Kans.välinen ajokortti?

heissan sun heilu..

Tekeekö mitään tai onko jopa pakollinen kyseinen asiakirja jenkeissä? Lähdössä ollaan Denveriin ja auto pitää vuokrata, joten miten asian kanssa on? Autoliiton sivuilta ei oikein selvää vastausta saa onko pakollinen vai autoliiton rahastusta?

11

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin 15 vuotta sitten ollessani ekaa kertaa autoilemassa USAssa, hankin kansainvälisen ajokortin. Kukaan ei sitä kysynyt koko reissun aikana. Sittemmin olen autoillut USAssa 48 osavaltion alueella noin 70 000 km ja aina olen pärjännyt normaalilla suomalaisella ajokortilla (luottokorttikoko tällä hetkellä). Vuokraamoita kiinnostaa vain se suomalainen ajokortti ja nyt viimeksi huhtikuussa 2010 ajaessamme Arizonasta Californian puolelle rajavartiosto halusi nähdä dokumentit ja heille kelpasi tämä normaali ajokortti. Kysyivät kyllä, että onko passi mukana, mutta sitä ei tarvinnut kaivaa takakontista. On minulla aina ollut tämä ikivanha kansainvälinenkin mukana, mutta ei sitä ole koskaan kukaan halunnut nähdä. Autoliiton jäsenkortilla saa kyllä useimmissa motelleissa 10 prosentin alennuksen, mutta sen saa kyllä muutenkin, jos viitsii hiukan puhua ja nähdä vaivaa.

      • kel onni on, se onne

        uumoillut. Maksaa kuitenkin jonkun kympin ja jos ei mitään sillä tee, niin en kyllä hanki. Sehän on periaatteessa ajokortista virallinen käännös, josta autoliitto ottaa maksun. Kiitoksia seikkaperäisestä vastauksesta..


      • 20+1
        kel onni on, se onne kirjoitti:

        uumoillut. Maksaa kuitenkin jonkun kympin ja jos ei mitään sillä tee, niin en kyllä hanki. Sehän on periaatteessa ajokortista virallinen käännös, josta autoliitto ottaa maksun. Kiitoksia seikkaperäisestä vastauksesta..

        http://www.usa.gov/Topics/Foreign_Visitors_Driving.shtml

        Kun kohdalle sattuu se tiukkapipoinen poliisi, niin saattaa sakkoa räpsähtää.


      • 15+16
        20+1 kirjoitti:

        http://www.usa.gov/Topics/Foreign_Visitors_Driving.shtml

        Kun kohdalle sattuu se tiukkapipoinen poliisi, niin saattaa sakkoa räpsähtää.

        Muistakaa sitten olla kohteliaita liikenteessa. Jalkakaytavat ovat taalla pyhia, ihmiset eivat edes katso sivuilleen kun sille astuvat niin lujasti luotetaan siihen etta autoilija pysahtyy ja antaa rauhassa menna.


      • ei voi olla totta???
        20+1 kirjoitti:

        http://www.usa.gov/Topics/Foreign_Visitors_Driving.shtml

        Kun kohdalle sattuu se tiukkapipoinen poliisi, niin saattaa sakkoa räpsähtää.

        poliisit aika "tiukkapipoisia" siellä ole? Jos ei liikenteessä töppää, niin ei voi käsittääkseni olla sakon antamisen peruste jos kyseistä käännöstä ei voimassa olevasta kortista mukana ole. Passi on hyvä pitää aina mukana.


      • matkailija-x
        ei voi olla totta??? kirjoitti:

        poliisit aika "tiukkapipoisia" siellä ole? Jos ei liikenteessä töppää, niin ei voi käsittääkseni olla sakon antamisen peruste jos kyseistä käännöstä ei voimassa olevasta kortista mukana ole. Passi on hyvä pitää aina mukana.

        Minut on aikoinaan pysäytetty kahdesti Yhdysvalloissa, syynä taisi olla huono auto, jolla au pair-aikoinani ajoin. Syyksi ilmoitettiin kyllä jotain muuta, mutta taisivat poliisit haluta tietää millä asioilla liikuin vanhalla romulla varakkaalla asuinalueella.

        Siihen aikaan kansainvälinen ajokortti oli pahviläpykkä, poliisi Connecticutissa ei ollut koskaan nähnyt sellaista ja ihmetteli kovasti. Sain kuitenkin jatkaa matkaa.

        Myöhemmin olen vuokrannut autoa vain suomalaisella ajokortilla ja autovuokraamoille kelpaa hyvin.


      • ioioi
        matkailija-x kirjoitti:

        Minut on aikoinaan pysäytetty kahdesti Yhdysvalloissa, syynä taisi olla huono auto, jolla au pair-aikoinani ajoin. Syyksi ilmoitettiin kyllä jotain muuta, mutta taisivat poliisit haluta tietää millä asioilla liikuin vanhalla romulla varakkaalla asuinalueella.

        Siihen aikaan kansainvälinen ajokortti oli pahviläpykkä, poliisi Connecticutissa ei ollut koskaan nähnyt sellaista ja ihmetteli kovasti. Sain kuitenkin jatkaa matkaa.

        Myöhemmin olen vuokrannut autoa vain suomalaisella ajokortilla ja autovuokraamoille kelpaa hyvin.

        poliisi ihmetellyt sinun kansallista ajokorttia, mikä tulee esittää tämän kansainvälisen kortin kanssa, koska kansainvälinen ajokorttihan on vain käännös kansallisesta ajokortista eri kielille?


      • 30
        15+16 kirjoitti:

        Muistakaa sitten olla kohteliaita liikenteessa. Jalkakaytavat ovat taalla pyhia, ihmiset eivat edes katso sivuilleen kun sille astuvat niin lujasti luotetaan siihen etta autoilija pysahtyy ja antaa rauhassa menna.

        Tarkoitin kylla suojakaytavia ei jalkakaytavia. Nain kauan meni ennenkuin oikea sana muistui mieleen.
        usalainen.


      • matkailija-x
        ioioi kirjoitti:

        poliisi ihmetellyt sinun kansallista ajokorttia, mikä tulee esittää tämän kansainvälisen kortin kanssa, koska kansainvälinen ajokorttihan on vain käännös kansallisesta ajokortista eri kielille?

        Hämmästeli kyllä suomalaistakin korttia (eikä ihme, sekin oli siihen aikaan pahviläpykkä), mutta vielä enemmän kansainvälistä ajokorttia. Ei ollut koskaan kuullutkaan sellaisesta.


      • 917
        matkailija-x kirjoitti:

        Hämmästeli kyllä suomalaistakin korttia (eikä ihme, sekin oli siihen aikaan pahviläpykkä), mutta vielä enemmän kansainvälistä ajokorttia. Ei ollut koskaan kuullutkaan sellaisesta.

        Tässä vanhassa pahvikortissahan ei ollut/ole maininta kuin Suomeksi, Ruotsiksi ja Ranskaksi että kyseinen pahvilappu on ajokortti.
        Vai ymmärsikö poliisi ranskan kieltä?
        Olisikohan mennyt läpi jos olisi näyttänyt kuvallista suomalaista henkilökorttia?


      • matkailija-x
        917 kirjoitti:

        Tässä vanhassa pahvikortissahan ei ollut/ole maininta kuin Suomeksi, Ruotsiksi ja Ranskaksi että kyseinen pahvilappu on ajokortti.
        Vai ymmärsikö poliisi ranskan kieltä?
        Olisikohan mennyt läpi jos olisi näyttänyt kuvallista suomalaista henkilökorttia?

        Enpä osaa sanoa, tapahtumasta on kuitenkin jo kohta 18 v. aikaa... Olisi kuulemma pitänyt ajaa paikallinen ajokortti, kun olin maassa niin vuoden verran (tosin au pair-järjestöstä, jonka kautta olin maassa, olin saanut virallisen ohjeen hankkia vain kansainvälisen ajokortin, eikä paikallista kuulemma olisi tarvinnut ajaa. Tiedä sitten oliko poliisi vai järjestö oikeassa). Ranskaa poliisi ei taatusti osannut.

        Tuossa vaiheessa olin maassa enää pari viikkoa, joten en siinä vaiheessa vaivautunut enää paikallisen kortin hankintaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      893
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe