kokemuksia psykoosista

lilli lilli lilli

Haluaisin kuulla kokemuksia psykoosista, mielellään sellaisilta jotka ovat siitä jotain oppineet eivätkä vain vihaa ja pelkää sitä.

Itse uskon kokeneeni psykoosin joka alkoi noin puolitoista vuotta sitten ja kesti noin vuoden verran. En ole saanut siihen diagnoosia, sillä oman tilanteeni kuvaileminen psykiatrille tuntui mahdottomalta, koska "en ollut mitään". Kävin kerran psykiatrin vastaanotolla, mutta siihen se sitten jäi. Kuvaavaa kuitenkin on, että tuntui että mieli hajosi täysin ja olin vain tyhjä kuori, "en mitään". Olin kuin irti maailmasta eikä minulla ollut tunne sidettä mihinkään, ei edes omaan menneisyyteeni. Kaikki mitä oli, oli nykyhetki. Jonkinlainen tunnemuisti siis hävisi enkä enää muistanut miten minun tulee suhtautua ihmisiin jotka tunsin. Kun puhutaan siitä, että psykoosissa ihmiset näkevät ja kuulevat harhoja, niin minä en nähnyt harhoja, mutta tietyt vanhat talot saivat minut kauhusta jäykäksi, sillä tunsin että siellä oli "kummituksia". enkä halunnut nähdä niitä. Kävin myös kuviteltuja keskusteluja ääneen, joskus ihmistenkin ilmoilla sillä vaivuin jonnekin toiseen maailmaan ja kun sieltä säpsähdin niin häpesin sitä kun olin puhumut "itsekseni".

Olisi kiva tosiaan kuulla kokemuksia psykooseista ja millaiseksi ihmiseksi ne kokemuksena ovat teidät rakentaneet. Uskon omalla kohdallani, että kyse on kasvun paikasta, kunhan vaan osaisin tulkita sitä oikein, loppu suoralla kun uskoakseni ollaan.

84

12915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lilac pompom

      harmi kun kukaan ei ole vastannut, samoja asioita olen itsekin miettinyt ja kiinnostaisi tietää, miksi tämä olotila oikeasti luokitellaan. eihän mikään lääkärin diagnoosi paljoa asiaa muuta, tietty jos on lääkityksen tai sairaalahoidon tarpeessa, mutta kyllä sekin, että saa olotilalleen nimen, helpottaa ja selkeyttää asioita. hyvä, ettet pelkää, ja tunnut olevan sinut asiasi kanssa.

      olen kokenut tuon saman tyhjä kuori -tunteen itsekin. olin vähän alle kaksikymmentä, kun eräänä aamuna peiliin katsoessani vain tajusin olevani tyhjä. itsetuntoni oli silloin tosi pohjalla ja muutenkin oma olemus ihan kadoksissa, olin pitkään yrittänyt vakuutella itselleni, että kyllä mä jotain olen. se tyhjyyden kokeminen oli kuitenkin helpotus, ja uskalsin myöntää, etten ehkä olekaan mitään. vanhat käsitykseni, tapani toimia ja tunteeni olivat minulle äkkiä vieraita, ja vieläkin toivon, etten olisi yrittänyt taistella sitä oloa vastaan. pidin kuitenkin kiinni siitä, minkä olin rakentanut, omasta teennäisestä identiteetistäni. haluaisin palata siihen aamuun ja nähdä sen saman tyhjyyden peilistä, kulkea sen mukana ja täyttää itseni aidoilla asioilla, joista OIKEASTI tulee hyvä olo, ja olisin varmasti paljon kehittyneempi ja rauhassa itseni kanssa.

      tuo tyhjä olo on jatkunut kaksi ja puoli vuotta, ja vaikka välillä olen tuntenut täyttyväni tietyillä asioilla ja kokemuksilla, ovat nekin valuneet minusta. kuoreeni olen vetäytynyt, mutta kuoreni vuotaa, enkä saa otetta mistään todellisesta.

      kuusitoistavuotiaana koin jotain psykoosin kaltaista, niin ainakin uskon, vaikka lastensuojelun muija kirjoitti paperiin "harhoja". olin luisunut masennukseen pikkuhiljaa, mutten tahtonut myöntää asiaa, nuorempana pidin masennusta ja ahdistusta nössöjen heikkouksina, ja minä tahdoin olla vahva. kaikki yliluonnollinen kiehtoi minua ja aika lapsekkaasti uskoinkin keijuihin, noitiin ja henkiin, psykologiasta en tuolloin paljoa tiennyt, pelkkä psykoosi sanana kammotti minua. yhtenä iltana lähdin kuitenkin kävelylle lapsuudenkodistani. koko päivän oli tuntunut jotenkin omituiselta, olin toiminut kuin ulkona itsestäni ja pyöräillessäni aiemmin päivällä olin ajanut "pahuutta" pakoon. niin ajattelen ainakin nyt, silloin nuo ajatukset olivat minulle vieraita, vaikka jokapäiväisiä olivatkin. oli kevät ja lämmin ilta, kävelin paljain jaloin soralla ja märällä nurmikolla, pistely jalkapohjissani ei tuntunut tavalliselta. en pystynyt käsittelemään omia tunteitani kuin keksimieni tarinoiden kautta, sinä iltana päähäni alkoi kuitenkin kehittyä tekstiä ihan omasta elämästäni - oli kammottavaa huomata, että se surullinen tarina olikin omani. jatkoin kävelemistä, ilta pimeni ja naapurusto näytti jotenkin erilaiselta. kuuluin siihen maisemaan, mutta sisimpäni oli jossain muualla. olin sisältä jonkin harmaan verkon peittämä. pian istuin puusillan kaiteella ja hyppääminen tuntui olevan seuraava askel. en muista itkinkö, olin vihainen itseni puolesta, kun se pahuus tahtoi minun tappavan itseni. vaikka ne olivat omia ajatuksiani, ne eivät olleet. mitään ääniä en kuullut, jokin vieras vain tuntui tunkeutuneen minuun. käännyin takaisin, ja seuraava liikennemerkki oli paha mies. näin liikennemerkin sellaisena kuin se on, hoin itselleni, ettei se ole mikään paha, ei se mitään tee, mutta kuin silmieni eteen olisi tullut kalvo, joka vääristi kuvan. kaikki minkä näin ja kuulin, oli erilaista kuin ennen, maa jalkojen alla ja ilma tuntui erilaiselta. yhden autotallin ovet avautuivat, sulkeutuivat, avautuivat itsestään, se puuhökkeli jutteli mulle tai tahtoi päästää jotain ulos itsestään. pikkuikkunat katsoivat minuun. seuraavat talot ohitin pelosta sekaisin, pelkäsin astuvani rajan yli vai olinko jo astunut, en kuitenkaan ollut enää yhtä lähellä "aineellista todellisuutta" (vaikea selittää). yritin ajatella tarinaa, joka oli tullut päähäni aiemmin illalla, mutta se teki minut vain surullisemmaksi, eikä se suru helpottanut pakokauhua yhtään. en uskaltanut juosta, vaikka halusin äkkiä kotiin. seuraavan talon isot ikkunat räpsyttivät minulle kuin silmät, kukkapenkki oli suu, ja katto hattu...

      • ....jatkoa...

        seuraavallakin talolla oli kasvot, en uskaltanut katsoa sitä, mutta en voinut oikein katsoa eteenikään, kun siskoni ajoi mäkeä alas pyörällä. se näytti vihaiselta ja sillä oli jotain mustaa päällä, tiesin, että oli myöhä ja porukat varmaan ihmetteli minne olin hävinnyt, ja sisko etsi minua. kalvon läpi katsottuna se ei ollut mun sisko vaan joku, joka oli ryöstänyt mun siskon ulkonäön, piti mun siskoa vankinaan tai oli jo muuttanut sen pahaksi. sisko oli kääntynyt mua vastaan. se taisi kysyä missä mä olen ollut, sen ääni oli mulle vaan muisto jostain tosi kaukaa, ja sen ilme pelotti mua. myöhemmin olen nähnyt saman ilmeen monta kertaa siskon naamalla, kai se näki, ettei kaikki oo kohallaan, ja pelkäsi. se paha tosiaan oli ottanut siskon valtaansa, enkä mä voinut sitä pelastaa, mun pitäisi mennä hakemaan sisko - miksi se sitten oli tuossa... mulla on muisto kavereiden pihasta ja autosta, niiden iskä taisi korjata sitä, enkä tiedä miten se liittyy asiaan. mun piti juosta, ja kun mä lähdin juoksemaan, pahat miehet ajoi mua takaa. ne ei olleet mun sisko, vaan sitä pahuutta, mikä oli räpsyttänyt ikkunoita ja availlut ovia. huusin varmaan niin, että koko kylä raikui, sisko seurasi mua niiden miesten perässä ja huusi jotain, ja kun mä mäen päällä pysähdyin, se itki, ja mun pelko vaihtui vitutukseen, että mitä tuo tuossa itkee, kun mua seuraa pahat miehet. piti kuitenkin koota itseni ja lohduttaa siskoa. en tiedä miten pitkälle olisin mennyt, jos se ei olisi alkanut itkeä.
        puhut siitä, että psykoosi on kasvunpaikkasi, ja niin olen ajatellut itsekin - sama se ovatko kokemukseni psykooseja tai mitään sen kaltaistakaan. olin kieltänyt itseltäni masennuksen, ja kun se alkoi purkautua, romahdin. joskus mietin, millainen olisin ellen olisi kokenut tuollaisia juttuja, olisin varmaan tasapainoisempi ja menestyvämpi joo, mutta jotenkin vajavaisempi. kuusitoistavuotiaana olin peloissani, vanhempani veivät minut psykologille, jolta kuvittelin saavan suoraan vastauksen kun kysyin miksi. mietin koko ajan miksi minulle kävi näin, miksi sekosin. kesti monta kuukautta, kunnes tein masennustestin ja vasta sitten myönsin asian itselleni. aloin vähitellen tajuta, ettei se ilta ja muuta epämääräiset asiat minusta hullua tee, ne ovat vain seuraus siitä mitä mieleni on saanut kestää. en ole vieläkään tavannut lääkäriä, joka olisi pystynyt asian paremmin selittämään.

        ovellani seisoi joskus musta pitkä hahmo ja kai se joskus kävi ihan sänkyni vieressä. se oli seurannut minua pienestä asti, mutta vaihtanut väriä ja muotoa. se oli pelottava ja paha ja jos olisi päässyt liian lähelle, olisi imenyt minut sisäänsä. samalla se peitti koko oviaukon ja suojeli minua. melkein seitsemäntoistavuotiaaseen asti näin maailman vähän eritavalla, syksy oli paljon värikkäämpi kuin ennen, ja sillalta alas hyppäämisessä pelotti vain halvaantuminen tai muut vammat, ei kuolema. ei se mua kutsunut, mutta jos en olisi pelännyt niin, olisin ollut sinut sen kanssa. syntymäpäivänäni tiesin, millä saan itseni hengiltä. harvoin näitä juttuja enää muistelen, tulee vaan mieleen, onko mulla mitään toivoa kun olen ollut noin sekaisin...

        kännissä olen nähnyt harhoja ja suuttunut niin, etten ole enää kropassani. kerran yläasteella jollain tylsällä tunnilla näin opettajan violetin auran, sen molemmilla puolilla kultaiset temppelin pylväät, joiden välissä se istui jalat ristissä ja meditoi. kohta se jäi sairaslomalle syövän takia.


      • ...ja vielä:D
        ....jatkoa... kirjoitti:

        seuraavallakin talolla oli kasvot, en uskaltanut katsoa sitä, mutta en voinut oikein katsoa eteenikään, kun siskoni ajoi mäkeä alas pyörällä. se näytti vihaiselta ja sillä oli jotain mustaa päällä, tiesin, että oli myöhä ja porukat varmaan ihmetteli minne olin hävinnyt, ja sisko etsi minua. kalvon läpi katsottuna se ei ollut mun sisko vaan joku, joka oli ryöstänyt mun siskon ulkonäön, piti mun siskoa vankinaan tai oli jo muuttanut sen pahaksi. sisko oli kääntynyt mua vastaan. se taisi kysyä missä mä olen ollut, sen ääni oli mulle vaan muisto jostain tosi kaukaa, ja sen ilme pelotti mua. myöhemmin olen nähnyt saman ilmeen monta kertaa siskon naamalla, kai se näki, ettei kaikki oo kohallaan, ja pelkäsi. se paha tosiaan oli ottanut siskon valtaansa, enkä mä voinut sitä pelastaa, mun pitäisi mennä hakemaan sisko - miksi se sitten oli tuossa... mulla on muisto kavereiden pihasta ja autosta, niiden iskä taisi korjata sitä, enkä tiedä miten se liittyy asiaan. mun piti juosta, ja kun mä lähdin juoksemaan, pahat miehet ajoi mua takaa. ne ei olleet mun sisko, vaan sitä pahuutta, mikä oli räpsyttänyt ikkunoita ja availlut ovia. huusin varmaan niin, että koko kylä raikui, sisko seurasi mua niiden miesten perässä ja huusi jotain, ja kun mä mäen päällä pysähdyin, se itki, ja mun pelko vaihtui vitutukseen, että mitä tuo tuossa itkee, kun mua seuraa pahat miehet. piti kuitenkin koota itseni ja lohduttaa siskoa. en tiedä miten pitkälle olisin mennyt, jos se ei olisi alkanut itkeä.
        puhut siitä, että psykoosi on kasvunpaikkasi, ja niin olen ajatellut itsekin - sama se ovatko kokemukseni psykooseja tai mitään sen kaltaistakaan. olin kieltänyt itseltäni masennuksen, ja kun se alkoi purkautua, romahdin. joskus mietin, millainen olisin ellen olisi kokenut tuollaisia juttuja, olisin varmaan tasapainoisempi ja menestyvämpi joo, mutta jotenkin vajavaisempi. kuusitoistavuotiaana olin peloissani, vanhempani veivät minut psykologille, jolta kuvittelin saavan suoraan vastauksen kun kysyin miksi. mietin koko ajan miksi minulle kävi näin, miksi sekosin. kesti monta kuukautta, kunnes tein masennustestin ja vasta sitten myönsin asian itselleni. aloin vähitellen tajuta, ettei se ilta ja muuta epämääräiset asiat minusta hullua tee, ne ovat vain seuraus siitä mitä mieleni on saanut kestää. en ole vieläkään tavannut lääkäriä, joka olisi pystynyt asian paremmin selittämään.

        ovellani seisoi joskus musta pitkä hahmo ja kai se joskus kävi ihan sänkyni vieressä. se oli seurannut minua pienestä asti, mutta vaihtanut väriä ja muotoa. se oli pelottava ja paha ja jos olisi päässyt liian lähelle, olisi imenyt minut sisäänsä. samalla se peitti koko oviaukon ja suojeli minua. melkein seitsemäntoistavuotiaaseen asti näin maailman vähän eritavalla, syksy oli paljon värikkäämpi kuin ennen, ja sillalta alas hyppäämisessä pelotti vain halvaantuminen tai muut vammat, ei kuolema. ei se mua kutsunut, mutta jos en olisi pelännyt niin, olisin ollut sinut sen kanssa. syntymäpäivänäni tiesin, millä saan itseni hengiltä. harvoin näitä juttuja enää muistelen, tulee vaan mieleen, onko mulla mitään toivoa kun olen ollut noin sekaisin...

        kännissä olen nähnyt harhoja ja suuttunut niin, etten ole enää kropassani. kerran yläasteella jollain tylsällä tunnilla näin opettajan violetin auran, sen molemmilla puolilla kultaiset temppelin pylväät, joiden välissä se istui jalat ristissä ja meditoi. kohta se jäi sairaslomalle syövän takia.

        olen taas alkanut pelätä. vuosiin minua ei pelottanut, ja olin suht normaali. olin jo alkanut unohtaa kokemukseni, hyväksyin ne osana kasvuani, mutta tunsin niiden jääneen taakse. muutama viikko sitten kävelin lapsuudenkotiini myöhään illalla ja tiesin kulkevani sitä samaa polkua, jota silloin. uskon, että saisin itseni sekoamaan jos oikein yrittäisin, virittäisin vaan mieleni oikealle taajuudelle ja antaisin mennä. eilen lähdin käymään kaupoilla ja olin tosi väsynyt, bussista noustessani tajusin, etten ole mukana jutussa. en olisi millään jaksanut kävellä, halusin vaan nukkumaan, mutta ajattelemalla, etten ole paikalla, jaksoin. osaan sulkea mieleni kun tulee tarve. ei olisi pitänyt lähteä illalla juomaan, niin väsynyt olin, ja kävellessäni kotiin aloin mennä sitä toista polkua. en haluaisi joutua sinne taas, kaikki käytännönjutut kusisivat enkä voisi huolehtia asioistani, eikä mieheni varmaan jaksaisi katsella. mutta mitä käy, jos kiellän asiat taas itseltäni?

        olen sitä mieltä, että kouluissa pitäisi opettaa ainakin yläasteella psyykehäiriöistä. sen ikäiset on muutenkin hukassa, joten kun alkaa mennä rajan yli, varmaan moni pelkää. itse luulin olevani ainoa koko maailmassa - tai että on normaalit ihmiset, hullut pakkopaidoissa ja minä. pitäisi kertoa, että mielentilahäiriöitä on eriasteisia, ja niille kaikille on syynsä.

        kai tunnemuistin menetys kuuluu siihen, että koko maailmankatsomus järkkyy. tulee uusia näkökulmia ja kyseenalaistaa vanhat käsityksensä, sehän on kasvamista. on oikeasti hienoa, ettet pelkää tai pidä itseäsi mitenkään pöpinä, vaan otat psykoosisi (tai mikä tahansa se onkaan) matkana.

        sori tää pitkä viesti, on vaan aihe mistä pitäis puhua enemmän. toivottavast saat muitaki vastauksia...


      • nartushka
        ...ja vielä:D kirjoitti:

        olen taas alkanut pelätä. vuosiin minua ei pelottanut, ja olin suht normaali. olin jo alkanut unohtaa kokemukseni, hyväksyin ne osana kasvuani, mutta tunsin niiden jääneen taakse. muutama viikko sitten kävelin lapsuudenkotiini myöhään illalla ja tiesin kulkevani sitä samaa polkua, jota silloin. uskon, että saisin itseni sekoamaan jos oikein yrittäisin, virittäisin vaan mieleni oikealle taajuudelle ja antaisin mennä. eilen lähdin käymään kaupoilla ja olin tosi väsynyt, bussista noustessani tajusin, etten ole mukana jutussa. en olisi millään jaksanut kävellä, halusin vaan nukkumaan, mutta ajattelemalla, etten ole paikalla, jaksoin. osaan sulkea mieleni kun tulee tarve. ei olisi pitänyt lähteä illalla juomaan, niin väsynyt olin, ja kävellessäni kotiin aloin mennä sitä toista polkua. en haluaisi joutua sinne taas, kaikki käytännönjutut kusisivat enkä voisi huolehtia asioistani, eikä mieheni varmaan jaksaisi katsella. mutta mitä käy, jos kiellän asiat taas itseltäni?

        olen sitä mieltä, että kouluissa pitäisi opettaa ainakin yläasteella psyykehäiriöistä. sen ikäiset on muutenkin hukassa, joten kun alkaa mennä rajan yli, varmaan moni pelkää. itse luulin olevani ainoa koko maailmassa - tai että on normaalit ihmiset, hullut pakkopaidoissa ja minä. pitäisi kertoa, että mielentilahäiriöitä on eriasteisia, ja niille kaikille on syynsä.

        kai tunnemuistin menetys kuuluu siihen, että koko maailmankatsomus järkkyy. tulee uusia näkökulmia ja kyseenalaistaa vanhat käsityksensä, sehän on kasvamista. on oikeasti hienoa, ettet pelkää tai pidä itseäsi mitenkään pöpinä, vaan otat psykoosisi (tai mikä tahansa se onkaan) matkana.

        sori tää pitkä viesti, on vaan aihe mistä pitäis puhua enemmän. toivottavast saat muitaki vastauksia...

        kyllä miun psykoosissa oli ihan selkeitä harhoja. vaikka makasin sairaalassa lepositeissä, kuvittelin käyneeni korvatunturilla, luostarissa, aikaa kului kuvitelmissani vuosia, elin kokonaisen elämän muutaman viikon aikana (mahtoivat aivot käydä kierroksilla) yms. ja kun puoliksi alkoi tolkku palailla (ymmärsin olevani sidottu sänkyyn) niin aloin nähdä/kuulla kaikkea -einiinmukavaa (joku huohottaa ja murisee verhon takana, ihmisiä teurastetaan ympärilläni yms.)

        Ei enää ikin' sitä kiitos. on muuten hurja tunne kun ensimmäistä kertaa tajuaa kuvitelleensa kaiken.


      • Anonyymi

        Aivan sama. Nakertaa aivot kuten kaikki muukin. Sano muuta kuin että ampuisin itseni. Kauheinta on käsittää jotenkin samaan aikaan...


    • giguligeggeli

      Tää on kuin mun elämästä! Siis tätä on kestäny kyllä vaan alle pul vuotta mutta mulla on tosi paljon aukkoja e tmitä on tapahtunu tänä aikana ja nyt ku muutettii uuteen taloon ni oon kokoajan eläny ns. "mielikuvitus maailmassa". ja välillä mietin että sanoinkohan mä ton ajatuksen ääneen? ja sitte alkaa hävettää ku en tiiä... sitte mulla oli kausi ku mun päivät meni siinä et väistelin "Käärmeitä". luulin et mun ympärillä pyörii 2 käärmettä ja jos ne tulee mun sisälle ni musta tulee erilaine ihminen. ei helvetti. koulussakaan en voinu keskittyä ku mietin vaa et nyt se tulee mun sisälle. ja ku olin lenkillä ni mun piti tehä ihmeellisiä askeleita vaikka ihmisiä oli ympärillä et väistelisin niitä käärmeitä. onneks tää on lähteny pois mutta silti mulla on kokoajan tosi outo olo. välillä saatan olla vaa omas sängyssä ja itkee vaan hysteerisesti ilman tunnetta, ja sitte elän muutenki kaikissa mielikuvitusmaailmoissa ja tuntuu et joku kattois mua tai jotain.
      oon nyt erittäin sekavassa mielentilassa että saatan hävetä tätä kirjotusta huomenna mutta ihan sama anonyyminä sönkätä tänne en mä tässä mitää menetä =)9999999

      • Anonyymi

        Mene lääkäriin tarvitset apua


    • _hullu_

      Mulla oli ainakin hauskaa muiden ihmisten kustannuksella. Sitähän hoitotyö on. Rahantekemistä muiden ongelmilla saamatta mitään vastineeksi tai tulosta aikaan.

    • girl-84

      Koin psykoosin helmikuussa. Jännittävä ja mielenkiintoinen matka. Tällä hetkellä lääkitys siihen ja olo tuntuu tyhjältä. En tunne juuri mitään. Ei itketä, ei naurata, ei vihastu. Olen miettinyt monesti, että mistä kaikki alkoi ja kauanko se kesti. Siitä minulla ei ole muistikuvaa. Oli vaan niin helvetin hauskaa. Luulin että kameroita oli jokapuolella, olin ns. julkkis. Radion kaikki puheet olivat minulle tarkoitettuja. Joka puolella oli viestejä, joita piti ratkoa. En puhunut kellekään näistä oudoista asioista, elin ns. omaa elämää. Kunnes minut vietiin psykiatrian poliklinikalle ja määrättiin sairaslomalle. Luulin edelleen että se oli joku järjestetty juttu. En nähnyt mitään outoja tai kuullut. Mutta silti elämä oli erilaista. Lääkäri on määrännyt lääkityksen kahdeksi vuodeksi, toivon että saan silloin lääkkeen lopetettua ja muutun jälleen omaksi itseksi. Toisaalta en pelkää jos psykoosi uusii, tottakai en sitä toivo. Psykoosi laukesi väsymyksestä, stressistä ja pelosta.

      • tyhjäkuori.

        Minunkin olo on tyhjä psykoosin jälkeen. Lienee masennusta. Luulin kanssa olevani julkkis. Kuvittelin että voin vaikuttaa tv.ohjelmiin. Esim. urheilutulokset olivat minun ansiotani ja sarjat menivät ajatusteni mukaan. Se oli pelottavaa. Lopulta ajattelin olevanni Jumala eli kaiken hyvän ja pahan yläpuolella. Olin todella kuuluisa vaikken ole kuin muutamalla läheisellä varustettu perheenäiti.


      • dasfadfa

        On mahdollista, että "sairautesi" palaa, kun lopetat lääkityksen kahden vuoden päästä. Aivosi ovat "sopeutuneet" näihin neurotoksiineihin tavalla, joka altistaa paranoidiselle ajattelulle ja kun ne viedään pois, voit olla varma, että mielesi lähtee ylikierroksille. Tämän vuoksi neuroleptit heikentävät todennäköisyyttä, että saavutat koskaan enää normaalia toimintakykyä. Skitsofrenian keksijä Eugen Bleuer sotki skitsofreniaan post-enkefaliittisen parkinsonismin, joka on aivotulehduksen jälkitila ja johtaa taantumiseen. Nykyään tämä sama efekti saadaan aikaan näillä lääkkeillä, ei tarvita aivokuppaa enää tämän etenevän aivosairauden diagnosoimiseen. Psykiatrit ovat keksineet ihan itse, miten degeneroituminen aiheutetaan! Nyt sinulla on sitten se vaikeaa ja krooninen sairaus nimeltä skitsofrenia, onneksi olkoon.


    • tiukunen1134

      Girl 84, mistä pelosta sun psykoosi laukesi?

      Te jotka olette menneet psykoosiin niin onko se tapahtunut pikkuhiljaa vai ihan akuutisti?

      Ja jos pikkuhiljaa niin tiesittekö että nyt ei ole kaikki kunnossa vai oliko olonne ns. normaali vaikka olittekin harhoissa?

      Oletteko saaneet esim. skitsofrenia diagnoosia?

      • girl-84

        Pelkäsin exää, joka oli suhteen loppuessa sekaisin. Minulla psykoosi oli akuutti luulisin, se alkoi yhtäkkiä. Jota en edes huomannut, vaan muut veivät minut hoitoon. Ei minussa mitään vikaa ollut, ajattelin. Onneksi on perhe ja ystävät. Kaikki oli periaatteessa kunnossa, elin vaan omaa hauskaa elämää yksin, josta muut eivät tienneet/tajunneet. Radiosta tuli useita kappaleita, jotka oli tehty minulle. On monta "psykoosi" biiisiä jota kuuntelen edelleen, mutta olo on kuitenkin nyt normaali, lääkityksen vuoksi. Ei ole todettu mitään skitsofreniaa. Sanoisin että helvetin hauska matka, jota vain harvat kokevat. Tietinkin se on aivoille raskasta, ja paraminen kestää aikansa. Uskon että palaudun vasta lääkkeen lopetettua. Harmittaa, että se oli psykoosi, koska jotenkin elin aivan ihanaa elämää, olin virkeä ja tekevä. Nyt voimani on minimaaliset, jaksan käydä töissä, mutta jatkuva väsymys riivaa.


    • Retupekka22

      Mulla oli kanssa sellane olo että oon julkkis.. kaikki alko ku tuli vaikee asteinen masennus ja paniikkihäiriö 17 vuotiaana mitä helpotin ryyppäämisellä.. siitä sitte lähti emäntä ja koulu jäi kesken josta alako "alamäki" ja kuvioon tuli psykopaattikaverit ja ganjakuviot.. 2 vuotta meni ihan kivasti jos muistais jotakin.. havahduin siihen kun keskellä yötä asustelin hylätyllä rannalla parin repun kanssa missä oli kaikki tarpeellinen kämpästä mistä sain häädön.. oli kylmä yö ja puut loppu niin murtauduin läheiseen mökkiin ja aamulla 9 aikoihin kävin kahtomassa leiripaikkaa niin se oli tyhjennetty.. lehdestä luin että poliisit oli tyhjentäny paikan aamu 7 aikoihin kun joku mummo oli valittanu sotkusta... Sinne meni viimesetkin tavarat joten lompsin kaupungin talolle asuntoa kysymään.. kovasti ihmettelivät touhua että ei ole asuntoa joten sain samana päivänä uuden asunnon ja uuden alun! No perkele sama rilluttelu vaan jatkuu ja psykkoosit tulille... Simpsonit jutteli mulle telkkarista ja kuvittelin että ne kertoo mulle salaviestejä. Puhelinta kuunneltiin ja naapurissa asuvat on valepukusia poliiseja.. sitte huumekaupoista tuli oikeesti krp ryminällä sisään ja veti putkaan.. siellä havahduin todellisuuteen ja lopetin kannabiksen pössyttelyn.. loppu sekoilut 2 kuukauden sisään ja olo rupes olemaan normaali. Ei kannabis tapa mutta mielen tappaa.

    • MitäMietteitä

      Onko skitsofrenia hoidettavissa hypnoosilla?
      Onko skitsofrenia itseasiassa hypnoottinen tila?

      Voiko unessa hypnotisoitua?

      Voiko hypnotisoida itse itsensä?

      • wtjwtjhwtjh

        Skitsofreniasta oon nähny vähän kahdenlaista juttuu. Toisessa yhteydessä puhutaan vakavasta mielenterveyden häiriöstä, toisessa vain termistä tietylle olemisen tilalle (psykoosi). Jälkimmäisen mukaan siitä voi toipua ilman lääkkeitä (Keroputaan-malli). Hypnoosista tässä yhteydessä en ole kuullut. Itsehypnoosista olen kuullut ja siitä oon nähny englanninkielisiä oppaitakin.


    • UnessaPsykoosiin

      Voiko ihminen pelästyä niin, että joutuu psykoosiin? Unessa?

      • 123abc124

        Pelko, stressi, traumaattinen tilanne yms. Ovat perus psykoosin laukasioita. En ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla unessa jutulla.
        Onko se a) Uni-maailma on niin sekava, että ihminen luulee unessansa olevansa psykoosissa. Miksei mahdollinen?
        B) Pelästyy unta niin pahasti, että herää ja ”uni jatkuu.”
        C) pelästyy unta niin pahasti, että herää ja joutuu psykoosiin.
        B, C molemmat mahdollisia, itselle tapahtunut. Ei välttämättä suoranaisesti psykoosia vaan esim. joku unihalvaus tai yölliset/illan hallusinaatiot (tuolle on olemassa joku oma termi, en nyt nopeasti googlettamalla löytänyt sitä)
        D)?


        Miksi kysyt?


      • Eijaksaenääei

        Mulla on kahdet aivot.
        Tappaisin noi toiset, jos osaisin.
        Se oli se käpy, mikä putosi katolle. Heräsin, eikä tämä huuto lakkaa.


      • Kokemusonvoima

        Pilven polttelu vei psykoosiin. Alko lyhyillä pelkotiloilla ja paranoidisella vaiheilla. Yksinäisyys liittyi vahvasti näihin epäilyksen tunteisiin. Ei ole lainkaan hyvä combo yksinäisyys ja pajauttelu. Ennen psykoosia tuli paljon deja vu-tunteita. Elin tilanteet eri persoonaassa. olin irti ruumiista ja mieli analysoi ja ns. ymmärrykseni lisääntyi. Näin ulkopuolelta sen tunteiden loopin, jossa elin. Vähättely-hyväksikäyttö-ahneus-yksinäisyys-suru jne. Viimeinen niitti arkkuun oli se kun elin tässä tyhjyydessä jossa katselin itseäni ulkopuolelta. Otin hatsit ja boom.. ajatukset meni niin syvälle että aika pysähtyi. Tunsin että elän ikuisuudessa ruumiini ulkopuolella. Minuutti tuntui liian pitkältä ajalta tässä maailmassa ja tunti vähintäänkin kymmeniltä vuosilta. Pahinta oli se, että tunne, johon "kuolin" eli se viimeinen ajatus. Ajauduin ajatuksissani niin pohjalle ettei mieli enää kyennyt pelastamaan sieltä. Olin ns. tuuliajolla. Ajauduin useasti ns. mielen tappiin, jossa elin ikuisuudessa. Heräsin näistä jumeista kramppikohtauksilla, joissa lähti taju. Aina kun taju lähti, sen jälkeen kun virkosin, olisi kuin olisin herännyt kuolleista. En muistanut hetkeen mitään ja sitten uudestaan.. mieli ajautui samaan umpikujaan ja kuolin uudestaan ja uudestaan. En jaksanut enää ja olin tappaa itseni jo oikeasti. Sitten tuli kuin salama taivaalta armon tunne, joka vapautti siitä ilkeästä kuoleman kierteestä. Luovuin kaikesta pyrkimyksestä ja hiljaa nousi "tila" päällee, jossa olin täydellisessä rauhallisuudessa. Ihan kuin saisin uuden mahdollisuuden valita, mille polulle lähden.

        Tämän jälkeen elin niin hitaalla että näin omat tunteeni, jokaisen pienimmänkin ajatuksen, ja aloin ratkomaan syntien kehää, joka vei syvemmälle ja syvemmälle itsemurhan partaalle. Rakensin ajatustani pala palalta ja aloin ymmärtämään, miksi ajauduin erilaisiin epämukaviin tunteisiin. Olin osastolla pidemmän tovin ja lääkkeet hilltsi ajatuksia. Aina kun tartuin johonki tunteeseen, se johti seuraavaan jne. Kävin läpi hyveitä ja paheita. Siitä hiljallee takas pinnalle.

        Tuo oli sellaista aikaa jota en varmasti unohda koskaan. Mutta opin itsestäni niin paljon ja etenkin opin pois häpeästä ja itsesyyllisyydestä. Opin rakastamaan itseäni erilaisena ajattelijana. Vieläkin kun on stressiä ja kiirettä, palaudun vanhaan minääni, ja elän sosiaalisen paineem alla, mutta nyt osaan luopua tavoitteista ja elää hetkessä itseäni varten.

        Se oli raskas oppitie itseeni, mutta tänään olen paljon vapaampi pelosta, ahdistuksesta ja yksinäisyydestä. Jotenkin ymmärsin, että omalla tavallaan tulen aina olemaan näiden ajatuksieni ja kokemusteni kanssa yksin. Mutta jokaisen sisällä se oma voima joka ymmärtääja tuo rauhan yksinäisyyteen. Mun oma voima armahti mut pois sieltä pohjalta. Se on sama voima, joka sanoo tänäänki et mä en oo koskaa yksin. Siitä saa itseluottamusta ja uskoa siihen et kaikki menee hyvin vaikka tulevaisuus on epävarmaa ja pelottavaa. Sillon ku luottaa itteensä ja löytää yksinäisyydestäkin onnen, ei oo ollu tarvetta ajautuu epämukaviin sosiaalisiin tilanteisiin joissa on hankala olla. Jokasella on se oma polku jota pitäs kunnioittaa. Jos joku tuomittee mut nii en välitä. Miks mun pitäs muuttaa itteni muiden vuoksi? Ei muutenkaan pitäs tuomita ihmisii, koska ei ne ihmisten päätökset lopulta ole omia valintoja, vaikka ne siltä tuntus. Kokemus antaa vaan eväät ymmäetää itteensä paremmin. Pitää vaan muistaa antaa anteeksi itelle ja muille ja olla armollinen, jotta niistä kokemuksista oppii..


      • Anonyymi
        Kokemusonvoima kirjoitti:

        Pilven polttelu vei psykoosiin. Alko lyhyillä pelkotiloilla ja paranoidisella vaiheilla. Yksinäisyys liittyi vahvasti näihin epäilyksen tunteisiin. Ei ole lainkaan hyvä combo yksinäisyys ja pajauttelu. Ennen psykoosia tuli paljon deja vu-tunteita. Elin tilanteet eri persoonaassa. olin irti ruumiista ja mieli analysoi ja ns. ymmärrykseni lisääntyi. Näin ulkopuolelta sen tunteiden loopin, jossa elin. Vähättely-hyväksikäyttö-ahneus-yksinäisyys-suru jne. Viimeinen niitti arkkuun oli se kun elin tässä tyhjyydessä jossa katselin itseäni ulkopuolelta. Otin hatsit ja boom.. ajatukset meni niin syvälle että aika pysähtyi. Tunsin että elän ikuisuudessa ruumiini ulkopuolella. Minuutti tuntui liian pitkältä ajalta tässä maailmassa ja tunti vähintäänkin kymmeniltä vuosilta. Pahinta oli se, että tunne, johon "kuolin" eli se viimeinen ajatus. Ajauduin ajatuksissani niin pohjalle ettei mieli enää kyennyt pelastamaan sieltä. Olin ns. tuuliajolla. Ajauduin useasti ns. mielen tappiin, jossa elin ikuisuudessa. Heräsin näistä jumeista kramppikohtauksilla, joissa lähti taju. Aina kun taju lähti, sen jälkeen kun virkosin, olisi kuin olisin herännyt kuolleista. En muistanut hetkeen mitään ja sitten uudestaan.. mieli ajautui samaan umpikujaan ja kuolin uudestaan ja uudestaan. En jaksanut enää ja olin tappaa itseni jo oikeasti. Sitten tuli kuin salama taivaalta armon tunne, joka vapautti siitä ilkeästä kuoleman kierteestä. Luovuin kaikesta pyrkimyksestä ja hiljaa nousi "tila" päällee, jossa olin täydellisessä rauhallisuudessa. Ihan kuin saisin uuden mahdollisuuden valita, mille polulle lähden.

        Tämän jälkeen elin niin hitaalla että näin omat tunteeni, jokaisen pienimmänkin ajatuksen, ja aloin ratkomaan syntien kehää, joka vei syvemmälle ja syvemmälle itsemurhan partaalle. Rakensin ajatustani pala palalta ja aloin ymmärtämään, miksi ajauduin erilaisiin epämukaviin tunteisiin. Olin osastolla pidemmän tovin ja lääkkeet hilltsi ajatuksia. Aina kun tartuin johonki tunteeseen, se johti seuraavaan jne. Kävin läpi hyveitä ja paheita. Siitä hiljallee takas pinnalle.

        Tuo oli sellaista aikaa jota en varmasti unohda koskaan. Mutta opin itsestäni niin paljon ja etenkin opin pois häpeästä ja itsesyyllisyydestä. Opin rakastamaan itseäni erilaisena ajattelijana. Vieläkin kun on stressiä ja kiirettä, palaudun vanhaan minääni, ja elän sosiaalisen paineem alla, mutta nyt osaan luopua tavoitteista ja elää hetkessä itseäni varten.

        Se oli raskas oppitie itseeni, mutta tänään olen paljon vapaampi pelosta, ahdistuksesta ja yksinäisyydestä. Jotenkin ymmärsin, että omalla tavallaan tulen aina olemaan näiden ajatuksieni ja kokemusteni kanssa yksin. Mutta jokaisen sisällä se oma voima joka ymmärtääja tuo rauhan yksinäisyyteen. Mun oma voima armahti mut pois sieltä pohjalta. Se on sama voima, joka sanoo tänäänki et mä en oo koskaa yksin. Siitä saa itseluottamusta ja uskoa siihen et kaikki menee hyvin vaikka tulevaisuus on epävarmaa ja pelottavaa. Sillon ku luottaa itteensä ja löytää yksinäisyydestäkin onnen, ei oo ollu tarvetta ajautuu epämukaviin sosiaalisiin tilanteisiin joissa on hankala olla. Jokasella on se oma polku jota pitäs kunnioittaa. Jos joku tuomittee mut nii en välitä. Miks mun pitäs muuttaa itteni muiden vuoksi? Ei muutenkaan pitäs tuomita ihmisii, koska ei ne ihmisten päätökset lopulta ole omia valintoja, vaikka ne siltä tuntus. Kokemus antaa vaan eväät ymmäetää itteensä paremmin. Pitää vaan muistaa antaa anteeksi itelle ja muille ja olla armollinen, jotta niistä kokemuksista oppii..

        Uskoontulon psykoosiltahan tuo kuulostaa. Onnea 😉


    • skitsofrenia on psykoosisairaus....siihen vaikuttaa perinnöllisyys,päihteet,stressi,traumat.
      älä hanki sellasta diagnoosia!

      en suosittele...

      • gaiser

        Skitsofrenia ei ole sairaus ollenkaan. Sellaiseen mitä ei ole tieteellisesti olemassa ei voi tietenkään sairastua. Samoin tästä seuraa, että sellaiseen mitä ei ole olemassa ei voi vaikuttaa perinnöllisyys, päihteet, stressi, traumat tai mikään muukaan.

        Siitä olen samaa mieltä, että kyseistä "diagnoosia" ei kannata hankkia. Siinä menee ihmisarvo ja -oikeudet.


      • Anonyymi

        Skitsofrenia on diagnoosi, jota kaksi eri ihmistä voi sairastaa 15 eri tavalla ilman, että omaavat ainuttakaan yhteistä oiretta. Kriteerit ovat epämääräisiä ja on esimerkiksi sellainen diagnoosi kuin määrittämätön skitsofrenia, jonka keskeisin kriteeri on se, ettei se täytä skitsofrenian täysiä kriteerejä ja siksi sitä ei luokitella määritellyksi skitsofreniaksi. Määrittämättömässä skitsofreniassa voit kärsiä psykiatrin tulkinnan mukaan skitsofrenialle tyypillisistä oireista määrittämättömän ajan, mutta et täytä skitsofrenian klassisia kriteerejä. Sinulla voi olla esimerkiksi sellaisia "deluusioita" tai uskomuksia, joita psykiatri pitää mahdottomina ja vaikeasti jäsenneltävinä, mutta et kärsi psykiatrin näkökulmasta aistiharhoista tai esimerkiksi negatiivisista oireista, etkä täytä muunkaan psykoosisairauden diagnostisia kriteerejä. Olen itse lukenut diagnostista manuaalia joskus ajankulukseni ja en hetkeäkään usko, että nuo moninaisille kontekstisidonnaisille muuttujille perustuvat käyttäytymisen piirteet olisivat ihan psykiatrin arviokyvyn pohjalta tunnistettavissa toisistaan erillisiksi neurobiolologisiksi sairauksiksi.

        Pidän tätä ajatusta hyvin vitsikäänä etenkin kun tiedän, miten vähällä informaatiolla noita diagnooseja tehdään ja miten vähän psykiatrit oikeasti tajuavat potilaidensa kokemusmaailmasta. Skitsofreniankin kappa-arvo on uskottavien tutkimusten mukaan 0.43 eli koulutetut asiantuntijat eivät edes samanaikaisesti potilasta arvioidessaan ole useimmiten samaa mieltä potilaansa diagnoosista, vaan he ovat useammin eri mieltä kuin samaa mieltä. Uskon, että uskonoppineiden lauma olisi joskus keski-ajalla oppinut harjaantumaan noituuden tunnistamisessa yhtä pitkälle, jos olisivat saaneet vuosikausia konsensukseen kouluttavaa opetusta noituuden diagnostisista kriteereistä. Se ei ole todiste sairauden olemassaolosta, vaan asiantuntijakonsensuksen harjaantuneisuudesta poikkeavuuden tunnistamiseen. Sen sijaan että psykiatreja koulutettaisiin tunnistamaan fetissinomaisesti poikkeavuutta potilaidensa käytöksessä ja luokittelemaan heitä eri kategorioihin, he voisivat saada enemmän koulutusta potilaiden tasa-arvoiseen kohtaamiseen, epävarmuuden sietokykyyn ja tarpeenmukaiseen hoitoon. Tällä tarpeenmukaisella hoitomallilla ollaan saatu niin hyviä tuloksia, että 90-luvulla skitsofreniadiagnoosien vuosittainen ilmaantuminen saatiin laskemaan 90 % 33 /100 000 asukasta kohden 3 /100 000 asukasta kohden. Käypä hoito-suosituksen mukaisessa hoidossa taas hoidetaan fiktiivisiä neurobiologisia ongelmia ja fiktiivisiä sairauksia, joten hoitotuloksetkaan eivät ole kovin ihmeellisiä.

        Onko se nyt ihme, että valmiiksi traumatisoituneet ja ahdistuneet ihmiset menestyvät elämässään surkeasti, jos he jo teininä saavat kuulla olevansa aivoiltaan poikkeavia hulluja, joiden ainoa lohtu on aivoja surkastuttavat ja älyllistä suorituskykyä laskevat lääkkeet. Siksi tämän fiktiivisen skitsofrenia-sairauden ennustevaliditeetti on niin hyvä -käypä hoito on kuin tehty kärjistämään psykososiaalisia ongelmia ja tuhoamaan ihmisen terve minäkuva ja häiritsemään kehittyvien aivojen normaalia toimintaa neurotoksisilla aineilla. Olisin kovin yllättynyt, jos tämän tyyppisellä hoidolla saataisiin työkykyisiä kansalaisia.

        https://madinfinland.org/skitsofrenia/


      • Anonyymi
        gaiser kirjoitti:

        Skitsofrenia ei ole sairaus ollenkaan. Sellaiseen mitä ei ole tieteellisesti olemassa ei voi tietenkään sairastua. Samoin tästä seuraa, että sellaiseen mitä ei ole olemassa ei voi vaikuttaa perinnöllisyys, päihteet, stressi, traumat tai mikään muukaan.

        Siitä olen samaa mieltä, että kyseistä "diagnoosia" ei kannata hankkia. Siinä menee ihmisarvo ja -oikeudet.

        Ei kenenkään ihmisarvo mene sairauden vuoksi, siinä olet väärässä. Mutta jos itse väheksyy sairaita niin. Ajattelee tavalla mistä kirjoitat.
        On sukuja joissa on paljon näitä piirteitä , herkkiä ihmisiä jotka eivät aina jaksa kaikkea mitä elämässä vastustaa.
        Joten älä tule omien luulojesi kanssa selittämään asioista mistä et tiedä yhtään mitään.
        Kieltäjät ovat usein juuri niitä psykiatrian vaikeimpia tapauksia, sillä ihminen joka hyväksyy sen että sairastuu tulee terveeksi kun ymmärtää miksi hän ei ole voinut hyvin ja saa lääkityksen . Joten mene muualle noiden juttujesi kanssa, ne eivät kenenkään oloa helpota tällä,palstalla


    • Anonyymi

      Kuule jos psykoosinkaltaisen tilan joskus koette ja hoitoon menette. Sen jälkeen kaikki viestittelynne ja liikkumisenne on mielenterveyshemmojen tarkassa syynissä töissä, kotona ja matkalla. Ja voitte uskoa, että kyllä ne oireita löytää ja jos ei löydä niin itse rupeaa aiheuttamaan.

      Täälä hetkellä psykoosidiagnoosin saaminen tarkoittaa Suomessa melkein samaa kuin elinkautinen vankilassa. Elinaika lyhenee muutamasta vuodesta viiteentoista keskimäärin (10-15 niiden, jotka määritellään skitsofreenikoiksi).

      • Anonyymi

        Totta.


      • Anonyymi

        Huuhaa...
        Toki mielenterveys " hemmojen " seurannassa voi olla siinä mielessä että käy ajoittain lääkärin luona, mutta eivät ne jatkuvasti elämää seuraa, ei kotona, ei matkoilla, ei työpaikalla..
        Toi on skitsofreenistä ajattelua että muka seurataan.


      • Anonyymi

        Mielikuvitusta siinä kirjoittelet, ilmeisesti kärsit vainoharhaista kun sinua muka kytätään
        Silloin et tule koskaan ymmärtämään edes hoitomenetelmistä mitään


      • Anonyymi

        Silloinhan on psykoosi päällä, jos kuvittelee, että on jatkuvasti syynissä tai seurattavana.
        Koska se ei ole totta, ketään ei seurata tai vainota yhtään missään.


    • Anonyymi

      Psykoosini oli oikein kehittävä kokemus. Se alkoi omista traumoistani ja sitten se jotenkin laajeni niin, että mieleni ajautui jotenkin kummallisesti täysin ventovieraiden tajunnanvirtaan. Oivalsin, että mieleni jotenkin ylitti sellaisia rajoja, jotka herättävät puolutusmekanismeja elävien ja kuolleidenkin olentojen alitajunnassa ja ne puolustusmekanismit triggeröivät minussa pelkotiloja, jotka olivat irrationaalisia. Eräänä yönä esimerkiksi tiedostin entisessä asunnossani kuolleen pariskunnan henget, kun kävivät jonkinlaista kuolemanjälkeistä pariterapiaansa väkivaltaisesta suhteestaan. Kun he tiedostivat minut, he pelästyivät ja tiuskaisivat kauhuissaan: "Sinun ei pitäisi olla täällä!". Olin siihen mennessä kuullut, miten se keissi meni, ja se ei ollut kaunista kuultavaa. Koko psykoosini ja loppu elämäni on ollut täynnä kokemuksia, että rikon rajoja, joita ei pidä rikkoa. Ymmärsin kyllä, että niiden kautta prosessoin omia traumojani ja jotenkin menetin mieleni hallinnan siinä kesken kaiken ja sinkoilini sinne sun tänne omien pelkojeni ajamana. Mutta tarinat, joita näin sieluni silmin, olivat sellaisia, etten tule koskaan kohtaamaan tällaisia ihmiskohtaloita tässä arkisen turvatussa elämässäni. Näin elämäntarinoita niin itämafian sarjamurhaajan kuin virolaisen prostituoidunkin tajunnasta, ja oivalsin intuitiivisesti, että minulla on jokin lahja, jota en vain ollut oikein vielä oppinut hallitsemaan. Olen psykoosini jälkeen herkistynyt vaistoamaan ihmisiä ja eläimiäkin eri taajuudella kuin ennen. Joku psykiatri voisi kutsua tätä skitsofreniaksi jos tästä avautuisin, mutta koska se ei heikennä itsessään toimintakykyäni pitkän päälle, en sellaista osaa sairastaa. Ymmärrän hyvin, miksi minun kaltaisiani monissa alkuperäisheimoissa koulutetaan usein shamaaneiksi. Meillä on tosiaan poikkeuksellisia taipumuksia, joita ei vain ymmärretä tässä materialistisessa kulttuurissa. Monilla tavallisillakin ihmisillä on näitä taipumuksia, mutta psykoosit usein herkistävät ihmisiä vastaanottavaisemmiksi tietyille todellisuuden ulottuvuuksille.

      • Anonyymi

        Tuohan on poiutryhjkfj tekstii. Jotenkii säälittävä reppana kun se pruukaa vastailla itte tekemiinsä kysymyksiin. Sen ketjussa saattaa olla 600 vastausta, monet lähes yksistääm poiun kirjoittamia. Kuulemma puille paljaille jäänyt ex-yrittäjä Haminasta päin.


      • Anonyymi

        "Psykoosini oli oikein kehittävä kokemus. Se alkoi omista traumoistani ja sitten se jotenkin laajeni niin, että mieleni ajautui jotenkin kummallisesti täysin ventovieraiden tajunnanvirtaan."

        Mielenkiintoista kuultavaa, tekisi mieli kuulla lisääkin mitä koit ja millaisia ne muiden kokemukset olivat joihin eläydyit ("itämafian sarjamurhaajan kuin virolaisen prostituoidunkin tajunnasta" jne,).

        Ei tosiaan kannata avautua missä vaan, ainakaan psykiatriassa (poislukien Länsi-Lappi, missä käytössä Avoin dialogi), mutta moni olisi varmaan kiinnostunut millaista on olla ns. muuttuneessa tajunnantilassa. Oli selitys sitten mikä tahansa. En näe ko. tiloja sairautena vaan kuten totesit traumojen käsittelyyn liittyvänä asiana, ja ajattelen että se on paitsi inhimillinen myös monelle hyödyllinen kokemus. Kun vaan saa olla turvallisissa oloissa ja kokea että muut ymmärtää.

        Oliko sinulla mitään lääkkeitä? Neuroleptithän lamaannuttavat aivotoimintaa, ja traumojen ym. merkitys jää käsittelemättä sellaisella tavalla kuin psykoosi voisi suotuisissa oloissa mahdollistaa. Saitko tukea ja apua vai jouduitko selviämään yksin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Psykoosini oli oikein kehittävä kokemus. Se alkoi omista traumoistani ja sitten se jotenkin laajeni niin, että mieleni ajautui jotenkin kummallisesti täysin ventovieraiden tajunnanvirtaan."

        Mielenkiintoista kuultavaa, tekisi mieli kuulla lisääkin mitä koit ja millaisia ne muiden kokemukset olivat joihin eläydyit ("itämafian sarjamurhaajan kuin virolaisen prostituoidunkin tajunnasta" jne,).

        Ei tosiaan kannata avautua missä vaan, ainakaan psykiatriassa (poislukien Länsi-Lappi, missä käytössä Avoin dialogi), mutta moni olisi varmaan kiinnostunut millaista on olla ns. muuttuneessa tajunnantilassa. Oli selitys sitten mikä tahansa. En näe ko. tiloja sairautena vaan kuten totesit traumojen käsittelyyn liittyvänä asiana, ja ajattelen että se on paitsi inhimillinen myös monelle hyödyllinen kokemus. Kun vaan saa olla turvallisissa oloissa ja kokea että muut ymmärtää.

        Oliko sinulla mitään lääkkeitä? Neuroleptithän lamaannuttavat aivotoimintaa, ja traumojen ym. merkitys jää käsittelemättä sellaisella tavalla kuin psykoosi voisi suotuisissa oloissa mahdollistaa. Saitko tukea ja apua vai jouduitko selviämään yksin?

        Jos/Kun neuroleptit kirjoitetaan "psykoosiriski"-potilaalle, hänen oireet voimistuvat neurolepteistä ja laukeavat psykoosiksi:
        https://www.madinamerica.com/2020/07/for-people-at-risk-for-psychosis-antipsychotics-associated-with-worse-outcomes/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Psykoosini oli oikein kehittävä kokemus. Se alkoi omista traumoistani ja sitten se jotenkin laajeni niin, että mieleni ajautui jotenkin kummallisesti täysin ventovieraiden tajunnanvirtaan."

        Mielenkiintoista kuultavaa, tekisi mieli kuulla lisääkin mitä koit ja millaisia ne muiden kokemukset olivat joihin eläydyit ("itämafian sarjamurhaajan kuin virolaisen prostituoidunkin tajunnasta" jne,).

        Ei tosiaan kannata avautua missä vaan, ainakaan psykiatriassa (poislukien Länsi-Lappi, missä käytössä Avoin dialogi), mutta moni olisi varmaan kiinnostunut millaista on olla ns. muuttuneessa tajunnantilassa. Oli selitys sitten mikä tahansa. En näe ko. tiloja sairautena vaan kuten totesit traumojen käsittelyyn liittyvänä asiana, ja ajattelen että se on paitsi inhimillinen myös monelle hyödyllinen kokemus. Kun vaan saa olla turvallisissa oloissa ja kokea että muut ymmärtää.

        Oliko sinulla mitään lääkkeitä? Neuroleptithän lamaannuttavat aivotoimintaa, ja traumojen ym. merkitys jää käsittelemättä sellaisella tavalla kuin psykoosi voisi suotuisissa oloissa mahdollistaa. Saitko tukea ja apua vai jouduitko selviämään yksin?

        Olisin tosiaan tarvinnut apua traumojen käsittelyyn, psykoosi tuotti itsessään eksistentiaalisen kriisin ja turvattomuuden tunteen huolimatta sen hyödyllisyydestä tai ehkä juuri siksi. Lääkitystä sain lyhytaikaisesti, koska en oikeastaan juuri tästä syystä sitoutunut pidempiakaiseen lääkitykseen, koska tiesin mistä ongelmani juontuvat, enkä oikein saanut apua niiden jäsentämiseen. Saamani hoito tuotti lähinnä uuden kriisin kun minun piti yrittää ymmärtää, että muun yhteiskunnan silmissä hurja kokemukseni oli jonkun lattean ja mekaanisen sairauden oire -rinnastettavissa diabetekseen tai korkeaan kolesteroliin. En ymmärtänyt tätä tulkintatapaa lainkaan ja en ymmärrä edelleenkään. Oli ilmeistä, että yritin prosessoida psykoosissani vaikeita kokemuksiani ja psykoosini todelllakin oli aivojeni tai mieleni coping-keino selvitä eräänlaisesta umpikujasta, johon olin elämässäni joutunut. Neuroleptilääkitys ei itse asiassa mitenkään muuttanut mieltäni eikä mielenmaisemaani, mutta tämän voi joku selittää sillä, että lopetin sen aina kesken, koska sisimmässäni pidin sitä täysin idioottimaisena tapana tuhota oma terveys ja en rehellisesti puhuen ymmärtänyt, mistä he päättelivät keskeisin ongelmani olevan neuroleptien puute. Se oli kuitenkin ainoa asia, mitä minulle hoidossa koskaan tyrkytettiin, joten lopetin senkin aina kesken.

        En koskaan saanut käsiteltyä näitä ikäviä kokemuksia, mutta pääsin elämässäni eteenpäin ja kehityin monessakin mielessä. Jokin minussa jäi kuitenkin kesken ja koen sen johtuvan siitä, miten psykoosiini suhtauduttiin muiden ihmisten toimesta. Kyse on hyvin vahvasti stigmatisoidusta kokemuksesta etenkin, kun minun psykoosini oli hyvin tyypillinen skitsofrenialle ja täytti skitsofrenian kriteerit hyvinkin vahvasti. Ehkä toisenlaisessa kulttuuriympäristössä olisin itsekin liittänyt kokemukseeni erilaisia merkityksiä ja uskaltanut puhua niistä avoimemmin. En edelleenkään ole todellisuudentajultani psykiatrien ihanneyksilö. Eläydyn edelleen ihmisten mieliin ja koen, että joskus todella kykenen kuulemaan ihmisten ajatuksia. Olin lapsena lähes autistisen sulkeutunut mieleltäni ja psykoosi muutti mieltäni rajusti tässä suhteessa. En tiedä onko kyse vain voimakkaasta projektiivisesta empatiasta tai jostakin, mutta minulla on usein vahva kokemus, että aistin ihmisiä poikkevan herkästi. Kokemuksessani ei ole kyse vain traumojen käsittelystä, vaan kyse on ihan aidosti ristiriidasta oman kokemusmaailman ja hallitsevan todellisuuskäsityksen välillä, siis myös minun oman maailmankuvani. Uskon, että ilman psykoosiani älyllinen ja henkinen kehitykseni olisi jäänyt kesken autistisuuteni takia, ei pelkästään kokemieni vastoinkäymisten. Silti se itsessään oli hyvin traumaattinen kokemus, jonka käsittelyyn olisin tarvinnut apua.


    • Anonyymi

      Voin kyllä sanoa, että psykoosin jälkeen olette täysin lainsuojaton Suomessa. Sinä et enää virallisesti tajua mistään mitään ja psykiatreilla on sinuun lähes rajattomasti valtaa. Muulla terveydellänne tai hyvinvoinnillanne ei ole pätkän väliä, kunhan vain sinusta ei ole mitään haittaa muille. Tästä asenteesta kertovat karmeat luvut psykoosista diagnosoitujen elinajanodotteessa ja työllistymisessä.

      • Anonyymi

        "Voin kyllä sanoa, että psykoosin jälkeen olette täysin lainsuojaton Suomessa. Sinä et enää virallisesti tajua mistään mitään ja psykiatreilla on sinuun lähes rajattomasti valtaa"

        Tämä on valitettavasti aika pitkälle totta nyky-Suomessa. Minulla on mt- alan koulutus, ja sen perusteella, mitä olen psykiatristen palvelujen käyttäjien kohtaloita seurannut ja heidän kokemuksiaan kuullut, tilanne on hyvin huolestuttava, ja asialle täytyisi tehdä jotain. Pitäisi saada stigma rikkoutumaan kertakaikkiaan, ja potilaiden laillisia perusoikeuksia pitäisi parantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voin kyllä sanoa, että psykoosin jälkeen olette täysin lainsuojaton Suomessa. Sinä et enää virallisesti tajua mistään mitään ja psykiatreilla on sinuun lähes rajattomasti valtaa"

        Tämä on valitettavasti aika pitkälle totta nyky-Suomessa. Minulla on mt- alan koulutus, ja sen perusteella, mitä olen psykiatristen palvelujen käyttäjien kohtaloita seurannut ja heidän kokemuksiaan kuullut, tilanne on hyvin huolestuttava, ja asialle täytyisi tehdä jotain. Pitäisi saada stigma rikkoutumaan kertakaikkiaan, ja potilaiden laillisia perusoikeuksia pitäisi parantaa.

        Olen vuosien mittaan oppinut avaamaan suuni ja kertomaan omat mielipiteeni.
        Vastaan pystyy sanomaan mutta saa olla aika varovainen puheissaan.

        Raskastahan se on henkisesti mutta kannattaa yrittää silti, ei kannata alistua kaikkeen.
        Mitä heikompi on sen helpompi on jäädä " jalkoihin ".
        Stigmasta ei pääse kyllä eroon, sen olen huomannut mutta kaikkeni tehnyt pärjätäkseni jotenkuten.
        Se stigma vaikuttaa niin monella elämän eri osa-alueella ettei sitä tavallaan uskoisikaan.

        Olen myös joskus puhunut mt-alan työntekijöiden kanssa ja he ovat olleet samalla kannalla kuin 08:36 kirjoittanut.
        Usein olen miettinyt mikä siinä on niin vaikeaa ettei asioille tehdä mitään. Tuskin johtuu siitä ettei voida tehdä, vaan siitä ettei viitsitä tehdä.

        Tuntuu hyvin pitkälti olevan suurimmaksi osaksi asenneongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vuosien mittaan oppinut avaamaan suuni ja kertomaan omat mielipiteeni.
        Vastaan pystyy sanomaan mutta saa olla aika varovainen puheissaan.

        Raskastahan se on henkisesti mutta kannattaa yrittää silti, ei kannata alistua kaikkeen.
        Mitä heikompi on sen helpompi on jäädä " jalkoihin ".
        Stigmasta ei pääse kyllä eroon, sen olen huomannut mutta kaikkeni tehnyt pärjätäkseni jotenkuten.
        Se stigma vaikuttaa niin monella elämän eri osa-alueella ettei sitä tavallaan uskoisikaan.

        Olen myös joskus puhunut mt-alan työntekijöiden kanssa ja he ovat olleet samalla kannalla kuin 08:36 kirjoittanut.
        Usein olen miettinyt mikä siinä on niin vaikeaa ettei asioille tehdä mitään. Tuskin johtuu siitä ettei voida tehdä, vaan siitä ettei viitsitä tehdä.

        Tuntuu hyvin pitkälti olevan suurimmaksi osaksi asenneongelma.

        Monella työntekijällä ja monessa hoito-organisaatiossa ongelmien ymmärtäminen jääkin pelkästään puheen tasolle. Itsekin olen sitä mieltä, että se ettei asioille yritetä oikeasti tehdä mitään, on pohjimmiltaan asenneongelma. Resursseistakaan ei ole kyse, koska huono hoito kostautuu lopulta taloudellisestikin veronmaksajille, mm. työkyvyttömyyseläkkeinä ja valtavina kuluina Kela-korvatuista psyykenlääkkeistä.

        Länsi-Lapin sairaanhoitopiirissä on kehitetty ns. Keroputaan malli, joka on lähtökohdiltaan aivan toisenlainen kuin yleisesti psykiatriassa sovellettu. Se on tuottanut jo 30 vuotta maailmanlaajuisesti parhaat tulokset psykoosien ja muidenkin henkisten kriisien hoidossa. Skitsofreniadiagnooseja siellä ei enää juuri tarvitse antaa, kun ihmiset paranevat ennen kuin psykoosi ehtii pitkittyä. Hoitomallia on tutkittukin, ja tutkimuksia on julkaistu arvovaltaisissa tieteellisissä lehdissä. Avoimen dialogin malli ei kuitenkaan ole levinnyt Länsi-Lapista muualle maahan. Sitä ei ymmärretä, eikä haluta ottaa käyttöön, ja sitä vähätellään monenlaisin epäolennaisin perustein. - Politiikkaa pohjimmiltaan, arvelen.
        Avoimen dialogin hoitomallista löytyy netistä googlaamalla hyvä dokumenttivideo.
        Anonyymi 08:36


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monella työntekijällä ja monessa hoito-organisaatiossa ongelmien ymmärtäminen jääkin pelkästään puheen tasolle. Itsekin olen sitä mieltä, että se ettei asioille yritetä oikeasti tehdä mitään, on pohjimmiltaan asenneongelma. Resursseistakaan ei ole kyse, koska huono hoito kostautuu lopulta taloudellisestikin veronmaksajille, mm. työkyvyttömyyseläkkeinä ja valtavina kuluina Kela-korvatuista psyykenlääkkeistä.

        Länsi-Lapin sairaanhoitopiirissä on kehitetty ns. Keroputaan malli, joka on lähtökohdiltaan aivan toisenlainen kuin yleisesti psykiatriassa sovellettu. Se on tuottanut jo 30 vuotta maailmanlaajuisesti parhaat tulokset psykoosien ja muidenkin henkisten kriisien hoidossa. Skitsofreniadiagnooseja siellä ei enää juuri tarvitse antaa, kun ihmiset paranevat ennen kuin psykoosi ehtii pitkittyä. Hoitomallia on tutkittukin, ja tutkimuksia on julkaistu arvovaltaisissa tieteellisissä lehdissä. Avoimen dialogin malli ei kuitenkaan ole levinnyt Länsi-Lapista muualle maahan. Sitä ei ymmärretä, eikä haluta ottaa käyttöön, ja sitä vähätellään monenlaisin epäolennaisin perustein. - Politiikkaa pohjimmiltaan, arvelen.
        Avoimen dialogin hoitomallista löytyy netistä googlaamalla hyvä dokumenttivideo.
        Anonyymi 08:36

        Olen jonkin verran lukenut tuosta Keroputaan mallista ja aika paljon sitä on kehuttukin.
        Miksi sitä ei siis ole Suomessa mahdollista ottaa laajemmin käyttöön, no joo, politiikkaa ja luulisin että siinä vaiheessa puhutaankin resursseista.

        Varmaankin ajatellaan että lääkinnällinen hoito on helpompaa ja halvempaa.
        Tuntuu että päättäjät eivät osaa ajatella yhtään pidemmälle tulevaisuuteen, eivät esim. ajattele lainkaan haittoja joita ihmisille lääkkeistä tulee ja se puolestaan kuormittaa enenevissä määrin fyysisen puolen sairaanhoitoa.

        Myös työkyvyttömyyseläkkeet lisääntyvät luullakseni syystä että ihmiset lääkitään eikä ongelmia edes yritetä ratkoa muulla tavalla, ja kun lääkkeetkin tuhoavat ihmisen sekä psyykeä että fysiikkaa ajan myötä niin meneehän siinä työkyky jossain vaiheessa.

        Tuo Keroputaan malli on hyvä juuri siinä mielessä että panostetaan hoidossa ihmisyyteen, halutaan että ihminen säilyttää kykynsä toimia jokapäiväisessä elämässä. Eli käsitykseni mukaan potilas kohdataan ihmisenä eikä minään " liukuhihna-potilaana " joka lääkitään ja palautetaan yrittämään pärjäämistä omillaan.

        Tokihan tuo kyseinen malli vaatii resursseja enemmän mutta kyllähän se ajan myötä ns. maksaisi itsensä takaisin kun ihmiset pysyisivät paremmassa kunnossa.

        Valitettavasti vaan turhan usein erilaisista asioista on päättämässä aika paljon ihmisiä joilla ei ole itsellään omakohtaista käsitystä päätettävistä asioista.
        Omakohtainen kokemus on täysin erilainen kuin " lukemalla opittu " tai muilta kuultu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jonkin verran lukenut tuosta Keroputaan mallista ja aika paljon sitä on kehuttukin.
        Miksi sitä ei siis ole Suomessa mahdollista ottaa laajemmin käyttöön, no joo, politiikkaa ja luulisin että siinä vaiheessa puhutaankin resursseista.

        Varmaankin ajatellaan että lääkinnällinen hoito on helpompaa ja halvempaa.
        Tuntuu että päättäjät eivät osaa ajatella yhtään pidemmälle tulevaisuuteen, eivät esim. ajattele lainkaan haittoja joita ihmisille lääkkeistä tulee ja se puolestaan kuormittaa enenevissä määrin fyysisen puolen sairaanhoitoa.

        Myös työkyvyttömyyseläkkeet lisääntyvät luullakseni syystä että ihmiset lääkitään eikä ongelmia edes yritetä ratkoa muulla tavalla, ja kun lääkkeetkin tuhoavat ihmisen sekä psyykeä että fysiikkaa ajan myötä niin meneehän siinä työkyky jossain vaiheessa.

        Tuo Keroputaan malli on hyvä juuri siinä mielessä että panostetaan hoidossa ihmisyyteen, halutaan että ihminen säilyttää kykynsä toimia jokapäiväisessä elämässä. Eli käsitykseni mukaan potilas kohdataan ihmisenä eikä minään " liukuhihna-potilaana " joka lääkitään ja palautetaan yrittämään pärjäämistä omillaan.

        Tokihan tuo kyseinen malli vaatii resursseja enemmän mutta kyllähän se ajan myötä ns. maksaisi itsensä takaisin kun ihmiset pysyisivät paremmassa kunnossa.

        Valitettavasti vaan turhan usein erilaisista asioista on päättämässä aika paljon ihmisiä joilla ei ole itsellään omakohtaista käsitystä päätettävistä asioista.
        Omakohtainen kokemus on täysin erilainen kuin " lukemalla opittu " tai muilta kuultu.

        Ongelma saattaa olla myös rakenteellinen. Kustannukset jakautuvat eri tavallaa ja eri toimijoilla on intressi sysätä kustannuksia toistensa harteille. Tässä tapauksessa kunnat ja sairaanhoitopiirit "säästävät", kun potilaita jätetään heitteille työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei ole mitään intressiä panostaa etenkään toivottoman potilaan hoitoon, jos siitä tulee lisäkustannuksia. Kokonaiskustannuksista ei välitä kukaan, vaikka Keroputaan malli nimeonmaan puolittaisi psykoosisairauksien työkyyvyttömyyseläkkeisiin liittyvät kustannukset. Se myös lähes puolittaisi sairaalahoidon kustannukset. Tietenkin näistä asioista päättävät ihmiset, joiden ymmärrys varsinaisista ongelmista on äärimmäisen pintapuolinen. Jos he saisivat päättää kokonaiskustannuksista ja olisivat vielä vastuussa niistä, niin ehkä silloin mielenkiinto kustannuksia rajusti laskevaa hoitomallia kohtaan lisääntyisi. Ainakin sitä haluttaisiin kokeilla. Mutta lääkityksellä saadaan tehokkaasti ajettua psykoosisairaat Kelan ja työeläkeyhtiöiden hellaan hoivaan, mikä alentaa kuntien kustannuksia, kun ei tarvitse panostaa varhaiseen psykososiaaliseen interventioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma saattaa olla myös rakenteellinen. Kustannukset jakautuvat eri tavallaa ja eri toimijoilla on intressi sysätä kustannuksia toistensa harteille. Tässä tapauksessa kunnat ja sairaanhoitopiirit "säästävät", kun potilaita jätetään heitteille työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei ole mitään intressiä panostaa etenkään toivottoman potilaan hoitoon, jos siitä tulee lisäkustannuksia. Kokonaiskustannuksista ei välitä kukaan, vaikka Keroputaan malli nimeonmaan puolittaisi psykoosisairauksien työkyyvyttömyyseläkkeisiin liittyvät kustannukset. Se myös lähes puolittaisi sairaalahoidon kustannukset. Tietenkin näistä asioista päättävät ihmiset, joiden ymmärrys varsinaisista ongelmista on äärimmäisen pintapuolinen. Jos he saisivat päättää kokonaiskustannuksista ja olisivat vielä vastuussa niistä, niin ehkä silloin mielenkiinto kustannuksia rajusti laskevaa hoitomallia kohtaan lisääntyisi. Ainakin sitä haluttaisiin kokeilla. Mutta lääkityksellä saadaan tehokkaasti ajettua psykoosisairaat Kelan ja työeläkeyhtiöiden hellaan hoivaan, mikä alentaa kuntien kustannuksia, kun ei tarvitse panostaa varhaiseen psykososiaaliseen interventioon.

        Eli oikeastaan voisi sanoa että " sairaat ja kykenemättömät " työnnetään syrjään yhteiskunnassa. Ei nähdä lainkaan että monissa saattaisi olla potentiaalia vielä vaikka mihin kun saataisiin asiat kuntoon.

        Valmiiksi hauras ihminen kun " tuomitaan " olemaan " sairas " niin monilla lakkaa jo siinä vaiheessa mielenkiinto elämäänsä kohtaan ja edes yrittäminen pärjätä samoin edellytyksin kuin kuka tahansa muukin ns. terve ihminen.

        Minustakin on naurettavaa että aina vedotaan kustannuksiin, jo ennenkuin edes mitään kokeillaan.
        Kannattaisi uskaltautua kokeilemaan uusia malleja ja keinoja, voisi tulla jopa positiivisiakin yllätyksiä vastaan etenkin pitemmällä tähtäimellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voin kyllä sanoa, että psykoosin jälkeen olette täysin lainsuojaton Suomessa. Sinä et enää virallisesti tajua mistään mitään ja psykiatreilla on sinuun lähes rajattomasti valtaa"

        Tämä on valitettavasti aika pitkälle totta nyky-Suomessa. Minulla on mt- alan koulutus, ja sen perusteella, mitä olen psykiatristen palvelujen käyttäjien kohtaloita seurannut ja heidän kokemuksiaan kuullut, tilanne on hyvin huolestuttava, ja asialle täytyisi tehdä jotain. Pitäisi saada stigma rikkoutumaan kertakaikkiaan, ja potilaiden laillisia perusoikeuksia pitäisi parantaa.

        Lääkkeitä vähentää ja keskusteluterapiaa lisätä...
        Tarviin kohta neuloja tai tabuja. 🤣


    • Anonyymi

      Mulla oli sellainen psykoosi et irtisanouduin työstä saamatta sanktioita ansisidonnaisiin enkä ollut hakenut sosiaalietuuksia joita ei ansiosidonnaisten vuoksi saanut. En myöskään ollut hakenut myöhään syksyllä koulutukseen ja tämän vuoksi lakkauttanut ansiosidonnaisia. Minun piti siis aloittaa lääkitys tämän vuoksi jotta koulutus sujuisi

      20-vuitta tämän jälkeen en enää voinut lääkärin mielestä ajaa autolla turvallisesti. Olihan verensokeritkin diabeetikon tavoite arvoissa ja lääkärin mielestä kauhistuttavat. Kuukausi lääkärin ilmoituksen jälkeen menetin kortin ja kolmen kuukauden päästä sain takaisin. Yleisen oikeusavustajan mukaan lääkäri, poliisi taikka hallinto-oikeus ei perustanut asiaansa voimassaolevaan lainsäädäntöön. Nyttemmin toinen lääkäri on sitä mieltä, että kyseessä on vain minun käsitys, ei suinkaan varatuomarin arvoa kantavan lakimiehen. Ilmoituksen antanresta lääkäristä tuli täysverinen diabeteslääkäri. Hän kun niin kovasti kauhisteli sokerin tavoitearvoja. Lääkärin ilmoituksen ja ajokortin menettämisen välillä ajoin 600km rikkeettä ja ilman onnettomuuksia. Siitä hetkestä kun minusta tuli "hullu" 20- vuotta sitten, niin kilometrejä mahtuu väliin 600.000.

      Eräs nuorehko syyttäjä tuolla arvio, etten tunne auton painoa. Minulla oli todennäköisesti ensimmäinen ajokortti ennen kuin syyttäjä oli edes ala-asteella. Autoja ollut omistuksissa 8 ja kisoja takana arviolta hieman alle miljoona.

      • Anonyymi

        Psykiatriassa vaikuttaa vahva valheen henki. Sanon, että perkele on useimpien psykiatrian työntekijöiden mestari.
        Niin, olen uskovainen ja tälläkin hetkellä suljetulla.
        Uhkailu ja otteet vain kovenevat, kun pysyn totuudessa. Injektioon suostuminen "nopeuttaisi" pois pääsyä osastolta ja uhkaillaan sillä tietysti muutenkin.

        Korona "kriisi/valhe" tulee nopeuttamaan perkeleen kontrollia myös ns. tavantallaajienkin keskuudessa. Jokaisen on valittava maailman ruhtinas tai Jeesus.


    • Anonyymi

      Mun psykoosi oli taistelu"pahaa" "saatanaa"vastaan.. oli hyvät ja pahat.. valot värit äänet..kaikki merkitsi jotain.. itte piru oli mun kimpussa ja sitä ajoin pois, hajottaen yhtä sun toista.."taistelussa"... Olinkin oikeen enkelprinsessa sitte kun niin pahan sain pois ajetuks...mielestäni... Outo maailma.. mut toisenkaut aika viehättävä.. vähän ku satu.....

      • Anonyymi

        Etkö jo käsitä pahvi! Olet seurannan alla! Lääkityksesi on liian vajaa! Elät menneisyydessä! Aivosi ovat tehneet sinulle kepposen, jota et itse huomaa. Pahvi!


    • Anonyymi

      Oma psykoosini koostui äänien kuulemisesta, illuusioita näkemisestä, harhaluuloja luulin olevani jokin julkkis tai ex-poikaystävä vainosi ja olin silmittömän rakastunut erääseen tuttavaani jota en ollut nähnyt yli 10 vuoteen. Luulin että minulla oli tämän ihastuksen kanssa telepaattinen yhteys, jota kävi päässäni ajatuskeskustelua. Minulla oli myös tuntoharhoja. Ääniä kuulin melko vähän, ja silloin minua haukuttiin tai ambulanssin ääni jäin päässäni soimaan. Pakkoajatukset olivat ahdistavia, jokin negatiivinen asia jäi ikään kuin ajatukseen jumiin, eikä tahtonut päästä tuosta ajatuksesta millään toiseen ajatukseen. Lisäksi olin yliherkkä äänille. Lisäksi nopeasti ohitseni menevä bussi tai tv-ohjelmien tausta häiritsi minua visuaalisesti. Näkyjä näin, että minua kosittiin monesti tai näin ympäristössä kirjallisia viestejä, joita ei todellisuudessa ollut olemassa. Lyhyt kestoinen muistini huononi. Oman kehon toiminnot muuttuivat välillä vieraiksi. En tuntenut olevani ollenkaan sairas, vaikka tuolloin olin kaikkein sairaammillani. Tilani ei ollut kuitenkaan niin vakava, että olisi päässyt (korosta juuri pääsemistä) osastohoitoon. Olin se verta tunnollinen kuitenkin, että kävin tunnollisesti avohoidossa. Luulin siellä, että psykologia on yli 10 vuotta sitten viimeksi näkemäni ihastus. Kesti noin 3 kuukautta, jonka psykoosi kesti. Sen jälkeen oireita oli, mutta olin kuitenkin paremmin selvillä todellisuuden ja sisäisen maailman erosta. Oireet kestivät noin 5 vuotta. Nyt olen ollut täysin ilman oireita 2 vuotta.

      • Anonyymi

        Olen targeted individual ja arvata voittekin, että diagnoosina skitsofrenia. Joku kirjoitti yllä, että psykoosin kokevat ihmiset jopa 15 eri tavalla. Googlaa peace Pink ja vertaa omia kokemuksiasi elektronisesti vainottuihin ihmisiin.
        Viimeisin pakkohoito suljetulla avasi silmäni huomaamaan, että jopa osa psykiatrian lääkäreistä on osallisena "laittomassa salaisessa" toiminnassa. Nimittäin sairaskertomuksissani on tietoa, jota ei ole mahdollista muiden tietää ilman laitonta seurantaa.
        Suosittelen jokaista psykoosi diagnoosin saanutta ottamaan selvää mitä nykyaikana on mahdollista tehdä ihmiselle tietokoneilla ja sodankäyntiin tarkoitetuilla energia/magneettiaseilla. Tiedätte varmaankin myös neuromodulaation käytön nyky"hoitona". Se on sitten jo ikävää, kun kotonakin joutuu "hoidettavaksi" eli kysehän on vainosta ja kidutuksesta tosiasiassa.


    • Anonyymi

      Iltapäivällä meinasi tulla, kun kotimaisenelokuvan koko surkeuspotpurri tuli.

    • Anonyymi

      Sen voin sanoa, että älä missään nimessä mene hoitoon, jos vaan millään voit välttää vaikka menninkäiset pomppisivat seinistä. Sen jälkeen sinun elämääsi hallitsee kyttääminen, että tullooko se psykoosi ja normaalia elämää tulkitaan aina vapaamielisesti tähän syssyyn saati sitten jos on vaikka ristiriitaisia ihmissuhteita tai muuta ahdistusta. Fyysisellä terveydellä, työlllä, ympäristön olosuhteiden parantamisella yms. ei ole väliä muuta kuin maininnaksi asti. Sinulle ei tulkintoja kerrota, eikä vihjeitä asian parantamiseen. Se on loputon monitorointi, joka jatkuu vielä hoitosuhteen ja lääkkeiden päättymisenkin jälkeen uusilla teknisillä mahdollisuuksilla. Keskimäärin lähtee vuosia elämästä ja esimerkiksi työllisyyden suhteenkin homma on monesti katastrofaalinen. Se on enemmänkin jonkinnäköinen kansanmurhaohjelma kuin hoito-ohjelma, joka Suomessa on käynnissä tällä hetkellä. Ja tähän riittää vaikka jonkinlainen yksittäinen pitempiaikainen harhaluulo stressaavan elämäntilanteen seurauksena. Ajattella, mitä rankempien oireiden psykooseista seuraa.

    • Anonyymi

      Jos tarkastellaan asiaa mahdollisimman objektiivisin kriteerein niin voidaan todeta että ihmisellä voi olla todellisuudesta vieraantuneita uskomuksia mitkä eivät realistisessa mielessä perustu havaittavissa ja mitattavissa oleviin tosiasioihin, mutta psykoottiseksi ihminen lasketaan ilmeisesti vasta silloin kun henkilö on mahdollisesti vaaraksi itselleen tai muille uskomustensa takia.

      Onko mikään ihme että psykoosit ovat arkipäivää yhteiskunnassa jossa kristillisistä mytologioista on tehty kyseenalaistamaton pelon aihe.

      Suomessa ihmiset eivät opi tarkastelemaan omaa tunne-elämäänsä realistisesti objektiivisin kriteerein, elleivät omatoimisesti opettele soveltamaan objektiivista tietoa tavoittelevaa ajattelutapaa ajatuksiinsa, vaan kristillinen myytteihin perustuva herranpelko on traditio & normi jota herranpelkoiset välttävät kyseenalaistamasta koska silloin ajaudutaan sen saman olemassaolon tuntemattomuuden johdosta syntyneen eksistentiaalisen ahdistuksen lähteille jota juutalais-kristillisyyden ja sitä aiempien henkisten traditioiden keksijät kokivat ja joka inspiroi heitä raamatun ja uskonnollisten tekstien kirjoittamiseen jotka antoivat oman mielikuvituksekkaan selvityksensä maailman synnystä ja monista olemassaolon herättämistä kysymyksistä.

      Suomessakin oli oma henkinen traditio luonnonhenkineen kunnes suomalaiset pakotettiin hylkäämään oma henkinen traditionsa roomalaisten kautta popularisoituneen lähi-idän vientituotteen takia.

      Tuntemattoman pelko voi hälvetä hieman kun sille antaa mytologiset raamit mutta kyllä mytologioita pitäisi silti mielestäni tarkastella mahdollisimman objektiivisin kriteerein julkisissa laitoksissa kuten kouluissa jottei ihmisiä ajeta yliluonnollisista tarinoista peräisin oleviin pelkotiloihin jotka ovat todennäköisesti olleet monen ahdistuneisuushäiriön, psykoosin ja masennuksen taustalla.

      Kriittisen ajattelun ja tieteellisen metodin objektiivisuuden laajempi opiskelu todennäköisesti ehkäisisi psyykkisiä häiriötiloja, ahdistustaja psykooseja, ei kyllä varmaankaan nähdä lähivuosina sillä herranpelko on iskostettu niin syvälle suomalaisten alitajuntaan ja virkamiehiin.

      Kun olin koulussa niin ei meille muistaakseni opetettu kriittistä ajattelua, argumenttien analysoimista, mikä on tieteellinen metodi ja minkälaisiin ajatteluprosesseihin tieteen avulla hankittu tieto perustuu mikä olisi ollut hyödyllistä jatko-opintojen ja muun elämän kannalta.

      Myöskään keinoja tunne-elämän hallintaan ei opetettu mistä olisi ollut hyötyä kouluaikana ja sen jälkeen kun kärsin ahdistuksesta. Ei mikään ihme että ihmisiä yleensäottaen ahdistaa eikä jatkuvasta ahdistuksesta meinaa päästä eroon kun taustalla on herranpelko jota ei saisi kyseenalaistaa. Herranpelko ylläpitää hermostossa jatkuvaa ylimäätäistä tarinoihin perustuvaa jännitettä.

      Sama hermosto mikä ylläpitää herranpelkoa yrittää samalla pyristellä irti ahdistuksesta mikä on varsin hankalaa ellei herranpelosta päästä ensin irti, mutta koska herranpelosta on tehty normi niin syötetään kansa täyteen lääkkeitä niin pysyvät vähemmän ahdistuneina herranpelosta huolimatta

    • Anonyymi

      Sairastuin 15 vuotiaana. Menin totaalisesti oman pääni sisään ja elin haavemaailmassa. Menin semmoisiin tiloihin että saatoin vaan tuijottaa seinää, hymyillä enkä reagoinut mihinkään kun mulle puhuttiin. Koin sekavia ajatuksia, tunteiden latistumista, masennusta, olin apaattinen, elämänhalu katosi, naureskelin paljon itsekseni sopimattomissa tilanteissa enkä tiedä miksi, saatoin yhtäkkiä vaan alkaa hihittää omille ajatuksilleni tyyliin kesken kahvittelua. Mun puheesta tuli tosi sekavaa ja köyhää ja epäloogista mistä kärsin vieläkin. Vajoin totaali puhumattomuuteen, saatoin vastata vaan parilla sanalla kun multa kysyttiin jotain, en jaksanut myöskään huolehtia itsestäni. Positiivisina oireina mulla oli ajatuksen kaikuminen ja se että joku pystyy kuulemaan mun ajatuksia mikä aiheutti mulle stressiä. Eristäydyin kokonaan ja menentin kaiken elämänilon.

      Oon ollut lääkitty nyt kuusi vuotta ja oon purkamassa just lääkitystä. Saa nähä miten käy. Itse tuntuu että lääkitys auttoi vaan positiivisiin oireisiin mutta negatiivkset on elämässä edelleen (tunne elämän latistuminen yms.)

      Psykoosi sairaus tuhosi mun muistin kokonaan. Olin joskus reipas ysin tyttö mutta nyt saan kutosia ja oppiminen tosi vaikeaa kun mikään ei vaan pysy mielessä. Olen edelleen apaattinen ja en pärjää sosiaalisessa elämässä kun mun puhe on köyhtynyt niin paljon ja ajatuksien muuttaminen sanoiksi on tosi hankalaa ja mun puhe on tosi hajanaista ja epäloogista, mikä hävettää.

      Viime vuodet oon vaan eristäytynyt lapsuuden kodissa ja kärsinyt masennuksesta ja toivotyomuudesta. Tuntuu että elämästä ei tuu mitään. En opi mitään huonon muistin takia ja mun mototiset taidot on huonontunut ni oon aika hidas.

    • Anonyymi

      Onko palstalla lukijoista kukaan saanut ihan kunnolla apua psykiatrian sairaalahoidosta kun omat kokemukseni lähimmäisen hoidosta on todella surkeaa, eri lääkkeitä on ollut aikansa ja viikkoja kerrallaan lepositeissä. Parempina aikoina joskus hetkeksi ulos, mutta niitä hetkiä on ollut harvoin. Ajattelen että sellainen ei ole avuksi kenellekään eikä hoito tule auttamaan koskaan tavalliseen arkeen.
      Onko ihmisarvoista elämää kun hän ei koskaan nauti mistään, ei hymyilytä puhumattakaan että olisi nauranut aikoihin. Samalla tämä on vienyt meiltä lähimmäisiltä elänilon kun on niin murehtii mitä vielä sattuu ja tapahtuu.

    • Anonyymi

      Psykoosia on muutakin kuin skitsofrenia. Se voipi tulla vaikka syvässä masennuksessa, bibolaarisilla manian mukana tai sitten voimakkaan pitkän stressin aiheuttamana ihan perusterveelle.
      Periaatteessa psykoosi on aivojen tapa pistää filmi poikki silloin kun ne rasittuu liikaa., alitajunta ja ymmärrys vaihtaa ikäänkuin paikkaa.
      Psykoosiin sairastuminen ei välttämättä tarkoita pysyvää mielensairautta, mutta se uusii herkästi mikäli sen aiheuttaja palaa tai ellei itse ymmärrä välttää asioita jotka altistavat mielen sille.
      Psykoosi on kaikille oma kokemus, eikä sen kokeminen ole verrattavissa muiden tuntemuksiin.

      • Anonyymi

        Mulla on ollut 11 vuotta diagnoosi jossa pitäis olla kuulo ja näköharhoja mutta mä edelleen odotan niitä harhoja.Tammikuussa aika psykiatriselle sairaanhoitajalle kysyy onko diagnoosi oikea kun niitä harhoja ei ikinä ole ollut tai maagisia ajatuksia. Psykoosia ei ole ollut koskaan joten ihmettelen että miksi kaikki jotka ei tykkää olla esillä ja joukon keskipisteenä diagnosoidaan persoonallisuushäiriöiseksi. Mulla on kaksi ihanaa ja pitkäaikaista ystävää mutta lääkärin mukaan niitä on liian vähän ja se mitä teen ystävien kanssa niin ei riitä tekemiseksi vaan ystävien kanssa pitää harrastaa enemmän kuin jutella ja viettää aikaa. Kun lääkäri kysyi mitä teen ystävien kanssa niin vastasi että käydään yleensä syömässä ja rupatellaan. Lääkärin mielestä vastasi liian lyhyesti ja mainitsi lausunnossaan vastanneeni liian lyhyesti.Mun mielestä lääkärille ei kuulu mitä mä juttelen ystävieni kanssa. Ja koska olin liian lyhytsanainen niin minulla on persoonallisuushäiriö. Täytyy varmaan tammikuussa psyk. sairaanhoitajalle kertoa kaikki mitä jutellaan ystävien kanssa.Ehkä lääkäri katsoi minulla olevan maagisia ajatuksia kun en halunnut kertoa mitä syön ravintolassa ystävieni kanssa.Koska nämä asiat vaikuttaa diagnoosin saamiseen kun ei kerro lääkärille henkilökohtaisista keskusteluista ystävien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ollut 11 vuotta diagnoosi jossa pitäis olla kuulo ja näköharhoja mutta mä edelleen odotan niitä harhoja.Tammikuussa aika psykiatriselle sairaanhoitajalle kysyy onko diagnoosi oikea kun niitä harhoja ei ikinä ole ollut tai maagisia ajatuksia. Psykoosia ei ole ollut koskaan joten ihmettelen että miksi kaikki jotka ei tykkää olla esillä ja joukon keskipisteenä diagnosoidaan persoonallisuushäiriöiseksi. Mulla on kaksi ihanaa ja pitkäaikaista ystävää mutta lääkärin mukaan niitä on liian vähän ja se mitä teen ystävien kanssa niin ei riitä tekemiseksi vaan ystävien kanssa pitää harrastaa enemmän kuin jutella ja viettää aikaa. Kun lääkäri kysyi mitä teen ystävien kanssa niin vastasi että käydään yleensä syömässä ja rupatellaan. Lääkärin mielestä vastasi liian lyhyesti ja mainitsi lausunnossaan vastanneeni liian lyhyesti.Mun mielestä lääkärille ei kuulu mitä mä juttelen ystävieni kanssa. Ja koska olin liian lyhytsanainen niin minulla on persoonallisuushäiriö. Täytyy varmaan tammikuussa psyk. sairaanhoitajalle kertoa kaikki mitä jutellaan ystävien kanssa.Ehkä lääkäri katsoi minulla olevan maagisia ajatuksia kun en halunnut kertoa mitä syön ravintolassa ystävieni kanssa.Koska nämä asiat vaikuttaa diagnoosin saamiseen kun ei kerro lääkärille henkilökohtaisista keskusteluista ystävien kanssa.

        pätemäänkö sinä sinne lääkäriin menet, jos pärjäät paremmin ilman?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ollut 11 vuotta diagnoosi jossa pitäis olla kuulo ja näköharhoja mutta mä edelleen odotan niitä harhoja.Tammikuussa aika psykiatriselle sairaanhoitajalle kysyy onko diagnoosi oikea kun niitä harhoja ei ikinä ole ollut tai maagisia ajatuksia. Psykoosia ei ole ollut koskaan joten ihmettelen että miksi kaikki jotka ei tykkää olla esillä ja joukon keskipisteenä diagnosoidaan persoonallisuushäiriöiseksi. Mulla on kaksi ihanaa ja pitkäaikaista ystävää mutta lääkärin mukaan niitä on liian vähän ja se mitä teen ystävien kanssa niin ei riitä tekemiseksi vaan ystävien kanssa pitää harrastaa enemmän kuin jutella ja viettää aikaa. Kun lääkäri kysyi mitä teen ystävien kanssa niin vastasi että käydään yleensä syömässä ja rupatellaan. Lääkärin mielestä vastasi liian lyhyesti ja mainitsi lausunnossaan vastanneeni liian lyhyesti.Mun mielestä lääkärille ei kuulu mitä mä juttelen ystävieni kanssa. Ja koska olin liian lyhytsanainen niin minulla on persoonallisuushäiriö. Täytyy varmaan tammikuussa psyk. sairaanhoitajalle kertoa kaikki mitä jutellaan ystävien kanssa.Ehkä lääkäri katsoi minulla olevan maagisia ajatuksia kun en halunnut kertoa mitä syön ravintolassa ystävieni kanssa.Koska nämä asiat vaikuttaa diagnoosin saamiseen kun ei kerro lääkärille henkilökohtaisista keskusteluista ystävien kanssa.

        Tavallaan sen voi jopa nähdä ongelmana, kuinka herkästi joskus saatetaan diagnoosi antaa.
        Joskus ei paljon mitään vaikuta se, mistä ne mielen ongelmat ovat tulleet, ja menisikö ne oikeasti ohi, kun elämäntilanteet mahdollisesti muuttuvat paremmiksi.
        Tai elämästä jää pois tekijät, jotka ovat sairastumiseen johtaneet.

        Toinen, jonka voi nähdä myös ongelmalliseksi, on se, että psykiatriset diagnoosit jäävät olemaan loppuelämän ajaksi, jos diagnoosin/diagnooseja kertaalleen saa.

        Itsellekin on vuosien varrella tullut tutuksi, kuinka lääkärit kirjoittelevat tekstejään ja omia näkemyksiään potilaastaan.
        Se on myös huono asia siinä mielessä, kun herkemmät ( ehkä sairaammatkin ) lukevat niitä lääkärin kirjoituksia, niin saattavat alkaa voimaan entistä huonommin ( ehkä ajatuksiin tulee, ettei kelpaa ihmisenä, edes lääkärille, tms. ).
        Ei lääkäritkään voi määrätä mitä ihmisen tulee tehdä, ja miten elää elämäänsä. Jos joku haluaa olla vähemmällä tekemisellä, eikä tehdä esim. kavereiden kanssa kaikkea mahdollista ja mahdotonta, se ei lääkärille kuulu mielestäni millään tavalla.
        Sairauttahan ne hoitavat, eivätkä ole olemassa muuttaakseen ihmisen itselleen luomia elintapoja ( paitsi ehkä sitten, jos elintavat sairastuttavat ).

        Vapaa-ajan tekemisetkään eivät loppujen lopuksi kuulu kenellekkään, jos ihminen ei niistä itse halua puhua.
        Eikä lääkärit voi " tuomita " ihmistä sen perusteella, jos joku ei ole ja elä juuri niin kuin lääkäri haluaa hänen tekevän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallaan sen voi jopa nähdä ongelmana, kuinka herkästi joskus saatetaan diagnoosi antaa.
        Joskus ei paljon mitään vaikuta se, mistä ne mielen ongelmat ovat tulleet, ja menisikö ne oikeasti ohi, kun elämäntilanteet mahdollisesti muuttuvat paremmiksi.
        Tai elämästä jää pois tekijät, jotka ovat sairastumiseen johtaneet.

        Toinen, jonka voi nähdä myös ongelmalliseksi, on se, että psykiatriset diagnoosit jäävät olemaan loppuelämän ajaksi, jos diagnoosin/diagnooseja kertaalleen saa.

        Itsellekin on vuosien varrella tullut tutuksi, kuinka lääkärit kirjoittelevat tekstejään ja omia näkemyksiään potilaastaan.
        Se on myös huono asia siinä mielessä, kun herkemmät ( ehkä sairaammatkin ) lukevat niitä lääkärin kirjoituksia, niin saattavat alkaa voimaan entistä huonommin ( ehkä ajatuksiin tulee, ettei kelpaa ihmisenä, edes lääkärille, tms. ).
        Ei lääkäritkään voi määrätä mitä ihmisen tulee tehdä, ja miten elää elämäänsä. Jos joku haluaa olla vähemmällä tekemisellä, eikä tehdä esim. kavereiden kanssa kaikkea mahdollista ja mahdotonta, se ei lääkärille kuulu mielestäni millään tavalla.
        Sairauttahan ne hoitavat, eivätkä ole olemassa muuttaakseen ihmisen itselleen luomia elintapoja ( paitsi ehkä sitten, jos elintavat sairastuttavat ).

        Vapaa-ajan tekemisetkään eivät loppujen lopuksi kuulu kenellekkään, jos ihminen ei niistä itse halua puhua.
        Eikä lääkärit voi " tuomita " ihmistä sen perusteella, jos joku ei ole ja elä juuri niin kuin lääkäri haluaa hänen tekevän.

        Lääkäri halusi minun menevän klubitalolle ja kuntosalille koska ne sijaitsi kotini lähellä.Lääkäri loukkaantui kun en halunnut klubitalolle istumaan ja kuluttaa aikaa.En olisi saanut olla kotona.Kuntosalille menin koska en jaksanut inttää vastaan ja jouduin maksamaan siitä eli en saanut ilmaiseksi.Maksoin siitä yhtä paljon kuin muutkin asiakkaat. Pitänee kysyä tammikuussa psyk.sairaanhoitajalta että haluaako kuulla mitä puhumme ystävien kanssa. Kiinnostaako sairaanhoitajaa se että puhumme jalkapallon mm kisoista ja niiden seuraamisesta. Voiko tämä vaikuttaa siihen minkä diagnoosin saan. Vaikka olen voinut 11 viime vuotta hyvin ja elämäni parasta aikaa,niin tiedän kyllä etten ole työkykyinen. Kyllä mulla on hyvin muistissa kaikki kuntoutustoimenpiteet ja niissä epäonnistumiset.Ne ongelmat ja vaikeudet eivät ole kadonneet mihinkään. Voi olla ettei diagnoosit muutu toiseen jos katsotaan etten ole työkyvytön muussa tapauksessa.Jos diagnoosit ei muutu niin vaadin kyllä perustelut siihen. 2011 en voinut diagnooseista keskustella lääkärin kanssa koska mä en tiennyt minulla olevan persoonallisuushäiriötä.Juurikin noista syistä joista kirjoitin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäri halusi minun menevän klubitalolle ja kuntosalille koska ne sijaitsi kotini lähellä.Lääkäri loukkaantui kun en halunnut klubitalolle istumaan ja kuluttaa aikaa.En olisi saanut olla kotona.Kuntosalille menin koska en jaksanut inttää vastaan ja jouduin maksamaan siitä eli en saanut ilmaiseksi.Maksoin siitä yhtä paljon kuin muutkin asiakkaat. Pitänee kysyä tammikuussa psyk.sairaanhoitajalta että haluaako kuulla mitä puhumme ystävien kanssa. Kiinnostaako sairaanhoitajaa se että puhumme jalkapallon mm kisoista ja niiden seuraamisesta. Voiko tämä vaikuttaa siihen minkä diagnoosin saan. Vaikka olen voinut 11 viime vuotta hyvin ja elämäni parasta aikaa,niin tiedän kyllä etten ole työkykyinen. Kyllä mulla on hyvin muistissa kaikki kuntoutustoimenpiteet ja niissä epäonnistumiset.Ne ongelmat ja vaikeudet eivät ole kadonneet mihinkään. Voi olla ettei diagnoosit muutu toiseen jos katsotaan etten ole työkyvytön muussa tapauksessa.Jos diagnoosit ei muutu niin vaadin kyllä perustelut siihen. 2011 en voinut diagnooseista keskustella lääkärin kanssa koska mä en tiennyt minulla olevan persoonallisuushäiriötä.Juurikin noista syistä joista kirjoitin.

        Ihan hyvin voi elää hyvääkin elämää ja olla tyytyväinen, eikä silti ole välttämättä työkunnossa.
        Psyykkiset sairaudetkin ovat kovin erilaisia, ja me ihmisetkin olemme omanlaisiamme.
        Se, mitä puhuu vaikka kavereiden kanssa ei pitäisi mihinkään diagnoosiin vaikuttaa ( jos ei täysissä harhoissa, psykoosipäissään ihan sekavia juttele ).

        Ja sinulla on täysi oikeus kysyä, mistä johtuen ( syyt ) olet diagnoosisi saanut, jos asia sinua kiinnostaa.
        Kysyminen kannattaa aina, jos jokin on epäselvää tai askarruttaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pätemäänkö sinä sinne lääkäriin menet, jos pärjäät paremmin ilman?

        Etkö osaa lukea.Psykiatriselle sairaanhoitajalle. Jos sinulla olisi väärä diagnoosi niin etkö sinä haluisi että se korjataan. Tiedätkö miltä tuntuu jos joudut asioimaan terveyskeskuskessa jostain fyysisestä vaivasta ja sulla lukee persoonallisuushäiriö ja masennus diagnoosina.Ja sua kohdellaan sillä tavalla että lääkärit voivat olettaa minun kuvittelevan oireita sen diagnoosin takia. Onko tämä sinusta oikein? Olisiko sinusta kiva että lääkäri voi pitää oikeita oireita harhoina koska minulla on diagnoosi johon harhat kuuluu. Ei sinun mielestä ole potilaana oikeus oikaista asit niin että ne ovat todenperäisiä.Mä en voi sille mitään että lääkäri ei kestänyt tulla torjutuksi koska en halunnut mennä klubitalolle vain sen takia että klubitalolle on lyhyt matka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvin voi elää hyvääkin elämää ja olla tyytyväinen, eikä silti ole välttämättä työkunnossa.
        Psyykkiset sairaudetkin ovat kovin erilaisia, ja me ihmisetkin olemme omanlaisiamme.
        Se, mitä puhuu vaikka kavereiden kanssa ei pitäisi mihinkään diagnoosiin vaikuttaa ( jos ei täysissä harhoissa, psykoosipäissään ihan sekavia juttele ).

        Ja sinulla on täysi oikeus kysyä, mistä johtuen ( syyt ) olet diagnoosisi saanut, jos asia sinua kiinnostaa.
        Kysyminen kannattaa aina, jos jokin on epäselvää tai askarruttaa mieltä.

        Mulla oli edellisenä vuonna diagnoosi ahdistuneisuushäiriöstä ja seuraavan vuoden puolella oli diagnoosi psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta.Lääkäri katsoi käytökseni oudoksi koska en halunnut mennä klubitalolle. Käytös katsottiin oudoksi koska klubitalolle ja kuntosalille oli vain alle puoli kilometriä.Lääkäri katsoi kieltäytymiseni outona käyttäytymisenä. Vaikka sain uuden diagnoosin niin lääkäri ei ehdottanut hoitosuhteen jatkamista eikä mitään lääkitystä. Mulle tuli diagnoosi yllätyksenä koska niistä harhoista tai maagisesta ajatteluste ei ikinä mainittu aikasemmissa lääkärinlausunnoissa.Ja minulta ei ikinä kysytty mitä niissä harhoissa tapahtuu jne. Siksi ihmettelen miten voin saada diagnoosin vain että kieltäydyn klubitalolle menosta ja syventävistä analyyseistä keskusteluista joita käyn ystävien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli edellisenä vuonna diagnoosi ahdistuneisuushäiriöstä ja seuraavan vuoden puolella oli diagnoosi psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta.Lääkäri katsoi käytökseni oudoksi koska en halunnut mennä klubitalolle. Käytös katsottiin oudoksi koska klubitalolle ja kuntosalille oli vain alle puoli kilometriä.Lääkäri katsoi kieltäytymiseni outona käyttäytymisenä. Vaikka sain uuden diagnoosin niin lääkäri ei ehdottanut hoitosuhteen jatkamista eikä mitään lääkitystä. Mulle tuli diagnoosi yllätyksenä koska niistä harhoista tai maagisesta ajatteluste ei ikinä mainittu aikasemmissa lääkärinlausunnoissa.Ja minulta ei ikinä kysytty mitä niissä harhoissa tapahtuu jne. Siksi ihmettelen miten voin saada diagnoosin vain että kieltäydyn klubitalolle menosta ja syventävistä analyyseistä keskusteluista joita käyn ystävien kanssa.

        Vähän kyllä itseäkin ihmetyttää tuossa se, että diagnoosia on laittanut, vaikkei hoito jatku, eikä lääkitystäkään ole.
        Vaikka en ole mitenkään vainoharhainen tai luulosairas, niin melkein voisi tulla mieleen, että kiusallaanko noin on toiminut.
        Sen verran tiedän, että psykaitrian puolella kyllä pystyvät vaikka mihin.
        On ollut osastolta kokemusta, että pystyvät myös ilkeilyyn ja valehteluun.
        Vuosia sitten minua ei olisi millään päästetty pakkohoidosta pois, mutta sain onnekseni tilaisuuden olla itse yhteydessä korkeampaan tahoon, joka niitä päätöksiä käsitteli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän kyllä itseäkin ihmetyttää tuossa se, että diagnoosia on laittanut, vaikkei hoito jatku, eikä lääkitystäkään ole.
        Vaikka en ole mitenkään vainoharhainen tai luulosairas, niin melkein voisi tulla mieleen, että kiusallaanko noin on toiminut.
        Sen verran tiedän, että psykaitrian puolella kyllä pystyvät vaikka mihin.
        On ollut osastolta kokemusta, että pystyvät myös ilkeilyyn ja valehteluun.
        Vuosia sitten minua ei olisi millään päästetty pakkohoidosta pois, mutta sain onnekseni tilaisuuden olla itse yhteydessä korkeampaan tahoon, joka niitä päätöksiä käsitteli.

        Tiedätkö kun kumpikaan ei tykkää toisen tavoista toimia niin sitten se kerrotaan lääkärinlausunnossa.Asioita jotka ei liity mitenkään diagnoosiin ja kaikki mitä sä kerrot lääkärille ei kelpaa vastaukseksi. Puheeksi tuli niillä muutamalla vastaanotto kerroilla mun ystävien vähyys. Sekään ei riittänyt lääkärille vaan hän haluaa että hyviä ystäviä on enemmän.Hänelle ei kelvannut edes se että minulla on ystäviä.Ja diagnoosissa on oireena YSTÄVIEN PUUTE. Eli kaksi ystävää ei ole siis lääkärin mielestä mitään. Onko lääkäri katsonut maagisena ajatuksena sen kun kysyi mielipidettäni työkykyyn ja vastasi etten tunne olevani työkykyinen.Lääkäri on voinut katsoa tämän harhaksi eli luulen vaan olevani työkyvytön.Ja samassa lausunnossa kerrotaan ettei minulla ole työhistoriaa. Eli kun ei ole työhistoriaa niin silloin kyse on jostain muusta kuin työkyvyttömyydestä koska vastaukseni ei ollut todenperäinen. Tällä lääkärinlausunnolla hain työkyvyttömyyseläkettä. Lisään vielä etten ole koskaan ollut osastohoidossa.Jos kerta minulla on psykoosijaksoja ollut kuten diagnoosissa sanotaan niin miksi lääkäri ei ole laittanut mua osastohoitoon jos mun vastaukset on maagisia ja kaukana todellisuudesta ja tästä maailmasta.


    • Anonyymi

      ON MIELENI PELIN KOHDE. PELIN NIMI ON:
      AMERICAN PSYCHO, JONKA OSA: KELMIENKARTTA JA KIVI OVEN TAKANA JA VEITSI SEPALUKSESSA ON JO PÄÄLLÄ.


      ENÄÄ ET ETENE SUIHKULÄHTEEN OHITSE ILMAN PAPERIAKAAN YSTÄVÄTTÄRESI: SOILA VAMMAINEN PASKAHOUSU KANSSA.
      ENÄÄ ET OTA JAELIA TAKAAPÄIN KIINNI JA LYÖ SÄHKPAMPULLA PÄÄHÄN, JOLLOIN SÄHKÖISKU OSUU VAIN PYYKÖSEEN.


      HYI VITTU KATSOKAA SITÄ! KAKSOISLEUKA JA KOTKANNOKKA NENÄNÄ. SEN LISÄKSI, ETTÄ LAMMI LEVITTÄÄ TAUTIA NIMELTÄÄN: NORO2 TAHALLISESTI, HÄNEN SELKÄRANKANSA ON KIERO. SITÄ HÄN HALUAA PAKKOMIELTEISESTI OIKAISTA HENKILÖN leonardo da vinci, emil "emu" selänne, viktor clemenko, tomi "höris" manne, veera ja kalle linnakko, max ohert AVULLA. NIMET OTETTU TALTEEN NINA LAMMIN SALATULTA FACEBOOK SIVULTA, JOSSA HÄN ONKIN SOILA HEIKKINEN.

      NIIN SE TEKKEE JA KÄYTTÄÄ JO VAMMAISTEN KENKIÄKIN, KOSKA OIKEA JALKA ON NOIN 1,5 CM SYVEMMÄLLÄ KOHTI SELKÄRANKAA KUIN VASEN. LISÄKSI LAMMI AIKOO ANTAA PENNA PETRI -- HENKILÖLLE NOITARANGAISTUKSEN HOMOILUSTA JA VÄÄRENTÄÄ HENNA KALINAISEN KAIKKI TERVEYSTODISTUKSET, KOSKA HENNA KALINAINEN ON HÄNEN VIEMÄRIJÄTTEENSÄ ELI NOROVIRUSTEN 1 -989 TESTIHENKILÖ.

      KATSOKAA, KUIN SE ONTUU SANDAALIT JALASSA OIKEAA KANTAPÄÄTÄNSÄ!


      RUMA HUORA! JA VAMMAINEN JO NYT! EI ELÄ 60-VUOTIAAKSI, KUTEN EI MUSTALAIS-SOILA-PSYKOLOGI-PSYKIATRIAN AIKUISTIETEIDEN OPISKELIJA YLIOPISTOSSA (EI SELLASTA OLE, AKKA ON LÄHTÖISIN P-HAAGAN LEIKKIPUISTOSTA, JOSTA SAI KENKÄÄ VUONNA 2002(LÄHIHOITAJA SE ON).



      MITÄS SEISOIT JÄÄLLÄ, KUN SELKÄ OLI KIPEA JA KEMIA NIMELTÄÄN: SENVERTHUS NORTHOL RATIOPHARM (ERITTÄIN VAHVA VAHAMAINEN POLTETTAVA NEUROLEPTI ELI PSYKIATRIAN LÄÄKE. LIHOTTAA, JUMITTAA JA TAPPAA SUN UNIKESKUKSEN VARMASTI).


      RUMA HUORA SEKIN.


      IHMISKOKEISTA ILMIANNETTU JO AJAT SITTEN SUOMEN SUOJELUPOLIISILLE JA INTERPOLOLLE JA VAIKKASTA: BATMANILLE!


      et:

      -John-

      • Anonyymi

        Ei onnistu lukea kun kirjoitat versaaleilla , kirjaimet menee yhteen.
        Onko capslockki päällä vai etkö tiedä millä kirjaimilla kirjoitetaan keskustelupalstoilla .
        Tulos on vaan se ettei oikein jaksa sitä edes lukea.
        Joten ole hyvä ja kirjoita kuten muutkin siis aloitettu lause ainoastaan isolla kirjaimella .


    • Anonyymi

      En usko että olit psykoosissa , ilmeisesti syvä masennus , silloinhan sitä tuntee olevanansa ” ei mitään” ihminen.
      Tuo kun mainitsin jotkut talot, niin varmaan jokainen ihminen tuntee joistakin taloista vastenmielisyyttä kun vaan näkee.
      Puhuimme tyttäreni kanssa hiljattain juuri tästä asiasta , miten toiset talot ovat luotan työntävä jotenkin , ja mietimme miksi. Mutta meillä ei ollut samat talot kohteena ! Kummallakin eri talot. Joten en uskomettä se on sairasta tuntea vastenmielisyyttä kun näkee jonkun talon mikä ei miellytä. Mutta sitten että kummittelee on taas erosi asia. Sillä minä en kummituksiiin usko enkä muihinkaan yliluonnollisiin juttuihin , joten en liioin ymmärrä että aikuiset ihmiset uskovat niihin

    • Anonyymi

      Tulen läpi käyminen muistuttaa uskonnollisista kokemuksista. Viisaammaksi silloin ei tule, saati paremmaksi.

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu mutta aihe on varmaan pysyvästi ajankohtainen.

      • Anonyymi

        no mitä sitten tapa itsesi jos noin ahdistaa


    • Anonyymi

      joko tapoit itsesi

      Ihme jankkaaja mene köyhä junan alle niin me kokoomuksessa voidaan nauraa sulle

    • Anonyymi

      vastaa mulle vitun tampio tai mä rupean laulamaan Cheekiä

    • Anonyymi

      Psykoosi ei ole sairaus, se on joko huumeen tai lääkkeiden aiheuttama aivovaurio, yleisimmin psyykenlääkkeiden aiheuttana keskushermostovaurio, jonka aiheuttaja on psykiatri.

    • Anonyymi

      "en muista itkinkö, olin vihainen itseni puolesta, kun se pahuus tahtoi minun tappavan itseni. vaikka ne olivat omia ajatuksiani, ne eivät olleet. mitään ääniä en kuullut, jokin vieras vain tuntui tunkeutuneen minuun. käännyin takaisin, ja..."


      Ihankun oma kokemus, pelkäsin jatkuvasti tulevani hulluksi ja että joku paha on mun sisällä ja aikoo ottaa mun mielen valtaansa, tuntu että yläpuolella, tai ehkä ihan vaan mun pään sisällä on aavaa tyhjyyttä ja pimeyttä ja se jokin paha vaanii. On valmiina käyttämään mun sisintä ja ajatuksia. En muistaakseni pelännyt että tekisin jotain fyysistä pahaa esim muille, vaan päällimmäisenä se oman itsen kadottaminen. Pelkäsin ihan stanallisesti (en yleensä kiroile, tuo sana vaan kuvaa tunnetta) jotain mitä en tarkalleen pysty eittelemään mitä se oli, mut luulen että se oli pahuus/perkle mikä lie

      Hiljaisuus oli välilläniin sietämätöntä että en uskaltanut sammuttaa musiikkia/radiota vaan kuuntelin vaikkapa lenkillä korvakuulottimista ääntä täysillä ja yritin päästä kotiin mahd nopeesti koska PELOTTI. En pelännyt sitä et olin yksin pimeessä metsätiellä vaan jotain pään sisällä kasvavaa.

      Kuvittelin myös videokameroita kaikkialle, myös suihkuun ja keittiöön. Äänityslaitteita jos juttelin jonkun kanssa, tai ihan vaan sitä että joku salakuuntelee seinön takana. Tietokoneen sivuhistoriaa seurattiin ja joskus puhelinkeskusteluita äänitettiin ja välitettiin eteenpäin. Ja myönnän, että vieläkin välillä pitää torjua ajatus, että joku nyt vahtii mua kameroista. Pelkäsin myös että mun ajatukset jotenkin näkyy läpi enkä itse tajuu sitä.

      Koskaan, en vieläkään, ole uskaltanut puhua näistä asioista kenellekään. Joskus terveyskeskuksessa meinasin, mut tajusin sen naisen kommenteista et se ei tajua yhtään mistä puhun ja luultavasti ei mun nuoren iän takia ota tosissaan. Joten se jäi siihen. Se että en koskaan saanu apua tähän on siis kai oma vikani, mutta olisko se muuttanut asioita parempaan suuntaan jos olisin saanut lääkityksen tai terapiaa, ehkä mahdollisesti ihmiseltä joka ei tajua mistä puhun vaan pitää vaan yksinkertaisesti hulluna? Ei voi tietää, ehkä, ehkä ei.



      Vasta jälkeenpäin olen tajunnut kuinka hlvetin hullu olin, ihan turha se oli pelätä hulluksi tulemista kun sitä jo oli. Olen lukenut vanhaa siltä ajalta olevaa päiväkirjaa ja se mitä luin oli jotenkin niin sairasta, likasta ja pelottavaa että tuli niin ahdistava olo et hävitin kaikki kirjotukset tuolta ajalta. Nykyään harmittaa, kiinnostaisi tietää paremmin mitä omassa päässä sillon liikkui. Kirjat häittäessäni noista tapahtumista/ajatuksista taisi olla liian vähän aikaa, ei osannut vielä kohdata noita asioita uudelleen.. tai jotain

      Vietin tuolloin paljon aikaa yksin, joten ehkä kukaan ei siksi huomannut mitään liian erikoista. Lisäksi asuin vieraalla/uudella paikkakunnalla, joten ehkä ihmiset joiden kanssa eniten olin tekemisissä eivät tienneet millainen oieesti olen?

      Kirjottamisesta on aina ollu valtavasti mulle apua, on edelleen. Ja musiikista. Viimeaikoina olen opetellu ruokoilemaan, olen pyytäny jumalaa opettamaan mua rukoilemaan oikeella tavalla niin että voin tulla kuulluksi jos mahdollista. Se on ajatuksena mainio ja hauska. Ja jotenkin lohdullinen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mielenkiintoista ja avartavaa lukea. Kiitos kun jaatte kokemuksia. Auttaa ymmärtämään itseä ja ettei ole ainoa sekopää

    • Anonyymi

      Ennen psyykoosiin sairastumista ( ja psykoosin aikana..) pelkäsin ihan hirveästi hulluksi tulemista mutta enää en pelkää! Muita pelkoja välillä on mutta tuon pelon voitin kun nyt tiedän mitä on olla hullu.

    • Anonyymi

      Psyyken sairaus on henkinen kärsimys.Ihminen kärsii.Siihen pitää saada oikeaa hoitoa. Psykoottiseen häiriöön, jossa todellisuudentaju häiriintynyt ja ulkopuolisen maailmankuvan uhka hämärtää oman alkuperäisen itsen kaaokseen ja hajoittaa mielen mustaan synkkään syöveriin. Kaaos voi kestää mutta sieltä voi nousta kun otat apua vastaan, oli se lääkkeellistä tai kuntouttavaa. ,

    • Anonyymi

      Mulla on ollut psykoosi yli 10 vuotta mutta mä en pääse psykiatriselle sairaanhoitajalle kasvotusten juttelee.Toukokuussa pitäis olla taas aika . Mutta nähtävästi sekin perutaan. Ne ei pidä tärkeänä päästä juttelee kun siitä psykoosista ei ole ikinä olut mainintaa mun potilastiedoissa. Paitsi tammikuussa sain lukea että unilääkkeet ovat psykoosiin eikä univaikeuksiin,kuten reseptissä lukenut niin kauan kun olen käyttänyt lääkkeitä unettomuuteen. Mä haluan psykiatriselle sairaanhoitajalle jotta hän voisi kirjoittaa potilaskertomukseen psykoosin oireet jotka mulla on.

    • Anonyymi

      Suomen mielenterveystouhiajilla on sellainen hoitomuoto psykoosiin, jolla sinun stressinsietokykyäsi parannetaan. Tätä voisi kutsua rikosterapiaksi. Eli sinua kohtaan vapaamielisesti tehdään rikoksia, mm. Pahoinpitelyitä ja ilkivaltaa, jotta osaisit toimia. Olet käytännössä ulkona Suomen laeista, kun tämän piiriin pääset.

    • Anonyymi

      Kävin juttelemassa itsarifiiliksistä ja sain masennuslääkkeet, sertralin, ja n epitäs kaiketi olla mieto lääke mutta mulla alko tylemaan aiempien vuosien psykoosioireita päälle alle paketin jälkeen lopetin kyllä siihen enkä ole uskaltanut enää mennä minkään kallokutistajan juttusille. Liekit kutsuu sitten jos niikseen tulee

    • Anonyymi

      Se on vaikeeta kun tulee mielen sairauksia päällekkäin, esimerkiksi unettomuutta, masennusta, psykoottisuutta, pakko-oireisuuksia.. Ikäänkuin ruokkivat toisiaan ja jos mukaan tulee lääkkeet se on menoa, kun ei enää tiedetä mikä on mielen omaa oirehdintaa ja mikä johtuu lääkkeistä. Pitäisi olla olemassa diagnoosi 'väärin lääkitty'

    • Anonyymi

      Kiitos kokemusten jakamisesta. T. Markus vaan

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe