Millä perusteella YLEENSÄ mätsäreissä tuomarit valitsevat ?

laalaahumppahumppa

Eli yleensä katsovatko ne koiran ja omistajan yhteistyötä vai onko tuomarit sellatteita jotka valittee sen mistä rodusta itse tykkää.

Tuli tässä mätsäreissä sellanen
että oli saksanpaimenkoira ja valkonenpaimenkoira molemmat sinisten kehässä koirat laitettiin seisomaan ja tuomari tuli kättelemään niitä jotka putosivat tämä saksanpaimenkoira seiso todella rodunomaisesti ja upeasti!
mutta tämä valkoinenpaimenkoira istua ja hyppi omistajaa vasten kun piti seisottaa... ja tämä saksanpaimenkoira tippui ekana ja valkonenpaimenkoira pääsi jatkoon ? että ei tainnu tuomari tykätä rodusta saksanpaimenkoira!

ja kun sin ja pun nauhat annetaan... millä perusteella? sillä yhteistyöllä , liikkeillä ja seisotuksella?
on tullut sellainenkin vastaan että toinen koira meni upeesti ja ylväästi mutta se toinen ei juossut omistaja raahas perässään ja silti sai pun.nauhan ?

olen pitkään ihmetellyt sitä millä perusteella NE OIKEASTI valitaan
toivon että jotkut edes viitsisivät lukea ja vastata vaikka teksti onkin aika epäselvä.

7

634

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsojana vaan

juu, tämä kiinnostaa minuakin! jos joku osaa asiaa selventää, niin kertokaa ihmeessä.

• ....................

Mässärit eivät ole virallisia näyttelyitä.
        Tuomareiden ei tarvi tietää roduista mitään.
        Joten tuomarin mieltymykset ratkaisee.
        Ja mikenkäs rodunomaisuuden määritelisit sekarotuisesta.
        Eli mässärissä voi kuka vaan toimia tuomarina.

• ghjklöll

hmm kukaan ei sitten vastaa? :D

• 16

kyseiseltä tuomarilta miksi toinen pääsi jatkoon toinen ei.

• Corgisti__

Mätsäreissä yleensä vaikuttaa koiran esiintyminen, koiran ja ohjaajan yhteistyö, koiran yleiskunto (turkki, mahdollinen lihavuus/laihuus jne) ja tuomarin omat mieltymykset. Mätsäreissä arvostella sitä, kuinka rodunomainen koira on, esim. sekorotuinen tai rodussaan hylkäävän virheen koira voi ihan hyvin "voittaa" mätsärissä jonkun multichamppioonin (tosin oletettavaa että tällä multichamppioonilla on enemmän kehäkokemusta ja on myös hyvässä kunnossa).
        Mätsärit ovat epävirallisia ja leikkimielisiä tapahtumia, ei ole olemassa mitään sääntöjä (vrt. viralliset näyttelyt) jonka mukaan koiria pitäisi arvostella, joten arvoselu ja se, mitä tuomari painottaa, on ihan tapauskohtaista.

• nih!
        Corgisti__ kirjoitti:

Mätsäreissä yleensä vaikuttaa koiran esiintyminen, koiran ja ohjaajan yhteistyö, koiran yleiskunto (turkki, mahdollinen lihavuus/laihuus jne) ja tuomarin omat mieltymykset. Mätsäreissä arvostella sitä, kuinka rodunomainen koira on, esim. sekorotuinen tai rodussaan hylkäävän virheen koira voi ihan hyvin "voittaa" mätsärissä jonkun multichamppioonin (tosin oletettavaa että tällä multichamppioonilla on enemmän kehäkokemusta ja on myös hyvässä kunnossa).
        Mätsärit ovat epävirallisia ja leikkimielisiä tapahtumia, ei ole olemassa mitään sääntöjä (vrt. viralliset näyttelyt) jonka mukaan koiria pitäisi arvostella, joten arvoselu ja se, mitä tuomari painottaa, on ihan tapauskohtaista.

Itse olen TODELLA aktiivinen mätsäreitten kiertäjä ja on aina jännittävää osallistua mätsäreihin koska ikinä ei tiedä kuinka menee esim. olin kahtena viikonloppuna peräkkäin mätsäreissä ja koirani oli bis 1! ja toisen kerran punasten 4! ja itsellänikin on pieni koira ja yleensä kaikkien pienten koirien kesken on kova kilpailu kaikki seisovat kuin patsaat kukaan ei liiku niin siinä olisi kyllä vaikeea päättää..mutta siinä tuomari valitsee silmää eniten mielyttävän koiran.. jos omistaisin afgaanin niin olisin melko varma voittaja koska afgaani on vaan niin ypea ilmestys.. se on kyllä aina niin että tuomari katsoo sitä omaa rotua ja ajattelee että meneehän tuo hyvin esim. valkoiseksi paimenkoiraksi vaikka muiden mielestä esitys olisi aika surkea. Semmoen harrastaja joka on kauhan harrastanu yhtä rotua ja tietää että sillä on vaikea olla nätisti paikalla muitten koirien kanssa niin jos tämä henkilö on tuomari voi hän ajatella hieman sekavasta tuosityksesta että oli han tuo hyvä ollakseen joku rotu :D lyhyesti selitettynä: tuomari valitsee oman rodun tai näyttävimmän..eli millään takku pallerolla ei pärjää..

• ericak
        nih! kirjoitti:

Itse olen TODELLA aktiivinen mätsäreitten kiertäjä ja on aina jännittävää osallistua mätsäreihin koska ikinä ei tiedä kuinka menee esim. olin kahtena viikonloppuna peräkkäin mätsäreissä ja koirani oli bis 1! ja toisen kerran punasten 4! ja itsellänikin on pieni koira ja yleensä kaikkien pienten koirien kesken on kova kilpailu kaikki seisovat kuin patsaat kukaan ei liiku niin siinä olisi kyllä vaikeea päättää..mutta siinä tuomari valitsee silmää eniten mielyttävän koiran.. jos omistaisin afgaanin niin olisin melko varma voittaja koska afgaani on vaan niin ypea ilmestys.. se on kyllä aina niin että tuomari katsoo sitä omaa rotua ja ajattelee että meneehän tuo hyvin esim. valkoiseksi paimenkoiraksi vaikka muiden mielestä esitys olisi aika surkea. Semmoen harrastaja joka on kauhan harrastanu yhtä rotua ja tietää että sillä on vaikea olla nätisti paikalla muitten koirien kanssa niin jos tämä henkilö on tuomari voi hän ajatella hieman sekavasta tuosityksesta että oli han tuo hyvä ollakseen joku rotu :D lyhyesti selitettynä: tuomari valitsee oman rodun tai näyttävimmän..eli millään takku pallerolla ei pärjää..

Mätsäri on siis leikkimielinen kisa. Ja kun tossa kysyttiin ai miksi SIN ja PUN. Periaatteessa koirat jaetaan vaan 2 ryhmään, jotkut taas ajattelevat , että sininen nauha on huonompi ja punanen parempi. Itse en ajattele niin, se on vaan jaottelua kahteen eri ryhmään.
        Tuomaria siis vaan pistää joku koira silmään, ja sen se sijottaa. Yleensähän mitä mä oon kierrelly (erittäin paljon) niin seisotus ja liike on palkattavaa. Tosiaan jotkut tuomarit sitten vaan katsovat ulkonäköä, ainakin seropeissa aika monet. Pari- kolme tuomaria oon nähny, jotka sijotti semmoset melko villit koirat ensimmäiselle sijalle, ja kommenttina, tosi valpas, häntä heiluu koko ajan. Eli he tykkäsivät siitä, että periaatteessa koiraa nauttii siitä mitä tekee. Eikä löntystä perässä häntä koipien välissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      93
      2124
    2. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      39
      1383
    3. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      138
      1044
    4. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      226
      991
    5. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      82
      856
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

L.
      Ikävä
      95
      853
    7. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      744
    8. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      79
      741
    9. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      53
      727
    10. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      92
      690
    11. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      638
    12. 47
      634
    13. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      35
      621
    14. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      517
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      27
      503
    16. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      470
    17. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      35
      464
    18. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      462
    19. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      437
    20. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33