R580 pakokaasujarru

Junnu85

Elikkäs mite tuo nyt toimii kyseisessä autossa? Auto on vm 2006 jos sillä merkitystä. Eli pitääkö painaa ekana jokin katkaisija päälle kojelaudasta ja pakokaasujarru toimii sitten jarrupoljinta kevyesti painamalla? Millainen mahtaa olla katkaisijan symboli jos sellainen on? Millään ei einata saada toimimaan kaverin autossa ja apu olisi tarpeen. Scanialla ei osannu auttaa puhelmisessa...

16

5540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pako kaasu jarru

      Kannattaa ensin painaa koje laudasta se nappi pohjaan kunnolla ja sitten ei muuta kun jarruttelemaan!

      • Junnu85

        Nyt ei saa hermostua, mutta millainen nappi/kytkin kojelaudassa pakokaasujarrulle on? Volvolla ollaan ajettu, mutta ei löydy samanlaisella symbolilla olevaa katkasijaa scaniasta kuin volvosta. Ja siis jarrupolkimessa on sitten joku mikrokytkin eli kun painaa sen verran että jarruvalot syttyy niin silloin pakokaasujarru alkaa toimimaan?


    • ent huot mies

      Vanhemmassa 4.sarjassa oli semmonen katkasia kyllä .Mut vaikka se oli päällä ei välttämättä toiminut kun jos oli jokin vika ihan jossain muussa jota ei edes kuvittele liittyvän asiaan.Ei ole välttämättä katkasiaa taulussa ja jossain on joku vika tai ollut jota ei ole tietokonee mukaan korjattu.Eli ei suoranaisesti toimi vaikka olisikin katkasia taulussa tai ei .En muista nyt mitkä viat esti myös sen tominnan.

      • Junnu85

        Pitääpä käydä vielä tarkastaa onko läppä jumittunut. Mutta tosiaan tämä Scania on r580 vm 2006 että ei niin kauheen vanha auto ole kyseessä.


      • Kives keijo
        Junnu85 kirjoitti:

        Pitääpä käydä vielä tarkastaa onko läppä jumittunut. Mutta tosiaan tämä Scania on r580 vm 2006 että ei niin kauheen vanha auto ole kyseessä.

        Väärä merkki siinä vika!


      • Junnu85
        Kives keijo kirjoitti:

        Väärä merkki siinä vika!

        Juu näinhän se on vaikka ei kyllä Ivecokaan ole kuorma-autoa vielä osannu tehdä :)


      • v8 syvältä
        Junnu85 kirjoitti:

        Juu näinhän se on vaikka ei kyllä Ivecokaan ole kuorma-autoa vielä osannu tehdä :)

        aika hengetön,vaikka toimiikin!


      • Junnu85
        v8 syvältä kirjoitti:

        aika hengetön,vaikka toimiikin!

        Juu tiedossa on että on aika surkea jos vertaa vaikka Volvoon, mutta nythän ei ollut kyse siitä kuinka surkea se on, vaan että mikäköhän vikana kun ei lähde toimimaan.


      • scaniatrucker
        Junnu85 kirjoitti:

        Juu tiedossa on että on aika surkea jos vertaa vaikka Volvoon, mutta nythän ei ollut kyse siitä kuinka surkea se on, vaan että mikäköhän vikana kun ei lähde toimimaan.

        elikäs kojelaudasta löytyy nappi, napissa on "sulkumerkkien" sisällä ympyrä ja ympyrässä on " nuolia"

        http://imagebank.scania.com/pic_e/03898-86.jpg

        Tuosta linkistä pitäis löytyy kuva napista.

        Kun se nappi on pohjassa, painamalla jalkajarrua, pakokaasujarru toimii yhdessä pyöräjarrujen kanssa tai sitten lattiassa, kytkinpolkimen vasemmalla puolella on "patti" jota painamalla pelkkä pakokaasujarru toimii.

        Anteeksi epäselvä ja huono selitys, ei rekkamies voi parempaan pystyä =)


      • Junnu85
        scaniatrucker kirjoitti:

        elikäs kojelaudasta löytyy nappi, napissa on "sulkumerkkien" sisällä ympyrä ja ympyrässä on " nuolia"

        http://imagebank.scania.com/pic_e/03898-86.jpg

        Tuosta linkistä pitäis löytyy kuva napista.

        Kun se nappi on pohjassa, painamalla jalkajarrua, pakokaasujarru toimii yhdessä pyöräjarrujen kanssa tai sitten lattiassa, kytkinpolkimen vasemmalla puolella on "patti" jota painamalla pelkkä pakokaasujarru toimii.

        Anteeksi epäselvä ja huono selitys, ei rekkamies voi parempaan pystyä =)

        Kiitos tuohan oli selvääkin selvempi selitys:) Iso kiitos.


      • Junnu85
        Junnu85 kirjoitti:

        Kiitos tuohan oli selvääkin selvempi selitys:) Iso kiitos.

        Tänään tuli tutkittua vähän asiaa...Läppä ei ole ainakaan jumissa, kun sylinteriä väänsi niin liikkui ihan nätisti. Eli joko venttiili ei saa sähköä tai ilmaa. Onko tuolle sysyteemille oma sulakkeensa tai rele? Tarkistin sulakkeet jotka on apparinpuolella siinä kojelaudassa, mutta sielä ei ollut ainakaan hajalla olevia sulakkeita. Tietysti se venttiili itsessään voi olla hajalla. Miten testata?


    • minä vaan

      kojetaulussa ratin oikealla puolella yleensä katkaisija josta saa päälle mikäi vaihteistona opticruise sisältää myös jalkakatkaisijan joka kehottaa vaihteiston aivoja käyttämään moottorijarrutusta. mikäli pakokaasujarru ei kytkeydy päälle vika voi olla myös abs:n puolella tahi jossakin muissa aivoissa. venttiiliä et pääse oikeen testaamaan kunnolla muuten kuin lyömällä pc:n kiinni autoon koska venttiiliä ohjataan pwm signaalilla ja venttiiliä ohjaa moottorinohjausyksikkö mikäli kyseinen yksikkö saa käskyn aktivoida pakokaasujarru. miten toimiiko valkosavunrajoitin sillä pitäisi nähdä että venttiili toimii eli silloin kun rajoitin on päällä moottorin aivo käskee hieman pakokaasujarrua päälle jotta moottori saisi pientä kuormitusta ja lämpenisi nopeammin.
      muuten pakokaasujarrun ohjaus menee seuraavasti kun jarrua painetaan hieman lähettää muistaakseni ebs/abs käskyn koordinaattorille joka pyytää mikäli ehdot ja olosuhteet sallivat pakokaasujarrun aktivointia moottorin ohjaukselta eli toisin sanoen et käske jarrua päälle vaan pyydät.

    • Nyyppä

      Mikäs tuo linkin kuvassa näkyvä pakokaasujarrun vieressä oleva nappi on?

      • pakosarjantiiviste

        Kulmäsavujarru. Käytetään esim. jos halutaan moottorin lämpenemääm nopeasti tai halutaan pitää lämpöjä yllä mootorissa kovalla pakkasella paikallanollessa. Silloin kun panet lämppäristä lämmöt maksimiin ja ekonomy ei ole päällä niin auto käyttää myös itsekseen kylmäsavujarrua ja webastoa pitääkseen lämpöähytissä


    • vab-15

      scanian pakokaasujarrua käyttämällä saa pakosarjat vaitokuntoon 100 000km matkalla..

      • kania

        vab-15

        Menee jo aikaisemmin vaihtoon kuin 100 000km


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      50
      2315
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      93
      2028
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      91
      2010
    4. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1797
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1741
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      501
      1594
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      2
      1550
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1380
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      37
      1285
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      74
      1281
    Aihe