Onko olemassa mitään tehokasta keinoa erottaa sukupuoliristiriita ns. Peter Pan -syndroomasta?
Jos nyt ajatellaan että keskimäärin naisen elämä on lähempänä lapsenomaista elämää kuin miehen (vapaampi tunteiden ilmaisu, leikittely esim. vaatteilla, alempi seksuaalivietti, lähempänä "ihmisen kantamuotoa" oleva ulkonäkö/ruumiinrakenne muutenkin), ja niiltäkin osin kuin ei ole, naisella on paljon suurempi kulttuurillinen ja biologinen liikkumavara (esim. lapsenomaiseen, huolettomaan elämäntyyliin kuuluu mielestäni olennaisesti, että ei ole mitään ulkonäköpaineita, ja nainen näyttää kohtuu hyvältä ilmankin mitään laittautumisia, kun taas miehellä pukkaa karvaa joka kolosta ja niille on tehtävä jotain jotta olisi lapsenomaisen kepeä olo (tässä mielessä perinteiset sukupuoliroolit ovat mielestäni aika perverssejä, koska nimenomaan MIES tarvitsisi sitä ulkonäköpanostusta!)), niin eikö sellaisen elämäntyylin viettäminen käytännössä edellytä että sukupuoli on nainen?
Jos tarkoitus hoidoissa on kuitenkin kaikilla tulla sellaiseksi että voi elää maailmassa itsensä näköisesti ja sosiaalisesti hyväksyttynä, niin sietämätön kaipuu tuollaiseen elämäntyyliin ja näkemys siitä että se voidaan saavuttaa vain vaihtamalla fyysistä ja sosiaalista sukupuolta kertoo mielestäni MtoF-transsukupuolisuudesta.
Itselläni on tilanne näin, ja sukupuoliristiriidan laukaisi murrosiässä äänen madaltuminen örinäksi (joka ihan kuulostaakin siltä että tällä äänellä ei mitään herkkää, epävarmaa, hienovaraista ja söpöä sanota, vaan murahdellaan perinteiseen miestyyliin ja sanotaan asiat suoraan kuten ne ovat toisten tunteista piittaamatta), karvankasvu (joka saa minut pitämään itseäni vastenmielisen näköisenä mutanttina ja ikään kuin viestii siitä että miehen paikka on jossakin armeijassa jossa ulkonäkö on totaalisen yhdentekevä asia), sekä seksihimot (joskus en saa seksuaalisia mielikuvia pois mielestäni useaan tuntiin ellen voi masturboida, esim. bussi/junamatkoilla, luennoilla, ja siinä menee tajuttomasti aikaa hukkaan). Ihmettelen suuresti, miten normaali mies kestää tällaista? Vai ovatko ne tavanomaisia transsukupuolisuuden oireita?
Peter Pan -syndrooma?
8
658
Vastaukset
- olen ajatellut
tuon ihan päin vastoin. Olen ftm ja mietin aluksi entä jos minulla on vain PP-syndrooma, koska miehethän saavat olla ikuisia pikkupoikia ilman mitään naisten ulkonäköpaineita ym ym....
- Kolmois-S
Naisista on heteromiehille ylläpidetty skeptaakkeli, joka ei vastaa todellisuutta. Ihmiset, jotka kokevat yhteenkuuluvuutta tähän illuusioon ovat kai lähinnä drag-queeneja.
- 6+4
Minulla ainakin on tuollainen "elän lapsuutta nyt kun se jäi elämättä"-syndrooma, mutta tämä johtuu lähinnä kai siitä etten saanut elää lapsuuttani tyttönä ja kasvoin "kieroon", mikä tosin ei haittaa sillä elämäni on nykyään elämisen arvoista ja "kieroutumat" tuovat siihen vaan maustetta. Tästä tutkimustiimikin aikanaan sanoi että olen "henkisesti keskenkasvuinen" ja ymmärsivät sen johtuvan menetetystä lapsuudesta. Minä kun en pystynyt edes elämään onnellista lapsuutta poikanakaan saati sitten tyttönä kuten olisi pitänyt, mutta en ole katkera, pääasia että nykyään on kivaa. Tunnen monia kaltaisiani cisnaisiakin ja muutaman cismiehenkin sekä joitain meikäläisiäkin, itseasiassa ihmettelen suuresti tälläisen harvinaisuutta transsukupuolisilla sillä transsukupuolisiltahan yleensä riistetään koko ns. "onnellinen lapsuus" oletusarvoisesti.
Syy sukupuolenkorjaukseeni oli puhtaasti fyysisten ominaisuuksien muokkaaminen jotta tulisin luetuksi oikein ja voisin elää ihmisarvoista elämää. En koskaan pystynyt olemaan mies, vaikka kuinka väkisinkin yritin jo pelkästä käytöksestäni kaikki miehet heti tajusivat etten ole mies ja siitä tuli neidittelyä, kiusaamista ja homottelua. Hassua kun nykyään tulen hyvin toimeen myös miesten kanssa, mutta se johtunee siitä etteivät he kohdista minuun miehisiä odotuksia.
En usko, että kukaan hakeutuisi tutkimuksiin pelkästään tuollaisten syiden takia. Omat oireesi kuulostavat aika tavanomaisilta sukupuolidysforian oireilta, lukuunottamatta tuota seksijuttua, mutta ei sekään harvinaista ole etenkin jos noihin pakonomaisiin seksihaluihin liittyy naisellisuuden fetistisointi.- l.o.l.i.t.a
että olen TS koska nykyinen elämäni tuntuu paskalta enkä näe muuta parannuskeinoa tälle kuin sukupuolen vaihtaminen, mutta että tuo tietynlaisen elämäntyylin perään obsessointi todennäköisesti karisee siinä matkan varrella, ja saatankin päätyä olemaan ihan normaali nainen ulkonäköpikkutarkkuushörhöilyineen kaikkineen?
Paljon mahdollista kyllä. - Petra Pan
l.o.l.i.t.a kirjoitti:
että olen TS koska nykyinen elämäni tuntuu paskalta enkä näe muuta parannuskeinoa tälle kuin sukupuolen vaihtaminen, mutta että tuo tietynlaisen elämäntyylin perään obsessointi todennäköisesti karisee siinä matkan varrella, ja saatankin päätyä olemaan ihan normaali nainen ulkonäköpikkutarkkuushörhöilyineen kaikkineen?
Paljon mahdollista kyllä.Minusta taas Peter Pan -syndrooma tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, että kyseinen henkilö haluaisi pysyä myös ulkoisesti lapsena ilman niitä murrosiän tuomia rasitteita. Se on ihan hyvin mahdollista, jos vaan saa pituutta riittävästi ennen murrosiän alkua. Pojat on poikia -sanonta on vanhanaikainen todellisen Peter Pan -syndrooman rinnalla!
- 19+15
l.o.l.i.t.a kirjoitti:
Paljon mahdollista kyllä.Ei karissut minullakaan omat "poikkeavuuteni", päinvastoin ne vahvistuivat, mutta mitä ihmeen väliä sillä loppuenlopuksi on katoavatko ne vai eivät? Ei se sukupuoli ole mikään elämäntapa-asia. Naisia on erilaisia. Itse olen "ulkonäköpikkutarkkuushörhöilijä", mutta tunnen monia naisia jotka eivät ole ja toisaalta miehiä jotka ovat eikä sillä mielestäni ole mitään tekemistä varsinaisesti naiseuden kanssa. Obessioita ja unelmia taas on varmaankin meillä kaikilla ihmisillä eikä sitä varsinkaan nykyään niin kummallisena pidetä jos ne ovat tavallisista stereotypioista poikkeavia.
Ei sua kukaan pakota olemaan mikään stereotyyppi(paitsi tutkimuksissa se on sitten hyväksi, mutta on ihmiset nekin päässyt läpi ilman stereotypiointiakin) ja voin näin "normaalin epänormaalina" naisena sanoa, että naisella on kyllä liukumavaraa sukupuoliroolin suhteen enemmän kun miehellä. Stereotyyppisen naiseuden lokerot toki ovat stereotyyppisen mieheyden lokeroita ahtaampia, mutta toisaalta nainen saa olla lähes niin poikkeava kuin haluaa ilman sen suurempaa pelkoa tai syrjintää, korkeintaan putoaa pois trendiporukoista, ei sen pahempaa. Epäilenkin, että tuo roolillinen liukumavara johtuu yhteiskuntamme epäkohdista liittyen naisen uskottavuuteen, nainen ei vaan yleensä ole uskottava, ei miesten silmissä eikä edes toisten naisten. Naisten hörhöilyt ja toisaalta valitettavasti myös saavutuksetkin ohitetaan aina olankohautuksella.
Tärkeintä on kuitenkin että teet niikuin itsestäsi hyvältä/oikealta tuntuu ja löydät paikkasi tässä maailmassa. En nyt oikein ymmärrä mikä on ongelmasi pohjimmiltaan, mutta jos se on pääasiassa kropassa ja sinusta tuntuu että sinun olisi parempi elää naisena etkä oikein pysty ajattelemaankaan itseäsi minään miehenä niin ehkä se sukupuolenkorjaus on oikea vaihtoehto sinulle, mutta tee valintasi kuitenkin viisaasti ja ihan itse sillä voit käytännössä tehdä sen vain kerran.
Transsukupuolisuuteen tosin kyllä yleensä liittyy vahva tunne siitä että on oikeasti nainen ja/tai halu olla nainen, onko itselläsi tälläisiä tunteita vai tuntuuko sinusta että voisit olla tai olet mies? Ennenkaikkea kysymys on siitä pystytkö miehenä(ja miehen kropassa) olemaan oma itsesi vai tuntuuko, että eläisit kolmannesta persoonasta elokuvaa tai jonkun toisen elämää? Oliko sinulla lapsena jo tälläisiä tunteita jos sinulla niitä ylipäätänsä on? Entäpä onko sinulla ollut koskaan dysforiaa sukuelimiäsi kohtaan ja/tai tuntuuko siltä että sinulla pitäisi olla rinnat? Mikä ylipäätään on se kaikkein pohjimmaisin syy miksi haluaisit sukupuolenkorjausta?
Siinä nyt jotain mietittävää, mutta oikeasti sinun täytyy itse päätttää mitä elämälläsi ja eikä kukaan muu kuin sinä itse osaa kertoa kumpi sukupuoli on sinulle se oikea. - 7+19
Petra Pan kirjoitti:
Minusta taas Peter Pan -syndrooma tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, että kyseinen henkilö haluaisi pysyä myös ulkoisesti lapsena ilman niitä murrosiän tuomia rasitteita. Se on ihan hyvin mahdollista, jos vaan saa pituutta riittävästi ennen murrosiän alkua. Pojat on poikia -sanonta on vanhanaikainen todellisen Peter Pan -syndrooman rinnalla!
Eikö muuten Peter Pan -syndroomaiset pelkää myös pituuskasvua? Pituushan on aikuisuuteen kuuluva asia.
Ainut milllä tuollainen on mahdollista on systeemaattinen kropan muokkaus(orkiektomia/ovariektomia ennen murrosikää) ja hormonihoito jossa estetään mm. kasvuhormoneja. Silloinkin tulokset voivat vaihdella, tälläisiä menetelmiä on jopa joskus kokeiltu ihan oikeasti kehitysvammaisilla lapsilla kun on haluttu tehdä heistä ikuisia lapsia jotta vammankin voisi laittaa lapsuuden piikkiin ja heillä olisi sosiaalisesti helpompaa. Lopputulos vaihtelee lapsen ulkonäön ja kääpiön välillä, mutta ikääntymisen huijaaminen ei tietenkään koskaan onnistu loppupeleissä. - Kolmois-S
Ei kannata hirttäytyä diagnooseihin, eikä kannata nähdä omaa elämänhistoriaansa minkään diagnoosin -transdiagnoosinkaan- kautta.
Kaikki psykologiset diagnoosit ovat sitä paitsi pohjimmiltaan joittenkin oikeaa työtä tekemättömien ukkojen keksintöjä.
Minusta on täysin oikein olla haluamatta "aikuistua". Suosittelen lämpimästi netistä löytyvää kirjaa "Days of War, Nights of Love" ja erityisesti sen lukua B, missä käsitellään porvareita.
Porvarilliset arvot tunkevat joka tuutista ja elämä haaskautuu oravanpyörässä. Porvari uskoo, että kuoleman jälkeen annetaan hassatun elämän tilalle uusi. Ei anneta. Siksi on fiksua käyttää tämä elämä itselleen hyödyllisesti, lasten kielellä - kivaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 963860
- 713165
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?632939Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?282876- 622722
- 412675
Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk192360Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.672242- 312127
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim282001