En osaa tehdä piirilevyjä valottamalla ja ferrikloridilla syövyttämällä.
Voiko piirilevyn tehdä
A. Leikkaamalla alumiinifoliosta tarvittavat palat ja liimaamalla ne muovilevylle?
tai
B. Liimaamalla ensin alumiinifolio muovilevylle, sitten lakkaamalla tai maalaamalla siihen johtimien paikat ja syövyttämällä esimerkiksi lipeällä tai laittamalla astiaan vettä ja ruokasoodaa ja sitten kytkemällä siihen sähkövirta siten, että sähkövirta syövyttää ylimääräisen alumiinin pois?
Jos tavallinen folio on liian ohutta, voiko käyttää Bilteman paksua grillifoliota?
Piirilevyn teko
12
625
Vastaukset
- 21
Maalaa johtavalla maalilla.
- Peiter
Kunnon mustalla tussilla maalaat levyn kuparin. Syövytys ferrikloridilla ja tarkasti katsot milloin on valmis.
- 24
Sillon olis tämmönen laser-värijauhesiirto menetelmä, eli printataan glossy-paperille laserilla (peilikuvako?), ja paperilta siirretään silitysraudalla kuva levylle, ja liuotetaan paperi pois, ja päälle ferrikloridi syövytys.
- 24
24 kirjoitti:
Sillon olis tämmönen laser-värijauhesiirto menetelmä, eli printataan glossy-paperille laserilla (peilikuvako?), ja paperilta siirretään silitysraudalla kuva levylle, ja liuotetaan paperi pois, ja päälle ferrikloridi syövytys.
VTT vois tutkia, mikä värijauhe/paperiyhdistelmä olis paras.
- kari_63
Come on,
Piirilevynikkarit. Jos piirilevysi on kaksipuolinen
(toisella puolella komponentit, toisella puolella
kuparivedot, niin: tee itse, tai teetä läheisellä
ammattikoululla! Niin minäkin tein, ei maksanut
paljoa, tehtiin jyrsimällä (erinomainen jälki), eikä
tarvinnut itse tintata kemikaalien kanssa.
Olen toki itse tehnyt levyjä (kynällä, valolakalla)
mutta en tasan tee enää. Miksi mä itseäni kiusaisin?
-kari- 21 ja puol
Miks yleensä tekee mitään piirilevyjä, saahan nnitä valmiita laitteita kaupasta.
- älä viitsi!
21 ja puol kirjoitti:
Miks yleensä tekee mitään piirilevyjä, saahan nnitä valmiita laitteita kaupasta.
Siis miljoonille eri kytkennöille muka valmiina kaupasta?? Ei nyt sentään! levyt, 1 tai 2 puolisilla kuparoinnilla saa toki kaupasta mutta ne kytkennät pitää joko teettää tai itse piirtää ja syövyttää!
- ferrigloriidi.
Jos foliot alumiinia niin millä juotat.Muovi ei sovi levymateriaaliksi kun sulaa joutoksissa ja kompponenttien lämmöstä.
Komponentit voisi liimata sähköä johtavalla liimalla japiirtää foliotkin mutta kallista tulee.
Lasi sopisi pohjamateriaaliksi kun on niin helppo materiaali työstää.
Piirrä kuva ja tilaa piirilevytehtaalta,yksinkappalein sekin on kallista. Et taida olla ihan viisas...
- Peruskoulussa 1. ker
...osta valmiita reikälevyjä joissa on yhdensuuntaiset johtimet toisella puolella. Näitä juottamalla ja katkomalla saa halutun kytkennän. Ruutupaperilla on helppo suunnitella mistä katkaistaan ja mihin tulee hyppylanka. Niin ja komponentit juotetaan tietysti myös.
Valottaminen, kehitys ja syövytys on helppoa, mutta piirilevysuunnittelu vaatii ohjelmiston ja osaamista.
Noi liimaamiset kuulostaa hurjalta... - perskoululainen!
Piirilevyn voi tehdä mistä tahansa sähköä johtavasta materiaalista, kunhan se on sellainen ettei pienestä tärähdyksestä osat liiku ja mene oikosulkuun. Yksinkertaisessa laitteessa voi käyttää vaikka pahvia ja johdottaa komponentit toisiinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917395- 373927
- 453490
- 2332703
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402632- 402423
- 1292359
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292249Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202158- 451942