Kaipaan pikaisia vastauksia. Tilanne on tämä: Toissa oltana minulla alkoi vatsakipu ja ripuli, joka yltyi yhtäkkiä rajuksi oksenteluksi. Oksentelin koko yön. Tänään miehelläni alkoi samat oireilut ja nyt myös 9kk vanhalla pojallamme. Nyt poika on viimeisen tunnin aikana oksentanut 4 kertaa ja ripuloinut ihan vettä kaksi kertaa. Pitäisikö vauva viedä polille jossain vaiheessa, vai tarvitseeko tilanteen pahentua tästä? Onko kenelläkään kertoa, millaista hoitoa vauvalle voisi antaa kotona?
Norovirus
7
5725
Vastaukset
- ,,,
tarvitse 9kk ikäistä viedä oksennustaudin vuoksi välttämättä lääkäriin. Silloin tarvitsee, jos ette saa juotettua vauvalle tarpeeksi nesteitä ja se alkaa kuivua. Seuraa vaippojen märkyyttä ja kuinka väsähtänyt vauva on (jos on poikkeavan veltto, kannattaa viedä lääkäriin). Jos alkaa pahemmin kuivua, myöskään kyyneliä ei enää kunnolla itkiessä tule ja kieli on kuiva. Mitatkaa paino jos mahdollista ja seuratkaa sitä. Vauvalle voi antaa maitoa, laimeaa mehua ja sitten Osmosal-ripulijuomaa, sitä saa ilman reseptiä apteekista. Sitä kannattaa käydä ostamassa ihan kunnon määrä, koska aikuisetkin voivat sitä käyttää. Jaksat paremmin kipeänä hoitaa vauvaa, kun on oma nestetasapaino kunnossa. Siinä on annosteluohjeet eri ikäisille ja suoloja oikeassa suhteessa. Tarvittaessa soita terveysneuvontanumeroon, sieltä saa tarkat ohjeet, paljonko vauvan painon mukaan pitäisi nesteitä saada menemään. Nesteisiin lasketaan myös soseet, niitä vauva saattaa suostua ottamaan vaikkei juuri muuta haluaisikaan. Tsemppiä, meillä oli koko perheellä kaksi oksennus-ripulitautia talvella, kuukauden välein. Todella poikki oltiin kyllä monta päivää.
- ..
apteekista kannattaa hakea lääkettä, saa ilman reseptiä. Nesteen saaminen tärkeää, kannattaa antaa ihan 20 ml kerralla pienin väliajoin niin pysyy paremmin sisällä. Kuulostaa pieneltä määrältä, mutta toimi ainakin meillä. Jos ei mene pahempaan kuntoon niin ei tarvitse lääkäriin lähteä.
- ohjeen
Meillä sairastettiin noro tässä muutama viikko sitten. Sain itse ohjeet, että oksentavalle lapselle ei kannata tuputtaa juotavaa, kun se kuitenkin tulee heti ulos. Oksennusta kestää muutaman tunnin, jonka jälkeen onkin sitten huolehdittava nesteytyksestä - ja annettava lapselle sitä, mikä alas menee. Itse annoimme alkuun osmosalia, ruiskulla suoraan suuhun. Niin pahan makuista se on, että kun "tolkku" seuraavana aamuna palasi, oli turha kuvitella, että se enää olisi alas mennyt, mutta kokeilkaa toki, se olisi paras vaihtoehto.
On olemassa myös vastaava lapsille suunnattu tuote Floridral, joka maistuu banaanille ja voi olla helpommin alas menevä. Maitohappobakteereja meidän kehotettiin antaa lapselle, itse avasin kapselin ja ripottelin jauheen hedelmäsoseeseen, jonka syötin lusikalla. Kaikkien "oikeden" ruokien syönti loppu melkein pariksi viikoksi, mutta lääkäri sanoi, että kunhan jotakin alas menee - ja niin me sitten sitä annettiin, mikä kelpasi.
Meillä ripuli jatkui puolitoista viikkoa ja lopulta jouduimme kuitenkin 10 kk vauvan kanssa sairaalaan nesteytykseen. Siellä tuli sitten testattua se, että vaikka maito kelpasi lapselle juoda, se ei sitten ollutkaan hyvä vaihtoehto vaan löi vatsan sekaisin minuuteissa. Olimme "maitopaastolla" muutaman päivän ja vatsa vihdoin rauhoittui.
Tärkeintä on seurata lapsen vointia ja kuntoa. Yrittää tarjota mitä vain syötävää tai juotavaa, joka kelpaa, ettei lapsi pääsisi kuivumaan. Toinen vastaaja antoi jo vinkkejä siitä, mistä lapsen kuivumisen voi havaita. Seuratkaa siis tarkasti kuntoa ja tilaa.- aikanakin nesteitä
On parempi antaa oksentavalle nesteitä vaikka tulevat ulos. Oletko itse yrittänyt oksentaa tyhjällä vatsalla? Se on kauheaa. Parempi kun on jotain mitä oksentaa. Se myös neutraloi oksennusta (mahahappoja ja mahdollisia sappinesteitä).
- edellinen vastaa
aikanakin nesteitä kirjoitti:
On parempi antaa oksentavalle nesteitä vaikka tulevat ulos. Oletko itse yrittänyt oksentaa tyhjällä vatsalla? Se on kauheaa. Parempi kun on jotain mitä oksentaa. Se myös neutraloi oksennusta (mahahappoja ja mahdollisia sappinesteitä).
Tämä noro-tauti oli niin raju ja kipeästi kramppaava, että en kyllä itsekään pystynyt oksentelun aikana mitään juomaan.
Ja aluksi yritimme lapsellekin juotavaa antaa; pullolla, lusikalla ja ruiskulla -kieltäytyi itsepäisesti.
Soitin tuolloin ensiapuun ja sieltä sanottiin, ettei sitä oksenetelun aikana tarvitse tuputtaa, jos oksentelu tunneissa loppuu. Ja se loppuikin. Itse oksensin 7 tuntia, muu perhe vähemmän aikaa. - .....
edellinen vastaa kirjoitti:
Tämä noro-tauti oli niin raju ja kipeästi kramppaava, että en kyllä itsekään pystynyt oksentelun aikana mitään juomaan.
Ja aluksi yritimme lapsellekin juotavaa antaa; pullolla, lusikalla ja ruiskulla -kieltäytyi itsepäisesti.
Soitin tuolloin ensiapuun ja sieltä sanottiin, ettei sitä oksenetelun aikana tarvitse tuputtaa, jos oksentelu tunneissa loppuu. Ja se loppuikin. Itse oksensin 7 tuntia, muu perhe vähemmän aikaa.Kiitos neuvoista. Haettiin apteekista Floridral-jauhetta ja ollaan nyt annettu sitä pieninä määrinä. Pitäisikö poika herättää yöllä juomaan jotakin, jos se ei itse herää?
- 18+13
..... kirjoitti:
Kiitos neuvoista. Haettiin apteekista Floridral-jauhetta ja ollaan nyt annettu sitä pieninä määrinä. Pitäisikö poika herättää yöllä juomaan jotakin, jos se ei itse herää?
herättäisin, jos on oksennellut paljon. En ehtinyt koko ketjua lukemaan, mutta kun oma tyttäreni oli oksennellut rajusti, annoin ensin puolen tunnin ja sitten tunnin välein floridalia koko yön. Ihan muutama suullinen kerralla on hyvä. Jos on vain pari kertaa oksentanut, niin ei sitten niin tarkkaa, mutta jos tosiaan rajua oksentelua ja ripuliakin vielä, niin kyllä varovasti juottaisin yölläkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803