Tulevaisuuden johtaja?

anttipääkkönen

Tornion yhteislyseon lukion oppilas on kirjoittanut yksitoista laudaturia. Mies rikkoi aiemman Suomen ennätyksen, joka oli yhdeksän laudaturia.

Yksi oppilas on kirjoittanut yhdeksän laudaturia. Kahdeksan laudaturin ylioppilaita on yhdeksän, kertoo ylioppilastutkintolautakunta.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/93016-11-laudaturia-torniolaismies-teki-ennatyksen

Aika hyvin varmaan avautuu yliopistopaikka tälle jätkälle. Minä kirjoitin E:n paperit ja pääsykoeluku vie nyt kaiken ajan. Miten muilla?

51

4525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LadyLyy

      Itselläni olis laskenu YTL:ssä kaikki arvosanat C:stä B:hen paitsi hissa :o
      Eli tuli siis 5 B:tä ja yks C :) ihan tyytyväinen oon siitä et ylipäätän pääsin ylioppilaaksi.

      mut hyvin olet lukenut kun E:n paperit sait ! :)
      itse lukeminen jäi syksyllä vähän laimeaksi kun muutin silloin poikaystäväni kanssa yhteen, ja tuli kaikkea muuta ;)

      mutta onneksi olkoon kaikille kevään ylioppilaille !

    • surullinen YO

      Musta jotenkin kirjoitukset on vähän yliarvostettuja. Tällainen L:ien ylistys ja hehkutus aiheuttaa ainakin minulle sellaisen tilanteen, että kaikki sukulaiset katsovat ristiin kun esittelen heille ylpeinä B:n papereita. He kun pitävät itsestään selvyytenä, että kaikkien lukiolaisten on saatava vähintään yksi tai useampi ällä, muuten on täysin epäonnistunut ja surkea oppilas. itse olen äärimmäisen tyytyväinen minun tuloksiini, koska en muutenkaan oikein ole ikinä pärjännyt koulussa. Pääsin kuitenkin läpi kaikista! Hiukan se sitten vaan harmittaa, kun sukulaiset käy lukemassa IS:n tai muiden sivuilta että joku oppilas kirjoitti 11 L:ää ja sitten ne tulee kysymään multa, että mikä minua vaivaa, kun en itse pystynyt kirjoittamaan edes yhtä L:ää, tai edes E:tä tai M:ää. Tämän vuoksi itse pidän kirjoituksia hieman yliarvostettuina. :( Tai en välttämättä kirjoituksia sinänsä, mutta ihmisten mielikuvia siitä.

      Ja en tiedä onko johtaja-ainesta, vaikka olisi kirjoittanut kymmeniä L:iä. Eihän se kerro johtajataidoista mitään.

      • venqq

        Sama täällä. Itseäkin hirvittää, miten yo-juhlissa sukulaiset kysyvät joukkona tuloksiani, eikä joukossa ole edes yhtä M:ää. Siskoni paperit kuitenkin olivat sellaisia C-E -luokkaa, itsellä A-C -luokkaa. En ole ikinä ollut kamalan hyvä koulussa, tai siitä edes niin kovin kiinnostunutkaan, mutta silti. Ihmiset kuitenkin odottavat kaikesta vähintään C:tä. Ahdistavaa.


      • Annuska81

        No juu, itse kirjoitin englannista L:n, äidinkielestä ja ruotsista C:n ja psykologiasta B:n, eli ei kovin loisteliasta. Mutta olen tosi tyytyväinen, että sain edes sen yhden :D Tosin olisin ollut tosi pettynyt, jos en olisi saanut sitä, sen verran paljon olen sitä lukenut... Tsemppiä kaikille tämän kevään yrittäjille!


      • Terttu41
        Annuska81 kirjoitti:

        No juu, itse kirjoitin englannista L:n, äidinkielestä ja ruotsista C:n ja psykologiasta B:n, eli ei kovin loisteliasta. Mutta olen tosi tyytyväinen, että sain edes sen yhden :D Tosin olisin ollut tosi pettynyt, jos en olisi saanut sitä, sen verran paljon olen sitä lukenut... Tsemppiä kaikille tämän kevään yrittäjille!

        Sisareni kirjoitti vuosia sitten ja jäi yhden pisteen päähän ruotsin osalta...lähtivät matkaan etti läpi pääsee,mutta yksi piste puuttu voitte ymmärtää miten se suututti sen kesän..ja syksyllä hän ei lähtenyt uusimaan vaan töihin..ja sitten kävi hoitoalaa ja luki etewen päin ja nyt on terv.hoitaja -sosionomi ja niillä koulupapareilla jotka ei mitäkään huonot olleet pääsi kouluihin ja ammattiin yksi piste ei enää haittaa hän naurahtaa vain sille...ylioppilas on liikaa arvostettu ..pääasia että kouluun ja ammattiin pääsee ..tekin ei se sukulaisille kuulu eikä kellekään pisteenne..sovitte vain ihan ok..paperit ei tarvitse sanoa A vai C tai..juu ei se niille edes kuulu..ONNEA ELÄMÄÄNNE JA ONNEA UUSILLE YLIOPPILAILLLE!


      • jebuuuh
        Terttu41 kirjoitti:

        Sisareni kirjoitti vuosia sitten ja jäi yhden pisteen päähän ruotsin osalta...lähtivät matkaan etti läpi pääsee,mutta yksi piste puuttu voitte ymmärtää miten se suututti sen kesän..ja syksyllä hän ei lähtenyt uusimaan vaan töihin..ja sitten kävi hoitoalaa ja luki etewen päin ja nyt on terv.hoitaja -sosionomi ja niillä koulupapareilla jotka ei mitäkään huonot olleet pääsi kouluihin ja ammattiin yksi piste ei enää haittaa hän naurahtaa vain sille...ylioppilas on liikaa arvostettu ..pääasia että kouluun ja ammattiin pääsee ..tekin ei se sukulaisille kuulu eikä kellekään pisteenne..sovitte vain ihan ok..paperit ei tarvitse sanoa A vai C tai..juu ei se niille edes kuulu..ONNEA ELÄMÄÄNNE JA ONNEA UUSILLE YLIOPPILAILLLE!

        Tein omalta osalta päätöksen, että en laita todistusta esille lakkiaisissa, vaikka yleensä se tapana onkin. Kirjoitin suht hyvät paperit: ämmästä beehen, mutta ku ne hemmetin ällät (joita sukulaiseni tietty odottaa, vaikka koitin jo puhua, ettei semmosiatule) puuttuu sieltä. Eikä se edes uteliaille sukulaisille kuulu, millaset paperit sieltä tulee. Kunhan on lukion päästötodistus ja valkonen lakki =)


      • joopajoopajoo
        venqq kirjoitti:

        Sama täällä. Itseäkin hirvittää, miten yo-juhlissa sukulaiset kysyvät joukkona tuloksiani, eikä joukossa ole edes yhtä M:ää. Siskoni paperit kuitenkin olivat sellaisia C-E -luokkaa, itsellä A-C -luokkaa. En ole ikinä ollut kamalan hyvä koulussa, tai siitä edes niin kovin kiinnostunutkaan, mutta silti. Ihmiset kuitenkin odottavat kaikesta vähintään C:tä. Ahdistavaa.

        "En ole ikinä ollut kamalan hyvä koulussa, tai siitä edes niin kovin kiinnostunutkaan, mutta silti. Ihmiset kuitenkin odottavat kaikesta vähintään C:tä. Ahdistavaa."

        No oliskohan tuossa asenteessa syytä... Ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen opiskelija että pääsee C-M tasoon kunhan viitsii edes jotain tehdä.

        Tuossa 11 L jätkällä on ollut tavoitteet selvänä mitä haluaa ja se on kunnioitettavaa!

        Turha on täällä mussuttaa ja ahistua jos ei ole itse viitsinyt nähdä vaivaa omien kirjoitustensa eteen. Tietysti jos on oikeasti tyhmä niin sehän on sitten toinen juttu.


    • miettinenn

      Pistää miettimään, kun tämä sitten pääsee mihin haluaa, mutta ei itse edes tiedä mitä haluaa ja päätyy sitten peruspalkkaiseen keskitasoduuniin normaaliksi veronmaksajaksi. Oliko sitten kannattavaa opetella kaikki oppikirjat ulkoa kun ei muutaman vuoden päästä enää muista mitään...

    • no joo

      olin onnellinen että ekalla kerralla läpi pääsin X) Ruotsista tuli peräti B, hylsyä pelkäsin. Opiskelu ei ole mun juttu. Arvostan silti niitä jotka jaksaa paahtaa.

      • opevaan

        Olkaa ylpeitä, että paperi on taskussa ja kaikki on sujunut ongelmitta. Tämä ei ole itsestäänselvyys kaikkien kohdalla, moni on teille kateellinen. Mitäs väliä siinä sukulaisten mielipiteillä on, itse te elätte elämäänne! Nokka pystyyn vaan, jos tuntuu että on kova urakka kunnialla viety läpi :)

        Tulevaisuuskin on avoin teille, yksi paperi ei sulje juuri mitään.


    • !!!

      NÖRTTI!!!!!!
      NÖRTTI!!!!!!
      NÖRTTI!!!!!!

    • 17

      Voi poika parkaa. Monta vuotta käytti kouluun josta ei edes valmistu mihinkään.

      • Anonyymi

        Vitun yksinkertainen


    • Lälläl

      Vois kyllä olla joku raja paljonko saa kirjoittaa. Alkaa mennä vähän överiksi tällaiset. Niin ja joskus voitaisiin tehdä juttua niistä, jotka ovat juuri ja juuri päässeet läpi ja ovat ylpeitä itsestään ;)

    • joku tyyppi

      kaikkille yo:ksi kirjoittaneille sekä ammatteihin valmistuville! Kova on pojalla urakka ollut kirjoittaa 11 L:ää, mutta se vaatii kyllä jo lahjakkuuttakin, ei vain pelkkää lukemista ;) Mutta ei pidä väheksyä huonommin kirjoittaviakaan / johonkin ammattiin valmistuvia!!! Itsekin on sen verran tullut kouluissa istuttua, että jotain haisua siitä asiasta (opiskeluista) on ;)

      • 4:s lätsä

        Hain poikani yo-tulokset lukion kansliasta.Ovi oli avoinna ja kuulin pitkän puhelinkeskustelun.Kanslisti yritti tsempata lakitta jäänyttä nuortamiestä.5 pistettä uupui äikästä.Jotenkin tuli surullinen olo pojan puolesta.Mätä systeemi,kun 3 v:n vuoden opiskelu mitataan näin ankarasti.Armeija vie useimpien seuraavat kuukaudet,vaikea korjata ylioppilastulosta.Lukion päättötodistus onkin mielestäni tärkeämpi kuin muutama kirjain,joita pitää juhlavieraille esitellä.Poikani 4:ään C:hen olemme tyytyväisiä.Olisin häneen tyytyväinen vaikka ei olisi saanutkaan lakkia.Kaikille hyvää kesää!


      • opiskelijapopiskelij
        4:s lätsä kirjoitti:

        Hain poikani yo-tulokset lukion kansliasta.Ovi oli avoinna ja kuulin pitkän puhelinkeskustelun.Kanslisti yritti tsempata lakitta jäänyttä nuortamiestä.5 pistettä uupui äikästä.Jotenkin tuli surullinen olo pojan puolesta.Mätä systeemi,kun 3 v:n vuoden opiskelu mitataan näin ankarasti.Armeija vie useimpien seuraavat kuukaudet,vaikea korjata ylioppilastulosta.Lukion päättötodistus onkin mielestäni tärkeämpi kuin muutama kirjain,joita pitää juhlavieraille esitellä.Poikani 4:ään C:hen olemme tyytyväisiä.Olisin häneen tyytyväinen vaikka ei olisi saanutkaan lakkia.Kaikille hyvää kesää!

        Jos äikästä jää kaikkien näiden kouluvuosien jälkeen pisteitä puuttumaan, niin saattahan olla että toi lukio ei alkujaankaan ollut se oikea paikka...


    • YOmies

      Itse jäin miettimään että onkohan Ällämiehellä ollut muuta elämää kuin kirjojen lukeminen? MTV3 sivuila luin että "jäi todella kovasti harmittamaan pitkän matikan E"... Ihmettelen myös, että kuka oikeasti kirjoittaa 12 KAKSITOISTA ainetta?!?! Pakolliseen tutkintoon niitä kuuluu 4.

      • viisi ällää kuudesta

        Voi voi... 11 ällää eikä siis kuitenkaan edes pitkästä matikasta!! Aivan älyttömyyksiin on joillakin mennyt tämä ällien "kalastelu". Tottakai se työtä vaatii, mutta taitaa myös olla eräänlaista narsismia? Tämäkin kaveri oli kirjoittanut kolmeen otteeseen ja vielä korottanut kahta arvosanaa! Itse olen sillä vanhalla kannalla, että arvosanat kirjoitetaan kerralla ja jos kuusi ällää tulee, se on loistava saavutus. Ja vähempikin riittää monelle aivan erinomaisesti.

        Moni näitä uutisia ihasteleva ei varmaan edes tiedä, että systeemit ja mahdollisuudet ovat nyt aivan eri kuin vaikkapa 70-luvulla. Silloin kirjoitettiin reaalista 1 ällä, nyt käsittääkseni se voidaan jakaa vaikkapa fysiikkaan, kemiaan, terveystietoon, uskontoon, historiaan jne. Ja kaikista kirjoittaa oma ällänsä! On hieman kuin verrattaisiin Paavo Nurmen hiilimurskalla juoksemia aikoja nykyisen teknologian mahdollistamiin tuloksiin. Eivät liene kovin hyvin vertailukelpoisia keskenään!


      • rajag
        viisi ällää kuudesta kirjoitti:

        Voi voi... 11 ällää eikä siis kuitenkaan edes pitkästä matikasta!! Aivan älyttömyyksiin on joillakin mennyt tämä ällien "kalastelu". Tottakai se työtä vaatii, mutta taitaa myös olla eräänlaista narsismia? Tämäkin kaveri oli kirjoittanut kolmeen otteeseen ja vielä korottanut kahta arvosanaa! Itse olen sillä vanhalla kannalla, että arvosanat kirjoitetaan kerralla ja jos kuusi ällää tulee, se on loistava saavutus. Ja vähempikin riittää monelle aivan erinomaisesti.

        Moni näitä uutisia ihasteleva ei varmaan edes tiedä, että systeemit ja mahdollisuudet ovat nyt aivan eri kuin vaikkapa 70-luvulla. Silloin kirjoitettiin reaalista 1 ällä, nyt käsittääkseni se voidaan jakaa vaikkapa fysiikkaan, kemiaan, terveystietoon, uskontoon, historiaan jne. Ja kaikista kirjoittaa oma ällänsä! On hieman kuin verrattaisiin Paavo Nurmen hiilimurskalla juoksemia aikoja nykyisen teknologian mahdollistamiin tuloksiin. Eivät liene kovin hyvin vertailukelpoisia keskenään!

        Vai että oikein kolmeen kertaan kirjoitellu, sama kuin tenttis jokaisen osion erikseen, voi keskittyä yhteen asiaan vaan ja ihme on jos ei sit saa älliä.
        Edellinen 9L saavutus oli Keminmaalaisella tyttösellä, sen se tekas kerralla eli ei mitään parsimisia, sitä arvostan enemmän kuin tuota korottamalla tehtyä tulosta.


      • Anonyymi
        rajag kirjoitti:

        Vai että oikein kolmeen kertaan kirjoitellu, sama kuin tenttis jokaisen osion erikseen, voi keskittyä yhteen asiaan vaan ja ihme on jos ei sit saa älliä.
        Edellinen 9L saavutus oli Keminmaalaisella tyttösellä, sen se tekas kerralla eli ei mitään parsimisia, sitä arvostan enemmän kuin tuota korottamalla tehtyä tulosta.

        Vitun idiootti, nykyään on PALJON enemmän luettavaa kuin ennen!


      • Anonyymi
        viisi ällää kuudesta kirjoitti:

        Voi voi... 11 ällää eikä siis kuitenkaan edes pitkästä matikasta!! Aivan älyttömyyksiin on joillakin mennyt tämä ällien "kalastelu". Tottakai se työtä vaatii, mutta taitaa myös olla eräänlaista narsismia? Tämäkin kaveri oli kirjoittanut kolmeen otteeseen ja vielä korottanut kahta arvosanaa! Itse olen sillä vanhalla kannalla, että arvosanat kirjoitetaan kerralla ja jos kuusi ällää tulee, se on loistava saavutus. Ja vähempikin riittää monelle aivan erinomaisesti.

        Moni näitä uutisia ihasteleva ei varmaan edes tiedä, että systeemit ja mahdollisuudet ovat nyt aivan eri kuin vaikkapa 70-luvulla. Silloin kirjoitettiin reaalista 1 ällä, nyt käsittääkseni se voidaan jakaa vaikkapa fysiikkaan, kemiaan, terveystietoon, uskontoon, historiaan jne. Ja kaikista kirjoittaa oma ällänsä! On hieman kuin verrattaisiin Paavo Nurmen hiilimurskalla juoksemia aikoja nykyisen teknologian mahdollistamiin tuloksiin. Eivät liene kovin hyvin vertailukelpoisia keskenään!

        Vitun idiootti, nykyään on PALJON enemmän luettavaa kuin ennen!!


    • Ex. hikipinko

      Moni asia on kiinni siitä, miten lukion jälkeen ammatilisissa opinnoissa menee. Itseäni hävettää nyt 39-v kun olin yläasteella ja lukiossa hikipinko kympin oppilas. Kirjoituksissa tosin sattui huono tsäkä kun saksan ja englannin kuuntelut meni persiilleen, niin jouduin tyytymään vain neljään laudaturiin.

      Mut jos nyt pääsee yliopistoon tai jonnekin, niin sitten yo-kirjoituksilla ei ole
      juuri enää suurta väliä.

      Tässäkin maassa moni useiden ällien ylioppilas sairastuu psyykkisesti (tai fyysisesti) nuorena
      aikuisena, ja joutuu yliopiston penkiltä suoraan sairaseläkkeelle. En ymmärrä enää tätä
      laudaturien ihannointia kerrassaan ollenkaan. Silloin jos kuvitellaan, että yleissivistävässä
      koulussa on muka jotenkin moraalisesti "oikein" saada hyvät arvosanat - sanoisin,
      että kannattaisi hankkia elämä.

      Mutta kaikesta huolimatta - onnea kaikille uusille ylioppilaille - arvosanoista riippumatta!

      • joskus c

        Hirmuisesti onnea kaikille ylioppilaille!


      • diooostatus

        mikä sun jutun pointsi on????


      • JOSHFIINA
        joskus c kirjoitti:

        Hirmuisesti onnea kaikille ylioppilaille!

        tOIVOTAN OIKEEN PALJON ONNEA HIENOSTA SUORITUKSESTSI. OLET OLLUT TODELLA AHKERA JA SE ON NYT PALKITTU. KAIKKEA MUUTAKIN HYVÄÄ ELÄMÄLESI JATKOSSA! TOIVOTTAA TYTTÖ HOLLOLASTA


      • Ex. hikipinko
        diooostatus kirjoitti:

        mikä sun jutun pointsi on????

        Kaikki tietävät sananlaskun:

        "Täydellinen on hyvän pahin vihollinen."

        Olen kuullut tuon myös muodossa:

        "Täydellinen on hyvän pahin vastakohta."

        Tuossa siis kiteytettynä. Tärkeintä mitä nuori aikuinen voi oppia, on oppia AJATTELEMAAN. Se miten paljon kaataa valmista tietoa aivoihinsa ei ole mitään ajattelemaan oppimisen rinnalla. Siis muun muassa oppia kyseenalaistamaan yhteiskunnan, koulumaailman, vanhempien syöttämiä ja omia ja muiden ennakkoluuloja.

        Erityisesti kannattaa yrittää kehittää kauko- eli etukäteisviisautta, vaikka jälkiviisaus onkin makoisin viisauden muoto toisten ihmisten virheitä tarkastaltaessa. Kaikkea ei välttämättä tarvitse oppia kantapään ja kärsimyksen kautta, jos tajuaa ottaa oppia muiden virheistä ja oppii ajattelemaan itse.

        Opettajakunta ja suuri osa vanhemmista pitää yllä illuusiota, että olisi muka moraalisesti "oikein" saada kymppejä ja joskus vahingossa ysejä. Herätkää! Ajatelkaa itse!

        En tällä tietenkään tarkoita sitä, että kannattaisi lyödä lukio-opinnot läskiksi.
        Jos vaikka äidinkieli, englanti ja matikka ym. aidosti kiinnostaa, niin totta kai
        kannattaa kehittää tietojaan ja taitojaan täysin siemauksin. Mutta jos tilanne on se, että joka hemmetin kokeesta pitää saada kymppi tai laudatur, niin voisi ehkä kannattaa vähän tarkistaa arvomaailmaansa.

        Viimeisin neuvoni uusille ylioppilaille on, että koittakaa nyt lukion jälkeen pysyä edes jonkinmoisessa fyysisessä kunnossa. Että pystyy nyt edes kävelemään 7-10 km putkeen. Vuodet lähtevät näet vierimään aivan toisella psykologisella vauhdilla kouluaikojen ja mahdollisen varusmiespalveluksen jälkeen, ja voi "pian" huomata, että on aivan rapakunnossa.


      • Että näin

        Olen samaa mieltä, turha pingottaa liikaa, eräs tuntemani naapuritalon poika kirjoitti 4 l:ää, yritti kuutta.
        Vanha äitinsä vaati aina parasta suoritusta. Poika ei liikkunut koskaan missään, luki vain.

        Kirjoitusten tulokset kuultuaan hyppäsi kuudennen kerroksen tuuletusparvekkeelta sisäpihan asfalttiin.
        Sattui aamu kuuden aikaan, kuulin iskeytymisestä aiheutuneen pamauksen. Soitin hätäkeskuksesta apua,
        mutta mitään ei tietenkään ollut tehtävissä.

        Ikävää oli myös se, että äiti syytti minua poikansa tyrkkäämisestä kuolemaan, vaikka en ollut paikalla vaan
        asunnossani naapuritalossa. Eli hän jollain lailla sekosi.

        Tämä tapaus on jäänyt lähtemättömästi mieleeni, ja se säilyy esimerkkinä liiallisesta kunnianhimosta,
        siinä voi mennä oikeasti henki.

        Opiskelua ei pidä ottaa liian vakavasti, onneksi nykyään on mahdollista edetä eri reittejä käyttäen lähes
        kuinka pitkälle vain. Kaikki ei ole yhden todistuksen varassa.


    • moomio

      aikoinani 4 ällää ja 2 ämmää (silloin oli 6 ällää max).
      Suurimman osan elämääni olen tehnyt paskahommia Ruotsissa.
      Ja nyt alkaa kädet/jalat/selkä olla paskakunnossa.

    • Pike51

      Paljon onnea vaan "ällistä". Itse aikoinaan C:n ylioppilaana olen päässyt esimiesasemaan ja nähnyt enemmän ja vähemmän "älliä" saaneita. Jotkut liian viisaat eivät vain sovellu työelämään, mutta ei ole toki sääntö. Mieluummin tietysti olen valinnut niitä, joilla "leikkaa" kuin niitä, joilla ei "leikkaa". Toivottavasti päädyt jatko-opiskelussa ja työelämässä itsesi näköiseen paikkaan. Älä aliarvioi keskinkertaista esimiestä. Hänellä saattaa olla myös toisenlaista "älliä". Paljon onnea ja menestystä Sinulle ilman sarvia ja hampaita!

      • Tuski

        Samaa mieltä. Yliopistossakin tutor-opettaja sanoi, ettei se vitosten suora näytä aina hyvältä työtä hakiessa. "Liian hyvät" arvosanat voivat kertoa siitä, että sosiaaliset taidot ei ole ihan samaa tasoa ja niitä taas tarvitaan työelämässä.


      • minulla
        Tuski kirjoitti:

        Samaa mieltä. Yliopistossakin tutor-opettaja sanoi, ettei se vitosten suora näytä aina hyvältä työtä hakiessa. "Liian hyvät" arvosanat voivat kertoa siitä, että sosiaaliset taidot ei ole ihan samaa tasoa ja niitä taas tarvitaan työelämässä.

        Se on muuten hassua miten sitä silloin yo-kirjoitusten aikaan tuntui maailman tärkeimmältä asialta kirjoittaa niitä älliä, ja miten kamalat paineet oli niistä tuloksista. Tuntui kun koko elämä olisi niistä kiinni! Ja sitten oli kamalia alemmuuskomplekseja niitä kohtaan ketkä jossain onnistuivat paremmin kuin itse. Mutta näin jälkeenpäin ajatellen koko vouhotus tuntuu jossain määrin jopa naurettavalta. Ne yo-arvosanat eivät ole ollenkaan niin ratkaiseva tekijä kuin sitä itse tuoreena ylioppilaana luulee. Tottakai siitä on apua jos kirjoitaa hyvin, niinkuin itsellenikin on ollut siitä apua opiskelemaan hakiessa, mutta ne eivät ole koko totuus. Yhtä tärkeää on myös mm. se millaiset sosiaaliset taidot ihmisellä on ja sitä asiaa ei voi yo-tuloksilla korvata. Älykkyyttäkin on erilaista, ja kaikkea ei missään nimessä voi mitata arvosanoilla.

        Mahtava tuloshan tuo 11 ällää on eli onnittelut vaan kyseiselle henkilölle ja kaikille muillekin uusille ylioppilaille! Mutta täytyy tosiaan aina pitää mielessä että ne arvosanat harvoin yksistään ovat tae mistään pidemmän päälle.


    • sottahane

      Koko lukio ja ylioppilastouhu on täysin yliarvostettua. Käyt koulua kolme vuotta ja kaverilla on jo ammatti ammattikoulusta samassa ajassa ja itsellä vain yo-paperit. ammattilukiossa on sentään jotain järvenhiventä. Mitä tuleva työntekijä tekee tiedolla milloin napoleon kuoli? Jos asiaa kiinostaa, sen voi amis lukea kirjoista vapaa-ajalla.

      • 45

        Kyllä kateellisia Suomessa riittää. Sopii itte tehdä perässä, ei onnistuisi monelta??


      • Tuski

        Näinpä, kyllä se kateus huokuu niiden amislaisten puheista todella voimakkaasti. Itse kun olin juuri saanut lakin, niin yläasteaikainen kaveri tuli onnittelemaan toteamalla että et sä ole mitään, hän sentään valumallinvalaja! :D Hiukan nauratti.
        Kritisoida voi vain lukion käynyt, jolla ihan aidosti kokemuksen kautta kumpuaa se ketutus niistä "perkeleen tärkeistä" kursseista jotka silti kahlasi läpi. Ei se joka ysillä halusi päästä helpolla. Eikä sitä voi mitata paperilla millaisen muutoksen lukio saa parhaimmillaan aikaan keskenkasvuisissa ihmisissä. En jaksa uskoa että amiksessa kannustetaan ajattelemaan kriittisesti ja pohdiskelemaan maailmanmenoa.

        Mutta siis lukion pointtihan on se, ettei jäädä jumittaan sen jälkeen vaan yleensä jatketaan yliopistoon tai ammattikorkeaan opiskelemaan lisää, siinä vaiheessa vuorostaan niitä amiksia voi harmittaa kun toinen on noista on valmistunut.


      • Mitä sanoo amis?

        Kyllä sitä kuule aika moni amiksen käynyt joutuu sen jälkeen vielä ammattikorkeassa istumaan. Ainakin jos haluaa, että tulevat työnantajat ovat jotain muuta luokkaa, kuin paikallinen Teboil ja ABC. Ei varmaan ole siellä jatkokoulutuksessa hirveästi väliä, että valmistiko se edellinen koulu suoraan ammattiin vai ei?

        Kyllä siinä lukiokoulutuksessa mielestäni jotain "järvenhiventä" on. Esimerkiksi historiaa opiskellessa pointti ei olekaan muistaa milloin Napoleon kuoli, vaan pikemminkin oppia itse ajattelemaan kuinka Napoleon on vaikuttanut nyky-Eurooppalaisen yhteiskunnan kehitykseen. Tarkan vuosiluvun muistaminen ei ole niinkään tärkeää, vaan kuolinhetken sijoittaminen senhetkiseen maailmantilaan.


    • "tavis"

      On se hyvä että noita tuollasia ihmisiä löytyy. Voisin olla kateellinenkin, mutta en: onhan se hyvä että maailmassa on näitä lahjakkuuksia, jotka sitten tekevät kaiken aivotyön ja keksimisen. Itse ei tarvitse murehtia, käy vaan töissä, tienaa rahaa ja nauttii elämästä.

      Ei ole opiskelupaikkaa tiedossa, en edes tiedä minne hakisin. Ei se minua haittaa, kesätyö on plakkarissa joten rahaa tulee. Armeijan jälkeen opiskelen varmaankin johonkin käytännönläheiseen alaan, josta pääsee nopsasti töihin.

      Toivottavasti ei heitä lahjojaan turhaa, yhteiskunnalle on kyllä hyödyksi tollaset.

      Niin ja kirjotin C:stä E:hen tuloksia, paitsi pitkän matskun reputin.

      • tuttutyyppi

        Tunnen tuon tyypin ja voin kertoa että pojalla ei ollu vapaa-aikaa lainkaan :) ja koulussa valitti 9 numeroista. Olisi tahtonut kovasti 10.


    • Entinen johtaja

      Kävin kouluni 60- 70 luvuilla. Silloin oli keskikoulu, jonka suoritin rimaa hipoen joka toisen luokan tuplaten.
      Lukiota kävin vanhempien pakottamana puoli vuotta. Koulu oli yhtä helvettiä, jatkuvat suorituspaineet
      päällä. Jonkinlainen keskittymis/ lukihäiriö kiusasi. Kaikki muu kuin kouluaineet kiinnostivat. Sen ajan opet
      osasivat vattuilun ja masentamisen, sinusta ei ikinä tule mitään tyyliin. Vietät loppuelämäsi laitoksissa.
      No, sehän lisäsi sisua.

      Koulusta päästyä aloitin heti pienimuotoisen yritystoiminnan, aluksi rakennus-siivousta. Sitten ammatti-
      kurssien jälkeen muuraus ja laatoitus firman pyöritystä aliurakointina. Myyntiin tehtiin 1-2 rivitaloa / vuosi.

      Parhaillaan oli töissä ympäri maata pari sataa työntekijää, eihän se sinänsä paljon ole, mutta liikevaihtoa kertyi ihan mukavasti, sen verran, että ei enää iältäni 57 v. tarvitse panna rikkaa ristiin, Poika hoitaa operatiivisen johtamisen. Hallituksen puheenjohtajan toimet hoituvat läppärillä Espanjan asunnosta.
      Kesäisin aika kuluu kalastellessa lapsenlasten kanssa Saimaan mökillä. Hyvin on mennyt ilman tutkintojakin.

      Tämä vaan esimerkkinä siitä, että eivät ne ällät ylioppilastodistuksessa vielä mitään johtajan töitä tuo.
      Kyllä se on armoton ja kova työ, nykypäivänä vielä enemmän kuin ennen. Silloin ei ollut ulkomaista kilpailua kuten nykyisin. Koulunkäynti, silloin kun pää sen kestää on tietenkin hyvästä, en sitä väheksy,
      mutta menestymiseen työelämässä vaaditaan paljon muutakin. Mikään ei tule ilmaiseksi.

      • yopiila

        jos olisin neljässä vuodessa kirjoittanut.

        kirjoitin kuitenkin kolmessa vuodessa, eli siinä ajassa, missä YO-tutkinto KUULUU SUORITTAA!

        nykyaikana vissiin saa ylimääräisiä vuosia ihan tuosta vaan. puhumattakaan joistakin kaksois-tai kolmoishölynpölytutkinnoista. roskaa.

        arvostan aitoa älykkyyttä, viisautta ja järkeä. en arvosta ulkoa opettelua, mutta nostan kuitenkin silti hattua niille jotka jaksavat laittaa itsensä likoon hyvien todistusten puolesta.

        kaikki tekevät niin kuin tekevät.


      • j323
        yopiila kirjoitti:

        jos olisin neljässä vuodessa kirjoittanut.

        kirjoitin kuitenkin kolmessa vuodessa, eli siinä ajassa, missä YO-tutkinto KUULUU SUORITTAA!

        nykyaikana vissiin saa ylimääräisiä vuosia ihan tuosta vaan. puhumattakaan joistakin kaksois-tai kolmoishölynpölytutkinnoista. roskaa.

        arvostan aitoa älykkyyttä, viisautta ja järkeä. en arvosta ulkoa opettelua, mutta nostan kuitenkin silti hattua niille jotka jaksavat laittaa itsensä likoon hyvien todistusten puolesta.

        kaikki tekevät niin kuin tekevät.

        Jeesus Kristus on Jumala ja Hän rakastaa sinua niin paljon että kuoli syntiesi sovitukseksi.Usko Jeesukseen niin saat elää IKUISESTI !!! Lue Raamattua !!!


      • Entinen johtaja
        j323 kirjoitti:

        Jeesus Kristus on Jumala ja Hän rakastaa sinua niin paljon että kuoli syntiesi sovitukseksi.Usko Jeesukseen niin saat elää IKUISESTI !!! Lue Raamattua !!!

        Luetaan, myös Koraania.


      • Calma -000-
        j323 kirjoitti:

        Jeesus Kristus on Jumala ja Hän rakastaa sinua niin paljon että kuoli syntiesi sovitukseksi.Usko Jeesukseen niin saat elää IKUISESTI !!! Lue Raamattua !!!

        kuinka tullaan pedofilistiksi.


      • sdfsferfe
        Calma -000- kirjoitti:

        kuinka tullaan pedofilistiksi.

        ..pedofiiliksi?


    • vanha äiti

      Onnea ja siunausta kaikille uusille ylioppilaille ja myös heille, jotka reputtivat! Lukio on rankka paikka ja joka todistuksen sieltä saa on tehnyt suuren työn. Jotkut lahjakkaat saattavat selviytyä siitä heloplla, mutta useimmilta se vaatii ahkeruutta ja vaivannäköä. Pääasia, että itsetunto kestää kolhut ja todistus ei ratkaise elämän kulkua, oikea asenne tärkeä. Kesää kaikille!

    • Onnekas tyhmä

      ja potta keikahtaa väärin päin. Viisauden ja hulluuden raja on häilyvä.
      Tunnen kaksi miestä,jotka ovat olleet koulussa tosi hyviä ja saaneet hyvät arvosanat. Nyt potassa heittää,välillä sinne tänne.

    • Insinööri2

      ...tämä ylioppilaiden yliarvostus. Ei varmaan missään muualla arvosteta ylioppilaita niin paljon, kuin Suomessa! Miksi näin tehdään? Eihän se ole periaatteessa se viimeinen koulutus. Eikös seuraavan asteen koulutusta pitäisi arvostaa vielä enemmän. Mitä v***n väliä sillä on jos nyt pääsee ylioppilaaksi, koska se ei kuitenkaan ole niin "arvokas", kuin yliopisto- tai AMK -tutkinto. Muualla euroopassa sentäs osataan arvostaa yliopistojen ja AMK:n käyneitä enemmän. Suomessa tullaan jälkijunassa, eikä tää hössötys ole muuttunut 10 vuoteen...

    • LEMCBA

      Itse keskityin lukioaikanani pääasiassa kahvilla istumiseen, bileissä ryyppäämiseen ja muijien nussimiseen. Kouluasioihin en panostanut pätkääkään, kirjoituksiinkin luin hulppeat 0 minuuttia. Paperit tuntuivat ilmestyvän itsestään käteen kävelemällä ovesta sisään ja toisesta ulos. Pelle mesta koko laitos, jos on vähänkään lepakkoja tapulissa.

    • Pari kaveriani oli näitä 7 L:n oppilaita, ja molemmilla kävi oikeastaan sama; intin jälkeen ei opiskelu enää maistunut.

      Kyllä jos noin kova menestys on, pitää muistaa ettei kyse ole vain älykkyydestä, vaan yleensä psyykkisistä traumoista (esim. saanut hyväksyntää vain suoritusten kautta) jotka pakottavat suoriutumaan. 10 miinuksen jos saa niin vanhemmat ovat, että "ihan hyvä" tai jos 9½ tulee niin kysytään "miksi?"

    • rennolla asenteella

      on se kumma juttu, miten paljon nostetaan haloota noista L:istä. itse kirjoitin viime vuonna hyvillä arvosanoilla (E:tä ja M:ää kaikki 6 ainetta), ja silti monet kummastelivat, että miten voin olla tyytyväinen kun ei yhtää L:ää tullut, vaikka lukiotodistus oli kiitettäviä täynnä. Pääsin suoraan yliopistoon haluamalleni alalle. Eli ei välttämättä tarvitse huippupapereita kirjoittaa saavuttaakseen haluamansa :)

    • hajanaisuus

      voi johtaa harrastusten vajanaisuuteen. Naurettavaa kyllä, myös teologiaa opiskeli Faust, v.Goethena.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1902
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1363
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1250
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1225
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1150
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1091
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1045
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 13
      1010
    Aihe