Olemme mieheni kanssa hankkimassa yhteistä koiraa, ja rotuna olemme päätyneet Welsh Corgi Pembrokeen. Nyt on vain mietinnän alla että pitäisikö hankkia uros vai naaras. Koira on meidän ensimmäin oma koiramme eikä tässä hirveästi ole kokemuksia sukupuolten välisistä eroista. Lisäksi meillä on 3-vuotias naarasluppa, että kumpi olisi sitäkin ajatellen parempi vaihtoehto?
Uros vai Naaras?
3
666
Vastaukset
- Ruuuu
Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei sukupuolella periaatteessa ole mitään väliä. Uroksella saattaa olla melko kova sukupuolivietti ja saattaa karata juoksuisen naaraan perään. Uros saattaa olla myös melkoisen reviiritietoinen. Naaras tätä käytöstä on aavistuksen verran lievemmässä määrin. Yleisestiottaen lempeämpi kuin uros. Naaras saattaa kärsiä hormonien vaihteluista (joka saattaa vaikuttaa myös luonteeseen) juoksujen aikaan. Eli juoksut ovat yksi murheenkryyni naaraan omistamisessa. Jotkut sanovat, että ensimmäiseksi koiraksi kannattaa ottaa naaras, mutta minusta sillä ei ole väliä.
- narttu parempi
Ja suosittelenkin narttua! Minulla on ollut ensimmäisenä koirana Welsh corgi pem. joka oli uros. Se sattui olemaan oikein kiva koira, ei ärhennellyt. Mutta seuraavaksi otin sitten rottweiler uroksen. Se oli hankala koira, vahti kaikkia, ei laskenut minua omaan sänkyyni ym. Seuraavaksi otin rottweiler nartun. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Narttu oli lauhkea kuin lammas, kaikki tykkäsivät siitä. Lapsetkin uskalsivat mennä silittämään. Millekään ei ollut vihainen. Nykyinen koirani on taas uros. Itsepäinen kuin mikäkin, vahtii omaa reviiriään Lapsista kyllä tykkää yli kaiken. Silti olen monasti katunut, että otin uroksen, olisi pitänyt ottaa narttu! Kyllä nartut ovat helpompia!
- "urhoollinen"
narttu parempi kirjoitti:
Ja suosittelenkin narttua! Minulla on ollut ensimmäisenä koirana Welsh corgi pem. joka oli uros. Se sattui olemaan oikein kiva koira, ei ärhennellyt. Mutta seuraavaksi otin sitten rottweiler uroksen. Se oli hankala koira, vahti kaikkia, ei laskenut minua omaan sänkyyni ym. Seuraavaksi otin rottweiler nartun. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Narttu oli lauhkea kuin lammas, kaikki tykkäsivät siitä. Lapsetkin uskalsivat mennä silittämään. Millekään ei ollut vihainen. Nykyinen koirani on taas uros. Itsepäinen kuin mikäkin, vahtii omaa reviiriään Lapsista kyllä tykkää yli kaiken. Silti olen monasti katunut, että otin uroksen, olisi pitänyt ottaa narttu! Kyllä nartut ovat helpompia!
Meille taas ei tule koskaan enään narttua, koska omien kokemuksieni mukaan urokset ovat kuitenkin vakaampia ja enemmän ennalta luettavissa. Nartuilla vaikuttaa hormonit niin paljon, että ei kiitos. Mutta kyseessä on jo rotujenkin kirjo, sekä omat mieltymykset. Kasvattaja on kaikkein paras apu näissä tilanteissa. Ei muuta kuin miettimään omat mieltymykset ja tavoitteet sekä elämäntilanne ja toiveet. Sitten vaan kasvattajan kanssa yhteistyössä miettimään oikeaa pentua teille. Pentulaatikkoiässäkin näkee pennuista jo paljon, jos osaa katsoa. Ja loppu onkin jo omaa työpanosta ja sattumaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522135
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3351343Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.941285- 1571188
- 681011
- 35948
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31899Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59868Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta26832Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46809