Ruoka Ecuadorissa

Rosita

Hei !

Minäkin olen marraskuussa lähdössä ensimmäistä kertaa Ecuadoriin ja Galapagosiin ja paikallinen ruokakulttuuri kiinnostaa kovasti.

Minkälaista ruokaa Ecuadorissa ja Galapagoksella on tarjolla ? Entäpä miten ruokapuoli on järjestetty vuoristo- ja sademetsäretkillä ? Onko tarjolla purkkimuonaa vai pakatut eväät hotellista ?
Osaatteko suositella paikallisia erikoisuuksia, joita ehdottomasti kannattaa kokeilla tai jättää maistamatta ?

Kaipaisin myös vinkkejä hyviin ravintoloihin Quitossa.

Toinen askarruttava asia on vuoristotauti. Olen kuullut, että paikalliset hoidattavat itseään Koka-pensaan lehdillä. Onko kokemuksia ?

Tiedoista kovasti kiitollisena,

rosita

5

1951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fer

      Olen ecuadorilainen, asun täällä Suomessa. Ecuadorissa on kyllä tosi hyvää ja monipuolista ruokaa. Galápagoksella ja rannalla on meriruokaa tarjolla, esim. kala (vaaleita ja äyriäisiä)voi olla, että on muitakin ja jos oot esim. kasvissyöjä kyllä sitäkin löytyy. Sademetsäretkillä usein ruokaa tehdään paikan päällä, kun ite olin siellä meidän opas teki meille ruuat ja ne olivat todella hyviä. Vuoristolla on enemmän kana ja liha ruokaa. Usein lisukkeena on riisiä ja keittobanaania, papupataa ja vähän salaattia, parasta on tuoreet mehut. Ecuadorissa syödään myös keittoa aika paljon. Suosittelen rannalla tai Galápagoksella, semmonen kylmä keitto kuin "Ceviche" se tarjotan tostadon (paahdettua maissia)popcornin ja "chifleksin" (keittobanaanin sipsit) kanssa. Meidän kansallisruokaa on "cuy" eli marsu joten ite saat päättää jos syöt sitä, se on vähän kanan makuista. Purkkiruokaa Ecuadorissa ei ole siinä määrin kuten Suomessa. Ruoka tehdään yleensä alusta lähtien ite, eli se on tuoretta. Vältä ruoan ostamista kadulta. Saat helposti vatsan sekaisin.
      Vuoristotaudista voin sanoa vaan että jos vuoristolle, (ilmeisesti olet menossa patikoimaan) älä mee heti matkan alussa, vaan ainakin pari päivää sen jälkeen kun oot ollu siellä, koska silloin totut siihen ilmaston ja kun meet vuoristolle ota makeita mukaan!
      Hyvä matkaa ja kysyy lisää vaan jos haluat.

      • Rosita

        Hei Fer,

        Ja kaunis ja iso kiitos vastauksestasi ja vinkeistäsi.

        Vesi oikein herahti kielelle.

        Hyvää jatkoa Suomessa,

        -rosita


    • Sakari
    • Sakari

      Andien alueella todella käytetään koka-pensaan lehtiä vuoristotaudin hoitoon. Lehdistä keitetään teetä, jota tarjoillaan yleisesti, esim. Perussa sitä voi saada vaikka hotelliin saapuessa, samoin myös sisäisillä lennoilla lentokoneessa. Jotkut paikalliset myös pureksivat näitä lehtiä, se poistaa nälän tunteen ja auttaa jaksamaan. Tätä ei suositella turisteille!

      Koka-teessä ei ole kokaiinia taikka muita huumaavia aineita, joten sitä voi nauttia vaaratta. Sen sijaan kannattaa muistaa, että koka-lehtiä ei pidä tuoda matkamuistona. Vaikka niiden myynti ja ostaminen on laillista ainakin Perussa, länsimaiden tullissa ne takavarikoidaan ja saat syytteen huumausaineiden salakuljetuksesta.

    • Hanna

      Minulla olisi muutama lisävinkki kivoista paikoista joissa voi käydä:

      RUOKARAVINTOLAVINKKEJÄ:
      1) Quitossa on hyvä ruokaravintola Grain de Café, josta saa hyvää ja maukasta ruokaa melko edulliseen hintaan. Täältä et saa ripulia - söin usein joten tunnen ravintolan. Sijaitsee Mariscalin alueella (baarialue) osoitteessa Gral. Baquedano y Reina Victoria. (Ecovían pysäkkiä, joka vie todella lähelle, en muista, mutta se on Cólonin pysäkiltä kaksi pysäkkiä eteläänpäin.)

      2) Herkullisimmat pizzat saa ChFarina-nimisestä ketjusta. Näistäkään herkuista et saa ripulia milloinkaan. Vaihtoehto Mäkkärille. Hintataso on hieman korkea Ecuadorin hintoihin, mutta itse tykkäsin näistä eniten siksikin, että ne tehdään alusta loppuun itse. Monet ravintolat tarjoilevat lämmitettyjä pakastepizzoja, jotka maksavat saman verran/enemmän kuin ChFarinan vastaavat.

      3) Yahuarlocro on verikeittoa, joka myös on Ecuadorin ns. kansallisruokaa. Itse en maistanut, mutta paikalliset kehuivat sitä maasta taivaisiin. Ainahan myös kannattaa maistaa siannahkaa, joka on ecuadorilaisten pikaruokaherkkua - siis jos pidät ja syöt sikaa - minä en syö, joten en voi sanoa, millaista se olisi.

      JA SITTEN MUUTAMA MUU VINKKI:
      Mindo!!! Ihanaa luontoa ja vehreyttä. Mindossa voi tehdä päivän retkiä bosqué húmedoon, vesiputouksille, kiipeillä ja laskeutua vesiputouksilla, nähdä perhosia, kokeilla jokiregattaa yms. yms. Jo pelkkä luonto hurmaa! Pääset Mindoon Terminal Terrestreltä, noin 2,5 tuntia omalla autolla, bussista en tiedä, ehkä 4-5 tuntia? Joka tapauksessa kannattaa.

      Kun menet Mitad del Mundolle eli päiväntasaajan patsaalle, käy samalla ihmeessä Inti-ñan-museossa. Se sijaitsee oikealla päiväntasaajalla, noin 250 metriä liikenteenjakajalta Calacalín suuntaan. Museosta saa opastuksen myös englanniksi. Kannattaa käydä, sillä sieltä saa tietoa intiaanien elämästä, ja mm. hauska testi siitä, miten maapallon voimakentät vaikuttavat esim. veden virtaamiseen altaassa. Toisaalta onhan se ainutlaatuinen hetki seisoa ihan just keskellä päiväntasaajaa!!

      Bañosista hotellivinkki: Hotel Casa Blanca on hyvä keskitason hotelli, josta saa erittäin ystävällistä palvelua ja aamupalan hinnat edulliset. Sijaitsee bussiasemalta muutaman korttelin päässä keskustaa kohti. sähköpostiosoite: [email protected] Toki osoite on voinut muuttua (tieto heinäkuulta 2003).

      Quitossa on markkinat muuallakin kuin Parque El Ejidossa, nimittäin ma-la on pysyvästi auki suuri markkina-alue Mariscalin alueella osoitteessa Jorge Washington y Reina Victoria. Valitettavasti nimi ei ole jäänyt mieleen enkä löytänyt sen nimeä mistään... mutta rakennus on matala yksikerroksinen, väriltään hehkuvan punaisen sävyinen, jossa on tekstejä ja kuvia. Se on lähellä Hotelli Hilton Cólonia, ja näet sen myös kävellessäsi Reina Victoriaa pitkin pohjoiseen päin, tai Avenida 6 de diciembrellä. Kartasta löytyy helposti myös osoitteen perusteella. Siellä saat helposti aikaa vierähtämään monta tuntia ja tarjolla on kaikkea. Kannattaa tinkiä, ja hinnat ovat valitettavasti aavistuksen kalliimpia kuin esim. Otavalossa, koska myyntipaikat kaiketi maksavat enemmän. Tämä on hieno viimeisen päivän kohde, tilaisuus ostaa viime hetken tuliaisia yms. Kivenheiton päässä sijaitsee Casa de la Cultura, josta omilla sivuillaan puhui Sakari.

      Ocho y medio -leffateatteri tarjoaa valtavirrasta poikkeavia leffoja, mm. viime vuonna siellä sai kunniaa myös Aki Kaurismäki leffallaan Mies vailla menneisyyttä . Osoitteessa Valladolid N24 353 y Vizcaya, pääset tänne helpoiten, kun menet Ecovíalla Cólonin pysäkille asti, josta otat taksin. Muut yleiset kulkuneuvot menee sinne vähän hankalasti.

      Länsimaista tasoa oleva sairaala: Hospital Metropolitano, joka sijaitsee Av. Mariana de Jesúksen "länsipäässä". Taksit tietävät sairaalan. Maksut ovat kalliita, tavallinen vastaanotto 30 dollaria, mutta jos sairastuminen on akuuttia tai hengenvaarallista, sairaalassa on myös hyvä hygieniataso ja laatu, josta ei kannata tinkiä. Vakuutushan korvaa hoidon riippuen tietenkin vakuutuksesta.

      Toivottavasti näistä on jotain hyötyä. Suosittelen lämpimästi erityisesti Grain de Caféta. Hyvää matkaa Rositalle!! Saa ottaa yhteyttä, jos tahdot!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3673
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2287
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1999
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1874
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1286
    6. 80
      1205
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1094
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1020
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe