halpa oskilloskooppi

skooppi1

Mistä löytäisi halpoja, max. 200 e, oskilloskooppeja ihan harrastustarkoituksiin ja vieläpä uutena?

Ei mitään taskuoskilloskooppia vaan sellainen pöytämalli. Elektrolinnalla oli vielä viime vuoden puolella joku skooppi noin 180 euroa mutta ei oo enää. :(

Vai pitäiskö ihan suosiolla ostaa tällainen, tekeekö tällasella mitään?

http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=FF020F235&infosivukoodi=PPS10

Tulee lähinnä audiojuttujen mittauksiin että näkis mm. aaltomuodot jne.

19

10529

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T-ope

Ongelmana noissa on ettei sitä aaltomuotoa oikein näe. Audion kanssa pelatessa korva huomaa yllättävän pienen virheen jonka näkeminen virheen poistamis tarkoituksessa tarvitaan kohtuullisen hyvä skooppi.
      PC-skoopit ovat kohtuullisia ja ominaisuudet audiomittauksiin monesti riittäviä. mallisi vaikka tuollainen.
      http://www.radioduo.net/product_info.php?products_id=1236
      Dynamiikka maksimissaan luokkaa 80dB spekrissä, mutta muihin ominaisuuksi nähden en pitäisi tuota hintaa pahana. Hakkaa halvat versiot mennentullen ja mittaustulosten myöhempi tarkastelu on suuri etu monessa tilanteessa.

• skooppi1

mun budjettiin tällä hetkellä tuon hintainen pc-skooppi. :(

• Ext Trigg.
        skooppi1 kirjoitti:

mun budjettiin tällä hetkellä tuon hintainen pc-skooppi. :(

Käyttäjälle skoopin yksi tärkeä ominaisuus on triggaus.
        Että kuva saadaan tahdistumaan ja "pysähtymään" näyttöön.
        Tai kertaluontoisessa ilmiössä kuva saadaan juuri halutusta kohdasta.

On tosi ikävään katsoa kuvapinnalla juoksevaa käppyrää, joka ei pysähdy.

• käytössä
    • käytössä2
    • käytössä2

Ilmeisesti hyvä ja aito.
      Ja saa päivitettyä DS1100E:ksi

RIGOL DS1052E 5.6" TFT LCD 50MHz 2-Channel Digital Color Storage Oscilloscope
      Price: $372.41
      http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30573~r.34774240

-after the firmware hack (if you decide for it) you get a 100MHz device,
      -It has a lot of features that are missing from my Teks that are 4x the price.

Jos ton tilaa niin ei kannata laittaa samaan tilaukseen muuta (jotta tulee varmasti kirjattuna postina).
      Vaikka EMS kuriiri kuskaa 13 taalaan, joka voi olla hyvä vaihtoehto.
      Alv ja tullimaksujen kanssa taala hinta muuttuu euroiksi (voi kyl tulla ilmankin).
      Taalan kurssi on nyt taas suosiollinen.

• elemelevele
    • Vanha konkari

Käytettyjä suhteellisen laadukkaita skooppeja löytyy vaikka kuinka paljon pikku rahalla. Tv-korjaamoita on lopeteltu kaiken aikaa, kun kyseinen ammatti alkaa olla elinkelvoton ja jokaisessa sellaisessa verstaassa on vähintään yksi skooppi. Kunhan putki on sellaisessa kunnossa, että piirtää vielä kunnollisen terävän viivan, niin laatu riittää varmasti harrastelijan tarpeisiin. Niin huonoja skooppeja, ettei ominaisuudet riittäisi, ei varmaan enää löydy mistään. Nettiä vaan selaamaan!

• rillataan makkaraa

Olen sitä mieltä, että pintaliitostekniikka pilasi hyvän alan. Enää ei pysty ilman tarkkoja(=kalliita) laitteita juuri piirejä vaihtamaan - ala katosi harrastajan ulottuvista.
        Onhan siinä toki paljon hyvääkin tapahtunut, kuten nuo halvat skoopit - ei ennen ollut joka harrastajan ulottuvilla nekään. Ainoa ongelma on siinä, ettei oikein tiedä, mihin niitä enää sitten käyttäisi, kun kaikesta löytyy valmiina kytkentäkaaviot, eikä juuri joudu itse miettimään mitään alusta asti.. ainoa asia, mihin tarvitsee onkin laitteiden säätö toimintakuntoon.

• OH-kolmonen

Putki kestää, mutta ne kytkimet oksidoituu ja vääristävät käsiteltävää signaalia.

• Mdda
        rillataan makkaraa kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että pintaliitostekniikka pilasi hyvän alan. Enää ei pysty ilman tarkkoja(=kalliita) laitteita juuri piirejä vaihtamaan - ala katosi harrastajan ulottuvista.
        Onhan siinä toki paljon hyvääkin tapahtunut, kuten nuo halvat skoopit - ei ennen ollut joka harrastajan ulottuvilla nekään. Ainoa ongelma on siinä, ettei oikein tiedä, mihin niitä enää sitten käyttäisi, kun kaikesta löytyy valmiina kytkentäkaaviot, eikä juuri joudu itse miettimään mitään alusta asti.. ainoa asia, mihin tarvitsee onkin laitteiden säätö toimintakuntoon.

Olen perinteisen elektroniikan harrastajan samaa mieltä, pintaliitostekniikka ei kiinnosta koska kaikkea ei tarvitse saada tikkuaskin kokoiseksi. Käytössäni on useampia oskilloskooppeja ja myös Hantek DSO 2090 usb joka on ihan kätevä peli. Halpojen analogisten skooppien vitsaus on useinmiten tahdistukseen liittyvät ongelmat, joten käytetty, aikanaan kallis skooppi, on parempi vaihtoehto käytännössä. Netistä löytyy melkoinen valikoima erilaisia käytettyjä joten uutta ei kannata ihan ensimmäiseksi lähteä ostamaan.

• putkielektroniikka

Rigolin DS1052E lienee hinta-laatusuhteeltaan paras scooppi mitä löytyy. Itse olen ainakin ollut omaani kovin tyytyväinen.
      Saksasta tilaamalla saa noin kolmella sadalla kotiin.

http://batronix.com/shop/rigol/DS1000.html

• 5+7

Itselläni on samanlainen Rigolin skooppi. Olen ohjeiden mukaan päivittänyt sen 100 MHz:lle. Hankin sen 3,5 vuotta sitten DX:ltä. Oli selvästi kalliimpi alvien maksun jälkeen kuin, mitä nyt saa. Hinnat ovat tosin kautta linjan laskeneet. On tullut uudempia malleja.

Batronix on todella edullinen kauppa. Koska tuotteissa on jo alvit mukana, ei tule enää Suomen päässä lisäkuluja. Saa useimmiten halvemmalla kuin Kiinasta, josta ostetuista joutuu maksamaan vielä lisäksi alvin 24 % tullille.

Itse ostin vuosi sitten Batronixilta Rigolin yleismittarin. Tuli alle viikossa kotiin Itellan kuskin mukana.

Ebayssa on paljon tarjolla käytettyjäkin oskilloskooppeja. On tietysti omat riskinsä toimivuuden suhteen.

Skoopeista ja muista mittalaitteista on todella erinomainen keskustelupalsta:

http://www.eevblog.com/forum/testgear/

Sieltä löytyy paljon tietoa. Palstalaiset usein purkavat hankintansa ja ottavat paljon valokuvia. Näin saadaan tietoa laitteen laadusta. Myös mittauksin tehtyjä arviointeja on paljon.

• uomo universale

Mulla on ollut hyviä kokemuksia Owon DS7102 digiskoopista. Hinta on harrastajalle vähän tyyris, n. 500e mutta ominaisuudet ovatkin sitten selkeästi paremmat, kuin mitä noissa halvemman pään laitteissa on - vaikka eihän tämäkään ole, kuin halpaa keskiluokkaa hinnaltaan :)
      Saa kytkettyä PC:hen USB:lla, datan saa muistitikulle, pääsee 1G sampleen asti(1ch) tai 500M samplea(2ch). Erilaisia mittauksia on valmiina iso kasa - eli opetteluun menee tovi jos toinenkin. Tyhjänpantiksi tuota ei kannata enää ostaa, vaan tarvetta pitää olla jatkuvammalle käytölle.

• yks harrastelija
      • yks harrastelija

• Kokemuksesta sanon

Bitscope on syvältä.
      Jos mittaat tunnetun muotoista taajuudeltaan tunnettua jatkuvaa signaalia, niin siitä vaan.
      Mutta kaikkeen muuhun täysin toivoton kapine.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Aloittaja on skooppinsa hommannut tai sitten jo lopettanut harrasteensa. On tuossa näköjään opastus yrittäjiä välissä. Tarjontaa on monenlaista ettei tarve/ominaisuudet välttämättä kohtaa. Löytää se sopiva voi olla haastava jos ei ole aikaisempaa kokemusta mittaamisesta. Se vielä metsästetäänkö jatkuvasta altomuotoa tai satunnaista ratkaisee sen mikä on se sopiva. Omista putkiskoopeista en ainakaan luovu kun nykyisissä näyttää herkkyyttä puuttuvan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      95
      832
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe