Nyt apua!!

Keskellä suomea

Nyt pitäs tehä hopusti valinta hirvikivääriksi, vaihtoehdot on 6,5x55 tai .308. Arvon raati auttakee, muita kaliberi vaihto ehtoja ei ole....

16

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • winchesteri

      jos pelkäksi hirvipyssyksi niin noista 308, saa vähän painavampaa luotia. Lentoradalla ei niin väliä hirvihommissa, 6,5 vähän suorempi. Mutta jos jotain pienempää meinaa ampua kauempaa niin sitten kuuspuolikas. Sortaahan tuolla 6,5:lla hirvenkin, ruotsissa yleinen kaliiperi siihen hommaan.

      Patruuna kustannukset metsästyksessä ei päätä huimaa vuositasolla joten sen puoleen ihan sama kumpi.

      • Hillbergmounting.

        Nykyisin vain tyhmä ruotsalainen valitsee 6,5x55 Swe:n hirviaseeksi. Hänkin vain Swe:n takia.


      • Jättefina on
        Hillbergmounting. kirjoitti:

        Nykyisin vain tyhmä ruotsalainen valitsee 6,5x55 Swe:n hirviaseeksi. Hänkin vain Swe:n takia.

        Se tyhmä ruotsalainen osaa ampua, siinä se ero. Osta sinko, jos se on osumaenergiasta kiinni se hirven kuolema.


      • perfektionisti oon
        Jättefina on kirjoitti:

        Se tyhmä ruotsalainen osaa ampua, siinä se ero. Osta sinko, jos se on osumaenergiasta kiinni se hirven kuolema.

        Kumpikin näistä kaliipereista on vain marginaalinen suurriistakaliiperi.


      • Kasipäkki
        perfektionisti oon kirjoitti:

        Kumpikin näistä kaliipereista on vain marginaalinen suurriistakaliiperi.

        no miksikäs ne ruottin puolella suosii tuota 6,5 millistä? eipä silti jos nuista pitäs valita nii .308


      • suurriista-Pate
        Kasipäkki kirjoitti:

        no miksikäs ne ruottin puolella suosii tuota 6,5 millistä? eipä silti jos nuista pitäs valita nii .308

        ihmetellä, niin ilmiselvästi olet väärä mies antamaan kaliberineuvoja tässä asiassa, pikemmin voit tosiaan kysellä jotta miksi?


      • rantasuomipoika
        Kasipäkki kirjoitti:

        no miksikäs ne ruottin puolella suosii tuota 6,5 millistä? eipä silti jos nuista pitäs valita nii .308

        Se 6,5 millinen on perinteinen ruotsalainen sotilaskiväärin kaliiperi. Eli ovat tottuneet siihen.


      • .308 koska

        patruunavalikoima on laajempi, ja erikoistarjouksia enemmän.
        Eihän metsällä paljoa ruutia pala, mutta aiot toki harjoitella ensin?


      • 2+4
        Kasipäkki kirjoitti:

        no miksikäs ne ruottin puolella suosii tuota 6,5 millistä? eipä silti jos nuista pitäs valita nii .308

        kyllä ruotsissakin on 308 ja 30-06 yleistynyt ja 6.5 on vasta toisena tai kolmantena. Talvella oli juttua metsästäjälehdessä.


      • minäkin...
        .308 koska kirjoitti:

        patruunavalikoima on laajempi, ja erikoistarjouksia enemmän.
        Eihän metsällä paljoa ruutia pala, mutta aiot toki harjoitella ensin?

        ainakin jos ampuu enemmän, niin 308:iin saa halpojakin harjoituspatruunoita


    • 30-06 sprg

      Solis tieten tuo 308 semmonen perus niin panostaki löytyy eri lähthöön. Tuossa naapuri seurassa muutama vanhempi mies on jo vuosikymmenet käyttänheet kuuspuolikasta. Niin net vain on saahneet mooset nurin. Son ampumisesta niin kiini. Sitä ku ossaa tuliluikkua oikein käyttää niin miksipä ei.

      Itelä kans on houkutellu tuo kuuspuolikas. Näppärä yleispyssy. Halpa jos paljon ampuu.

      • Koppeloselkä

        olen tuossa miettiny, että jos sen kuupuolikkaan laittas hanhen pyyntiin. mutta sitte tuli semmonen vastaan että entäs jos se nalle kävelee jängällä vastaan?? eikö 308 ole pienin millä saa ampua koko karhua? siis ei se etteikö kuole vaan lain puitteissa? vaikka se nyt on jonku mielestä marginaali torrakko mutta kuiten laillinen.


      • Lissu Kiteeltä
        Koppeloselkä kirjoitti:

        olen tuossa miettiny, että jos sen kuupuolikkaan laittas hanhen pyyntiin. mutta sitte tuli semmonen vastaan että entäs jos se nalle kävelee jängällä vastaan?? eikö 308 ole pienin millä saa ampua koko karhua? siis ei se etteikö kuole vaan lain puitteissa? vaikka se nyt on jonku mielestä marginaali torrakko mutta kuiten laillinen.

        Ainoa etu hinttikaliperi 6,5:ä on, että sillä helpompi kaivaa korvaansa verrattuna .308:n.


      • /%¤#&¤
        Lissu Kiteeltä kirjoitti:

        Ainoa etu hinttikaliperi 6,5:ä on, että sillä helpompi kaivaa korvaansa verrattuna .308:n.

        oikia valopää taas liikkeellä, syö pääs HOMO


    • 9420w98ölfiek

      Kas, siinäpä pulma!

      Hirvet ja pienriista hoituu kummallakin, kunhan ampuja vain hoitaa hommansa.

      Ballistiikkataulukoista voit tutkia eri luotien lentoratoja erikseen, jos niistä jotakin tukea valinnallesi haet, mutta käytännön jahtitilanteissa ei niillä eroilla liene kummoistakaan merkitystä. Pitkillä matkoilla ampumaetäisyyden arviointi- tai mittaustaito on se, joka ratkaisee.

      Merkittävimmät erot lienevät patruunoiden ja luotien hinnoissa sekä valikoiman laajuudessa, sillä niissä .308 päihittää 6,5x55:n mennen tullen. Jos harjoitusammunnat jäävät vähäisiksi, ei patruunakustannuksillakaan juuri liene merkitystä.

      Toinen ero on se, että yleensä 6,5x55 aseet tehdään pidemmällä lukkorungolla kuin .308:t ja siten latausliikkeen täytyy em. olla hieman pidempi. Ero ei ole suuri, mutta kokeile vertaa asia itse asekaupassa.

      Tämmöisiä meikäläiselle tuli mieleen.

      • Anonyymi

        6.5x55 lukko rungot ovat 30-06 lukkorunkoja. 308 on perinteisesti lyhyempi tai joissakin sama


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe