Kangal-rotu suomessa

Mikä on tämän rodun tilanne suomessa? Onko se edes sallittu maassamme ja jos on, löytyykö kotimaisia kasvattajia vai onko kiinnostuneen tyytyminen ulkomaan tuonteihin? Entä rodun asema muissa pohjoismaissa? Yhden kerran olen rodun edustajaan törmännyt, naapurikunnan kaupan edustalla istuskeli kiinni ja oli koiralla kyllä kokoa!

En ole aikeissa kyseistä rotua ottaa, silkasta uteliaisuudesta tulin tänne kysymään :)

58

20896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvaz

      Olla juurikaan muutamaa harvaa tuontiyksilöä lukuunottamatta. Tiedän jonkun yksilön ja ne ovat kaikki turkkilaisten maahanmuuttajien mukanaan tuomia. ei kyllä kannata uskoa vaikka he sanovat jotain Kangaliksi. Heillä on näissä asioissa erilainen "kultturi".

      • voiaikojavoipäiviä

        Tuntuu koirien nimitykset ainakin vaihtuvan sitä mukaa kun mielipiteet vaihtuu. Kuka muuten jättää laumanvartijakoiran kaupan eteen vahtimatta? Typeryyttähän se on.


      • voiaikojavoipäiviä kirjoitti:

        Tuntuu koirien nimitykset ainakin vaihtuvan sitä mukaa kun mielipiteet vaihtuu. Kuka muuten jättää laumanvartijakoiran kaupan eteen vahtimatta? Typeryyttähän se on.

        nimitys vaihtuu? anteeksi mutta netissä kangal oli yksi nimikkeistä jota rodusta käytettiin, en tiennytkään sen olevan virheellinen?


      • Kuvaz
        jefrma kirjoitti:

        nimitys vaihtuu? anteeksi mutta netissä kangal oli yksi nimikkeistä jota rodusta käytettiin, en tiennytkään sen olevan virheellinen?

        On tuo nimitys Kangal.


      • paimentaa

        On se kangal. itse olen tehnyt työtä paimenkoirien kanssa jo 30 v, tällä hetkelläkin vanhempi collie paimentaa lammasta ja nuorempi ottaa sivusta oppia.Itse olen todella kiinnostunut kangalista, mutta tosiaan näiden maahanmuuttajien mukana tulleet "kangalit" ovat vähän pienempiä kuin ne jotka todella tekevät työtä siellä turkissa ym. Tällä hetkellä en ole tavannut suomalaista kangal-kasvattajaa vaikka olen etsinyt sitä ymmet ja lammet. Vai olenko etsinyt sitten väärästä paikkaa??.


      • Anonyymi
        paimentaa kirjoitti:

        On se kangal. itse olen tehnyt työtä paimenkoirien kanssa jo 30 v, tällä hetkelläkin vanhempi collie paimentaa lammasta ja nuorempi ottaa sivusta oppia.Itse olen todella kiinnostunut kangalista, mutta tosiaan näiden maahanmuuttajien mukana tulleet "kangalit" ovat vähän pienempiä kuin ne jotka todella tekevät työtä siellä turkissa ym. Tällä hetkellä en ole tavannut suomalaista kangal-kasvattajaa vaikka olen etsinyt sitä ymmet ja lammet. Vai olenko etsinyt sitten väärästä paikkaa??.

        Aito kangalin täytyy olla pienempi ku turkissa olevat isot koirat koska ne ovat malakli koiria ei rotua ja sitä on todistettu aidot työn tekijät kangalin täytyy olla pieni eikä jättimäsen kokonen koska jättimänen koira ei pysty juoksee nopeesti ja kauuas ku pienemmät olen itse turkkilainen ja tiefän kangalista paljon ite kasvatin 2 aitoo sivasin kangaleita suomessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aito kangalin täytyy olla pienempi ku turkissa olevat isot koirat koska ne ovat malakli koiria ei rotua ja sitä on todistettu aidot työn tekijät kangalin täytyy olla pieni eikä jättimäsen kokonen koska jättimänen koira ei pysty juoksee nopeesti ja kauuas ku pienemmät olen itse turkkilainen ja tiefän kangalista paljon ite kasvatin 2 aitoo sivasin kangaleita suomessa

        👍 Juuri näin. Netin ihmeellisestä maailmasta löytyy yli satakiloisia köntyksiä, jotka menisivät rikki töitä tehdessään. Oikean kangalin ei kuulu lehmän kokoinen olla.


      • Anonyymi
        paimentaa kirjoitti:

        On se kangal. itse olen tehnyt työtä paimenkoirien kanssa jo 30 v, tällä hetkelläkin vanhempi collie paimentaa lammasta ja nuorempi ottaa sivusta oppia.Itse olen todella kiinnostunut kangalista, mutta tosiaan näiden maahanmuuttajien mukana tulleet "kangalit" ovat vähän pienempiä kuin ne jotka todella tekevät työtä siellä turkissa ym. Tällä hetkellä en ole tavannut suomalaista kangal-kasvattajaa vaikka olen etsinyt sitä ymmet ja lammet. Vai olenko etsinyt sitten väärästä paikkaa??.

        ota yhteyttä nii sadan sulle kangal koira
        [email protected]


      • Anonyymi

        Siis millainen kommentti sulla on oikein? Maahanmuuttajien tuomat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis millainen kommentti sulla on oikein? Maahanmuuttajien tuomat?

        ....siis millainen kommentti sulla oikein on? Kerrotko miten tuo pitäisi ilmaista jos maahanmuuttaja tuo koiria? Taidat olla vihervasurikokkari? Oletko canceloija? Voisitko canceloida itsesi niin maailma olisi paljon parempi paikka elää?


    • kankali kaa

      sen kangaliksi et taida nyt puhua totta vaan kesasit koko stoorin

      • ulkonäöstä, eli rakenteesta, värityksestä, koosta..jne. Tarpeeksi paljon olen videoita sekä kuvia tuosta rodusta nähnyt että ellei ollut puhdas yksilö niin pirun samannäköinen piski sitten. Rescue-sivuilla olen nähnyt paljon koiria joiden taustatekstissä kerrotaan epäilyistä että kyseisessä yksilössä olisi kaukaasialaista paimenkoiraa tai kangalia, mutta minusta nämä risteytykset ovat paljon kevyemmän näköisiä kuin "originaalit", joten jo tuon pohjalta uskaltaisin 99% varmuudella sanoa ettei ollut risteytys se yksilö minkä näin.

        Kiitos linkistä!


    • alabai

      Tuli vain mieleen, kun ihmiset väittävät nähneensä ja tuntevansa milloin mitäkin rotua. Jopa sellaisia, joita tiettävästi ei ole ollut enää olemassa satoihin vuosiin tai rotua voidaan muutoin pitää sukupuuttoon kuolleena vähäisen, vain muutamaan yksilöön rajoittuneen kannan vuoksi. Halusin tällä vain herätellä ihmisiä hieman miettimään.

      Aloittajalle, ettei koira kuitenkin vain olisi ollut anatolianpaimenkoira, joka on tunnustettu myös meillä täällä suomessa? Pohjoismaissa anatolianpaimenkoirakanta on suhteellinen hyvä ja elävä.

      Hyvinkin tiiviisti anatolianpaimenkoiraa muistuttavia rotuja ovat turkish akbash dog, jonka ovat tunnustaneet ARPI, ACR, UKC, NKC, CKC ja ADI. Turkish kangal, jonka ovat tunnustaneet UKC, CKC, NKC, APRI, ACR. Turkish kars dog tai Ardahan sheepdog, sen tunnustamisesta en löytänyt miltään sivulta, enkä kirjoista mitään tietoa.

      Anatolianpaimenkoirasta kansainvälisellä tasolla löytyivät tällaiset mitat, uroksen säkäkorkeus noin 75 cm ja nartun noin 70 cm. Uroksen paino noin 45-70 kg ja nartun noin 40-60 kg. FCI sanoo näin "Uroksen säkäkorkeus 74-81 cm, nartun 71-79 cm. Aikuisen uroksen paino 50-65 kg, nartun 40-55 kg.
      Kangalista taasen kerrotaan säkäkorkeudenpuolesta uroksillakin niinkin hajanaisesti kuin noin 60-85cm, nartuilla 60-80 cm. Painon puolesta voisi puhua, ettei sille ole rajoitusta (mielestäni), koska haarukka on niinkin suuri kuin, urokset 40-70 kg, narttu 30-60 kg.
      Kangalin värityksestä sanotaan mitä vain, mutta yleisimmin tavattu väritys on raidallinen. Pääväri on kangalilla pääsääntöisesti aina harmaa. Luonteensa puolesta kangalista sanotaan tämän olevan erittäin uskollinen, fiksu, säästäväinen, emotianaalinen, "mustasukkainen". Suojaa aluetta ulkopuoliselta väeltä, vaikka ensivaikutelma olisikin hämmentynyt, se muuttaa äkkiä asennettaan ja tekee parhaansa suojellakseen. Näin kirjoittaa Yilmaz -05.
      Anatolianpaimenkoiran väritys voi kuulemma olla ihan mikä vain, mutta yleisin on kerman tai keltaisen värinen koira varutettuna mustilla silmillä ja maskilla. Nenässä ja korvissa yleistä laikullisuus ja värin puute.
      Luonteesta sanotaan, älykäs, helpohko käsitellä, kärsivällinen lasten kanssa, lapset suojassa koiran kanssa. Suojelee tuntematonta uhkaa vastaan. Yilmaz -05. Kennelliitto sanoo suomessa, "Vakaa ja rohkea, ei aggressiivinen, itsenäinen, älykäs ja mukautuva. Ylväs ja varma. Uskollinen ja isäntäväkeensä kiintynyt, mutta aikuisena epäluuloinen vieraita kohtaan." "VIRHEET: Kaikki poikkeamat rotumääritelmästä suhteutettuna virheen vakavuuteen. Erittäin epätyypillistä on matalajalkaisuus, raskaus ja hitaus, liika massiivisuus ja liika kevytrakenteisuus, whippetmäisyys, litteä kallo, hackney- tai sipsuttavat liikkeet, jäykkyys. Liian pitkä ja riippuva turkki. Hylkäävä virhe on liian lyhyt kuono (kolmasosa pään koko pituudesta), hyvin lyhyt ja sileä turkki ja pohjavillan puuttuminen."
      Kangal on enemmän whippetmäisenpi kuin anatolianpaimenkoira, sillä on huomattavasti litteämpi/ kapeampi kallo kuin anatolianpaimenkoiralla, ei kuitenkaan voimaton tai kevyt. Kangalin turkki voi olla mitä vain riippuen siitä mille alueelle se on syntynyt ja miltä alueelta kotoisin on sen sukupuu.

      Jos todellakin tuntee näitä rotuja, niistä ei voi erehtyä.

      • mitärot

      • alabai
        mitärot kirjoitti:

        Mitä rotua nämä isot koirat on? Kasvatetaan selvästi machoiluun ja sanotaan niiden olevan kangaleita. Ei kuitenkaan tule mieleen whippettimäisempi kuin anatoli. http://www.cobankopegi.com/b/nahit-dog2.jpg

        Jos tuo on työkoira, rotujaan kangal, minä olen kaikkivoipa.
        Okei, lähdetään liikenteeseen ihan alusta. Mikä on anatolianpaimenkoira? Jos kysyn kysymyksen turkkilaiselta, veikkaan halveksivaa vastausta, ei ole mitään anatolianpaimenkoiraa. Anatolianpaimenkoira on vähän sama juttu kuin keskiaasianpaimenkoira. Keskiaasianpaimenkoiran takaa löytyy useita rotuja, joiden kanta ja ulkomuoto on hajanainen. Kun tälläisiä koiria ei suuremmat rotujärjestöt ja liitot voi hyväksyä, puhumattakaan jos niitä olisi kymmenittäin, ovat venäläiset sitten keksineet sekoittaa näitä kaikkia hivenen. Tuloksena on keskiaasianpaimenkoira, jossa on näitä kaikkia rotuja, mutta kun tuotetaan samankaltaisilla yksilöille pentuja ja paljon, saadaan aikaiseksi aikojen saatossa yhtenäinen kanta ja täten rotu, joka voidaan tunnustaa sellaisenaan. Tälläinen tarina löytyy myös anatolianpaimenkoiran takaa. Siinä on kaiken tyyppisiä turkkilaisia laumanvartiointiin käytettyjä, että niin sanottuja "katukoiria" jokaista vähäsen.
        Lisää tietoa kannattaa lukea
        http://www.turkkarabas.com/
        http://www.anatoliandog.org/isik-001.htm
        myös tältä sivulta löytyy jotakin hieman suuntaa antavaa http://dogbreeds.bulldoginformation.com/turkish-dog-breeds.html


      • Nenässä värin puute
        alabai kirjoitti:

        Jos tuo on työkoira, rotujaan kangal, minä olen kaikkivoipa.
        Okei, lähdetään liikenteeseen ihan alusta. Mikä on anatolianpaimenkoira? Jos kysyn kysymyksen turkkilaiselta, veikkaan halveksivaa vastausta, ei ole mitään anatolianpaimenkoiraa. Anatolianpaimenkoira on vähän sama juttu kuin keskiaasianpaimenkoira. Keskiaasianpaimenkoiran takaa löytyy useita rotuja, joiden kanta ja ulkomuoto on hajanainen. Kun tälläisiä koiria ei suuremmat rotujärjestöt ja liitot voi hyväksyä, puhumattakaan jos niitä olisi kymmenittäin, ovat venäläiset sitten keksineet sekoittaa näitä kaikkia hivenen. Tuloksena on keskiaasianpaimenkoira, jossa on näitä kaikkia rotuja, mutta kun tuotetaan samankaltaisilla yksilöille pentuja ja paljon, saadaan aikaiseksi aikojen saatossa yhtenäinen kanta ja täten rotu, joka voidaan tunnustaa sellaisenaan. Tälläinen tarina löytyy myös anatolianpaimenkoiran takaa. Siinä on kaiken tyyppisiä turkkilaisia laumanvartiointiin käytettyjä, että niin sanottuja "katukoiria" jokaista vähäsen.
        Lisää tietoa kannattaa lukea
        http://www.turkkarabas.com/
        http://www.anatoliandog.org/isik-001.htm
        myös tältä sivulta löytyy jotakin hieman suuntaa antavaa http://dogbreeds.bulldoginformation.com/turkish-dog-breeds.html

        voi alabain teksteihin sanoa, niin ainakin ettei todellakaan taida tuntea turkkilaisia koiria muuta kuin sen mitä on netistä lukenut. Tuttavallani on anatolianpaimenkoiria ollut pitkään ja häntä kuunneltuani tuntuu nuo alabain kirjoitukset melkoiselta hutulta.


      • alabai
        Nenässä värin puute kirjoitti:

        voi alabain teksteihin sanoa, niin ainakin ettei todellakaan taida tuntea turkkilaisia koiria muuta kuin sen mitä on netistä lukenut. Tuttavallani on anatolianpaimenkoiria ollut pitkään ja häntä kuunneltuani tuntuu nuo alabain kirjoitukset melkoiselta hutulta.

        Miten vain. Kerron sen mitä tiedän, en sitä mitä netissä lukee. Niinkuin aiemmin olen kertonut, en ole syntynyt suomessa, enkä asunut lapsuuttani suomessa, joten olen myös jotakin nähnyt mitä muualla maailmassa tapahtuu.
        Viimeisen viikon olen udellut kazakstanista tietoja turkmenistanin paimenkoirasta. Olen kuullut sellaisia asioita, joihin en ole koskaan törmännyt ja todellakin voin sanoa, tieto mitä on tarjolla riippuu todellakin siitä maasta mistä sitä saa. Kazakstanilaiset kertovat mm keskiaasianpaimenkoiran historiasta ihan muuta kuin turkmenistanilaiset. Esimerkkinä, keskiaasianpaimenkoiran esi-isä on tobet, se on yksi ainoa oikea. Ei ole sage koochee ramaa tai alabaita. Alabai tarkoittaa lähinnä "koiraa" ja turkmenistanilaiset ovat vain nimenneet tobetin eli "kazakh it":n turkemistan alabaiksi, koska onhan tyhmää myydä turkmenistanilaista koiraa kazakstanilaisella nimellä. Näin kerrotaan tätä tarinaa keskiaasianpaimenkoiran ja mm alabain synnystä.

        Eli tulkinnan varaa on monessakin suhteessa. Toisekseen, turkkilaisilla koirilla on hyvinkin paljon valkoisia laikkua. Yleisesti ottaenkin lähi-idän ja pohjois-, että keski-aasian alueelta kotoisin olevilla roduilla on valkoisia laikkua, jopa suussa. Anatolianpaimenkoiran värin puutokset johtuvat ilmeisesti geenimuunnoksista.


      • Nenässä värin puute
        alabai kirjoitti:

        Miten vain. Kerron sen mitä tiedän, en sitä mitä netissä lukee. Niinkuin aiemmin olen kertonut, en ole syntynyt suomessa, enkä asunut lapsuuttani suomessa, joten olen myös jotakin nähnyt mitä muualla maailmassa tapahtuu.
        Viimeisen viikon olen udellut kazakstanista tietoja turkmenistanin paimenkoirasta. Olen kuullut sellaisia asioita, joihin en ole koskaan törmännyt ja todellakin voin sanoa, tieto mitä on tarjolla riippuu todellakin siitä maasta mistä sitä saa. Kazakstanilaiset kertovat mm keskiaasianpaimenkoiran historiasta ihan muuta kuin turkmenistanilaiset. Esimerkkinä, keskiaasianpaimenkoiran esi-isä on tobet, se on yksi ainoa oikea. Ei ole sage koochee ramaa tai alabaita. Alabai tarkoittaa lähinnä "koiraa" ja turkmenistanilaiset ovat vain nimenneet tobetin eli "kazakh it":n turkemistan alabaiksi, koska onhan tyhmää myydä turkmenistanilaista koiraa kazakstanilaisella nimellä. Näin kerrotaan tätä tarinaa keskiaasianpaimenkoiran ja mm alabain synnystä.

        Eli tulkinnan varaa on monessakin suhteessa. Toisekseen, turkkilaisilla koirilla on hyvinkin paljon valkoisia laikkua. Yleisesti ottaenkin lähi-idän ja pohjois-, että keski-aasian alueelta kotoisin olevilla roduilla on valkoisia laikkua, jopa suussa. Anatolianpaimenkoiran värin puutokset johtuvat ilmeisesti geenimuunnoksista.

        Geenimuunnoksista? Hassummaksi vaan menee.


      • alabai
        Nenässä värin puute kirjoitti:

        Geenimuunnoksista? Hassummaksi vaan menee.

        Geenimuunnos syntyy aina uuden sukupolven myötä. Myös kasveissa.


      • asdasdasdas

        Anatolianpaimenkoira ja Kangal eivät ole erillisiä rotuja. Tällaiset sekaannukset johtuvat ainoastaan itäisten kansojen tavasta kutsua koiriaan ties millä nimillä koiran ulkonäön perusteella.


    • paimentamista

      Itsellä kokemusta jo 30 v paimen koirista, Jos suomessa tähän "kangal" rotuun löytyy kasvattajia olisin erittäin kiinnostunut rodusta. Asumme maalla jos myös sudet liikkuvat, joten rotu kiinnostaa tosi paljon.

      • kangal11

        kyllä on suomessa hyvinkään puolella


    • EntinenKangalomistaja

      Ei ole enää Kangal kasvattajia edes Hyvinkäällä.

    • Nähtyjarapsutettu

      Yksi taisi saada jopa pari osumaa haulikosta hyvinkäällä.. Vieläpä pelokkaan poliisisedän ampumana. Koira ei näihin hauleihin pysähtynyt eikä kuollut. Yksi narttu taitaa löytyä hyvinkään laitamilta, mutta tälle siittäjän etsiminen olisi jonkin verran hankalaa, kun kaikki lähiympäristön urokset taitavat olla tämän veljiä. Ja mitä näihin kangal anatolianpaimenkoira höpötyksiin tulee, niin kannattaa ottaa asioista selvää muutoin kun foorumihöppänöiden jorinoita kuuntelemalla.

    • hellyyttävää
    • idiootit
    • Alabailando

      Mitä näillä laumiksilla yms. tekee täällä Suomessa? Lueskelin tuossa tarinoita ja onko se kiva viettää erakon elämää jossain keskellä metsää missä parinmetrin aidat, häkit ja varoituskyltit? Varsinkin, jos on lapsiperhe. Vanhemmat ei uskalla lapsiaan päästää kylään, jos itsekään uskaltavat tulla tontille. Lapsetkin rupeaa ihmettelemään kun ei meillä käy vieraita koskaan. Eristetään lapset kaikesta kivasta touhusta ystävien kanssa vaikka olisi iso tontti ja tilaa. Koirat voi tietenkin laittaa karsinaan siksi aikaa, mutta kuka sitä mylvimistä jaksaa kuunnella tuntitolkulla. Menee kahvitkin väärään kurkkuun kun terassilla yrittää rauhoittua. Vaikka koira hyväksyykin oman pesueen niin koko ajan silti saa perään katsoa. Onpas rentouttavaa erämää elämää! Pihalle ei voi jättää leluja kun koira ne tuhoaa, puhumattakaan itse pihasta joka varmasti myllerretään perin pohjin. Marjat syödään ja kukkapenkit saa kyytiä. Ainoa kenelle tuollainen laumis ehkä sopisi olisi todellinen erakko henkilö/ pariskunta jolla ei käy juuri vieraita, ei matkustele, on paljon maata yms. Siltikään ei paljon järki pakota päätä miksi tällainen pitää ottaa. No, onhan se koira missä muutkin sanotaan vaan kun ei ole. Jos haluaa eristää itsensä/ perheensä ja tonttinsa muusta "pahasta" maailmasta niin varmasti hyvä rotu ja onnistumisprosentti 100.

      • PahoinAikein

        Ihan loistava kommentti. Lisäyksenä tuohon vielä, että rikosrekisteri tulee koottua jos siellä ei ennestään ollut täytettä. Huolellisimmankin ja hyväntahtoisimmankin omistajan käsissä laumanvartija ennemmin tai myöhemmin puree jotakuta, joka uskaltaa tehdä rikosilmoituksen asiasta. Tätä voi tietysti uhria pelottelemalla ja uhkailemalla yrittää viivyttää.


    • KingKangal

      Kyllä tuo Kangal on mahtava rotu. Paljon parempi kuin karvaperseinen kaukkari. Sen takia ei Suomessa ole kun on huomattavasti vaativampi kuin kaukkari. Kangal on se ainoa oikea koira henkilölle joka haluaa parasta. Sorry kaikille karvapeppu kaukkareiden omistajille...ei muuta kuin Turkin matkaa varaukseen ja tulkki mukaan kun päätätte luopua luonnevikaisista venäjän sekäsikiöistänne. Parasta ette saa muuten.

      P.s ei kaukkari susilaumalle pärjää. Pari minuuttia niin sudet ovat tehneet kaukkarista peitteen pennuilleen ja lampaat syöneet suihinsa. Kangal voisi sen sijaan pärjää ehkä...On ne ominaisuudet kuitenkin paremmat. Eikä saa sudet hampaita kiinni turkkiin kun uupuu paksu karvapylly...

      • Anonyymi

        Pitää olla useampi kangal susia vastaan,susi on susi aina joka saalistaa elääkseen,se on koiraa viisaampi niissä touhuissa. Yksi susi ei tietenkään pärjää parille Kangalille sehän on selvä.


    • Viisaatsanat

      Monikohan kaukkari on tässä maassa kuollut vanhuuden tuomiin sairauksiin? Kaikki varmaan saunan takana posautettu kun on purrut omistajaa, perheenjäsentä tai vierasta. Anna kaukkarin omistaja itsellesi elämä takaisin. Ette itsekään usko noihin erämää höpinöihin ja jos turvaa haluatte kotiinne ja tontille niin kunnon hälytysjärjestelmä ja haulikko ajaa asian. Lapinkoira vielä pihalle haukkumaan vieraat. Kivikausi on mennyt ajat sitten. Rohkeasti viette koiranne lekurille vaan lopetettavaksi niin saatte taas rentoutua ja elämänne takaisin.

    • linssintakaa

      Ihan valideja pointteja laumanvartijoista. Mitä nyt joku trollailee, mutta niissä piilee totuuden siemen kuitenkin. Tässä on asiallinen haastattelun pätkä Myrsky - elokuvan koiran omistajalta joka siis myös käsikirjoitti leffaa. Olkaapi hyvät https://www.youtube.com/watch?v=07_uinu-evA

    • vulffendaali
    • khill

      Susilauma vastaan koira on ihan naurettava ajatus. Ne sudet mitkä kärkkyy tilojen liepeillä on nuoria laumasta potkittuja uroksia, joilla ei ole metsästyskokemusta. Rodunomainen kaukkari ja vielä varmemmin kangal piikkipannalla varustettuna voi tappaa tällaisen suden. Varmemmin se tapahtuu kuitenkin useamman yksilön voimin.

      • Anonyymi

        tiibetinmastiffi tappeli 2 suden kanssa ei ne sudet saanu mitää aikaseksi ku joka kerta tuli suu täyteen karvoja mutta mastiffi puri toista pahasti kuonoon ja toista takajalkaan sudet pakeni paitsi se jota purtiin jalkaan yritti ontua pakoon mut mastiffi sai sen kiinni vähän aikaa kovaa menoo mut sitten susi oikasi koipensa kun kuoli täs oli ny ne toisten kovasti kehumat sudet ei ne ole niin erikoisia nää puheet ettei koira pärjää sudelle on tietämättömien juttuja tässäki toinen susi kuoli ja toinen meni pakoon niin selvis hengis en tiä kuinka kauan sillä kuonolla se ei paljo pureskele sai sen verta turpaansa että voi löytyä myöhemmin kuolleena erämaasta ku luonto hoitaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tiibetinmastiffi tappeli 2 suden kanssa ei ne sudet saanu mitää aikaseksi ku joka kerta tuli suu täyteen karvoja mutta mastiffi puri toista pahasti kuonoon ja toista takajalkaan sudet pakeni paitsi se jota purtiin jalkaan yritti ontua pakoon mut mastiffi sai sen kiinni vähän aikaa kovaa menoo mut sitten susi oikasi koipensa kun kuoli täs oli ny ne toisten kovasti kehumat sudet ei ne ole niin erikoisia nää puheet ettei koira pärjää sudelle on tietämättömien juttuja tässäki toinen susi kuoli ja toinen meni pakoon niin selvis hengis en tiä kuinka kauan sillä kuonolla se ei paljo pureskele sai sen verta turpaansa että voi löytyä myöhemmin kuolleena erämaasta ku luonto hoitaa

        Ehkä näinkinkin on voinut tapahtua mutta epäilen, että sitten sinä heräsit. Totuus on, että toinen elää tapellakseen ja toinen tappaa elääkseen. Siinä on sitten todella iso ero.


    • vaimitesenytmeni

      Onko Kangal sama kuin Bengal...siis Bengalin tiikeri?

      • Ajaa

        EI ole


    • Dili

      Vastaus kysymyksiin ->
      Kangaleita on varmasti suomessa mutta niitä saa turkista ja rotua käyttää mm.sotilaat tai vuorilla asuvat ihmiset,rotu on hyvä vahtikoira mutta tietenkin ei vieraita kauhesti voi tulla sen agresiivisuuden takia,tämänkin asian voi korjata KOULUTTAMALLA mitä sanaa jotkut täällä suomessa ei ole ikinä kuulutkaan.ja kiitos kaikista loukkaavista turkkilais komenteista siellä alussa.
      Terveisin: itse turkkilainen :)

    • paimen

      Kangal on värimuunnos anatoliankoirasta; musta maski ja korvat. Itselläni on anatoliankoira/kangal, kaukasiankoira mix pentu sekä kaukasiankoira, malamuutti mix 2v uros eikä ongelmia ole ollut. Johtajuus, johtajuus hyvät ystävät. Rakkautta, rajoja, ruokaa ja rakkautta. Sama pätee meihin kaikkiin. Odotamme lemmikeiltämme yliluonnollisia kykyjä kaikilla osa alueilla, mutta emme ole itse valmiita samaan. Anatoliankoira vartioi ei paimenna. Vartioi sinäkin koiraasi ettei se paimenna sinua.

    • rotumääritelmä

      Hieno on ja syttyy. Ei anna periksi koskaan. Taistelee kuolemaan saakka.

      • turkangal

        Turkin ystävällä on tällainen kotimaassaan. Kova uhoamaan, mutta uskalsi myös toimia. Ei pelännyt mitään. Haastanut ei turhia, mutta kun oma lauma vaarassa oli herkkä ja toimi mielummin kuin jäi epäröimään. Ja ei ollut tällä yksilöllä kuolemanpelkoa.


    • Jaanykukaton
      • TaitoRuosteessa

        Boz Kennel


    • Kuvazloveri

      Multa tulee! Nyt seisoo kovana! On nää laumikset vaan upeita!!!!

    • Anonyymi

      Minä haluan tämmöisen mutta en tiedä mitä maksaa

      • Anonyymi

        Kirjoita joulupukille.


    • Anonyymi

      Sama kuin kyselisi foorumilla että maistuuko strykniini kahvin seassa, ihan mielenkiinnosta vaan ;)

    • Anonyymi

      Itsellani on kaksi puhdasrotuista kangalia . Ovat aivan mahtavia koiria, mutta ei sovi kaikille ja vaativat paljon tilaa. Silti mielellaan viela laajentavat reviiria, vaikka tonttia olisi muutamia hehtaareja. Vahvahermoisia ja lujia kangaleita on olemassa. Ne ovat majesteettisia ja mahtavia koiria. Upeita koiria voi Euroopasta loytaa, mutta helppoa se ei ole. Suurta varovaisuutta tarvitaan, jos kangalin meinaa hankkia.
      Arkoja, vihaisia ja "pilattuja" kangaleita on paljon vierheellisesti vihaisiksi kasvatettuja. Joissakin kokoa on liioiteltua ja monet hakevat valtavia koiria. Kasvatus on maailmalla varsin villia ja kaikenmoisia koiria loytyy.
      Oikeaa kangalia hienompaa koiraa ei ole olemassakaan. Ne ovat isoja, mutteivat yli 80 cm liioiteltuja. Koirat ovat uskomattoman nopeita kokoonsa nahden. Omani ovat n. 70 cm. Ne juoksevat valtavalla nopeudella, mutta jaksavat ravata huikeita matkoja vasymatta. 10 km ei ole kangalille matka eika mikaan. Ne vahtivat omaa aluettaan tiukasti, eivat todellakaan pida vieraista koirista. Kotona oikea kangal on rauhallinen ja hyvaksyvat kotivaen vieraat. Kangal ei ole mielyttamisen haluinen ja tekee itse paatoksia omilla ehdoillaan.

    • Anonyymi

      Katsoin sivuilta gangalikoiria,kaikilla oli revitty (silvottu) korvat. Helvetillistä
      Eläinrääkkäystä.

      • Anonyymi

        Niitä leikkataan ihan eläinlääkärissä turkissa suden vuoksi koska koiran herkin kohta on korva sillä jos susi puree koiran korvasta se antaa vakavia tulehduksia ja tekee koirallee suuri kipua sen takia turkissa asuvia lampaan omistajat vievät eläinlääkärin leikkauttamaan korvat pois sen koiran oman terveyden vuoksi ei näyttelyjen varten kuten useammat pitbullit!!


      • Anonyymi

        Pelle joka kommentoi jolla ei oo avistustakaan mitä varten niitä leikataan pois !


    • Anonyymi

      Mistä saan aidon Kangalin olen 14-vuotias joten koiran hankkisin aikaisintaan viiden vuoden kuluttua, mutta olen siitä haaveillut 3-vuotta eikä mitään tietoa mistä sellaisen voi ostaa.

    • Anonyymi

      Wikipedian mukaan Suomessa rekisteröity 19 Kangalinkoiraa!

    • Anonyymi

      Eivät mielellään taida myydä kangaleitaan ulkomaille,pitävät rodun rajojensa sisäpuolella.Kait niitä olis jo jokaisella rikollisella jos niitä paljon olisi.

    • Anonyymi

      Mihin Suomessa tarvitaan isoa laumanvartiaa,ei meillä paljon lammastiloja ole jotka niitä paimentaa.Otetaan koira häkkiin haukkumaan,sitähän se on.Saadaan tietysti kehua ja näyttää että meillä on iso hurtta.Eihän sitä uskalla kuitenkaan pitää pihalla vapaana missään.

      • Anonyymi

        Pikkusen myöhässä vastailen, mutta itellä on ollu tää nykynen kaukkari uros 11 vuotta.

        Eikä sitä ole otettu sen koon takia vaan luonteen.
        Laumanvartijat on siinä mielessä hyvä rotu ihmisille, jotka joutuvat välillä olemaan enemmänkin kuin 8 tuntia töissä ja pois kotoa.
        Nämä kun ei kaipaa jatkuvasti seuraa, silittelyä ja vastaavaa mitä monet ns. Seurakoirat.

        Nyt on pakko ihan mielenkiinnosta kysyä, miksi se pitää laittaa häkkiin haukkumaan?
        Nää on ihan koiria siinä missä kultaiset noutajat tai labbikset.
        Aikaa, vaivaa ja kärsivällisyyttähän se vaatii, että laumiksesta saa koiran jonka kanssa voi kulkea ihmisten ilmoilla.
        Kunhan pennusta asti vie niitä uusiin paikkoihin ja tutustuttaa erilaisiin ihmisiin ja muihin koiriin, ei niistä tule todennäköisesti tule kuvailusi kaltaisia häkissä haukkujia.

        Mun luona käy tutut ja tuntemattomat, eikä toi nyt tiettävästi oo ketään purrut tai syönykkään.
        Ja voin ihan hyvin lähteä vaikka Jyväskylän keskustaan ton papparaisen kanssa kävelemään, ilman että tarvitsee pelätä sen syövän jokaista vastaan tulijaa.
        Tokihan näihinkin rotuihin mahtuu vika päisiä yksilöitä, niinkun muihinkin rotuihin ja ihmisiinkin.

        Rotu ei välttämättä ole se helpoin, eikä ainakaan ensi koiraksi sopiva.
        Mut kyllähän nämäkin on melkosia sohvaperunoita ja sylikoiria sille päälle sattuessaan.
        Ja jos et usko muuten, niin voin laittaa sulle kuvia missä nää kamalat pedot rötköttää vieraan sylissä sohvalla ja pihalla aina jaloissa.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe