Näykkii ohikulkijoita

Mitä tehdä?????

2-vuotiaalla kastroidulla huskysekoitusuroksella ilmennyt outo ja ikävä ongelma; se on nyt jo kolmesti muutaman kk:n sisällä yrittänyt näykkästä ohikulkevien miesten nilkkoja. Näykittävät ovat jostain syystä aina nuoria miehiä.
Koira on muuten todella kiltti luonteinen ja koulutettu hyvin. Mutta nyt tosiaan ohitettaessa nuoria miehiä se saattaa loikata näykkäsemään. Se tekee sen juuri kun ollaan kohdalla tai sen ihmisen ollessa jo melkein ohi, silloin koira kääntyy ja nyppäsee kantapäästä tai nilkasta. Kertaakaan ei ole päässyt kiinni asti, kun olen nopeasti reagoinut ja vetänyt hihnasta. Ja itse olen aina koiran ja ohikulkijan välissä.

Koiran touhu näyttää samalta kuin esim. bordercolliet paimentavat lampaita ja näykkivät niiden kintereitä. Kuitenkaan tässä koirassa ei tietämäni mukaan ole lainkaan paimentavaa rotua taustalla, vaan huskya ja jotain seisojaa sekä susi esi-isä on kuuden sukupolven takaa.

Nykyään otan aina hihnan lyhyelle, kun joku ohittaa meitä, sillä en halua ottaa riskiä, että joku viaton ohikulkija saa haavat jalkaansa.

Onko kellään käsitystä miksi koira tekee noin? Sitä ulkoilutetaan säännöllisesti kaksi yli tunnin ja yksi lyhyempi lenkki päivässä. Kolmesti viikossa käymme vuodenaikojen mukaan erilaisissa harrastuksissa, talvella pulkanvetoa, kevät ja syksy pyöräilemme ja kesällä käymme uimassa. Se saa terveellistä ruokaa ja riittävästi lepoa. Sillä on koirakavereita ja tulee toimeen kaikkien kanssa. Missä siis vika?

15

900

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pi

"Koira on muuten todella kiltti luonteinen ja koulutettu hyvin."

"Kertaakaan ei ole päässyt kiinni asti, kun olen nopeasti reagoinut ja vetänyt hihnasta"

"Nykyään otan aina hihnan lyhyelle, kun joku ohittaa meitä,"

"Kolmesti viikossa käymme vuodenaikojen mukaan erilaisissa harrastuksissa, talvella pulkanvetoa, kevät ja syksy pyöräilemme"

2v ja olette jo kerenneet pulkkavetoa, pyöräilyä....milloin aloititte?
      jos tuosta on syntynyt rasitetta/kipua voi koira reagoida noin.

• aloitt.

"2v ja olette jo kerenneet pulkkavetoa, pyöräilyä....milloin aloititte?"

Aloitimme viime talvena pulkanvedon, kunnon valjaat ja aluksi vain keveillä painoilla. Keväällä pyöräilyä, muutama kilometri kevyttä hölkkää ja nyt helteillä kävimme uimassa ja käymme sitten kesän mittaan enemmänkin. En ole rasittanut koiraa liikaa. Koira fyysisesti täysin terve, ainakin viime rokotusten yhteydessä el. näin totesi.

• Oletko itse

Oletko itse mahdollisesti nuori nainen? Ja sinkku? Silloin koirasi yrittää valita sinulle miestä ;D

• tosiihyväää

"Oletko itse mahdollisesti nuori nainen? Ja sinkku? Silloin koirasi yrittää valita sinulle miestä"
        hahahahahahahahaha....

• aloitt.

Samaa kaverini sanoi, mut ei taida olla kyse siitä. Ikävä kyllä..

• seropipaimen
        aloitt. kirjoitti:

Samaa kaverini sanoi, mut ei taida olla kyse siitä. Ikävä kyllä..

Oletko ihan varma, ettei koirassasi olisi sittenkin paimenkoiraa? Meillä seropi, jossa paimenkoiraa ja se teki nuorempana tuollaista. Ei siinä voi muuta kuin aina kieltää ja varoiks kulkea ihmisten ohi remmi lyhkäsellä, niinkuin nyt teetkin.
        Luultavasti menee iän myötä ohi, kun oppii ettei niin voi tehdä. Ainakin meillä meni. Onnee vaan ohituksiin.

• aloitt.
        seropipaimen kirjoitti:

Oletko ihan varma, ettei koirassasi olisi sittenkin paimenkoiraa? Meillä seropi, jossa paimenkoiraa ja se teki nuorempana tuollaista. Ei siinä voi muuta kuin aina kieltää ja varoiks kulkea ihmisten ohi remmi lyhkäsellä, niinkuin nyt teetkin.
        Luultavasti menee iän myötä ohi, kun oppii ettei niin voi tehdä. Ainakin meillä meni. Onnee vaan ohituksiin.

Kiitos, seropipaimen, annoit vastauksellasi toivoa, että tästä remusta tulee joskus vielä oikea koira.
        Kyselin vähän edelliseltä omistajalta koiran historiikkia ja sukupuuta, mut sekarotuisena ei siitä juurikaan tietoja ole. Luultavinta kuitenkin on, et siellä jossain taustalla jotain paimentavaakin rotua löytyy, niin vahvasti käytös ainakin siihen viittaa. Ei siinä sitten muuta, kuin et elellään sen mukaan :)

• Ei noista sekarotuisista välttämättä tiedä,mitä siellä viimekädessä löytyy,jos monta sukupolvea on niitä käytettykkin... Vielä vähemmän,jos ei ole pennusta suoraan tullut.

Voihan se paimentamistakin olla,mutta jos kohdistuu vaan johonkin tiettyyn ryhmään,niin vaikuttaa,että voi olla sen historiassa jotain tapahtunut sieltä käsin.
      Nyt kun riittävästi on ikää ja uskallusta toimia,niin saattaapi tulla näkyviin.
      Toki voi olla huono tapakin,joka saanut alkunsa vahingossa,joka taas nokkelalla koiralla alkanut pakata itseään.

Oli mitä oli,niin kannattaa puuttua oitis.Muuten voi laajentua muihinkin,kuin niihin nuoriin miehin.
      Jos pelkästään estetään hihnalla,niin sen voi koira ymmärtää niinkin päin,että "haloo koissu,nyt tarkkana,nilkat kutsuu..."
      Eli tarvittaessa kieltoa,ja ennakointia.Jos johtajuusjutut kunnossa ja koira osaa kieltosanan,niin ihan helppo nakki.Jos ei,niin kannattaisi harkita kummankin kehittämistä parempaan malliin.
      Yhtä hyvin voi/samalla myös kehittää koiralle ylipäätään jonkun selkeän ohitusmallin,vaikka kontaktinoton,josta positiivisuuden kautta tulee mukavampi ja korvaava tapa.Myöhemmin ei merkitystä,vaikka siitä lipsuttaisiinkin pois,kun väärä toiminta on pois ohjelmoitu.

• aloitt.

Olen ottanut koirulin ultimate herkun käyttöön; paistettua maksaa. Ei kivaa käsitellä lenkkeillessä, mutta se on ainut, josta se tykkää niin paljon, et saan sen huomion noissa tilanteissa. Kaupan kuivattu maksa ei ilmeisesti ole sen mielestä sama asia.
        Ekan viestini jälkeen ei tosin ole kertaakaan yrittänyt näykkiä, mutta en tosiaan halua sen rakentavan mitään toimintakaavaa siitä itselleen.
        Muuten koira tottelee loistavasti kaikenlaisissa tilanteissa ja on muutenkin tosi hieno kaveri.
        Maksaherkuin siis jatketaan ja tarkkailen koiran käytöstä tulevaisuudessakin, ettei mitään yllätyksiä pääse sattumaan.

• Melkein..
        aloitt. kirjoitti:

Olen ottanut koirulin ultimate herkun käyttöön; paistettua maksaa. Ei kivaa käsitellä lenkkeillessä, mutta se on ainut, josta se tykkää niin paljon, et saan sen huomion noissa tilanteissa. Kaupan kuivattu maksa ei ilmeisesti ole sen mielestä sama asia.
        Ekan viestini jälkeen ei tosin ole kertaakaan yrittänyt näykkiä, mutta en tosiaan halua sen rakentavan mitään toimintakaavaa siitä itselleen.
        Muuten koira tottelee loistavasti kaikenlaisissa tilanteissa ja on muutenkin tosi hieno kaveri.
        Maksaherkuin siis jatketaan ja tarkkailen koiran käytöstä tulevaisuudessakin, ettei mitään yllätyksiä pääse sattumaan.

Huomioni kiinnittyi lauseeseen: "...susi esi-isä on kuuden sukupolven takaa."

Kuusi sukupolvea ei ole paljoa, koirallasi saattaa olla jotain susimaista käytöstä vielä jäljellä. Ehkä sen susimaisuus saa sen käyttäytymään noin nuoria miehiä kohtaan. Karkottaa kilpailijoita, kenties?
        Pidä huoli, ettei sen käytös karkaa käsisitä.

• Susisekotuksia?
        Melkein.. kirjoitti:

Huomioni kiinnittyi lauseeseen: "...susi esi-isä on kuuden sukupolven takaa."

Kuusi sukupolvea ei ole paljoa, koirallasi saattaa olla jotain susimaista käytöstä vielä jäljellä. Ehkä sen susimaisuus saa sen käyttäytymään noin nuoria miehiä kohtaan. Karkottaa kilpailijoita, kenties?
        Pidä huoli, ettei sen käytös karkaa käsisitä.

Miks pitää ottaa tieten tahtoen koira, jossa noin paljon sutta? Eikö jo järki kerro, et siitä tulee ongelmia! Susia ei sais sekotella koiriin, kun sitten just tommoset nuoret naiset luulee voivansa niitten kansa pärjätä eikä pärjää kumminkaan kuten tuossa nyt nähtiin. Varmasti on jollain jätkällä pian jalat verilla ja sit pääseekin susi piikille viranomaisten toimesta.

• aloitt.
        Susisekotuksia? kirjoitti:

Miks pitää ottaa tieten tahtoen koira, jossa noin paljon sutta? Eikö jo järki kerro, et siitä tulee ongelmia! Susia ei sais sekotella koiriin, kun sitten just tommoset nuoret naiset luulee voivansa niitten kansa pärjätä eikä pärjää kumminkaan kuten tuossa nyt nähtiin. Varmasti on jollain jätkällä pian jalat verilla ja sit pääseekin susi piikille viranomaisten toimesta.

"Miks pitää ottaa tieten tahtoen koira, jossa noin paljon sutta? Eikö jo järki kerro, et siitä tulee ongelmia!"

En ottanut koiraani siksi, että siinä on pieni osa sutta, vaan otin sen siitä huolimatta. Enkä pelännyt sen suurempia ongelmia sen kanssa kohtaavani kuin taviskoirankaan kanssa.

Mielestäni olen toiminut vastuullisesti; se on koulutettu ja sen terveydestä, ravinnosta ja elämänlaadusta muutenkin pidetään hyvää huolta. Ja jos/kun ongelmia ilmenee, hoidan ne hankkimalla apua, jos en itse osaa.

Nyt tämä näykkimisongelma tuntuu olevan hallinnassa, sillä enää sitä ei ole tapahtunut kertaakaan. Sitä paitsi, näykkiminen ei ole suden käyttäytymistä, vaan luultavimmin paimentamisvietti sai koirulin valtoihinsa.

• typeryyttä
        aloitt. kirjoitti:

"Miks pitää ottaa tieten tahtoen koira, jossa noin paljon sutta? Eikö jo järki kerro, et siitä tulee ongelmia!"

En ottanut koiraani siksi, että siinä on pieni osa sutta, vaan otin sen siitä huolimatta. Enkä pelännyt sen suurempia ongelmia sen kanssa kohtaavani kuin taviskoirankaan kanssa.

Mielestäni olen toiminut vastuullisesti; se on koulutettu ja sen terveydestä, ravinnosta ja elämänlaadusta muutenkin pidetään hyvää huolta. Ja jos/kun ongelmia ilmenee, hoidan ne hankkimalla apua, jos en itse osaa.

Nyt tämä näykkimisongelma tuntuu olevan hallinnassa, sillä enää sitä ei ole tapahtunut kertaakaan. Sitä paitsi, näykkiminen ei ole suden käyttäytymistä, vaan luultavimmin paimentamisvietti sai koirulin valtoihinsa.

mikähän helvetti siinä on on että kaikki susihybridit ja suuret koirat on aina vain ja ainoastaan miesten oikeus? semmoinen vaikutelma tulee aina kun joku nainen kysyy neuvoa suureen koiraan liittyen niin aina joku kade urpo hyppää esiin vaahtoamaan siitä miten nuoret naiset hommaa koiria eikä pärjää.. Jos teillä onkin lähipiirissä sellainen idiootti joka ei ole osannut valita oikeaa koiraa, älkää yleistäkö sitä kaikkiin.. Itse en todellakaan ole suuri, kevyempikin kuin jo edesmennyt koirani (joka muuten kuoli vanhuuteen eikä pitovaikeuksien takia) ja sainkin joiltakin typeriltä miehiltä kritiikkiä koiran ollessa murrosikäinen ja sen yrittäessä vastata vastaantulevien pystykorvien rähinöihin. Koskaan ei tosiaan itse aloittanut ja kesti vain sen murkkuiän, mutta kun koira oli suuri ja taluttaja nainen niin tottakai vika löytyy sieltä..

• hyppidi
        typeryyttä kirjoitti:

mikähän helvetti siinä on on että kaikki susihybridit ja suuret koirat on aina vain ja ainoastaan miesten oikeus? semmoinen vaikutelma tulee aina kun joku nainen kysyy neuvoa suureen koiraan liittyen niin aina joku kade urpo hyppää esiin vaahtoamaan siitä miten nuoret naiset hommaa koiria eikä pärjää.. Jos teillä onkin lähipiirissä sellainen idiootti joka ei ole osannut valita oikeaa koiraa, älkää yleistäkö sitä kaikkiin.. Itse en todellakaan ole suuri, kevyempikin kuin jo edesmennyt koirani (joka muuten kuoli vanhuuteen eikä pitovaikeuksien takia) ja sainkin joiltakin typeriltä miehiltä kritiikkiä koiran ollessa murrosikäinen ja sen yrittäessä vastata vastaantulevien pystykorvien rähinöihin. Koskaan ei tosiaan itse aloittanut ja kesti vain sen murkkuiän, mutta kun koira oli suuri ja taluttaja nainen niin tottakai vika löytyy sieltä..

"mikähän helvetti siinä on on että kaikki susihybridit..."
        Ei piräisi olla miehen eikä naisen. Ei ole koira eikä susi

• hyvä vaan
        hyppidi kirjoitti:

"mikähän helvetti siinä on on että kaikki susihybridit..."
        Ei piräisi olla miehen eikä naisen. Ei ole koira eikä susi

Aloittaja kertoo sutta olevan kuusi sukupolvea sitten. Ei enää paljoakaan suden ominaisuuksia pitäisi olla näkyvissä. Kuten tekstistä käy ilmi, enempi paimentavaa koiraa siinä on. Turhaa hälistä tyhjästä. Susiviha on menneiden vuosisatojen juttu eikä enää 2000-luvulla pitäis hermojaan susista eikä hybrideistä menettää.
        Enempi voisitte valittaa liiallisuuksiin menevästä jalostuksesta, mopsit, mäyräkoirat ja osa buldogeista ovat ihan epämuodostuneita. On hyvä vaan välillä palata alkuun ja sekoittaa vähän sutta mukaan. Koirat pysyisivät niin terveempinä ja aitoina eläiminä eikä olisi mitään leluja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      75
      1438
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      13
      967
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      882
    4. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      90
      828
    5. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      704
    6. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      664
    7. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      50
      619
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      47
      613
    9. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      134
      608
    10. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      50
      574
    Aihe