passatissani 07 ollut uudesta rengas 215-55-16, mielestäni turhankin leveä ajattelin seuraaviksi laittaa 205-55-16, miten tuo vaikuttaa ajoon? ja käykö tuo leveämpi ohjauslaitteiden päälle, nupit/hammastanko?
Nimittäin alkup, hammastanko meni jo väljäksi, alkoi koliseen ja söi rengasta sisältä (kulmat tark,) autolla ajettu 73 th, km.
Rengaskoko
20
6119
Vastaukset
- erno vaan
Itsellä Avessa sama rengaskoko aj 135tkm ei ongelmia alustan kanssa.. hyväsllä tiellä menee suoraan booreissa
hieman hakee.. - ...
Kyllähän tuo 215 leveä on suomen teillä ja nopeuksilla vähän ylikokoinen. Samalla 205 leveä on myös hivenen hiljaisempi.
- - joku vaan -
Kumpihan koko se loppujen lopuksi on hiljaisempi, nimittäin tuo leveämpi on myös hiukan korkeampi (renkaan halkaisija on suurempi). Silloinhan asia olisi selvä jos puhuttaisiin 215/50 (lieneekö sellaista edes olemassa) rengaskoosta.
- jussiXXXX
Ei kannata vaihtaa 205/55 kokoon. Alkuperäinen 215/55 on hieman isompi rengas ja nostaa maavaraa.
Eturoiskeläpät osuu maahan hidastetöyssyissä noilla 205-renkailla. Itselläni on myös kyseinen auto ja puhun kokemuksesta. Oma on vuosimallia 2006.- Alottaja
Juu nuo etuläpät kyllä roukkii jo noilla 215- 55 -16 renkaillakin kun tulee yllättäen esim, routaheittoja tms, meinasin jo ottaa moran ja lyhentää niitä mutta muoto olis kärsinyt sitten, taidan sittenkin laittaa samat mitkä on eli 215.
Paljonko muuten olet ajellut passatillasi, onko hammastanko vielä äänetön (ei kolise)?
Taitaa tuo tanko mennä turhan joutuin väljäksi joissain, olen kuullut muittenkin siitä valittavan - - joku vaan -
Alottaja kirjoitti:
Juu nuo etuläpät kyllä roukkii jo noilla 215- 55 -16 renkaillakin kun tulee yllättäen esim, routaheittoja tms, meinasin jo ottaa moran ja lyhentää niitä mutta muoto olis kärsinyt sitten, taidan sittenkin laittaa samat mitkä on eli 215.
Paljonko muuten olet ajellut passatillasi, onko hammastanko vielä äänetön (ei kolise)?
Taitaa tuo tanko mennä turhan joutuin väljäksi joissain, olen kuullut muittenkin siitä valittavanMinusta Passatti on huonolla tiellä sellainen kolisija eli ei se mikään huonon tien auto ole - hyvällä tiellähän sillä kyllä kelpaa ajella. Minusta se kolina ei (ainakaan tuossa mulla) tule hammastangosta, mutta mikä muu siellä voisi kolista - kallistuksen vakaajan puslat? Tai sitten se on kai vain ominaisuus (näin ne huollossa antoivat ymmärtää - kaikki on kunnossa)...
Tuossa aloituksessa mainitsit kolisevasta hammastangosta ja arvelit sen vaikuttavan myös renkaiden kulumiseen sisäreunalta. Eikö se kolina tule rattiakselin päässä olevan hammaspyörän ja hammastangon välisestä kosketuksesta. Raidetangon päiden keskinäiseen välimatkaan sillä ei ole mitään vaikutusta, joten aurauksiin se ei voi vaikuttaa.
Sen sijaan aurauskulmiin hyvin merkittävästi vaikuttava asia on alatukivarsien etummaiset puslat. Kun niistä menee ryhti ei auraukset enää pysy kohdallaan ja sitten auto voi vaikka syödä renkaita siitä huolimatta, että säätötilanteessa auraukset ovatkin oikeissa arvoissa. - alottaja
- joku vaan - kirjoitti:
Minusta Passatti on huonolla tiellä sellainen kolisija eli ei se mikään huonon tien auto ole - hyvällä tiellähän sillä kyllä kelpaa ajella. Minusta se kolina ei (ainakaan tuossa mulla) tule hammastangosta, mutta mikä muu siellä voisi kolista - kallistuksen vakaajan puslat? Tai sitten se on kai vain ominaisuus (näin ne huollossa antoivat ymmärtää - kaikki on kunnossa)...
Tuossa aloituksessa mainitsit kolisevasta hammastangosta ja arvelit sen vaikuttavan myös renkaiden kulumiseen sisäreunalta. Eikö se kolina tule rattiakselin päässä olevan hammaspyörän ja hammastangon välisestä kosketuksesta. Raidetangon päiden keskinäiseen välimatkaan sillä ei ole mitään vaikutusta, joten aurauksiin se ei voi vaikuttaa.
Sen sijaan aurauskulmiin hyvin merkittävästi vaikuttava asia on alatukivarsien etummaiset puslat. Kun niistä menee ryhti ei auraukset enää pysy kohdallaan ja sitten auto voi vaikka syödä renkaita siitä huolimatta, että säätötilanteessa auraukset ovatkin oikeissa arvoissa.Tulee itse hammastangon ja siinä olevan tehostimen sähkömoottorin välisestä hammaskosketuksesta, olen tutkinut sen, siinä näyttäs olevan jonkinlainen kiristysproppukin (17mm) molemmissa päissä tankoa kun niitä kiristää niin se työntää säätötappia mennessään siihen tankoon ja siitä tulee vähän tiiviimpi, ja vaikka kiristin sen melkein jumiin se klonksu vieläkin kun tongilla nytkytteli siitä ohjausakselin booriliitoksesta, mutta se vaihto tanko oli tuossa "testissä" täysin äänetön.
Ja kun auto kävi tyhjäkäyntiä ja nytkytteli ohjauspyörää tuntui se välys selvänä klappina, klonks klonks... - jussixxxx
Alottaja kirjoitti:
Juu nuo etuläpät kyllä roukkii jo noilla 215- 55 -16 renkaillakin kun tulee yllättäen esim, routaheittoja tms, meinasin jo ottaa moran ja lyhentää niitä mutta muoto olis kärsinyt sitten, taidan sittenkin laittaa samat mitkä on eli 215.
Paljonko muuten olet ajellut passatillasi, onko hammastanko vielä äänetön (ei kolise)?
Taitaa tuo tanko mennä turhan joutuin väljäksi joissain, olen kuullut muittenkin siitä valittavanHammastanko ei kolise, mutta itselläni oli kolinaa joka aiheutui kuluneesta koiranluusta. Vaihdoin ne puoli vuotta sitten ja kolinat, joita esiintyi kun ajoi töyssyihin, loppuivat.
Mulla on muuten talvirenkaat 215/55 ja kesärenkaat 205/60, juuri tuon maavaran takia. Hyvin ovat toimineet. Aiemmin oli kesärenkaat noi 205/55 ja madalsi sen verran että roiskeläpät alkoivat ottaa kiinni maahan. - gftht
Nomutta, sakset vaan käteen ja lyhentämään niitä läppiä, itse lyhensin 2sm eikä enää rouki.
- Heh....
Alkuperäinen 215/55 on hieman isompi rengas ja nostaa maavaraa.
Se on leveämpi, ei isompi. Maavara ei muutu 205 verrattuna.
- profiili*
Eikö 205/60-16 olisi käypänen rengas. Sopisi ainakin pyörimään ja koko olisi vastaava.
- alottaja
Tuokin on hyvä idea.
- - joku vain -
alottaja kirjoitti:
Tuokin on hyvä idea.
Minä olen miettinyt joskus tuota samaa, 205/60-16 rengaskokoa, mutta kasvaa siinä renkaan halkaisija kuitenkin 2 cm tuohon 205/55 renkaaseen verrattuna ja sentin tuohon 215/55 renkaaseen verrattuna. Se 2 cm tuntuu periaatteessa vähältä (eihän se esim. nosta maavaraa kuin sentin), mutta kyllä se sen verran saattaa vaikuttaa, että se syö heikkotehoisesta autosta yllättävän paljon pirteyttä ja liikkeellelähdötkin muuttuvat raskaammiksi. Nykivässä kaupunkiliikenteessä rasittaa kytkintä tuo isompi rengaskoko. Ja voi se olla nuljumpi ajaa esim. tuulella.
Tuosta renkaiden halkaisijan korottamisesta on kokemusta eräässä toisessa autossa ja se meni kyllä pilalle niillä renkailla. Ja oli helvetti muuten kestävät renkaat, tuntui ettei niistä pääse ikinä eroon...
Eli tuoko tosiaan Passatissa toimisi, 205/60-16 rengaskoko?
Pitää minunkin tsekata koiranluut tuossa loman aikana...
- Perus Juures
Juu sano juures
Minä tarkastin koiranluut viime viikonloppuna. Kaks oli kaluttu lähes loppuun. Vaihdoin ne uusiin. Nyt on haukunta vähentyny.
Meidän piski tosin on tommonen pieni yorkshiren terrieri, kuluttaa melko vähän luita vuodessa.
Noihin tassukokoihin en osaa sanoa kummempaa, mutta tällä meidän rakilla on kitkat kesät/talvet. Hyvin ovat uusiutuneet.
Mukavin terveisin Me - ---
Älkää nyt urpot vaihdelko eri ulkohalkaisijan renkaisiin mitä rekisteriotteessa lukee. Katsokaas kun ulkohalkaisija pitää olla kullekin autoon aina sama, muuten mittaa nopeuden sekä matkan väärin. 205 leveys, 55 renkaan profiilin korkeus 16 vannekoko.
- Juuri näin
Omassa rekisteriotteessa on ainakin 215/55 R 16.
- 10cc
Väärää tietoa, vierintäkehää saa muuttaa max 5% rekisteriotteen kokoon verrattuna.
- ....
Rengaskoko:
- 205/55 R 16 (Trendline)
- 215/55 R 16 (Comfort-/Sport-/Highline)
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat_3C- ....
Myös Luxline 205/55 R 16.
- Syytä muistaa
"Katso autosi rekisteriotteesta autosi renkaiden koko. Rekisteriotteen teknisestä osasta löytyy autosi rengaskoko. Tätä rengaskokoa voit muuttaa 30 mm kapeampaan tai leveämpään (rengaskoon ensimmäinen luku, esim. 155, tarkoittaa, että kyseessä on 155 mm leveä rengas). Tuumakokoa (vanteen kokoa) voi muuttaa tuumalla ilman muutoskatsastusta laillisesti. Renkaan ympärysmitta (vierintäkehä) saa muuttua max 5 %. Kehän muutoksen voi tarkistaa haluamallesi rengaskoolle vertaamalla sitä autosi alkuperäiseen rengaskokoon rengaslaskurillamme tai vertaamalla renkaiden halkaisijavastaavuustaulukon avulla (pdf-tiedosto) tai katsomalla autokohtaisesta vanteiden soveltuvuustaulukosta. Rengaskoon muutoksessa on aina muistettava, että uuden renkaan kantavuus täytyy olla suurempi tai yhtä suuri kuin autosi akselipainon puolikas (akselipaino löytyy rekisteriotteesta)."
Lähde: http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851