moottorijarrutus

fubar

Olen utelias ja kyselen typeriä. 2t-kone kun saa voitelun polttoaineen mukana, niin mitä kartit tykkää moottorijarrutuksista? Crossissa kun voi laittaa kytkimen pohjaan kun antaa pyörän rullata, mutta mites (vaihteelliset ja vaihteettomat) kartit?

15

3446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motomekaniikka

      erilaisia ajoneuvoja moottoripyöristä autoihin ja olen huomannut että moottorijarrutus on vienyt pitkällä aikavälillä väännön moottorista kuin taas ne joilla ei ole jarrutettu vaihteella. Mitattiin mm. sylinterin ohivuotoja, puristuksia ja laakereiden välyksiä ja todettiin niissä olevan selkeitä eroja. Välyksiä on huomattu myös auton jakopäänketjuissa. Tämä sama on asia ilmennyt 2 ja 4-tahtiamoottoreissa. Toki moottori joutuu koville. Tuo moottorijarrutus on huono asia kun siitä lähtee lisäksi tärpeeton meteliä joka kantautuu ajoneuvoin sisätiloihin joissakin tapauksessa. Itse kun olen hankkinut ajoneuvon olen ajellut sillä käyttämättä moottorijarrutusta. Mielestäni moottorin pitää olla jämäkkä eikä loksuva. Kyllä moottorin käyntiäänestä kuulee usein onko se pitkäikäinen vain, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Kilpailut tai muu kova ajo on sitten toinen asia.

      • Eving Jr

        Ei tää mitenkään kartinkiin kyllä liity mutta on teillä totaalisen väärä käsitys. Nykyaikaiset autot kestää moottorijarrutusta siinä missä vanhatkin, jopa niin että nykyauton elektronikka jopa sammuuttaa koneen/bensansyötön.

        Mitä tulee kilpautoon, tuo tuskin on ongelma koska moottorijarrutuskuksit löytyy sieltä häntäpäästä...


      • fubar
        Eving Jr kirjoitti:

        Ei tää mitenkään kartinkiin kyllä liity mutta on teillä totaalisen väärä käsitys. Nykyaikaiset autot kestää moottorijarrutusta siinä missä vanhatkin, jopa niin että nykyauton elektronikka jopa sammuuttaa koneen/bensansyötön.

        Mitä tulee kilpautoon, tuo tuskin on ongelma koska moottorijarrutuskuksit löytyy sieltä häntäpäästä...

        Kuinka herkkiä vehkeitä nuo sitten ovat? En tiedä koneista paljoakaan. Isäni joskus sanoi honda cr80:stä minulle, että yhdellä pitkällä moottorijarrutuksella pystyy pilaamaan koneen.


      • ujopoika 33
        fubar kirjoitti:

        Kuinka herkkiä vehkeitä nuo sitten ovat? En tiedä koneista paljoakaan. Isäni joskus sanoi honda cr80:stä minulle, että yhdellä pitkällä moottorijarrutuksella pystyy pilaamaan koneen.

        moottorijarrutuksessa latautuu akku


      • 0875048
        fubar kirjoitti:

        Kuinka herkkiä vehkeitä nuo sitten ovat? En tiedä koneista paljoakaan. Isäni joskus sanoi honda cr80:stä minulle, että yhdellä pitkällä moottorijarrutuksella pystyy pilaamaan koneen.

        2t koneessa öljy on bensan seassa, niin moottorijarrutuksen aikana, kun kone ei saa bensaa, voitelu puuttuu. Mitä kireämpi 2t kone, niin sitä herkempi.

        4t koneelle ei pitäisi moottorijarruttelusta aiheutua mitään.


      • aakkipel
        0875048 kirjoitti:

        2t koneessa öljy on bensan seassa, niin moottorijarrutuksen aikana, kun kone ei saa bensaa, voitelu puuttuu. Mitä kireämpi 2t kone, niin sitä herkempi.

        4t koneelle ei pitäisi moottorijarruttelusta aiheutua mitään.

        2 t koneessa tuo moottorijarru on hankala juttu, mutta sitten kun mietitään missä 2-tahtisessa sitä käytetään "pitkään"... Ei henkilöautoja ole enää 2-tahteina. Moottorikelkat, krossipyörät ja caritit niissä moottorijarru on max muutama sekunti ja sillon vielä öljyfilmi riittää. Eli ei mikään ongelma, lisäksi nykylaitteiden tuorevoitelua säädettäessä on otettu huomioon käyttö ja materiaalit.

        Nelitahtisessa esim perheautossa ei moottorijarru todellakaan ole huono juttu. Öljypaine on suudempi kuin tyhjäkäynnillä vapaalla laskiessa. Moottori kuluu jos se menee laihalle tai nakuttaa (itse syttyminen). Muuten ei ole mitään ongelmaa. Moottorijarrussa nelari ei mene laihalle, sillä se ei saa ilmaa eikä bensiiniä.

        Käytännössä moottorijarru on aina oikein. Kovaa ajettaessa hidastuksessa pitää olla oikea vaihde seuraavaan kiihdytykseen, ja normi liikenteessä hyödynnetään liike-energiaa hitaampia paikkoja kohdattaessa.

        Ostakaa autot missä on ajotietokoneet niin voitte ihailla miten on kivasti taloudellista, toisin kuin tyhjäkäynnillä vapaalla laskeminen. Mutta taas jos puhutaan taloudellisuudesta, niin kaikki jarrutus on huonoa, sillon hukataan se likke mikä on työllä, eli energialla, eli bensalla saatu aikaseksi. Eli ennakointia, ennakointia!


      • ei jarruttanut
        aakkipel kirjoitti:

        2 t koneessa tuo moottorijarru on hankala juttu, mutta sitten kun mietitään missä 2-tahtisessa sitä käytetään "pitkään"... Ei henkilöautoja ole enää 2-tahteina. Moottorikelkat, krossipyörät ja caritit niissä moottorijarru on max muutama sekunti ja sillon vielä öljyfilmi riittää. Eli ei mikään ongelma, lisäksi nykylaitteiden tuorevoitelua säädettäessä on otettu huomioon käyttö ja materiaalit.

        Nelitahtisessa esim perheautossa ei moottorijarru todellakaan ole huono juttu. Öljypaine on suudempi kuin tyhjäkäynnillä vapaalla laskiessa. Moottori kuluu jos se menee laihalle tai nakuttaa (itse syttyminen). Muuten ei ole mitään ongelmaa. Moottorijarrussa nelari ei mene laihalle, sillä se ei saa ilmaa eikä bensiiniä.

        Käytännössä moottorijarru on aina oikein. Kovaa ajettaessa hidastuksessa pitää olla oikea vaihde seuraavaan kiihdytykseen, ja normi liikenteessä hyödynnetään liike-energiaa hitaampia paikkoja kohdattaessa.

        Ostakaa autot missä on ajotietokoneet niin voitte ihailla miten on kivasti taloudellista, toisin kuin tyhjäkäynnillä vapaalla laskeminen. Mutta taas jos puhutaan taloudellisuudesta, niin kaikki jarrutus on huonoa, sillon hukataan se likke mikä on työllä, eli energialla, eli bensalla saatu aikaseksi. Eli ennakointia, ennakointia!

        Kaksitahtisissa autoissa oli aikanaan vapaakytkin (esim. Saab 92-96 2T-mallit) jolla moottorivammat estettiin, kun ei voinut moottorijarruttaa. Kaksitahtisen "Porkkanasorvi-Saabin" vapaakytkin periytyi myös nelitahtiseen 96-malliin ja muistaakseni myös alkupään Saab 99-malleihin.

        Nykyautoilla moottorijarrutus säästää polttoainetta, kun sitä ei syötetä lainkaan moottorijarrutuksessa vaihteen ollessa päällä. Kun auto on pysähtymässä, syöttö alkaa taas ettei kone sammu. Jos syöttöä säätävä tunnistin on rikki, kone sammuu pysähtyessä.

        Karteissa ainakaan raksu tuskin koskaan saa niin vähän bensaa jaruttaessakaan, että sille mitään pahaa kovin pian tapahtuu?


      • motomekaniikka
        Eving Jr kirjoitti:

        Ei tää mitenkään kartinkiin kyllä liity mutta on teillä totaalisen väärä käsitys. Nykyaikaiset autot kestää moottorijarrutusta siinä missä vanhatkin, jopa niin että nykyauton elektronikka jopa sammuuttaa koneen/bensansyötön.

        Mitä tulee kilpautoon, tuo tuskin on ongelma koska moottorijarrutuskuksit löytyy sieltä häntäpäästä...

        Kuten olen asiasta kirjoittanut, niin nykyisissä autoissa on tuo polttoaineensyötön katkaisu, joka on toisaalta hyvä, mutta se huono puoli on siinä että kuiviltaan mäntä hioo sylinteriä erittäin tehokkaasti moottorijarrutuksessa. Mielestäni polttoaineensyötön ei pitäisi katketa missään nimessä koska siitä on haittaa moottorille. Puristussuhde heikkenee moottorijarrutuksen seurauksena taivaan tuuliin hiljalleen. Ohivuotomittauksissa se on ollut myös todettavissa useasti.

        Moottorijarrutuksella saa moottoriin välystä hyvin helposti aikaiseksi, joka tuppaa viemään tehoja ja kone savuttaa inhottavasti. Lisäksi tyhjäkäyntiin alkaa tulla häiriöitä hiljalleen. Itselläni joskus leikkasi kone kiinni moottorijarrutuksen seurauksena, joten jotain on opittu. Vaikka itse osaan laittaa moottoreita, niin osat tuppaavat maksamaan kuitenkin aina liikaa. Se on todettava, että vaikka olisi takomäntiä ja muuta erikoisosaa kuinka paljon tahansa, se ei poista moottorijarrutuksen aiheuttamia ongelmia. Monikaan ei tule ajatelleeksi moottorijarrutuksen aiheuttamaa ongelmaa. Liekö kuinka moni tietää miten moottori toimii ja mitkä vaikutukset sillä on muuhuihin asioihin. Eli jos 2- tai 4-tahti moottorin haluaa tehokkaasti hajalle, niin ei muuta kun moottorijarrutusta ja kovaa revitystä peliin.

        Moottorijarrutuksen haitat:

        1. Tehot häviävät nopeammin moottorijarrutuksessa kuin normaalissa moottorijarrutuksettomassa ajossa
        2. Moottori savuttaa ja alkaa nokeennuttaa joka on ikävän näköistä esim. auton takapuskurissa
        3. Öljynvaihtoväli tihenee polttoaineen sekoittuessa öljyyn hiljalleen sylinteritilan ohivuodon seurauksena. Laiha öljy syö mm. laakereita tehokkaasti, jonka seurauksena moottorin käyttöikä pienenee ja huoltoväli tihenee.
        4. Moottorijarrutuksen aiheuttama tarpeeton melu ohjaamoon ja ympäristöön
        5. Tehottomalla ajoneuvolla ohittaminen on kuin pelaisi venäläistä rulettia


      • motomekaniikka
        ei jarruttanut kirjoitti:

        Kaksitahtisissa autoissa oli aikanaan vapaakytkin (esim. Saab 92-96 2T-mallit) jolla moottorivammat estettiin, kun ei voinut moottorijarruttaa. Kaksitahtisen "Porkkanasorvi-Saabin" vapaakytkin periytyi myös nelitahtiseen 96-malliin ja muistaakseni myös alkupään Saab 99-malleihin.

        Nykyautoilla moottorijarrutus säästää polttoainetta, kun sitä ei syötetä lainkaan moottorijarrutuksessa vaihteen ollessa päällä. Kun auto on pysähtymässä, syöttö alkaa taas ettei kone sammu. Jos syöttöä säätävä tunnistin on rikki, kone sammuu pysähtyessä.

        Karteissa ainakaan raksu tuskin koskaan saa niin vähän bensaa jaruttaessakaan, että sille mitään pahaa kovin pian tapahtuu?

        Ei moottorille voi tulla vammaa. Vamma sana liitetään vain elolliseen ei elottomaan.

        En ole ikinä kuullut hölmömpää sanaa yhdistettävän autoon kuin vamma. Jos kolari syntyy, sanotko että paha vamma?. Olisiko se niin, että se olisi vaurio ( vauriot ).

        Jos nyt kuitenkin puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä! Kiitos!


      • bensa muka voitelee
        motomekaniikka kirjoitti:

        Kuten olen asiasta kirjoittanut, niin nykyisissä autoissa on tuo polttoaineensyötön katkaisu, joka on toisaalta hyvä, mutta se huono puoli on siinä että kuiviltaan mäntä hioo sylinteriä erittäin tehokkaasti moottorijarrutuksessa. Mielestäni polttoaineensyötön ei pitäisi katketa missään nimessä koska siitä on haittaa moottorille. Puristussuhde heikkenee moottorijarrutuksen seurauksena taivaan tuuliin hiljalleen. Ohivuotomittauksissa se on ollut myös todettavissa useasti.

        Moottorijarrutuksella saa moottoriin välystä hyvin helposti aikaiseksi, joka tuppaa viemään tehoja ja kone savuttaa inhottavasti. Lisäksi tyhjäkäyntiin alkaa tulla häiriöitä hiljalleen. Itselläni joskus leikkasi kone kiinni moottorijarrutuksen seurauksena, joten jotain on opittu. Vaikka itse osaan laittaa moottoreita, niin osat tuppaavat maksamaan kuitenkin aina liikaa. Se on todettava, että vaikka olisi takomäntiä ja muuta erikoisosaa kuinka paljon tahansa, se ei poista moottorijarrutuksen aiheuttamia ongelmia. Monikaan ei tule ajatelleeksi moottorijarrutuksen aiheuttamaa ongelmaa. Liekö kuinka moni tietää miten moottori toimii ja mitkä vaikutukset sillä on muuhuihin asioihin. Eli jos 2- tai 4-tahti moottorin haluaa tehokkaasti hajalle, niin ei muuta kun moottorijarrutusta ja kovaa revitystä peliin.

        Moottorijarrutuksen haitat:

        1. Tehot häviävät nopeammin moottorijarrutuksessa kuin normaalissa moottorijarrutuksettomassa ajossa
        2. Moottori savuttaa ja alkaa nokeennuttaa joka on ikävän näköistä esim. auton takapuskurissa
        3. Öljynvaihtoväli tihenee polttoaineen sekoittuessa öljyyn hiljalleen sylinteritilan ohivuodon seurauksena. Laiha öljy syö mm. laakereita tehokkaasti, jonka seurauksena moottorin käyttöikä pienenee ja huoltoväli tihenee.
        4. Moottorijarrutuksen aiheuttama tarpeeton melu ohjaamoon ja ympäristöön
        5. Tehottomalla ajoneuvolla ohittaminen on kuin pelaisi venäläistä rulettia

        Ei bensa voitele nelitahtisessa mitään se on niin kuivaa polttoainetta. et ihan paskaa puhetta moottorijarrutus syö moottoria!


      • lääkitys
        motomekaniikka kirjoitti:

        Ei moottorille voi tulla vammaa. Vamma sana liitetään vain elolliseen ei elottomaan.

        En ole ikinä kuullut hölmömpää sanaa yhdistettävän autoon kuin vamma. Jos kolari syntyy, sanotko että paha vamma?. Olisiko se niin, että se olisi vaurio ( vauriot ).

        Jos nyt kuitenkin puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä! Kiitos!

        se auttaapi...jos vielä oikein ahistaa hyppää kylmään järveen ja vedä vettä syvään henkeen...jo tokenee...


    • aatteleppa ite 14,3

      Samat massavoimat vaikuttavat laakereihin ja mäntiin, mutta voiteluainetta saadaan vähemmän.

      • vähemmän voiteluaine

        kyl moottori saa yhtä paljon voitelua niin kauan kuin kierroksia moottorissa on tarpeeksi! Perehtykää pellet tekniikkaan ennenkuin alatte väittämään paskaa täällä!


      • velh0
        vähemmän voiteluaine kirjoitti:

        kyl moottori saa yhtä paljon voitelua niin kauan kuin kierroksia moottorissa on tarpeeksi! Perehtykää pellet tekniikkaan ennenkuin alatte väittämään paskaa täällä!

        perehdyppä pelle itse tekniikkaan ennekun kirjottelet mihinkään.
        Nyt kun karting ''foorumilla'' ollaan, puhutaan 2tahdeista yleisesti joten otetaan se esimerkiksi. 2-tahtisessa voitelu on yksinkertaistettuna polttoaineeseen sekoitettuna, joten kun kaasu lasketaan alas => polttoaine vähenee ja seuraa se voitelukin tietenkin loppuu. Tähän kun yhdistetään vielä se, että moottorijarrutuksessa kierrokset nousevat niin tuho on aika helppo saada aikaan (kierrokset nousee ja voitelu vähenee).


      • on/off
        velh0 kirjoitti:

        perehdyppä pelle itse tekniikkaan ennekun kirjottelet mihinkään.
        Nyt kun karting ''foorumilla'' ollaan, puhutaan 2tahdeista yleisesti joten otetaan se esimerkiksi. 2-tahtisessa voitelu on yksinkertaistettuna polttoaineeseen sekoitettuna, joten kun kaasu lasketaan alas => polttoaine vähenee ja seuraa se voitelukin tietenkin loppuu. Tähän kun yhdistetään vielä se, että moottorijarrutuksessa kierrokset nousevat niin tuho on aika helppo saada aikaan (kierrokset nousee ja voitelu vähenee).

        Mihin sitä moottorijarrutusta Karting autolla ajaessa tarvii.

        Mutkaan mennessä ajetaan läppäpohjassa jarrutuspaikkaan asti ja vaihdetaan polkimien asento. Kun jarrutus on saatu suoritettua, niin läppä pohjaan taas uudestaan.

        Jos siinä meinaa jossain vaiheessa rullata "vapaalla" eli polkimet ylhäällä, niin kannattaa mennä sinne peilin eteen katsomaan, missä vika kun kaveri menee pari sekunttia kovempaa radalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe