Rehtoriksi

rehtoriksi.

Hei,
olen jo useamman vuoden toiminut opettajana, tehtävässä, jossa olen päässyt tutustumaan hyvin läheltä myös rehtorin työhön. Nyt mietin, hakisinko rehtorin paikkaa vaiko en. Osaisitko auttaa?

13

5548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rehtoriksi

      Voit päästä jopa paperimiehen ansiotasolle, vaikkakyllä rehtorin työ on kaikista töistä kenkuinta. Paperimies vaan istuu tietokoneen ääressä ja voi yövuorossa nukkuakin. Ansiot saattavat olla jopa 60000 e/v eikä työpaikalla tarvitse aina olla.

      • rexikexi

        osata soveltaa lakia ja asetuksia ja siihen tarvitaan opetushallinnon tutkinto-koulutus eli 25 opintopisteen kurssi avoimessa yliopistossa... joten ei siihen noin vaan mennä. Lisäksi rehtori voi joutua korvaamaan työnantajalle ja vahingon kärsineille siitä, jos on tehnyt lainvastaisia päätöksiä ja sitä ei oikeusturvavakuutuskaan korvaa rehtorin osalta, jos tahallaan kiertää lakia.... Eli ei siellä maata vaan VALVOTAAN JA JOHDETAAN....


    • xcöclvks

      Laiskanpulskea paperimies voi työpaikalla lukea... korjaan: katsella... miestenlehteä. Sinä et.

    • kriteerit ja

      Jos täytät hakukriteerit ja tehtävä läheltä(kin) katsottuna tuntuu sinusta mielekkäälle, niin ilman muuta kannattaa hakea. Miksi iihmeessä) et hakisi?!

    • Reksi raksi

      Opettajan työ on toki vaativaa, mutta siinä pääsee vähemmällä jos ottaa huomioon suhteellisen mukavan ansiotason ja mukavat lomaedut. Rehtorin työ on vaativampaa kuin opettajan, sillä esimiestyö on usein raskasta. Rehtori ei yleensä myöskään voi viettää kesää huolettomasti vapaalla kuten opettajat, ja palkka on yleensä vain hiukan parempi. Raha ei mielestäni korvaa sitä eroa mikä työtehtävissä on, mutta rehtorina saa enemmän arvostusta ja vaikutusvaltaa. Rehtorin pitää haluta olla eismies ja pitää nauttia johtajuudesta, ei tätä työtä muuten jaksa.

      • Tyytyväinen riviope

        Hei!
        Itse en missään nimessä haluaisi enää rehtoriksi, sillä valtavaa työmäärää ei todellakaan käy kateeksi. Kuvittelin opettajakseni opiskellessani, että voisin tehdä vielä rehtorinpätevyyden, mutta onneksi en siihen aikaani käyttänyt. Olen isolla koululla opettajana ja sivustaseurannut kuinka rehtorille ja vararehtorille sekä koulumme sihteerille tulee joka vuosi lisää ja lisää aivan tolkuttomasti hommaa, jotka ennen on hoitanut joku muu viranomainen, mutta nyt ne säästösyistä lykätään koululle tehtäviksi. Miettisin sinuna aika monta kertaa haluaako moisen homman. Lisäksi lomat on huonommat kuin riviopettajana ja itse on päävastuussa jos jollekin oppilaalle sattuu jokin onnettomuus ja saa myös varmasti kaikkein eniten haukkuja ja hyökkäyksiä, jos koulun lasten vanhemmissa sattuu olemaan joku sillä lailla mielenterveydeltään sairas.


      • 7+2
        Tyytyväinen riviope kirjoitti:

        Hei!
        Itse en missään nimessä haluaisi enää rehtoriksi, sillä valtavaa työmäärää ei todellakaan käy kateeksi. Kuvittelin opettajakseni opiskellessani, että voisin tehdä vielä rehtorinpätevyyden, mutta onneksi en siihen aikaani käyttänyt. Olen isolla koululla opettajana ja sivustaseurannut kuinka rehtorille ja vararehtorille sekä koulumme sihteerille tulee joka vuosi lisää ja lisää aivan tolkuttomasti hommaa, jotka ennen on hoitanut joku muu viranomainen, mutta nyt ne säästösyistä lykätään koululle tehtäviksi. Miettisin sinuna aika monta kertaa haluaako moisen homman. Lisäksi lomat on huonommat kuin riviopettajana ja itse on päävastuussa jos jollekin oppilaalle sattuu jokin onnettomuus ja saa myös varmasti kaikkein eniten haukkuja ja hyökkäyksiä, jos koulun lasten vanhemmissa sattuu olemaan joku sillä lailla mielenterveydeltään sairas.

        Joo herkkua se ei tosiaan näytä olevan. Itse olen positiivisista ja negatiivisista puolista tätä mieltä:

        parempi kokonaispalkka kuin opettajalla
        jos haluaa vähentää luokkatyötä ja tehdä muuta, ok
        jos haluaa johtaa ihmisiä ja kehittää koulua, ok (ja tämä on välttämättömyys!)

        -palkka työhön käytettyä tuntia kohden usein huonompi kuin kokeneella opettajalla
        -huonosti rajattu työnkuva, vaikea olla selvillä, onko hoitanut kaikki hommansa, vai joutuuko vastuuseen jostain, mitä ei tiedä
        -edellisestä johtuen joissain paikoissa aika voi kulua kaikkeen muuhun kuin koulun kehittämiseen ja johtamiseen, eli työn mielekkyys voi olla kyseenalainen
        -virkatyöajassa on oltava paikalla
        -huonommat lomat (ainakaan siinä vaiheessa, kun omat lapset ovat koulussa, tuskin rehtoriksi haen)

        Jos olet kerran seurannut työtä, tee omat päätelmäsi!


    • voisi olla

      Itse ajattelisin rehtorin virkaa ponnahduslaudaksi muihin koulun virkoihin esimerkiksi haluamalleni paikalle. Tai ehkä sittenkin on helpompi tehdä se oppikirja meriitiksi.

    • Xrector

      Minulla on rehtorin hommista ollut aika idealistinen kuva.

      Olen kuvitellut, että rehtori voisi melko itsenäisesti hoitaa tehtäviään koulun ja opiskelijoiden parhaaksi. Äskettäin kuulin kuitenkin, että rehtorin työtä rajoitetaan asettamalla tiukkoja taloudellisia vaatimuksia. Esimerkiksi oppitunnit pitäisi saada hoidettua minimikustannuksilla. Monilla paikkakunnilla on kustannussyistä voimassa mm. ylipätevien opettajien palkkauskielto. Uusia opettajia valittaessa joukosta joudutaan ensimmäiseksi karsimaan kaikki jatkokoulutetut ja työkokemusta omaavat opettajat pois. Eikö teistäkin tällainen tuntuisi vähän kiusalliselta, varsinkin kun joutuu keksimään selityksiä hylätyille huippupätevillekin opettajille?

    • väärä sektori

      Olen kiinnostunut rehtorin töistä. Ne ovat monipuolisia ja
      on osattava suhdetoimintaa oppilaisiin, vanhempiin, ylempiin
      hallintoelimiin ja maalla ehkä koko ympäristöön.

      Toisaalta kansanopistot, kansalaisopistot yms.
      ovat "vapaita" laitoksia.

      Näihin ei vain pääse, koska yleensä rehtoriksi otetaan
      jo rehtorina oleva jossain. Tällainen vain yleensä
      lähtee parin vuoden päästä muualle korkeampiin
      virkoihin ja taas haetaan.

      Yksityisellä sektorilla saavutettu (muodollisen pätevyyden lisäksi)
      kokemus ja osaaminen vaikka myyntityöstä, johtamisesta ei ole
      "tarpeellinen", koska on mukavampi ottaa
      naapurikunnasta sellainen tutumpi vähän jo opettajana ollut.

    • reksipeksiseksi

      Sanoisinpa, että jos pitää Suoli24.fi:n sivuilla kysellä asiaa, Sinusta EI OLE rehtoriksi.

    • Varmaan kannattaa hakea, jos kiinnostaa oikeasti. Mutta tosiaan 2020-luvulla voi
      varautua siihen, että valitun CV on yleensä "hengästyttävän pitkä" ja rehtorikokemusta
      on monesti jo toisesta koulusta. Turbulenssi siinä hommassa on varmaa - moni rexi etsii
      työuransa loppuun helppoja/tottelevaisia oppilaita ja mukavia vanhempia. Siis vaihtamalla koulusta toiseen.

      Toisaalta voi kysyä: jos olisi kanttia ja kestävyyttä olla esim. 10 vuotta samassa koulussa
      rehtorina, saisiko juurrutettua sellaista kulttuuria ja johtamista taloon, että myös itsellä "happi kulkisi paremmin"?

      • Anonyymi

        Aivan!!! Ei liene tunkua peruskoulujen johtotehtäviin kauaa enää... liian epäkiitollinen duuni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe