Subwoofer ja vahvistin

noviisi_nooa

Elikkä olisin hommaamassa subbaria ja vahvistinta autoon nyt kun kesäkin on tulossa :)
Olen täysi noviisi näissä asioissa ja ajattelin vähän kysyä neuvoa.

Subbarin olisi tarkotus olla suhteellisen pieni, noita 8'' oon nyt kattellu. Sijoitus tulee olemaan hattuhyllyllä, eli kevytkin pitäisi olla (tietysti hattuhyllyä voi vahvistaa, jos tarvetta) Tehoja ei tarvitse paljon olla, kuitenkin sillä tavalla että bassot kuuluisi kunnolla. Hintahaarukka saa olla siinä alle 100e luokkaa.

Tässä on yksi minkä tyylistä oon kattellu:
http://www.jj-tuonti.com/impulse-subwoofer-varastossa-p-1447.html

Sitten vahvistimesta, minkälainen sen kuuluisi olla jos haluaisin myös liittää autoon jo kiinnitetyt Sonyn Xplod XS-F6935 kaiuttimet? (3-tiekaiuttimet, Suurin tuloteho: 300 W, Nimellinen tuloteho 60 W, Taajuusvaste 25 Hz - 30 kHz, Herkkyys 93 dB/W/m) Sekä millaiset vahvistimen tehot riittäisi ylhäällämainitulle subbarille? Pitäisikö sen olla 2,4,5,6 kanavainen vahvistin ajatellen noita sonyn kaiuttimien liittämistä?
Hinta saisi olla siinäkin sen 100e tai alle, sekä kokokaan ei saisi ei mikään järin iso.

Kiitos avusta

13

4556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -jediritari-

      Eipä yhdestä 8" subbarista hattuhyllyllä freeairina paljoa bassoa lähde. Sinne hattuhyllylle voisi olla käypäsempiä esim. kaksi 10" tai kaksi 12" tai yksi 15" subi.
      Mutta harkitse vakaammin refleksikoteloitua subwoofferia esim. alpinelta 8" rfx kotelossa, hintaa jotain alta satasen.
      Jos kumminkin hattuhyllylle pitää saada, niin meinaatko mitenkään tiivistää kontin ja matkustamon välisiä rakoja? Entä tukevoittaa/vahvistaa hyllyä?
      Katsos kun freeair asennuksissa tuo takakontin ja matkustamon olisi suotavaa olla hyvin erotettu toisistaan, että basso kuuluu kunnolla. Mitään ilmarakosia ei siin suvaita, koska se vaikuttaa heti basson kuuluvuuteen.
      Koteloitu subi olisi siis parempi, mikäli et panosta kunnolla edellä mainittuihin seikkoihin.

      • noviisi_nooa

        Nojoo, tuo selvittikin jo huimasti paljo enempi, kiitoksia.
        Mahdollisuus olis iskeä subbari myös takaluukkuunki koteloituna, tarvisko sen silloin olla paljo järeämpää kamaa?(Siltikään ei sais viedä mahdottomasti tilaa että voi tavaraaki kuskailla)
        Entä kannattaako ostaa aktiivisubi, onko niistä mihinkään?
        Vaiko elementti vahvistin ja ite tehdä kotelo jos ja kun sen näillä näkymin isken takakonttiin?

        Ja käsitän kyllä että aktiivisubin ostettaessa silloin ei oo mahdollista noiden toisten kaiuttimien ääntä parantaa vahvistamalla. Mutta mitäs sanoo asiantuntijat?

        Kiitos vastauksista, auttoi tosi paljon heti.


    • Ovikello##

      Eipä sillä 100e kunnon vahvistinta ihan heti löydäkkään. Nelikanavainen olisi sopiva, mutta niiden hinnat alkaa vasta puolestatoista sadasta eurosta...

      • minä vaan

        yks 10" elementti suljettuun koteloon ja sitä ja muita elementtejä ajamaan yksi 4-kanavainen vahvistin. 10" saa mukavasti alapäätä mukaan musiikkiin ja perus elementit ei ole kalliita. Suljettu kotelo koska se on helpoin valmistaa ja ei tarvitse päätään vaivata subsonicilla (mitä ei vahvistimissa välttämättä ole)

        vahvistimeksi vaikkapa Ground Zero Titanium GZTA 4.120mk2 tarjouksessa 155e (hyvä perus vahvistin)
        ja elementiksi vaikkapa SPL Dynamics V-250S4 joka on 90e. Sitten johtapaketti missä tulee virtapiuhat, rca:t ja kaiutinpiuhat 40e. Mikäli itse ei halua koteloa tehdä niin siihen kannattaa varata 50e ylöspäin rahaa. Hyvän saa jo 100e hintaan valmiiksi verhoiltuna.


      • noviisi_nooa
        minä vaan kirjoitti:

        yks 10" elementti suljettuun koteloon ja sitä ja muita elementtejä ajamaan yksi 4-kanavainen vahvistin. 10" saa mukavasti alapäätä mukaan musiikkiin ja perus elementit ei ole kalliita. Suljettu kotelo koska se on helpoin valmistaa ja ei tarvitse päätään vaivata subsonicilla (mitä ei vahvistimissa välttämättä ole)

        vahvistimeksi vaikkapa Ground Zero Titanium GZTA 4.120mk2 tarjouksessa 155e (hyvä perus vahvistin)
        ja elementiksi vaikkapa SPL Dynamics V-250S4 joka on 90e. Sitten johtapaketti missä tulee virtapiuhat, rca:t ja kaiutinpiuhat 40e. Mikäli itse ei halua koteloa tehdä niin siihen kannattaa varata 50e ylöspäin rahaa. Hyvän saa jo 100e hintaan valmiiksi verhoiltuna.

        Kiitos viisaista sanoista, ennenkuin alan ostopäätöksiä vielä tekemään, ajattelin vielä kysyä että onko noista aktiivisubbareista mihinkään, sillä haluaisin että se on helppo laittaa/säätää. Enkä myöskään tarvitse koko autoa täryyttävää subbaria.

        Ei sillä että nuo tehot vastais noiden muiden tehoja, mutta luulen että saattaisivat olla riittävät minun käyttöön.
        Olisiko esimerkiksi tälläisestä mihinkään:
        http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_44_129&products_id=2701

        Vai tyydynkö ostamaan
        "vahvistimeksi vaikkapa Ground Zero Titanium GZTA 4.120mk2 tarjouksessa 155e (hyvä perus vahvistin)
        ja elementiksi vaikkapa SPL Dynamics V-250S4 joka on 90e. Sitten johtapaketti missä tulee virtapiuhat, rca:t ja kaiutinpiuhat 40e."
        kaltaisen setin?


      • -jediritari-
        noviisi_nooa kirjoitti:

        Kiitos viisaista sanoista, ennenkuin alan ostopäätöksiä vielä tekemään, ajattelin vielä kysyä että onko noista aktiivisubbareista mihinkään, sillä haluaisin että se on helppo laittaa/säätää. Enkä myöskään tarvitse koko autoa täryyttävää subbaria.

        Ei sillä että nuo tehot vastais noiden muiden tehoja, mutta luulen että saattaisivat olla riittävät minun käyttöön.
        Olisiko esimerkiksi tälläisestä mihinkään:
        http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_44_129&products_id=2701

        Vai tyydynkö ostamaan
        "vahvistimeksi vaikkapa Ground Zero Titanium GZTA 4.120mk2 tarjouksessa 155e (hyvä perus vahvistin)
        ja elementiksi vaikkapa SPL Dynamics V-250S4 joka on 90e. Sitten johtapaketti missä tulee virtapiuhat, rca:t ja kaiutinpiuhat 40e."
        kaltaisen setin?

        Tuolle aktiivisubille pitää ihan samat virta- ja maapiuhat vetää rca:n lisäksi, kuin jollekulle muulle vahvistimelle. Erilliselle kotelosubbarille noiden lisäksi kaiutinjohdot, että siinä samassa johdon vedossa sekin menee. Eli ei sen aktiivisubin kanssa sen helpommalla pääse, jos sen takaluukkuun asentais. Tosin edempänä autossa tarvii vähemmän aukoa paikkoja, kuin takana (jos akku edessä).
        Yhdellä hyvällä nelikanava vahvarilla pärjää jo aika pitkälle..
        Sitä 10" subia voi soittaa normiäänentasolla tai autoa täryttävällä äänenvoimakkuudella. Se on kokonaan kiinni volumen säätäjästä :) Jos jostain löydät pioneerin 10" matalarunkoisen mallin uutena/käytettynä, niin se ei isoa koteloa tartte ja itse duunaamalla saat siitä kapean ahtaaseen takakonttiin.
        Ja tolla aktiivisubilla saa lisää ääntä matalille, mutta niiden kotelon pienuudesta johtuen niillä ei kauheasti peltejä täryytetä.


      • minä vaan
        noviisi_nooa kirjoitti:

        Kiitos viisaista sanoista, ennenkuin alan ostopäätöksiä vielä tekemään, ajattelin vielä kysyä että onko noista aktiivisubbareista mihinkään, sillä haluaisin että se on helppo laittaa/säätää. Enkä myöskään tarvitse koko autoa täryyttävää subbaria.

        Ei sillä että nuo tehot vastais noiden muiden tehoja, mutta luulen että saattaisivat olla riittävät minun käyttöön.
        Olisiko esimerkiksi tälläisestä mihinkään:
        http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_44_129&products_id=2701

        Vai tyydynkö ostamaan
        "vahvistimeksi vaikkapa Ground Zero Titanium GZTA 4.120mk2 tarjouksessa 155e (hyvä perus vahvistin)
        ja elementiksi vaikkapa SPL Dynamics V-250S4 joka on 90e. Sitten johtapaketti missä tulee virtapiuhat, rca:t ja kaiutinpiuhat 40e."
        kaltaisen setin?

        Noilla aktiivisubeilla saa jonkin verran jo parannusta äänimaailmaan. Niiden äänenpaine varat eivät ole oikein mistään kotosin ja äänikin on monesti muovinen. Passiivi subissa on se puoli, jos elementin ääni ei miellytä niin voi vaihtaa elementtiä tai vahvistinta. Aktiivisubi on varustettu omalla vahvistimella mutta sitä ei voi muille käyttää.


      • noviisi_nooa
        minä vaan kirjoitti:

        Noilla aktiivisubeilla saa jonkin verran jo parannusta äänimaailmaan. Niiden äänenpaine varat eivät ole oikein mistään kotosin ja äänikin on monesti muovinen. Passiivi subissa on se puoli, jos elementin ääni ei miellytä niin voi vaihtaa elementtiä tai vahvistinta. Aktiivisubi on varustettu omalla vahvistimella mutta sitä ei voi muille käyttää.

        Jees jees, oon nyt kattellu ohjeiden mukaista, ja löytäny tällästä settiä halvalla:

        -Subwoofer:
        SPL Dynamics V-10S4
        *Elementin koko 250mm (10"), Tehonkesto 200/400 W, Nimellisimpedanssi 4 Ohm, SPL (1W/m) 86.7 dB
        tulee valmiina suljettu kotelo mukana

        -Vahvistin:
        Ultimate T2-2450
        *4x75Wrms 4Ohm tai 2x175Wrms 2Ohm


        Miltä tuo kuulostais äkkiseltään?


      • Matias.
        noviisi_nooa kirjoitti:

        Jees jees, oon nyt kattellu ohjeiden mukaista, ja löytäny tällästä settiä halvalla:

        -Subwoofer:
        SPL Dynamics V-10S4
        *Elementin koko 250mm (10"), Tehonkesto 200/400 W, Nimellisimpedanssi 4 Ohm, SPL (1W/m) 86.7 dB
        tulee valmiina suljettu kotelo mukana

        -Vahvistin:
        Ultimate T2-2450
        *4x75Wrms 4Ohm tai 2x175Wrms 2Ohm


        Miltä tuo kuulostais äkkiseltään?

        8 tuumaisen voi laittaa hattuhyllyyn ja koteloida hattuhyllyyn tekemällä kotelon kiinni hattuhyllyyn alapuolelle. Jotain apuja bassotoistoon. Ainakin pienehkössä autossa.

        Konttiin en laittaisi alle 10 tuuman elementtiä. Pienempi ei tahdo sieltä auttaa basson puutteeseen.
        12 tuumainen on jo tukevampi. Kymppi helpompi koteloida, tai paremminkin sen kotelo helpompi sijoittaa sinne takapaksiin ettei tilankäyttö kärsi liikaa.
        15 tuumainen hyvä mutta yleensä silloin pitää laittaa ja kunnon midit ja jakotaajuus tarpeeksi alas.

        Jos puhutaan sub-taajuuksien toistosta, tehoja tarvitaan muutama sata wattia. (silloin vahvarin kyljessä lukee ainakin 700 w....)


      • skdlfhdsufg
        Matias. kirjoitti:

        8 tuumaisen voi laittaa hattuhyllyyn ja koteloida hattuhyllyyn tekemällä kotelon kiinni hattuhyllyyn alapuolelle. Jotain apuja bassotoistoon. Ainakin pienehkössä autossa.

        Konttiin en laittaisi alle 10 tuuman elementtiä. Pienempi ei tahdo sieltä auttaa basson puutteeseen.
        12 tuumainen on jo tukevampi. Kymppi helpompi koteloida, tai paremminkin sen kotelo helpompi sijoittaa sinne takapaksiin ettei tilankäyttö kärsi liikaa.
        15 tuumainen hyvä mutta yleensä silloin pitää laittaa ja kunnon midit ja jakotaajuus tarpeeksi alas.

        Jos puhutaan sub-taajuuksien toistosta, tehoja tarvitaan muutama sata wattia. (silloin vahvarin kyljessä lukee ainakin 700 w....)

        Mulla on macrom (15") ja siinä simexsin vahvistin (300w) ja macromi on normaalisti 1500w jotenka mulla 1800w subwoofer ja hyvinkuuluu!!!!!!!!!!!!!!


      • fdsafasd
        skdlfhdsufg kirjoitti:

        Mulla on macrom (15") ja siinä simexsin vahvistin (300w) ja macromi on normaalisti 1500w jotenka mulla 1800w subwoofer ja hyvinkuuluu!!!!!!!!!!!!!!

        Ei näin... MAcrom normaalisti honkkarista 1500W hattiwatteja...

        1800W subbari... Ei


    • höpötihää

      kaks 12 tuumasta ihan mitävaan subbaria ( hyviä saa jo sen 60e kpl) ja sitte ihan vaan nelikanavainen vahvari. ei tietysti tule sitte tsubbareille paljoa virtaa ku niitä ei voi sitte sillata jos laittaa vahvarin kiinni myös kaiuttimiin. mutta kyl sen pitäs ihan jepasti jytää. itelläin tosin on koteloloitu 10" tsubbari mitkä makso vaa parikybää ja onnistuneella koteloinnilla äänenlaadulla saanu piestyä noita kavereiden kalliimpia 12" tsubbareita ;) suosittelen koteloa. ei se ny niin paljoa tillaa vie. paitti jos omistaa mamsuliinin kauppakassi punton tai shivikin.

    • Jjlkcjnvhjk

      Ei subbarin itseasiassa tartte iso olla, koska pienempi voi olla monta kertaa kovempi ku iso, uskomatonta varmaan mut totta. Kaiuttimien taasen mielummin isommat, ns saippua-kotelo kajarit on hyvä harjotteluun eli makuun pääsemiseen ja mielummin viritinvahvistin toteuttaan voima! Näin oman kokemuksen mukaan. Ja mielummin 2subbaria, bassot stereona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe