Altistus Tinnitus KESKUSTELUILLE

Viuuu-viuu-viuu

Hei, täältä ihmiset aina ensimmäisenä syöksyvät paniikissa kysymään neuvoja kun tinnitus alkaa. Ehkä enemmän kuin huolehtia saaduista ääniannoksista (joille ei enää voi mitään) pitäisi huolehtia siitä kuinka paljon täällä viettää aikaa. Vertaistuki on tietysti tärkeää mutta pitää myös muistaa että ne sadat tuhannet ihmiset, jotka elelevät tyytyväisenä tinnituksen kanssa eivät tänne paljoa kirjoittele.

Itsekkäni on soinut korvat kaksi ja puoli vuotta. Alussa olin aivan hysteerinen ja käytin päiväni lukien kaiken mahdollisen tinnituksesta ja vähän päälle. Uskoin etä tämän kanssa ei selviä. Tutkimalla tällaisia palstoja liikaa kehitin itselleni hyperakusian ja aloin pelkäämään aivan tavallisia jokapäiväisiä ääniä. Juttu on kuitenkin niin että itse tinnitus ei ole tehnyt elämääni mitään pahaa. Hengissä ollaan. Sen sijaan tämä hysteerinomainen äänten pelko, ja sitä hyperakusia on aivan samalla tavalla kuin korkean paikan kammo, on rajoittanut elämääni rajusti.

Tinnituksen kanssa voi elää aivan mukavaa ja täysipainoista elämää. Kuulo pitää toki suojata rokkikonserteissa tai käyttäessä joitain erittäin äänekkäitä välineitä kuten moottorisahaa. Myös työssä on noudatettava ohjeita. Mutta tämä kaikki sinun (ja minun) olisi pitänyt tehdä jo ennen tinnituksen alkamista. Sen sijan tavallinen elämä liikenteineen, kodinkoneineen ja yleisine melunlähteineen EI OLE KENELLEKÄÄN VAARALLISTA. Tinnitus ei ole mikään liikuntavamma tai kuoleman sairaus.

Eli siis, jos huomaat viettäväsi tällaisissa paikoissa enemmän kuin 10 minuuttia kerrallaan, olet kehittämässä itsellesi ongelmaa. LOPETA SE HETI, tai päädyt tällaiseksi kuin minä. Itse olen edistynyt nopeasti kehittämässäni Hyperakusiassa parempaan suuntaan mutta matka tänne oli huomattavasti lyhyempi kuin täältä pois.

15

1515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiiiiiiii

      Ei hyperakusia kehity kenellekään palstoja lukemalla. Turha yleistää omaa kokemusta ja väittää, että palstojen lukeminen vain pahentaa tilannetta. Jokainen kokee tinnituksen eritavalla. Toisia ei haittaa pahempikaan tinnitus ja toiset ovat romahduksen partaalla jo pienenkin vinkunan takia. ÄLÄ YLEISTÄ!

      • Viuu-viuu-viuu

        Mitä sä sekoilet yleistämisestä? Ne joita ei tinnitus haittaa, heitä on paljon, eivät tällaisia palstoja lue. Ainoastaan ne asiaan herkimmin suhtautuvat googlailevat tällaisia asioita. Ja se että täällä joku paniikki-Pirkko selitttää että tinnitus pahenee jos paperi rahisee liian kovaa ei edesauta yhtään mitään.

        Tällaisista kommenteista tulee vain tinnituksen kanssa vasta "tutustuneelle" suotta paniikkia. Ja tästä paniikista seuraa hyperakusiaa, joka on PUHTAASTI PSYKOLOGINEN KOKEMUS.

        Mutta sinun tapaiset pelon lietsojat haluavat vain että muutkin päätyvät yhtä surkeaan jamaan kuin sinä. Kirjoittelet tänne jotain kauhutarinoita ja nautit siitä että saat kohtalotovereita. Surkimus.


      • 13 ja =
        Viuu-viuu-viuu kirjoitti:

        Mitä sä sekoilet yleistämisestä? Ne joita ei tinnitus haittaa, heitä on paljon, eivät tällaisia palstoja lue. Ainoastaan ne asiaan herkimmin suhtautuvat googlailevat tällaisia asioita. Ja se että täällä joku paniikki-Pirkko selitttää että tinnitus pahenee jos paperi rahisee liian kovaa ei edesauta yhtään mitään.

        Tällaisista kommenteista tulee vain tinnituksen kanssa vasta "tutustuneelle" suotta paniikkia. Ja tästä paniikista seuraa hyperakusiaa, joka on PUHTAASTI PSYKOLOGINEN KOKEMUS.

        Mutta sinun tapaiset pelon lietsojat haluavat vain että muutkin päätyvät yhtä surkeaan jamaan kuin sinä. Kirjoittelet tänne jotain kauhutarinoita ja nautit siitä että saat kohtalotovereita. Surkimus.

        Nyt olen kyllä pettynyt. Olen seurannut tätä palstaa pitkän aikaa ja pitänyt sitä helmenä suomi24 keskustelupalstojen joukossa, koska tällä palstalla ei ole ollut ilkeilyä eikä kenenkään vähättelyä, olipa ongelma taikka asia isompi taikka pienempi. Monissa kommenteissa on ollut oikeaa tietoa ja hyviä neuvoja.

        Ikävää jos tästäkin palstasta tulee riitelyilkeilypalsta.


      • iiiiiiiii
        13 ja = kirjoitti:

        Nyt olen kyllä pettynyt. Olen seurannut tätä palstaa pitkän aikaa ja pitänyt sitä helmenä suomi24 keskustelupalstojen joukossa, koska tällä palstalla ei ole ollut ilkeilyä eikä kenenkään vähättelyä, olipa ongelma taikka asia isompi taikka pienempi. Monissa kommenteissa on ollut oikeaa tietoa ja hyviä neuvoja.

        Ikävää jos tästäkin palstasta tulee riitelyilkeilypalsta.

        Mistä nyt moinen agressiivisuus. En ole ketään pelotellut ja tulen oikein hyvin toimeen oman tinnitukseni kanssa :). Sanotaan, että tieto lisää tuskaa, mutta juuri näiltä palstoilta saa hyviä neuvoja ja infoa tinnituksesta ja sen hoidosta. Toki mukana on myös niitä "pelottavia kertomuksia". Tarkoitukseni ei tietenkään ollut vähätellä tai varsinaisesti aliarvioida aloittajan tekstiä, mutta mielestäni on hölmöä olettaa, että oma kokemus on se absoluuttinen totuus ja koskee samalla tavalla kaikkia. Näin ei tietenkään ole.

        Pyydän kuitenkin anteeksi vastinettani. Tinnitukseen liittyy monilla pelkoa ja ahdistusta ja näin ollen olet kyllä varmasti oikeassa, että oman kuulon tarkkailu saa aivan liikaa "tilaa" ja huomiota, jolloin varmasti ilmaantuu myös hyperakusiaa. Hyperakusiaa kyllä esiintyy tinnittajilla ilman suomi24 palstojakin :).


      • 13 ja =
        iiiiiiiii kirjoitti:

        Mistä nyt moinen agressiivisuus. En ole ketään pelotellut ja tulen oikein hyvin toimeen oman tinnitukseni kanssa :). Sanotaan, että tieto lisää tuskaa, mutta juuri näiltä palstoilta saa hyviä neuvoja ja infoa tinnituksesta ja sen hoidosta. Toki mukana on myös niitä "pelottavia kertomuksia". Tarkoitukseni ei tietenkään ollut vähätellä tai varsinaisesti aliarvioida aloittajan tekstiä, mutta mielestäni on hölmöä olettaa, että oma kokemus on se absoluuttinen totuus ja koskee samalla tavalla kaikkia. Näin ei tietenkään ole.

        Pyydän kuitenkin anteeksi vastinettani. Tinnitukseen liittyy monilla pelkoa ja ahdistusta ja näin ollen olet kyllä varmasti oikeassa, että oman kuulon tarkkailu saa aivan liikaa "tilaa" ja huomiota, jolloin varmasti ilmaantuu myös hyperakusiaa. Hyperakusiaa kyllä esiintyy tinnittajilla ilman suomi24 palstojakin :).

        Vastike koski koko tätä keskustelua, mutta enemmän aloittajaa ja hänen aloituksensa loppua. Nämä 24 ketjut on vähän hankalia.
        En tarkoita että ei saisi ilmaista mielipiteitä.


    • tinnittäjä

      Osuit asiassa aivan oikeaan. Itsekin kun soimaan alkoi vuosi sitten selailin internetistä näitä tarinoita ja tulin hysteeriseksi. Tarkemmin kun ajattelee niin mitään hysteriaa en kokenut vielä siinä vaiheessa kun sointi alkoi, mutta siihen se meni kun tinnutuskeskusteluja aloin seurata. Tunnen muitakin tinnuttelijoita, ja nyt kun asiaa tarkastelee niin jotkut tekevät asiasta numeron ja luettelevat mitä kaikkea se on estänyt, toisia se ei haittaa marginaalisia juttuja lukuunottamatta ollenkaan. Vähän kyynisesti voisi sanoa että ne jotka siitä suurimmat ongelmat tekevät ja toitottavat koko ajan koko kansalle ovat vähän surkeita tapauksia muutenkin. "Mitään en voi kuvitella opiskelevani" tai "en keksi töitä joita voisin tämän kanssa tehdä"... Kummaltakin tapaukselta tekisi mieli kysyä että todellako nyt olisitte alkaneet yhtäkkiä työskennellä/opiskella ilman tinnutuksen alkamista vaikka olette viimeiset 5 ja 12 vuotta vältelleet kaikkea missä joutuisi heräämään ennen klo 14.00. Toki en väheksy sellaisia tapauksia joissa tinnutus oikeasti on rajoittavan kova, mutta olen kohtuullisen varma että esim. näissä kahdessa tapauksessa on kyseessä enemmän se että tinnitus on liioiteltu ja isketty sinne loputtomien tekosyiden listaan miksi mitään ei voi tehdä.

      Vähän hölmö sanoa nettipalstalla :), mutta välttäkää nettipalstoja ainakin tinnituksen akuutissa vaiheessa. Suurin osa tarinoista netissä on juuri näitä liioiteltuja tarinoita tinnituksen rajoittavasta voimasta, ne keillä elämä on jatkunut samassa uomassa eivät sitä tänne toitota. Jos toitottaisi, niin ne tarinat joissa tinnitus todetaan siedettäväksi vaivaksi peittoaisi nämä netin kauhutarinat moninkertaisesti!

      Hyvää kesää! Tiiiiii :D

      • neuvoista ollut apua

        Jos kerran tinnituksersta KÄRSIVÄN asennoituminen vaivaan on noin vähättelevä niin eipä ihme että lääkärien asennekin on vähättelevä.
        Kyllä tinnitus on monella niin kamala vaiva että kaikki apu olisi tarpeen, myös samassa tilanteessa olevien neuvot, koska lääketieteen keinot näyttävät olevan vähäiset taikka lääkärit eivät välitä paneutua.
        Tinnitusta on eri asteista ja toiseen on helppokin sopeutua, toiseen näyttää itsemurha olevan ainoa pakotie, kun yötäpäivää melkeen tauotta kirskuu ja vonkuu.

        Ei pidä kertoa toisen ongelmasta ennen kuin on kävellyt hänen saappaissaan että tietää jotakin.


      • Viuuu-viuu-viuu
        neuvoista ollut apua kirjoitti:

        Jos kerran tinnituksersta KÄRSIVÄN asennoituminen vaivaan on noin vähättelevä niin eipä ihme että lääkärien asennekin on vähättelevä.
        Kyllä tinnitus on monella niin kamala vaiva että kaikki apu olisi tarpeen, myös samassa tilanteessa olevien neuvot, koska lääketieteen keinot näyttävät olevan vähäiset taikka lääkärit eivät välitä paneutua.
        Tinnitusta on eri asteista ja toiseen on helppokin sopeutua, toiseen näyttää itsemurha olevan ainoa pakotie, kun yötäpäivää melkeen tauotta kirskuu ja vonkuu.

        Ei pidä kertoa toisen ongelmasta ennen kuin on kävellyt hänen saappaissaan että tietää jotakin.

        Aivan tutkimustenkin valossa tinnituksen häiritsevyys ei ole korrelaatiossa tinnituksen voimakkuuteen. Omalla isoisälläni on soinut liki 70 vuotta toinen korva niin kovaa että puhelinta ei meinaa kuulua äänen yli. Tosin tämä tuli esille ensimmäisen kerran vasta kun puhuin omasta tinnituksestani, joka tosin kovuudeltaan on sittenkin hiljaista sirinää.

        Totta hemmetissä mullakin soi yötä päivää. ILMAN mitään taukoja. Ihan jokainen hetki. Siitä huolimatta voin kävellä, puhua, syödä, käydä töissä, harrastaa, rakastaa vaimoani ja muutenkin elää ihan täysipainoista elämää. Itsemurha ei ole kenellekään mikään pakopaikka. Ihan vähämielistä puhetta.

        Edelleen, tutkimusten valossa tinnituksesta kärsivät kaikkein eniten ihmiset, jotka ovat taipuvaisia huolehtimaan muutenkin asioista. Kierrettyäni tavallisen lääkärirumban itse, otin rohkeutta katsoa peiliin ja myöntää että tarvitsen apua. Tämän jälkeen hakeuduin terapiaan, jossa käyn säännöllisesti edelleen. Terapia on auttanut merkittävästi minua rauhoittumaan tämän asian kanssa ja ammattilaisen avulla on oppinut ymmärtämään minkälainen ajatusmalli johtaa tällaisesta asiasta murehtimiseen.

        Mieti nyt että miten itse tinnitus, EI SUHTAUTUMISESI SIIHEN, on vaikeuttanut elämääsi. Vastaus on tietysti että ei mitenkään. Itse tinnitus ei ole estänyt sinua tekemästä yhtään mitään, mitä et olisi aiemmin tehnyt. Vain suhtautumisesi siihen on estänyt sinulta asioita. Ei tinnitus ole mikään terminaalitason syöpä tai halvaantuminen tai oman lapsen kuolema. Se on vain sointia korvassasi (no teknisesti tarkasteltuna aivoissasi), ei yhtään sen enempää. Ja mokoman takia hourit jostain itsemurhista.

        Ja edelleen, jo tilastot kertovat että varmaan noin sadalla tuhannella suomalaisella soi korvat. Maailmassa tinnituksesta enemmän tai vähemmän kärsiviä on kymmeniä miljoonia. Näistä tosin vain pieni osuus tekee asiasta valtavan ongelman itselleen. Tämän jo varmaan tiesitkin. Joten miten ihmeessä muiden ihmisten surkutarinoiden lukeminen auttaa mitenkään sinua? Ei kai nyt kukaan saa tyydytystä siitä tiedosta että tuolla muualla on ihmisiä joilla menee henkisesti yhtä huonosti tai huonommin. Mutta toki voi rypeä loputtomiin itsesäälissä ja kurjuudessa mokoman vaivan takia. Tai sitten voi tehdä itselleen jotain ja jatkaa elämässä eteenpäin.


      • miten kullakin
        Viuuu-viuu-viuu kirjoitti:

        Aivan tutkimustenkin valossa tinnituksen häiritsevyys ei ole korrelaatiossa tinnituksen voimakkuuteen. Omalla isoisälläni on soinut liki 70 vuotta toinen korva niin kovaa että puhelinta ei meinaa kuulua äänen yli. Tosin tämä tuli esille ensimmäisen kerran vasta kun puhuin omasta tinnituksestani, joka tosin kovuudeltaan on sittenkin hiljaista sirinää.

        Totta hemmetissä mullakin soi yötä päivää. ILMAN mitään taukoja. Ihan jokainen hetki. Siitä huolimatta voin kävellä, puhua, syödä, käydä töissä, harrastaa, rakastaa vaimoani ja muutenkin elää ihan täysipainoista elämää. Itsemurha ei ole kenellekään mikään pakopaikka. Ihan vähämielistä puhetta.

        Edelleen, tutkimusten valossa tinnituksesta kärsivät kaikkein eniten ihmiset, jotka ovat taipuvaisia huolehtimaan muutenkin asioista. Kierrettyäni tavallisen lääkärirumban itse, otin rohkeutta katsoa peiliin ja myöntää että tarvitsen apua. Tämän jälkeen hakeuduin terapiaan, jossa käyn säännöllisesti edelleen. Terapia on auttanut merkittävästi minua rauhoittumaan tämän asian kanssa ja ammattilaisen avulla on oppinut ymmärtämään minkälainen ajatusmalli johtaa tällaisesta asiasta murehtimiseen.

        Mieti nyt että miten itse tinnitus, EI SUHTAUTUMISESI SIIHEN, on vaikeuttanut elämääsi. Vastaus on tietysti että ei mitenkään. Itse tinnitus ei ole estänyt sinua tekemästä yhtään mitään, mitä et olisi aiemmin tehnyt. Vain suhtautumisesi siihen on estänyt sinulta asioita. Ei tinnitus ole mikään terminaalitason syöpä tai halvaantuminen tai oman lapsen kuolema. Se on vain sointia korvassasi (no teknisesti tarkasteltuna aivoissasi), ei yhtään sen enempää. Ja mokoman takia hourit jostain itsemurhista.

        Ja edelleen, jo tilastot kertovat että varmaan noin sadalla tuhannella suomalaisella soi korvat. Maailmassa tinnituksesta enemmän tai vähemmän kärsiviä on kymmeniä miljoonia. Näistä tosin vain pieni osuus tekee asiasta valtavan ongelman itselleen. Tämän jo varmaan tiesitkin. Joten miten ihmeessä muiden ihmisten surkutarinoiden lukeminen auttaa mitenkään sinua? Ei kai nyt kukaan saa tyydytystä siitä tiedosta että tuolla muualla on ihmisiä joilla menee henkisesti yhtä huonosti tai huonommin. Mutta toki voi rypeä loputtomiin itsesäälissä ja kurjuudessa mokoman vaivan takia. Tai sitten voi tehdä itselleen jotain ja jatkaa elämässä eteenpäin.

        Kommenttisi eivät ole kovin rakentavia, toisin kuin tämän palstan kommentit yleensä ovat olleet.

        Miksi syydät pahantuulesi muitten päälle tänne ja väheksyt heidän mielipiteitään, ei sinun vaikeutesi ole heidän syytään?
        Taidat olla liian hyvä tälle palstalle.
        Eihän tällekään palstalle kohta kukaan uskalla kirjoittaa, kuten ei monelle muullekaan palstalle.

        Tämä palsta on ollut hyvä.


      • IT-kokki
        miten kullakin kirjoitti:

        Kommenttisi eivät ole kovin rakentavia, toisin kuin tämän palstan kommentit yleensä ovat olleet.

        Miksi syydät pahantuulesi muitten päälle tänne ja väheksyt heidän mielipiteitään, ei sinun vaikeutesi ole heidän syytään?
        Taidat olla liian hyvä tälle palstalle.
        Eihän tällekään palstalle kohta kukaan uskalla kirjoittaa, kuten ei monelle muullekaan palstalle.

        Tämä palsta on ollut hyvä.

        Tinnituksen alkaminen on joillekin kriisi, jonka vaiheet pitää käydä läpi. Jos tinnitus joskus pahenee, saa saman sopeutumisen käydä läpi aina uudelleen. Ja veikkaisin, että mitä kovempi ääni, sitä hankalampi siihen on sopeutua. Tai näin on ainakin itsellä... Kun vinkuminen oli sellaista, että normaali elämä peitti äänen, siihen oli helppo tottua. Nyt kun ääni puskee läpi melkein missä vain, on vaikeaa olla kuulematta sitä...

        Silti olen yrittänyt ottaa asenteen, että tinnituksen kanssa voi ja PITÄÄ elää. Harmillinen juttu elämäni kannalta, mutta murehtiminen ei ainakaan auta asiaa. Tämän asenteen löytäminen on auttanut, mutta tosin sen hakemiseen on mennyt tämän koventuneen tinnitusäänen kanssa jo 6 kk...

        Mietin aina silloin tällöin, soivatko korvani kovaa vai eivät. Tulen aina kuitenkin siihen tulokseen että ne soivat ihan kohtuullisesti, mutta silläkään ei ole väliä, koska "ongelma" on yksin minun.

        Vielä muutama kuukausi sitten koin että tinnitus ajaa minut hulluuteen, enkä pysty mitenkään sopeutumaan. Nyt taas olen optimistinen, sillä vinkuna ei tunnu enää niin kovalta, ja olokin on parempi.

        Mutta on totta, että tinnituksen ajattelu lietsoo tinnitusta. Tinnituksesta lukeminenkin saa ajatukset palaamaan ääneen, ja sen kuulee taas helposti. Siksipä minäkin olen harventanut täällä käyntiä, ja myös siksi että en ole kokenut siihen edes varsinaisesti tarvetta parantuneen oloni ansiosta.

        Foorumeiden parasta antia on kuitenkin vertaistuki, sen huomaaminen ettei ole yksin asian kanssa. Myös kannustavien tarinoiden lukeminen on lohdullista...


      • Viuuu-viuu-viuu
        IT-kokki kirjoitti:

        Tinnituksen alkaminen on joillekin kriisi, jonka vaiheet pitää käydä läpi. Jos tinnitus joskus pahenee, saa saman sopeutumisen käydä läpi aina uudelleen. Ja veikkaisin, että mitä kovempi ääni, sitä hankalampi siihen on sopeutua. Tai näin on ainakin itsellä... Kun vinkuminen oli sellaista, että normaali elämä peitti äänen, siihen oli helppo tottua. Nyt kun ääni puskee läpi melkein missä vain, on vaikeaa olla kuulematta sitä...

        Silti olen yrittänyt ottaa asenteen, että tinnituksen kanssa voi ja PITÄÄ elää. Harmillinen juttu elämäni kannalta, mutta murehtiminen ei ainakaan auta asiaa. Tämän asenteen löytäminen on auttanut, mutta tosin sen hakemiseen on mennyt tämän koventuneen tinnitusäänen kanssa jo 6 kk...

        Mietin aina silloin tällöin, soivatko korvani kovaa vai eivät. Tulen aina kuitenkin siihen tulokseen että ne soivat ihan kohtuullisesti, mutta silläkään ei ole väliä, koska "ongelma" on yksin minun.

        Vielä muutama kuukausi sitten koin että tinnitus ajaa minut hulluuteen, enkä pysty mitenkään sopeutumaan. Nyt taas olen optimistinen, sillä vinkuna ei tunnu enää niin kovalta, ja olokin on parempi.

        Mutta on totta, että tinnituksen ajattelu lietsoo tinnitusta. Tinnituksesta lukeminenkin saa ajatukset palaamaan ääneen, ja sen kuulee taas helposti. Siksipä minäkin olen harventanut täällä käyntiä, ja myös siksi että en ole kokenut siihen edes varsinaisesti tarvetta parantuneen oloni ansiosta.

        Foorumeiden parasta antia on kuitenkin vertaistuki, sen huomaaminen ettei ole yksin asian kanssa. Myös kannustavien tarinoiden lukeminen on lohdullista...

        Eli siis tällaisen palstan vilkaiseminen ja positiivisten kommenttien lukeminen on hyvää vertaistukea. Sen sijaan totaaliset ylilyönnit itsemurhineen ja muineen on aivan turhaa paniikin lietsontaa. Kun ihmiset kirjoittavat tänne paniikinomaisessa tilassa niin he saavat monesti tinnituksen näyttämän pahemmalta vaivalta kuin mitä se oikeasti on. Sen takia väitän että mitä enenmmän näitä ketjuja kahlaa läpi, sitä enemmän ihmiset vain hermostuvat ja alkavat kehittämään kauhuskenaarioita päässään. Harvoin tänne tulee kukaan kertomaan kuinka helppoa tinnituksen kanssa on.

        Kuitenkin tinnitus pitää nähdä elämän pienenä vaivana muiden, iän karttuessa vääjäämättömänä tulevien pienten vaivojen, joukossa. Sen kanssa pystyy elämään ja olemaan aivan yhtä hyvin kuin ennenkin. Kukaan ei ole tinnitukseen kuollut.

        Pakko kertoa vielä hyvä esimerkki. Kun olin kärsinyt tinnituksesta noin vuoden verran, keskustelin asiasta hyvän ystäväni kanssa, joka oli viettänyt melko samanlaista meluisaa elämää rokkikonsertteineen ja muineen kuin minä. Kysyin että eikö hänellä soi. Hän hymähti, kohautti olkiaan ja sanoi että hänellä on jo kymmenen vuotta vinkunut koko ajan. Kysyin että eikö se häiritse häntä. Hän vain naurahti ja sanoi ettei ajattele koko asiaa kun ei se ajattelemalla parane. Ehkä paras neuvo mitä olen koskaan kuullut.

        Kommentit kuten "taidat olla liian hyvä kirjoittamaan tälle palstalle" ovat lapsellisuudessaan täysin naurettavia. Kärsin tinnituksestani aivan helvetisti. Varmaan enemmän kuin suurin osa. Mutta koko ajan koitan taistella itseäni vastaan ja pikku hiljaa elämä on parantunut sitä kautta. Monien viestejä kun lukee täällä niin tuntuu että he kaipaisivat pientä ravistusta ja jonkun sanomaan että "jatka nyt perkele elämääsi eteenpäin, ei saa jäädä tuleen makaamaan".


      • ÅÅÅÅÅÅÅÅ
        Viuuu-viuu-viuu kirjoitti:

        Eli siis tällaisen palstan vilkaiseminen ja positiivisten kommenttien lukeminen on hyvää vertaistukea. Sen sijaan totaaliset ylilyönnit itsemurhineen ja muineen on aivan turhaa paniikin lietsontaa. Kun ihmiset kirjoittavat tänne paniikinomaisessa tilassa niin he saavat monesti tinnituksen näyttämän pahemmalta vaivalta kuin mitä se oikeasti on. Sen takia väitän että mitä enenmmän näitä ketjuja kahlaa läpi, sitä enemmän ihmiset vain hermostuvat ja alkavat kehittämään kauhuskenaarioita päässään. Harvoin tänne tulee kukaan kertomaan kuinka helppoa tinnituksen kanssa on.

        Kuitenkin tinnitus pitää nähdä elämän pienenä vaivana muiden, iän karttuessa vääjäämättömänä tulevien pienten vaivojen, joukossa. Sen kanssa pystyy elämään ja olemaan aivan yhtä hyvin kuin ennenkin. Kukaan ei ole tinnitukseen kuollut.

        Pakko kertoa vielä hyvä esimerkki. Kun olin kärsinyt tinnituksesta noin vuoden verran, keskustelin asiasta hyvän ystäväni kanssa, joka oli viettänyt melko samanlaista meluisaa elämää rokkikonsertteineen ja muineen kuin minä. Kysyin että eikö hänellä soi. Hän hymähti, kohautti olkiaan ja sanoi että hänellä on jo kymmenen vuotta vinkunut koko ajan. Kysyin että eikö se häiritse häntä. Hän vain naurahti ja sanoi ettei ajattele koko asiaa kun ei se ajattelemalla parane. Ehkä paras neuvo mitä olen koskaan kuullut.

        Kommentit kuten "taidat olla liian hyvä kirjoittamaan tälle palstalle" ovat lapsellisuudessaan täysin naurettavia. Kärsin tinnituksestani aivan helvetisti. Varmaan enemmän kuin suurin osa. Mutta koko ajan koitan taistella itseäni vastaan ja pikku hiljaa elämä on parantunut sitä kautta. Monien viestejä kun lukee täällä niin tuntuu että he kaipaisivat pientä ravistusta ja jonkun sanomaan että "jatka nyt perkele elämääsi eteenpäin, ei saa jäädä tuleen makaamaan".

        En kyllä tajua ollenkaan tuota vuodatustasi.
        Ehkä sinun kannattaisi kirjoittaa mielenterveyspalstalle.


    • Anonyymi

      Olen alkanut miettiä itsemurhaa tinnituksen takia. En enää kykene sen kanssa elämään.

      • Anonyymi

        Kuukauden tinnituttanut ja kanssa en voi ymmärtää, miten tämän kanssa voisi oppia elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuukauden tinnituttanut ja kanssa en voi ymmärtää, miten tämän kanssa voisi oppia elämään.

        Mulla on ollut tinnitus yli vuoden kovan melun seurauksena ja on ollut ajanjaksoja jolloin kykenen sen kanssa olemaan mutta se häiritsee keskittymistä joka päivä. Kotona pitää lähes kokoajan olla joku taustaääni. En pysty enää keskittymään mihinkään kuten ennen vaan olen rauhattomampi ja teen enemmän virheitä kaikessa koska tinnitus vie kyvyn paneutua asiaan ilman ajatuksen pätkimistä tinnitukseen. Yöt pärjää jotenkin kun pidän kahta eri taustaääntä kaiuttimesta.Minulla on eri tinnitusääniä . Toisinaan korvat kohisee lujaa. Jos tämä ei ole jo riittävän monimutkaista korvissani on myös hyperakusia. Korvaan saattaa tulla polttavaa kipua äänien seurauksena. Pahin takapakki oli kuukausia jolloin korva reagoi pienempiinkin ääniin kivulla.

        En oikein osaa nauttia tästä rajoitetusta elämästäni. Mielummin välttelen yhtään meluisempia ympäristöjä kuin otan riskin että tinnitukseni tuuttaa entistä lujempaa. Kyllä, tinnitus voi aina nousta melualtistusten jälkeen. Jos onkin saanut sen viemään vähemmän ajatuksia se saattaa nousta tietoisuuteen yhtä häiritsevästi kun alkumetreillä. Aina vaan miettii että okei, toivottavasti tämä ei jää tinnituksen tasoksi.

        Olen niin väsynyt tähän eikä asiat ole parantuneet. Kyllä, jotenkin sinnittelen mutta sitä elämä onkin tinnituksen kanssa, sinnittelyä.

        Olen miettinyt että tinnitusta täytyy olla eri tasoista häiritsevyydeltään joka ei reagoi melutasoihin samalla tavoin kun jotkut muka niin hyvin oppii habitoitumaan.

        En ole pystynyt lukemaan edes kirjaa tinnituksen jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe