Hotspotin hoito

pitkäkarva

Miten olette hoitaneet? Sain ohjeeksi Betadine ja basibact -käytön. Onko muita vinkkjä?

Miten lyhyeksi olette ajaneet karvan ko alueelta, ihan kaljuksi? Millaisia aikoja kestänyt ennen kuin iho taas ok?

35

25003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Koska iho ärtyy siitä helposti lisää. Mutta betadinella ja bacibact puuterilla olen hoidellut itse, joskus pahimpiin on tarvinnut soittaa kuuri lääkäriltä. Joku lääkäri määräsi joskus silmätippoja/geeliä, oli tehokasta myös, mutta aina aloitan perushoidon ihan itse. Hot Spotilla on paha tapa uusia, ja valitettavasti yleensä entistä pahempana. Siksi myöskin perusasiat kannattaa kerrata, ruokavalio, riskit jne... Ja pyrkiä vaikuttamaan myös niiden kautta. Pahimman ihottumasta kärsineen koiran turkin pidin sitten lyhyenä lopulta aina, ei siis mitään millin sänkeä, mutta kuitenkin niin, että ei pääse hautumaan.

    • topstoh

      Ihan samoilla aineilla meilläkin on hotspotit hoideltu ja hyvin ovat parantuneet reilussa viikossa. Olen ajellut karvan niin lyhyeksi kuin vain suinkin ihoa rikkomatta on saanut, pitkäkarvaisella koiralla aika laajaltakin alueelta, ettei pääse hautumaan ja pahentumaan. Tärkeintä pitää alue kuivana ja huolehtia, ettei ruven alle jää mitään muhimaan. Meillä jokakesäinen ongelma, pohjavilla jää kosteaksi uimisen jälkeen vaikka kuinka kuivatteleisi ja kun koirat vielä kiskovat toisiaan turkista niskan alueelta, on aika vaikea välttää tautia tulemasta.

      • Mariska

        Tiheä pohjavilla koiralla, sellaista ei pidä viedä uimaan johan järki sanoo, hullua kidutusta ihotulehduksen kanssa toistuvasti. Koira nauttii enemmän olostaan liikkumalla muualla ja tekemällä muita juttuja mistä ei tule sairaaksi, kostea kuuma kesä pohjavillaa et saa kuivaksi millään konstilla.


      • Anonyymi
        Mariska kirjoitti:

        Tiheä pohjavilla koiralla, sellaista ei pidä viedä uimaan johan järki sanoo, hullua kidutusta ihotulehduksen kanssa toistuvasti. Koira nauttii enemmän olostaan liikkumalla muualla ja tekemällä muita juttuja mistä ei tule sairaaksi, kostea kuuma kesä pohjavillaa et saa kuivaksi millään konstilla.

        Pohjavillan ei kuulu kastua uidessa.Se on sen ominaisuus.


    • hotspotti

      Me saatiin lääkäriltä Canofite-tippoja (käytetään myös korvatulehdukseen), ne ainakin tehoavat ja nopeasti ja estävät hot spotia pahentumasta jos nuo kotihoidot pelkillä Betadine-liuoksilla ei auta. Canofiteä ei saa apteekista ilman reseptiä, joten jos niitä hakee lääkäristä kannattaa pyytää että ne sielä samalla ajavat niitä karvoja. Meillä ainakin vedettiin ihan kaikki pois ja noin sentti-kaks vielä terveeltä alueelta (kyseessä lk-koira).
      Tärkeää pitää kuivana, jos kastuu niin varovasti taputtelee esim. talouspaperilla kuivaksi ja muuten hiustenkuivaajalla.
      Googlaamalla "hot spot koira" löytyy paljon infoa, esim:
      http://www.aisti.info/fin/sis_taudit/hot_spot.html
      http://www.orionvet.fi/hot_spot-ihotulehdus
      Jos koirallasi on ensimmäistä kertaa hot spot niin suosittelisin kyllä sitä eläinlääkärikäyntiä. Saat ainakin varmistuksen että kyseessä on todellakin hot spot eikä mikään muu ja oikeat hoito-ohjeet juuri teidän tapaukseen.

    • ap

      Taisin pelästyä turhaan, koiran iho on jo kahden pv:n jälkeen ihan eri näköinen, lähes normaali. Se ei ollut kovin paha alkuunkaan vrt. näkemäni kuvat, mutta ainoa mikä siitä tuli mieleen oli tuo hotspot. Luultavasti ei ollut hotspotia alkuunkaan. Seuraan sitä tietysti ja se palautuu tai pahenee, niin menemme lääkäriin.

      • hotspotti

        Kannattaa ekalla kertaa saada eläinlääkäriltä varma diagnoosi että onko kyseessä todellakin hot spot, sitten jatkossa ainakin tunnistat sen itsekin ja osaat hoitaa heti oikein tai mennä lääkäriin hakemaan lääkkeitä kun se saattaa äityä tosi pahaksi jopa tunneissa. Toivottavasti säästytte kuitenki hot spotilta kokonaan... Näin kesän kynnyksellä kannattaa muistaa kuivata koira TODELLA hyvin jos se on kova vesipeto.


      • läntti
        hotspotti kirjoitti:

        Kannattaa ekalla kertaa saada eläinlääkäriltä varma diagnoosi että onko kyseessä todellakin hot spot, sitten jatkossa ainakin tunnistat sen itsekin ja osaat hoitaa heti oikein tai mennä lääkäriin hakemaan lääkkeitä kun se saattaa äityä tosi pahaksi jopa tunneissa. Toivottavasti säästytte kuitenki hot spotilta kokonaan... Näin kesän kynnyksellä kannattaa muistaa kuivata koira TODELLA hyvin jos se on kova vesipeto.

        Kauluri osottautui meillä hoidon nro 1 apuvälineeksi. Hotspotti oli hännässä ja tärkeintä oli pitää koiran häntä järsimiseltä suojassa. Kaulurin lisäksi betadinea ja basibact-jauhetta. Karvaa en leikannut pois, mutta silti alue erottuu ainakin omaan silmään vieläkin, kun itse vaiva oli viime elokuussa. Eli koira on jo vaihtanut turkin tässä välillä.
        Ikävä vaiva, toivottavasti ei uusi.


      • Proguide
        läntti kirjoitti:

        Kauluri osottautui meillä hoidon nro 1 apuvälineeksi. Hotspotti oli hännässä ja tärkeintä oli pitää koiran häntä järsimiseltä suojassa. Kaulurin lisäksi betadinea ja basibact-jauhetta. Karvaa en leikannut pois, mutta silti alue erottuu ainakin omaan silmään vieläkin, kun itse vaiva oli viime elokuussa. Eli koira on jo vaihtanut turkin tässä välillä.
        Ikävä vaiva, toivottavasti ei uusi.

        Omalla labbiksella oli hotspot viime kesänä. Karvat ihoa myöten pois laajasti tulehtuneilta alueilta ja puhdistus hyvällä desinfionti aineella. Koiriin erikoistunut eläinlääkäri sano että ei kannata käyttää Basibact pulveria... vaan hyvä desinfionti liuos on parempi kun haava hengittää, eikä missään nimessä saa kastella koiraa tai pyhkiä kostealla rätillä, kun bakteeri leviää helpommasti. Käski vielä poistaa kasvaneen arpikudoksen pois että haava nimenomaan saa ilmaa. Jos alueella on märkivä haavauma, purista märkä pois ja pidä haava puhtaana. Viikko ja koira oli kuosissa.


      • hbtr6hgrt67gtr6
        Proguide kirjoitti:

        Omalla labbiksella oli hotspot viime kesänä. Karvat ihoa myöten pois laajasti tulehtuneilta alueilta ja puhdistus hyvällä desinfionti aineella. Koiriin erikoistunut eläinlääkäri sano että ei kannata käyttää Basibact pulveria... vaan hyvä desinfionti liuos on parempi kun haava hengittää, eikä missään nimessä saa kastella koiraa tai pyhkiä kostealla rätillä, kun bakteeri leviää helpommasti. Käski vielä poistaa kasvaneen arpikudoksen pois että haava nimenomaan saa ilmaa. Jos alueella on märkivä haavauma, purista märkä pois ja pidä haava puhtaana. Viikko ja koira oli kuosissa.

        Tapauskohtaisesti.


    • Arcik

      Minä olen saanut hyvin hoidettua koirani hotspotin hyvin pois, kun olen laimentanut keitettyyn veteen Echinaforssia eli Auringon hattu-uutetta johon olen sitten kastanut spumpulin jolla olen tuputtanut sitä sekoitusta siihen haavaan useamman kerran päivässä.Yleensä iho näyttää jo ihan selvästi paremmalta vähintäänkin jo parin päivän kuluttua,joskus jopa jo seuraavana päivänäkin.Ja olen sitä sitten jatkanut niin kauan kunnes iho on tullut ihan kuntoon.Meillä se konsti on toiminut ainakin tosi hyvin.Kannattaa ainakin kokeilla.

    • Arcik

      Sorry tuli vahingossa kirjoitusvirhe tuohon edellä olevaan kommentiini,eli piti tuo yksi sana olla siis pumpuli eikä mikään spumpuli,niin kuin vahingossa tulin kirjoittaneeksi.Sen vaan halusin vielä korjata.

    • Vet

      Hotspot lähtee vedellä puhdistamaalla ja käyttämällä Vetramilia n. 4 kertaa päivässä.

    • Mänty

      Minä pesin koiraani mäntysuopaliuoksella ja laitoin Basibact puuyeria. Karvat tietty lyhyiksi hot-spotin kohdalta.

      • ruokakintärkeää

        Minä laitoin männyneulasia sisältävää rasvaa,tais olla aloeveraakin yms.siinä.Sillä parani.Sillä kertaa.Mutta uusii välillä.Joten mikään paikallishoito,ei pelkästää siihen auta lopullisesti.Taipumus ihottumiin, on joissakin koirissa, ja se periytyy.
        Joten ei sellaista yksilöä jalostukseen,ettei ongelma seuraa pentuja.Siinä on oltava ehdoton.
        Kukaan ei halua itselleen ihottumista kärsivää koiraa,ja niiden hoito on kallista, vaikeaa, ja aikaa vievää.
        Ruoka kannattaa myös vaihtaa viljattomaan, ja laadukkaampaan.Vehnä varsinkin, aiheuttaa monille koirille ihottumia, korvatulehduksia ja juurikin nopeasti leviäviä hotspotteja.


    • Anonyymi

      Meillä koiralla alkoi 8 vuotiaana tulla hotspotteja. Aina kun sain edellisen hoidettua kuntoon, tuli uusi. Koko vuosi taisteltiin, eikä eroa ollut eläinlääkärin hoitojen ja kotithoitojen tuloksissa. Sitten, ystäväni vinkistä, jätimme riisiä sisältävän viljattoman ja kanattoman koiranruoan pois ja aloimme syöttää ruokaa, jossa ei ollut viljaa eikä riisiä eikä kanaa. Siinä on peruna ja kala. Syötimme sitä 4 kk. Sen jälkeen ei ole tullut hotspotteja. Ihanaa. Kiitän ystävääni. Hänellä oli myös koira herkistynyt riisille 8 vuoden iässä (spanieli). Meillä näin nyt myös snautseri. Kannattaa kokeilla, mutta muista, vähintään tuo 4 kk uutta ruokaa, ennen kuin elimistö korjaantuu.

    • Anonyymi

      Pitkäkarvaisella koiralla oli hotspot ja ajoittain pahakin.Karvat leikattiin niin paljon kun saatiin ihottuma-alueella.
      Hoidettiin homeopatialla ja oireet helpotti 1-2 päivässä.Ei kertaakaan edes viety eläinlääkärille,homeopatiasta saatiin apu,kuten moneen muuhunkin vaivaan.

      • Anonyymi

        Mä oon hoitanu nyt reilu viikon eläinlääkäristä saatavalla vaahdolla ja leikannut arpeumaa pois ym.. Ei tunnu tehoavan.. Olisin kiinnostunut mitä homeopaattisia valmisteita voisi kokeilla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon hoitanu nyt reilu viikon eläinlääkäristä saatavalla vaahdolla ja leikannut arpeumaa pois ym.. Ei tunnu tehoavan.. Olisin kiinnostunut mitä homeopaattisia valmisteita voisi kokeilla..

        "Leikannut arpeumaa pois"? Siis olet tehnyt mitä? 😳


    • Anonyymi

      Meillä koiralla alkoi 7 vuotiaana ilmestyä hotspotteja. Hoidettiin apteekin ja eläinlääkärin aineilla. Aina kun saatiin paranemaan, seuraavana päivänä oli jo uusi tullut. Karva pidettiin lyhyenä ja hotspottien alueelta vedettiin siiliksi. Ei apuja. Kesät talvet sama homma, ei hotspotitonta aikaa. Koira selvästi kärsi. Se välillä raaputti takajalalla ilmaa, aivan kuin tietäen, ettei saa ihoa raapia. Tätä jatkui kaksi vuotta.
      Kävi nyt sattuma, kun ystävän koiralla oli korvissa hiivaa ja eläinlääkäri oli ehdottanut antibioottia. Ystävä on valveutunut ja oli ihmetellyt, miksi hoito on antibiootti, mikä herkistää koiraa, heikentää vastustuskykyä ja altistaa antibioottiresistenssille, kun hiiva hoituu myös etikalla. Eläinlääkäri oli todennut, että voidaan se niinkin hoitaa. Olin aivan ihmeissäni. Etikalla. Aloin selvittää asiaa ja kyllä vain, etikka on iholle hyvä tapa hoitaa tulehduksia ja hiivaa. Päätimme kokeilla. Sumutinpulloon kolmannes etikkaa, loppu vettä. Suihkutin koko koiran, varoen suun ja silmien ja siittimen alueita. Sitten purkkiin sama seossuhde ja kastoin kunkin tassun seokseen ja huljuttelin varpaan välit, jotta aine menee myös sinne (varpaiden hienhajuun olin kiinnitellyt huomiota jonkun aikaa). Toistin hoidon aluksi joka toinen päivä ja nyt kaksi kertaa viikossa. Neljäs viikko menossa. Ei vieläkään hotspotteja. Koira alkuun ei ilahtunut toimenpiteestä, mutta nyt jo menee edellä pesuhuoneeseen, kun näkee etikkapurkin kädessäni. Olemme huomanneet, että korvien ravistelua on harvemmin, koira nukkuu koko yön samassa paikassa, kun ennen se vaihteli paikkaa yön aikana. Tassujen hienhaju on hävinnyt.
      Olemme aivan innoissamme. Upea juttu, jos tämä on tässä. Ei voi uskoa. Kylkiäisenä minulla olleet omat kädet sileämmmät ja iho kimmoisampi, kun olen koiraa hoidellut.

      • Anonyymi

        Olen kirjoittanut itse tuon 31.8.2019 kommentin hotspotin hoidosta etikalla. Meillä ollaan onnellisesti edelleen tilanteessa, että hotspotteja ei ole tullut. Tämän hetken käsitykseni syy-seuraussuhteista on se, että koira allergisoitui kuivaruoan riisille, mikä aiheutti hotspotit. Vaihdoimme kyllä tuohon aikaan ruoan riisiä sisältävästä ruuasta perunapohjaiseen ruokaan. Se ei kuitenkaan poistanut hotspotteja. Etikalla vasta saimme hotspotit pois. Eli hotspotit aiheutti riisiallergia, mutta riisin poisto ei yksin auttanut tulehduksen eli hotspotin paranemiseen. Tätä kokonaisuutena tukee se, että meille jäi tuota riisipohjaista ruokaa ja ajattelin, että jos koira ei kuitenkaan ole allerginen riisille eli päättely olisi väärä. Päädyin kokeilemaan ja annoimme uudelleen riisipohjaista ruokaa. Viikon kuluttua koira alkoi ravistella päätään/korviaan enemmän kuin ennen. Koira alkoi myös haista ulvolle, vaikka se olisi pesty muutama päivä sitten. Raapiminen lisääntyi. Tämän ymmärrettyämme noin kahden-kolmen viikon kuluttua, siirryimme takaisin perunapohjaiseen ruokaan. Pään/korvien ravistelu ja hajuhaitta loppuivat muutaman viikon kuluttua.
        Suosittelen kokeilemaan siirtymistä perunapohjaiseen ruokaan ja hoitoa etikalla em. viestini pohjalta. Pidä huoli, että ruokavalio säilyy useita kukkausia samana ja hoida etikalla hotspotit säännöllisesti. Jos lintsaat tai luistat, et voi tietää mikä auttaa ja samalla pitkität koiran kärsimystä. Antibioottiresistenssistä puhutaan paljon, joten toivoisin, että myös eläinlääkärit, lääketehtaiden lobbauksesta huolimatta, uskaltaisivat tukea antibiootittomia hoitoja. Kumpa joku ELL-kandi tekisi lisensiaatintutkimuksen tästä aiheesta (etikka ihotulehdusten hoidossa), saatettaisiin vaikuttaa niin antibioottiresistenssiin kuin eläinten nopeaan toipumiseen. Olisi globaali hyöty myös taloudellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kirjoittanut itse tuon 31.8.2019 kommentin hotspotin hoidosta etikalla. Meillä ollaan onnellisesti edelleen tilanteessa, että hotspotteja ei ole tullut. Tämän hetken käsitykseni syy-seuraussuhteista on se, että koira allergisoitui kuivaruoan riisille, mikä aiheutti hotspotit. Vaihdoimme kyllä tuohon aikaan ruoan riisiä sisältävästä ruuasta perunapohjaiseen ruokaan. Se ei kuitenkaan poistanut hotspotteja. Etikalla vasta saimme hotspotit pois. Eli hotspotit aiheutti riisiallergia, mutta riisin poisto ei yksin auttanut tulehduksen eli hotspotin paranemiseen. Tätä kokonaisuutena tukee se, että meille jäi tuota riisipohjaista ruokaa ja ajattelin, että jos koira ei kuitenkaan ole allerginen riisille eli päättely olisi väärä. Päädyin kokeilemaan ja annoimme uudelleen riisipohjaista ruokaa. Viikon kuluttua koira alkoi ravistella päätään/korviaan enemmän kuin ennen. Koira alkoi myös haista ulvolle, vaikka se olisi pesty muutama päivä sitten. Raapiminen lisääntyi. Tämän ymmärrettyämme noin kahden-kolmen viikon kuluttua, siirryimme takaisin perunapohjaiseen ruokaan. Pään/korvien ravistelu ja hajuhaitta loppuivat muutaman viikon kuluttua.
        Suosittelen kokeilemaan siirtymistä perunapohjaiseen ruokaan ja hoitoa etikalla em. viestini pohjalta. Pidä huoli, että ruokavalio säilyy useita kukkausia samana ja hoida etikalla hotspotit säännöllisesti. Jos lintsaat tai luistat, et voi tietää mikä auttaa ja samalla pitkität koiran kärsimystä. Antibioottiresistenssistä puhutaan paljon, joten toivoisin, että myös eläinlääkärit, lääketehtaiden lobbauksesta huolimatta, uskaltaisivat tukea antibiootittomia hoitoja. Kumpa joku ELL-kandi tekisi lisensiaatintutkimuksen tästä aiheesta (etikka ihotulehdusten hoidossa), saatettaisiin vaikuttaa niin antibioottiresistenssiin kuin eläinten nopeaan toipumiseen. Olisi globaali hyöty myös taloudellisesti.

        Lisäyksenä edelliseen... vuoden 2020 aikana ei ole tarvinnut käyttää etikkaa. Uusia hotspottrja ei ole tullut. Ruoka on nyt perunapohjaista (kuivaruoka, jossa perunaa ja kalaa) ja koira voi hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäyksenä edelliseen... vuoden 2020 aikana ei ole tarvinnut käyttää etikkaa. Uusia hotspottrja ei ole tullut. Ruoka on nyt perunapohjaista (kuivaruoka, jossa perunaa ja kalaa) ja koira voi hyvin.

        Kirjoitin nuo 31.8.2019 ja 5.4.2020 tekstit. Päivitystä tilanteeseen: Kesäkuussa on nyt ollut useita todella kuumia päiviä. Koiralla peruna/kalapohjainen kuivaruoka edelleen käytössä, eikä se syö muuta ruokaa. Hotspotit on pysyneet poissa vaikka etikkahoitoa ei nyt ole käytetty. Koira kävi myös uimassa yhtenä iltana, emme kuivatelleet koiraa, mutta edelleen terve. Tää on upea juttu.


    • Anonyymi

      Ihan koneella vedin aina kaikki pois.Kuivuu,ja tuulettuu paremmin.Lisäksi sai antibioottia,ja salvaa.
      Onko koirallasi ollut ennen iho- ongelmia?
      Ettei kyseessä ole allergia,atopia tai kilpirauhasongelmat?
      Nuoleminen pitää estää kaulurilla, niin meillä oli.

      • Anonyymi

        Allergia, atopia ja kilpirauhasongelmat on eri asia kuin hotspot eikä ne häivy etikalla. Etikalla lähtee hotspot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allergia, atopia ja kilpirauhasongelmat on eri asia kuin hotspot eikä ne häivy etikalla. Etikalla lähtee hotspot.

        Et ymmärtänyt mitä tarkoitin.Meillä koiralla oli ongelmia pitkään,korvatulehdus, jatkuvia hotspotiksikin luokiteltuja iho- ongelmia,kutinaa,herkkä kosteahko iho.Mikään ei auttanut ,antibiootit,kortisooni,pesunesteet,erikoisruuat,lisäravinteen jne,eivät parantaneet koiraa.Kokeiltiin myös perunajauhot, omenaviinietikat,ratamoteet ja monet muut keinot ilman pitkäaikaisempaa helpotusta.Lopulta lääkäri ehdotti kilpirauhaskoetta, jossa arvot näytti vajaatoiminnan.
        Ihottumasta kärsivällä koiralla voi olla kilpirauhasongelma.Ja kun se hoidetaan,iho- ongelmat loppuivat.Koira sai siis tyroxin lääkityksen,ja verikokeilla seurattiin ja saatiin lääkitys ja arvot kohdilleen.
        Siihen loppuivat koiran ihotulehdukset , eikä ollut enää hikisenkostea ja kuiva kutiseva iho.Syynä meidän koiralla iho- ongelmiin oli siis kilpirauhasenvajaatpiminta, johon loppuiän lääkitys.
        Jos koiran kroppa on terve.Sille ei tule ihotulehduksia eikä hotspotteja.Ei, vaikka uisi kuinka.Meidän koira ei voinut ennen uida,turkkia ei voinut kastaa,koska se aiheutti hotspotin,kuivasi sitä vaikka kuinka.Kun on lääkitys kilpirauhasongelmaan,voi uida eikä tule iitäkään enää hotspottia.
        Iho- ongelmista tai hotspoteiksikutsuttavista ongelmista kärsiviä koiria ei pidä käyttää jalostukseen.Herkkäihoisuus ja myös kilpirauhasongelmat periytyvät.Iho- ongelmaisen koiran hoito on kallista,ja koira niistä kärsii.
        Ihotulehduksiin on monia taustasyitä, meillä se oli kilpirauhasongelma.Alkuun ihotulehduksen aiheuttajaa ( koiralla toistuvat märkäiset ihotulehdukset/ hotspot)hoidettiin atopiana, sitten allergiana,vaikka syynä silloinkin oli kipirauhasenvajaatoiminta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtänyt mitä tarkoitin.Meillä koiralla oli ongelmia pitkään,korvatulehdus, jatkuvia hotspotiksikin luokiteltuja iho- ongelmia,kutinaa,herkkä kosteahko iho.Mikään ei auttanut ,antibiootit,kortisooni,pesunesteet,erikoisruuat,lisäravinteen jne,eivät parantaneet koiraa.Kokeiltiin myös perunajauhot, omenaviinietikat,ratamoteet ja monet muut keinot ilman pitkäaikaisempaa helpotusta.Lopulta lääkäri ehdotti kilpirauhaskoetta, jossa arvot näytti vajaatoiminnan.
        Ihottumasta kärsivällä koiralla voi olla kilpirauhasongelma.Ja kun se hoidetaan,iho- ongelmat loppuivat.Koira sai siis tyroxin lääkityksen,ja verikokeilla seurattiin ja saatiin lääkitys ja arvot kohdilleen.
        Siihen loppuivat koiran ihotulehdukset , eikä ollut enää hikisenkostea ja kuiva kutiseva iho.Syynä meidän koiralla iho- ongelmiin oli siis kilpirauhasenvajaatpiminta, johon loppuiän lääkitys.
        Jos koiran kroppa on terve.Sille ei tule ihotulehduksia eikä hotspotteja.Ei, vaikka uisi kuinka.Meidän koira ei voinut ennen uida,turkkia ei voinut kastaa,koska se aiheutti hotspotin,kuivasi sitä vaikka kuinka.Kun on lääkitys kilpirauhasongelmaan,voi uida eikä tule iitäkään enää hotspottia.
        Iho- ongelmista tai hotspoteiksikutsuttavista ongelmista kärsiviä koiria ei pidä käyttää jalostukseen.Herkkäihoisuus ja myös kilpirauhasongelmat periytyvät.Iho- ongelmaisen koiran hoito on kallista,ja koira niistä kärsii.
        Ihotulehduksiin on monia taustasyitä, meillä se oli kilpirauhasongelma.Alkuun ihotulehduksen aiheuttajaa ( koiralla toistuvat märkäiset ihotulehdukset/ hotspot)hoidettiin atopiana, sitten allergiana,vaikka syynä silloinkin oli kipirauhasenvajaatoiminta.

        Lisäys,teidän koiralla ei ilmeisesti ole niin paha iho- ongelma mitä meidän koiralla.Meillä kun ei mitkään ulkoiset tai sisäiset pesut/ rohdot/ lääkkeet tuoneet apua.Mut jälkeenpäinhän sen ymmärtää,ettei kilpirauhasongelmaa voi hoitaa kun tyroxiinillä.Meillä nuo ihottuma alueet oli alkuun pieniä läiskiä.Sitten jo esim,koko häntä, vatsanalus tai useampia kymmensenttisiä läiskiä.Lääkäreillä käytiin silloin muutaman viikon välein, mutta onneksi lopulta saatiin apua ongelmaan.Perinnöllistä oli,myöhemmin kuulin että suvussa useammalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys,teidän koiralla ei ilmeisesti ole niin paha iho- ongelma mitä meidän koiralla.Meillä kun ei mitkään ulkoiset tai sisäiset pesut/ rohdot/ lääkkeet tuoneet apua.Mut jälkeenpäinhän sen ymmärtää,ettei kilpirauhasongelmaa voi hoitaa kun tyroxiinillä.Meillä nuo ihottuma alueet oli alkuun pieniä läiskiä.Sitten jo esim,koko häntä, vatsanalus tai useampia kymmensenttisiä läiskiä.Lääkäreillä käytiin silloin muutaman viikon välein, mutta onneksi lopulta saatiin apua ongelmaan.Perinnöllistä oli,myöhemmin kuulin että suvussa useammalla.

        Meidän vanhuksella oli kilpparin vajaatoimintaa myös.Oireina myös kutina,palelu, vetämättömyys.Lääkitys tuli,ja auttoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän vanhuksella oli kilpparin vajaatoimintaa myös.Oireina myös kutina,palelu, vetämättömyys.Lääkitys tuli,ja auttoi.

        Meidän koiralla loppui ihottumat ja korvatulehdukset kun lopetettiin halvat vehnänappulat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän vanhuksella oli kilpparin vajaatoimintaa myös.Oireina myös kutina,palelu, vetämättömyys.Lääkitys tuli,ja auttoi.

        Meillä koiralla oli myös,ruoka vaihdettiin viljattomaan varmuudeksi kuitenkin.Häntänsä järsi verille,kun kutina oli kova.Kauluria pidettiin,kortisoniakin sai,joka auttoi kutinaan ja teki koiran olosta siedettävän.Kilpirauhaslääkitys lopetti kutinat,ja ihotulehdukset.Kurja ongelma, johon on lääkitys,halpakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän koiralla loppui ihottumat ja korvatulehdukset kun lopetettiin halvat vehnänappulat.

        Meillä ei ihottumaan auttanut vaikka syötettiin 89€/13 kg hypoallergisten ruokia.Kyllä tietysti kannattaa laatu ruokiin siirtyä,niin mekin tehtiin.
        Ihottumien ilmenemiseen on monia syitä, kun syy löytyy,löytyy apukin.
        Joillakin syynä väärä ruoka, joillakin allergia, joillakin kilppariongelmat jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys,teidän koiralla ei ilmeisesti ole niin paha iho- ongelma mitä meidän koiralla.Meillä kun ei mitkään ulkoiset tai sisäiset pesut/ rohdot/ lääkkeet tuoneet apua.Mut jälkeenpäinhän sen ymmärtää,ettei kilpirauhasongelmaa voi hoitaa kun tyroxiinillä.Meillä nuo ihottuma alueet oli alkuun pieniä läiskiä.Sitten jo esim,koko häntä, vatsanalus tai useampia kymmensenttisiä läiskiä.Lääkäreillä käytiin silloin muutaman viikon välein, mutta onneksi lopulta saatiin apua ongelmaan.Perinnöllistä oli,myöhemmin kuulin että suvussa useammalla.

        On valitettavaa,ettei kilpirauhasongelmaisista koirista kerrota,eikä neuvota muita.Kasvattajien olis hyvä siitäkin mainita, jotta ostajat tietävät sen mahdollisuudesta.Lääkkeellä koira voi elää normaalia elämää, vain vuosittaiset verkokeissa käynnit,jotta nähdään että arvot on kohdillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtänyt mitä tarkoitin.Meillä koiralla oli ongelmia pitkään,korvatulehdus, jatkuvia hotspotiksikin luokiteltuja iho- ongelmia,kutinaa,herkkä kosteahko iho.Mikään ei auttanut ,antibiootit,kortisooni,pesunesteet,erikoisruuat,lisäravinteen jne,eivät parantaneet koiraa.Kokeiltiin myös perunajauhot, omenaviinietikat,ratamoteet ja monet muut keinot ilman pitkäaikaisempaa helpotusta.Lopulta lääkäri ehdotti kilpirauhaskoetta, jossa arvot näytti vajaatoiminnan.
        Ihottumasta kärsivällä koiralla voi olla kilpirauhasongelma.Ja kun se hoidetaan,iho- ongelmat loppuivat.Koira sai siis tyroxin lääkityksen,ja verikokeilla seurattiin ja saatiin lääkitys ja arvot kohdilleen.
        Siihen loppuivat koiran ihotulehdukset , eikä ollut enää hikisenkostea ja kuiva kutiseva iho.Syynä meidän koiralla iho- ongelmiin oli siis kilpirauhasenvajaatpiminta, johon loppuiän lääkitys.
        Jos koiran kroppa on terve.Sille ei tule ihotulehduksia eikä hotspotteja.Ei, vaikka uisi kuinka.Meidän koira ei voinut ennen uida,turkkia ei voinut kastaa,koska se aiheutti hotspotin,kuivasi sitä vaikka kuinka.Kun on lääkitys kilpirauhasongelmaan,voi uida eikä tule iitäkään enää hotspottia.
        Iho- ongelmista tai hotspoteiksikutsuttavista ongelmista kärsiviä koiria ei pidä käyttää jalostukseen.Herkkäihoisuus ja myös kilpirauhasongelmat periytyvät.Iho- ongelmaisen koiran hoito on kallista,ja koira niistä kärsii.
        Ihotulehduksiin on monia taustasyitä, meillä se oli kilpirauhasongelma.Alkuun ihotulehduksen aiheuttajaa ( koiralla toistuvat märkäiset ihotulehdukset/ hotspot)hoidettiin atopiana, sitten allergiana,vaikka syynä silloinkin oli kipirauhasenvajaatoiminta.

        Meillä myös kilpirauhasen vajaatoiminta, kk nyt lääkitystä takana ja lääkityksen aloitus "räjäytti" turkin ja ihon, tuli ensimmäiset hotspotit. Oletan, että lääkemäärää joudutaan vielä sumplimaan, koska iho veti noin karmeaan kuntoon. Ensi viikolla kontrolliverikoe, saas nähdä, mihin suuntaan on menty ja joko saataisiin pikkuhiljaa ihokin tasapainoon. Tällaisia iho-ongelmia ei ollut ennen lääkityksen aloitusta. Kyseessä 3,5v koira ja juoksujen poisjäänti herätti epäilyn kilpparista sekä karvanlähtö kaulasta ja kirsun pielestä, mutta iho ei kuitenkaan ollut aikaisemmin rikki tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä myös kilpirauhasen vajaatoiminta, kk nyt lääkitystä takana ja lääkityksen aloitus "räjäytti" turkin ja ihon, tuli ensimmäiset hotspotit. Oletan, että lääkemäärää joudutaan vielä sumplimaan, koska iho veti noin karmeaan kuntoon. Ensi viikolla kontrolliverikoe, saas nähdä, mihin suuntaan on menty ja joko saataisiin pikkuhiljaa ihokin tasapainoon. Tällaisia iho-ongelmia ei ollut ennen lääkityksen aloitusta. Kyseessä 3,5v koira ja juoksujen poisjäänti herätti epäilyn kilpparista sekä karvanlähtö kaulasta ja kirsun pielestä, mutta iho ei kuitenkaan ollut aikaisemmin rikki tms.

        Ok, meillä aikanaan tutkittiin kilppariarvot kuivan ja harventuneen turkin vuoksi. Koira oli myös vetämätön ja janoinen. Ongelma tulee pikkuhiljaa, niin helposti jää alkuun huomaamatta, jos muutenkin rodultaan rauhallisempi.
        Kilppariongelmat on periytyviä, niinkuinkaikki autoimmuunisauraudet. Kasvatrajien oltava yhdistelmissä tarkkana, ja omalla työllään pyritgävä sairauksua estämään. Silti, joillekkin tulee perinnöllisiä vikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä myös kilpirauhasen vajaatoiminta, kk nyt lääkitystä takana ja lääkityksen aloitus "räjäytti" turkin ja ihon, tuli ensimmäiset hotspotit. Oletan, että lääkemäärää joudutaan vielä sumplimaan, koska iho veti noin karmeaan kuntoon. Ensi viikolla kontrolliverikoe, saas nähdä, mihin suuntaan on menty ja joko saataisiin pikkuhiljaa ihokin tasapainoon. Tällaisia iho-ongelmia ei ollut ennen lääkityksen aloitusta. Kyseessä 3,5v koira ja juoksujen poisjäänti herätti epäilyn kilpparista sekä karvanlähtö kaulasta ja kirsun pielestä, mutta iho ei kuitenkaan ollut aikaisemmin rikki tms.

        Kyllä minä ymmärsin.
        Koiran hotspot voi ilmetä useista eri syistä.
        1) Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, siinä yhtenä oireena voi olla herkkyys hotspoteille. Sinun koiralla tämä.
        2) Jos on vehnäruoka, siinä yhtenä oireena voi olla herkkyys hotspoteille. Toisen kommentoijan koiralla oli tämä.
        3) Jokin muu syy, meidän koiralla oli tämä.
        Jos on 1) = kilpirauhaslääkitys auttaa.
        Jos on 2) = vehnätön ja usein jopa riisitön ruoka auttaa.
        Jos on 3) = etikka voi auttaa.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe