Sukunimen muutos

hääh

Kertokaas miten toimitaan kun on sukunimi muuttunut? Menimme viikko sitten mieheni kanssa naimisiin, ja nyt kiinnostaisi tietää mistä alkaa korttien muuttelussa..

8

2360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Näin-

Avioliiton solmimisen jälkeen uusi sukunimi rekisteröidään väestötietojärjestelmään. Siitä ei tarvitse tehdä erillistä ilmoitusta. Valtion ja kuntien viranomaiset saavat automaattisesti muuttuneet tiedot omiin järjestelmiinsä muutaman päivän tai viikon sisällä. Eri viranomaiset päivittävät tietojaan eri tahtiin. KELA saa myös muuttuneen tiedon ja lähettää automaattisesti uuden nimen haltijalle uuden KELA-kortin muutaman viikon kuluessa. Useimmat pankit, vakuutuslaitokset ja kauppaketjut päivittävät asiakastietonsa väestötietojärjestelmästä. Aikaviive vaihtelee viikosta useaan viikkoon. Uuden nimen haltijan tulee kolmen kuukauden kuluessa vaihtaa passinsa ja ajokorttinsa. Vaihtaminen maksaa normaalin passin tai ajokortin hinnan. Jos nimi ei automaattisesti vaihdu johonkin rekisteriin, on uuden nimen haltijan tilattava ote väestötietojärjestelmästä (entinen virkatodistus), josta nimenmuutos selviää.

• koluajan

mitähän mahtaa seurata jos ei muutakkaan tietoja esim ajokorttiin ja passiin? Voiko esm matkustella vanhalla sukunimellä?

• dfdfdffg
        koluajan kirjoitti:

mitähän mahtaa seurata jos ei muutakkaan tietoja esim ajokorttiin ja passiin? Voiko esm matkustella vanhalla sukunimellä?

Laki vaatii, että ajokortista on hankittava kaksoiskappale, jossa on voimassa oleva nimi. Aikaa on kolme kuukautta.

Passiin ei tarvitse automaattisesti vaihtaa nimeä, mutta jos aiot käyttää sitä matkustusasiakirjana, siinä on oltava samat nimitiedot kuin väestötietojärjestelmässä, näin vaatii laki.

• Muistelisin näin
        koluajan kirjoitti:

Yksi kaveri ajeli pari vuotta häiden jälkeen edelleen väärännimisellä ajokortilla. Ratsiassa kun huomattiin, niin poliisi antoi virallisen huomautuksen asiasta, mutta mielestäni ei tullut sakkoja.

• d09fdd
        Muistelisin näin kirjoitti:

Yksi kaveri ajeli pari vuotta häiden jälkeen edelleen väärännimisellä ajokortilla. Ratsiassa kun huomattiin, niin poliisi antoi virallisen huomautuksen asiasta, mutta mielestäni ei tullut sakkoja.

Sakkojen saaminen ei ole mielipideasia, joko tuttusi sai niitä tai sitten ei saanut.

Poliisi voi antaa tietyissä tapauksissa kirjallisen huomautuksen, voi myös olla antamatta. Tai voi kirjoittaa sakot. Melkein joka asiassa on tulkinnanvraraa.

• aktiivi jäsen

Ajokortin ja passin lisäksi aktiivinen ei tarvitse olla noissa virallisissa asioissa.
      Sen sijaan lukuisiin yhdistyksiin kannattaa ilmoittaa uudet tiedot.

• Nu

Jos häämatkalle lähtee heti häiden jälkeen, voiko silloin vielä käyttää vanhalla sukunimellä olevaa passia? Voiko käydä niin, että ei vaikkapa pääsekään takaisin Suomeen, jos tieto uudesta sukunimestä on ehtinyt päivittyä väestörekisteriin matkan aikana? Passin saamisessahan kestää kuitenkin useampi päivä, ja varsinkin jos viikonloppuna pidetään häät ja lähdetään samantien reissuun, eivät poliisiasemat edes ole auki. Onko kokemuksia, miten olette hoitaneet asian?

• siitä vaan

Kyllä voi lähteä. Näin ovat monet tehneet ja kyllä ovat päässeet takaisin Suomeen. Pääasia, että lentolipuissa oleva nimi ja passissa oleva nimi täsmäävät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      112
      5825
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3927
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3332
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2946
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      1997
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1963
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      39
      1685
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1529
    Aihe