Kokemuksia verkkokalvon kiinnitysleikkauksesta?

twinkling eyes

Tänään napsahti verkkokalvon irtauma -diagnoosi ja tieto, että muutaman päivän sisällä silmä leikataan. Verkkokalvossa on ilmeisesti jonkin aikaa aloillaan pysynyt irtauma ja pieni reikä. Näöntarkkuus on ok lukuunottamatta pelkästään vasemmalla silmällä näkyvää reuna-alueen näkökenttäpuutosta.

En ehtinyt pahemmin tuosta leikkauksesta kysellä, mutta olisi kiva kuulla kokemuksianne. Vähän hirvittää mahdolliset asentohoidot sun muut rajoitukset, kun kotona on hoidettavana pieni vauva.

5

11356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkauksesta

Minulta korjattiin tammikuussa verkkokalvon reunaan tullut pieni repeämä. Ohentunut verkkokalvon reuna tuntuu olevan yleinen ongelma voimakkaasti likitaittoisilla, niin myös minulla (lasit vähän alle -10). Ongelma tuli minulla esille pimeässä näkäkentän reunalla esiintyvinä välähdyksinä ja hakeuduin hoitoon pari päivää asiaa ihmeteltyäni, heti osastolle ja leikkaukseen seuraavana päivänä. Ikää minulla on 50 v ja lasit ovat olleet käytössä 6 vuotiaasta saakka.

Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja minulla se kesti lopulta reilut 3 tuntia. Silmän taakse ommeltiin plombi (n. 2x3 mm silikonipala), jonka tarkoituksena on painaa silmänpohjaa verkkokalvoa vasten, ettei repeämä pääse etenemään. Samalla repeämää jäädytettiin kylmälaserilla(?) ja verisuonia poltettiin repeämän ympäristöstä. Muuten homma sujui suunnitelmien mukaisesti, mutta lääkäri joutui siirtämään plombin paikka pari kertaa ja viimeisellä ompelukerralla neula lipsahti vähän liian syvälle aiheuttaen vuotoa verkkokalvon väliin ja tätäkin jouduttiin laseroimaan.

Isommissa repeämissä verkkokalvoa voidaan joutua tukemaan sisäpuolelta laittamalla lasiaisnesteen tilalle jäykempää silikoniöljyä ja joskus myös silmämunan ympärille silikonipanta. Pienemmissä riittää kuten minulla tuo ommeltu plombi. Minulle laitettiin lasiaisnesteeseen varuilta myös pieni kaasu(ilma?)kupla tukemaan irtauma-aluetta sisältäpäin.

Operaatio tehtiin perjantaina ja kotiin pääsin maanantaina, normaalisti jos ongelmia ei esiinny kotiutus tapahtunee toimenpidettä seuraavana päivänä. Toipuminen kesti erilaisista vaikeuksista johtuen kohtuullisen pitkään, näkö oli lähellä normaalia vasta 5-6 viikon jälkeen. Silmään oli tullut jonkin verran sisäistä verenvuotoa, joka näkyi näkökentässä "nokisateena", visus oli vielä viikko leikkauksen jälkeen alle 0,6 (ennen leikkausta 1,0). Kupla hävisi reilussa viikossa ja veri 2-3 viikossa. Ongelmia aiheuttivat myös kovakalvossa olleet ompleet, jotka eivät sulaneet odotusten mukaisesti. Ensimmäinen ommel poistettiin parin viikon jälkeen ja toinen kolmen. Toista sulamatta jäänyttä ommelta ei meinannut jostain syystä löytyä ja jouduin käymään otilla parikin kertaa ennen kuin lääkäri sen löysi ja poisti. Ompeleet tuntuivat ikävinä roskan tunteena ja neulan piston kaltaisena pistoksena silmää liikutettaessa.

Minulla ei varsinaista asentohoitoa ollut, ensimmäinen viikko meni tuon kaasukuplan kanssa ja makuulla piti pysytellä vasemmalla kyljellä eikä mitään maitopurkkia painavampaa saanut nostaa. Repeämä minulla oli siis vasemmassa silmässä nenän puolella ylänurkassa ja em. asennossa kupla siis nousi sinne. Nostorajoitukset olivat voimassa kuukauden ajan ja myös voimakkaita taivutuksia (pää alaspäin) piti välttää. En tiedä tarkkaan mistä lopulta oireet johtuivat, mutta minulla oli täysin voimaton olo n. viikon verran leikkauksen jälkeen ja tuo aika tuli pysyteltyä lähinnä makuulla. Toiseen silmään minulla tehtiin aiemmin syksyllä lasiaisleikkaus samentumien takia, sen nukutuksessa tehdyn toimenpiteen jälkeen olo oli varsin normaali jo samana päivänä ja pystyin liikkumaan normaalisti seuraavana päivänä.

Nyt tilanne on palautunut entiselleen ja olen takaisin töissä n. 3 kk saikun jälkeen. Näkökentän vasemmassa alanurkassa on musta alue eli verkkokalvoon jäi keskeisen näkökentän ulkopuolelle pysyvä vaurio. Haittaa siitä ei ole, koska se on niin reuna-alueella, mutta kyllä sen vielä aika ajoin ja varsinkin aamuisin huomaa. Kovakalvossa on vielä iriksen vieressä nenän puolella arpia näkyvissä, niistä on lähinnä kosmeettista haittaa. Seuraava tarkastus on lokakuussa ja sitten katsotaan, ovatko nuo arvet vielä näkyvissä ja onko niille jotain tehtävissä.

• twinkling eyes

Kiitos vastauksestasi. Taitaa olla aika yksilöllistä, miten nuo asiat lopulta menevät. Harmi, että sinulla oli niin monia pieniä ongelmia, mutta hyvä että olet tullut kuntoon.

• kommentti1
        twinkling eyes kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Taitaa olla aika yksilöllistä, miten nuo asiat lopulta menevät. Harmi, että sinulla oli niin monia pieniä ongelmia, mutta hyvä että olet tullut kuntoon.

Siihen asti kun leikataan niin vältä suurempia ponnistuksia, saunomista jne. Nämä voivat irrottaa verkkokalvoa lisää. Lisäksi asento kannattaa pitää mahdollisuuksien mukaan niin että maan vetovoima ei irrottaisi lisää verkkokalvoa. Missä kohtaa tuo näkökenttäpuutosalue on? Jos se on alhaalla niin irtauma on silloin ylhäällä(silmä kääntää kaiken ylösalaisin).Jos irtauma on ylhäällä niin silloin olisi hyvä olla paljon makuuasennossa.Jos se onn taas alhaalla niin silloin pystyasento on hyvä ja esim nukkuessa voi korottaa päätyä. Jos varjo on oikealla reunalla niin irtauma on vasemmalla ja silloin vas kylkiasento nukkuessa olisi hyväksi.Ja toisinpäin.

Niin kauan on silmän näkökyky hyvä kun keskeinen osa verkkokalvoa on paikoillaan.Jos irtauma korjataan sen aikana niin näkö pysyy hyvänä.Jos taas keskeinen alue pääsee irtoamaan niin näkö jää heikoksi vaikka verkkokalvo saataisiin takaisin paikoilleen koska näköhermosäikeet ehtivät katketa.

• twinkling eyes
        kommentti1 kirjoitti:

Siihen asti kun leikataan niin vältä suurempia ponnistuksia, saunomista jne. Nämä voivat irrottaa verkkokalvoa lisää. Lisäksi asento kannattaa pitää mahdollisuuksien mukaan niin että maan vetovoima ei irrottaisi lisää verkkokalvoa. Missä kohtaa tuo näkökenttäpuutosalue on? Jos se on alhaalla niin irtauma on silloin ylhäällä(silmä kääntää kaiken ylösalaisin).Jos irtauma on ylhäällä niin silloin olisi hyvä olla paljon makuuasennossa.Jos se onn taas alhaalla niin silloin pystyasento on hyvä ja esim nukkuessa voi korottaa päätyä. Jos varjo on oikealla reunalla niin irtauma on vasemmalla ja silloin vas kylkiasento nukkuessa olisi hyväksi.Ja toisinpäin.

Niin kauan on silmän näkökyky hyvä kun keskeinen osa verkkokalvoa on paikoillaan.Jos irtauma korjataan sen aikana niin näkö pysyy hyvänä.Jos taas keskeinen alue pääsee irtoamaan niin näkö jää heikoksi vaikka verkkokalvo saataisiin takaisin paikoilleen koska näköhermosäikeet ehtivät katketa.

Eilen tosiaan leikattiin ja tänään pääsin kotiin. Lääkärit arvioivat irtauman tulleen jo kuukausia sitten ja pysähtyneen paikalleen. Irronnut verkkokalvon osa oli päässyt kovettumaan, joten se kiinnitettiin paikalleen silikoniöljyllä. Hyvä puoli tässä on se, ettei asentorajoituksia ole. Huono puoli taas on näön muuttuminen miinuksesta plussalle. Öljy täytyy myös myöhemmin poistaa, mihin liittyy irtauman uusimisen riski. Mutta nyt mennään päivä kerrallaan ja koetetaan saada silmä näkemään. Kuulemma näen sillä varsin hyvin suhteutettuna siihen, että leikkaus oli vasta eilen. Lääkäri on siis tätä mieltä - itse tietenkin tunnen näkeväni pelkkää sumua. :)

• kallis virhe

Olet ollut onnekas että pääsit osastolle heti. Minutkin oli jo määrätty osastolle mutta keskenkaiken kotiutettiin. Vaikka irtauma oli klo 9-3 eli 50%. Meni kuusi päivää ennenkuin pääsin osastolle ja kiireellä leikkaukseen sillä makula oli irti. Nyt leikkauksesta on yli kaksi vuotta ja näkö leikatussa silmässä huono. Tarkannäönkeskus vaurioitunut. Nyt tiedän että kotiutuksessa tehtiin virheaarvio, saa nähdä minkä kannan ottaa potilasturvavirasto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      98
      2038
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1488
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1187
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1085
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1072
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      887
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      846
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      822
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      733
    Aihe