mistä työkokemusta??

pettynyt...

Oon yo-merkonomi, suuntautunut taloushallintoon, ollut koulun työharjoittelun lisäksi 2 tilitoimistossa töissä, yht. työkokemusta n. puoli vuotta, lisäksi 2v kokemusta asiakaspalvelusta lisäksi kielitaitoa löytyy. Töitä ei tahdo löytyä kun ei ole tarpeeksi työkokemusta! Olisi ollut yks työharjoittelupaikka kevääksi mutta työkkäri hävitti sopimuksen muuton yhteydessä(!!!) ja odotin päätöstä 2kk ja nyt kesäksi sinne paikkaan ei ole enää tarvetta. Muutenkaan kiinnosta enää työkkärin harjoittelut, kun olisi kivaa tienata rahaakin. Paikkoja kuulemma on lamasta huolimatta?? Mut tuntuu et nyt ei pääse oikein mihinkään, ikääkin tulee tänä vuona 25 et en mikään kakara ole.. :/ Vinkkejä?

11

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nassis

      Olet valinnut viisaasti, taloushallinnon alalla on töitä. Kokeile vuokratyöfirmoja, tiedän että monet niitä halveksii, mutta sen kautta saa jalan oven väliin ja moni vuokrasuhde muuttuu vakinaiseksi työksi, ei tosin ehkä niin usein kuin ennen lamaa. Itse olen lukenut markkinointia pääaineena, mutta olen ajautunut taloushallinnon töihin ja juurikin vuokratyön kautta sain tähän työkokemusta. Myös työ pienessä firmassa esim. yleisassistenttina voi johtaa talouspuolen tehtäviin.

      Kokeile Eilakaisla (voin suositella, ei mitään ongelmia koskaan kun itse olin tuon kautta töissä) tai Poolia jos olet pääkaupunkiseudulla (ei ole kokemusta, mutta tuntuu erikoistuvan taloushallintoon)

      Lykkyä työnhakuun!

      • .........

        Itse olen taloushallinnon tradenomi hyvillä papereilla ja koskaan en ole saanut töitä taloushallinnon alalta. Yleensä pitää olla vähintää se 10 vuotta työkokemusta tai kyllä sitä assariksi pääsee täyttämään excel-taulukoita ja keittämään kahvia, jos hyvä tuuri käy!


    • minä-

      myös Eilakaislaa. Olen ollut ja olen parhaillaan kyseisen rekryfirman palveluksessa ja hyvin homma toimii. Kun hoidat hommat hyvin niin jatkossakin töitä tarjotaan sitä kautta...

      • pettynyt...

        oon hakenu siis ihan kaikkia mahdollisia töitä myös vuokrafirmojen kautta, mut ei tärppää, edellinenkin paikka oli vuokrapaikka mutta sitten jouduin lähtemään koska ei siellä ollut aikaa opettaa mua, kun oli tilinpäätösten aikaa, ja ne tarvitsi kokeneemman :/ tuntuu et kaikki kaatuu tähän työkokemuksen puutteeseen...


      • 10+3
        pettynyt... kirjoitti:

        oon hakenu siis ihan kaikkia mahdollisia töitä myös vuokrafirmojen kautta, mut ei tärppää, edellinenkin paikka oli vuokrapaikka mutta sitten jouduin lähtemään koska ei siellä ollut aikaa opettaa mua, kun oli tilinpäätösten aikaa, ja ne tarvitsi kokeneemman :/ tuntuu et kaikki kaatuu tähän työkokemuksen puutteeseen...

        Osaamisen puutteeseen tuo näytti kaatuvan, kun ei heillä ollut aikaa opettaa sua. Merkonomin paperit on vähän niin ja näin nykypäivänä. Mitä sä oot oikein tehny, jos sulla ei ton kummempia papereita ole ja työkokemusta vain puoli vuotta 25 vuotiaana? Suosittelen jatko-opiskeluja ja opiskelujen aikana vaikka kaupan kassalle.


      • pettynyt...
        10+3 kirjoitti:

        Osaamisen puutteeseen tuo näytti kaatuvan, kun ei heillä ollut aikaa opettaa sua. Merkonomin paperit on vähän niin ja näin nykypäivänä. Mitä sä oot oikein tehny, jos sulla ei ton kummempia papereita ole ja työkokemusta vain puoli vuotta 25 vuotiaana? Suosittelen jatko-opiskeluja ja opiskelujen aikana vaikka kaupan kassalle.

        työkokemusta taloushallinnosta puoli vuotta, sitä ennen oon ollut kyllä kaupan kassalla töissä yli 2v ja sitä ennen eri kaupoissa työharjoitteluissa sekä toimistoissa sihteerinä. Oon käynyt lukion ja sen jälkeen merkonomin asiakaspavelu ja markkinoinnin tutkinnon, minkä jälkeen kävin vielä taloushallinnon merkonomin osatutkinnon mikä kesti vuoden, siitä valmistuin vuosi sitten, minkä jälkeen ollut niissä 2 tilitoimistoissa. Tradenomiksi oon hakenut muutaman kerran mutta aika vaikeaa näköjään päästä ja mielestäni pärjäisin sillä kirjanpitäjän 2000e palkalla ihan hyvin vaikka loppuelämäni, sitä siis tienasin viimeisessä tilitoimistossa, tulevaisuudessa oon ajatellut saada ktm-tutkinto. Tradenomin tutkinto ei muutenkaan kauheasti kiinnosta sillä siinä on ilmeisesti aika paljon niitä samoija markiinointikursseja yms mitä oon jo käynyt ja mua kiinnostaa kirjanpito mitä haluan päästä oppimaan ihan työelämässä ja saada siitä palkkaa.


      • ...
        pettynyt... kirjoitti:

        työkokemusta taloushallinnosta puoli vuotta, sitä ennen oon ollut kyllä kaupan kassalla töissä yli 2v ja sitä ennen eri kaupoissa työharjoitteluissa sekä toimistoissa sihteerinä. Oon käynyt lukion ja sen jälkeen merkonomin asiakaspavelu ja markkinoinnin tutkinnon, minkä jälkeen kävin vielä taloushallinnon merkonomin osatutkinnon mikä kesti vuoden, siitä valmistuin vuosi sitten, minkä jälkeen ollut niissä 2 tilitoimistoissa. Tradenomiksi oon hakenut muutaman kerran mutta aika vaikeaa näköjään päästä ja mielestäni pärjäisin sillä kirjanpitäjän 2000e palkalla ihan hyvin vaikka loppuelämäni, sitä siis tienasin viimeisessä tilitoimistossa, tulevaisuudessa oon ajatellut saada ktm-tutkinto. Tradenomin tutkinto ei muutenkaan kauheasti kiinnosta sillä siinä on ilmeisesti aika paljon niitä samoija markiinointikursseja yms mitä oon jo käynyt ja mua kiinnostaa kirjanpito mitä haluan päästä oppimaan ihan työelämässä ja saada siitä palkkaa.

        Tradenomeilla on ihan sama tilanne kuin merkonomeillakin. Eli koulutetaan liikaa ja vain ne saavat töitä joilla on joko suhteita tai sitten useampi vuosi kyseisen alan työkokemusta takana. Itsekin olen taloushallinnon merkonomi ja pikkasen vain taloushallinnon kokemusta, mutta muuta kokemusta reilusti yli 10 vuotta, eikä tosiaankaan helposti saa töitä (ja hyvät suosisitukset).

        Eilakaisla on hyvä paikka, mutta ei sieltäkään irtoa taloushallinnon töitä jos ei ole työkokemusta, sama homma kaikkien muidenkin vuokrafirmojen kautta. Laman aikana tämä on vain niin. Sitten kun yleinen taloussuhdanne on parempi niin varmasti helpompi on työllistyä ensin vuokrafirmojen kautta.

        On vaan niin naurettavaa, kun joka paikassa pyydetään kokemusta, mutta mistä saada sitä kokemusta kun vaaditaan kokemusta.

        Et todellakaan ole ainut tämän ongelman kanssa.


      • pettynyt..
        ... kirjoitti:

        Tradenomeilla on ihan sama tilanne kuin merkonomeillakin. Eli koulutetaan liikaa ja vain ne saavat töitä joilla on joko suhteita tai sitten useampi vuosi kyseisen alan työkokemusta takana. Itsekin olen taloushallinnon merkonomi ja pikkasen vain taloushallinnon kokemusta, mutta muuta kokemusta reilusti yli 10 vuotta, eikä tosiaankaan helposti saa töitä (ja hyvät suosisitukset).

        Eilakaisla on hyvä paikka, mutta ei sieltäkään irtoa taloushallinnon töitä jos ei ole työkokemusta, sama homma kaikkien muidenkin vuokrafirmojen kautta. Laman aikana tämä on vain niin. Sitten kun yleinen taloussuhdanne on parempi niin varmasti helpompi on työllistyä ensin vuokrafirmojen kautta.

        On vaan niin naurettavaa, kun joka paikassa pyydetään kokemusta, mutta mistä saada sitä kokemusta kun vaaditaan kokemusta.

        Et todellakaan ole ainut tämän ongelman kanssa.

        mietin just sitä tradenomitutkintoa, et kannattaako sitä edes hankkia, en millään jaksaisi olla köyhä opiskelija taas.. et onkohan siitä edes mtn hyötyä.. Mut näköjään tää lamakin vaikuttaa, vaikka toisin väitetään että töitä on paljon, niin on niitä hakijoitakin..


      • ABC123987
        pettynyt.. kirjoitti:

        mietin just sitä tradenomitutkintoa, et kannattaako sitä edes hankkia, en millään jaksaisi olla köyhä opiskelija taas.. et onkohan siitä edes mtn hyötyä.. Mut näköjään tää lamakin vaikuttaa, vaikka toisin väitetään että töitä on paljon, niin on niitä hakijoitakin..

        Aloittajalle: Itse tilitoimistoalalta työkokemusta n. 7 vuoden verran omaavana tiedän, että ikinä en ko. työpaikkaa olisi saanut, jos minulla ei olisi ollut riittävästi työkokemusta kirjanpidosta. Merkonomiopintojen aikana pääsin tutustumaan erääseen pieneen tilitoimistoon, jossa vasta tajusin mitä kirjanpito on. Sitä ennen taloushallinnon kokeista hylsyjä, 1 ja 2 numeroita. Ko. toimistolta sain myös kesätöitä ja lomituksia. Kun sieltä olin kerännyt kokemusta, pääsin sairaslomittajaksi erääseen isompaan tilitoimistoon. Sen jälkeen kouluttauduin työn ohessa (olin töissä vakuutusyhtiössä) tradenomiksi ja koulutuksen loppupuolella hain erääseen tilitoimistoon kirjanpitäjän paikkaa. Sen paikan sain, koska minulla oli jo jonkun verran kokemusta alalta ja ko. toimisto halusi nuorekkaampaa työntekijää vanhempien joukkioon. Siellä opin tilinpäätöksen tekemään itsenäisesti ja vuosien varrella opin alasta vieläkin enemmän. Nykyään saisin työkokemuksellani tilitoimistosta paikan ja tuntuvat kirjanpitäjät olevan hukassa muutoinkin... Mutta, tilitoimistolle en enää kaipaa enkä halua töihin, liian raskasta kerätä sisällensä kaikkien asiakasyritysten kiireet, paineet ja selvitykset ja yrittää rajatulla ajalla saada kaikki tehtyä. Ja kun tosiaan ylitöitä ei rahana korvata, vaan vapaana, mutta millonkas ne vapaat pidät kun saa tehdä taas ylitöitä sen takia että niitä pystyisi jossain välissä pitämään... Palkat ovat isommissa tilitoimistoissa huonot, maksavat tilitoimistoalan tes:n minimipalkkojen mukaisesti. Olen kuullut, että n. 1600 €/kk istuu tilitoimistolla asiansa osaava pari vuotta työkokemusta omaava tradenomi, ei kuulosta kovin houkuttelevalta kun samalla palkalla voi olla ilman työkokemusta kaupan kassalla. Jos siis havittelet tilitoimistolle töihin, pyydä kunnon palkka ja vaadi kirjattavaksi työsopimukseen että ylityöt maksetaan tai joku muu ehto vastaavan varalle. Työkokemusta saat tilitoimistosta hakeutumalla esim. johonkin taloushallinnon lyhytkurssille tai kauppaamalla itseäsi esim. kesätöihin tilitoimistoon (vaikkakin väliaikaisesti pienellä palkalla) ja vaadit saada siellä opetella oikeita töitä. Tilitoimistoon ei oman kokemukseni puolesta kannata eikä pysty menemään pelkällä koulutuksella, vaikka olisi tradenomikin, sillä jos olisin itse ilman minkäänlaista työkokemusta tradenomin papereilla tilitoimiston töitä hakenut, en varmasti niitä olisi saanut. Jokaisessa avoimessa kirjanpitäjän paikassa toivotaan tai jopa edellytetään useamman vuoden työkokemusta.


      • ...
        ABC123987 kirjoitti:

        Aloittajalle: Itse tilitoimistoalalta työkokemusta n. 7 vuoden verran omaavana tiedän, että ikinä en ko. työpaikkaa olisi saanut, jos minulla ei olisi ollut riittävästi työkokemusta kirjanpidosta. Merkonomiopintojen aikana pääsin tutustumaan erääseen pieneen tilitoimistoon, jossa vasta tajusin mitä kirjanpito on. Sitä ennen taloushallinnon kokeista hylsyjä, 1 ja 2 numeroita. Ko. toimistolta sain myös kesätöitä ja lomituksia. Kun sieltä olin kerännyt kokemusta, pääsin sairaslomittajaksi erääseen isompaan tilitoimistoon. Sen jälkeen kouluttauduin työn ohessa (olin töissä vakuutusyhtiössä) tradenomiksi ja koulutuksen loppupuolella hain erääseen tilitoimistoon kirjanpitäjän paikkaa. Sen paikan sain, koska minulla oli jo jonkun verran kokemusta alalta ja ko. toimisto halusi nuorekkaampaa työntekijää vanhempien joukkioon. Siellä opin tilinpäätöksen tekemään itsenäisesti ja vuosien varrella opin alasta vieläkin enemmän. Nykyään saisin työkokemuksellani tilitoimistosta paikan ja tuntuvat kirjanpitäjät olevan hukassa muutoinkin... Mutta, tilitoimistolle en enää kaipaa enkä halua töihin, liian raskasta kerätä sisällensä kaikkien asiakasyritysten kiireet, paineet ja selvitykset ja yrittää rajatulla ajalla saada kaikki tehtyä. Ja kun tosiaan ylitöitä ei rahana korvata, vaan vapaana, mutta millonkas ne vapaat pidät kun saa tehdä taas ylitöitä sen takia että niitä pystyisi jossain välissä pitämään... Palkat ovat isommissa tilitoimistoissa huonot, maksavat tilitoimistoalan tes:n minimipalkkojen mukaisesti. Olen kuullut, että n. 1600 €/kk istuu tilitoimistolla asiansa osaava pari vuotta työkokemusta omaava tradenomi, ei kuulosta kovin houkuttelevalta kun samalla palkalla voi olla ilman työkokemusta kaupan kassalla. Jos siis havittelet tilitoimistolle töihin, pyydä kunnon palkka ja vaadi kirjattavaksi työsopimukseen että ylityöt maksetaan tai joku muu ehto vastaavan varalle. Työkokemusta saat tilitoimistosta hakeutumalla esim. johonkin taloushallinnon lyhytkurssille tai kauppaamalla itseäsi esim. kesätöihin tilitoimistoon (vaikkakin väliaikaisesti pienellä palkalla) ja vaadit saada siellä opetella oikeita töitä. Tilitoimistoon ei oman kokemukseni puolesta kannata eikä pysty menemään pelkällä koulutuksella, vaikka olisi tradenomikin, sillä jos olisin itse ilman minkäänlaista työkokemusta tradenomin papereilla tilitoimiston töitä hakenut, en varmasti niitä olisi saanut. Jokaisessa avoimessa kirjanpitäjän paikassa toivotaan tai jopa edellytetään useamman vuoden työkokemusta.

        Aika jännä:) En ole aloittaja, mutta mielenni tuossa tuli (itse olen taloushallinnon merkonomi), että mitenkähän sitä sitten kesätöihin pääsee tilitoimistoihin kun vaaditaan sitä työkokemusta.
        Itse laitoin moneen tilitoimistoon kesätyöpaikkahakemuksen ja mitään en saanut (kun ei ole työkokemusta).

        Sinäkin sanot, että tilitoimistoon ei pysty menemään pelkällä koulutuksella, mutta miten ihmeessä saada edes sitä kesätyöpaikkaa kun jostain on aloitettava ja saatava se ensimmäinen työkokemuspaikka, josta voi edetä ..???


      • pettynyt..
        ABC123987 kirjoitti:

        Aloittajalle: Itse tilitoimistoalalta työkokemusta n. 7 vuoden verran omaavana tiedän, että ikinä en ko. työpaikkaa olisi saanut, jos minulla ei olisi ollut riittävästi työkokemusta kirjanpidosta. Merkonomiopintojen aikana pääsin tutustumaan erääseen pieneen tilitoimistoon, jossa vasta tajusin mitä kirjanpito on. Sitä ennen taloushallinnon kokeista hylsyjä, 1 ja 2 numeroita. Ko. toimistolta sain myös kesätöitä ja lomituksia. Kun sieltä olin kerännyt kokemusta, pääsin sairaslomittajaksi erääseen isompaan tilitoimistoon. Sen jälkeen kouluttauduin työn ohessa (olin töissä vakuutusyhtiössä) tradenomiksi ja koulutuksen loppupuolella hain erääseen tilitoimistoon kirjanpitäjän paikkaa. Sen paikan sain, koska minulla oli jo jonkun verran kokemusta alalta ja ko. toimisto halusi nuorekkaampaa työntekijää vanhempien joukkioon. Siellä opin tilinpäätöksen tekemään itsenäisesti ja vuosien varrella opin alasta vieläkin enemmän. Nykyään saisin työkokemuksellani tilitoimistosta paikan ja tuntuvat kirjanpitäjät olevan hukassa muutoinkin... Mutta, tilitoimistolle en enää kaipaa enkä halua töihin, liian raskasta kerätä sisällensä kaikkien asiakasyritysten kiireet, paineet ja selvitykset ja yrittää rajatulla ajalla saada kaikki tehtyä. Ja kun tosiaan ylitöitä ei rahana korvata, vaan vapaana, mutta millonkas ne vapaat pidät kun saa tehdä taas ylitöitä sen takia että niitä pystyisi jossain välissä pitämään... Palkat ovat isommissa tilitoimistoissa huonot, maksavat tilitoimistoalan tes:n minimipalkkojen mukaisesti. Olen kuullut, että n. 1600 €/kk istuu tilitoimistolla asiansa osaava pari vuotta työkokemusta omaava tradenomi, ei kuulosta kovin houkuttelevalta kun samalla palkalla voi olla ilman työkokemusta kaupan kassalla. Jos siis havittelet tilitoimistolle töihin, pyydä kunnon palkka ja vaadi kirjattavaksi työsopimukseen että ylityöt maksetaan tai joku muu ehto vastaavan varalle. Työkokemusta saat tilitoimistosta hakeutumalla esim. johonkin taloushallinnon lyhytkurssille tai kauppaamalla itseäsi esim. kesätöihin tilitoimistoon (vaikkakin väliaikaisesti pienellä palkalla) ja vaadit saada siellä opetella oikeita töitä. Tilitoimistoon ei oman kokemukseni puolesta kannata eikä pysty menemään pelkällä koulutuksella, vaikka olisi tradenomikin, sillä jos olisin itse ilman minkäänlaista työkokemusta tradenomin papereilla tilitoimiston töitä hakenut, en varmasti niitä olisi saanut. Jokaisessa avoimessa kirjanpitäjän paikassa toivotaan tai jopa edellytetään useamman vuoden työkokemusta.

        oon kyllä kuullut ja nähnyt miten stressaavaa tilitoimistossa voi olla, yksi työkaveri oli ihan stressikimppu ja puri sitä muhun :S mut oon saanut sellaisen käsityksen että tilitoimistoon pääsee helpoiten ja että ne jatkuvasti hakee kirjanpitäjiä. Ehkä joku sihteeri muu toimistotyö olisi vähemmän stressaavaa mutta siitä ei taas tienaa niin paljon kun kirjanpitäjänä, viimeksiki palkkani oli 1850e ja sitä kokemusta tosiaan oli aika vähän, noin.2000 tonnia oon pyytänyt nyt kun oon käyny haastatteluissa. En kyl ihan 1600e välttämättä tekis kirjanpitäjän hommia, sen verran vaativaa sen on, tuo olis sihteerin palkka, riippuu kyl paikastakin.. Viimeksi kun olin siel tilitoimistos niin oli se tilinpäätösaikaa ja kaikilla oli tosiaan hirveä kiire niin en tiiä haluanko sellaistakaan, mut pakko sitä on jtn töitä tehdä mut ei ehkä oman mielenterveyden kustannuksella. Ottaa päähän ku joka haastattelussa kysytään et mites se stressinsietokyky ja kiireessä työskentely. Miksi ylipäätään pitää olla sellainen työympäristö että ihan haetaan sellaista joka tekee töitä kuin joku robotti hirveässä kiireessä. Viimeks kun olin kaupassa töissä niin sain sen kiireen takia paniikkihäiriön, tietty valittavat asiakkaat vaikutti myös asiaan. Et nyt vähän pelottaa minkälaista on seuraavassa paikassa, kun oon siitä jo parantunut, ettei vaan uusiudu.. On tää työelämä nykyään niin stressaavaa, vaaditaan ihan liikaa, hyvä kun jtn töitä saa paska palkalla. Oon miettinyt jo alan vaihtoa, mut toisaalta ei kauheasti huvita ruveta taas köyhäksi opiskelijaksi.. Mut joo siinä mun tän kertainen avautuminen..:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      158
      1561
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1235
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      199
      1086
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      987
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      178
      852
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      852
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      56
      798
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      786
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      695
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      49
      687
    Aihe