Punnitkaa riskit

Antilasik

Moni täällä tuntojaan julkaissut on tyytyväinen laserleikkukseensa. Minä en, niin kuin olen aiemmin kirjoittanut. Olisi pitänyt tehdä paljon perusteellisempaa pohjatyötä ja miettiä uudelleen, kannattaako riski ottaa. Jos harkitsette leikkausta, voisi olla hyvä katsoa vaikka oheinen video.

http://video.google.com/videoplay?docid=-1269069934693150690#

37

4895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asioistaselvääottanu

      Tai olisit mennyt jo vanhentuneeseen PRK leikkaukseen minne ei kannata sen takia mennä kun silmälekurit ei saa niin paljoa massia ja ite leikkaus kestää kauemmin. Joten tietysti se LASIK on parempi vaihtoehto. PRK ainut ongelma minkä minä löysin on arpisameutuma, mutta tuota pystyy välttämään oikealla lääkityksellä ja suojaamalla silmät vuodeksi UV-säteilyltä.

      LASEK on uudempi PRK ja "parempi" jossa tehdään samat virheet kun LASIKissa.

    • ex-paksulinssimies

      ...useat silmälääkärit ja silmäkirugitkin (kuten Eiran sairaalan Harri Koskela) ovat leikkauttaneet likinäkönsä laserilla? Ja miksi vaikkapa HYKS:n erittäin pätevä kirurgi Kari Krootila katsovat että joko laser tai silmän sisäinen piilolinssi on usein järkevä ja toimiva ratkaisu jos miinusta on paljon.

      Totta hemmetissä kaikessa on riskinsä, mutta kyllä ne vahvat miinuslasitkin invalidisoivat. Vaikka linssi olisi korkealla taitekertoimella ja siten melko ohut, pienentää optiikka kuvan kokoa ja jos rillit valuvat vähäsenkin nenänvarrella heikkenee näön tarkkuus heti (korkean taitekertoimen laseissa ns. polttopiste on todella tarkka siitä että se kohdentuu oikein just eikä melkein). Ja jos lasit särkyvät, olet täysin avuton! Kuvittele tilanne vaikkapa vieraalla paikkakunnalla ja olet liikkeellä autolla; mitäs teet jos lasit hajoavat eikä varalaseja olisikaan matkassa? Et voi myöskään mennä uimahalliin tai kylpylään tai uimarannalle, ellet voi pitää piilareita.

      Eli: älkää arvostelko toisten harkinnan kautta teettämää laser- tms silmäleikkausta. Kyse on elämän laadusta meillä pullonpohjalinssi-ihmisillä.

      • Tyytyväinen Lasekiin

        Jokainen tekee itse omat päätöksensä eikä se muille kuulu.


      • Antilasik

        Millään tavalla emme arvostele. Jokainen tekee oman valintansa. Mutta varmaankaan ei haittaa, jos hiukan katselee muidenkin kokemuksia, ennen kuin tekee oman päätöksensä. Minulle se olisi ollut enemmän kuin tarpeen.


      • Kiinnostunut...
        Antilasik kirjoitti:

        Millään tavalla emme arvostele. Jokainen tekee oman valintansa. Mutta varmaankaan ei haittaa, jos hiukan katselee muidenkin kokemuksia, ennen kuin tekee oman päätöksensä. Minulle se olisi ollut enemmän kuin tarpeen.

        Kerro Antilasik minkälaisista ongelmista olet leikkaus jälkeen kärsinyt? Mitkä olivat lähtöarvosi? Kävitkö perinteisessä LASIKissa vai femtolasikissa? Kauanko leikkauksesta on aikaa?

        Minkä kokoista operaatioaluetta käytettiin? Pupillikoko?


      • Antilasik
        Kiinnostunut... kirjoitti:

        Kerro Antilasik minkälaisista ongelmista olet leikkaus jälkeen kärsinyt? Mitkä olivat lähtöarvosi? Kävitkö perinteisessä LASIKissa vai femtolasikissa? Kauanko leikkauksesta on aikaa?

        Minkä kokoista operaatioaluetta käytettiin? Pupillikoko?

        Aikaa on 1,5 vuotta, ongelmat ovat heikompi näkö ja kauheat valonsäteet autojen valojen ympärillä. Ongelmana on myös fokus, joka aiheuttaa päänsärkyä. Silmien kuivuminenkin ja kirvely tietenkin, mutta niiden kanssa pärjää. Todella kovin harmittaa, että ikimaailmassa tällaiseen epäeettiseen leikkiin ryhdyin. Menetelmät ovat vielä aivan liian alkeellisia. Leikkaus osataan kyllä jollain tavalla suorittaa, mutta jos tulee ongelmia, niin vaihtoehto B) puuttuu täysin.


      • Kiinnostunut...
        Antilasik kirjoitti:

        Aikaa on 1,5 vuotta, ongelmat ovat heikompi näkö ja kauheat valonsäteet autojen valojen ympärillä. Ongelmana on myös fokus, joka aiheuttaa päänsärkyä. Silmien kuivuminenkin ja kirvely tietenkin, mutta niiden kanssa pärjää. Todella kovin harmittaa, että ikimaailmassa tällaiseen epäeettiseen leikkiin ryhdyin. Menetelmät ovat vielä aivan liian alkeellisia. Leikkaus osataan kyllä jollain tavalla suorittaa, mutta jos tulee ongelmia, niin vaihtoehto B) puuttuu täysin.

        Paljonko sulla oli vahvuuksia alunperin? Vaivaako nuo valonsäteet vain pimeällä? Oletko keskustellut lääkärin kanssa optisen alueen kasvattamisesta korjauskella?

        Mikä on silmiesi yhteisvisus tällä hetkellä?


      • sasass
        Kiinnostunut... kirjoitti:

        Paljonko sulla oli vahvuuksia alunperin? Vaivaako nuo valonsäteet vain pimeällä? Oletko keskustellut lääkärin kanssa optisen alueen kasvattamisesta korjauskella?

        Mikä on silmiesi yhteisvisus tällä hetkellä?

        huomatkaa myös, että 40 vuuotiaana ei kannata ainakaan enää lasikia harkita. Tallinnassa KSA ei suostu edes leikkaamaan, Suomessa laikataan koska kyse on kannattavasta liiketoiminnasta.

        PRK on ehkä turvallisempi mutta vaatii pitkän paranemisajan (arskakäytön vaatimus vuosi). sitä tosin ei käytetä suurissa miinuksissa.


      • t***a
        sasass kirjoitti:

        huomatkaa myös, että 40 vuuotiaana ei kannata ainakaan enää lasikia harkita. Tallinnassa KSA ei suostu edes leikkaamaan, Suomessa laikataan koska kyse on kannattavasta liiketoiminnasta.

        PRK on ehkä turvallisempi mutta vaatii pitkän paranemisajan (arskakäytön vaatimus vuosi). sitä tosin ei käytetä suurissa miinuksissa.

        Riippuu siitä, mitä tavoittelee. "Silmälaseista eroon ikiajoiksi" -luulossa ei kenenkään pidä mennä leikkaukseen. Mutta jos pitää arvossa jo sitä, että näkee ohuemmilla linsseillä kuin ennen, niin ikä ei ole este. Tavalliset peruslasit on mannaa paksujen, huippukalliiden linssien jälkeen.

        Silmäsairaalat antavat katteettomia lupauksia silmälasittomuudesta. Nollanäkö ei ole taattu, ja meillä vanhemmilla ei monovisionkaan pelasta ikääntymisen tuomalta näön heikkenemiseltä. Kuluttajansuoja-asiamiehen olisi aika tutkia, kerrotaanko tästä ja riskeistä riittävästi. Palstaa seuraamalla vaikuttaa siltä, että ei.


      • Antilasik
        Kiinnostunut... kirjoitti:

        Paljonko sulla oli vahvuuksia alunperin? Vaivaako nuo valonsäteet vain pimeällä? Oletko keskustellut lääkärin kanssa optisen alueen kasvattamisesta korjauskella?

        Mikä on silmiesi yhteisvisus tällä hetkellä?

        Tais olla -4 paikkeilla. Valonsäteet vaivaavat myös päivällä, eikä kyse ole leikkausalueesta. Kokoniasnäkö ei ole sama asia kuin hyvä näkö, jossa ei säteet, kirvelyt, päänsäryt fokusongelmat yms haittaa. Tästä ei todellakaan kerrottu mitään ennen operaatiota.


      • lsi
        Antilasik kirjoitti:

        Tais olla -4 paikkeilla. Valonsäteet vaivaavat myös päivällä, eikä kyse ole leikkausalueesta. Kokoniasnäkö ei ole sama asia kuin hyvä näkö, jossa ei säteet, kirvelyt, päänsäryt fokusongelmat yms haittaa. Tästä ei todellakaan kerrottu mitään ennen operaatiota.

        Meikäläisellä femtolasik leikkaus suoritettu kolme päivää sitten. Tarkoituksena oli operoida molemmat silmät, mutta kone leikkasikin vasempaan silmään läpän ympäri, jolloin lääkäri ei uskaltanut avata läppää. Minullehän totesi vain että minähän tiesin riskit. Uusinta yrityksen voi kuulemma ottaa ehkä kolmen kuukauden päästä. Kun asiaa uudelleen olen miettinyt ja tutkaillut ei mielestäni tällaisesta riskistä ole edes missään puhuttu. Mehiläisen sivujen mukaan koneen pitäisi itse havaita mikäli läpän teossa menee joku väärin ja pysähtyä. Uuden yrityksen voisi tehdä jo kymmenen minuutin kuluttua. Näitä läpän teko ongelmiahan on kai ollut lähinnä mekaanisissa menetelmissä. Mietin miten tällainen virhe voi syntyä, oliko vika laitteessa, teknikossa vai lääkärissä? Vikaanmenneestä silmästä en joutunut maksamaan, mutta leikkaukset erikseen molemmille silmille tulee kuitenkin kalliimmaksi kun yhtä aikaa tehtynä muu leikauksien aiheuttama hankaluus. Onko kukaan muu kuullut vastaavasta?


      • Leikattu myös
        lsi kirjoitti:

        Meikäläisellä femtolasik leikkaus suoritettu kolme päivää sitten. Tarkoituksena oli operoida molemmat silmät, mutta kone leikkasikin vasempaan silmään läpän ympäri, jolloin lääkäri ei uskaltanut avata läppää. Minullehän totesi vain että minähän tiesin riskit. Uusinta yrityksen voi kuulemma ottaa ehkä kolmen kuukauden päästä. Kun asiaa uudelleen olen miettinyt ja tutkaillut ei mielestäni tällaisesta riskistä ole edes missään puhuttu. Mehiläisen sivujen mukaan koneen pitäisi itse havaita mikäli läpän teossa menee joku väärin ja pysähtyä. Uuden yrityksen voisi tehdä jo kymmenen minuutin kuluttua. Näitä läpän teko ongelmiahan on kai ollut lähinnä mekaanisissa menetelmissä. Mietin miten tällainen virhe voi syntyä, oliko vika laitteessa, teknikossa vai lääkärissä? Vikaanmenneestä silmästä en joutunut maksamaan, mutta leikkaukset erikseen molemmille silmille tulee kuitenkin kalliimmaksi kun yhtä aikaa tehtynä muu leikauksien aiheuttama hankaluus. Onko kukaan muu kuullut vastaavasta?

        Uskomatonta, ei tuollaista pitäisi tapahtua. En ole kyllä kuullut ikinä vastaavasta eikä missään riskeissä ole mainittu tuollaista. Sinuna vaatisin kyllä vahingonkorvauksia, tai ainakin kaikki jatko-operaatiot ja toinen silmä maksuttomana. Aika huonoa mainosta Mehiläiselle...


      • Antilasik
        lsi kirjoitti:

        Meikäläisellä femtolasik leikkaus suoritettu kolme päivää sitten. Tarkoituksena oli operoida molemmat silmät, mutta kone leikkasikin vasempaan silmään läpän ympäri, jolloin lääkäri ei uskaltanut avata läppää. Minullehän totesi vain että minähän tiesin riskit. Uusinta yrityksen voi kuulemma ottaa ehkä kolmen kuukauden päästä. Kun asiaa uudelleen olen miettinyt ja tutkaillut ei mielestäni tällaisesta riskistä ole edes missään puhuttu. Mehiläisen sivujen mukaan koneen pitäisi itse havaita mikäli läpän teossa menee joku väärin ja pysähtyä. Uuden yrityksen voisi tehdä jo kymmenen minuutin kuluttua. Näitä läpän teko ongelmiahan on kai ollut lähinnä mekaanisissa menetelmissä. Mietin miten tällainen virhe voi syntyä, oliko vika laitteessa, teknikossa vai lääkärissä? Vikaanmenneestä silmästä en joutunut maksamaan, mutta leikkaukset erikseen molemmille silmille tulee kuitenkin kalliimmaksi kun yhtä aikaa tehtynä muu leikauksien aiheuttama hankaluus. Onko kukaan muu kuullut vastaavasta?

        Sulle tuli tavallaan hyvä varoitus jättää homma siihen. Minä maksoin itsenei kipeäksi saadakseni itseni näkövammaiskesi, niin kuin minusta nyt tuntuu.


      • kannattaa vertailla
        Leikattu myös kirjoitti:

        Uskomatonta, ei tuollaista pitäisi tapahtua. En ole kyllä kuullut ikinä vastaavasta eikä missään riskeissä ole mainittu tuollaista. Sinuna vaatisin kyllä vahingonkorvauksia, tai ainakin kaikki jatko-operaatiot ja toinen silmä maksuttomana. Aika huonoa mainosta Mehiläiselle...

        ei yllätä tossa haistavittulafkassa. miksi käytette sen palveluja?

        asiakasvirtaa kyllä riittää, yksi huono kokemus siellä täällä ei meinaa mitään.


      • 17+3
        lsi kirjoitti:

        Meikäläisellä femtolasik leikkaus suoritettu kolme päivää sitten. Tarkoituksena oli operoida molemmat silmät, mutta kone leikkasikin vasempaan silmään läpän ympäri, jolloin lääkäri ei uskaltanut avata läppää. Minullehän totesi vain että minähän tiesin riskit. Uusinta yrityksen voi kuulemma ottaa ehkä kolmen kuukauden päästä. Kun asiaa uudelleen olen miettinyt ja tutkaillut ei mielestäni tällaisesta riskistä ole edes missään puhuttu. Mehiläisen sivujen mukaan koneen pitäisi itse havaita mikäli läpän teossa menee joku väärin ja pysähtyä. Uuden yrityksen voisi tehdä jo kymmenen minuutin kuluttua. Näitä läpän teko ongelmiahan on kai ollut lähinnä mekaanisissa menetelmissä. Mietin miten tällainen virhe voi syntyä, oliko vika laitteessa, teknikossa vai lääkärissä? Vikaanmenneestä silmästä en joutunut maksamaan, mutta leikkaukset erikseen molemmille silmille tulee kuitenkin kalliimmaksi kun yhtä aikaa tehtynä muu leikauksien aiheuttama hankaluus. Onko kukaan muu kuullut vastaavasta?

        Älä enää leikkauta silmiäsi muutoin kuin sairauden takia. Vahvoista miinuksista on etua vanhoilla päivillä, kun näkee tihrata pientä tekstiä ilman laseja muiden etsissään lukulaseja nenälle.


      • Antilasik
        17+3 kirjoitti:

        Älä enää leikkauta silmiäsi muutoin kuin sairauden takia. Vahvoista miinuksista on etua vanhoilla päivillä, kun näkee tihrata pientä tekstiä ilman laseja muiden etsissään lukulaseja nenälle.

        Just näin. Olisinpa vaan tutkaillut tällaisia kirjoituksia ennen päätöstäni...
        Esimerkiksi, miten saada silmien heitot alle yhden mikroonin, jos lasersäteen leveys on lähellä yhtä milliä.


      • FemtoYEeYee
        lsi kirjoitti:

        Meikäläisellä femtolasik leikkaus suoritettu kolme päivää sitten. Tarkoituksena oli operoida molemmat silmät, mutta kone leikkasikin vasempaan silmään läpän ympäri, jolloin lääkäri ei uskaltanut avata läppää. Minullehän totesi vain että minähän tiesin riskit. Uusinta yrityksen voi kuulemma ottaa ehkä kolmen kuukauden päästä. Kun asiaa uudelleen olen miettinyt ja tutkaillut ei mielestäni tällaisesta riskistä ole edes missään puhuttu. Mehiläisen sivujen mukaan koneen pitäisi itse havaita mikäli läpän teossa menee joku väärin ja pysähtyä. Uuden yrityksen voisi tehdä jo kymmenen minuutin kuluttua. Näitä läpän teko ongelmiahan on kai ollut lähinnä mekaanisissa menetelmissä. Mietin miten tällainen virhe voi syntyä, oliko vika laitteessa, teknikossa vai lääkärissä? Vikaanmenneestä silmästä en joutunut maksamaan, mutta leikkaukset erikseen molemmille silmille tulee kuitenkin kalliimmaksi kun yhtä aikaa tehtynä muu leikauksien aiheuttama hankaluus. Onko kukaan muu kuullut vastaavasta?

        Onko ihme että menee läpänteko pieleen, homma tehdään Mehiläisessä markkinoiden halvimmalla femtolaserilla!


      • Rillipää ikuisesti
        17+3 kirjoitti:

        Älä enää leikkauta silmiäsi muutoin kuin sairauden takia. Vahvoista miinuksista on etua vanhoilla päivillä, kun näkee tihrata pientä tekstiä ilman laseja muiden etsissään lukulaseja nenälle.

        Ai?? Mistä alkaen? Mulla on miinuksia -10 enkä todellakaan näe lukea esim. kirjan tekstiä muuten kuin parin sentin päästä ja siinäkin alkaa tulla ikänäkö vastaan eli kohta en näe sitäkään. En pitäisi voimakasta likinäköisyyttä kyllä mitenkään suurenmoisena etuna. Antaisin ennemmin vaikka kuuloni pois toisesta korvasta, jos saisin puolet miinuksista pois.


      • leikattu
        Rillipää ikuisesti kirjoitti:

        Ai?? Mistä alkaen? Mulla on miinuksia -10 enkä todellakaan näe lukea esim. kirjan tekstiä muuten kuin parin sentin päästä ja siinäkin alkaa tulla ikänäkö vastaan eli kohta en näe sitäkään. En pitäisi voimakasta likinäköisyyttä kyllä mitenkään suurenmoisena etuna. Antaisin ennemmin vaikka kuuloni pois toisesta korvasta, jos saisin puolet miinuksista pois.

        Minulla oli miinuksia yli 10. Ikänäön vuoksi moniteholasit, joissa lukuosassa miinuksia vähennetty 1,5. Piilareina käytin linsseja -9 ja -7, toisella silmällä näin lukea, toisella kauas. Ilman laseja näin supertarkasti, mutta vain 5 sentin etäisyydelle. Sankalaseilla näin hyvin kauas mutta lähelle näkeminen oli huonoa ja lisäksi näkökentti tosi pieni ja vääristymät reunoilla suuret. Piilareilla en koskaan nähnyt oikein tarkasti, suurinpiirtein kylläkin. Minulle tehtiin femtolasik keväällä. Nyt näen luku- ja tietokone-etäisyydelle todella hyvin, mutta sitä supertarkkaa näköä muutaman sentin etäisyydelle ei enää ole. Ikää on sen verran ettei ikänäkö enää lisäännyt. Kokonaan miinuksia ei saatu pois ja kauas näen hieman epätarkasti, siihen tarvitsisin -1 lasit. Autoa näen ajaa ihan riittävän hyvin, saa nähdä miten talvella onnistuu. Olen tyytyväinen.


      • tuutuvainen
        sasass kirjoitti:

        huomatkaa myös, että 40 vuuotiaana ei kannata ainakaan enää lasikia harkita. Tallinnassa KSA ei suostu edes leikkaamaan, Suomessa laikataan koska kyse on kannattavasta liiketoiminnasta.

        PRK on ehkä turvallisempi mutta vaatii pitkän paranemisajan (arskakäytön vaatimus vuosi). sitä tosin ei käytetä suurissa miinuksissa.

        Olin 45-v., leikkasivat KSA.lla, näkö parempi nyt kuin koskan elämässä.
        Miinuksia oli yli 5.
        En tarvii vielä edes lukulaseja.


      • -Tiina--
        Antilasik kirjoitti:

        Aikaa on 1,5 vuotta, ongelmat ovat heikompi näkö ja kauheat valonsäteet autojen valojen ympärillä. Ongelmana on myös fokus, joka aiheuttaa päänsärkyä. Silmien kuivuminenkin ja kirvely tietenkin, mutta niiden kanssa pärjää. Todella kovin harmittaa, että ikimaailmassa tällaiseen epäeettiseen leikkiin ryhdyin. Menetelmät ovat vielä aivan liian alkeellisia. Leikkaus osataan kyllä jollain tavalla suorittaa, mutta jos tulee ongelmia, niin vaihtoehto B) puuttuu täysin.

        Tuo ei ole mitään verrattuna minun keratoconukseeni jonka Tampereen Medilaserin tekemä Lasik aiheutti.


    • gcm

      Mistä tietää kenen silmässä varaaa korjaukseen ilman riskejä,sarveiskalvon solukudoksella on aika tärkeä merkitys ja jokaisessa leikkauksessa tähän joudutaan kajoamaan.

      Korjaisin jos riskit olisivat pienemmät ja lopputulos varmempi,ei mielellään ottaisia ylimääräisiä heijastuksia silmiin

    • Tähtisilmä minäkin

      Niinhän se on, että elämässä kaikessa on riskinsä. Itse en menisi esim. rasvaimuun tai kauneusleikkaukseen, koska ne ovat turhamaisempia kuin näönkorjausleikkaus, jossa hain elämänlaadun parantamista muutenkin kuin ulkonäöllisesti. Riskit kuuntelin tarkkaan ja sain mielestäni hyvän kuvan niistä jo etukäteen.

      Koneet kuten eivät ihmisetkään ole täydellisiä, eli virheitä voi tapahtua molemmille. Itselläni tuli vähän komplikaatioita johtuen alkumittauksien virheistä, mutta ne ovat olleet lieviä. Edelleenkään (leikkauksesta on nyt yli puoli vuotta) en näe 100% tarkasti, vaikkakin näköni on se 0 tms, eli täysin virheetön näkö mittausten mukaan. Virheet näössä johtuvat vielä paranevasta pintakerroksesta ja niitä ei välillä ole ollenkaan, joissain valoissa enemmän, joissain vähemmän ja juuri kosteutetuilla silmillä kaikki virheet häviävät ja näkö on hyvä.

      Mielestäni olen saanut hyvää (ja ilmaista) jälkihoitoa ja olen nyt jo tyytyväinen näkööni, vaikkakin sen on jopa kerrottu vielä paranevankin. Seuraava tapaaminen lääkärien kanssa syksyllä.

    • Antilasik
      • -o-o-

        Oletko kokeillut auttaako silmälasit noihin sinun näköongelmiisi?


      • Antilasik
        -o-o- kirjoitti:

        Oletko kokeillut auttaako silmälasit noihin sinun näköongelmiisi?

        Olen.


    • Helpottunut

      Kiitos tuosta videosta.

      Olen hakenut tietoja Lasik leikkauksiin liittyvistä ongelmista, ja jos tuo video on totta niin suurin osa niistä liittyy mikrokeratomiaan, jota ei tehdä femtolasik leikkauksissa.

      Tuli paljon levollisempi olo tuon leikkauksen jälkeen.

      Ja ei nuo mikrokeratomiankaan luvut pahoilta näytä, tuhansia valituksia eli 3 miljoonalle operaatiolle. Eli siinä promillen luokkaa.

    • valinta.

      Mielestäni silmälasit ovat pitkälti makuasia, jos niihin on ehtinyt tottua elämänsä aikana ennen laserleikkausta. Muovilinssit suojaavat uv-säteilyltä kuulemma yhtä hyvin kuin aurinkolasit (häikäisy on eri asia) ja tämä suoja on siis päällä koko ajan, koska silmälaseja ei käytännössä voi unohtaa minnekkään likinäköisenä. Silmälasit myös suojaavat silmiä erilaisilta iskuilta ja lentäviltä kappaleilta. Minä ainakin olisin kiitollinen, jos kerran elämässä tulisi tilanne, jossa vaikka toinen silmä olisi ilman laseja sokeutunut jostain iskusta.

      Ihminen tosin on sellainen, että ulkonäkö on aina numero yksi varsinkin naisella, mutta kyseessä on siis makuasia. Ei ole mitään tieteellistä perustetta, että rillit olisi pahasta, päinvastoin.

      • Myöhempi tapaus

        Olen menossa leikkaukseen, toivottavasti onnistuu ilman ongelmia.

        Minulla on ollut lasit yli viisitoista vuotta. Koskaan en ole löytänyt sopivia, eikä kyse ole ulkonäöstä. Viimeisimmät lasit valitsin tosi hartaasti, moneen kertaan soviteltiin ja väänneltiin. Silti kasvojani särkee taas, lähes joka päivä. Nenän viereen on sarveistunut punaiset läimäreet tyynyistä, toivottavasti ne lähtevät vielä pois. Ihoni ei kestä laseja, piste. Sen ihmeellisempää tieteellistä perustetta en kaipaa. Aurinkolaseja joudun tietysti käyttämään, mutta ainakin päivästä putoaa se vähintään työpäivän mittainen lasien puristus naamalla pois.


      • Ei osaa päättää

        Laseista voi olla haittaa ja ne voivat olla jopa vaaralliset. Itse unohdin kerran akrobatiatreeneissä piilarit kotiin ja olin sitten lasit päässä. Koskaan ennen ei ollut sattunut mitään vahinkoja, mutta juuri sillä kertaa satuin putoamaan naamalleni parkettiin. Lasien metallisanka repäisi poskeen ison palkeenkielen. Poskessa on nyt ikuinen arpi. Onneksi silmät säästyivät vaurioilta!

        Minulla on kuivat silmät ja lääkäri havaitsi piilareiden aiheuttamaa eroosiota sarveiskalvoissa, joten pidän niitä vain toisinaan. Harrastusten vuoksi olen ajatellut leikkausta, mutta emmin vielä. Ehkä pitäisikin vaihtaa harrastuksia :(


    • Myöhempi tapaus

      Tässä sitä nyt kirjoitellaan, eilen leikattiin. Pelotti vähän vietävästi, mutta turhaan. Nyt edessä kahden viikon tipparalli, saa nähdä mihin arvot asettuvat. Ainoa, mistä hiukan riesaa, on nukkuminen. Heräilen vähän väliä, viime yönä löysin suojalasit kaulastani... Täytynee viritellä jotain. Mutta linnut näkyvät, telkkari näkyy, katukyltit, näyttö, sanomalehti, kirja, kännykkä, siis kaikki tarpeellinen. Ihanaa!

      • lasik 4/2011

        Minä heräsin viikon aikana kolmena yönä siten, että suojalasit olivat jossain muualla kuin päässäni. Epämukavat olivat, mutta sitten sen viikon käytön jälkeen ihan pelotti nukkua ensimmäinen yö ilman niitä. Nopeasti se viikko kuitenkin menee.


    • Timotei_94
    • vain kerran nuori

      "Vahvoista miinuksista on etua vanhoilla päivillä"

      Sinällään ihan ymmärrettävää, mutta minä haluan elää tässä ja nyt! Minulla menee kaikki nuoruuden riennot ohitse likinäköisyyteni takia. En edes halua elää kovin vanhaksi, sillä silloin todennäköisesti sairastan erilaisia sairauksia kovien kipujen kanssa.

    • pete K..

      Itselleni lasik aiheutti ceratoconuksen josta saan kärsiä loppuelämäni näköni huonontuessa vuosi vuodelta. Ei ole parannettavissa edes laseilla.

    • viisasaikuinenneuvoo1701

      KAUNEUSTOIMENPITEIDEN RISKEJÄ:

      Rintojen suurennus: selkäkivut, rintojen roikkuminen
      Nenäleikkaus: hengitysvaikeudet, niistämisvaikeudet
      Silmäluomien kiristys: silmät eivät mene kiinni ilman ikäviä tuntemuksia
      Otsaluiden hionta: suurentunut kallonmurtumariski
      Leukaluiden muotoilu: suun liikuttamisen vaikeutuminen
      Kylkiluiden poisto: sisäelimet suuressa vaarassa esim. kaatuessa
      Silmien värin muuttaminen: näön heikentyminen tai jopa sokeutuminen
      Sukuelinten muuttaminen: seksuaalisen kyvyn heikentyminen tai loppuminen
      Tatuointi: tatuointimusteelle allergisoituminen
      Kestopigmentointi: ihon "palaminen" allergiareaktion vuoksi
      Ripsienpidennys: omien luonnollisten ripsien harveneminen
      Hiustenpidennys: omien luonnollisten hiusten harveneminen

      Lisäksi mikään implanteista ei ole elinikäinen, vaan ne täytyy uusia silloin tällöin. Keho voi myös alkaa hylkimään mitä tahansa vierasesineitä, myös implantteja. Leikkausten lopputulos voi näyttää myös aivan toiselta mitä on alunperin toivottu, esimerkiksi rinnoista voi tulla epäsymmetriset ja eripariset.

    • eteenpäinsanoi

      kuollahan voi autolla ajaessa ja maatessa kotonakin. elämä on täynnä riskejä. toiset voittaa lotossa. minä sain toimivat näkevät silmät enkä kuollut leikkaukseen. vain leikkauttamalla voi tietää miten käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3598
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1692
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1337
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      147
      1213
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      53
      827
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe