bc NARTTU/UROS

Yuukelispuukelis

Olen ppäättänyt ottaa bordercollien ensimmäiseksi koirakseni. Tiedän, että sitä pitää aktivoida paljon ym. mutta olen valmis siihen. Nyt mietityttää vielä...narttu vai uros?
Uros miellyttäisi enemmän, mutta onko se sitten liian villi tai epähallittava? Kertokaa oma mielipiteenne kumpi minun pitäisi ottaa, ja miksi.
Pelkäään että uros on vaikeammin hallussa pidettävä ja koulutettava kuin naaras.
Ja muuten, pitääkö uroksia aktivoida enemmän kuin naaraita, tarvitseeko paljonkin enemmän liikuntaa tms. ?

4

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agal

Hei!

Vaikka borderit ovat helppoja koulutettavia ja fiksuja koiria, vaativat ne omistajaltaan tiettyä jämäkkyyttä. Uros on tosin hieman vaikeampi alistaa ja näin ollen hallita, koska pyrkii herkemmin laumansa johtajaksi. Varsinkin pentuaikana kannattaa ottaa tiukka linja, mitä sallii koirallensa. Pomottamisen loppumista ei kannata jäädä odottamaan uroskoiran kanssa.

Uros tosin muistaa oppimansa lopun ikäänsä, kun taas narttukoira saattaa yrittää luistaa "tehtävästä", jos se huomaa, että vähemmälläkin pääsee.

Täysin koiran luonteestahan se loppupeleissä on kiinni, miten koira sopeutuu osaansa. Toiset tarvii sukupuolesta riippumatta kovemman kurin ja tiukemmat rajat hellyydestä tinkimättä. Jos koiran luonne arveluttaa, hyvät kasvattajat ovat perehtyneet pentujen luonteiseen ja osaavat auttaa sinua sopivan koiran valinnassa.

• mistäs

sitten löytyisi sellaisia "kunnon" kasvattajia?

• tuolla
        mistäs kirjoitti:

sitten löytyisi sellaisia "kunnon" kasvattajia?

http://www.sbcak.fi/ tutustu nyt vaikka noilla sivuilla .

Kannattaa varautua siihen että hyvillä kasvattajilla on pitkät varauslistat pentuihin ja eivät myy pentuja kuin erittäin harrastaviin koiteihin .

• luin itse aivan äske
        tuolla kirjoitti:

http://www.sbcak.fi/ tutustu nyt vaikka noilla sivuilla .

Kannattaa varautua siihen että hyvillä kasvattajilla on pitkät varauslistat pentuihin ja eivät myy pentuja kuin erittäin harrastaviin koiteihin .

tutustu kasvattajan kotisivuilla. siellä on erinomaiset tiedot näistä: http://www.cabaroo.com/fin/kasvatus.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      4983
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      529
      2563
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2172
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      150
      2155
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      23
      1813
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1634
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1525
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      113
      1141
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      127
      907
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      869
    Aihe