Esiintyykö saamelaisten keskuudessa

Epävarma kysyjä

Halveksuntaa suomalaisia kohtaan samalla tavalla, kuin esim. romaanikulttuurissa ?

Jossain tuolla joku kirjoitti wannabe- saamelaisuudesta, että joku esim. Etelä-Suomesta haluaisi omata saamelaisverta ja siksi tutustuisi innokkaasti kulttuuriin ja kieleen ? Nähdäänkö se automaattimesti naurettavana, tai ettei arvostaisi omaa kulttuuriaan, jos on kovasti kiinnostunut saamelaisuudesta ?

6

941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuplahäh

      Mitähän tässä nyt tarkoitetaan? Innokkaan valtakulttuurin ihmisten käyttäytymistapoja ja hienotunteisuutta vähemmistökulttuuriia kohtaan? Vähemmistöjen suhtautumisen syitä valtaväestöön voi hakea historiasta.

      Ei minusta tule maoria sillä, että muutan Uuteen-Seelantiin mutta voin tutustua siihen silti innokkaasti. Ja siinä samalla voi tietysti peilata omia kokemuksia toisenlaisen yhteisön tapoihin. Se, miten sen toteuttaa, voi tietysti herättää erilaisia tuntemuksia: hyväksyntää tai hylkimistä tai jotain siltä väliltä - puolin ja toisin. Sitten voi miettiä muiden reaktioiden ja palautteen pohjalta sitä, miten tutustumisprosessi etenee.
      Vertailun vuoksi todettakoon että voihan anoppi ja appi tuntea miniän/vävyn liian innokkaana miellyttämään (vrt. wannabe, uusi tulokas). Siinä joutuu nikottelemaan puolin ja toisin ja ihmettelemään toisen tapoja.

    • espärisee

      Kyllä saamelaiset halveksuen kattovat nenänvarttaan pitkin suomalaisia, lantalaisia. Saamelaisilla ei ole suomalaisidentiteettiä, ja jos vaikkapa saamelaismies ottaa meikäläisen naisen, "lannan riukun", akakseen, niin aatellaan että no eipä tuo olisi oikiaa akkaa saanutkaan.

      • aivansamamulle

        No enpä nyt uskois, isä suomalaisena otti äitin saamelaisena, eikä minkäänlaista paheksuntaa ole tullu ikkää.. Taitaa tuo olla siun omaa mielikuvitusta, kerta lantalaiseks ittes myönnät.


      • "puoliverinen"
        aivansamamulle kirjoitti:

        No enpä nyt uskois, isä suomalaisena otti äitin saamelaisena, eikä minkäänlaista paheksuntaa ole tullu ikkää.. Taitaa tuo olla siun omaa mielikuvitusta, kerta lantalaiseks ittes myönnät.

        Noinhan se pitäisi olla, ettei mitään väliä onko puolisot mitä, mutta omat kokemukseni ovat toiset. Sain lapsuudessani huomata sen, että ne joiden äidit olivat saamelaisia ja isät suomalaisia, olivat ainakin meidän koulussa "aidompia saamelaisia" kuin me joiden äidit olivat suomalaisia ja isät saamelaisia. Ei tietenkään pitäisi yleistää, mutta omat lapsuuteni kokemukset olivat sellaiset. Varmasti paljon eroja paikkakuntien mukaan.

        Noiden saamelaisäitien ja suomalaisisien jälkeläiset, entiset koulutoverini, ovat jotkut myös aikuistuttuaan todenneet, etten osaa puhua saamea tai pukea lapinpukua oikein, kun olenhan riu'un tyttö... Ovatpa sitten myöhemmin nurisseet sitten sitäkin, kun en enää heille saamea suostu puhumaan, että pitäisi puhua saamea heidän lastensa läsnäollessa.


    • "puoliverinen"

      Juu... Yhdyn edelliseen kirjoittajaan, että mikäli saamelaismies ottaa ei-saamelaisen naisen itselleen, niin kommentoidaan ettei mies olisi saamelaisnaista edes saanutkaan. Isästäni on kommentoitu näin minulle. Minulle lisäksi ovat tuttua kommentit, ettei riu'un tytär osaa lapinpukua pukea oikein ja ei riu'un lapset osaa saamea puhua, kun se ei ole heidän äidinkieli, vaikka ihan päivittäin sitä lapsuudesta saakka on isän kanssa puhunut. Sitten, jos en enää ole näille saamen osaamattomuuttani haukkuneille henkilöille puhunut saamea, olen saanut haukkuja siitä kuinka olen ylpistynyt lannan riu'un tytär, joka yrittää olla niin suomalaista niin suomalaista. On se kumma, että saamelaiseksi en kelpaa ja jos sitten olen suomalainen, saan haukut siitäkin.

    • huhheijou

      Onneksi minulla on mukavia saamelaisia kavereita, joilla on sen verran hyvä itsetunto, että ei tarvitse ketään alkaa mollaamaan mihinkään suuntaan.

      Tiedoksi muuten, että kaikilla muillakaan lappilaisilla, vaikka eivät olisikaan saamelaisia, ei ole välttämättä mitään sen kummempaa suomalaista identiteettiä. Sellaisten ihmisten nimittely lantalaisiksi on aivan yhtä p-reiästä kuin saamelaisten nimitteleminen lappalaisiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      236
      16771
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      28
      2155
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1950
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1730
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      121
      1457
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1102
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      972
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      748
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      741
    Aihe