Ajokortti-ikä 18 --> 24 vuoteen

Mies30...

Nykynuoret ovat jo vuosikymmeniä toiminnallaan osoittaneet, ettei 18-vuotias ole vielä kypsä rattiin. Eihän 18-vuotias ole mikään aikuinen, vaan pojankoltiainen tai pissis. Näkeehän sen jo onnettomuustilastoista, että 18-vuotias on liikenteessä paljon vaarallisempi kuin puolisokea ja -kuuro 90-vuotias!!!!

Paras todiste nuorten kypsymättömyydestä ovat nuo heidän toiveet ajokortti-iän laskemisesta!

Mun mielestä joku 24-vuotias alkaa oleen vähän aikuisempi. Pojilla raja voisi olla 26 vuotta.

Eli tuon verran tulee lykätä ajokortti-ikää myöhemmäksi.

35

1143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jidownhdb

      :D:D:D vähäks läppä juttu

      • Viimeinen niitti

        Ja tämä viesti viimeistään todisti sen, että ensimmäinen kirjoittaja oli täysin oikeassa.


    • neljän äitee

      Jos itse olisit vielä 17 vuotias, ajattelisitko samoin ? Entä muistatko omat ensimmäiset ajovuotesi ?

      • Aikuinen..

        16-vuotiaana tunsin itseni kypsäksi auton rattiin. Nyt aikuisena tiedän kuinka tyhmä olinkaan.


      • 48
        Aikuinen.. kirjoitti:

        16-vuotiaana tunsin itseni kypsäksi auton rattiin. Nyt aikuisena tiedän kuinka tyhmä olinkaan.

        Minä olin 16-vuotiaana vastuuntuntoisempi kuin nykyään. En ymmärtänyt vielä maan tavasta mitään. Viinaa oli tullut pari kertaa maistettua.


    • yx vaan

      Nyt pistit oikeen kunnon läpän. Ajatteles tilannetta, jossa 19-vuotias henkilö tarvitsee autoa työajoon. Mites ajattelit tälläisesta tilanteesta selvitä? Henkilö olisi esim. pääsemässä jakeluauton kuljettajaksi tai jotain vastaavaa, mutta joutuisi kieltäytymään työpaikasta, koska ajokorttia ei olisi.

      • Aikuinen...

        Taas - jälleen kerran - esimerkki nuorten kypsymättömästä ajattelusta!!!

        Jos ajokortti-ikä olisi 24 vuotta, KUKA silloin yrittäisi palkata 19-vuotiasta jakeluauton kuljettajaksi, KUKA? Ei tuollaista ongelmaa ole olemassa.


      • !!!!!
        Aikuinen... kirjoitti:

        Taas - jälleen kerran - esimerkki nuorten kypsymättömästä ajattelusta!!!

        Jos ajokortti-ikä olisi 24 vuotta, KUKA silloin yrittäisi palkata 19-vuotiasta jakeluauton kuljettajaksi, KUKA? Ei tuollaista ongelmaa ole olemassa.

        Oikeasti aikuinen, tajuaisit myös sen ettei kaikki asu työpaikkansa vierellä ja myös alle 25- vuotiailla on oikeus (perustuslaki) oikeus valita työpaikkansa, vaikka sinne ei julkisilla pääsisi. Itse olen tehnyt sellaisia töitä ettei julkista liikennettä ole kulkenut, niin että pääsen töihin. Että kannattaa miettiä loppuunasti ennen kuin avautuu ja kuvittelee olevansa aikuinen.


      • minäkin aikuinen
        Aikuinen... kirjoitti:

        Taas - jälleen kerran - esimerkki nuorten kypsymättömästä ajattelusta!!!

        Jos ajokortti-ikä olisi 24 vuotta, KUKA silloin yrittäisi palkata 19-vuotiasta jakeluauton kuljettajaksi, KUKA? Ei tuollaista ongelmaa ole olemassa.

        Siinä tapauksessa, jos ajokortin saisi vasta 24 vuotiaana, niin esim. ammattikoulun auto- ja kuljetusalan linja pitäisi myös lopettaa. Eihän siinä olisi mitään järkeä, jos opiskelija valmistuisi ammattiin 19-vuotiaana, eikä voisi töitä ottaa vastaan kuin vasta viiden vuoden kuluttua.


    • Pois liikenteestä

      Heillä on kyllä hyvä näkö. kuulto ja refleksit. Mutta kun heidän JÄRKI on vielä lapsenkengissä. Nuorten onnettomuudet ovat niitä pahimpia, koska niihin liittyy raju tilannenopeus ja kyydissä on usein paljon ihmisiä.

      • All Ready

        yhdyn "pois liikenteestä" kirjoittajan vastaukseen...


    • Nainen 33

      Tottahan tuo on. En toki ollut tätä mieltä silloin 18-vuotiaana, mutta näin jälkeenpäin se on ollut ihan tuuria, että hengissä on siitä iästä selvitty. En silti ihan noin radikaalia iän nostoa suosittaisi, vaan siten, että esimerkiksi 18-21-vuotiaalla se kortin saaminen edellyttää erityisluvan, joka myönnetään ainoastaan, jos kortin saaminen on jotenkin perusteltua. Ja toki sen ikäinen menettäisi sen myös (merkittävistä) liikennerikkomuksista välittömästi. Ajattelen kuitenkin, että jos ajokortti-ikä on ehdottomasti vaikka tuo 24, niin se vaikuttaa aika katastrofaalisesti monen nuoren elämään ammatinvalintaakin ajatellen. Jos haluaa bussikuskiksi, niin mitä tekee ne vuodet, kun ei voi opiskella siihen ammattiin? Silloin opiskellaan jotakin muuta ja sitten ollaan työurassa hyvässä vauhdissa, joten alaa ei niin helposti enää vaihdeta. Ei taitaisi kuljetusala vetää enää. Se tarkoittaisi palkkojen nousuja, se tarkoittaisi hintojen nousuja.

      • minä itse tässä

        Saattais moottoripyörät lisääntyä aika vauhdilla?


      • dfghjfcgvhkjlö
        minä itse tässä kirjoitti:

        Saattais moottoripyörät lisääntyä aika vauhdilla?

        Hyvä puhua kun itsellä se kortti jo on. Eise sitä ikää kato. Voi olla reikäpää 26 vuotiaanakin. Jos jotain on nyt väkisin väännettävä niin enemmän opetusta sitten eikä mitään ikää siirtämään.


    • N22-

      "Näkeehän sen jo onnettomuustilastoista, että 18-vuotias on liikenteessä paljon vaarallisempi kuin puolisokea ja -kuuro 90-vuotias!!!!"

      Kokemattomat kuskit ovat vaarallisia liikenteessä myös 24-vuotiaana, mutta kokemusta ei voi saada kuin ajamalla.

      • 908070

        "Kokemattomat kuskit ovat vaarallisia liikenteessä myös 24-vuotiaana, mutta kokemusta ei voi saada kuin ajamalla. "

        Voitto


      • 2+11
        908070 kirjoitti:

        "Kokemattomat kuskit ovat vaarallisia liikenteessä myös 24-vuotiaana, mutta kokemusta ei voi saada kuin ajamalla. "

        Voitto

        40-80 vuotias NAINEN ratissa ovat kyllä pahempia kun joku 18v. Naisilta pitäis kieltää ajokortti kokonaan.


      • qwertyuiouyt
        2+11 kirjoitti:

        40-80 vuotias NAINEN ratissa ovat kyllä pahempia kun joku 18v. Naisilta pitäis kieltää ajokortti kokonaan.

        Eipä aleta yleistämään taas. Suurin osa kumminkin nuorista osaa ajaa liikennesääntöjen mukaisesti!


      • ------
        qwertyuiouyt kirjoitti:

        Eipä aleta yleistämään taas. Suurin osa kumminkin nuorista osaa ajaa liikennesääntöjen mukaisesti!

        Totta, on se huvittavaa mihin nämä keskustelut aina menevät... Erittäin kypsää.

        Asiaan. Nuoret toki aiheuttavat paljon liikenneonnettomuuksia, koska ajokokemusta ei ole vielä kertynyt, ja silti pitää kavereiden painostuksesta näyttää kuinka kovaa autolla pääsee tai muuta vastaavaa. Mutta osaavat ne aikuisetkin töpeksiä. On niitä rattijuoppoja keski-ikäisissäkin. On turha mollata vain yhtä ikäryhmää, koska yleistäminen on aina virhe, ei mikään asia koske kaikkia nuoria, kaikkia naisia tai kaikkia keski-ikäisiä. Monet nuoret ja aikuiset ajavat kuitenkin liikennesääntöjen mukaan. Kaahareita ja muita sählääjiä löytyy yhtä lailla kaikista ikäryhmistä. Monille kauan ajaneille on voinut jopa jäädä vääriä liikenneasenteita ja -tapoja, ja ne eivät sitten lähde millään. Juuri ajokortin saaneilla on ainakin vielä hetken aikaa liikennesäännöt muistissa.

        Ja tosiaan, miten ammattiin kouluttautuminen ja ylipäätään työnteko onnistuisi ilman ajokorttia? Monilla aloilla se on välttämätön. Pitäisikö aloittajan mielestä siis nuorten odottaa vielä entistäkin kauemmin siirtymistä koulutukseen ja työelämään? Nyt kun suuret ikäluokatkin siirtyvät eläkkeelle ja työntekijöitä tarvitaan. Fiksu idea tosiaan.

        T. 18 vuotias juuri ajokortin saanut


      • surunraato
        ------ kirjoitti:

        Totta, on se huvittavaa mihin nämä keskustelut aina menevät... Erittäin kypsää.

        Asiaan. Nuoret toki aiheuttavat paljon liikenneonnettomuuksia, koska ajokokemusta ei ole vielä kertynyt, ja silti pitää kavereiden painostuksesta näyttää kuinka kovaa autolla pääsee tai muuta vastaavaa. Mutta osaavat ne aikuisetkin töpeksiä. On niitä rattijuoppoja keski-ikäisissäkin. On turha mollata vain yhtä ikäryhmää, koska yleistäminen on aina virhe, ei mikään asia koske kaikkia nuoria, kaikkia naisia tai kaikkia keski-ikäisiä. Monet nuoret ja aikuiset ajavat kuitenkin liikennesääntöjen mukaan. Kaahareita ja muita sählääjiä löytyy yhtä lailla kaikista ikäryhmistä. Monille kauan ajaneille on voinut jopa jäädä vääriä liikenneasenteita ja -tapoja, ja ne eivät sitten lähde millään. Juuri ajokortin saaneilla on ainakin vielä hetken aikaa liikennesäännöt muistissa.

        Ja tosiaan, miten ammattiin kouluttautuminen ja ylipäätään työnteko onnistuisi ilman ajokorttia? Monilla aloilla se on välttämätön. Pitäisikö aloittajan mielestä siis nuorten odottaa vielä entistäkin kauemmin siirtymistä koulutukseen ja työelämään? Nyt kun suuret ikäluokatkin siirtyvät eläkkeelle ja työntekijöitä tarvitaan. Fiksu idea tosiaan.

        T. 18 vuotias juuri ajokortin saanut

        kyllä nykyinen ikäraja on hyvä... mieluummin saisivat lisätä ajotuntien ja teorian määrää nii jos se oppi menis EHKÄ paremmin jakeluun.


      • qwertyuiouyt kirjoitti:

        Eipä aleta yleistämään taas. Suurin osa kumminkin nuorista osaa ajaa liikennesääntöjen mukaisesti!

        eikä sillä iällä monestikaan ole tekemistä kypsyyden ja liikenteessä turvallisesti käyttäytymisen kanssa.


    • Achtung Baby!

      Paras aloite suomi24:ssa ehkäpä koskaan.

      Mahdollisen työpaikan vuoksi voisi toki jotain tarveharkintaa suorittaa esimerkiksi myöntämällä kortin ammattiajoa varten. Muuten kyllä löisin tuollaisen 23 ikävuoden ikärajan. Pojille voisi olla korkeampikin. Ja sittenkin vielä psykologinen testi päälle.

      Joku mainitsi aiemmin että 24-vuotias kokematon kuljettaja on yhtä vaarallinen. Tämä ei varmasti pidä paikkansa. Ei näille nuorille onnettomuuksia aiheuta yksinään ajotaidon puute. Pääongelma on että 18-vuotias lippatukka räkänokka ottaa aivan kohtuuttomia riskejä liikenteessä. Olen itse ollut joskus ammoin 18-vuotias nuori mies ja tiedän mistä puhun. Riskien ottaminen kuuluu tuohon ikään. Siksi juuri tämä on se ikäluokka joka näyttelee kaikissa sodissakin keskeisintä roolia. Se viisi vuotta tuo tuosssa iässä yllättävän paljon järkeä lisää.

      Jokainen joka on liikenteessä on liikkunut tietää mistä puhun. Moottoriteillä nämä sankarit tekevät Kamikaze-luokan kaistanvaihtoja 160 mittarissa. Osaksi osaamattomuuttaan, osaksi välinpitämättömyyttään. Keskustassa sitten koitetaan koukkia milloin mistäkin.

      Tämä ehdotus myös ratkaisisi toisen liikenteen suuren ongelman, turhan melun. Nämä luukutusbassbooster autot, joissa on yleensä äänenvaimentimet ruuvattu pois. Pilaavat omien ja muitten kuulon.

      • Hyvä kuski

        Älkää ihmiset yleistäkö! :(
        Olen nyt pari kuukautta ollut ajokortin onnellinen omistaja, enkä todellakaan tee mitään kamikaze kaistanvaihtoja tai ota mitään ylimääräisiä riskejä. Päinvastoin! Olen liikenteessä hyvin varovainen ja vältän ruuhka-aikoja parhaani mukaan. Siellä liikenteessä on vaan niitä idiootteja, jotka pilaavat kaikkien maineen!

        Ja noista teoriatuntien lisäämisestä vielä... En pidä sitä lainkaan tarpeellisena! Suurin osa teoriatunneista on asennekasvatusta "älä ja humalassa tai väsyneenä, varo hirviä" etc. Oikeasti hyödyllisiä teoriatunteja oli mielestäni 4 jolloin käytiin läpi risteysajoa ja liikennemerkkejä. Vironmaallahan niillä on teoriatunteja kahdesti enemmän meihin verrattuna.. en sitten tiedä mitä onnettomuustilastot siellä näyttää.

        Olkaa suomalaiset tyytyväisiä! Etelä-Euroopassa nuoret ajaa humalassa ja Kiinassa ilman ajokorttia! Olin Italiassa ihan järkyttynyt kun baari-illan jälkeen paikalliset pohtivat kuka heistä olisi edes jotenkin kykenevä kuskaamaan meidät kotiin!! Itse kävelin.


    • Jalmari 13vee

      Kyllähän sitä näkee jos jonkin sortin kuskia. Nuoremmat kaahailee ja kokeilee taitojaan ja sitten nää "rattiin kypsät" kuskit ajelee promilleissaan moottoritien väärää kaistaa. Eipä se minun mielestäni iästä kiinni ole kuka on kypsä ja kuka ei. Olisihan se tietty hyvä ensikuskeille laittaa se vanhan ajan lätkä auton persuksiin ja vasta kun parisen vuotta ollaan ajeltu hissukseen ja totuteltu siihen rattiin niin vois ottaa sen jarrulätkän pois.

      Sanotaanko nyt vielä näin, että jos se ikäraja olisi 24-vuotta niin eiköhän sillonkin kortin saamisen jälkeen lähetä näyttään vähän kavereille miten Datsuni kulkee. Parempi näin, että ikäraja on 18-vuotta ja sitten 24-vuotiaina ollaan jo kaiken maailman kumin poltot kokeiltu ja ollaan vastuuntuntoisia kuskeja.

      • Aladobix

        Iän lisäksi ajotyyliin, nopeuteen ja liikennesääntöjen noudattamiseen vaikuttaa se, millainen tausta nuorella on. Kun köyhän perheen amispoika saa kesätyörahoillaan ostettua 80-luvun bemmipommin, lähtee hän todennäköisesti retostelemaan sillä, ottaa kavereita kyytiin, ja lähtee liikenteen sekaan riehumaan adrenaliinipäissään. Tällöin tulee kaahattua ja vähät välitettyä liikennesäännöistä kun pitää näyttää kavereille että pystyy rälläämään kuin tommi mäkinen konsanaan. sitten paahdetaan posket punaisena satasta viidenkympin alueella ja ollaan niin kokenutta kuskia että!

        Parempiosaiset ja paremminkoulutetut taas sivistyneesti ylenkatsovat näitä ja ajavat sääntöjen mukaan tyylikkäillä pikkuautoillaan. Tietenkin poikkeukset vahvistavat säännön.

        Tässä tekstissä esitettiin absoluuttiset faktat nykytilanteesta eikä ole mahdollistakaan että olisin väärässä, joten turha tästä alkaa edes väittelemään.


      • Suivaantunut
        Aladobix kirjoitti:

        Iän lisäksi ajotyyliin, nopeuteen ja liikennesääntöjen noudattamiseen vaikuttaa se, millainen tausta nuorella on. Kun köyhän perheen amispoika saa kesätyörahoillaan ostettua 80-luvun bemmipommin, lähtee hän todennäköisesti retostelemaan sillä, ottaa kavereita kyytiin, ja lähtee liikenteen sekaan riehumaan adrenaliinipäissään. Tällöin tulee kaahattua ja vähät välitettyä liikennesäännöistä kun pitää näyttää kavereille että pystyy rälläämään kuin tommi mäkinen konsanaan. sitten paahdetaan posket punaisena satasta viidenkympin alueella ja ollaan niin kokenutta kuskia että!

        Parempiosaiset ja paremminkoulutetut taas sivistyneesti ylenkatsovat näitä ja ajavat sääntöjen mukaan tyylikkäillä pikkuautoillaan. Tietenkin poikkeukset vahvistavat säännön.

        Tässä tekstissä esitettiin absoluuttiset faktat nykytilanteesta eikä ole mahdollistakaan että olisin väärässä, joten turha tästä alkaa edes väittelemään.

        ketjun alottajan periaatteella pitäis tehdä ensiksi muutaman vuoden tutkimus, että millanen tyyppi sitä korttia on ajamassa ennen kun semmonen voidaan myöntää. Taas aivan turha keskustelu typerästä asiasta, jota kirjoittaessa ei varmaankaan olla käytetty järkee. Kyllähän niitä helvetin kaahareita, joka ikäluokasta löytyy ja pahimpia ovat uuden karheen urheiluauton omistavat bisnesmiehet, jotka motarilla 160km/h ajaessaan puhuu kännykkään, polttaa pölliä, vaihtaa radiokanavaa ja vetää käteen samaan aikaan. Tämmönen Nissan Micran omistava 2-kymppinen räkänokka siinä vittuuntuu kun auto kulkee 120km/h hyvään alamäkeen ja myötätuuleen. Micrassa ei jumalauta toimi edes radio mitä säätää vaan itte joutuu virtensä laulaan. Lisäksi viimenen 5 euroo on pistetty kopin tankkiin, joten pölliin ei rahaa jääny. Ja sitten vielä kehdataan väittää, että minäkin kuulun tuohon kaahari porukkaan


    • entäpäskö?

      Mun mielestä ajokorttia tarvitaan esim. töihin niin kipeesti että ei sitä ikärajaa saa ainakaan nostaa. Sanktioita ylinopeuksista ym voisi ehkä koventaa, ei kukaan niitä sakkoja ansaitsematta saa.

      Mutta mitäpä jos sitä ikää noston sijaan lasketaan? Monissa maissa kortin saa 16 vuotiaana, mutta en kyllä tiedä millaisia onnettomuustilastot siellä on. Ja sen sijaan että lapsella olisi oma auto, he saavat isän tai äidin nimiin auton ensimmäisiksi vuosiksi, ja niiden autojen tehoja on kuristettu. Saako suomessa ajaa enintään 120 motarilla? No mitäs jos ne autot kulkee sitten enintään sen 120? Katsastuksilla ja poliisivalvonnalla voidaan asiaa valvoa. Jos vanhemmat antavat auton josta ei olekkaan tehoja pois niin kortti hyllylle ajoneuvon omistajaltakin. Tai sitten on ihan omia autoja vain nuoria varten.

      Niin ärsyttäviä kuin nuo mopoautot onkin, mun mielestä on silti ihan hyvä että nuoret oppii ajamaan niilläkin. He saavat mututuntumaa millaista on ajaa liikenteen seassa jne. Ja useimmat naisetkin on aika onnettomia liikenteessä, koska heidät on kasvatettu sellaisiksi pienestä pitäen ("viet sitten miehesi auton tuohon korjaamoon kun olet pakittanut sen ruttuun marketin parkkipaikalla eikös vaan lapseni") mutta luulen että sekin asia on korjaantumassa.

    • ....

      16-vuotiaana tiesin olevani valmis auton rattiin... ja perkele olin oikeassa!

    • Hieno mies

      Naurahdin. Muista että itse olet ollut samanlainen joskus, nyt sanot ettet ole -> siinäpä se, ei kaikki ole semmoisia. Mutta tosiaan jos olet tätä mieltä, niin otetaan sinultakin se kortti vielä kuudeksi vuodeksi pois jonka aikana ehdit pohtia kuinka autoa ajetaan jne. Hieman jo valoja päälle :D?

    • All ready

      itse olen 18v ja tuo on aika loukkaavaa sinänsä haukkua kaikkia 18v ikäisiä ihmisiä.. kuten minäkin vaikka olen pelleilymäinen en koskaan pelleile liikenteessä.. mutta kun katson vanhoja koulu kavereita kaikilla näyttää olevan se näyttämisen tarve keulia mopoilla/moottoripyörillä että myös kiihdytellä autoilla kylillä että myös autotiellä ja kameroiden kohdalla ajetaan alinopeutta... minusta nämä ihmiset jotka useinkin ajaa näin et pitää olla se näyttämisen tarve niin minusta poliisin täytyy saada sen näyttämisen tarve miten pikkulapsepsilta lähtee kortti hyllylle... minusta ei ole yhtään kiva katsoa miten jotkut kaahaa ja menee miten huvittaa periaatteella "ei sieltä eilenkään ketään tullu" jonakin päivä kolahtaa ja sitte ihmetellään et mitä tapahtu... minusta liikkuvia poliiseja saisi tulla enemmän ja kameroita vähentää kamerat ei auta kuin liikenteessä jo nekin vältetään.. mut kaduilla ja kaupungeissa sitä liikkuvaa poliisia kaivataan jo pirkammaan ja satakunnan alueelle...

    • einäin

      ehkä eniten minut sai punaista näkemään tämä:

      "40-80 vuotias NAINEN ratissa ovat kyllä pahempia kun joku 18v. Naisilta pitäis kieltää ajokortti kokonaan."
      miksei miehiltä sitten samantien kielletä vaikkapa kaljan juontia jos naisilta kiellettäisiin ajokortti?

      ja järki käteen tässäkin ikäjutussa. Ei ikä paljoakaan tuo osaamista mukanaan, vaan se käytännön
      harjoittelu. Tuo 18 on hyvä ikäraja!

      • ggggggggggg

        Jaa että pojat saisivat ajokortin 2 vuotta myöhemmin? Mielestäni naisille ei saisi antaa sitä, tämä systeemi toimii vallan mainiosti mm. Saudi-Arabiassa.


    • Kyyninen ihminen

      Autolla-ajo on motorinen suoritus, jonka oppii sitä paremmin, mitä aikaisemmin pääsee ajamaan liikenteessä. Yleisesti kokonaisturvallisin ajokortti-ikä on jossain 16v paikkeilla.

      Vaikka alussa kolisee enemmän, on ymmärrettävä katsoa koko ajokortti-ikää. Tämä taas on joillekkin liikenneturhan ihmisille aivan mahdottoman vaikea yhtälö. ;)

      • autoilija112

        Psykologinen testi vain pakolliseksi ajokortin saantiin ja ammattitaitoinen päättää kortin kohtalon. Ei se ikä mitään ratkaise onko se sitten 18v 16v tai 24v. Itse pidän 18v ihan hyvänä rajana.

        Ja tosiaankin yleistys on aika turhaa. Nuorista osa koheltaa osa ei.


      • jotainsuttuu
        autoilija112 kirjoitti:

        Psykologinen testi vain pakolliseksi ajokortin saantiin ja ammattitaitoinen päättää kortin kohtalon. Ei se ikä mitään ratkaise onko se sitten 18v 16v tai 24v. Itse pidän 18v ihan hyvänä rajana.

        Ja tosiaankin yleistys on aika turhaa. Nuorista osa koheltaa osa ei.

        "Jaa että pojat saisivat ajokortin 2 vuotta myöhemmin? Mielestäni naisille ei saisi antaa sitä, tämä systeemi toimii vallan mainiosti mm. Saudi-Arabiassa."

        Helppo jätkien siellä piipittää siitä, ettei naisille saisi antaa ajokorttia. Suurin osa rattijuopoista on keski-ikäisiä miehiä tai hieman nuorempia helvetti sentään. Moniko tyttö leuhkii taidoillaan liikenteessä? Muuta Saudi-Arabiaan, jos toimii mielestäsi niin helvetin hyvin!

        Muutenkin koko juttu ajokortti-iän siirtämisestä kuulostaa täydeltä paskalta. Mitä kauemmin joutuu korttia odottamaan, sitä innokkaammin haluaa näyttää mitä osaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      134
      4159
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2116
    3. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1844
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1841
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1760
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1709
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      463
      1568
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1335
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1286
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      461
      1280
    Aihe