ehjänä). Luulisi testin antavan siis väärän tuloksen, jos menen testaukseen annettuani silmien levätä.Epäilet siis piilokarsastusta?
Onko se mahdollinen, jos näen tekstin kahtena myös silloin, kun katson vain oikealla tai vasemmalla silmällä erikseen?
Eikös piilokarsastuksessa vain silmien yhteisnäön epäsymmetrian takia nähdä teksti kahtena, mutta katsottaessa vain toisella silmällä erikseen kaksoiskuvia ei näy? Vai olenko ymmärtänyt väärin? - zetabeta
aloittataja kirjoitti:
Epäilet siis piilokarsastusta?
Onko se mahdollinen, jos näen tekstin kahtena myös silloin, kun katson vain oikealla tai vasemmalla silmällä erikseen?
Eikös piilokarsastuksessa vain silmien yhteisnäön epäsymmetrian takia nähdä teksti kahtena, mutta katsottaessa vain toisella silmällä erikseen kaksoiskuvia ei näy? Vai olenko ymmärtänyt väärin?Jos näet kahtena vain yhdelläkin silmällä katsottuna, kipitä nyt aika nopeasti lääkäriin!!!
Karsastuksen aiheuttamat kaksoiskuvat vaivaavat vain molemmilla silmillä katseltaessa. Jos näet kahtena yhdelläkin silmällä, on kyse aika varmasti jostain isommasta ja kiireellisemmästä jutusta. - Lumik.
zetabeta kirjoitti:
Jos näet kahtena vain yhdelläkin silmällä katsottuna, kipitä nyt aika nopeasti lääkäriin!!!
Karsastuksen aiheuttamat kaksoiskuvat vaivaavat vain molemmilla silmillä katseltaessa. Jos näet kahtena yhdelläkin silmällä, on kyse aika varmasti jostain isommasta ja kiireellisemmästä jutusta.Minäkin näen kahtena, vaikka vain toisella silmällä katsoisin. Toinen silmä ei tosin näe niin pahasti kahtena kuin toinen. Tätä on jatkunut jo 3-4 kk.
Onko tuon valelikinäköisyyden testaaminen muuten ihan turvallista? Toisin sanoen, onko tipoista jotain haittaa? - .......
Lumik. kirjoitti:
Minäkin näen kahtena, vaikka vain toisella silmällä katsoisin. Toinen silmä ei tosin näe niin pahasti kahtena kuin toinen. Tätä on jatkunut jo 3-4 kk.
Onko tuon valelikinäköisyyden testaaminen muuten ihan turvallista? Toisin sanoen, onko tipoista jotain haittaa?yhdellä silmällä varjojuvia voi aiheuttaa hajataitto (ja toki jos molemmissa silmissä sitä on tarpeeksi, niin myös milemmilla silmillä katsottaessa), mutta kannattaa käydä tutkituttamassa niin voi saada vaikka apua ongelmaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k363815Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet511764- 731379
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751221Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1871140Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911051- 84965
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41856Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49801- 39780