2 lasta samaan sänkyyn?

Stan

Lastensänkyjen suunnittelu näyttäis edelleen olevan 70-80-luvun tasoa, kun huonekalukauppojen (tai netin) tarjontaa kattelee. Pitääkö lapsen todella pinnasängyn jälkeen nukkua joko a) jossain Sotka-tyylisessä koivuisessa tai valkoisessa hirvitys-perus-jatkettavassa "juniori"sängyssä tai b) saman tyylisessä kerrossängyssä?

Meillä 10 kuinen kuopus on muuttamassa kesän aikana meidän vanhempien makuuhuoneesta yhteiseen huoneeseen 2v isoveljen kanssa. Vauva ois siirtymässä pois riippukeinusängystään ja isoveli pinnasängystä. Huone on hankalan mallinen ja suurin osa katosta on mataloituvaa. Kaksi eri sänkyä vie kovin paljon tilaa ja on hankala sijoittaa huoneeseen. Ihanin ratkaisu olisi laidallinen 120 cm leveä jatkettava lastensänky, jonka alla olis säilytystilaa esim. kiinteinä laatikoina tai kaappeina. (Ainakin n. puolen vuoden kuluttua, kun vauvakin rupeaa olemaan jo isompi.)Tällaisia lasten yhteisiä sänkyjä ei kuitenkaan ilmeisesti valmisteta koko maailmassa. Miksi??

Onko jollain fiksulla joku oma ratkaisu sisarusten yhteispetiin? Kerrossänky on mielestämme ruma eikä edes huoneen mataluuden vuoksi mahdu meille. Parvi on myös liian korkea eikä sovellu näin pienille lapsille. Lapset ovat tosi pienikokoisia, joten tuntuu tyhmältä viedä puolet huoneen leikkitilasta kahdella isolla sänkykolossilla.

9

1796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nukkumaija

      Muualla maailmassa nukkuvat samassa sängyssä vaikka koko perhe. Omani halusivat nukkua samassa monta vuotta, saattoivat hiipiä toisen viereen jos en huomannut illalla tai jos heräsivät kesken yötä. Ongelmana saattaa olla nukahtaminen, lapseni olisivat riehaantuneet jos olisivat olleet samassa sängyssä alkuillasta. Voittehan kokeilla, voihan sen sänkytilanteen muuttaa myöhemmin jos ei toimi.

    • mietintöjä

      Mielestäni on ihan hauska idea laittaa lapset samaan sänkyyn, mutta tuollaiset parivuotiaat ovat myös kovia möyryäjiä. Meillä on poika (nyt 2,5v) nukkunut perhepedissä koko ikänsä. Kokoa ja voimaa alkaa lapsella olla ja hän yleensä nukkuu poikittain tyynyjen päällä (joskus öisin olen joutunut nostamaan hänet pois jalkopäästä, kun on unissaan sinne könynnyt). Lapsi potkii paljon unissaan ja usein kierähtää nukkumaan minun kasvojeni päälle. Tämä ei ole mitään ainutlaatuista toimintaa vaan vastaavaa tarinaa olen kuullut muilta perhepetiläisiltä.

      Oletko ajatellut, miten sitten, jos kaksi pikkuista on samassa sängyssä? Mitä jos toinen potkii ja hankaloittaa toisen unta? Myös tuo päälle kierähtäminen ainakin itseäni jännittäisi. Meillä minä en missään hengenvaarassa ole ollut, enkä aina edes herännyt siihen, että lapsi nukkuu päälläni, mutta mies on muutaman kerran ollut kauhuissaan.

      Omasta lapsuudesta muistan vielä sellaisen asian, että joskus mökkireissuilla jouduin nukkumaan pikkuveljeni kanssa samassa sängyssä. Meillä on 6 vuotta ikäeroa eli kokoero oli silloin iso. Veljeni myös potki tuolloin unissaan ja saattoi käsivarsillaan läppästä minut hereille. Ei tahallaan toki, mutta unissaan. Hän myös kärsi pitkään hengityskatkoksista unen aikana ja monta yötä valvoin vierellä miettimässä, koska se taas hengittää ja mitä jos se ei hengitäkään, pitääkö sitä ravistaa yms. Vaiva oli koko perheen tiedossa, johtui kitarisoista, jotka leikattiin alle kouluikäisenä, mutta sisarukselle mielestäni oli mieletön stressi vahtia toisen hengitystä (tästä varmaan on minulle jäänyt jonkin sortin traumakin, koska olen lapsenakin herännyt öisin tarkistamaan lemmikkieni hengityksen ja vauva-aikana vahdin joka yö oman poikani hengitystä).

      Lopuksi tahdon sanoa, että minusta on ihana ajatus kahdesta sisaruksesta nukkumassa vierekkäin, mutta itse ehkä ajattelin sellaista mahdollisuutta lasten ollessa sen verran isompia, että osaavat pistää toisilleen vastaan. Itselläni on toinen lapsi haaveissa, mutta en näe mitenkään mahdollisena, että neljä mahtuisi samaan sänkyyn ja pelkäisin varmasti sitä, että isompi unissaan satuttaisi pienempää: parivuotias kun kykenee satuttamaan aikuistakin, kun potkasee kantapäällään kasvoihin.

      • Stan

        ..ja kauan. Meillä on jo kolme lasta ja tarkkaan on tiedossa, miten he möyriskelevät unissaan. Yleensä lapset eivät tule meidän vanhempien viereen nukkumaan, tämä on harvinaista, vain ehkä muutaman kerran vuodessa. Silloin minä itse en nuku juuri ollenkaan, koska olen huono nukkuja enkä todellakaan saa unta, kun painava pää lepää rintani päällä tai lapsi potkii polvilla naamaan.. :)

        Lapset kuitenkin ovat kaikki hyviä nukkujia enkä usko että he heräilevät niin helposti toisen möyrimiseen, kunhan siis sängyssä on riittävästi tilaa, eli juuri uten sanoin, haluaisin 120 cm leveän sängyn heille. Lapsille ei kuitenkaan valmisteta tällaisia.. :( (Sängyn on aivan turhaa olla täyspitkä aikuisten sänky, koska lapsemme ovat todella lyhyitä ja kaksimetrinen sänky veisi vain turhaa tilaa monta, monta vuotta.) Tietenkin jos he nukkuisivat päät sängyn eri päissä.. hmm.. :)

        En usko ollenkaan, että vuoden ikäinen voisi enää tukehtua toisen pikkulapsen alle. (Kuopushan on nyt 10 kk mutta tarkoitus on tehdä tämä "muutto" veljen kanssa samaan huoneeseen vasta kesän jälkeen) Vauva on aina ollut erittäin jäntevä ja liikunnallisesti kehittynyt, ja voimaa on ihan mielettömästi!! Nämä tapaukset, joissa vauva on tukehtunut samassa sängyssä jonkun alle, ovat aina olleet sellaisia, että kyseessä on ollut aivan pieni vauva ja aikuinen ihminen. Vuoden ikäinen on jo niin vahva, ettei suostu jäämään alle.


      • skdofk
        Stan kirjoitti:

        ..ja kauan. Meillä on jo kolme lasta ja tarkkaan on tiedossa, miten he möyriskelevät unissaan. Yleensä lapset eivät tule meidän vanhempien viereen nukkumaan, tämä on harvinaista, vain ehkä muutaman kerran vuodessa. Silloin minä itse en nuku juuri ollenkaan, koska olen huono nukkuja enkä todellakaan saa unta, kun painava pää lepää rintani päällä tai lapsi potkii polvilla naamaan.. :)

        Lapset kuitenkin ovat kaikki hyviä nukkujia enkä usko että he heräilevät niin helposti toisen möyrimiseen, kunhan siis sängyssä on riittävästi tilaa, eli juuri uten sanoin, haluaisin 120 cm leveän sängyn heille. Lapsille ei kuitenkaan valmisteta tällaisia.. :( (Sängyn on aivan turhaa olla täyspitkä aikuisten sänky, koska lapsemme ovat todella lyhyitä ja kaksimetrinen sänky veisi vain turhaa tilaa monta, monta vuotta.) Tietenkin jos he nukkuisivat päät sängyn eri päissä.. hmm.. :)

        En usko ollenkaan, että vuoden ikäinen voisi enää tukehtua toisen pikkulapsen alle. (Kuopushan on nyt 10 kk mutta tarkoitus on tehdä tämä "muutto" veljen kanssa samaan huoneeseen vasta kesän jälkeen) Vauva on aina ollut erittäin jäntevä ja liikunnallisesti kehittynyt, ja voimaa on ihan mielettömästi!! Nämä tapaukset, joissa vauva on tukehtunut samassa sängyssä jonkun alle, ovat aina olleet sellaisia, että kyseessä on ollut aivan pieni vauva ja aikuinen ihminen. Vuoden ikäinen on jo niin vahva, ettei suostu jäämään alle.

        mikset sitten tee niin? ei se auta täällä kysellä :D


      • .................
        Stan kirjoitti:

        ..ja kauan. Meillä on jo kolme lasta ja tarkkaan on tiedossa, miten he möyriskelevät unissaan. Yleensä lapset eivät tule meidän vanhempien viereen nukkumaan, tämä on harvinaista, vain ehkä muutaman kerran vuodessa. Silloin minä itse en nuku juuri ollenkaan, koska olen huono nukkuja enkä todellakaan saa unta, kun painava pää lepää rintani päällä tai lapsi potkii polvilla naamaan.. :)

        Lapset kuitenkin ovat kaikki hyviä nukkujia enkä usko että he heräilevät niin helposti toisen möyrimiseen, kunhan siis sängyssä on riittävästi tilaa, eli juuri uten sanoin, haluaisin 120 cm leveän sängyn heille. Lapsille ei kuitenkaan valmisteta tällaisia.. :( (Sängyn on aivan turhaa olla täyspitkä aikuisten sänky, koska lapsemme ovat todella lyhyitä ja kaksimetrinen sänky veisi vain turhaa tilaa monta, monta vuotta.) Tietenkin jos he nukkuisivat päät sängyn eri päissä.. hmm.. :)

        En usko ollenkaan, että vuoden ikäinen voisi enää tukehtua toisen pikkulapsen alle. (Kuopushan on nyt 10 kk mutta tarkoitus on tehdä tämä "muutto" veljen kanssa samaan huoneeseen vasta kesän jälkeen) Vauva on aina ollut erittäin jäntevä ja liikunnallisesti kehittynyt, ja voimaa on ihan mielettömästi!! Nämä tapaukset, joissa vauva on tukehtunut samassa sängyssä jonkun alle, ovat aina olleet sellaisia, että kyseessä on ollut aivan pieni vauva ja aikuinen ihminen. Vuoden ikäinen on jo niin vahva, ettei suostu jäämään alle.

        kuuluu olla pinnasängyssä vai lattiatasoinenko se punkka olisi? Ymmärtäisin jotenkin asian jos kyse olisi hieman vanhemmista lapsista...tosin en omilleni moista ratkaisua tekisi


    • ööööööhhh

      miksiköhän:))))

    • Hyviä unia

      Nukuttiin siskon kanssa jalat vastakkain samassa hetekassa hellahuoneessa.
      Meillä on puolentoista vuoden ikäero.
      Kun olin 5-vuotias, valmistui uusi talomme ja saimme molemmat omat sängyt.

      Ei mitään ongelmia

      • Riikka K

        Oletko jo bongannut AVA Roomin sängyt? Mielestäni aivan ihanat! www.avaroom.fi


    • gjjo

      lattialle ja niiden ympärille tekee laidat. Miksi olisi pakko olla "oikea" sänky? Jos kerran matalasta huoneesta kyse, sopii paljon paremmin ns. lattiapeti. Tuo tilan tuntuakin enemmän..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      992
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      705
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe