Yksinkertainen ja tehokas keino:
Lasten juopottelu loppuu äkkiä, kun juopottelusta kiinnijääneen lapsen vanhemmille lähetetään AINA sakko. Sakon suuruus kasvaisi joka kerralla, kun lapsi jää kiinni alkoholilla leikkimästä. Ensimmäinen sakko voisi olla 50-100€ suuruinen ja kasvaisi muutamalla kympillä per kiinnijäänti. Putkaan viemisestä tulisi bonuksena esimerkiksi kaksinkertainen sanktio.
Kyllä alkavat kovapäisimmätkin vapaakasvattajat taipumaan Suomen lain edessä, kun omat pikku viina-niinat 11vee ja viski-viljamit 16vee alkavat käydä tuntuvasti kukkaron ja elintason päälle!
Eikä yhteiskunnan tarvitse erikseen laittaa tuomiota lapselle; kyllä alkaa vanhempien motivaatio kasvatukseen nousta, kun mukava poliisisetä ojentaa sievästi parinsadan euron suuruisen sakkolappusen
hämmästyneen vanhemman kätöseen.
Samaa kaavaa voitaisiin soveltaa muihinkin epäkohtiin, joihin jotkut vanhemmat eivät suhtaudu vakavasti: koulusta lintsaamiseen, jne...
Tämä idea on saanut hyvän vastaanoton.
Ajatusta saa levittää eteenpäin!
PS. Argumentum ad hominem -virheeseen sortuville sellaisia terveisiä, että tämän jutun takana ei ole
a) uskonnollinen kiihkoilija, b) kukkahattu, c) naapurin mummo, vaan ihan tavallinen suomalainen, joka
on tympääntyneenä seurannut kasvatuksen rappioitumista ("vanhempi on frendi") ja nuorten pahoinvointia.
Kaljottelu kuriin lapsilla
2
308
Vastaukset
- vilja17
Joo ihan hyvä idea! varmasti omatkin vahemmat katsoisi aika todella tarkkaan tollasten laskujen jälkeen, ettei alkoholiin kosketa! :)
Tässä on vaan pieni epäkohta. Monet nuoret ei oo jääny alkoholin juomisesta ollenkaan kiinni poliiseille, vaikka sitä aika usein tekevätkin, välillä myös julkisilla paikoilla! Elävä esimerkki minä. Juomista takana 3 vuotta. Poliiseille olen jäänyt kiinni 0 kertaa.
Ja toisaalta en ymmärrä miksi se alkoholin käyttö niin hirveän kamalaa on vaikka 16 vuotiaana. 11 onkin aivan eri asia, mutta 16. Keski-Euroopassahan saa laillisesti juoda sen ikäinen!- vilja17
Ja vielä lisäys. Itse voin ihan hyvin :) ja tuskin olen kovinkaan suuri poikkeus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133718Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272940Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2722736Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51915- 2211441
- 751251
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1581057Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk21017Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi31974Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä95951