Hotspotin hoito

Miten olette hoitaneet? Sain ohjeeksi Betadine ja basibact -käytön. Onko muita vinkkjä?

Miten lyhyeksi olette ajaneet karvan ko alueelta, ihan kaljuksi? Millaisia aikoja kestänyt ennen kuin iho taas ok?
Ilmoita

20 Vastausta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Koska iho ärtyy siitä helposti lisää. Mutta betadinella ja bacibact puuterilla olen hoidellut itse, joskus pahimpiin on tarvinnut soittaa kuuri lääkäriltä. Joku lääkäri määräsi joskus silmätippoja/geeliä, oli tehokasta myös, mutta aina aloitan perushoidon ihan itse. Hot Spotilla on paha tapa uusia, ja valitettavasti yleensä entistä pahempana. Siksi myöskin perusasiat kannattaa kerrata, ruokavalio, riskit jne... Ja pyrkiä vaikuttamaan myös niiden kautta. Pahimman ihottumasta kärsineen koiran turkin pidin sitten lyhyenä lopulta aina, ei siis mitään millin sänkeä, mutta kuitenkin niin, että ei pääse hautumaan.
Ilmoita
Ihan samoilla aineilla meilläkin on hotspotit hoideltu ja hyvin ovat parantuneet reilussa viikossa. Olen ajellut karvan niin lyhyeksi kuin vain suinkin ihoa rikkomatta on saanut, pitkäkarvaisella koiralla aika laajaltakin alueelta, ettei pääse hautumaan ja pahentumaan. Tärkeintä pitää alue kuivana ja huolehtia, ettei ruven alle jää mitään muhimaan. Meillä jokakesäinen ongelma, pohjavilla jää kosteaksi uimisen jälkeen vaikka kuinka kuivatteleisi ja kun koirat vielä kiskovat toisiaan turkista niskan alueelta, on aika vaikea välttää tautia tulemasta.
1 VASTAUS:
Tiheä pohjavilla koiralla, sellaista ei pidä viedä uimaan johan järki sanoo, hullua kidutusta ihotulehduksen kanssa toistuvasti. Koira nauttii enemmän olostaan liikkumalla muualla ja tekemällä muita juttuja mistä ei tule sairaaksi, kostea kuuma kesä pohjavillaa et saa kuivaksi millään konstilla.
+Lisää kommentti
Me saatiin lääkäriltä Canofite-tippoja (käytetään myös korvatulehdukseen), ne ainakin tehoavat ja nopeasti ja estävät hot spotia pahentumasta jos nuo kotihoidot pelkillä Betadine-liuoksilla ei auta. Canofiteä ei saa apteekista ilman reseptiä, joten jos niitä hakee lääkäristä kannattaa pyytää että ne sielä samalla ajavat niitä karvoja. Meillä ainakin vedettiin ihan kaikki pois ja noin sentti-kaks vielä terveeltä alueelta (kyseessä lk-koira).
Tärkeää pitää kuivana, jos kastuu niin varovasti taputtelee esim. talouspaperilla kuivaksi ja muuten hiustenkuivaajalla.
Googlaamalla "hot spot koira" löytyy paljon infoa, esim:
http://www.aisti.info/fin/sis_taudit/hot_spot.html
http://www.orionvet.fi/hot_spot-ihotulehdus
Jos koirallasi on ensimmäistä kertaa hot spot niin suosittelisin kyllä sitä eläinlääkärikäyntiä. Saat ainakin varmistuksen että kyseessä on todellakin hot spot eikä mikään muu ja oikeat hoito-ohjeet juuri teidän tapaukseen.
Ilmoita
Taisin pelästyä turhaan, koiran iho on jo kahden pv:n jälkeen ihan eri näköinen, lähes normaali. Se ei ollut kovin paha alkuunkaan vrt. näkemäni kuvat, mutta ainoa mikä siitä tuli mieleen oli tuo hotspot. Luultavasti ei ollut hotspotia alkuunkaan. Seuraan sitä tietysti ja se palautuu tai pahenee, niin menemme lääkäriin.
4 VASTAUSTA:
Kannattaa ekalla kertaa saada eläinlääkäriltä varma diagnoosi että onko kyseessä todellakin hot spot, sitten jatkossa ainakin tunnistat sen itsekin ja osaat hoitaa heti oikein tai mennä lääkäriin hakemaan lääkkeitä kun se saattaa äityä tosi pahaksi jopa tunneissa. Toivottavasti säästytte kuitenki hot spotilta kokonaan... Näin kesän kynnyksellä kannattaa muistaa kuivata koira TODELLA hyvin jos se on kova vesipeto.
hotspotti kirjoitti:
Kannattaa ekalla kertaa saada eläinlääkäriltä varma diagnoosi että onko kyseessä todellakin hot spot, sitten jatkossa ainakin tunnistat sen itsekin ja osaat hoitaa heti oikein tai mennä lääkäriin hakemaan lääkkeitä kun se saattaa äityä tosi pahaksi jopa tunneissa. Toivottavasti säästytte kuitenki hot spotilta kokonaan... Näin kesän kynnyksellä kannattaa muistaa kuivata koira TODELLA hyvin jos se on kova vesipeto.
Kauluri osottautui meillä hoidon nro 1 apuvälineeksi. Hotspotti oli hännässä ja tärkeintä oli pitää koiran häntä järsimiseltä suojassa. Kaulurin lisäksi betadinea ja basibact-jauhetta. Karvaa en leikannut pois, mutta silti alue erottuu ainakin omaan silmään vieläkin, kun itse vaiva oli viime elokuussa. Eli koira on jo vaihtanut turkin tässä välillä.
Ikävä vaiva, toivottavasti ei uusi.
läntti kirjoitti:
Kauluri osottautui meillä hoidon nro 1 apuvälineeksi. Hotspotti oli hännässä ja tärkeintä oli pitää koiran häntä järsimiseltä suojassa. Kaulurin lisäksi betadinea ja basibact-jauhetta. Karvaa en leikannut pois, mutta silti alue erottuu ainakin omaan silmään vieläkin, kun itse vaiva oli viime elokuussa. Eli koira on jo vaihtanut turkin tässä välillä.
Ikävä vaiva, toivottavasti ei uusi.
Omalla labbiksella oli hotspot viime kesänä. Karvat ihoa myöten pois laajasti tulehtuneilta alueilta ja puhdistus hyvällä desinfionti aineella. Koiriin erikoistunut eläinlääkäri sano että ei kannata käyttää Basibact pulveria... vaan hyvä desinfionti liuos on parempi kun haava hengittää, eikä missään nimessä saa kastella koiraa tai pyhkiä kostealla rätillä, kun bakteeri leviää helpommasti. Käski vielä poistaa kasvaneen arpikudoksen pois että haava nimenomaan saa ilmaa. Jos alueella on märkivä haavauma, purista märkä pois ja pidä haava puhtaana. Viikko ja koira oli kuosissa.
Proguide kirjoitti:
Omalla labbiksella oli hotspot viime kesänä. Karvat ihoa myöten pois laajasti tulehtuneilta alueilta ja puhdistus hyvällä desinfionti aineella. Koiriin erikoistunut eläinlääkäri sano että ei kannata käyttää Basibact pulveria... vaan hyvä desinfionti liuos on parempi kun haava hengittää, eikä missään nimessä saa kastella koiraa tai pyhkiä kostealla rätillä, kun bakteeri leviää helpommasti. Käski vielä poistaa kasvaneen arpikudoksen pois että haava nimenomaan saa ilmaa. Jos alueella on märkivä haavauma, purista märkä pois ja pidä haava puhtaana. Viikko ja koira oli kuosissa.
Tapauskohtaisesti.
+Lisää kommentti
Minä olen saanut hyvin hoidettua koirani hotspotin hyvin pois, kun olen laimentanut keitettyyn veteen Echinaforssia eli Auringon hattu-uutetta johon olen sitten kastanut spumpulin jolla olen tuputtanut sitä sekoitusta siihen haavaan useamman kerran päivässä.Yleensä iho näyttää jo ihan selvästi paremmalta vähintäänkin jo parin päivän kuluttua,joskus jopa jo seuraavana päivänäkin.Ja olen sitä sitten jatkanut niin kauan kunnes iho on tullut ihan kuntoon.Meillä se konsti on toiminut ainakin tosi hyvin.Kannattaa ainakin kokeilla.
Ilmoita
Sorry tuli vahingossa kirjoitusvirhe tuohon edellä olevaan kommentiini,eli piti tuo yksi sana olla siis pumpuli eikä mikään spumpuli,niin kuin vahingossa tulin kirjoittaneeksi.Sen vaan halusin vielä korjata.
Ilmoita
Hotspot lähtee vedellä puhdistamaalla ja käyttämällä Vetramilia n. 4 kertaa päivässä.
Ilmoita
Minä pesin koiraani mäntysuopaliuoksella ja laitoin Basibact puuyeria. Karvat tietty lyhyiksi hot-spotin kohdalta.
1 VASTAUS:
Minä laitoin männyneulasia sisältävää rasvaa,tais olla aloeveraakin yms.siinä.Sillä parani.Sillä kertaa.Mutta uusii välillä.Joten mikään paikallishoito,ei pelkästää siihen auta lopullisesti.Taipumus ihottumiin, on joissakin koirissa, ja se periytyy.
Joten ei sellaista yksilöä jalostukseen,ettei ongelma seuraa pentuja.Siinä on oltava ehdoton.
Kukaan ei halua itselleen ihottumista kärsivää koiraa,ja niiden hoito on kallista, vaikeaa, ja aikaa vievää.
Ruoka kannattaa myös vaihtaa viljattomaan, ja laadukkaampaan.Vehnä varsinkin, aiheuttaa monille koirille ihottumia, korvatulehduksia ja juurikin nopeasti leviäviä hotspotteja.
+Lisää kommentti
Meillä koiralla alkoi 8 vuotiaana tulla hotspotteja. Aina kun sain edellisen hoidettua kuntoon, tuli uusi. Koko vuosi taisteltiin, eikä eroa ollut eläinlääkärin hoitojen ja kotithoitojen tuloksissa. Sitten, ystäväni vinkistä, jätimme riisiä sisältävän viljattoman ja kanattoman koiranruoan pois ja aloimme syöttää ruokaa, jossa ei ollut viljaa eikä riisiä eikä kanaa. Siinä on peruna ja kala. Syötimme sitä 4 kk. Sen jälkeen ei ole tullut hotspotteja. Ihanaa. Kiitän ystävääni. Hänellä oli myös koira herkistynyt riisille 8 vuoden iässä (spanieli). Meillä näin nyt myös snautseri. Kannattaa kokeilla, mutta muista, vähintään tuo 4 kk uutta ruokaa, ennen kuin elimistö korjaantuu.
Ilmoita
Itse sain ohjeeksi käyttämisen sijaan täyttämisen. Tein itse käyttäeb apuna opasta (Kangasperko, Heikki: Eläinten täyttäminen. Ajatus 2000). Lisäksi minulla oli lusikka, jolla tyhjensin hänet kattilaan. Hänestä tuli herkullinen pataruoka.

Täyttämistä en ihan osannut, joren hänestä tuli sellainen hassu Ransu-koira! Annoinkin hänet lapsille leikkinukeksi,he tykkäävät kovasti ja oma sydämeni pakahtuu kun hän vielä kuoltuaankin ilahduttaa muita! Oikeastaan parempi näin, eipähän tarvitse herätä joka aamu kuudelta lenkille.
1 VASTAUS:

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Mun pitänee tehdä enemmän noita, niin kehityn. Harjoitus tekee mestarin!
+Lisää kommentti
Ai hotpot? Täällä on resepti, lihana voi käyttää koiranlihaa: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/hot-pot
1 VASTAUS:

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ai kiinnostaa, hienoa! Kokkaile ihmeessä, minulla ainakin tuli tosi hyvää. Yleensähän lihan sijaan käytetään jättikatkarapuja, mutta ne ovat ylikalastettuja joten se on vähän epäeettistä. Siksi pehmeäksi haudutettu koiranliha on parempi vaihtoehto. Liemen aineksia tulee tietenkin hieman muuttaa, koska koiraa käytettäessä kyseessä on liha- eikä kalaruoka.
+Lisää kommentti
Pitkäkarvaisella koiralla oli hotspot ja ajoittain pahakin.Karvat leikattiin niin paljon kun saatiin ihottuma-alueella.
Hoidettiin homeopatialla ja oireet helpotti 1-2 päivässä.Ei kertaakaan edes viety eläinlääkärille,homeopatiasta saatiin apu,kuten moneen muuhunkin vaivaan.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Hotspotin hoito

Miten olette hoitaneet? Sain ohjeeksi Betadine ja basibact -käytön. Onko muita vinkkjä?

Miten lyhyeksi olette ajaneet karvan ko alueelta, ihan kaljuksi? Millaisia aikoja kestänyt ennen kuin iho taas ok?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta