Koira lapsiperheeseen

Rin tin tin

Etsimme meille sopivaa koira rotua. Perheessämme asustaa kaksi aikuista (minä ja mieheni)
ja 2-vuotias tyttö. Rotua olemme miettineet jo jonkin aikaa, mutta päätimme, että koiran hankimme nyt. Olen itse vuoteen 2012 asti samassa työpaikassa, joten minulla on pitkät lomat, ja työpäivän aikana ainakin pari kertaa viikossa yksi tunti aikaa pitää taukoa, jolloin kävin kotona. Mieheni on taas ylitöissä 3 kertaa viikossa suunnillein, eli työpäivät hänellä saattaa kestää 18 tuntia helpostikkin. Koira joutuisi kotona olemaan 5 tuntia yksin kotona, korkeintaan kuusi tuntia. Ja tuo yksinolo aikahan vähenee, kun tyttö lähtee kouluun. Tässä vähän tietoa mitä toivomme koiraltamme, niin voisi olla teidän helpompi vastata.

- Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Aamu- iltapissatuksena on korttelikierros, 20-30 min, päivällä pidempi lenkki, joka on 45 min – 1,5 h. Vapaa päivinä lenkit ovat pitempiä. Kesällä kävisimme uimassa ja veneilemässä. Pihallakin saisi koiruus myös riehua ja leikkiä.

- Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Suurikokoinen rivitalo pikku kaupungissa, takapiha on aidattu, ja siinä mahtuu koira leikkimään.

- Lapsien määrä
2v. lapsi, joskus ehkä toinenkin. Tottunut koiriin.

- Aiemmat koirakokemukset
Kun asuin vanhempien luona, oli meillä kaksi irlanninsusikoiraa. Niitä käytin lenkillä ja juoksutin, ja hoidin niitä muutenkin. Annoin ruokaa yms.. On myös tuttujen koiria hoidettu matkojen aikana.

- Harrastustoiveet
Tottelevaisuus ja agility. Muutakin olen valmis kokeilemaan. Kilparadoille ei mennä.

- Turkkitoivomukset
Mieluiten semmoinen turkki, että kerran tai pari viikossa harjaus ja peseminen, eli helppo hoitoista turkkia kaivataan. Helposti trimmattava ja nypittävä rotu käy myös. Voihan koiran käyttää jollain toisella trimmauksessa, jos itse ei sitten onnistu.

- Minkä kokoinen koira.
Keskikokoinen, eli 30-45 cm korkuinen, korkeintaan 50 cm.

- Koiran luonne (metsästysvietti,kovuus,itsepäisyys jne)
Ei vahvaa metsästysviettiä, hallittavissa oleva. Toivottaisiin lapsiystävällistä, iloista, toimeliaista koiraa. Ei kovin paksua kalloa, tarkoitan tällä, että koira on älykäs, helppo kouluttaa. Ei liian dominoiva.

- Rotuja/roturyhmiä, joita olette jo pohtinut
Labradorinnoutajaa ollaan mietitty, mutta ehkä liian suuri.. Saa nähdä, kuitenkin korkeus voi olla jopa 60 cm.. Novascotian noutajaa mietitty ahkerasti.Irlanninsusikoira myös kiinnostaa, kun aikaisemmin vanhemmilla ollut, mutta liian suuri, ehkä sitten kun tyttökin on vanhempi ja sen ikäinen, että voi käyttää lenkillä. Borderterrieri kiinnostaa, ja kääpiösnautseri. Tanskalais-ruotsalainen pihakoira. Muitakin, aivan erilaisiakin rotuja saa ehdottaa, tietenkin! ps. pitkäkarvaisia rotuja emme halua!

13

437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??????

Eli, Tanskalais-ruotsalaisia pihakoiria on valitettavasti suht hankala saada, mutta olisi kyllä hieno rotu. Mutta jos on aikaa ja halua jonotella pentua pitkäänkin, niin ei varmasti ole huono valinta. Joitakin pentueita tulee tänäkin vuonna myös Suomeen, mutta voipi olla varauslistakin pitkä :)

Mitenkäs sitten spanielit? Esimerkiksi Walesinspringeri menisi noihin vaatimuksiin, vaikka hiukan onkin trimmattavaa, lähinnä korvissa. Mutta moni ihan leikkaa, jos ei ns. näyttelykoiraa ole. Erittäin lapsirakas, mutta myöskin vilkas ja aktiivinen koira. Sellainen jokapaikan koira, mutta vaatii peruskoulutuksen. On myöskin riistaviettiä, mutta se pysyy usein hallinnssa, jos pennusta asti siihen kiinnittää huomiota. On joitakin terveysongelmia, mutta ei sen vakavampaa kuin monilla muillakaan roduilla. Pennun valinta on tärkeä kuten kaikissa roduissa. Rodussa esiintyy korvatulehdus taipumusta, mutta itse syyttäisin paljon ravintoa, ja ruokavalio on nyt täysin venhätön, joskin joskus lapsilta tippuu lattialle, niin ehtii siivoamaan. Turkki on helppo.

Ei ole pentunakaan yhtä raisu, kun monet muut, mitään ei ole tuhonnut, mutta kanniskelee tavaroita. Meillä tosin aina kun jotain tuo, niin palkitaan, koska tähtäin on metsästyskäyttöön.

Monia muitakin rotuja on. Itse olen enemmän tykännyt ns. pitempikarvaisista koirista juuri karvan takia. On helpompi siivota, koska monen ns. lyhytturkkisen koiran karvat ovat jäykkiä, ja uppoavat myös materiaaleihin. Pidempi karva on siis helpompi siivota nurkista:)

On olemassa monia muitakin loistavia rotuja, mutta näitä voi suositella. Vahdiksi ei spanielista ole, eikä se ulkomuodollaan herätä minkäänlaista kunnioitusta, mutta se on myöskin etu ainakin meidän tapauksessamme, kun lähipiiriin kuuluu koiria pelkääviä. Koiralla ei myöskään ole valmiiksi ns. huonoa mainetta.

• Ehdotuksia vain

Espanjanvesikoira olisi todella hyvä valinta :D
        Havannankoira on mainio perhe koira, mutta turkki on pitkä ja aluksi vaikea. Itse pidämme Havan turkkia lyhyenä joten kerran 2 viikossa pesu ja harjaus, se on siinä.

• kasvattajiin yhteys
        Ehdotuksia vain kirjoitti:

Espanjanvesikoira olisi todella hyvä valinta :D
        Havannankoira on mainio perhe koira, mutta turkki on pitkä ja aluksi vaikea. Itse pidämme Havan turkkia lyhyenä joten kerran 2 viikossa pesu ja harjaus, se on siinä.

koulutettava ja pidettävä, borderi on siinä mielessä vaativa, että tarvitsee reilusti aktivointia, ei pelkkää pallon heittoa ja silloin tällöin harrastelua.

• Labbis :)

Labradorinnoutaja sekä kultainennoutaja sopivat hyvin lapsiperheisiin mutta ne ovat säkältään yli 50cm.
      Turkki ei kuitenkaan vaadi paljon hoitoa ja tottelevaisuuskoulutus sopii niille erinomaisesti.
      Helppohoitoisia ja helposti koulutettavia! :)

• :) :(

Ja valitettavan sairaitakin, aika pitkä lista löytyy joko ikäviä, tai suorastaan vaikeita sairauksia. Aika monta minunkin tietämääni noutajaa ovat jääneet lyhytikäisiksi mm. vaikeiden allergioiden sekä myöski luustovikojen vuoksi, liikaa suhteessa niiden määrään. Eli oentua hankkiessa tässäkin rodussa on erittäin tarkkaan tutkittava taustoja.

• amerikancockerspanie

amerikancockerspanieli. Pidetään se ihan lyhyessä turkissa niin on helppohoitoinen... Täydellinen lapsiperheen koira, niin kiltti ja kaikkien kaveri, valtavasti energiaa leikkiä lasten kanssa, muttei kuitenkaan vaadi kohtuutonta lookunta määrää. Sellainen ikuinen pentu luonteeltaan...

• koirulit

ja yksi vauveli on meidän taloudessa. Minulla on kaksi koraa sekarotuinen ja cavalier, hyvin ovat oppineet tavoille, kun opetti alusta asti että lapsen tilaa on kunnioitettava, toisesta tulee labbiksen kokoinen.

tuossahan teillä on hyviä rotuja, nova on aktiivinen koira. monet koirat joutuvat olemaan sen 6-8h yksin, en usko että ongelmia tulee, kun koira saa aktiviteettia, niin ei se kyllästy. yksin oloa kannattaa harjoitella pienissä pätkissä, eli menette ulos ja tulette takaisin, ette huomioi koiraa... onnea koiran ostoon... =)

• Seropivauvat

Hankkia sekarotuisen koiran? Jos sinulla ei ole tarvetta käyttää koiraasi näyttelyissä ja olet hankkimassa kotikoiran suosittelen sekarotuista, ovat terveempiä ja luonteeltaan "helpompia" kuin moni rotukoira. Minulla on ollut monia rotukoiria ja nyt sekarotuinen ja kääpiösnautseri, lääkärissä en ole joutunut käymään seropin kanssa pentutarkastuksen jälkeen kertaakaan.

Jos olet kiinnostunut sekarotuisesta niin ota yhteyttä, pentue syntyi 20.4.2010 ja ovat todella terveitä ja sosiaalisia, pentue on minun ensimmäinen ja todella rakkaudella hoidettu.

Info:
      2 poikaa 3 tyttöä, 1 musta, 1 Harmaa/ruskea, 3 koko valkoista.
      emä (k.snautseri) isä ( k.snautseri, k.villakoira ja terrieri mix)
      Isoina ovat n. 5-7kg ja 35-40cm
      Pennut on mad. ja eläinlääkäri tarkistanut
      Luovutus. 15.6.2010

[email protected]

• ???????????

Myöskin pentutehtailijat osaavat kertoa vakuuttavia valheita. Eli, jos kiinnostuit, niin vaadi nähdä koirat oikeassa synnyinkodissaan. Ja ole silti tarkkana. Tälläkin hetkellä on kaupattavana "vahinko-rakkaus"pentuja, jotka eivät sitä todellakaan ole, ei millään voi samoilta ihmisiltä niitäkään jatkuvasti syntyä, jos yhtään koiristaan piittaavat. Kannattaa ottaa selville koko nimi (yleensä esiintyvät mielelläään etunimellään) ja jonkin pre-paid numeron takaa. Tai sitten sähköpostitse, eikä sen kummempaa yhteystietoa tahdo saada. Eli, älä ole sinisilmäinen. On hienoa, jos tämä myyjä on hoitanut oikeasti kaikki asianmukaisesti, mutta papereita ja todistuksiakin olen kuullut myös väärennetyn. Valitettavasti.

Ja mitä tulee tuohon myyttiin sekarotuisten paremmasta terveydestä, se on valheellinen, eikä sitä ole yhdelläkään luotettavalla tutkimuksella todettu. Varsinkin näiden pienten yhdistelmien kanssa , kuten juuri tässä, olisin erittäin varovainen. Noissa pentutehtaissahan voi sama uros astua kaikki nartut, tai poika äitinsä, lopputulos ei todellakaan ole terve, kun samoja koiria hyötykäytetään ja pieni piiri pyörii.

Itselläni on muuten yksi sekarotuinen. Juuri tuollainen pienten yhdistelmä, ja jälkeenpäin olen ajatellut, että taisipa olla alkujaan juurikin eräästä pahamaineisesta pentutehtaasta. Koira oli ensi kertaa tavatessa reipas ja puhdas, oikein hyvinhoidetun oloinen koira, ei siinä mitään, mutta sen täyssiskona esitelty oli surkea reppana, kaunis kuin mikä, mutta itseäni epäilytti sen alkuperä, kun sen hakivat sitten naapurimme itselleen. En jaksa uskoa niiden olleen oikeasti samasta pentueesta, en millään.
        No, joka tapauksessa, tämä sekarotuisemme on ainoa, jolla on vakavia perinnöllisiä ja synnynnäisiä vikoja, eli polvet täysin sököt. Muitakin vikoja voi olla, mutta kun ei ole tehty näitä perinpohjaisia tutkimuksia, niin niistä ei tiedä. Tämän koiran kanssa on tullut eniten yllätyksiä, joissa sitten auttoivat (kiitos heille) oikeat kasvattajat, jotta päästiin mm ihottumien jäljille. Lisäksi, monirotuisia otetaan usein myös pienellä rahalla ja vailla kunnon harkintaa. Sitten jatketaan säästölinjalla, eli valitettavasti se usein tarkoittaa koiran elämässä sitä, että ei rokoteta, madoteta, koiralle investoidaan juoksunaru, ja eläinlääkäriin ei lähdetä ennen kuin on pää kainalossa. Koiran kauppahinta ei saa määritellä koiran arvoa, mutta tähän törmää. Eli, lähtökohtaisesti en aseta rotukoiraa ja sekarotuisia vastakkain, mutta sekarotuisen ottamiseen liittyy riskejä, joita voi rotukoirien kohdalla myöskin ennalta ehkäistä huolellisella valinnalla ja pohjatyöllä. Ja sitten iso etu on se, että vaikka joka rodussa on hajontaa erilaisten luonteiden kanssa, niin pääoiirteittän tietää, mitä koirista voi tulla. Eli koiran ominaispiirteitä pystyy hiukan paremmin arvioimaan jo ennalta.

Ja miksi varoitan. Meillä on ollut kuusi koiraa, joista viisi rotukoiria, ja yksi monirotuinen. Vain tällä yhdellä on ollut perinnöllisiä vikoja. Tosin yksi on niin nuori, että ei ole vielä tehty kuvauksia ja silmätarkastuksia, mutta suvut on käyty läpi, ja niissä niitä ei esiinny. Maksoimme näistä luettelemistamme rotukoiran eduista lisää sen verran, että niillä kattaa ehkä kaksi eläinlääkärireissua. Eli eipä kannata otta riskiä, jos haluaa ja aikoo koiransa kunnolla hoitaa. Nyt säästetty raha voi palaa moninkerroin jo parin eka vuoden aikana.

Korostan vielä, että en syytä TÄTÄ koirien kauppaajaa pentutehtailijaksi tai epämääräiseksi, mutta valitettavan usein tällaisten ilmoitusten takaa varsinkin pienten koirien kohdalla sellainen paljastuu. Mutta koska faktaa ei ole, niin vastuu jää mahdolliselle ostajalle. Voi olla, että oma lemmikkinne löytyy juuri tästä pentueesta (miten lie turkin helppohoitoisuus, trimmattavia rotuja löytyy). Ainakin voi löytyä voimakasta omaa tahtoa pennuista, enkä väittäisi välttämättä, että olisivat kaikkein helpoimmasta päästä kouluttaa :) Mutta toki pieni koko tuo etua hallittavuutta ajatellen.

• Lk Collie

Mielestäni lk Collie ei ole vaativa koulutettava.

Se pärjää myös lasten kanssa mutta sitä ei saa härnätä eikä mitään muutakaan koirarotua.

Turkki ei ole mitenkään hankalahoitoinen ja lk Collie pärjää hienosti tokossa ja agilityssä.

Pentuja on myös saatavilla. :)

• Rin tin tin

Olemme päättäneet, että otamme joko borderterrierin, tai sitten labradorinnoutajan.
        Luulen, että koira saisi tarpeeksi tekemistä, on tullut huomattua että joko ollaan ulkona lenkillä, tai sitten harrastamassa jotain muuta. Ajattelimme myös harrastaa ihan tiettyinä päivinä agilityä ja muuta, eikä kerran puolessa vuodessa.

Mietitty on, että rotukoira vai sekarotuinen, mutta oli seropit vaikka kuinka paljon halvempia ja terveempiä, otamme rotukoiran, koska silloin ainakin tietää mitä koirasta tulee. Ihan sama muuten minulle, että onko helpompi siivota karvat pois, kun siivottua sitä tulee kuitenkin :)

• onnea matkaan
        Rin tin tin kirjoitti:

Olemme päättäneet, että otamme joko borderterrierin, tai sitten labradorinnoutajan.
        Luulen, että koira saisi tarpeeksi tekemistä, on tullut huomattua että joko ollaan ulkona lenkillä, tai sitten harrastamassa jotain muuta. Ajattelimme myös harrastaa ihan tiettyinä päivinä agilityä ja muuta, eikä kerran puolessa vuodessa.

Mietitty on, että rotukoira vai sekarotuinen, mutta oli seropit vaikka kuinka paljon halvempia ja terveempiä, otamme rotukoiran, koska silloin ainakin tietää mitä koirasta tulee. Ihan sama muuten minulle, että onko helpompi siivota karvat pois, kun siivottua sitä tulee kuitenkin :)

Miettikää tarkkaan kumpiko on se oikea. Kannattaa käydä esim kisakenttien laidalla tutustumassa ko rotuun. Paljon saa irti ko rodun omistajilta ja aina tietysti useamman mielipide kuin yhden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe