Realia asuntovuokraus

omatupaomalupa

Olen nyt näillä näkymin muuttamassa Realia asuntovuokrausen vuokraamaan kaksioon. Onko kellään mitää pahaa/hyvää sanottavaa tästä firmasta? Kaksoistakuu hieman hämää minun että äitini mieltä. Kaikenlaiset kommentit/mielipiteet tervetulleita !

86

20547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nelli123

      Realia asuntovuokraus vuokraa monien eri firmojen ja yksityisten henkilöiden kämppiä, joten takuu riippuu aina siitä, minkä omistaja haluaa asunnolleen asettaa. Realia ei siis takuuvuokraan paljoakaan voi vaikuttaa. Oman kokemukseni perusteella Realia on ainaki toiminut hyvin ja asiat hoituneet nopeesti!

    • Bea
    • JarnoTn

      Realian vuokra-asuntoon ei kannata muuttaa. Ainakaan jos isännöitsijä on hyvä kaveri naapurin asukkaan kanssa, jonka ansiosta saa häädön. Ainakin Sanna Mäntynen on tälläinen hankala tapaus ja saimme raskaana olevan avovaimon kanssa häädön Nurmijärven klaukkalasta täysin asiattomin perustein. Häätöilmoituksessa muunmuassa luki, että poliisipartio on käynyt ovellamme rauhoittamassa meidän "liian äänekästä asumista" Keskellä viikkoa oli muka soitettu musiikkia häiristevästi kymmenen jälkeen, vaikka itse kävin palkkatöissä kello seitsemästä aamulla puoli neljään. Takuulla ei tullut musiikkia arki-iltana huudatettua siihen aikaan. Myöskin puolen vuoden jälkeen asunnosta muuton jälkeen tulee vielä laskuja palovaroittimen pariston vaihdosta ja kattopistorasian asennuksista.

      • Asuntoa vailla

        Hyvinkäällä on hyvin moni vuokra asunnon hakija kyllästynyt Realian
        toimintaan. Nillä on paljon asuntoja netissä mutta asuntoa sieltä ei saa koska
        heihin ei saa mitään yhteyttä, ei sähköpostilla, tekstiviestillä ja etenkään
        soittamalla. Jotain hyvin outoa siinä firmassa on. Ovatko heillä netissä
        vuokrattavat asunnot haamu asuntoja. Mutta fakta on se etta vuokraamaan
        niitä ET pääse.
        Sama meno tuntuu olevan kyseisen firman isännöinillä.


      • Taloyhtiöt

        Tampereella ja Jyväskylässä käy avaimen haltiat, ts. isännöitsijät, huoltoyhtiön henkilökunta ja jne. varastelemassa tai lainaamassa asukkaiden tavaroita , vaatteita ja tekee esim. reikiä vaatteisiin. Oma luknsa on tietysti nämä lukkosepäntaidot omaavat henkilöt. Samaa näytää olevan Kuopiossa ja Helsingissä. Pitäkää avaimistanne hyvää huolta ja hankkikaa uuden aikainen turvalukko, tosin turvalukoistakin pääsee sisälle, jos joku on niin pakkomielteinen, et haluaa välttämättä tulla jonku asukkaan kotiin ja tehdä ilkivaltaa. Kaikissa ammateissa on kaikenlaisia hulluja. Monet ketjut käytää vuokrauspalvelujen www-sivuja mainossivuina, eikä todellisuudessa ole koko asuntoa vpaana ja yksityisillä ei välttämättä ole koko asuntoa vuokrattavana. Ainakaan yritysten näyteikkunat ovat vaan mainossivuja. Yksityiseltä vuokrattaessa kannataa selvittää minkälainen vuokranantaja on. Käykö omin nokkineen asunnossa ja varasteleeko ja nuuskiiko paikkoja uteiasuuttaan. Nämä idiootit eivät tajua että se on rikollista puuhaa. Yrityksillä on harhaan johtavaa mainontaa, jos asunto ei ole sitä mitä kuvissa ja teeksteissä sanotaan. Kannataa ottaa selvää, talosta, alueesta ja asunnon vuokraajasta. Yhtään lotettavampia ei ole osakeyhtiötkään. Niissäkin pitää katsoo mitä on osatamassa ja minkälaisesta yhtiöstä. Dorka isännäitsijät, puheenjohtajat, huoltoyhtiöt , kun luulee, että saavat kuleksia ja udella toisten elämästä ja asioista tai käydä huoneistoissa ilman asukkaan lupaa tai tietämättä. Jotku rosvoo tavaroita ja haloittaa paikkoja tai tekee pienä jäynää käydessään. Mitähän itse tykkäisivät, jos samaa paskaa mitä itse tekevät niin olisivat kohteena? olisi kiva, jos joku talonyhtiön edustaja kertoisi miten suhtautuisi, kun kotiin tultuaan olisi kengän pohjat viillelty auki ja takki revitty? Olisivatko onnellisia? Paskapäät, kiitos etukäteen vastauksesta. Uteliaat naapurit, jotka töllötätte vierestä puuttumatta asiaan, toivon että ihan vaan kokeeksi tekin pääsisitte ilkivallan kohteeksi, niin illat menisi parsiessa vaatteita aamuksi ettei tule vilu tai ilaman vaaatteitakaan voi ulos lähteä. Olisi teillekin jotain tekemistä ja mieliharmia. Ajattteletteko yhtään mitä teette? Tosin teillä ei taida olla aivoja millä ajatella? Oppinut vaan toimimaan kuin robotti jo kona asuessa. Noita idiootteja on joka ketjussa. Kaikki Realian toimipisteet ovat erilaisia. Realialla on erilaisia asuntoja. Kaikki ei toimi ihan lakipykälien ja hyvän tavan mukaan.


      • Anonyymi

        Tyypillistä toimintaa Realilta.


    • HLK

      Etsin Googlella infoa tästä firmasta ja törmäsin tähän ketjuun, joten vastaan vaikka tämä onkin vanha...

      Huomasin saman kuin em. kirjoittaja. Olin kiinnostunut useasta Realian tarjoamasta asunnosta, mutta maileihin ei vastata eikä muutenkaan kuulu mitään. Ihmeellistä toimintaa, jos niitä asuntoja olisi tarkoitus oikeasti vuokratakin. Puhelimella ei paljon ehdi työaikana soitella, mutta hyvä tietää ettei siihenkään vastata vaikka ehtisikin...

      • Ak47

        Kyllä Oulussa ainakin palvelu pelaa. Sain heti vastauksen kysymyksiini sähköpostitse ja kaikin puolin on ollut asiallista ja joustavaa palvelua tähän mennessä.


    • Knmi

      Kannattaa jättää ko. yritys väliin asuntoa etsiessä. Asuntoa pääsi kyllä katsomaan mutta siinä kaikki.
      Välittäjä ei vastaa puheluihin eikä soittopyyntöihin, samainen asunto on edelleen esillä nettisivuilla.

      • Anonyymi

        Ehkä et ollut sellainen hakija joka olisi asukkaaksi kelvannut..


    • Adjutantinkatu 3

      Soitto on paras tapa ottaa yhteyttä vuokranantajaan.

      Espoossa vuokralaisten vaihtuvuus on korkea, uusia asuntoja vapautuu jatkuvasti. Vuokra on korkea suhteessa rakennuslaatuun.

    • kaheksantoist

      Välttäkää realiaa kaikin tavoin. Puhun nyt huollosta, täällä Karkkilassa 30 asuntoyhtiöstä 20 irtisanoutui. Ne enemmän temppuilevat ja esittävät paperilla että kaikki on kunnossa, mutta eivät todellisuudessa tee mitään paitsi laskuttvat kaikesta noin 3 kertaa sen mitä pitäisi. karkkilassakin vuokrakämpät maksavat melkein sen mitä helsingissä, vaikka pitäisi olla noin kolmasosa. Jonkinlainen valtion peitelty monopolifirma joka todellakin tuottaa vaan osakkeenomistajilleen rahaa mutta jos asiakkaaksi menet, sun rahasi katoaa tavalla tai toisella.

      • Eiookaa

        Realialla ei ole huoltoyhtiöitä.


      • Anonyymi

        Realialla ei ole omaa huoltoyhtiötä, ne on ulkoa ostettuja palveluita.


    • Vaasan realia

      Mulla on vain positiivisia kokemuksia realiasta (Vaasan Realia). Todella hyväkuntoinen asunto, vuokraan nähden ja lisäksi upeat näkymät. Naapurit ovat rauhallisia, eikä täällä ole ollut juhlia öisin. Hoitaneet hyvin kaikki tähän asti. Ei mitään huonoa sanottaaa.

    • 87644

      Realia on sellainen kusetusfirma ettei kannata olla tekemisissä. Pistävät teidät maksamaan niiden elämisen jollain tekosyyllä. Sen tiedän firmasta sen entisenä asiakkaana että älä ihmettele jos tulee jonkinlaisia maksuja jollain verukkeella yhtäkkiä. Se firma on menossa konkkaan tai ainakin vaappuu kannattamattomuuden rajalla. Suurin osa koko konsernin asiakkaista on tyytymättömiä. Se firma on huonointa kalleimmalla, pelkkä rahastus. Ja juuri sellaiset konkkaan menevät firmat nimenomaan pyrkivät rahastamaan mahdollisimman paljon juuri ennen kuin keikahtavat lopullisesti.

      • EXAsukas

        Aika rahastusta oli Ilkka Saarisellakin ja monella muulla isännöinti ja huoltoyhtiöllä. Ainakin siivouksesta tingitiin joissakin osakeyhtiöissä.


      • Anonyymi

        Realia vuokraa luultavasti yksityisten asuntoja, joten joka talossa on eri huoltoyhtiöt. Monesta kirjoituksesta voisi päätellä, että kyseessä ei ole ihannevuokralainen, ja paremmin sopiva sosiaalisen asuntovuokrauksen asiakkaaksi


    • muori2

      Itse olin Realia Isännöinnissä työharjoittelussa 4kuukautta keväällä, ja harjoittelun jälkeen pyysin heitä lähettämään minulle työtodistuksen kotiin. Kukaan ei ole vastannut sähköposteihin, ei sihteeri, isännöitsijä eikä aluepäällikkö.
      Muutaman kerran olen myös yrittänyt soittaa asiakaspalveluun.
      Ihmeellistä toimintaa.

      • Anonyymi

        Paska laitos!!!!


    • 4567ff

      Voi hitto!
      Mä meen just ens viikolla kattomaan asuntoa. .. Onkohan tää edes hyvä vaihtoehto sittenkään!?

      • Anonyymi

        harkitse 2 kertaa edellä kerrottuja kokemuksia.


    • asdf234asdf234

      Realian hallituksessa on sellaisten firmojen nimiä kuin SKV ja Huoneistokeskus. Eli ne samat nimet jotka varmistavat että hinnat on tapissa. No omistajat voi yrittää vetää mitä hintoja haluavat.

    • 2467R

      Helsingissä Realia toimii ihan hyviin, varma riippu vuodenajasta. Minä sain heti asunto esittelyn jälkeen. Naapurit tulivat valitta että parvekella ei saa tupakoida, mutta sopimuksessa lukee niin että sisätiloissa ei saa tupakoida, sen jälkeen kun olen selittänyt sitä naapurille kaikki on OK. Suositteleen Realia.

    • Surrealia

      Näin kiinnostavan asuntoilmoituksen. Yritin selvittää, onko asuntoyhtiössä pesutupaa, koska sähköpostikysymykseeni ei ollut tullut vastausta. Nettihaulla paljastui, että putkiremontin suunnittelu on käynnissä. Eihän tämmöisiä pikkuseikkoja kannata asiakkaalle kertoa? Vuoden vuokrasopimusta halusivat minimissään.

      • tabou

        Putkiremontin suunnittelusta toteutukseen voi kestää 2-4 vuotta. Että ei se ehkä edes ehdi alkamaan ennen kuin muutat pois, vaikka joutuisit vuoden "pakkoasumaan".
        Mutta toki nuo kannattaisi mainita jo alkutilanteessa, ja voithan aina itsekin ottaa selvää taloyhtiön remonttitilanteesta, melkein aina kun vanhemmassa talossa jotain rempataan (julkisivu, viemäri, piha, sähkö...).


    • Elsanen__

      Meille kävi näin. Käytiin jo katsomassa asuntoa ja välittäjä sanoi sähköpostissaan että asunto on varattu meille niin kauan kunnes olemme sen katsoneet ja päättäneet otammeko sen. No ilmoitin heti näytön jälkeen että kyllä otamme asunnon. Sen jälkeen meille ei enää vastattu puhelimitse eikä s-postilla? Tosi rasittavaa touhua!

      • Elsanen_

        Pienellä uhittelulla saatiin asunto! :D eli kannattaa pitää pintansa jos asunnon haluaa...!


      • Sopparit

        Kyllä vuokrauksen pitäisi mennä hyvän tavan mukaan ilman uhittekus tai muuta kiristystä, Noilla on tulospalkkiot ja sen vuoksi kiire saada asuntoja vuokralle, eivätkä ole esim. sopineet vuokralaisen kanssa näytöstä tai omistajan kanssa kaikista asioista.


    • okkejeejoo12367

      3 asuntoa olen vuokrannut realian kautta. Joka kerta yksi soitto on riittänyt ja kahden päivän sisällä siitä näytölle johon muita ei edes kutsuta. Ei pahaa sanottavaa itsellä.

      ja ei. en ole realian palkkalistoilla tai muuta vastaavaa.

      • pettynytttt

        Realiaa en vuokranantajana käyttäisi ollenkaan ellei heillä olisi välitysfirmoista ainoana tarjota asiallista hallinnointipalvelua- muilla ei kertakaikkiaan vastaavaa ole, ei vuokraturvallakaan. Kilpailua kaivattaisiin!

        Mistään muualta en ole saanut niin osakkeen omistajan/ vuokranantajan älykkyttä ja tietämystä halventavaa ja jotenkin ylimielistä palvelua asuntojen/ vuokra-asuntojen hinnoittelussa. Realiassa tuntuu olevan sopimus, että hintoja vedätetään alaspäin kaikin keinoin pääkaupunkiseudullakin. Kahdesti olen nyt laittanut asuntoni vuokralle vain ja ainoastaan tuon hallinnointipalvelun takia alihintaan(kyllä, valitettavasti), koska ainakaan pääkaupunkiseudun vuokravälittäjillä ei ole ammattitaitoa/ viitseliäisyyttä katsoa asuntoa yksilöinä ottaen huomioon saneeraukset yms. Pohjaan tämän siihen, että mikäli asunto menee vuokralle parissa päivässä ja potentiaaliaisia ehdokkaita on useampi, on hinta yksinkertaisesti liian alhainen. Alihinnoittelu ja nopea vuokraus on vuokravälittäjien kesken meriitti? En yhtään ihmettele, että moni osakkeen omistaja haluaa ottaa riskin ja itse vuokrata/myydä asuntonsa.

        Vuokrailmoituksiin ei panosteta, ei liioin esittelyteksteihin- olisivat suorastaan luokattomia ellei itse olisi nähnyt vaivaa. Välittäjän ainoaksi tehtäväksi jäi asunnon esitteleminen ja se "valikointi"- sitäkään ei ollut, koska kaikki ehdokkaat olivat kuulemma yhtä hyviä. Selvä.

        Sukulaiseni asunnon hinta- arvio Realian arviointiasiantuntijalta oli kerta kaikkiaan mielenkiintoinen: Itse asunnon kävi arvioimassa 3-4 välittäjää ja ainoastaan Realian arvio oli toteumahinnalta aivan poikkeuksellisen alhainen, erilainen kuin KENENKÄÄN muun.

        En tiedä mitä yhteisiä pelisääntöjä Realiassa on sovittu, mutta tuntuu, että jotain omituista siellä on kautta linjan.


    • pysyttelekaukananiistä

      En koskisi pitkällä tikullakaan. Tekemisen moraali on lammenpohjamutaa.
      Asukkaalla ei ole ihmisoikeuksia, on vain rahan ja Realian oikeudet ja ne OTTAA vähän enemmän.

      • Jäynät

        Taitaa vähän olla joissakin osaketalissa, mutta ei esim, JVA:kaan taida ola yhtään sen parempi eikä muutkaan kaupunkien asuntojen toimistot, vaikka niillä on sosiaali-isännöitsijää sun muuta asian hoitajaa. Noita ei kiinnosta kun vuokratulot, välityspalkkiot. Tosin vuokralaisissakin on toivomisen varaa, jos vuokraajan näkökulmasta katsoo. Mulla ainakin on ollut niin paskamaisia kriminaali yhtiöitä ja vuokranantajia ja lähipiiriä, että toivoisin neuvoja miten olla yhtäpaskamainen heille ja tehdä yhtäpaljon vahinkoa kuin ne on tehnyt mulle. Harvalla on moraalia tai selkärankaa nykyisin. Jokapaikassa näytää lisääntyvän kierobisnes ja ilkivalta. Otetaan vaan vaikka vaatteet pois päältä, jos silmää miellytää jonku vaatetus tai tavarat. Noiden pyörätkin säilyy varastossa ihmeellisesti vuodesta toiseen. Tätä samaa onnee ei kaikilla asukkailla ole. Noista ongelmistahan ei kerrota asuntoja vuokratessa. Jos olisin otse vuokraamassa asuntoa, en mitään välitysfirmaa ottaisi. Haluaisin itse vähän tutustua vuokralaiseen ennen asunnon vuokrausta. Jotku saa asunnon kulumaan aika pienessä ajassa.


    • Miukumaukuhyh

      Juu ei voi muuta kun ihmetellä tuota realian touhua.
      Itse onneksi pääsin siitä eroon! Vuosi sitten menin asuntoesittelyyn ja silloin jo mietitytti välittäjän limainen olemus... Olisi pitänyt uskoa siihen ensivaikutelmaan. Pian vuokrauksen jälkeen asunnossa olessani tunsin oloni aina tukkoiseksi, laitoin siitä viestiä eteenpäin mutta hometta ei asunnossa kuulemma ole! Koko kesän asuntoni sisälle ilmestyi parisenkymmentä mehiläistä, joita sai kokoajan olla tappamassa. Muutin pois asunnosta, mutta koska sopimus oli määräaikainen oli asunnosta edelleen maksettava. Vuoden jälkeen laitoin viestin, että irtisanon sopimuksen. Välittäjä soitti minulle lauantai iltana klo 21 ja vaati, että olisin seuraavanpäivän aamuna klo 12 esittelemässä asuntoani, en suostunut ja siitähän se hauskuus zitten alkoikin.... Välittäjä soitti minulle ja huusi minulle puhelimeen kuinks minä "tytteli" en voi kieltäytyä tai saattaa olla, että takuuvuokran takaisin maksu viivästyy....
      Asunnon omistaja soitti äidilleni ("takaajani") että kyseinen välittäjä oli soittanut ja minä olin kuulemma ollut ilkeä hänelle :D
      Äitini kertoi, että suurin ongelma tässä on se etten asunnossa enään asu joten joudun erikseen matkustamaan kyseiseen paikkaan... Tulin juuri asunnolta ja ei voi muuta kun nauraa... Syy sille miksi välittäjästä ei ole kuukauteen kuulunut on se, että hän on omin luvin, yleisavaimella mennyt asuntoon ja pitänyt siellä niitä esityksiään

    • oisolluhyväkämppä

      Mullaki vähän huonoja kokemuksia, soittelin yhden välittäjän kanssa ja hän muutamaan otteeseen lupasi soittaa heti kun on keskustellut työkaverinsa kanssa yhden kämpän näytöstä.. no soittelin sit perään ku ei alkanu kuulumaan mitään ni töykeänä vaan sanoi että lupasin soitella kun tiedän. No eipä oo välittäjästä sen koomin kuulunu ja kämppäilmotuski on poistunu netistä. En tiedä millä perusteella ne voi tolleen syrjäyttää jo ennen esittelyä, että ei päästä ees kattomaan asuntoa.

    • Tarvitsenasunnonäkkiä

      Todella huonoa asiakaspalvelua. Sain töitä Helsingistä ja nyt ois tarkotus muuttaa Kotkasta sinne. Löysin sopivan vuokra asunnon realian välittämänä. Soitin vuokran välittäjälle useasti kahden päivän ajan eikä hän vastannut. Laitoin sähköpostia eikä siihenkään vastannut. Sitten soitin asiakaspalveluun ja asiakaspalvelija näki että kyseinen välittäjä on toimistossa paikalla ja yritti siirtää puheluni hänelle mutta silti hän ei vastannut. No arvaahan sen että asunto meni jo ja eikä sen jälkeenkään ole vastattu. Missä asiakaspalvelutaidot ja arvostus asiakasta kohtaan?

      • Vieras993

        Mistä sait sitten asunnon, meinaan mulla sama tilanne kuin sinulla.. :S


    • RealiaanTyytymätön

      Minulla on myös huonoja kokemuksia realiasta. Vuoden vaihteessa 2015-2016 vuokrasin Realian kautta asunnon Espoosta. Silloin oli nopean päättäjän etu -kampanja. Eli jos päätin ottaa asunnon heti, he maksoivat puolet yhden kuun vuokrasta. Jos päätin jäädä vuodeksi asuntoon, he maksavat koko kuun vuokran. En sitoutunut jäämään koko vuodeksi, mutta otin asunnon heti, joten tämän edun piti päteä minuun. Missään vaiheessa ei ollut puhetta, mistä vuokrasta tämä maksetaan, ensimmäinen vai viimeinen. Maksoin ensimmäisen kuun vuokran täytenä, joten ajattelin summan lähtevän vikasta vuokrasta. 8 kk myöhemmin kun aloin etsimään uutta asuntoa, realialta asiaa kyselin, he eivät tienneet mistään mitään. Kolmesti soitin ja kysyin ja olen laittanut kolme eri s-posti viestiä, mutta mihinkään en ole saanut vastausta. Puhelimessa vain pahoitellaan ja luvataan selvitellä asiaa "pikimmiten".

      Takuurahojen olisi pitänyt tulla jo useampi päivä sitten, mutta niitäkään en ole saanut ajallaan takaisin....

      En kyllä itse toiste tältä välitysfirmalta vuokraa yhtään asuntoa.

    • Sijoittaja

      Erittäin ikäviä kokemuksia Tampereen toimistosta. Asiakaspalvelu ylimielistä. Ongelman ilmetessä ei vastata puheluun ja lopulta käsketään hoitamaan asia itse. Välityspalkkio kelpaa, mutta toiminta rajoittuu asunnon näyttöön. Siitä eteenpäin on omistaja omillaan. Asuntosijoittajana en voi suositella ko firmaa, osaavampaakin on tarjolla.

      • Oikeudet

        Nuo välitysfirmat ovat kaikki samanlaisia. Talasmäki on kauhen töykeä vuokralasille. Kaksi asuntoa heiltä vuokrattu ja kokemuksesta voin sanoa että puhuvat palturia. Ei oleet mitenkään siistejä eikä rauhallisia taloja, vaikka osaketaloja olikin. Aika asiattomia osakeyhtiöitä oli. Isänöitsijät oli kauheita. Paskamaisimmat autopaikat antoivat ja jne. Ei ne muuta tee, ku käy näyttämässä vuokralaiselle asunnon ja ehkä vielä tekee vuokrasopimuksen. Siihen heidän palvelut loppuu. Aina mainostavat, että on kova kysyntä asunnoista. Tosiasiassa he vaan omaa palkioita ajattelee ja myyntin tai vuokraukseen haluavat kohteita, kun ei ole myytävää tai vuokrattavaa toimistolla. Kannattaisiko sijoittaa muuhun kuin asuntoon. Fiksut ei huonokuntoista kämppää ota kuin pakkotilanteessa. Ja vuokranantajana et voi tietää missä kunnossa asunto on vuokralaisen pois muttettua, tosin helmiäkin löytyy.


    • Kuopion Realia: Asiakaspalvelu törkeää asiakasta kohtaan. Kun olin vuokraamassa asuntoa, piti homman olla selvä ja yhtäkkiä ei minulle vastattukaan enää puhelimeen eikä sähköpostiin päiviin ennen muuttoa. Kaikki oli valmiina, muuttoauto ja työt alkamassa. Vähän pissi sukassa odotin että vihdoin vastasi välittäjä minulle myöhään illalla että muutto käy seuraavana päivänä! No sain muuttopäivänä väärän asunnon avaimet ja taas ajeltiin edestakaisin avaimia hakemassa!!

      Nyt olen muuttamassa pois ja en kuulema saisi palauttaa avaimia ennen kuun loppua että minun pitäisi olla asuntoa näyttämässä ja lopputarkastuksessa! Teen vuorotyötä ja asun autottomana toisella puolella kaupunkia niin sanoin että ei käy ja tuon avaimet toimistolle. Sitten alkoi tivata moneltako. Eikö heillä päde netissä ilmoitettu toimiston aukioloaika 8.30-16? Ei kuulema ole koko ajan paikalla. Ihan naurettavaa toimintaa. Odotan innolla mikä on tuomio pienistä kulumista/koiran hampaiden jäljistä seinissä.

    • työtätekevä

      En todellakaan suosittele Realiaa Hki. Eivät vastaa sähköposteihin ja tiedusteluihin asunnoista. Eivät vastaa myöskään soittopyyntöihin. Ihemettelen kovasti miksi joku antaa asuntonsa välitettäväksi tälle firmalle. Ihan mahdotonta yleensä päästä edes katsomaan firman vuokraamia asuntoja. Minulla kuitenkin vakituinen työ ja olisin ollut kiinnostunut realian asunnoista mutta jos haluavat mielummin ehkä sitten työttömiä ja opiskelijoita ym. näihin välittämiinsä asuntoihin.

    • näintäällä

      Turun Realiasta vain positiivisia kokemuksia. Näyttö järjestyi nopeasti, päästiin katsomaan yksityisnäyttönä, seuraavana aamuna puhelin soi - saimme asunnon. Ja sitä seuraavana päivänä sopimus allekirjoitettiin.

      3.5v ehdimme asumaan kunnes valitettavasti vuokraisäntä irtisanoi sopimuksen koska otti asunnon omaan käyttöönsä. Lopputarkastus meni puolessa tunnissa ja vakuuslappu samantien käteen.

      Itse vuokrasuhteen aikana ei kertaakaan vuokranantaja käynyt tarkistamassa paikan päällä, kaupassa törmättiin ja pari sanaa vaihdettiin - kaikki ok.

    • Jassoooo43

      Pysyisin kaukana realiasta nykyisin. Ongelmien sattuessa realia laistaa vastuun ja isännöinti ei toimi.

      • njkn

        Samaa kokemusta. Isännöitsijä ei tee yhtään mitään häiritseville naapureille. Parempi vaan muuttaa pois kuin alkaa valittaa.


    • äippätampereelta

      tampereen realiaa en voi suositella.asuttiin rivitalossa 7kk niillä vuokralla,huolto ei pelaa(meillä oli talvella 2vrk lämmitykset pois päältä,perheessä vauva ja pieni lapsi,soittelu ei auttanut,ketään ei vaan kiinnosta hoitaa asiaa vaan tää pompottelu meininkin"ei kuulu mulle soita sinne").vikoja ei korjata,asunnossa oli mm keittiön seinästä läpi reikä ulos asti ja kylpyhuoneessa porattu vesieristeistä läpi.pariin kertaan näistäkin ilmoitettii ja vikoja joku kävi katsomassa ja luvattiin korjata vaan eipä sen 6kk aikana mitään tehty...myöskään vuokrasopimuksen kohtaa että asukas näyttää asuntoa ei kunnioitettu vaan huolimatta pyynnöstäni esitellä asuntoa itse (perheellämme turvakielto) niin realian täti järjesti yleisnäytön. jos mahdollista hyvät ihmiset niin suosittelen välttämään kyseistä firmaa,ellei halua harmaita hiuksia ja hankalaa asumista.

    • Mikkeeee

      Kuopion Realiasta ihan samoja kokemuksia kuin muistakin kaupungeista. Todella vaikeaa hoitaa asioita ja työntekijät tökeröitä. Itse Korhosen paholainen ei saa mitään tehtyä ja tiukalla palautteella puhelimitse sain asiat hoitumaan hänen kollegansa kanssa. Eipä ole oikeastaan mitään positiivista palautetta antaa heidän toiminnastaan.

      • enenääasioirealiankanssa

        Vähän päinvastaisia kokemuksia, Korhosen kanssa asiat hoitui hyvin, mutta kollegansa Tervakoski on Saatanan ruumiillistuma.


    • hyvinpettynyt

      Samoja kokemuksia minullakin kuopion realiasta. Kukaan ei ota asioista vastuuta. Puheluihin ei vastata. vuokravakuudet on saamatta vieläkin. Asunto jäi parempaan kuntoon kuin muuttaessa.
      En suosittele.

    • todellapettynytRealiaan

      Hyvä kun löysin nämä kirjoitukset, todella huonoa palvelua Realialta olen saanut. En aio enää kysellä niiden ilmoittamien asuntojen perään. Onneksi en vielä mitään vuokrannut heiltä. Joku rohkea kun kirjoittaisi näkyvämmin johonkin mediaan, se olisi hyvä. Eihän tämmöinen meno voi jatkua vuodesta toiseen.

    • Anonyymi

      Olen saanut hyvää palvelua Lahden Realiasta, joka hoitaa täällä myös asokotien juttuja. Eli taitaa olla ihan paikkakuntakohtaista miten palvelu menee. Ihan yleistä elämänviisautta: Ei ylipäänsä kannata vuokrata kerrostalokotia minkään välittäjän kautta tarkistamatta ko taloyhtiön remonttisuunnitelmia. Ei vuokranantajat tai välittäjät niistä yleensä kerro, joten itse on otettava selvää, ihan vaikka kysymällä naapureilta jos ei muuten. Koska ei ole kyseessä asunnon myynti, ei heillä ole niitä mitään varsinaista velvollisuutta vuokralaiseksi hakeville kertoa mitään ylimääräistä. Toinen viisaus: isot vuokrataloyhtiöt tekee hakijoiden alkukarsintaa, mutta eivät kerro siitä. Jos he omistaa kokonaisen kerrostalon, niin voit olla varma että jos talo on hiljainen ja kiva, niin ei he siihen ota ketään ihan persaukista, joka tarjoaa sossun takausta, vaikka olisit ainoa hakija. Heidän etu on, että talo säilyy hiljaisena ja kivana, muuten ne hyvät vuokralaiset ottaa jalat alleen ja talon haluttavuus ja kunto huononee pian. Talossa jo asuville vuokralaisille tämä karsinta on vain positiivinen juttu.

      • Anonyymi

        Kaikki pielessä, asunnoissa saa tupakoida ja pitää lemmikkejä jotka haukkuvat yötä päivää.
        Asunnoissa asuu henkilöitä, jotka tupakoivat 5 min völein.
        Yhteisest tilat todella epäsiistejä sekä jätevuoret avain kaaoksessa.
        Kukaan ei tee mitää asioiden hyväksi...
        En suosittele kellern järkevälle ihmisesselle.


    • Anonyymi

      Tuntuu vaihtelevan paikkakunnittain/kaupungeittain.
      Myin edellisen asuntoni, kahden lapsen yksinhuoltajana. Uuteen asuntoon päästiin 3 kk myöhemmin. Jouduimme väliajaksi ottamaan Realian 80-luvun läävän.

      Kämpän vuokra oli kolmion verran (kyseessä siis 80-luvun remontoimaton kaksio), jossa noiden tarvitsemiemme talvikuukausien aikana ei tuntunut olevan lämmitystä lainkaan.

      Mikään ei toiminut kunnolla. Pahinta oli väliaikaisen vuokralaisen kannalta se, ja sisään- ja poismuuton kannalta, ettei toistuvista pyynnöistäni eri tahoille, sellaista muuttamisen kannalta olennaista asiaa, kuin alaoven aukipitävää metallista kolmiolenkkiä saatu paikalle.

      Soittelin läpi kaikki mahdolliset Realian tahot. Ei auttanut.

      Vasta kun laitoin mailin silloiselle Realian toimitusjohtajalle, asia hoitui.

      Eli poismuuttomme muutaman kuukauden jälkeen uuteen kotiimme sujui helpommin.

      Kerroin tämän vain esimerkkinä kyseisestä yrityksestä, meidän kokemuksemme ei välttämättä ole se tyypillisin.

    • Anonyymi

      Oli kyseessä mikä tahansa vuokrafirma tms. niin pelkkää valitusta /trollausta näissä ketjuissa. Varmaan ihmisillä on huonojakin kokemuksia, mutta en pohjaisi näille mielipiteille mitään vuokrauspäätöksiä.

    • Anonyymi

      Olen asunut 3 kerta Realian asunnoissa ja nyt tämä on todellakin viimeinen!!!
      Muuttotarkastukset,jääkaappien vaihdot ja jopa asunnon esittelyt ilman mitään ilmoitusta!!!!
      Soittavat ensin ovikelloa,jos ei avaa,niin tulee avaimella sisään milloin lystää!
      En suosittele kenellekään.

      • Anonyymi

        Ei kyllä saa tulla sisälle ilman et on etukäteen ilmoitettu. Mä oisin tehnyt rikosilmoituksen....


    • Anonyymi

      Kotkassa nyt 2 vuotta uusinut hakemuksia Realialle aina 3kk välein, eikä ole edes tarjottu asuntoa vaikka olen ns. kunnon kansalainen, luottotiedot kunnossa jne. Olkoot.

    • Anonyymi

      Samoja kokemuksia. Ensin vastataan sähköpostiin, että asunnot vapaana ja sitten ei enää vastauksia kuulu. En suosittele, todella surkea asiakaspalvelu ja googletuksen perusteella näin on ollut ainakin viimeiset 10 vuotta! Mieleen tulee vain, että jos asunnon hakuvaiheessa ollaan näin törkeitä, niin millaisia ollaan sitten jos asunnon saa. Mielestäni tuntuisi isolta riskiltä vuokrata tällaiselta yritykseltä. Vuokratakuita tuskin saa takaisin ja lupaukset tuskin pitävät paikkaansa.

      • Anonyymi

        Epäpätevää porukkaa ainakin realiassa töissä


    • Anonyymi

      Aivan paskaa palvelua. Viikon yrittänyt soittaa ja selvittää asioita. Joka kerta luvataan soittaa takaisin eikä kukaan soita. Sähköposteja on laitettu mutta niihin ei vastata. Chat palvelija aloitti palvelemaan mutta katosi "yllättäen" linjoilta.

    • Anonyymi

      Don't buy or rent apartments managed by Realia. They are so desperate to rent out their apartments that they have reduced their deposit lower then half a month rent.

      They also don't vet out their tenants properly and rent out to foreigners who are unruly. The tenants break most of the house rules and when we raise the complain with proper evidence, Realia takes no action especially with this New Manager, Tiina Pesonen.

      The apartments are also not given proper heating during winter.

      If you want to stay in a warm, peaceful and quiet place, don't look for apartments managed by Realia.

    • Anonyymi

      Älä osta tai vuokraa Realialta, koska he vuokraavat asuntoja roistoille, jotka yrittävät kontrolloida omaa käytöstäsi omassa asunnossasi. Realia ei tee mitään asian eteen, vaikka nämä roistot rikkovat järjestyssääntöjä.

    • Anonyymi

      Älkää missään nimessä lähtekö Realian kelkkaan. Vuodeksi haluavat että sitoudutaan mutta vastuuta häiriöistä ei oteta. Kuten joku sanoikin, annetaan koiran louskuttaa yötä päivää. Täysi vuokra kyllä kelpaa, mutta asumisen laadulla ei niin väliä. Olkaa varovaisia!

    • Anonyymi

      melko laiskaa porukkaa on töissä ilmeisesti tuntipalkalla ihan sama vuokraako vai ei puhelimesta ei saa kiinni millään jos ois yksityisellä sais loparit heti!

    • Anonyymi

      Hei, on sellaista sanottavaa, että Realia Management vuokrasi mulle hyväkuntoisena asuntona homeisen kämpän. Kolmen kuukauden sisällä alkoi home haisemaan, ja ilmoitus putkiremontista tuli n.puolen vuoden päästä. Vakuusmaksu oli naurettavat 250 euroa, . Nyt tiedän syyn siihen ym. Tutki paperit näyttötilanteessa tarkkaan

      • Anonyymi

        Onnittelut Realialle nyt..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelut Realialle nyt..

        On helppoa ihmisten asunnottomuudella leikkiä, kun on joku firma takana. Onneksi
        on Suomessa Realiaa suuremmat tahot, ja vastaamattomiin kysymyksiin lopulta vastaukset löytyvät.


    • Anonyymi

      Realian toiminta on tullut jo varmasti selväksi uutisten kautta. Kyseesä on firma, millä ei ole mitään muuta tavoitetta kuin tahkoa rahaa. Moukkamainen käytös oudossa toimistossa Tampereella osoittaa sen, kuinka tyhjänpäiväinen firma on voinut Suomessa pärjätäkkin. Hyväksikäyttöä ja valheita, huh huh.

    • Anonyymi

      ÄLKÄÄ IKINÄ KOSKAAN MUUTTAKO REALIAN KÄMPPIIN. Olipa asuessa ongelmatilanne pieni tai suuri ette tule saamaan asiaan ratkaisua kohtuudella. Joudutte taistelemaan useamman eri tahon kanssa asioista ja aikaa kuluu tuhottoman paljon. Asukkailla ja heidän asumisviihtyvyydellään ei tunnu olevan minkäänlaista väliä. Erityis-epäsuositteluna RTK huolto ja SOL huoltopalvelut. Niitä ei kiinnosta tippaakaan asiakastapalvelu asukkaiden suuntaan, asioita tapahtuu vain ja ainoastaan EHKÄ jos asiat reklamoi Realian isännöitsijälle tai suoraan esimerkiksi lähitapiolalle (mutkaton koti konseptissa Realian asiakas). Mutta joka tapauksessa Realian oma sisäisen verkoston hallinta on ihan hukassa (asiakasta pompotellaan työntekijältä toiselle) ja hukassa myös aliurakoitsijoiden kanssa (huolto tekee ihan mitä sattuu) PELASTAUTUKAA KUN VIELÄ VOITTE

      • Anonyymi

        Huonoin palvelu ikinä! Näin ainakin Pääkaupunkiseudun Realian osalta. Olematon asiakaspalvelu, viesteihin ei yleensä edes vastata. Asuntoon kyllä tullaan sisään ilman lupaa, ei viitsitä edes ilmoittaa etukäteen. Remontit venyvät kun osaamista ei löydy.


    • Anonyymi

      Kyllä olen samaa mieltä. Remontteja ei hoideta. Asiakaspalvelu on todella huonoa ja varsinkin Maria niminen.


      Aiotaan tulla korjaa jälkiä ,mutta ei ikinä ei kuulunut mitään.

      Huijataan päin naamaa. Epärehellistä porukkaa

      En suosittele

    • Anonyymi

      En suosittele. Kokemuksia muista firmoista on ja Realia huonoin. Asuntoa ei oltu siivottu muuttaessani. Kylmässä asunnossa jouduin olemaan 2 kuukautta talvella ennen patterin korjausta.
      Asukkaasta ei välitetä. Iso firma ja riittää kun rahaa tulee.

    • Anonyymi

      Aivan surkea palvelu Espoossa. Koko talven olimme kylmässä asunnossa. Lähettäneet viestejä ja soitellut. Huoltomiehet kävivät melkein joka viikko 7 kk aikana. Silti ei pystytty korjamaan talon lämmitysjärjestelmää. Sitten, kun pyydämme hyvitystä, löytyy heiltä syytöksiä, että asiakas on itse syyllinen. Meillä syntyi juuri talvikaudella vauva, joka meni niin huonoon kuntoon, että ei pystynyt edes syömään kunnolla kun nenä oli niin tukossa. Viimeinen ratkaisu oli alkaa käyttää sähkölämmitystä, koska pakkasilla oli aivan mahdoton asua täällä. Nyt 11 kk myöhemmin silti on taistelu siitä. Ei mitään hyvityksiä eikä mitään ratkaisua. Päätimme muutta pois. Kirjoitan vielä, jos muutto tehtään myös hankalaksi.
      Alussa oli kaikki ok. Aina kaikki oli toiminut: asiakaspalvelu, viestittely ja korjaustyöt. Asunnut asunnossa yhteensä vuodesta 2014-2021. Huono kokemus alkaen vuodesta 2020. Täällä talossa koko ajan muuttaa ihmisiä pois ja tulee nopeasti uusia tilalle. Tullut enemmän ulkomaalaistaustaisia, jotka eivät pidä kiinni talon säännöistä.

    • Anonyymi

      Varokaa realua vuokrausta! Vievät takuuvuokran ja joudut vielä 1 kk:n vuokran sen lisäksi maksamaan, jos jostain syystä et asu yhtä vuotta asunnossa!

    • Anonyymi

      Varokaa Realiaa kaikki asuntoa vuokraavat! Vuosi täytyy asua tai syyllistyy sopimussakkoon. Vaikka saisi esim. työn toiselta paikkakunnalta tai muuttaisi poikaystävän kanssa yhteen, mikään syy ei ole hyväksyttävä, vaan menettää 2 kk:n vuokraa vastaavan summan. Kokemusta on. Eikä mistään netistä löydy sivuja, missä voisi arvioida toimintaa, eli aika salassa yrittävät rahastaa...

      • Anonyymi

        Eivät välitysliikkeet omista asuntoja tai määrittele vuokrasopimusten ehtoja. Asunnon omistaja ne määrittelee


      • Anonyymi

        Toisia he eivät päästä pois ja toisia eivät ota asukkaakseen ei sitten millään vaikka miten hyvä vuokralainen olisi kyseessä.


    • Anonyymi

      Aivan uskomattoman huonoa palvelua. Ainakaan Jyväskylässä ei toimi mikään. Viesteihin ei vastata ja asiat jätetään hoitamatta. Kiertäkää kaukaa realia!!

      • Anonyymi

        Voisko olla mahdollista että sua ei vaan haluta vuokralaiseksi ja siks sulle ei vastata :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisko olla mahdollista että sua ei vaan haluta vuokralaiseksi ja siks sulle ei vastata :D

        Korruptio. Kilpaileva käynyt lahjomassa niin ettei ota asumaan.


    • Anonyymi

      Ne ei koskaan vastaa. Ovatko asunnot netissä haamuasuntoja? Ihmettelen

    • Anonyymi

      Meillä myös huono kokemus Realiasta, yrittivät pimittää takuuvuokran ja kuukauden jälkeen otin yhteyttä kun takuuvuokraa ei oltu palautettu. Oli pitänyt tehdä jotain korjauksia!? Ja yritin kysellä mitä korjauksia niin kukaan ei tuntunut tietävän ja muutto tarkastuksen yhteydessä kuitenkin saatiin lappu allekirjoitettuna että asunto oli ok. Laitoin sähköpostilla kirjallisesti asiasta ja vaadin takuuvuokran palauttamista välittömästi ja että minulla on oikeus pyytää korkoja venytetystä takaisin maksusta ja sitten vasta alkoi tapahtumaan ja takuuvuokra palautettiin takaisin muutaman päivän kuluttua. 1 päivä meni soitellessa eri numeroihin ja selvitellessä kehen pitää ottaa yhteyttä ja kaikki sysäs toiseen numeroon ottamaan yhteyttä. isännöitsijät oli muuttuneet mutta asukkaille ei ilmoiteta uusista isännöitsijöistäkään.. Asuin 2 vuotta ihan uudessa asunnossa ja ihmettelin tätä korjaus juttua.

    • Anonyymi

      Ei kannata olettaa että saatte tuon kautta mitään asioita hoidettua. Eivät vaivaudu edes vastailemaan viesteihin jos on esim. kysyttävää asunnoista.

      • Anonyymi

        Asunnot seisoo mielummin tyhjillään kuin viitsisivät vuokrata edes niitä kenellekään.


    • Anonyymi

      Mulla näytöt onnistui täydellisen hyvin ja sain unelmien asunnon helposti. Toki siinä oli vähän hometta, mitä ei ikinä korjattu, irtainvarastot olivat sekaisin ja roskahuone kaatopaikka, mutta näiden kanssa pystyi elämään. Poismuuttokin meni hyvin, mutta takuuvuokran palautus kesti kolme kuukautta, vaikka ei mitään riitaa ollut. Asunnon omisti ICE Capital.

    • Anonyymi

      En voi myöskään suositella. Ketju on vanha kuin taivas mutta realian (retan) suunta on sama. Muutin vuoden asumisen jälkeen pois, ja olin maksanut epähuomiossa 1 kkn ylimääräsen vuokran. Vakuusmaksu maksettiin, mutta ylimäärästä vuokraa ei vaikka asiasta mainitsin. Kuulemma liikamaksua ei ole vaikka laitoin kuitit aspaan. Harmittaa etten ymmärtänyt ottaa omaretassa kuvat ylimääräsestä vuokrasta, nyt en sinne enää pääse. Olkaa tarkkoina.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe