Miksi meille on laitettu rajoittimet? Mopon tehotkin siinä vähen

tyy vaarallisesti !

Miksi mopojen moottoreihin laitetaan nopeusrajoittimet ?

Eihän autoihinkaan ole sellaisia laitettu, eikä moottoripyöriin, vaikka sehän olisi kätevästi estämässä ylinopeus ajoa, kun sitä ei kerran saa ajaa, kun tien varsilla aina on näitä liikennemerkkejä, jotka kertovat kuinka paljon nopeutta saa olla.

Miksi mopoille on sitten säädetty pakolliset moottorin nopeusrajoittimet ?, kun me mopoilijat osaamme myös hallita nopeutta kaasukahvaa vääntämällä kuten tekee moottoripyöräilijätkin, että miksi meille mopoilijoille on keksitty tälläinen haittatekijä, että en tosiaan ymmärrä ?

Sen ymmärtäisin, jos olisimme ikäänkuin autokoulussa kuten ruotsissa, että siellä on saanut (en tiedä onko nykyään enää sellaista) ajaa sellaista autoa, joka ei kulje yhtä nopeaa kuin muut autot, että sillä tavalla on päästy liikenteeseen opettelemaan, että sellaisen moottorinnopeusrajoitus käytännön näin ymmärtää, mutta jos on jo käyty esim. autokoulu autolla ajoon, kuten itse olen, niin miksi meidänkin on ajettava mopolla jotain ihme 45km/t:ssa, kun mopo kulkisi ihan helposti enemmänkin, ja kestää nopeamman ajonkin yhtälailla kuten kestää 45:n nopeuden, että tiet eivät muutu huonommiksi, jos ajetaan hieman nopeampaa, eli jotain 60km/t:ssa olisi hyvä nopeus, että silloin ei oltaisi autoilijoiden riesana, vaan saataisiin kulkea mopoilla hyvillä mielin, ja siis liikenteessä olo olisi sujuvampaa ja silloin ei enää tarvitsisi ajaa pyöräteitä, kuten meillä täällä Oulussa vielä joutuu tekemään, kun mieluimmin ajan pyöräteitä, kuin olen tien tukkona autojen seassa, sillä nopeudet eivät riitä autoille, että jäävät jonoksi perääni tai ohittelevat kielletyillä alueilla, että sellaista ei ole mukava seurata, ja syy on se minun moponi nopeus, joka oli viime viikollakin vielä 35km/t:ssa, kun oli vielä sisäänajonopeus menossa, että nythän hieman ajo on parantunut, kun ei tarvitse mittaria seurata, että ajan niin lujaa kuin pääsee, eli 47,5km/t:ssa kulkee, ja se tuntuu ihan hyvältä vauhdilta, mutta hieman haittaa aina se, että kun olen kiihdyttämässä maksimi nopeuteen, niin se meno tyrehtyy kuin ottaisi jonkun hinaukseen, ja sitten moottori ikäänkuin polkee paikoillaan, että siellä on joku este, joka estää sen nopeuden kiihtymisen vaikka siis rahkeita sille kiihtymiselle vielä olisi, että minusta ei ole hyvä tuommoinen juttu ollenkaan, kun moottorin äänet kuullostaa normaalilta silloin kun ei aja kaasu pohjassa, jolloin siis säätää itse sen nopeuden sillä kaasukahvalla, ja sitten kun on pohjassa, niin se ikäänkuin polkee paikoillaan, että minusta tuo ei ole hyvä juttu, että tämänkin takia olisi nopeusrajoittimet mopoista poistettava, ja annettava näiden ihmisten, jotka mopon kaasukahvaa vääntävät itse päättää ajavatko ylinopeutta vai sitä kulloisenkin tien nopeusrajoitusta kuten muutkin liikenteessä olijat saavat ihan itse nopeutensa määrittää.

8

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vihainen ajaja

      Todella idioottimaista touhua nuo rajoitukset. Itse autolla ajaessani totta tosiaan saan kirota kun mopoilijat ajelevat 45km/h edessäni ja aiheuttavat jumalattoman letkan. Perkele lisää tehoa vaan, ei nykynuoriso mitään puupääsakkia ole, vaan samallaista kuin aina ennenkin. :D

    • mitämieltäsitämieltä

      No mopon nopeus on rajoitettu koska 15v. teini ei todellakaan osaa käsitellä mopoa suuremmissa nopeuksissa, ei tarpeeksi tarvittavaa tietoa/koulutusta (kun kortin saa vain katsomalla koneelta kuvia...) ja näiden lisäksi suurin osa näistä teineistä on niitä epäkypsiä huristelijoita jotka ajavat ylinopeutta.

      "- - päättää ajavatko ylinopeutta vai sitä kulloisenkin tien nopeusrajoitusta kuten muutkin liikenteessä olijat saavat ihan itse nopeutensa määrittää. "

      Ongelma onkin siinä, että aikuinen ymmärtää tämän mutkikkaan matemaattisen yhtälön jossa nopeus on yhtä kuin vaaratilanne.

      • En totta vie !

        No, tähän kohtaa sitten voisi tehdä tälläisiä asetuksia, että joka on saanut esim. autolla ajokortin tai jonkun moottoripyöräkortin, niin tälläiset huristelijat saisivat luvan ajaa 60 tai 65km/t:ssa mopolla autoteillä, että pyöräteillähän ei moisia nopeuksia saisi ajaa, ja nämä mopoilijat, jotka vasta ovat 15v. tai ilman mitään autokoulun käymisiä, niin ne saisivat ajaa sitä 45km/t:ssa. Tällä tavalla erottuisivat kokeneet liikenteessä olijat vasta-alottelijoista, kun kaikille autokoulun käyneille annetaan korkeammat nopeudet mopolla ajoon.
        Onhan esim. näitä mopoja, jotka kulkevat 25km/t:ssa, ja niitä saa ajaa 15v. täyttäneet ilman mopokorttia, että sitten, kun ajaa mopokortin, niin saa ajaa 45km/t:ssa meneviä, ja kun on oikeat ajokortit autolla tai moottoripyörällä ajoon, niin nämä saisivat ajaa mopoilla, jotka kulkevat 65km/t:ssa. Ja, kun nämä ovat kuitenkin yhä mopoja eikä kevytmoottoripyöriä, niin näillä myös saisi ajaa pyöräteillä missä ajo mopoilla on sallittu, mutta nopeudet tietenkin sallituissa rajoissa.

        No, tässä kuitenkin uskon näin, että jokainen, joka mopolla lähtee ajamaan, niin oppii ajamaan jopa 65km/t:ssakin ja ihan hyvin pysyy tiellä, mutta sitten nämä seikat, että tunteeko liikenne sääntöjä tarpeeksi, niin tämän takia autojen seassa ajaminen mopoilla vaatisi liikennesääntöjen opettelua.
        Mutta, jos mopolla ajetaan pyöräteillä kuten vielä nykyään on sallittua, niin näille aloitteleville 15v-kuskeille 45km/t:ssa on se suurin sallittu nopeus ihan hyvä, mutta, jos 15v-kuski haluaa ja voi käydä autokoulussa ottamassa opetusta liikennesääntöihin ja ajo-opetukseen liikenteessä, niin sellaiset jo osaa sitten ajaa liikennesääntöjen mukaisesti, ja heillekin tulee sitten sallia tämä suurempi nopeus, eli 65km/t:ssa. Eli aloittelevat ajavat 45km/t:ssa, ja jos hankkii ajo-opetusta, niin saa luvan ajaa nopempaa kulkevaa mopoa.

        Mutta, kyllähän nykysäännöilläkin mopolla ajelee, mutta kun on näitä nopeuden rajoittimia asennettu suomeen tuleviin mopoihin, niin tämän takia mopoilla siis voi ajella suurempia nopeuksiakin kuin 45km/t:ssa, että tämän takia rajoittimet käyttöön vain näille aloitteleville kuskeille, että kokeneet kuskit saisivat ajaa niin lujaa kuin mopolla pääsee turvallisin rakenteellisin nopeuksin eli 65km/t:ssa.
        Minulle itselleni kyllä riittäisi n. viidenkympin vauhti, että sitä vauhtia on mukava autotien laidassa ajella, jos autot mene 80km/t:ssa ohitse, mutta jos joutuu ajelemaan mopolla autojen kanssa samoilla teillä näin kaupunkialueella, jossa autot ajaa 60km/t:ssa, niin silloin aina tulee mieleen, että mopojen nopeus saisi olla ainakin 60km/t:ssa, ettei jää jalkoihin, että ne ovat nämä kaupungin taajamassa ajelevat autot sen verran ärhäkköjä menijöitä, että eivät halua hidasteita eteensä lyhyilläkään tienpätkillä, että tuolla, kun lähtee ajamaan matka-ajoa maantielle, niin siellä on mukavempi ajaa tienlaidassa, kun ohituksetkin tapahtuu nopeammin, ja autot eivät jää siis taakse jonoihin, kun ohitse siis pääsee paremmin, kun vauhtieroa on enemmän jne.

        Autoihinkin pitäisi sitten laittaa näitä nopeusrajoittimia, kun en ymmärrä miksi mopot on se kohde, johon niitä saa lisätä, sillä sillä tavalla estettäisiin ylinopeudetkin tehokkaasti. Kuskihan se määrää sen vauhdin, että miksi mopokuski ei osaisi määrittää ajopelinsä vauhtia kulloisenkin tien sallittuun nopeuteen.

        Eli nopeus mopolla 50km/t:ssa on ihan hyvä, mutta nämä nopeusrajoittimet kummastuttavat, kun niiden vaikutus mopon moottorin saattaa olla myös haitallistakin. Minä olen etsinyt tietoa, että minkälainen nopeusrajoitin on minun mopossani, mutta sitä ei kerrota, ja täytyykin kysyä tuolta huollosta, johon sen vien taas, että tietääkö ne siellä ja kertovatko minullekin sen salaisuuden, että missähän se mopossani sitten on. Tuli vain mieleen, kun täytyisi sitten oppia ajamaan sen nopeusrajoittimen ehdoilla, että moponi olisi siis mahdollisimman vähän kuluttava, ja ei siis olisi vahingollinen se ajotyyli miten nyt tuolla hurruuttelen, että tälläisiä asioita ei meille tavallisille mopon omistajille ohjekirjat kerro, vaikka nämä asiat ovat hyvinkin tärkeitä tietää.


      • 13vuotta ajanu mopoa

        Mopolla pitää opetella ajamaan metsässä tai jossain sellaisessa paikassa, missä voi tulla äkkitilanteita. Mopoilijan pitää hallita mopo, ennen kun rupee ajamaan kovempaa, ja mopon nopeus saisi olla 60-70km/h.
        Lisäys mopon nopeusrajoittimet voivat hajottaa mopon, kokemusta on.


      • Pappatuntsa

        Nimittäin polkupyöräkin, 28 tuuman kapeilla renkailla, ottaa alamäessä helposti tuon 60km/h, mikä taas on erittäin paljon vaarallisempaa, koska sellainen kapea vanne saattaa paljon todennäköisemmin pettää kuin mopon vankka rengas. Eli polkupyörille myös nopeusrajoitus 45 km/h.

        Ja autoilijoille tarvittais myös ehdottomasti kypäräpakko, koska 120 km/h nopeudessa kolari voi tehdä pahaa jälkeä.


    • vitunmersut

      Meinasin tossa kuolla muutamapäivä sitte kun ajoin 35km/h 30 alueella ja auto silti ohittaa viittäkymppiä sentin päästä :S. Pistin virit takasin ja en ole törmännyt enää vaaratilanteisiin. Aika hassua eikö? :D

      • jolla.

        On mopedi,ei hallitse mopedia,jos se kulkee yli 45km tunnissa. Lähes päivittäin näkee liikenteessä ajotaidoiltaan onnettomia nuoria,joilla ei ole hajuakaan liikennesäännöistä,ajavat mopoillaan miten sattuu.Ei käytetä suuntamerkkiä,ajetaan keskiviivan päällä,ajetaan pitkin jalkakäytäviä,päin punaisia valoja,ajetaan porukassa yhdessä kasassa jne. Jos mopedit kulkisivat esim,60km/h tulisi entistä enemmän onnettomuuksia liikenteessä. Kyllä 15-16 vuotias nuori on täysin lapsi ja taidoiltaan onneton liikenteessä.


      • Pappatuntsa
        jolla. kirjoitti:

        On mopedi,ei hallitse mopedia,jos se kulkee yli 45km tunnissa. Lähes päivittäin näkee liikenteessä ajotaidoiltaan onnettomia nuoria,joilla ei ole hajuakaan liikennesäännöistä,ajavat mopoillaan miten sattuu.Ei käytetä suuntamerkkiä,ajetaan keskiviivan päällä,ajetaan pitkin jalkakäytäviä,päin punaisia valoja,ajetaan porukassa yhdessä kasassa jne. Jos mopedit kulkisivat esim,60km/h tulisi entistä enemmän onnettomuuksia liikenteessä. Kyllä 15-16 vuotias nuori on täysin lapsi ja taidoiltaan onneton liikenteessä.

        Mikään edellä mainituista ei liity siihen, kulkeeko mopo 45 vai 60 km/h. Toisekseen, eihän sillä mopolla heti tartte täysillä ajaa, vaan voi totutella. Kyllä nopearefleksinen nuoriso oppii. Kokeilkaapa pärjätä videopeleissä. Suurempi vaara liittyy siihen, että jää muun liikenteen jalkoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä tiedän että ajattelet

      Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      21
      8461
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

      Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      339
      1631
    3. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

      Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      381
      1361
    4. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

      Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      287
      1340
    5. Hyvää yötä S******

      Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1285
    6. Jos totta puhutaan niin

      Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      67
      1232
    7. Yksi elämän pahimmista virheistä

      Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1050
    8. Ensi vuonna

      Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1036
    9. Parempaa uutta

      vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      50
      982
    10. Odotatko sä

      Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      968
    Aihe