Hankala työnantaja

K.L.

Opiskelen oppisopimuksella maatalousalaa, nyt kahtena viime päivinä työnantajani on heittäytynyt todella omapäiseksi. Kevät ja kesä on kiireistä aikaa maaseudulla, minun pitäisi saada osallistua erilaisiin peltötöihin, mutta pomo on sitä mieltä että hän ei rupea opettamaan vaikka keväällä oppisopimusta solmiessamme lupasi ja lupasi. Pomon mielestä olen vain ja ainoastaan sidottu navettatyöhön. Kuulemma työnteko on se ykkösasia ei oppiminen, hän on työnantaja ja hän määrää jne jne. Mutta tässäpä iskee kinkkiset paikat sillä joudun ensi vuonna antamaan näyttötutkintoja eri työvaiheista, mutta mitenkäpä annan kun ei ole opetettu. Eikös oppisopimus ole juuri sitä että työnantaja toimii ns.opettajanakin. Pomolla on niin periksi antamaton luonne että en enää tiedä mitä tehdä. Pomo on laskenut aivan liian paljon minun varaani, hän kuulemma tekee rehua kesällä ja minä hoidan karjan. Minulla on aivan hirveä stressi, en haluaisi tämän menevän näin. Minulla on ihan sellainen olo, että olen työnantajalleni orja. Ei kai tässä auta muu kuin ottaa ensi viikolla yhteys oppisopimustoimistoon. Eilenkin illalla itkin itseni uneen, tykkään tosi paljon työskennellä eläinten parissa ja tavoitteenani olisi valmistua tietenkin. Pomo ei taida ottaa tätä minun oppisopimustani tosissaan, hän määrää. Pomo saa koulutuskorvaustakin muutaman sata euroa kk:dessa, ihan tyhjästä kun ei suostu minua opettamaan, karjanhoitotyö on minulle jo monelta aikaisemmalta vuodelta niin tuttua työtä, että jos teen vain ja ainoastaan tätä, niin en minä tässä opi mitään uutta! Mitä siis tehdä??? Pakko purkaa jonnekkin tätä tuskaa, tänäänkin minulla olisi ollut työpäivä mutta viime yön valvottanut migreenikohtaus on vienyt minulta voimat joten sairasloman sain täksi päiväksi, ja tästähän pomo oli oikein mielissään...

3

552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä-

otat yhteyttä oppisopimustoimistoon ja kerrot tuon saman sinne. Ei ole todellakaan oikein, että olet ilmainen "orja" siellä ja työnantaja nostaa koulutustuet. Teillä on kirjallinen sopimus siitä, että hän perehdyttää ja opastaa sinua näyttötutkinnon mukaisiin ERI työtehtäviin. Vaadi ohjausta sillä sitä sinun on saatava jo oman etusi vuoksi...jos et hallitse asioita, se vaikuttaa näyttöjen arvosanoihin. Pahimmassa tapauksessa työnantaja voi kyllä "kostaa" tuossa vaiheessa kun arvosanoja annetaan...(näin kävi itselleni kun meillä ei ta:n kanssa sukset luistaneet) mutta älä missään nimessä anna periksi ja suostu kaikkeen!! Oppisopimus on hyvä tapa saada ammatti, mutta paljon on vielä puutteitakin...työnantajat voivat heittäytyä aivan mielivaltaisiksi...:/

• marhes

niin aikamoista.
      tyttäreni on työharjoitelussa.ilmeisesti ns.työnantaja olisi halunnut jo hyvinosaavan työntekijän.
      alku meni kait joten kuten. mutta mitään opetusta ei kuitenkaan ole saanut ja kun ei työ ole mennyt
      hyvin ja seura ei mielyttänyt niin arviointi tilaanteessa tuli vain haukkuja..
      miten voi olla että yritetään viedä kaikki itsetunnon rippeet. no ilmeisesti siihen paikkaan ei varmaan
      enää ketään laiteta harjoitteluun. voihan sitä neuvoa ,mutta jos saa jotain kiksejä että on ilkeä niin..
      no ehkäpä joskus törmään tähän työnantajaan niin käsken hakeutumaan hoitoon.
      tyttärelleni sanoin että mikä ei tapa se vahvistaa.

• 10mgtab

Toivottavasti olet jo saanut asiasi järjestykseen, mutta sinähän olet siellä selvästi lisäämässä vahvuuksia työvoimana kuin saada olla opiskelijana.Joten ilman muuta asiat on pystyttävä sopimaan.

Nyt on tietysti aivan hirveä kiire pomollasikin ja oppimiseen kuuluu myös osata arvioida sen tyyppisiä tilanteita kuin vaatia oikeuksiaan hetkenä, jolloin kukaan ei ehdi niitä miettimään. Joten oletko aivan varma, etteikö pomosi ota huomioon opintojasi luppoisampana aikana? Mieti sitäkin ennen kuin pimahtelet kahden päivän perusteella.

Jos alueella ei ole tarjolla muita vastaavia paikkoja olet aika pahassa paikassa, jos et voi vaihtaakaan. Tosin mitä pienemmässä "organisaatiossa" olet sitä enemmän olet pomon persoonallisuudenkin varassa, jolloin joudut luovimaan hänen kanssaan melko lailla. Jos et sitä jaksa, olet väärän ihmisen kanssa tekemisissä. Työ on tosi vaikeaa, jos kaksi ihmistä ei pysty tulemaan toimeen keskenään.

Voisit oma-aloitteisesti laatia oppimissuunnitelman pomollesi. Tunnet kuitenkin talon tavat, niin osaat arvioida mihin väliin peltotöiden harjoittelu mahtuisi. Mitä paremmin osaat asiasi perustella, sen helpommin asia menee toisellekin perille. Marina ei johda mihinkään :)

Yleensä oppisopimus pitää työnantajalla melkoisen maksuvastuun. Hän saa ns. opetuskorvausta eli maksaa alan peruspalkasta muistaakseni n. 70 -80 %, joten et sinä hänelle aivan ilmainen pitäisi olla. Tietty jos asutte jossakin korvessa, jossa eletään valtion tukien varassa joka yrityksessä, olen tietysti väärässä, mutta täällä etelässä oppisopimus ei mikään työnantajan ilmainen etu todellakaan ole. Siksi siihen kuuluu myös sitäki työtä, mitä jo osaa tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      320
      7600
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1853
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      56
      1181
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe