Merenkulkuala?

Elit3

Muutama kyssäri merimiehille.


1. Oletko suorittanut asepalveluksen laivastossa? Kerro miten pääsit ja minkälaista oli.
2. Oletko opiskellut/opiskeletko merenkulkualaa? Kerro missä ja mikä oli/on opetuksen laatu?
3. Onko merivoimista hyötyä merenkulkualan opiskeluun?
4.. Päällystön työllisyystilanne suomessa/ulkomailla?
5. Millä nimikkeellä teet laivalla töitä? Työnkuva?


Jos jollain on aikaa avartaa (ehkä) tulevan merimiehen vinoa mieltä niin !! Suuret kiitokset !!

2

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinke1975

      Aika vähän ole vastauksia saanu... No täs tulee se ensimmäinen...

      Kävin aikanaan laivaston juu, ja sisälle pääsen ihan vaan päättäväisyyttäni. Kutsunnoissa mut oli kyl merkattu ensiks viestimieheks, mut tokaisin vain et sil kaveril ol papereis virhe et mä olen menos laivastoon. No siin aikamme väännettiin asiast kunnes joku isomp herra tul kyselee jotta mikä kestää. No muutaman minuutin päästä olin saanu vakuutettua sil isol herral et niil o papereis virhe, ni sielt ne pyyhki jonku nimen poies ja laittovat mut tilalle. Olin kuulemma sen verran päättäväinen asian suhteen et olis ollu suorastaan vääryys laittaa mut viestimieheks. No päädyin sitte tykkivene Karjalaan sähkäriks ja sitä kautta merille. Karjalahan makaan nykyään aurajoessa museolaivana. viimeinen todellinen rähinäpaatti, pieksi uudet ohjusveneet nopeudessa mennen tullen...

      Lähdin laivaston jälkeen käymään Raumal matruusiluokan läpitte jonka jälkeen seilasin hetken. sit menin SAMK merenkulun yksikköön joka myöski sijaitsee Raumal. Veikkaan et opetuksen laatu on suht samaa, mut kannattaa ol oma aloitteinen, silleen pärjää paremmin...

      Merivoimist ol se hyöty et siel sai pohjan perusteisiin, ni ei ollu koulus sit ihan märkäkorva.

      Työllisyys tilanne kansipuole päällystön suhteen on todel heikko, perämiehiä on liikka ja paattei liian vähän. Ny ei tavarakaan liiku kunnol ja paattei makaa satamis toimettoman. Ulkomail riittää viel hommia mut törnit voiki sit ol kans huomattavast pidempiä. Konepuolel taas osavaal jannul löytty hommia paljo paremmin jote suosittelen sitä pualt jos merille aijot.

      Olen täl hetkel Ro-Ro tyyppises paatissa väliperämiehen, ja normaalie ajorutiinie lisäks toimin "laivalääkärin" sekä safety offarin. Safety offarin mun tulee pitää huolt siit et paati palontorjunta kalusto on ok, sekä pelastusvälineistö on kunnos. Ja mitä tohon laivalääkäri hommaan kuuluu, ni on apteekin pito ja miehistön paikkaus jos ne on törmäilleet toisiinsa. Dakaris viranomaiset tahto nähdä "laiva kirurgin" olihan sekin ylennys joo... :D

      Täs ny ol hiuka jotai pient infoo... Ja tuot vinoa mielt pitää hiuka ollakki, ei tän kettä selväjärkine vapaaehtosest lähe keikkumaan. On noit mont tul vastaa jotka o riemua täyn tulevat kesäks paateil ja lopettavat si kesken ku huomaavat ettei olekkaan iha niitten juttu...

    • 1steng

      1. Kyllä, sanoin että joko sinne tai sivariin... Aivan persaksestahan tuo oli, mutta parempi kuin maamouhoaminen

      2. Olen opiskellut ja joskus opiskelemaan lisää. Rauman ammattiopisto, opetuksessa ei mitään vikaa... Informaatio ei aina vaan kulkenut... Ja asioita saa hyvin hoidettua tuossa laitoksessa vaikka olisikin vähän pidempi "harjottelu"

      3. Ei pienintäkään hyötyä, naurettavaahan tuo touhu on... Merenkulku ja laivasto on kaks eri asiaa!

      4. Kyl paikkoja löytyy jos vaan on uskallusta lähtee hommiin... Tosin ei sinne "päällytöön" heti pääse, pohjalta pitää aloittaa!

      5. 1st Engineer. Huolletaan ja koitetaan pitää mopot käynnissä ja konehuone kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe