Tontin myynti

mickey2004

En nyt heti ainakaan löytänyt tällaista aihetta keskusteluista joten kysympä nyt;

Eli voiko myytävän olevaan tonttiin hakea maistraatista valmiiksi myyntiluvan? Etukäteen, ennen kuin ostajaa edes on?
Kyseessä on siis alaikäisten lasten perintömaita ja niitä on nyt myyntiin laitettu. Maistraattihan haluaa kauppakirjaluonnoksen ja jotain muitakin tietoja jonka perusteella he sitten katsovat että tämän määräalan myynti on lasten edun mukaista. Mikäli katsovat ettei tämä lasten edun mukaista ole niin myyntilupaa ei tietenkään tule.

Onko siis kellään kokemusta vastaavasta?

8

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mickey2004

      Halojata halloo? Onko tietoa kellään vastaavasta? Kiitokset jo etukäteen : ).

      • 8---

        Mielestäni voi pyytää jo etukäteen myyntilupaa, onko omaisuuden omistajien edunmukaista myydä ja sen jälkeen voi arvioittaa ko. maa-alueen. Siihen tarvitaan oliko 2 vai 3 välittäjän arvio. Jos kyseessä on metsämaa, myös kuviokartat ja sen tyyppiset asiat on teetettävä ja arvioitettava metsäalan ammattilaisella. Kaikista selvin reitti on ottaa maistraattiin yhteyttä ja kysyä mitä siellä vaaditaan. se lopullinen päätös tehdään todellakin siis kauppakirjaluonnoksen pohjalta. Sitä en oikein ymmärtänyt, että jos ne on myyntiin laitettu, niin miksi myyntilupa pitäisi etukäteen saada, ei siinä normaali menettelyinkään niin kauan mene. Jos arviot yms on kerta tehty, sen pitäisi olla ihan selvä juttu.


      • mickey2004
        8--- kirjoitti:

        Mielestäni voi pyytää jo etukäteen myyntilupaa, onko omaisuuden omistajien edunmukaista myydä ja sen jälkeen voi arvioittaa ko. maa-alueen. Siihen tarvitaan oliko 2 vai 3 välittäjän arvio. Jos kyseessä on metsämaa, myös kuviokartat ja sen tyyppiset asiat on teetettävä ja arvioitettava metsäalan ammattilaisella. Kaikista selvin reitti on ottaa maistraattiin yhteyttä ja kysyä mitä siellä vaaditaan. se lopullinen päätös tehdään todellakin siis kauppakirjaluonnoksen pohjalta. Sitä en oikein ymmärtänyt, että jos ne on myyntiin laitettu, niin miksi myyntilupa pitäisi etukäteen saada, ei siinä normaali menettelyinkään niin kauan mene. Jos arviot yms on kerta tehty, sen pitäisi olla ihan selvä juttu.

        Olen ostajan roolissa ja ihmettelen vaan tässä odotellessani maistraatin päätöstä että miksei tätä asiaa voisi myyjä hoitaa jo etukäteen.

        Mutta tilanne on nyt jo selkiytymässä, viikon verran vielä menee kun asiaan saadaan lopullinen päätös. Ja metsätontti on kyseessä. On mittailtu ja tutkittu ja arvioitukin, joten kaikki on siltä osin kunnossa. Odotellaan siis vielä tovi : ).


      • mickey2004 kirjoitti:

        Olen ostajan roolissa ja ihmettelen vaan tässä odotellessani maistraatin päätöstä että miksei tätä asiaa voisi myyjä hoitaa jo etukäteen.

        Mutta tilanne on nyt jo selkiytymässä, viikon verran vielä menee kun asiaan saadaan lopullinen päätös. Ja metsätontti on kyseessä. On mittailtu ja tutkittu ja arvioitukin, joten kaikki on siltä osin kunnossa. Odotellaan siis vielä tovi : ).

        Teidän paikkakkunnan maistraattia ei voi moittia liiallisesta kiirehtimisestä ;)

        Itse olen Helsingissä saanut kaupantekoluvan vuorokaudessa. Eli käytännössä edunvalvoja faksaa hakemuksen maistraattiin, sitten olen itse kiikuttanut kauppakirjan ja kirjoittamani arvion liitteineen maistraattiin, ja myyntilupa on tullut faksilla seuraavana päivänä..


      • mickey2004
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Teidän paikkakkunnan maistraattia ei voi moittia liiallisesta kiirehtimisestä ;)

        Itse olen Helsingissä saanut kaupantekoluvan vuorokaudessa. Eli käytännössä edunvalvoja faksaa hakemuksen maistraattiin, sitten olen itse kiikuttanut kauppakirjan ja kirjoittamani arvion liitteineen maistraattiin, ja myyntilupa on tullut faksilla seuraavana päivänä..

        No alun alkaen jonoa oli kuulemma juhannukseen asti eikä paperit olleet vielä edes maistraatissa asti. Tällä viikolla he ovat paperimme saaneet, kera notariaattipäällikön toivomuksen pikaisesta käsittelystä ja toivottavasti tuloksia tosiaan saadaan ensi viikolla...


    • mickey2004

      No niin, nyt on myyntiluvat saatu! Eihän tuohon mennyt kuin puolitoista viikkoa... Onneksi ei kuitenkaan kauempaa!
      Nyt siis vaan tontille puuhastelemaan : ).

      • mickey2004

        No niin, tontti on nyt meidän : ).
        Kaikki alkoi toukokuun alussa kun löysin tontin netistä ja eilen tehtiin tontista kaupat! Ei muuta kun hihat ylös ja hommiin!


      • t.ontti
        mickey2004 kirjoitti:

        No niin, tontti on nyt meidän : ).
        Kaikki alkoi toukokuun alussa kun löysin tontin netistä ja eilen tehtiin tontista kaupat! Ei muuta kun hihat ylös ja hommiin!

        Onnea sitten vaan. Työtä tulee piisaamaan, mutta mukavaahan se on kun saa ensin itse suunnitella ja sitten näkee työnsä tuloksen. Huolellisesti vaan ja ajan kanssa kun rakentelet, niin hyvä tulee. Liian ylpeä ei toisaalta saa olla ja täytyy osata kysyä ja pyytää apua. Palkkaa vastaavaksi mestariksi, joka on pakollinenkin, joku käytännön taitoinen kaveri, eikä mitään pelkkää paperivastaavaa. Vastaavalta saat paljon kullan arvoisia vinkkeja ja ohjeita silloin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2535
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1625
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      109
      1388
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe