Miten yökyläily

dammyyy

Miten olette yökyläilyn hoitaneet? Tyttäreni on 15-vuotias (loppuvuodesta 16) ja seurustellut liki puoli vuotta poikaystävänsä kanssa, joka on samanikäinen kuin hän. Tyttäreni on nyt alkanut pyytelemään, että poikaystävä saisi tulla medän kanssamme mökille, jossa tyttö nukkuu yksinään saunakamarissa ja että pääsisi pojan luokse yöksi. Päästäisittekö te?

195

14896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yt

      En tiedä, mitä se lapsesta tuntuu, mutta henkoht. olen kokenut, että tuollaiset suhteet kestävät aika lyhyen aikaa ja kohta on uusi. Lyhyisiin suhteisiinkin kiintyy, mutta kun se loppuu niin sitten tulee uusi. Mä en ainakaan enää jaksaisi sitä rumbaa, että joka vuosi on uusi poika tai tyttökavari heti kun edellinen on jätetty tai jättänyt.
      Minun mielestäni tällaiset murrosikäisten suhteet voi hoitaa vielä kevyemmällä seurustelulla kuin yökyläilyllä.
      Tuskin sinustakaan on hauskaa, jos siellä saunakamarissa on tänä kesänä joku, ensi kesänä joku uusi ja samoin seuraavana.
      Ennakkon on vain niin hirmu vaikea tietää.

      • Täti

        Olen täysin samaa mieltä.


      • Lissu Hissu

        Yökyläilyssä ei itsessään ole mitään pahaa. Nytkin tyttö on pyytänyt ottaa tytön mukaan mökille missä vanhemmat ovat paikalla ja päästä poikaystävän luo jossa niinikään on vanhemmat.

        Jos seksiä pohditaan niin mitä luulette? Harrastaako teini-ikäinen pari seksiä iltasaikaan kun vanhemmat kuulevat vai päiväsaikaan kun vanhemmat ovat töissä. Älkää olko naiiveja. Mikäli pari haluaa harrastaa seksiä, yökyläilyn kieltämisellä tai sallimisella ei ole siihen mitään vaikutusta.

        Tyttö ja poika ovat jo nuoria aikuisia, eivät mitään lapsia. He ovat seurustelleetkin jo melko pitkän aikaa iän huomioiden. Minusta aloittajan olisi hyvä käydä viimeistään nyt keskustelut seksistä lapsensa kanssa. Siitähän tässä kuitenkin pohjimmiltaan on kyse. Onko seksiä harrastettu ja harrastetaanko sitä yökylässä? Vai eikö lapsi ole aiemmin ollut yökylässä esimerkiksi tyttöystävänsä luona?


    • fdfdfdfdf

      Tyttäresi on siinä iässä että varmasti alkavat jo harrastamaan seksiä niin kunhan kunnon ehkäisy on kunnossa niin miksi ei voisi mennä, ellei siinä ole muutakin.

      • rinik

        Tuo ohje tulee suoraan turmioon ohjaavan kynästä. Jumalan ehdoton ohje on, että seksi säästetään avioliittoon. Ahdasmieliseltä se kuulostaa, mutta tämä maa täynnä rikkinäisiä sieluja liian aikaisin seksin aloittaneissa. Ja runsas on se joukko, joka on valmis tämän todistamaan. Omat vanhempani olivat tuppisuita tässä asiassa ja eivät näin ollen ymmärtäneet antaa oikeita ohjeita.


      • 20
        rinik kirjoitti:

        Tuo ohje tulee suoraan turmioon ohjaavan kynästä. Jumalan ehdoton ohje on, että seksi säästetään avioliittoon. Ahdasmieliseltä se kuulostaa, mutta tämä maa täynnä rikkinäisiä sieluja liian aikaisin seksin aloittaneissa. Ja runsas on se joukko, joka on valmis tämän todistamaan. Omat vanhempani olivat tuppisuita tässä asiassa ja eivät näin ollen ymmärtäneet antaa oikeita ohjeita.

        Lestat sais kuolla sukupuuttoon.


    • Tämä kokemus

      Äidille rippikoulu oli jokin mystinen raja. Aloin seurustella mieheni kanssa 14-vuotiaana, ja kun reilua vuotta myöhemmin ripari oli käytynä, niin silloin sain yöpymisluvan. Seksiä oltiin kyllä harrastettu jo lähes vuoden päivät, joten ei siihen sitä yötä tarvita. Ja nyt 24-vuotiaana mieheni on ja tulee olemaan edelleen ainoani.

      Sitä en sitten tiedä mitä sinun pitäsi tehdä, kunhan et kuvittele että tuolla on mitään tekemistä seksin kanssa. Puhu ehkäisystä.

      • et näin

        Niin mutta ette ole yhdessää enään 40 v hahh hha hha :)))))


      • 40vJO
        et näin kirjoitti:

        Niin mutta ette ole yhdessää enään 40 v hahh hha hha :)))))

        Et tiedä onko tuo pari yhdessä vanhempana vai ei. Jotkut teiniparit ovat yhdessä hautaan saakka, toiset eivät. Et voi tuosta parista tietää. Ei sinun hekotuksesi ole kovin rakentavaa.


      • Marjo27
        et näin kirjoitti:

        Niin mutta ette ole yhdessää enään 40 v hahh hha hha :)))))

        Ei kyl liity ees asiaan...mutta ei sitä koskaa voi tietää kenen suhde kestää ja kenen ei kestä vaikka se ois sitten teini-iässä alotettu. Miun äiti oli 17v ko rupes olee miu iskän kanssa ja ovat edelleen yhessä!! Ikää äitillä on nyt 55-vuotta. Et neljäkymppii on jo ohitettu ja silti on vaa yhessä oltu.

        Tosin nykyää suhteet loppuu lyhyeenki nopeesti, mut tiedän myös pari ihmistä jotka on siin 13-14-vuotiaana ruvenneet seukkaa ja edelleen kolmee kymppii lähennellessä ovat saman ihmisen kanssa naimisissa ja lapsiakin löytyy.

        Ei se ikä ihmisestä kerro mitään. Ikä on vaa numeroita. Se mitä siel korvien välissä on ratkasee aika paljon.

        Ap:lle...tää on luottamusjuttu. Luotatko omaan tyttärees??


      • N40+
        et näin kirjoitti:

        Niin mutta ette ole yhdessää enään 40 v hahh hha hha :)))))

        Nuoruuteni paras ystävä on edelleen naimisissa ensimmäisen heilansa kanssa, jonka tapasi 14-vuotiaana.
        Joten ei ole täysin varmaa etteikö se ensimmäinen voi olla se oikea.
        Ihme nipotusta muutenkin tuon yöpymisen suhteen. Niinku ne siellä kotona aikoisi sen ekan seksikokeilun tehdä. Muistelkaa nyt herran tähden omaa nuoruuttanne.


      • raikakissa
        et näin kirjoitti:

        Niin mutta ette ole yhdessää enään 40 v hahh hha hha :)))))

        Mä taas aloin seukkaa poikakaverini kaa 15vuotiaana, nyt ollaan lähempänä 40v kumpiki ja naimissa eikä ongelmia.

        Haa haa itsellesi, kaikkien ei tarvii mennä kaavan mukaan :D


      • mk

        oli silloin yli 16 vuotias niin hän olisi voinut saada syytteen lapsen raiskauksesta kun alle15 vuotiaan kanssa ei saa harrastaa seksiä jos toinen on yli 16 v mutta jos molemmat ovat samanikäisiä niin asia on ok. Sillä ei ole mitään merkitystä oikeudessa on tyttö tai poikaystävä suostunut omasta tahdostaan kun laki on laki. Itsellä tytär 15,5 vuotias ja ei olisi tullut kuuloonkaan henggailla poikien kanssa 14 vuotiaana mutta kun on rippikoulukäyty niin sen voi hyväksyä mutta omasta kokemuksestani miehenä tiedän että ne nuoruuden suhteet aina kestä kun nurkan takana tulee paremman näköinen nainen ja heti uutta peliin . Kyllä nuoruus täytyy viettää ja kerätä kokemuksia ettei sitten 35 v tulee uusi juoksuaika ja silloin ollaan jo toisella kierroksella. JA kyllä se olisi aika ikävää jos ei olisi kokemuksia kun yhdestä vastakkaisen sukupuolen henkilöstä eikä vanhana olisi kiva muistella kunnon sinkkuaikoja ja niin edelleen.


      • Tämä kokemus
        mk kirjoitti:

        oli silloin yli 16 vuotias niin hän olisi voinut saada syytteen lapsen raiskauksesta kun alle15 vuotiaan kanssa ei saa harrastaa seksiä jos toinen on yli 16 v mutta jos molemmat ovat samanikäisiä niin asia on ok. Sillä ei ole mitään merkitystä oikeudessa on tyttö tai poikaystävä suostunut omasta tahdostaan kun laki on laki. Itsellä tytär 15,5 vuotias ja ei olisi tullut kuuloonkaan henggailla poikien kanssa 14 vuotiaana mutta kun on rippikoulukäyty niin sen voi hyväksyä mutta omasta kokemuksestani miehenä tiedän että ne nuoruuden suhteet aina kestä kun nurkan takana tulee paremman näköinen nainen ja heti uutta peliin . Kyllä nuoruus täytyy viettää ja kerätä kokemuksia ettei sitten 35 v tulee uusi juoksuaika ja silloin ollaan jo toisella kierroksella. JA kyllä se olisi aika ikävää jos ei olisi kokemuksia kun yhdestä vastakkaisen sukupuolen henkilöstä eikä vanhana olisi kiva muistella kunnon sinkkuaikoja ja niin edelleen.

        Hän olisi tosiaan voinut saada syytteen lapsen seksuaalisesta hyyväksikäytöstä, se on totta. Onneksi ei saanut. Ja teinisuhteiden yleisestä kestävyydestä olen samaa mieltä, mutta sääntöihin kuuluu aina poikkeukset.

        Sitä minä en kyllä ihan niele, että kokemus vain yhdestä vastakkaisen sukupuolen edustajasta olisi asia joka kiikkustuolissa aikanaan kaduttaisi? Enhän minä tiedä "mitä olen menettänyt", tuskin mitään, olen onnellinen juuri näin ja tämä suhde täyttää tarpeeni. En kaipaa muuta. Toki jos suhde on huono tai riittämätön, niin silloin varmaan toivoo että olisi saanut kokea muutakin. Huonossa suhteessa olevalle sinkkuus on parempi ratkaisu, mutta en tiedä onko sinkkuliitely itsessään mikään itseisarvo, jos sen elämänkumppani sattuu löytämään ajoissa. Joidenkin kavereideni sinkkuajat kuulostaa niin monimutkaisilta, sukupuolitautipitoisilta ja itsetunto-ongelmilla varustetuilta, että tuskin he juuri sitä aikaa elämästään kuolinvuoteella kaipaavat. Jotkut taas tosiaan elävät kuin paratiisissa. Eiköhän tuokin ole lie mikä kenellekin sopii ja kuka mistäkin nauttii, en usko että sinkkuus tai parisuhde on kumpikaan toista parempi tai "ikävöidympi" aika.

        Ei tullut mieleen sanoa miehelle aikanaan, et kultsi, palaapa asiaa kymmenen vuoden päästä kunhan olen levitellyt lettuni vähintään puolelle tusinalle miehiä, ihan vain kokemuksen vuoksi :D Pikkaisen eri juttu kuin tavata, tutustua ja nauttia useammasta eri ihmisestä etsiessään sitä pysyvämpää - jos edes sellaista haluaa.


      • Lissu Hissu
        Tämä kokemus kirjoitti:

        Hän olisi tosiaan voinut saada syytteen lapsen seksuaalisesta hyyväksikäytöstä, se on totta. Onneksi ei saanut. Ja teinisuhteiden yleisestä kestävyydestä olen samaa mieltä, mutta sääntöihin kuuluu aina poikkeukset.

        Sitä minä en kyllä ihan niele, että kokemus vain yhdestä vastakkaisen sukupuolen edustajasta olisi asia joka kiikkustuolissa aikanaan kaduttaisi? Enhän minä tiedä "mitä olen menettänyt", tuskin mitään, olen onnellinen juuri näin ja tämä suhde täyttää tarpeeni. En kaipaa muuta. Toki jos suhde on huono tai riittämätön, niin silloin varmaan toivoo että olisi saanut kokea muutakin. Huonossa suhteessa olevalle sinkkuus on parempi ratkaisu, mutta en tiedä onko sinkkuliitely itsessään mikään itseisarvo, jos sen elämänkumppani sattuu löytämään ajoissa. Joidenkin kavereideni sinkkuajat kuulostaa niin monimutkaisilta, sukupuolitautipitoisilta ja itsetunto-ongelmilla varustetuilta, että tuskin he juuri sitä aikaa elämästään kuolinvuoteella kaipaavat. Jotkut taas tosiaan elävät kuin paratiisissa. Eiköhän tuokin ole lie mikä kenellekin sopii ja kuka mistäkin nauttii, en usko että sinkkuus tai parisuhde on kumpikaan toista parempi tai "ikävöidympi" aika.

        Ei tullut mieleen sanoa miehelle aikanaan, et kultsi, palaapa asiaa kymmenen vuoden päästä kunhan olen levitellyt lettuni vähintään puolelle tusinalle miehiä, ihan vain kokemuksen vuoksi :D Pikkaisen eri juttu kuin tavata, tutustua ja nauttia useammasta eri ihmisestä etsiessään sitä pysyvämpää - jos edes sellaista haluaa.

        Jos poikaystäväsi on ollut sinua 2-3v vanhempi, mikään oikeus ei häntä olisi Suomessa tuominnut. Oikeudessa punnitaan myös osapuolten kypsyysasteet eikä katsota ikärajoja. Teinien välisestä seksistä jaetut tuomiot ovat todella harvassa,


    • 25v nainen

      Nyt jo 25-vuotiaana voin sanoa (mikäli et todella sitä tiedä) että jos pelkäät seksin aloittamista, niin luultavasti sitä he ovat jo tehneet (kuitenkin puoli vuotta seurustelua takana ja ikääkin 15v). Seksin harrastamiseen ei yötä tarvita. Joten yökyläilyä ei ainakaan seksin vuoksi kieltää kannata, tosin onhan sun ehkä hyvä varmistaa että ehkäisy on kunnossa (näin omakin äitini teki, vastasin että joo, pillerit on hommattuna). Kysäise vaikka ohimennen kun yökyläilystä on seuraavan kerran puhe, tyyliin että "jos teillä seksi kuuluu jo kuvioihin, niin olettehan ehkäisyn hoitaneet?"

      Yökyläilyssä tuon ikäisenä oli ensisijaisena tarkoituksena päästä oman rakkaan viereen yöksi, ei se seksi pääasia ole. Etkö itse muka halua nukkua rakkaasi vieressä halaillen? ;)

      • 25v nainen

        Lisäisin vielä, että JOS sattuu olemaan niin etteivät he ole vielä seksiä harrastaneet (mikä on kyllä hyvin epätodennäköistä...) ja nimenomaan siksi kinuavat yökyläilyjä, niin etkö mieluummin haluaisi että heidän ensimmäinen kertansa olisi teidän saunamökkinne turvallisessa, romanttisessa ympäristössä, selvinpäin? Jos vertailukohteena olisi vaikka kaveripiirin bileet, kaverin vanhempien makuuhuone ja kännipäissään?


      • hih:)))))))

        Älkää puhuko 25 v paskaa kun ette tiedä mistään mitään . 40 V ette ole enään yhdessä näin on :))) 20-25V KOKEILAAAN JA OPETELLAAAN 40 V HALUTAAN JOTAIN AIVAN MUUTA SEKSI MUUTTTU PUHUMATTAKAAN ETTÄ 15 V HALUAA VAAN KOKEILLA ETTÄ MILLASTA ON JA MIKSI NAINEN JA MIES ON LUOTU TOISIILEEN . :))))))))


      • kielipoliisimamma
        hih:))))))) kirjoitti:

        Älkää puhuko 25 v paskaa kun ette tiedä mistään mitään . 40 V ette ole enään yhdessä näin on :))) 20-25V KOKEILAAAN JA OPETELLAAAN 40 V HALUTAAN JOTAIN AIVAN MUUTA SEKSI MUUTTTU PUHUMATTAKAAN ETTÄ 15 V HALUAA VAAN KOKEILLA ETTÄ MILLASTA ON JA MIKSI NAINEN JA MIES ON LUOTU TOISIILEEN . :))))))))

        Luulisi, että 40 -vuotiaana osataan jo kirjoittaa oikein, välimerkein ja käyttämättä kapitaaleja. On meinaa meidän parikymppisten helpompi lukea, kun itse emme osaa vielä kirjoittaa.


      • Tiedoksi
        kielipoliisimamma kirjoitti:

        Luulisi, että 40 -vuotiaana osataan jo kirjoittaa oikein, välimerkein ja käyttämättä kapitaaleja. On meinaa meidän parikymppisten helpompi lukea, kun itse emme osaa vielä kirjoittaa.

        kapiteeleja etkä pääomaa (kapitaalia).

        No – suuraakkoset ovat versaaleja ja pienaakkoset gemenoja, jos tarkempia ollaan. Kapiteelit ovat versaalikirjainten näköisiä mutta pienempiä (gemenan kokoluokkaa). Tekstissä voi olla sekä versaaleja että kapiteeleja, jolloin kokoero ilmenee hyvin.


      • lolSullekki
        hih:))))))) kirjoitti:

        Älkää puhuko 25 v paskaa kun ette tiedä mistään mitään . 40 V ette ole enään yhdessä näin on :))) 20-25V KOKEILAAAN JA OPETELLAAAN 40 V HALUTAAN JOTAIN AIVAN MUUTA SEKSI MUUTTTU PUHUMATTAKAAN ETTÄ 15 V HALUAA VAAN KOKEILLA ETTÄ MILLASTA ON JA MIKSI NAINEN JA MIES ON LUOTU TOISIILEEN . :))))))))

        on iljettävää...


      • nuori25
        hih:))))))) kirjoitti:

        Älkää puhuko 25 v paskaa kun ette tiedä mistään mitään . 40 V ette ole enään yhdessä näin on :))) 20-25V KOKEILAAAN JA OPETELLAAAN 40 V HALUTAAN JOTAIN AIVAN MUUTA SEKSI MUUTTTU PUHUMATTAKAAN ETTÄ 15 V HALUAA VAAN KOKEILLA ETTÄ MILLASTA ON JA MIKSI NAINEN JA MIES ON LUOTU TOISIILEEN . :))))))))

        tuon asian näkisin eri tavalla se riippuu ihmisistä kauanko ollaan yhdessä en tunne montaa mut joitakin kumminkin jotka ovat nuoresta asti olleet yhdessä


      • yks vaan :)))
        kielipoliisimamma kirjoitti:

        Luulisi, että 40 -vuotiaana osataan jo kirjoittaa oikein, välimerkein ja käyttämättä kapitaaleja. On meinaa meidän parikymppisten helpompi lukea, kun itse emme osaa vielä kirjoittaa.

        Niin capital letters on isot kirjaimet ja kapital = pääoma:)))) et sinullakin opittaavaa vielä:))))


      • Anna vain lupa,
        hih:))))))) kirjoitti:

        Älkää puhuko 25 v paskaa kun ette tiedä mistään mitään . 40 V ette ole enään yhdessä näin on :))) 20-25V KOKEILAAAN JA OPETELLAAAN 40 V HALUTAAN JOTAIN AIVAN MUUTA SEKSI MUUTTTU PUHUMATTAKAAN ETTÄ 15 V HALUAA VAAN KOKEILLA ETTÄ MILLASTA ON JA MIKSI NAINEN JA MIES ON LUOTU TOISIILEEN . :))))))))

        Suomessa tilastokeskuksen tilastoja jos katseleepi (v.1960-2008 oli minulla käytössä), niin sillä minkäikäisenä avioliitto solmitaan tai kuinka monta kuukautta ennen liittoa on seurustelu EI OLE MINKÄÄNLAISTA korrelaatiota sen kanssa kuinka todennäköisesti avioliitto päätyy eroon! (Jenkeissä yhteiskunta on erilainen ja siellä tilastoissa erilaistakin dataa, mutta Suomessa näin).

        Ja mitä sitten vaikka eroaisivatkin? Vai kuuluuko seksi vain siihen yhteen avioliittoon johtavaan suhteeseen? Siis ihanaahan se on jos saavat viettää yhdessä aikaa aivan kuten parhaan ystävänkin luona yökyläily on kivaa tuon ikäisenä- ei siihen aina se seksi tai avioliitto liity mitenkään.


      • N-aikkonen
        hih:))))))) kirjoitti:

        Älkää puhuko 25 v paskaa kun ette tiedä mistään mitään . 40 V ette ole enään yhdessä näin on :))) 20-25V KOKEILAAAN JA OPETELLAAAN 40 V HALUTAAN JOTAIN AIVAN MUUTA SEKSI MUUTTTU PUHUMATTAKAAN ETTÄ 15 V HALUAA VAAN KOKEILLA ETTÄ MILLASTA ON JA MIKSI NAINEN JA MIES ON LUOTU TOISIILEEN . :))))))))

        pahalla, mutta sinä (nimimerkki hih:)))) siis) vaikutat kyllä ihan turhan nuorelta ottamaan osaa tämänkaltaiseen keskusteluun.


      • no
        yks vaan :))) kirjoitti:

        Niin capital letters on isot kirjaimet ja kapital = pääoma:)))) et sinullakin opittaavaa vielä:))))

        Jopa täällä on paljon viisaita viisastelijoita...:D


    • Liian liberaaliko?

      Mielestäni on paljon parempi, että ovat edes jonkinlaisessa valvonnassa ja turvallisessa ympäristössä, kuin että roikkuvat pitkin metsiä, kellareita, siltojen alusia jne.

      Totuus kun on se, että nuoret harrastavat seksiä, jos niin haluavat, riippumatta onko heillä siihen hyvää paikkaa. Niin minäkin tein, kun en saanut tuoda ketään kotiin. Sitten jos kumppani on muutoinkin mahdoton tapaus (ainahan ne on, mutta tarkoitan lähinnä nistiä, pullonhenkeä tai muuten anarkistia), niin tilanne on toinen, mutta silloinkin ehdoton ei helposti johtaa nuoren ylilyöntiin.

      Taiteiele sitten tässä ristiriidassa :)

    • Maisa1234565

      Samanikäinen tyttö on meillä.
      Olen hankkinut hänelle pillerit, jutellut asioista ja poikakaveri kulkee tytön mukana.
      Muutkin kaverit ovat vielä olemassa ja se on tärkeää. Sekä harrastus 4 krt viikossa

      • JUUPS:))))

        ON TUO NYT ÄLYTÖNTÄ LAITTAA 15 V TYTTÖÄ SYÖMÄÄN PILLEREITÄ .


      • eestä moneksi
        JUUPS:)))) kirjoitti:

        ON TUO NYT ÄLYTÖNTÄ LAITTAA 15 V TYTTÖÄ SYÖMÄÄN PILLEREITÄ .

        Ei niitä pillereitä aina välttämättä pelkän ehkäisyn takia syödä. Ne auttaa myös epäsäännöllisiin menkkoihin ja menkkakipuihin, jos et sitä tiennyt.


      • wriiiiiiny
        eestä moneksi kirjoitti:

        Ei niitä pillereitä aina välttämättä pelkän ehkäisyn takia syödä. Ne auttaa myös epäsäännöllisiin menkkoihin ja menkkakipuihin, jos et sitä tiennyt.

        Niinpä. Minä kun olin 15 v niin kinusin pillereitä niiden niin epäsäännöllisten ja tuskaisien menkkojen takia. Jokainen nainen tietää että teininä on epämukavat menkat. hei aikuiset ihmiset, ei se heti tarkoita sitä että tämä teinipariskunta harrastaa seksiä jos ovat yötä toistensa luona. Jos ette sattumoisin ole huomannut, on nuorilla ihmisilläkin järkeä päässä. mikä ei tule niinkään useasti esille mutta kuitenkin joillakin voi olla niin eipäs maalata piruja seinille.


      • JUUPS:)))) kirjoitti:

        ON TUO NYT ÄLYTÖNTÄ LAITTAA 15 V TYTTÖÄ SYÖMÄÄN PILLEREITÄ .

        Älytöntä laittaa 15 vuotias syömään pillereitä? Hei miksi te aina vertaatte omaan lapsuuteen/nuoruuteen. Esimerkiksi 70-luvulla oli asiat toisin kuin nyt. Ihmiset muuttuu, toimintatavat muuttuu vaikka kaikki usein aina pohjustaakin alkuperäistä periaatetta. Sitä on vaan vähän ajan saatossa muokattu. Se on selvä että he ovat jo seksiä harrastaneet. Miksi pelkäät sitä? Itse olin 13 ensimmäisen kerran. Hyvät nuoret ja vanhemmat ihmiset. Opetelkaa totuttelemaan elämään nyky yhteiskunnassa eikä siellä kasari ajoilla.

        Ja kyllä, hyvin voi päästää yöksi. Koska jos et päästä niin ihan turha ihmetellä kiukkuraivareita tavallaan ns. kostona kun et päästänyt. Anna nuoren itsenäistyä omaa valitsemaa vauhtiaan :)


      • Pahoja perinteitä...
        DreamSlayer kirjoitti:

        Älytöntä laittaa 15 vuotias syömään pillereitä? Hei miksi te aina vertaatte omaan lapsuuteen/nuoruuteen. Esimerkiksi 70-luvulla oli asiat toisin kuin nyt. Ihmiset muuttuu, toimintatavat muuttuu vaikka kaikki usein aina pohjustaakin alkuperäistä periaatetta. Sitä on vaan vähän ajan saatossa muokattu. Se on selvä että he ovat jo seksiä harrastaneet. Miksi pelkäät sitä? Itse olin 13 ensimmäisen kerran. Hyvät nuoret ja vanhemmat ihmiset. Opetelkaa totuttelemaan elämään nyky yhteiskunnassa eikä siellä kasari ajoilla.

        Ja kyllä, hyvin voi päästää yöksi. Koska jos et päästä niin ihan turha ihmetellä kiukkuraivareita tavallaan ns. kostona kun et päästänyt. Anna nuoren itsenäistyä omaa valitsemaa vauhtiaan :)

        Voin sanoa että minun näkökulmasta olet ollut "erittäin nuori" kun olet aloittanut seksin. Itse olen jo yli 20 enkä ole harrastanut. Syynä on ollut hankala perhetausta lapsuudesta lähtien. Perheestä puuttui isä ja asuin äidin ja hänen vanhempien siskojen kanssa. Äiti sai minut varttuneempana, ja hän oli sisaruksista nuorin. Niin, oli. Ollessani 12 äiti kuoli syöpään, hän oli juuri täyttänyt 50. Joten jouduin jäämään asumaan hänen kahden sisaren kanssa, joista nuorempi oli lähemmäs 60 ikävuoden ja vanhempi oli 65:n vanha, nyttemmin jo yli 70. Vanhempi sisaruksista oli äitini lisäksi se joka päätti perheen asioista aika pitkälle. Hän ei hyväksynyt että minulla olisi ystäviä eikä hän hyväksy vieläkään sitä että minulla olisi tyttöystävä. Kerran oli lähellä löytyä se oikea tyttö, mutta hän lähti opiskelemaan muualle ja minut on sidottu kotiseudulleni. Tämä periaate tädilläni että minun täytyy olla muka aina auttamassa kaikessa on täysin sota-ajan perinnettä. Tätini ajattelee vieläkin sota-ajan periaatteiden mukaisesti. On minulla tietokone ja auto toki nyt, mutta isoin vahinko on tapahtunut jo kauan sitten. Olisin halunnut jo nuoruudessa olla enemmän tekemisissä ystävien kanssa, mutta jouduin kasvamaan eri maailmassa mitä muut, tätini vuoksi. Lisäksi koska jouduin elämään toisenlaisessa ajatus maailmassa, senkin hetkiset juuri ja juuri kavereiksi kutsuttavat ystävät hylkäsivät minut ystäväporukoista. Nyt olen työkyvyttömyys eläkkeellä. Eikä kukaan huolisi minua. Lisäksi oma seksuaalitietous on ollut huonommalla tolalla koko nuoruus aikani. Nyt kun tietoa on tullut niin harmittaa että kaikki ongelmat jotka sen kanssa on ollut on jääneet hoitamatta ja aiheuttaneet ongelmia. Mutta kyllä yhteiskunta maksaa aiheuttamansa ongelmat minulle. Kouluaikana olin aina se syrjitty ja vihattu kaveri joka sai kokeista kaseja ja ysejä. Päättötodistkuseni keskiarvo oli yli 8. Olisin hyvin pärjännyt lukiossa, mutta tätini ei hyväksynyt sitä. Lisäksi se koulu jonne menin, siellä oli kaikki v-mäisimmät yläaste porukat joten en toisella päivällä enää sinne mennyt vastentahtoisesti. Minut oli siis koko nuoruus sidottu kotiin. On vieläkin. Mutta enää en voi opiskella, koska olen unohtanut neljässä vuodessa paljon ja rahaa ei tule riittävästi mistään. Enkä suostu paskaduuniin koska kykenen kuitenkin parempaan työhön, enkä halua että joku entisistä sortajistani missään vaiheessa alkaisi kävelemään enää ylitseni. Siihen en suostu. Siksi on parempi pysytellä työkyvyttömyys eläkkeellä lopun elämän ajan ja yksin.


      • mk
        Pahoja perinteitä... kirjoitti:

        Voin sanoa että minun näkökulmasta olet ollut "erittäin nuori" kun olet aloittanut seksin. Itse olen jo yli 20 enkä ole harrastanut. Syynä on ollut hankala perhetausta lapsuudesta lähtien. Perheestä puuttui isä ja asuin äidin ja hänen vanhempien siskojen kanssa. Äiti sai minut varttuneempana, ja hän oli sisaruksista nuorin. Niin, oli. Ollessani 12 äiti kuoli syöpään, hän oli juuri täyttänyt 50. Joten jouduin jäämään asumaan hänen kahden sisaren kanssa, joista nuorempi oli lähemmäs 60 ikävuoden ja vanhempi oli 65:n vanha, nyttemmin jo yli 70. Vanhempi sisaruksista oli äitini lisäksi se joka päätti perheen asioista aika pitkälle. Hän ei hyväksynyt että minulla olisi ystäviä eikä hän hyväksy vieläkään sitä että minulla olisi tyttöystävä. Kerran oli lähellä löytyä se oikea tyttö, mutta hän lähti opiskelemaan muualle ja minut on sidottu kotiseudulleni. Tämä periaate tädilläni että minun täytyy olla muka aina auttamassa kaikessa on täysin sota-ajan perinnettä. Tätini ajattelee vieläkin sota-ajan periaatteiden mukaisesti. On minulla tietokone ja auto toki nyt, mutta isoin vahinko on tapahtunut jo kauan sitten. Olisin halunnut jo nuoruudessa olla enemmän tekemisissä ystävien kanssa, mutta jouduin kasvamaan eri maailmassa mitä muut, tätini vuoksi. Lisäksi koska jouduin elämään toisenlaisessa ajatus maailmassa, senkin hetkiset juuri ja juuri kavereiksi kutsuttavat ystävät hylkäsivät minut ystäväporukoista. Nyt olen työkyvyttömyys eläkkeellä. Eikä kukaan huolisi minua. Lisäksi oma seksuaalitietous on ollut huonommalla tolalla koko nuoruus aikani. Nyt kun tietoa on tullut niin harmittaa että kaikki ongelmat jotka sen kanssa on ollut on jääneet hoitamatta ja aiheuttaneet ongelmia. Mutta kyllä yhteiskunta maksaa aiheuttamansa ongelmat minulle. Kouluaikana olin aina se syrjitty ja vihattu kaveri joka sai kokeista kaseja ja ysejä. Päättötodistkuseni keskiarvo oli yli 8. Olisin hyvin pärjännyt lukiossa, mutta tätini ei hyväksynyt sitä. Lisäksi se koulu jonne menin, siellä oli kaikki v-mäisimmät yläaste porukat joten en toisella päivällä enää sinne mennyt vastentahtoisesti. Minut oli siis koko nuoruus sidottu kotiin. On vieläkin. Mutta enää en voi opiskella, koska olen unohtanut neljässä vuodessa paljon ja rahaa ei tule riittävästi mistään. Enkä suostu paskaduuniin koska kykenen kuitenkin parempaan työhön, enkä halua että joku entisistä sortajistani missään vaiheessa alkaisi kävelemään enää ylitseni. Siihen en suostu. Siksi on parempi pysytellä työkyvyttömyys eläkkeellä lopun elämän ajan ja yksin.

        Tädiltäsi enää mitään kun teet niin kuin itse haluat kun olet täysi-ikäinen ja niin edelleen. Muuta pois sieltä tädin luota ja aloita oma elämä jossain missä sinua ei kukaan tunne ja haet vaikka kouluun niin kyllä ne opit sieltä muistuu ja olisit mennyt vain lukioon oman tahdon mukaan ja hakenut avustuksia jos tätisi ei olisi maksanut ja rupea itse ajattelemaan etkä tottele ketään muuta kun itseasi ja lopetat tätisi pillin mukaan tekemisen teet niinkuin itse tahdot niin tule elämästäsi elämisen arvoita kun saa itse päättää mitä tekee. Tätisi on kasvattanut sinusta peräkammarin pojan kun et osaa mailmalle lähteä ja jos et kohta lähde niin jäät sinne kitumaan ja katkeroitumaan . Seksi kokemuksia saat kun etsit netistä maksullisia naisia niin saat 100-500 eurolla naista ainakin kerran ja kun kerrot ettet ole koskaan ollut naisen kanssa niin ne vielä opettavatkin hommat kunnolla ja lisää rahaa niin saat naista vaikka koko yön jos rahat riittää mutta tulee ainakin kokemiksia jos aie muuta. Ei muuta kun mailmalle elämää etsimään niin hyvää tulee.


    • wetjpwergo

      Itse olin 16, ja seurustellut poikaystäväni kanssa vain pari kuukautta (aloitin seurustelun 15-vuotiaana, täytin pian 16), kun seksi tuli kuvioihin. Ei siihen yökylää tarvittu, vain pikainen visiitti, silloin kun vanhemmat olivat jossain muutaman tunnin. Pikkusiskoni oli 15-vuotias kun aloitti seurustelun (ja arvatenkin myös seksin) poikaystävänsä kanssa. Nyt minä olen 24, sisareni 22 ja olen itse naimisissa tämän ensimmäisen yhden ja ainoan kanssa, samaten sisareni menee kesällä naimisiin hänen yhden ja ainoansa kanssa. Minusta nuorten seksissä ei ole mitään pelättävää, ne kuitenkin sitä tekee, joten kannattaa olla reipas äiti ja ottaa asia puheeksi. Huolehtivainen äiti varmistaa, että nuoret käyttävät ehkäisyä, niin minunkin äitini teki ja olen siitä kiitollinen, vaikka osasinkin jo ehkäisyä käyttää. Eniten minua itseäni huolestutti äidin suhtautuminen ja kun hän otti asian esille ehkäisystä, olin huojentunut ja hyvilläni, ettei äiti ollut vihainen vaan vain huolissaan. Minulla oli myös tuohon aikaan kaveri, jonka äiti kielsi häntä käymästä missään ja tuomasta poikia kotiin ja muutenkin hänellä oli tiukat rajat. Tämä kaveri sitten karkaili kotoa ja teki mitä lystäsi kielloista huolimatta. Kieltäminen ei siis auta mitään.

      • Kokenut konkari

        On nyt pakko vähän kommentoida...

        Annat nimittäin tekstissäsi sellaisen kuvan, että ensimmäinen pooikakaveri on aina/usein myös se viimeinen poikakaveri/"se oikea". Näin ei kylläkään ole. Nykyään nuoruuden rakkaus todella harvoin on kuvioissa enää vanhempana.

        Itse koin monet rakkaussurut nuorena, poikakaverit vaihtui ehkä vähän turhankin tiuhaan tahtiin. Mutta uskon, että nykyinen suhteeni oikeasti kestää koko elämän, toisin kuin iki-ihanat varmasti-ollaan-yhdessä-aina-suhteet. Kun on kokenut nuorena tarpeeksi, ei tarvitse vanhempana enää lähteä tutkimaan, josko se ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella. Koskan niin yleensä käy, kun ollaan nuoresta pitäen oltu yhdessä. Vaikka itse et haluaisi pettää miestäsi, et voi tietää hänen tunteistaan.

        Siispä olen sitä mieltä, että kunhan ehkäisystä on huolehdittu, kyllä kohta 16-vuotiaan voisi päästää yökylään ja antaa kokea ne rakkauden (tai todennäköisesti ihan vaan ihastumisen) ilot ja surut. Eipä tarvitse sitten vanhempana lähteä tekemään asioita, joita ei nuoruudessa tullut tehtyä.


      • wetjpwergo
        Kokenut konkari kirjoitti:

        On nyt pakko vähän kommentoida...

        Annat nimittäin tekstissäsi sellaisen kuvan, että ensimmäinen pooikakaveri on aina/usein myös se viimeinen poikakaveri/"se oikea". Näin ei kylläkään ole. Nykyään nuoruuden rakkaus todella harvoin on kuvioissa enää vanhempana.

        Itse koin monet rakkaussurut nuorena, poikakaverit vaihtui ehkä vähän turhankin tiuhaan tahtiin. Mutta uskon, että nykyinen suhteeni oikeasti kestää koko elämän, toisin kuin iki-ihanat varmasti-ollaan-yhdessä-aina-suhteet. Kun on kokenut nuorena tarpeeksi, ei tarvitse vanhempana enää lähteä tutkimaan, josko se ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella. Koskan niin yleensä käy, kun ollaan nuoresta pitäen oltu yhdessä. Vaikka itse et haluaisi pettää miestäsi, et voi tietää hänen tunteistaan.

        Siispä olen sitä mieltä, että kunhan ehkäisystä on huolehdittu, kyllä kohta 16-vuotiaan voisi päästää yökylään ja antaa kokea ne rakkauden (tai todennäköisesti ihan vaan ihastumisen) ilot ja surut. Eipä tarvitse sitten vanhempana lähteä tekemään asioita, joita ei nuoruudessa tullut tehtyä.

        Tarkoituksenani oli otsikkoni mukaan kertoa "omia kokemuksiani". Olen pahoillani, jos annoin väärän kuvan. Kaikkea voi käydä, sen myönnän, mutta tärkeintä on avoimuus lapsen ja aikuisen välillä. Anteeksi vielä kerran, olen todella pahoillani.


      • -----
        Kokenut konkari kirjoitti:

        On nyt pakko vähän kommentoida...

        Annat nimittäin tekstissäsi sellaisen kuvan, että ensimmäinen pooikakaveri on aina/usein myös se viimeinen poikakaveri/"se oikea". Näin ei kylläkään ole. Nykyään nuoruuden rakkaus todella harvoin on kuvioissa enää vanhempana.

        Itse koin monet rakkaussurut nuorena, poikakaverit vaihtui ehkä vähän turhankin tiuhaan tahtiin. Mutta uskon, että nykyinen suhteeni oikeasti kestää koko elämän, toisin kuin iki-ihanat varmasti-ollaan-yhdessä-aina-suhteet. Kun on kokenut nuorena tarpeeksi, ei tarvitse vanhempana enää lähteä tutkimaan, josko se ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella. Koskan niin yleensä käy, kun ollaan nuoresta pitäen oltu yhdessä. Vaikka itse et haluaisi pettää miestäsi, et voi tietää hänen tunteistaan.

        Siispä olen sitä mieltä, että kunhan ehkäisystä on huolehdittu, kyllä kohta 16-vuotiaan voisi päästää yökylään ja antaa kokea ne rakkauden (tai todennäköisesti ihan vaan ihastumisen) ilot ja surut. Eipä tarvitse sitten vanhempana lähteä tekemään asioita, joita ei nuoruudessa tullut tehtyä.

        Olipa se poikaystävä sitten ensimmäinen ja ainoa mutta puhumattakaan siitä, että jos ne alkaa vaihtua vähän väliä, nin on erittäin hienoa, että on huolehdittu ehkäisystä. Vai haluaisitko isovanhemmaksi, kun lapsesi on 15 vuotias?


      • echocast
        wetjpwergo kirjoitti:

        Tarkoituksenani oli otsikkoni mukaan kertoa "omia kokemuksiani". Olen pahoillani, jos annoin väärän kuvan. Kaikkea voi käydä, sen myönnän, mutta tärkeintä on avoimuus lapsen ja aikuisen välillä. Anteeksi vielä kerran, olen todella pahoillani.

        Niin tosiaan ei sinun anteeksi tarvitse pyydellä jos toiset eivät osaa lukea ja ajatella. Koska et niin sanonutkaan. Puhuit omasta kokemuksesta ja vastaaja lukee sen että näin olisi mielestäsi aina? Missäköhän se vika olikaan?

        Katsos kun kaikki riippuu niistä nuorista itsestään millaisia he ovat? Ovatko ns. järkeviä vai holtittomia? Tekevätkö järkeviä päätöksiä? ja minkä ikäisiä ollaan kun rakastutaan?.

        Kuitenkin mitä nuorempana nämä kokeilut tehdään sitä todennäköisempää on että ei vielä tiedetä mitä halutaan ja kumppani vaihtuu, sitä en kiistä. Miksi se ainoa ei voisi löytyä kuitenkin ensimmäisenä? Todennäköisyys on kuitenkin jotakuinkin sama kuin 100 rakkauden jälkeenkin?

        Itseni kohdalla (enkä siis yleistä mitenkään faktaksi vaan kerron vain). Olen nyt 21v. ja onnellisesti yhdessä avopuolisoni kanssa. Noin 15v. aloitin seurustelun johon vanhampani suhtautuivat oikein hyvin ja antoivat tehdä virheeni vaikka selkeästi tiesivät että ei se kestäisi. Samoin kävi toisenkin seurustelun kanssa ja opin siitä mitä haluan. Myöhemmin tapasin nykyisen kumppanini ja luulen että jos hänet olisin tavannut tuolloin 15-vuotiaana olisin hyvinkin samassa tilanteessa kuin nyt.

        Aloittajalle (mielipiteeni):
        -Mieti luotatko tyttäreesi, onko hän järkevä ja vastuullinen?
        -Jos luotat, anna hänen tehdä virheensä, sillä siten oppii.
        -Ole tukena ja turvana silloin kun hän sitä mahdollisesti tarvitsee.
        -Ole kiinnostunut tyttäresi asioista, mutta älä liikaa.
        -Jos objektiivisesti ajatellen toteat että poika on holtiton ja sellainen pahis? Mieti.


      • pastoriska
        ----- kirjoitti:

        Olipa se poikaystävä sitten ensimmäinen ja ainoa mutta puhumattakaan siitä, että jos ne alkaa vaihtua vähän väliä, nin on erittäin hienoa, että on huolehdittu ehkäisystä. Vai haluaisitko isovanhemmaksi, kun lapsesi on 15 vuotias?

        Ehkäse,niin meitin Erkkikin ehkäsee aina.


    • minäx

      Herranen aika,nehän on alaikäisiä,seksiä voi harrastaa aikaisenakin sen ei PITÄS kuulua alaikäisille viihdykkeen etsimisen ja kokeilun osa-alueisiinkaan.
      En antas ainakaan omien sitä harrastaa.....kerkeää kokeilla ja pettyä aikaisenakin.
      ps.2vanhinta jo aikaisia.

      • ei ei ei ei

        --- Herranen aika,nehän on alaikäisiä,seksiä voi harrastaa aikaisenakin sen ei PITÄS kuulua alaikäisille viihdykkeen etsimisen ja kokeilun osa-alueisiinkaan.---

        painuhan nyt takaisin koloosi mistä tulitkin, mutta varo ette tee syntiä sinne mennessä.


      • minäx
        ei ei ei ei kirjoitti:

        --- Herranen aika,nehän on alaikäisiä,seksiä voi harrastaa aikaisenakin sen ei PITÄS kuulua alaikäisille viihdykkeen etsimisen ja kokeilun osa-alueisiinkaan.---

        painuhan nyt takaisin koloosi mistä tulitkin, mutta varo ette tee syntiä sinne mennessä.

        ....se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.
        Ei ole mitään tekemistä synnin kaas......mutta jokin raja alaikäisten "mesoamiselle" ja "kyllä minä tiedän" systeemille....ne on PENTUJA tuon ikäiset .....vaikka yrittävätkin näytellä isompaa kuin ovat.
        Lasten kasvatukseen rajat(mitähän laki sanoo tähän?)...ja ne on uskallettava myös laittaa.
        Se että pennut hyppää silimille niin kerrasta poikki.(ei susilaumassakaan tuollaista hyväksytä)


      • hyvin sekavaa
        minäx kirjoitti:

        ....se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.
        Ei ole mitään tekemistä synnin kaas......mutta jokin raja alaikäisten "mesoamiselle" ja "kyllä minä tiedän" systeemille....ne on PENTUJA tuon ikäiset .....vaikka yrittävätkin näytellä isompaa kuin ovat.
        Lasten kasvatukseen rajat(mitähän laki sanoo tähän?)...ja ne on uskallettava myös laittaa.
        Se että pennut hyppää silimille niin kerrasta poikki.(ei susilaumassakaan tuollaista hyväksytä)

        näykitkö myös jälkikasvuasi jos eivät ole kunnolla? Susilaumassa myös paritellaan heti kun tullaan sukukypsiksi, ihmisillä n. 12vuotiaana.

        Eli siis haluatko verrata ihmisen elämää susilaumaan vai et?


      • minäx
        hyvin sekavaa kirjoitti:

        näykitkö myös jälkikasvuasi jos eivät ole kunnolla? Susilaumassa myös paritellaan heti kun tullaan sukukypsiksi, ihmisillä n. 12vuotiaana.

        Eli siis haluatko verrata ihmisen elämää susilaumaan vai et?

        ....tarkoitinkin että siellä laumassa ei suvaita nuoremmilta kukkoilua.
        "...sukukypsiksi, ihmisillä n. 12vuotiaana. "Ei kait 12 vuotiaana tenavia ruveta värkkäämään vaikka sukukypsiä ollaankin.
        Tiedoksi oma 15 vuotias lukia nämä ja oli kanssani samaa mieltä......mutta hänelläpä onkin opiskelu tärkeämpää
        tällä hetkellä ja onkin siinä hyvä keskiarvo 9.6 (ja opiskelu vie voiton pojista)


      • Änäx

        "En antas ainakaan omien sitä harrastaa."

        :D Millä sinä sen luulet estäväsi? Vahditko 15-vuotiasta lasta 24 tuntia vuorokaudessa? Kannattaa ottaa ne silmälaput pois jo...


      • Järki hoi

        Kysehän oli yöpymisestä eikä seksin harrastamisesta. Epäilenpä, ettei kovinkaan moni teinin äiti tai isä tahdo, että lapsi harrastaa seksiä liian aikaisin, mutta faktahan on, että ei siihen usein se äidin tai isän "älä tee tätä" -saarnat auta. Mieluummin käsitellään asia luottamuksella ja kypsästi molemminpäin. Ja kuten täällä jo moni on sanonut, ei se yökyläilyn kieltäminen sitä seksiä estä. Harrastavat missä pystyvät vaikka sen äidin tai isän 15min. kauppareissun aikana.


      • hyvin sekavaa
        minäx kirjoitti:

        ....tarkoitinkin että siellä laumassa ei suvaita nuoremmilta kukkoilua.
        "...sukukypsiksi, ihmisillä n. 12vuotiaana. "Ei kait 12 vuotiaana tenavia ruveta värkkäämään vaikka sukukypsiä ollaankin.
        Tiedoksi oma 15 vuotias lukia nämä ja oli kanssani samaa mieltä......mutta hänelläpä onkin opiskelu tärkeämpää
        tällä hetkellä ja onkin siinä hyvä keskiarvo 9.6 (ja opiskelu vie voiton pojista)

        Otat siis vertauskuvista ne esimerkit, jotka käyvät yksiin omiin mielipiteisiisi. (suden VS ihmisen elämä)
        Pidät tiukkaa hierarkista järjestelmää yllä kodissanne, ja perustelet sitä sillä että sudetkin tekevät niin. Olisiko vaihtoehtona ettei "oma 15 vuotias" uskalla kertoa seksin harrastamisesta, kun pidät sitä silmille hyppimisenä ja siitä pitää "ärähtää"? Tottakai hän on samaa mieltä kanssasi, koska se "mesoaminen" olisi muuten "kerrasta poikki"
        Ei olisi ensimmäinen tapaus jonka tiedän.

        Koulukeskiarvon ja poikien kiinnostuksen väliseen yhteyteen en ota kantaa, koska tietääkseni siitä ei ole pitävää tutkimusta tehty. Lähinnä olisin ylpeä jos tytär on älykäs, en siitä ettei pojat kiinnosta.


      • 3LAPSEN ÄITI
        minäx kirjoitti:

        ....tarkoitinkin että siellä laumassa ei suvaita nuoremmilta kukkoilua.
        "...sukukypsiksi, ihmisillä n. 12vuotiaana. "Ei kait 12 vuotiaana tenavia ruveta värkkäämään vaikka sukukypsiä ollaankin.
        Tiedoksi oma 15 vuotias lukia nämä ja oli kanssani samaa mieltä......mutta hänelläpä onkin opiskelu tärkeämpää
        tällä hetkellä ja onkin siinä hyvä keskiarvo 9.6 (ja opiskelu vie voiton pojista)

        Tuohon voisin sanoa,oma tyttäreni jo 26v.Sai tuoda poikakaverin kotiin ennenkuin täytti 16v. Tiedettiin aina missä tyttö ja poika olivat, jomman kumman kotona.Sitä rakkautta kesti 6kk. seuraava 7v.Käytiin siinä sivussa myös lukio kohtalaisin tuloksin. Mutta häneen koulukaverilla oli ankarat vanhemmat eivät antaneet toimia samoin ! Tuloksena 18vuotiaana lapsi maailmaan, piiloteltu poikakaveri,joka heti oli myös menneisyyttä. Olisipa vanhemmat ollet tukena,kasvussa. Olivat KYLLÄ KORKEESTI KOULUTETTUJA, ja kunnollisia vanhempia KAIKKI.


      • ex-teini
        minäx kirjoitti:

        ....tarkoitinkin että siellä laumassa ei suvaita nuoremmilta kukkoilua.
        "...sukukypsiksi, ihmisillä n. 12vuotiaana. "Ei kait 12 vuotiaana tenavia ruveta värkkäämään vaikka sukukypsiä ollaankin.
        Tiedoksi oma 15 vuotias lukia nämä ja oli kanssani samaa mieltä......mutta hänelläpä onkin opiskelu tärkeämpää
        tällä hetkellä ja onkin siinä hyvä keskiarvo 9.6 (ja opiskelu vie voiton pojista)

        Tai niin ainakin luulet....ei olisi eka teini joka sanoo mitä vaan vanhempien mieliksi. Eri asia on mitä sitten tekee...


      • kysymysmerkki?
        ei ei ei ei kirjoitti:

        --- Herranen aika,nehän on alaikäisiä,seksiä voi harrastaa aikaisenakin sen ei PITÄS kuulua alaikäisille viihdykkeen etsimisen ja kokeilun osa-alueisiinkaan.---

        painuhan nyt takaisin koloosi mistä tulitkin, mutta varo ette tee syntiä sinne mennessä.

        Ootko hullu?! vahtisitko lastasi 24h vuorokaudessa? Ei ne kuitenkaan sua tottelis.

        "painuhan nyt takaisin koloosi mistä tulitkin, mutta varo ette tee syntiä sinne mennessä."
        Mitä tuo oli olevinaan? Pärjäisit hyvin koomikkona, mä ainakin repesin.


      • lehtoori.
        minäx kirjoitti:

        ....tarkoitinkin että siellä laumassa ei suvaita nuoremmilta kukkoilua.
        "...sukukypsiksi, ihmisillä n. 12vuotiaana. "Ei kait 12 vuotiaana tenavia ruveta värkkäämään vaikka sukukypsiä ollaankin.
        Tiedoksi oma 15 vuotias lukia nämä ja oli kanssani samaa mieltä......mutta hänelläpä onkin opiskelu tärkeämpää
        tällä hetkellä ja onkin siinä hyvä keskiarvo 9.6 (ja opiskelu vie voiton pojista)

        --- tällä hetkellä ja onkin siinä hyvä keskiarvo 9.6 (ja opiskelu vie voiton pojista) ---

        sinä olet tainnut päättää asiat tytön puolesta vaikuttaa vähän siltä.
        tyttäresi menee varmaan joutuu menemään aikanaan myös naimisiin keskiarvonsa kanssa.


      • ö
        minäx kirjoitti:

        ....tarkoitinkin että siellä laumassa ei suvaita nuoremmilta kukkoilua.
        "...sukukypsiksi, ihmisillä n. 12vuotiaana. "Ei kait 12 vuotiaana tenavia ruveta värkkäämään vaikka sukukypsiä ollaankin.
        Tiedoksi oma 15 vuotias lukia nämä ja oli kanssani samaa mieltä......mutta hänelläpä onkin opiskelu tärkeämpää
        tällä hetkellä ja onkin siinä hyvä keskiarvo 9.6 (ja opiskelu vie voiton pojista)

        eteenpäin niin keskiarvo 6,9 ja tyttöäs panee kaikki.


    • Kokemusta on

      Hei!
      Itse olen kolmen pojan äiti ja olen sitä mieltä, että päästäisin/päästän oman lapseni (vaikka olisi tyttökin) yökylään tai meille saisi/saa tulla yökylään. Kyllä sitä lähempää tutustumista voi tehdä muutenkin kuin yöllä, jos sen aika on. Omalta kohdaltani olen ollut aina tyytyväinen, että olen tiennyt missä poikani ovat, mieluummin kotona tai tyttöystävällä, kuin "jossain". Aikoinaan aloin seurustelemaan mieheni kanssa 15v. ja yhdessä olemme olleet nyt kohta 30v. Silloin minulla oli tosi vaikeaa vanhempieni kanssa ja luottamushan siinä meni, kun mihinkään en päässyt ja valheet tulivat peliin. Että oman kokemukseni kautta, anna ihmeessä nuorten olla teillä turvallisesti, säästyt monelta mielipahalta ja tappelulta.

    • Jos ei mene elämässä muiden tärkeämpien asioiden edelle ja sotke niitä kuvioita, niin kai se antaa mielenrauhan. DDR:n sosialistisen puolueen strategiaan kuului että nuorena aloitetut suhteet ja seksi lisää puolueen kannatusta. Monilta jää opiskelut kesken ja sitärataa.
      Nuorina aloitetut suhteet eivät kestä ikuisesti (Westermarck-efekti) ja niiden kariutumisella voi olla kohtalokkaat seuraukset. Minä ehkä puhuisin ja yrittäisin jarrutella ettei suhde etene liian nopeasti ja mene kaiken muun edelle.

    • it.art

      Sellaisen vanginvartijaäidin lapsen osa on todella säälittävä ja surullinen. Vanhanaikaiset ja estoiset äidit yksinkertaisesti pilaavat lastensa koko elämän ja arvot ja tekevät lapsista juuri ratkaisevilla parinmuodostuksen ja valintojen hetkillä epäonnistuneen surullisen yksilön.

      Se millaisia aikuisia lapsista tulee riippuu siitä miten äidit käyttäytyvät huomatessaan lapsensa tulleen sukukypsäksi. Jos äidit kaikessa käytöksessään ja puheissaan tuomitsevat tapahtuneen ja antavat ymmärtää, että kaikki sellainen on sairasta ja väärin ja vangitsevat lapsensa kotiin niin äiti pitäisi ottaa vakavaan puhutteluun ja passittaa terapeutille.

      Äitien pyrkimys pitää lapset lapsina ei ole ikinä koskaan onnistunut. Lapsista on tullut aikuisia vaikka äidit kuinka vastustaisivat.

      • minäx

        "tekevät lapsista juuri ratkaisevilla parinmuodostuksen ja valintojen hetkillä epäonnistuneen surullisen yksilön."
        >>>haloo!! mikä ikä se on pariutua tuo tuommenen...seksi on tarkoitettu pääasiassa jälkeläisten tekoon....eihän ne lehemätkään persettä anna kuin vasta kiimassa ja 9kk päästä sitten poikivat.


      • normaali ihminen
        minäx kirjoitti:

        "tekevät lapsista juuri ratkaisevilla parinmuodostuksen ja valintojen hetkillä epäonnistuneen surullisen yksilön."
        >>>haloo!! mikä ikä se on pariutua tuo tuommenen...seksi on tarkoitettu pääasiassa jälkeläisten tekoon....eihän ne lehemätkään persettä anna kuin vasta kiimassa ja 9kk päästä sitten poikivat.

        Perseestäkö se lehmä ne vasikat tekee? Ja tuohon että seksi on vain lasten tekoa varten, myös ihmisilläkin(kö) niin säälin sinua. Elät todella puutteessa ja siksipä ymmärrän vihamieliset tektisi.


    • Noora40

      Mä olen päästänyt 15- vuotiaan tyttäreni poikaystävänsä luo yöksi ja poika on saanut olla meillä.. Ensinnäkin muistan itse (ei edes likkakavereiden luona yökyläilyjä ennen täysi-ikää..) että kyllä sitä seksiä harrastettiin vaikken tosiaan päässyt yökylään minnekään.. Aina se tilaisuus löytyy, jos on siitä kiinni. Enkä edes usko, et sitä niinkään ajattelevat.. Meillä ainakin likka pitää huoneensa oven raollaan (omasta tahdostaan) kun poikakaverinsa on yötä, joten eipä ne ainakaan silloin paljon harrastele mitään.. Ja meillä ainakin rauhoittui huomattavasti tuo kaupungilla hengailu kun saivat yöpymisluvan silloin tällöin viikonloppuisin. Tulevat jo alku illasta kotiin tai poikakaverin luo, eikä tarvitse miettiä missä hitossa on ja mitä tekevät (mulla on aika railakas tyttö). Ja tuosta mökkeilystä sen verran, meinaatko et saat koko tyttöä ilman poikaystävää moneksi päiväksi mökille?? Miksei hän voisi ottaa poikaystävää mukaan kaveriksi, viihtyisi varmasti paremmin..
      Hyvää kesää teille ja voimia ja kestämisiä teinin kanssa. Kannattaa muistaa, et me ollaan itsekin oltu nuoria joskus ja miettiä sitä miten silloin olisi halunnut vanhempien toimivan. Mä ainakin kärsin ja kannan edelleen kaunaa noista, ettei saanut koskaan mennä minnekään eikä kavereita tulla, siksi en tosiaan halua omalle lapselle samaa, mut kohtuus påitää muistaa.

      • Kokenut konkari

        Juu, ei nuorilla aina ole vain seksi mielessä. Miettikääpä, mitä itse tykkäätte tehdä rakkaan kanssa: istua kainalossa ja katsella leffoja yms. Se ei vaan oikein kaupungilla onnistu, joten tottakai haluavat välillä olla kotosalla. Ja ilta ja yöhän on sitä parasta leffan katseluaikaa. Kannattaa aina miettiä, mitä itse tekisi/haluaisi tehdä sen tärkeän ihmisen kanssa. Sitä ne nuoretkin yleensä haluaa...


    • as

      Muistan elävästi oman teini-ikäni, jolloin en koskaan saanut tuoda poika-ystäviäni kotiin, enkä päässyt myöskään hänelle yöksi. Se vain johti valehteluun , että olen muka tyttökaverini luona yötä. Vaihtoehtoisesti harrastimme seksiä milloin missäkin: autossa, puistossa, bileissä jotain mainitakseni. Eli hätä keinot keksii, jos ei luvalla, niin sitten ilman. Eikö kuitenkin olisi turvallisinta antaa kaverin tulla yökyölään tai sinne mökille? Todellakin omat lapset tietävät seksistä jo todennäköisesti enemmän, kuin ikinä kuvittelemmekaan. Ja vaikka eivät tiedä, niin harrastavat kuitenkin. Suosittelisin, että ehkäisystä juteltaisiin tarvittaessa. Omat lapsemme arvostavat takuulla meitä vanhempia enemmän myös aikuisena, lisäksi se antaa suuntaa tulevaisuuteen siitä, millaisena koemme seksielämämme myöhemmin. Oman nuoruuteni seksikokeilut muistan jotenkin hävettävinä, koska koin, että on rumaa ja salaista.

      • heta88

        itse olin tuon ikäinen meille sain tulla poikia yöksi mutta niiten piti nukkua eri paikkassa
        jos sinua pelottaa jokin siinä asia anna anna menna ja tulla yöksi jos he nukuvat eri paikoissa eikä
        samassa sänkyssä niin vältyt omilta huoliltasi jokaisen vanhemmilla oma perjaanteensa tähän suhuhteen
        tuo on yksi varma ratkaisu joka ei suututa ketään sillä takaat ettei tapahdu mitään sellaista mitä et halua juttele tyttärellesi asia


    • nän meillä

      Siten että ei asiaa yöksi ja piste. onneksi tyttö oli itsekin niin järkevä että sanoi ettei ole valmis seksi suhteeseen vielä. Pojan kiinnostus tämän jälkeen "ylllätäen" suli meidän tyttöön siihen. Nyt sitten poika kuljetellut muita tyttöjä kotiinsa.
      Me teimme noin mutta tapauksia pitää katsella tapauskohtaisesti. Jos kummatkin nyt välttämätt haluavat aloittaa seksi seikkailut ja kummatkin on siihen valmiita niin parempi hommata ehkäisy ja olla sallivampi muutenkin.

    • mies 24v.

      oma teinisuhteeni (alkoi melkein 17v) kesti lähes 6 vuotta.
      Kyllä sitä hellyyttä halusi osoittaa jo muutenkin kuin pussailemalla.
      Jos tunnet pojan ja on asialtainen kaveri niin miksei? Ja tyttären kanssa ehkä hyvä kerrata ehkäisyasiat vaikka lieneekin jo myöhäistä. Miten pojan vanhemmat suhtautuvat?

      Ja parempi antaa nuorten olla rauhassa toistensa kanssa kuin että pitää kesken koulupäivän mennä vessaan kiiressä sähläämään.

    • 3 tyttölapsen äiti

      Ei noita yökyläilyjä kannata mennä kieltämään. Jos ja kun nuoret haluavat harrastaa seksiä,niin siihen ei yökyläilyä tarvita,kuten monet ovat jo maininneet. Itsekkin huseerasin poikaystävän kanssa pyykkituvassa,joenrannassa,puistossa pusikossa ja molempien kotona kun vain vanhemmat olivat poissa tai muissa ajatuksissa.Huoneen oven sai päivälläkin lukkoon ;) Kavereiden luona lainattiin kaverin huonetta tai sit käytiin vessassa lukkojen takana. Kyllä ne nuoret keinot keksii.
      Usein noi yökyläilyt oli viatonta nukkumista,ne seksihommelit kun sai hoidettua muutenkin...

    • onnellinen- 86

      Itse olin 15 vuotias (melkein 16) kun tapasin nykyisen mieheni. olemme olleet nyt 8½ yhdessä joista 6vuotta avioliitossa. Meillä on kolme yhteistä lasta ja suhde on toiminut alusta asti. Nuoret kokeilevat kaikkea ja tuossa iässä tulee vastaan myös pettymisiä. Uskon, että tyttäresi tietää mitä tekee. Vaikka tunteet ovatkin sekavat nuorilla ja yleensä rakastetaan jo ensimmäisenä päivänä (se ihastumisen ja rakastumisen ero..). kuitenkin tyttäresi on seurustellut jo jonkin aikaa pojan kanssa joten seksi tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa. ehkäisystä olisi varmasti aihetta puhua.

    • Nuorena saanut

      Tottahan toki tuon ikäisen tytön pitää saada miehistä mulukkua. Siis älä ihmeessä ytitä estää sitä, kyllä tuon ikäiset kutemispaikat keksii kuitenkin.

    • no mercy

      jos hän ehkäisypillerissa - miksi ei. Tai jos sinä haluat lapsenlapsi nuorena

    • afaha

      Mikset päästäisi? Tottakai todennäkösesti niitä uusia poikia tulee tässä vuoden, parin aikana, tuskin tämän nykysen kanssa alttarille astellaan. Mutta mitä sitten? Se on elämää. Se on nuoruutta. Se on kokemusta. Ihimiselle kehittyy eri ihmissuhteita, pettymyksiä ja ja suruakin. Josset kestä teini-ikäisen seurusteluuhteita, niin älä tee kersoja (viittaan tässä nimimerkin yt kirjotukseen.) Näiltä asioilta ei voi välttyä. Seksiä he alkavat harrastamaan joka tapauksessa, annoit sinä yökyläilyluvan tai et. Tosiaan kunhan ehkäsystä kysyt ja pidät huolen, että tytöllä on asia hoidossa, niin no problemo.

    • muistoissa vielä nuo

      Miten ihanaa oli viettää iltaa ja yö oman kullan kainalossa jo tuossa iässä! Seksiähän voi harrastaa nykyään valosaankin aikaa...
      Pääsette itsekin mökillä tutustumaan poikaan paremmin.

    • yks waan

      täällä,tosin ko.oma poika joka kohta 14v.haluaisi myös tyty ystävän meille yöks....jos he ovat samassa rakennuksessa ni miksei?oletko jutellut reilusti lapsesi kanssa asiasta?kannattaa jutella,kertoa "totuus" miksi on vastaan jne.jne.itse äitinä myönnän että olisin huolissani enemmänkin siitä mitä he "puuhastelisivat" yöllä.siis oletko kysynyt asiaa suoraan?kunnon keskustelu on kaiken A ja O.kun nuori kokee että häntä kuunellaan ja häneen luotetaan ni hänkin kertoo ja oppii luottamaan vanhempiinsa.eräs ystäväni,äiti myös hänkin,päästi pojan yökylään tyttönsä luokse mutta laittoi heidät eri sänkyihin nukkumaan-tosin samaan huoneeseen...sit kannattaa miettiä omaa nuoruuttakin tässä ja näissä teini asioissa...tuntuu ettei monikaan vanhempi ala puhumaan omasta nuoruudestaan edes toiselle aikuiselle.en tiedä onko oma nuoruus/kokeilut ym.niin hävettäviä ettei niistä viitsitä puhua?jokainen jonka kanssa olen yrittänyt puhua tästä aiheesta,siis aikuisen ystäväni kanssa,he vaikenevat kuin muuri tai sanovat etteivät muista omaa nuoruuttaan!!!.pari ystävää on myöntäneet kuinka olleet vaikeita vanhemmilleen,itse muistan omat "tyhmyyteni" ja nyt vanhempana ja viisaampana haluaisin suojella lapsiani mutta miten saada nuori sitä ymmärtämään kun en itsekkään sitä ymmärtänyt ollessani saman ikäinen?nuorille tulee jossakin vaiheessa kokeilu haluja eri asioiden suhteen ja se on minusta ihan ok.kun he tietävät mitä tekevät ja ovat asiasta keskustelleet ensin vanhempien kanssa.ehkä parempi se teidän saunakamari kuin jonkun vieraan?

      • 3LAPSEN ÄITI

        OMA TYTTÄRENI SANOI MULLE, KUN YRITIN ESTÄÄ MINUN MIELESTÄNI, VÄÄRIN TOIMINTAA! Äiti,minä en voi kaikkia asioita ajatella niinkui sinä, minä en ole viellä kokenut maailma niin kuin sinä.Voin ehkä tehdä virheitä, mutta nekin ovat minun virheitäni, niistä minä opin.TÄMÄ ON TOTTA,EI PELKÄ KERTOMINEN MITÄÄN OPETA.Rakastamme lapsiamme ja haluaamme heille saman, maailman kuvan kun meillä,mutta edelleen kuva elämästä, naisenarvosta,on hyvin estynyt.siksi moni ihminen ei haluaa kertoa nuoruudesta niinkuin tosi on! Edelleen kuulee sanottavan että ei meidän nuoruudessa...mutta tosiasiassa kyllä myös meidän nuoruudessa elettiin ja rakasteltiin.Häpeä tuottaa estoja, sitäkö tahdomme lapsillemme. Olen jo 59v ja Äitini jo 96v hän sai minulle ne naisten häpeän tunteet, niinkuin rakastelu olisi likaista ja kiellettyä jos tuntee ne varhain, mutta ainahan tosiasiassa on näin ollut.AUTTAKAA LAPSIANNE TERVEESEEN SUHTAUTUMISEEN HALUIHIN, JA JOS PÄÄTTÄÄ NIIN EHKÄISY KUNTOON. (MAAILMASSA PALJON LEHTOLAPSIA, VAIKKA EI MEIDÄN NUORUUDESSA HE HE...)


    • nuorineiti89

      Oma pikkuveljeni on juuri samanikäinen, ja ainakin äitimme on aina antanut kaikkien lastemme seurustelukumppaneiden tulla yökylään. Se on mielestäni tärkeää myös sen kannalta, että lapsen seurustelukumppani tulee tutummaksi muulle perheelle aamiaispöydässä tai mökkireissulla. Ja suhde, vaikkakin teinisuhde, on onnellisempi kun sen voi näin oman perheen kanssa jakaa. Se teinisuhde on kuitenkin aina pohja siihen, mitä tulevaisuudessa alkaa rakentamaan. Ja kun seurustelukumppani on mukana perheen kuvioissa, ei todellakaan tarvitse karata minnekään heilastelemaan, siinä iässä kun kaipaa juuri lämpöä ja läheisyyttä, eikä siinä ole mitään pahaa.

      Ehkäisyasiat nuoret yllättävän hyvin osaavat, mutta ainahan on hyvä puhua kaikesta!

    • fdsfa

      Itse ajattelen että 15 vuotias on liian nuori seksiin. mutta jokainen päättäköön itse. Jos seksiä pelkäät anna mukaan kondomi paketti.

    • Tästä on jo aikaa viitisen vuotta, mutta silloin tapasin ensimmäinen poikaystäväni. Hän asui 150 km päässä ja minä olin 15, parin kuukauden päästä siitä olin täyttämässä 16.
      Vanhempani tuskin olisivat minua muuten päästäneet siihen kaupunkiin, jossa mies asui, ellei siskoni oli asunut siellä. Olin siis ensimmäiset kerrat siskoni luona yötä ja sitten eräänä iltana soitin ja pyysin lupaa mennä poikaystäväni luokse. Siskoni oli tavannut tämän kundin ja hän oli sitä mieltä, että minut voi päästää hänen luokseen. Vanhempani ottivat kyllä seksin puheeksi, mutta puhe jäi kovin lyhyeksi ja he lähinnä muistuttivat vain ehkäisyn tärkeydestä.

      Omasta mielestäni vanhempani tekivät fiksusti, että päästivät minut poikaystäväni luokse. Kävin viikonloppuisin hänen luonaan ja palasin sunnuntaisin kotiin. He eivät tuominneet suhdetta ja se jatkui reilu 2,5 vuotta, kunnes tuli ero.

      Olen todella tyytyväinen, että he päästivät. Sillä tavalla he osottivat luottamusta ja minä osoitin heille sitä. Olin muutenkin rauhallinen nuori, joka oli paljolti kotona, joten sillä tavalla luottamuspulaa ei ollut.
      Nyt viisi vuotta myöhemmin, melkein 21-vuotiaana, kiitän vanhempiani luottamuksesta "yökyläilyä" kohtaan.

      Seksi tulee kuitenkin jossain vaiheessa, niinkuin moni sanoo, että ei siihen tarvita yötä. Pelkkä pari tuntinen (itseasiassa, jos rehellisiä ollaan niin vartti - puoli tuntiakin saattaa riittää) riittää seksin harrastamiseen.
      Ei ole tervettä kieltää seksiä nuorelta, joka muutenkin valmistautuu pian itsenäiseen elämään. Se on maailman luonnollisin asia, se ei ole likaista, jos sitä harrastaa kaksin rakastuneina. Puhu AP tyttärellesi järkevästi ehkäisyistä ja seksistä. Seksin kieltäminen johtaa siihen, että se on tabu ja hyvin huomaa tälläkin palstalla, että joillekin seksi on täynnä pettymystä ja huonoa mieltä. :(
      Vaikka ehkäisystä puhuminen hävettäisikin tytärtäsi, muistuta häntä, että on tärkeää huolehtia siitä, jollei halua tauteja tai tulla raskaaksi.
      Ota vaikka keskusteluun mukaan tyttären poikaystävä. Tutustu heihin, vietä heidän kanssaan aikaa. Jos sinua huolestuttaa, niin voithan sinä ensimmäisen kerralla pyytää, että poikaystävä tulisi luoksenne ja katsoisitte vaikka jonkin nuorten toivoman elokuvan tai pelaisitte lautapelejä tms. hauskaa, jossa tutustut poikaan.

      Älä saarnaa, älä tuomitse, ole mieluummin avoin. Se antaa sinullekin paljon enemmän.

      Ymmärrän kyllä huolesi yökyläilystä ja seksin harrastamisesta, mutta ei sitä kannata ottaa niin tosissaan. Se on kuitenkin joka tapauksessa edessä. Jos nuoresi on muutenkin vastuuntuntoinen, niin eiköhän hän myös huolehdi seksistä.
      Voit tietysti omalta osaltasi tukea maksamalla puolet esim. pillereistä tai muusta ehkäisykeinosta. Täten näytät, että olet avoin ja hyväksyt heidän suhteen ja samalla opetat heitä vastuuseen. '

      Ja kukkahattutädeille tiedoksi, että olen ihan tavallinen nuori, joka ymmärtää tilanteen molempia osapuolia. Jos teidän mielestänne seksi on kiellettyä alle 18-vuotiailta, ni se on kiellettyä teidän mielestänne. Elämä ei todellakaan ole enää samanlaista mitä se oli 30 vuotta sitten, kun te olitte nuoria. Seksi ei ole enää pelkästään lapsenhankkimista varten, vaan siitä kuuluu nauttia. Sen kuuluu olla hyvää, eikä vain pelkästään tyydyttää miehen haluja, vaan myös naisen. Miettikää mistä pidätte ja olkaa itsellenne avoimia, voitte löytää ihan uusia juttuja elämäänne ;)

    • mies vm.-50

      15 vuotias voi muuttaa kotoa pois ilman että sinun mielipidettä kysytään, ei kannattais kovin kärjistää sillä tuo ikä on hyvin herkkä, diplomatiaa....keskustele tyttösi kanssa sillä nuoret tietävät asioista paljon enempi mitä me siihen aikaan ja ennen kaikkea nuoret ovat fiksuja..

      • minäx

        ...mutta kun on alaikäinen niin sen saa myös takaisin vaikka virkavaltaa apuna käyttäen.
        Pitäs jaksaa kasvaa kypsäksi aikuiseksi ja alkaa ne aikuiset leikit vasta sitten.(mihin on mennyt moraali ja kunnioitus)


      • teinipoeka
        minäx kirjoitti:

        ...mutta kun on alaikäinen niin sen saa myös takaisin vaikka virkavaltaa apuna käyttäen.
        Pitäs jaksaa kasvaa kypsäksi aikuiseksi ja alkaa ne aikuiset leikit vasta sitten.(mihin on mennyt moraali ja kunnioitus)

        Moraali ja kunnioitus on mennyt sinne, kun vanhemmat kahlitsevat kotiin. Eivät päästä minnekkään. Koulu menee kaiken edelle ja seurustelu on OK mutta YÖKYLÄILYT, ei tule puhettakaan. Jos hieman kyseisestä asiasta mainitsee niin samantien ollaan latomassa tekosyitä kyläilyn esteeksi. Mm.

        "En/Emme voi tietää, että oletko oikeasti siellä."
        "Joku toinen kerta. -huoltaja(t). Miksei nytten??? -itse. Älä valita tai et pääse kohta edes kavereillesi." -huoltaja(t)"

        Ei ole aivan omaperäistä kokemusta täysin, mutta olen seurannut useampaa vastaavaa keskustelua.
        Eikö se ole teidän mielestänne VÄÄRIN, jos vanhemmat lukitsevat nuoren kotiinsa ja vievät kaikki oikeudet. Eipä se paljoa luottamusta tai kunnioitusta kasvata, enemmänkin pelkoa/vihaa/uhmakkuutta(menikö se noin?)

        Eli siis, vanhemmat, luottakaa siihen teidän jälkikasvuun ja antakaa se saakelin lupa yökylään. Huomaatte eron jos nuori (anteeksi ruma sana tulossa) suoraansanoen vittuilee teille ja niskuroi ja ei tottele sääntöjä. Nuoret yleensä rauhoittuvat hieman, jos he saavat vapauksia.

        Huh, sainpas puhuttua suun tyhjäksi. Älkää hyvät ihmiset haukkuko tekstiäni, se on vain mielipiteeni.

        -Teinipoika 16,80wee


    • Per Saukko

      itsehän tyttösi tavaraansa jakaa ja se ei siitä kulu. Näitä auliisti itseään jakavia tyttökultia me miehet aina olemme tarvinneet, niin nyt kuin tulevaisuudessa. Vaimo valitaan sitten muualta.

      • jep jep.

        Ja turha väittää että "ovat vaan oman kullan kainalossa ja syövät popparia" Kyllä siinä pussaillaan ja hyväillään ja pojan sormet ne ne vasta vikkelät ovatkin ja tapaus seuraa toista ,,,,tyttökin on juonessa mukana,, ei muuta kuin housut pois ,, se on siinä!!!!!!!!!


    • nostra

      Älä edes mieti,lapsen paikka on kotona,tai luotettavien tyttö kaverien luona jossa voi jopa yöpyä,lirissä olet jos lapsellesi tapahtuu jotain yö kylä reissun aikana,olet vanhempana vastuussa tytöstä täysi ikäiseksi saakka joka on 18 vuotta.

      • minäx

        kerrankin jaa ääni.


    • Vimpulaaunen

      Jos tuota asiaa miettii tyttäresi näkökulmasta.. luvan saaminen olisi varmasti hänelle tosi iso asia ja kiva juttu, mutta kun miettii juuri sitä että hän on juuri siinä iässä että kumppani tulee varmasti vaihtumaan vielä useampaankin otteeseen elämän varrella, kannattaako se? Jos itse mietin itseäni tuon ikäisenä, miten vakuutin 15-vuotiaana silloisesta poikaystävästäni että "tässä se minun elämänkumppanini on" niin siinä ei tosiaankaan käynyt. Kadun myös sitä että menin varhain nuorena mennettämään neitsyyteni jollekkin idiootille pojan klopille.. Mielummin olisin halunnut säästyä siltä kaikelta ja säästää itseäni nykyiselle avopuolisolleni..

    • terve nuori

      anna lupa, jos et älä anna, silti lapsia voi tulla... vastuu on vanhempien lasten kohdalla. 15v on lapsi.!!!!!!!!!!!!!

    • Annastina U.

      Kun olin itse 15-vuotias kävimme tämän saman keskustelun vanhempieni kanssa. Olin seurustellut saman pojan kanssa n. 5kk kun aloin kinuta poikaa meille yöksi. Vanhemmiltani oli suuri luottamuksen osoitus, kun he suostuivat pyyntööni ja niin poika tuli meille yöksi. Olin tuolloin neitsyt ja pysyin sellaisena vielä tovin vaikka poika meillä kyläili. En ollut valmis seksiin ja hän jaksoi odottaa. Myöhemmin uskaltauduin keskustelemaan vanhempieni kanssa ehkäisystä (koska he olivat aina pitäneet minua fiksuna ja luotettavana nuorena, halusin myös luottaa heihin ja toimia fiksusti) ja kun ehkäisy oli kunnossa ilmoitin ilouutiset poikaystävälleni. Neitsyys lähti päiväsaikaan, joten yökyläilyä siihen ei todellakaan tarvita. Seurustelin tämän saman pojan kanssa seuraavat 5 vuotta. Ohjeeni siis on, että keskustelet asioista tyttäresi kanssa, jotta luottamus on molemmin puolinen. Kun sinä olet joustava ja luottavainen, ei hänkään halua tuottaa sinulle pettymystä. Tärkeämpää kuin vahtia lasta, on opettaa lapsi tekemään itsenäisesti järkeviä päätöksiä eteen tulevissa tilanteissa. Tiedän monta pariskuntaa, jotka ovat olleet yhdessä noilta ajoilta asti eli nyt jo kaksikymmentä vuotta.

    • Asia ok

      Kuten täällä jo moni on kommentoinut, anna yökyläilylle lupa. Kieltämällä et voita mitään. Seksinharrastamisenpelossa, jos teet päätöksiä kielteiseen suuntaan, teet niitä turhaan, koska se harrastamispaikka ja -aika löytyy varmasti muualtakin. Ja kuten moni jo on sanonutkin, huolehdi mieluummin siitä, että jos seksielämä on alkanut/alkamassa, on myös ehkäisyasiat kunnossa.

      Yhden asian minä kuitenkin tekisin: Olisin yhteydessä pojan äitiin ja isään sekä keskustelisin heidän kanssaan, että ovat tietoisia yökyläilystä ja että asia on heillekin ok. Ja siitäkin ehkä, että onko pojalle myös puhuttu ehkäisyasioista.

    • ÄijäISI

      Opasta ja ohjaa asiallisesti. Ei mitään kukka ja mehiläinen, vaan reilusti puhut ehkäisystä. Anna "lapsille" tunne, että välität heistä oikeasti ja muistutat vastuusta.
      Yhdessäolo on todella tärkeätä tuon ikäisenä ja varsinkin yökylä. Saa leikkiä aikuista. Tärkeintä ei ole monestikkaan seksi vaan toisen vieressä nukkuminen.

      Itsekkin tuon 14v kokeneena.

    • miksimiksumuksu

      Heippa ,kyllä nuoerten seurustelu nykyään kestää aika pitkään ,miun siskoni tyttö ollut vuoden saman kanssa ja edelleen välittävät ja ovat sydän rakastuneita ja ,itselläni tytär 16v löysi kaverin täs maaliskuun aikaan, kaverinsa olen sen nähnyt lmontakerta ,kun käynyt tässä kylässä ,ja kyllä suunnutelmat heilä on selvät,kyllä kaverin vanhemmat ja sisarukset tykkää tyttärestäni , tyttäreni ollut kaverila yötä jo montakerta viikonlopuna ja viikollakin ,kun kouluun pääsee sieltä suoraa ,joillakin vaan se seurustelu on lyhyttä , ,jos saman kaa on ollut pitenpään ja tuntee syvät ja tuntuu ,että lapsellanne on selkee seurustelu ,niin voi luottaa ja pyydellä yöksi ,eiköhän ne tos iässä halua yhdessäkin yön viettää .

    • Linda62

      Itse olin 14, kun aloitin seurustelun ja olimme yli 8 vuotta yhdessä. Kuukauden seurustelun jälkeen harrastimme seksiä. Kuten täällä moni kirjoittaa, niin ehkäisystä kannattaa keskustella. Nuoret ovat olleet jo puoli vuotta yhdessä ja luulen, että yökyläily ei liity seksiin. Minä olen sitä mieltä, että otatte vaan pojan kotiinne ja mökille. Parempi, että on keskinäinen luottamus ja onhan puoli vuotta nuorelta aika pitkä seurusteluaika, joten kyseessä alkaa olla jo vakavampi ihastuminen.
      Kun pitää ovet avoinna kotiin, niin sinne on aina hyvä tulla ja lujittaa myös äidin ja tyttären väljeä. Ei tuo seurustelu mikään vakava asia ole päinvastoin. Ennemmin olisin huolissaan, jos yökyläilyt olisivat juopottelua, huumeiden käyttöä tai jatkuvia irtosuhteita. Mukavaa kesää sinulle ja tyttärellesi!

    • PILLU REIKÄ

      anna pojan tulla.. jos he nyt seksiin päätyvät niin mietipä milloin itse panit ekaa kertaa..

    • XxXxXxXxXxX

      mitä ei päivällä voisi tehdä ?

    • ..mutta eri sänkyihin :)

    • huolestunut mutsi 71

      itselläni pahoja kokemuksia noista yökylistä. tässä (oisko nyt joulun aikoihin) tyttäreni, poika kaveri tuli siinä yöksi.. pidin ihan normaalina teinien juttuna: pussataan, halataa mutta seksi ei tullut missään mielessä mieleen. kunnes sitten yöllä heräilin vessassa käymään ja ohi mennen kurkistin tyttäreni huoneeseen nukutaanko siellä jo niin siellä oli melkoisen sekstailut menossa ku poika lipitti tyttäreni pillua siellä sitten. en olisi uskonut että 14 v pieni tyttöni on jo noin estoton että matkitaan seksi jo melkein porno leffasta. en suosittele yökyliä!!

      • Niksiismo

        toisilla on tapana harrastaa irstaampia juttuja... kaikki ovat vällyjen välissä erilaisia, silti samanarvoisia


      • jea73

        Vaan eikös ole ihanaa kun tyttösi koki tuon ihanan nautinnon omassa kotona jossa tiesi olevansa turvassa kun vanhemmat ovat kotona.


    • Ylpeä

      Itse olen 18v mies/poika, asun anoppilassa oman kullan(16v) kainalossa nukkuen, en kiellä etteikö muutakin tapahtuisi mutta tärkeintä on olla vilpittömästi toisen lähellä. Tyttöystäväni perhe on ottanut minut omakseen ja arvostan suuresti tätä, appiukkoni apuna olen usein ja tapaamme myös tytön sukulasia. 13v kollina poikuuteni menetin. Kaltani vanhemmat ostivat meille oman leveämmän parisängyn 7kk seurustelun jälkeen ja ovat muutenkin tukeneet minua. Oma äitini ihmetteli alkuun suurehkoa ikäeroamme, mutta tutustuessaan paremmin on ottanut tyttöni perheenjäseneksi, viikonloppuja ja joskus lomiakin vietämme joskus kahdestaan vanhempieni mökillä (300km päässä kotoa) aivan kuten "kypsemmätkin" ihmiset. Arvostan suuresti vanhempiemme meille osoittamaa luottamusta.

      • assssss

        Paljonko nyt teidän molempien iät ovat?
        Ei 2 v paljoa ole.


    • kännä

      Kaikkea sitä kysellää tuohanpitäsolla ihan selvää kaikille.EI missään nimessä.

    • muille paremmin

      Puoli vuotta mennyt, ja kohta 16-vuotias, kyllä vain, seksin aika on tullut. Voit hyvin antaa luvan, mutta ennen sitä lykkää paketti kondomeja käteen, älä muuten puutu asiaan, mutta sano, että kortsu suojaa myös taudeilta ja että vahinkoraskauksia ei sitten tule. Sitten annat heidät itse hoitaa suhdettaan. Mutta lykkää se paketti käteen, että tiedät, että ainakin se on!

      Lisäksi voit tietenkin toivoa, että odottavat siihen 16 vuoteen: sitten se olisi laillista ja kaikin puolin hyvä juttu, olisivat seurustelleet ainakin riittävän kauan ja varmoja asiasta: ehkeivät odota, mutta ainakin olet sanonut, että asia on sinulle ok, että tiedät ja oletpahan ainakin huolehtinut asioista.

      Mutta miksi ei? Mulla itsellä oli todella keilteiset vanhemmat, äitini hoki vaan, miten miehet tulevat vaan pillun perässä käyttämään minua hyväksi, ja isälleni aikuiseksi kasvamiseni oli kiellon aihe: mikä lopulta johti väliemme katkeamiseen. Se oli hirveää! En olisi ikinä saanut kasvaa aikuiseksi, seksuaalisuuteen oli pitkään kieroutunut suhtautuminen, ehkäisyä en uskaltanut kortsun muodossa aikuisenakaan vaatia, kun ei osannut vuosiin suhtautua luonnollisesti asioihin ja ihan turhaan. En ymmärrä, mitä traumoja heillä itsellään oli ja mikä ajoi niin vanhoilliseen (ja typerään) ajatteluun, mutta nuoren kuuluu kasvaa aikuiseksi. Minä en saanut koskaan olla nuori ja rakastunut, koin aina pahaa oloa kasvamisestani ja muuta turhaa. Älä ainakaan sitä tee lapsellesi, vaan opeta, että seksuaalisuus on okei juttu ja että siihen voi suhtautua avoimen rennosti, mutta vastuullisesti.

      Nuoret ovat fiksuja ja ihmiset kasvavat kyllä, mitä enemmän painostaa ja ahdistaa, sen huonompi lopputulos. Jos kyse olisi siitä, että he ovat olleet 2 viikkoa yhdessä, voisi olla eri juttu, mutta hehän oovat seurustelleet jo puoli vuotta. Annan heidän olla onnellisia ja kasvaa :)

      • 34vqa

        ..ai sanot:"vahinkoraskauksia ei sitten tule"..näinkö KIELLÄT kondomia A) hajoamasta, B) olemasta päiväykseltään vanhentunut(niin, niillä TODELLAKIN ON viimeinen käyttöpäivä), c)että sen oikeaoppinen päällepukeminen onnistuu 15-vuotiaalta lapselta, mahdollisesti ensimmäisellä kerralla .
        Käypä vilkaisemassa abortti-palstan keskusteluja: "Mä tulin raskaaksi, vaikka käytin e-pillereitä, ja kondomia"...tuttu tarina.


    • Maalaisjärkeä peliin

      Siis hei haloo!!!!!! Mitä eroo on yöllä ja päivällä????? Jos pelkäät "jotain" tapahtuvaks yöllä, kandee miettiä, että sen voi päivälläkin tehdä!!!!! Nuoret on tosi valveutuneita, ei niitä tarvi kädestä koko ajan pitää, ja sitä paitsi: jokaisen on jossain vaiheessa tehtävä omat virheensä!!! Tämä on elämää ja jokaisella meillä vain yksi sellainen. Olen sitä mieltä, että jos teiniltä kaikkee koettaa kieltää, se kostautuu jossain vaiheessa, ei aina 18v takaa "järjen heräämistä".

    • jea73

      Aina vanhempia pelottaa tällaiset asijat kun on kyse omasta rakkaasta lapsesta.Mutta.Ota ihmeessä lapsesi poikakaveri mökille mukaan,sillä siellä pääset tutustumaan poikaan.Muistan itse kun olin 15v ja tyttökaveri 14v ja sain vanhemmilta luvan lähteä heidän mökille mukaan.Nuoruuden parhaita kesiä:olimme vanhempien kaverina kasvimaalla, grillasimme yhdessä,kävimme kävelyretkillä vanhempien kanssa / kahdestaan,kalastimme,pelasimme pelejä,saunoimme ja uimme vanhempien valvonnassa.Ja sopivan tilaisuuden tullen pussailimme ja tutkimme toisiamme(ei seksiä).KIITOS vanhemmilleni kun antoivat minun ELÄÄ ja olla nuori ja kokea kaiken tuon.

      t: mies 37v

    • ÄITI 47V

      TYTTÄRENI MENI 15V EKA KERRAN POIKAKAVERINSA LUO YÖKSI...VEIN HÄNET JA JUTTELIN POJAN ÄIDIN KANSSA ASIASTA...KAIKKI MENNYT HYVIN 5V OLLEET YHDESSÄ. ANNA MENNÄ ,SILLÄ KYLLÄ NUORET ON FIKSUJA JA TIETÄÄ ASIOISTA PAREMMIN KO ME " VANHUKSET" , tYTTÄRESI ELÄÄ PARASTA AIKAA NUORUUDESSA,

    • Tussuexpert

      Poitsu on päässyt tussun makuun ja alkaa tahtoa toosaa-mieti,mieti....

      • Poikamies ääni

        Sisulla selviää siitäkin.


    • kuria!

      sinne naiskentelemaan tuossa iässä.

    • nuoren äiti

      He ovat kyllä seurustelleet jo niin kauan, että ihan huoleti voit sellaiseen antaa luvan. Minun nuorimmaiseni, poika, rupesi seurustelemaan 16-vuotiaana, hämmästyin vähän, että niin nuorena ja tyttö oli jo hiukan vanhempi. Minusta se on hieno juttu, nykyisin tiedän melko hyvin missä poikaa kulkee ja yöpyy. Nehän viettävät aikaa yhdessä, rakastuneet nuoret. Jotenkin tämä ns paha ikä meneekin ihan hyvin näin, ovatpahan poissa kuljeksimasta kaduilta. Siellä sitä on vaikka minkälaista tekemistä ja vanhemmat eivät tiedä yhtään mitään. Parempi siellä kotona tai mökillä kuin jossain pusikossa kännissä harrastamassa seksiä. Sitähän ne nuoret kuitenkin tekevät, jos ovat tehdäkseen. Eivät tarvitse tai kysy lupaa. Terveydenhoitajahan saa antaa eka pilleritkin. Tiedän, että meidän nuoretkin ovat käyneet terkkarilla saamassa valistusta.

      Ole onnellinen, että tyttösi on löytänyt mukavan kaverin. Turha kuvitella, että jos lapsella ei ole helluja, hän ei harrasta seksiä. Paljon huonompi asiahan se on, että harrastetaan yhden yön juttuja.
      Voithan puhua tyttäresi kanssa asioista suoraan, ehkäisystä jne. Se kyllä lisää luottamusta valillänne. Ainakin meillä näin on käynyt.

    • kuria2

      on kyseessä. Älä päästä tytärtäsi kylään pantavaksi.
      Isät, aviomiehet, veljet, äiditkin!
      Pitäkää perhepiirin lutkat kurissa!
      Useimmissa vanhoillisissa maissa saa hävetä silmät päästään jos
      kertoo olevansa Suomesta. Maailmankuuluja ovat suomalaiset jakorasiat ja
      koko kansan maineen häpäisijät.

    • ei vielä hanuriin

      jo ruveta tutustumaan miehisen vartalon suloihin-anna vaan kumit kouraan...

    • taudit uhkaa

      Ne aloittaa liian aikaisin sen jyystämisen. siksi tulee mm. kohdunkaulan syövät ja muut alapään ongelmat useille.
      Kun aikaisin aloitta niin reva on jo 20v iässä in täysiin puhkiajettu, niin siinä se sitten se elämä oli.
      Nuoria vanhoja raatoja...

      Henkiset vaikutukset ovat samat !!!

      • ei vain persettä

        Perse edellä puuhun,
        Lapset naimaan ja siitä se viisaus alkaa...

        just näitä jyystämisen tuloksia, sopeutumattomia yh-naisia ja viikonloppuisiä on sitten suomi pullollaan...


    • 4 lapsen äiti/isoäit

      Meidän poika seurusteli saman tytön kanssa 11-vuotiaasta lähtien(molemmat samanikäisiä). Hirvitti nuori ikä meikäläistä.Niinhän siinä kävi, että tuona kesänä kun olivat rippikoulunsa käyneet ja olivat reilut 15 vuot. tytön äiti antoi meidän pojan tulla heidän kanssaan mökille (ensimmäistä kertaa yökylään). Tilanne sama, saunakammarissa oli tyhjää yksin ja saivat olla yötä yhdessä. Se suhde loppui sen kesän aikana. Olihan se kurjaa kun olivat niin kauan yhdessä. Molemmat saivat kolauksen ja tytöllä on sen jälkeen ollut joka kesä eri poika. Että se siitä. Meidän poika on vieläkin sinkku nyt 19-vuotiaana.

      Mene ja tiedä, mikä on oikein. Vanhemmuus on hankalaa.

    • vesuvius

      naivat sitten kammarissa kuin pienet oravat, että lähde siitä...nam!

    • surutyttö 24v.

      Vanhempani ovat eronneet eivätkä ole keskenään olleet puheväleissä eronsa, vuoden 2000, jälkeen. Näin jälkeen päin ajateltuna oli kyllä hyvä, ettei isä päästänyt minua alaikäisenä poikaystäväni luo yökylään. Äitini sen sijaan päästi. Tulin raskaaksi ja tein abortin vanhemmiltani salassa, kun poikaystäväni niin halusi. Sain ikuiset arvet kokemastani.

      Ihmisen täytyy kantaa vastuu tekemästään tavalla tai toisella. Tehtyä ja tapahtunutta ei saa ikinä pyyhittyä pois. Onko 15-vuotias valmis kantamaan aikuiselle tarkoitetun vastuun?

      • Ard

        Perin on yksilöllistä tuommonen tuon ikäisillä, periaatteessa sen kait pitäisi olla vanhempi joka tietää tai pitäisi tietää lapsensa niin hyvin että osaa vetää tälle rajat.Sormella osoittelematta tietenkään, onhan murkkujen menoa tänä päivänä hankala seurata kun eivät vanhemmilleen paljoa puhele.Tosin kuten muutama jo tuossa todennutkin fakta taitaa olla se että sikäli kun petipuuhia suunnittelevat niin eipä siihen yökyläilyjä tarvita...16vuotias neitsyt tyttöjen keskuudessa on nykyään enemmänkin poikkeus kuin normi, jokainen päättäköön itse mitä tästä ajattelee.


      • nostra

        15 vuotias on vielä lapsi noissa asioissa,joten vastuu kuuluu aikuisille,pitäisi saada laki joka velvoittaa ankarammin vanhempia huolehtimaan lapsistaan,on nimittäin aika lepsua nykyään.


      • surutyttö 24v.
        Ard kirjoitti:

        Perin on yksilöllistä tuommonen tuon ikäisillä, periaatteessa sen kait pitäisi olla vanhempi joka tietää tai pitäisi tietää lapsensa niin hyvin että osaa vetää tälle rajat.Sormella osoittelematta tietenkään, onhan murkkujen menoa tänä päivänä hankala seurata kun eivät vanhemmilleen paljoa puhele.Tosin kuten muutama jo tuossa todennutkin fakta taitaa olla se että sikäli kun petipuuhia suunnittelevat niin eipä siihen yökyläilyjä tarvita...16vuotias neitsyt tyttöjen keskuudessa on nykyään enemmänkin poikkeus kuin normi, jokainen päättäköön itse mitä tästä ajattelee.

        .. yökyläily antaa siihen tilaisuuden ja vanhempien "hiljaisen" hyväksynnän.

        Vanhempien pitäisi tutustua lapsiinsa niin hyvin, että tietävät, mihin he ovat valmiita ja mihin eivät. Pienestä asti olisi rakennettava luotettava ja luottamuksellinen puheyhteys. Ei lapsia tarvitse maailmalta suojella vaan pikemminkin valmistaa heitä siihen.

        Vanhemman pitää olla lapselle nimenomaan vanhempi: asettaa rajat, mutta antaa myös tehdä omat virheensä. Ei pidä sallia yökyläilyä ja antaa siten lupaa seksin harrastamiseen, jos lapsi ei ole siihen valmis, mutta ei pidä olettaa, etteikö lapsi sitten tekisi sitä jossain muualla. Jos lapsi on niin päättäväinen omasta aikuisuudestaan ja tekee itselleen hallaa harrastamalla seksiä vastuuttomasti tai liian aikaisin, hän huomaa virheensä, kärsii, mutta selviää siitä kyllä.


    • Iskä-

      Tottakai poikakaverin luokse milloin haluaa

    • Noin yleensä neuvoisin aina tarkistamaan kun teini lähtee kaverin luokse yökylään että vieralu paikassa asuu myös teini. Eikä vain pariskunta...

      Neuvoisin kyllä luottamaan ja suostumaan. Jos teinillä on kanttia kuunnella äidin ohjeet ehkäisystä niin kyllä silloin se on tarpeeksi kypsä.

    • xmint

      Eihän yöllä voi tapahtua sen kummempaa kun päivälläkään kuten varmasti tiedät. Ovathan he jo surustelleet puol vuotta joten miksei häntä voisi päästää poalle yöksi.Mihin tahansa yöksi en tuon ikäistä vielä päästäisi mutta kun tiedät mihin hän on menossa niin tuskin siitä mitään haittaakaan ole.

    • sanna____89

      Pakko nyt sanoa, kun tätä on lueskellut, että jostain syystä uskon, ettei kovin moni teini kovin mielellään ala mitään petipuuhia harrastamaan, jos vanhemmat on samalla tontilla. Ite en ainakaan siinä iässä :'D Että tuskin huolta sen suhteen, että siellä mökillä äidin ja isin silmien ja korvien alla tapahtuisi kummempia.

      Ja jos asia mietityttää, niin kannattaisi varmaan nuorten kanssa yhteisesti keskustella aiheesta ja etenkin sen poikaystävän vanhempien kanssa myös. Ainakin meillä, muutama vuosi sitten ku vielä kotona asuin, mun porukat ja silloisen poikaystäväni porukat soitteli ahkerasti keskenään, jos oltiin yhdessä jonnekin menossa.

      • yvyvyjv

        Anna vain. Seksiä voisi kokeilla, vaikka ei yöpyisikään. (Vanhemmat poissa tunnin tms.) Lisäksi lapsesi ei varmaan halua seksiä, vaan yksinkertaisesti nukkua rakkaan vieressä.


    • abcdefghijklmn

      Itse aloin seurustella poikaystäväni kanssa 14 vuotiaana.
      Poikaystäväni sai tulla meille yöksi, mutta minä en saanut tulla heille ilmeisesti sen
      takia kun hänen äitinsä pelkäsi kai meidän harrastavan seksiä.
      Se tuntui pahalta, ihan kuin hän ei hyväksyisi minua poikaystäväni elämään.

      Ekan kertani koin 3 kuukautta seurustelun aloittamisen jälkeen 15-vuotiaana.
      Olimme siihen mennessä jo nukkuneet paljon vierekkäin :)

      • abcdefghijklmn

        En muuten kadu sitä ja olemme vieläkin yhdessä, 3 vuoden jälkeen :)

        TOSIN, en sano että kaikki ensimmäiset suhteet kestää ikuisesti tai edes näin kauan.


      • dsfjöa
        abcdefghijklmn kirjoitti:

        En muuten kadu sitä ja olemme vieläkin yhdessä, 3 vuoden jälkeen :)

        TOSIN, en sano että kaikki ensimmäiset suhteet kestää ikuisesti tai edes näin kauan.

        Kyllä tekin vielä eroatte, trust me. :)


      • abcdefghijklmn
        dsfjöa kirjoitti:

        Kyllä tekin vielä eroatte, trust me. :)

        ...... hyvin mahdollista.
        En sano että olisimme ikuisesti yhdessä, mitä vaan voi tapahtua :)


      • kuria2
        dsfjöa kirjoitti:

        Kyllä tekin vielä eroatte, trust me. :)

        siis sille aiemmalle sanoisin, siinä sitten on sitä kertomista sille ns. oikealle että jo 15 vuotiaana jakeli pillua ihan väärillekin miehille ja varsin ihanaa oli, niinkö. Muistat uudelle sille oikealle mainita kullin pituuden vajaamittaisuudestakin.


    • <3 <3

      paitsi jos nukkuvat oikeasti erikseen!

    • 32Vuotta-kokemusta

      Muistan kun 14-vuotiaana ruinasin isältäni lupaa mennä poikaystävän luokse yöksi. Isä ei lupaa antanut, koska "se ei ole sopivaa." Totesin isälleni, että jos pelkäät että harrastamme seksiä, niin tiedoksi, ettei siihen öitä tarvita. Olin käyttänyt e-pillereitäkin jo vuoden, eli olin menettänyt neitsyyteni tuolle pojalle jo kauan aikaa sitten. Luvan yökylään sain 15-vuotiaana, kun oltiin seurusteltu (ja seksiä harrastattu) jo 1,5 vuotta.

      Nyt minulla on ikää 32 vuotta. Erosin teini-iän poiksystävästä jo 16-vuotiaana. Sen jälkeen oli muutama muukin suhde ennen nykyistä, jo 8 vuotta kestänyttä liittoani. En kadu sitä, että menetin neitsyyden nuorena. Vanhempien estely ei asiaa muuttanut, vaan lähinnä huvitti tai ärsytti. Muistot teinivuosilta on ihan hyviä. Tuntui turvalliselta opetella ja "räveltää" vakituisen poikaystävän kanssa. Varmasti molemmat oppivat jotakin itsestään ja vastakkaisesta sukupuolesta.:)

      Eli puhu ehkäisystä, kuuntele tyttöä ja anna hänen päättää, koska on oikea aika millekin.

    • Ope1970

      Se on kuule niin, että kyllä ne ovat jo nussineet joten ei enää mitään väliä. Ja todennäköisesti se jamppa polkee tytärtäsi aina kuin on mahdollista. Sellaista on tämä meno nykyään...

      • lollipop69

        Itse tapasin nykyisen vaimoni saman ikäisenä ja niinhän siinä meinas käydä että ois nussittu jo ekalla kerralla vaan olin runkannu koko päivän eikä siis seisonut =) pelkäsin että seisoo koko ajan niin siks runkkasin :p
        Ei muutaku saman peiton alle vaan


    • Vipateus

      Joskus aikoinaan kun itse olin teini ikäinen kloppi niin tyttöystäväni vanhemmat soitti minun vanhemmilleni samaisesta asiasta mistä itse olet nyt huolissasi, niin isäni sanoi tyttöystäväni vanhemmille että mielummin hän vahtii kopallista kirppuja kuin kahta kiimaista nuorta, että aina ne paikan löytää. Ei siinä yhdessä nukkumisessa tai mitä sitten tekeekään niin minun mielestä mitään pahaa ole kunhan ottaa vastuun tekemisistään jos sattuu tulemaan jälkiseurauksia mitä nykypäivänä tapahtuu aivan liian usein kun aina ei tästä kuuluisasta ehkäsystä olla välitetty. Itselläni on poika ja tytär (onneksi kumpikaan ei vielä siinä iässä) niin tiedän että aivan varmasti tulen vahtimaan tyttären menemisiä ja tulemisia enemmän kuin pojan.

      • Marenki75

        Onpa mukava huomata sun IDIOOTTIMAINEN näkökanta asioihin.... "tulen vahtimaan tyttären menemisiä ja tulemisia enemmän kuin pojan. " Tytöthän ne vaan itekseen pärähtää paksus. Olisko kuitenkin niin, että tämä sun poikas vois olla yhtä paljon vastuussa siitä jälkikasvusta kun sun tyttäreskin. Vai katsotko jotenkin hyväksytymmäksi sen et jos poikasi polkee jonkun tytön raskaaksi kuin että joku poika polkee tyttäresi raskaaksi...? En tajua sun ajatusmaailmaasi!!! Minä itse olen omalle pojalleni puhunut vastuusta ihan yhtälailla kun tyttärellenikin tulen puhumaan.


      • vipateus
        Marenki75 kirjoitti:

        Onpa mukava huomata sun IDIOOTTIMAINEN näkökanta asioihin.... "tulen vahtimaan tyttären menemisiä ja tulemisia enemmän kuin pojan. " Tytöthän ne vaan itekseen pärähtää paksus. Olisko kuitenkin niin, että tämä sun poikas vois olla yhtä paljon vastuussa siitä jälkikasvusta kun sun tyttäreskin. Vai katsotko jotenkin hyväksytymmäksi sen et jos poikasi polkee jonkun tytön raskaaksi kuin että joku poika polkee tyttäresi raskaaksi...? En tajua sun ajatusmaailmaasi!!! Minä itse olen omalle pojalleni puhunut vastuusta ihan yhtälailla kun tyttärellenikin tulen puhumaan.

        En tarkottanu asiaa ihan noin kun sä taisit ymmärtää. Ainakin kaikki ystävät ja tutut kenellä on poika ja tyttö niin ovat sanoneet että enemmän saa olla tytöstä huolissaan. enkä tarkota edelleenkään pelkkää seksiä vaan yleisesti... sano mua sitten vaikka sovinistiksi mutta mun mielestä enemmän raiskauksia ja hyväksikäyttöjä tehdään tytöille kun pojille. ja tiedoksi myös sulle että kyllä asioista tullaan puhumaan molemmille kun se aika koittaa että älä ole huolissasi :)


      • Marenki75
        vipateus kirjoitti:

        En tarkottanu asiaa ihan noin kun sä taisit ymmärtää. Ainakin kaikki ystävät ja tutut kenellä on poika ja tyttö niin ovat sanoneet että enemmän saa olla tytöstä huolissaan. enkä tarkota edelleenkään pelkkää seksiä vaan yleisesti... sano mua sitten vaikka sovinistiksi mutta mun mielestä enemmän raiskauksia ja hyväksikäyttöjä tehdään tytöille kun pojille. ja tiedoksi myös sulle että kyllä asioista tullaan puhumaan molemmille kun se aika koittaa että älä ole huolissasi :)

        Joo, mut kukas niitä hyväksikäyttöjä tekeekään...? Mun ei tarvitse olla huolissaan mitä ja kenelle sä aikanaan puhut (eihän...?!?) Mä en usko, että mun tarvii olla tyttärestäni sen enempää huolissani kuin pojastanikaan, koska arvot, moraali ja käsitys oikeasta ja väärästä kuuluu meidän perheen peruskasvatukseen. Kun arvot on kunnossa niin ne jo kantaa pitkälle ratkaisujen teossa. Ja jos ne ratkaisut sattuu olemaan huonoja mitä tekevät niin parhaani olen kuitenkin yrittänyt ja eväät elämään kuitenkin kunnossa. Ja vahtimaan niitä 24/7 ei pysty kukaan. Auringon paistetta sinne ja aikoja odotellen :)


      • kmjnbvcvb
        Marenki75 kirjoitti:

        Joo, mut kukas niitä hyväksikäyttöjä tekeekään...? Mun ei tarvitse olla huolissaan mitä ja kenelle sä aikanaan puhut (eihän...?!?) Mä en usko, että mun tarvii olla tyttärestäni sen enempää huolissani kuin pojastanikaan, koska arvot, moraali ja käsitys oikeasta ja väärästä kuuluu meidän perheen peruskasvatukseen. Kun arvot on kunnossa niin ne jo kantaa pitkälle ratkaisujen teossa. Ja jos ne ratkaisut sattuu olemaan huonoja mitä tekevät niin parhaani olen kuitenkin yrittänyt ja eväät elämään kuitenkin kunnossa. Ja vahtimaan niitä 24/7 ei pysty kukaan. Auringon paistetta sinne ja aikoja odotellen :)

        Ajattele positiivisesti. Vaikka oletkin hankala tyyppi. :)


    • mielipide87

      Olen nyt 23 vuotias. Juuri 15 vuotiaana aloin ensimmäisen kerran seurustella vakavasti. Vanhempani olivat aluksi kovasti vastaan yökyläilyjä puolin ja toisin. Edes päiväsaikaan emme saaneet olla kahdestaan kotona,ellei sisarukseni tai vanhempani olleet kotona. Oltuamme reilu puoli vuotta yhdessä, vanhempani antoivat luvan yökyläilyille kunhan sovimme seuraavan päivän kotiintuloajan jne.
      Kyseisen ihmisen kanssa olimme yhdessä reilun kaksi vuotta, ja nykyään olemme hyviä ystäviä.
      Mikäli luotat tyttäreesi, ja olette puhuneet ehkäisystä niin anna ihmeessä lupa satunnaisiin yökyläilyihin. :)

    • Mr.Nottherightguy

      Tähänkö suomi on ajautunut. Vanhemmat eivät itse osaa tehdä päätöksiä enää vaan kaikki pitää kysyä suomi24:jästä. Totta helvetissä tuossa iässä pitääkin mennä tositen luoksi yökylään. Voi olla et ne menee ryyppään. Itse aloitin jo 2 vuotta nuorempana, tai no join kerran vuodessa niinkuin nykyäänkin (21). Mutta niinkun jos pelko on, että seksiä harrastavat, nin terve ikä tuo on aloittaa. Tai no eihän sitä tiiä, jos hiukan aikasemmin on tulleet jo teidän sänkyn tahraamaan valkoisella tahnalla :D. Käytä järkeäsi, jos Jannua on esitelty ja on hyväluontonen, niin miks ei?

    • pilpali

      No jos se poikaystävä on ihan kunnollisen oloinen niin miksi ei ..eikös se ole kuitenkin hienoa että yttäresi kysyy luppaa eikä esim. valehtele menevänsä ystävätärelleen yöksi ja oikeasti menisikin poikaystävällee

      • 4tbs

        Olet kysynyt neuvoja vanhemmuudesta suomi-keskustelupalstan käyttäjiltä. Monet vastaajista kuulostavat puhetyylinsä perusteella olevan juuri noin 15.
        Sinulle on anettu tehtäväksi 15-vuotiaan tyttären /lapsen saattaminen aikuisuuteen turvallisesti, ilman että jotakin tapahtuu, joka voisi saattaa hänen elämänsä jo nuorena sivupolulle.
        Seksi 15 vuotiaana on ehdottomasti kiellettävä. Tästä ei edes pitäisi neuvotella, niin selvä asia tämä on. Sinun tehtävänä on suojella lastasi vaaroilta, joita hänen aivonsa ei pysty vielä ymmärtämään: esim. yllätysraskauden myötä tulevat vaikeudet, vastuut, ja seuraukset. Tyttäresi on kehitystasoltaan yhä lapsi. (Dr.Phil ohjelmasta voit saada hyviä psykologin neuvoja juuri tällaisiin kysymyksiin). Liian varhaisessa vaiheessa aloitettu sukupuolielämä on riski saada muistaakseni mm. papilloomavirus.Jopa ehkäisynkin kanssa voi tulla raskaaksi.
        Tunnen henkilökohtaisesti 2 tyttöä, jotka tulivat raskaaksi 9.luokalla, samassa koulussa, ainakaan toinen heistä ei ollut suunnitellut sitä.
        Sinun kannattaisi kysyä neuvoa vaikkapa kirkon perheneuvojalta ennemmin kuin keskustelupalstalta, siten voit olla varma etä vastaajat ovat iältään tarpeeksi kypsiä antamaan neuvoja noinkin tärkeässä kysymyksessä.


    • Woodstock4ever

      Jos sä luulet voivasi estää seksin ennenku tyttäres on SUN mielestä sopivan ikänen, nii tuskin auttaa kieltäminen yökylään menosta tai saunakamari tuplalukot. Kyllä ne sellaset temput voi tehdä miljoonassa eri paikassa ja miljoonin eri keinoin. Kuten varmaan itsekin avarakatseisena ihmisenä tiedät, että seksiä voi harrastaa muulloinkin kun yöllä ja sängyssä... Minä neuvoisin puhumaan vastuuntuntoiseta seksistä ja huolehtisin ehkäisyn kuntoon, ettei tarvii sitten (mahdollisella) hädän hetkellä mutkutella...

    • Nyt 25v

      Olin 15-vuotiaana menossa silloisen poikaystäväni luokse viikonlopuksi. Asiasta oli puhuttu vanhempien kanssa. Äitini oli soittanut pojan äidille ja sopivat, että minulle tehtäisiin peti eri huoneeseen (molemmat perheet hyvin uskonnollisia). Olin juuri yöpaidan vaihtanut, kun pojalta tuli yläkerrasta tekstiviesti. Hiippailin pojan huoneeseen ja nukahdin hänen kainaloonsa. Aamulla hieman nauratti mennä aamupalalle, kun keittiön viereisessä huoneessa oli avaamaton sänky. Siitä lähtien nukuin pojan huoneessa, mutta en tiedä mitä vanhemmilleni kerrottiin. Seksiä emme harrastaneet.

      Ehkä olen vanhanaikainen, mutta mielestäni äidin tulisi jutella seksistä & ehkäisystä tyttöjen kanssa ja isän poikien kanssa. Jos et halua, että lapsesi tulee raskaaksi tai saa seksitaudin, puhu ehkäisystä.

    • yks äiti samatilanne

      Älä päästä! Tiedät itsekin syyn, miksi ei. Et ole tyttäresi best friend, vaan hänen vanhenpansa ja huoltajansa. Aikuisella on aina moraalinen vastuu. Entä jos tuloksena on jotain epätoivottua, syytätpähän sitten loppuikäsi itseäsi siitä että päästit...Tuon ikäiset teinit tulevat kyllä toimeen vielä ilman "yökyläilyä". Aikuisempana tyttäresi tuskin syyttelee sinua siitä, ettet silloin ja silloin 15 vuotiaana päästänyt minua sinne yhteen paikkaan jne...

    • uskon.

      Raamatussa AVIOliiton ulkopuolista seksiä kutsutaan huorintekimiseksi.

      • luottamus ja vastuu

        Seksi on luonnollinen asia ja se kuuluu monenlaiseen suhteeseen, vastuulliseen.

        Harrastaahan jotkut papitkin seksiä lasten kanssa, usein vielä avioliiton ulkopuolista .. sehän on tullut viimeaikoina hyvinkin selväksi. Mitäs Raamattu siihen...


    • -helsinki-

      Mä vietin öitä jo usein tyttöystävän kotona, kun oltiin 14-v-- ja seksiäkin harrastettiin, ihan normaalia.

      Oikeastaan asuin tyttöystävän vanhempien luona jo silloin... melkein joka yö olin siellä...

    • Yks äiskä

      Pojallani on tyttöystävä joka asuu toisella paikkakunnalla. Siksi tyttö meillä aina välillä yötä ja poikani tytön luona. Rakkaus on niin ihanaa ja suon sen heille. Meillä puhuttu kyllä ehkäisystä johon poikani sanoi, että kuule ei heillä ole vielä kiire sellaiseen vaan suukottelu riittää. On tainnut poika tulla äitiinsä.

    • ei kannata.

      Minun mielestäni ei kannata päästää, itse toivoisin että äitini ei olisi aina päästänyt minua silloisen poikaystäväni luo yöksi. Nyt toivoisin että äitini oisi pitänyt parempaa kuria, eikä olisi päästänyt menemään ihan miten halusin. Vaikka silloin luulinkin että se olisi parasta minulle.

      • oihnuibihbvrf 65

        kannattaa päästää. jos he seksiä aikovat harrastaa (mahdollista, mutta ei välttämättä), harrastakoon. jos et anna tulla yöksi, he harrastavat sitä muulloin. niin se vain menee. eikä seksistä mitään haittaa ole, se vain todistaa rakkautta/jotain muuta.


    • )(

      kyllä päästän jos on hyvä poika ystävä ja jos on sellanen iha ruma ni ei
      ei ei.
      kannattaa päästää että näkee millanen hän on

    • Nuorten tukeminen

      Minulla on nyt kohta 20 vuotias tytär.Hän tapasi kivan pojan,kun olivat myös molemmat n.15 vuotiaita.Seurustelu alkoikin puolen vuoden kuluttua muuttua vakavaksi.Minä otin asian puheeksi ja kehoitin käymään lääkärissä.Siltä annettiin e-pillerit.Seurustelua kesti 2 vuotta.Ei tullut teiniraskautta.
      Nyt he ovat eronneet ja elämä tyttäreni kohdalla jatkuu tyttökavereiden kanssa seurustelemalla ja sinkkuna.Edessä on pääsykokeet ja haku jatko-opintoihin ja tällä hetkellä ei vakituista suhdetta,kun tulevaisuudessa on tarkoitus vähän vielä katsella maailmaa.Eli en usko,että kannattaa kiellellä,vaan hoitaa nuorten kanssa kunnon ehkäisy kuntoon.

    • kai`

      päästäisin. Ja kuka siinä seksin harrastamisesta on heti puhunut?! Jos ne haluaa vain nukkua vierekkän. Mitäs ihmeellistä siinä on?

    • mimmiskäinen

      Kyllä se eka kerta tulee kuitenkin joku kerta ja jos kaveri on samanikäinen ja suhdekin jo noin pitkään ollut voimissaan niin voiko parempaa "ekaa kertaa" ollakaan luvassa? Vielä jos tytön kanssa on ehkäisy ja itsemääräämisasiat puhuttu kuntoon en näe mitään syytä miksei yökyläilyä voi sallia.

      Ja niin se ehkä ovat jo muutenkin aloittaneet seksisuhteen tai toisaalta eivät välttämättä vielä sitä aloita vaikka yhdessä nukkuisivatkin. Oma ensimmäinen poikaystävä sai alusta asti meillä yöpyä ja minä heillä ja olin 14 täytin siinä sitten 15. Tämän pojan kanssa kasvoimme yhdessä aikuisiksi. Suhde kesti 6vuotta ja päättyi kyllä sitten, mutta ensimmäiseksi suhteeksi ja ensimmäisten seksiasioiden kohtaaminen siinä "oikeassa ihastuneessa suhteessa" olivat mitä parhain asia. Poika ei minua painostanut ja koska ensikertalaisia olimme alussa molemmat niin sallimme rauhallisen ja kokeilevan lähestymisen koko seksuaalisuuteen. Varsinainen yhdyntä tapahtui vasta kun olimme jo liki vuoden "harjoitelleet". E-pillerit kävin hakemassa yhdessä äidin kanssa kun kerroin sellaisia haluavani.

      Yst.terveisin,
      Nyt 30vuotias nainen Helsingistä

    • jnhgfdsdfg

      Nuorilla runosieluilla on sitten kesäloma ja tyhmää provoa riittää kaikille palstoille. Uusi idea: Kukaan ei muistanut hautajaisiani? Nim. Zombie

    • kokemus:

      Itse olin 16-vuotias, kun ensimmäistä kertaa seksiä poikaystäväni kanssa harrastin. Kokemus oli todella hieno enkä kadu sitä lainkaan, mutta nyt kun asiaa ajattelee, niin olisihan sen ensimmäisen kerran voinut jättää myöhemmällekin. Ehkä asia mikä eniten mietityttää on se, että en yhtään tiennyt, miten vanhempani suhtautuvat asiaan. Olisin siis toivonut, että vanhempani olisivat rehellisesti kertoneet oman kantansa (kuitenkin pakottamatta omaksumaan samaa kantaa).

      Jos olet sitä mieltä, että seksiä vasta sitten kun laki sallii, kerro se lapsellesi ja perustele hyvin, mutta näytä, että kunnioitat myös lapsen omia ratkaisuja. Samoin jos olet sitä mieltä että seksiä vasta täysi-ikäisenä tai seksiä vasta naimisissa. Nuorille kyllä puhutaan ehkäisystä, mutta ei koskaan niistä ihanista tunteista joita rakastuminen saa aikaan eikä siitä, että seksi on parasta juuri sen kanssa, jota rakastaa ja aikoo rakastaa vastakin. Jossakin oli tehty asiasta gallupia, jonka mukaan juuri tästä puhumista nuoret toivois.

      Mutta kuten täällä on jo muutamaan otteeseen mainittu, yökyläily ei ole yhtä kuin seksi. Omasta kokemuksesta voin varmuudella sanoa, että samassa huoneessa toisen kanssa nukkuminen on nimenomaan läheisyyttä ja sitä ihanaa kodin leikkimistä, että tällä tavalla nukutaan joka yö sitten isona. Seksiä voi harrastaa muuallakin jos on harrastaakseen.

      • iskä--

        15vuotiaat ovat vasta lapsia, kummallista että Suomessa paheksutaan arabimaiden lapsiavioliittoja ja lapsiseksiä, mutta kylmästi täälläkin kaikki äiskät on sitä mieltä että 14v ikäisenä seksiä harrastamaan ja kokoilemaan vaan, voivoi!.. minulla on 15v poika ja hänen äitinsä oikein tyrkyttää että hanki nyt jo tyttöystävä hetihetiheti. Poika on vielä niin lapsi ja hyvä niin.


      • ewdaqf
        iskä-- kirjoitti:

        15vuotiaat ovat vasta lapsia, kummallista että Suomessa paheksutaan arabimaiden lapsiavioliittoja ja lapsiseksiä, mutta kylmästi täälläkin kaikki äiskät on sitä mieltä että 14v ikäisenä seksiä harrastamaan ja kokoilemaan vaan, voivoi!.. minulla on 15v poika ja hänen äitinsä oikein tyrkyttää että hanki nyt jo tyttöystävä hetihetiheti. Poika on vielä niin lapsi ja hyvä niin.

        kun poikas on 22 eikä tajua naisista yhtään mitään, se kiroaa sut alimpaan helvettiin. Vittu mitä urpoja täällä on.


      • runk-x
        ewdaqf kirjoitti:

        kun poikas on 22 eikä tajua naisista yhtään mitään, se kiroaa sut alimpaan helvettiin. Vittu mitä urpoja täällä on.

        olen maalta ahdasmielisen leskiäidin poika, syntynyt 1950-luvulla.


      • iskä--
        ewdaqf kirjoitti:

        kun poikas on 22 eikä tajua naisista yhtään mitään, se kiroaa sut alimpaan helvettiin. Vittu mitä urpoja täällä on.

        naisista?..15v tytöt eivät ole naisia, URPO! Lapsipornosta tosiaan taidat olla ammentanut elämän näkemyksesi, vai?


    • Oraakkelikikkeli

      Eipä Äitee Tieräkkään Mitä Tyttö Ja Poika Nykyään Tekeekään...!! WTF.Kauheeta naimista ja kännykameral kuvaamista..Tossa iässä Nykyään Harjoitetaan Kimppakivaa..eestä ja taka..!! Onnea.!

      • jhbgvfdcfgv

        Se on nykyään pop. Poika vaatii sitä tytöltä heti kärkeen. Niin ne ajat muuttuu.


    • On hienoa että Suomen kansantalous sukeltaa kunnolla pohjiin niin että sieltä ei nousta siinä vanavedessä saa mennä muutkin.Nyt kesällä tyhmä kansa norkuu nurmikoilla siideripullot ja tupakat kädessä ja istuvat yksinään puistonpenkeillä internetkoteloituneina kunhan kukaa ei vaan tule viereen paitsi ulkomaalainen musta mies no nehä saa tulla puhumaan engelskaa että saa tuntea monikulttuurisen Suomen tasavallaan ja ehkäpä olen vielä oppaana tälle uklomaalaiselle joka saa hymyn kasvoille.Sitten luetaan iltapäivälehdistä kuinka tumma mies on raiskannut nuoren naisen tuntomerkit:Tumma n.30v mies.Halleluja Suomi on monikulttuurisuuden kehto tervetuloa kaikki tänne!Perinnölliset sairaudet on kukistettava hinnalla millä hyvänsä.Syksyn saapuessa uushedonistinen kansakunta saa taas mitä on tilannut Aamen!

    • antti.lll

      Olen 40v. isä. Minun tytär on 16 ja on seurustellut saman pojan kanssa reilun vuoden. Poika on meidän matkassa niin mökillä kuin esim. laivallakin.
      Tosi kiva jannu josta on kalaseuraa minullekin.

      Joskus kuuluu ääniä aitasta kun poika panee tytärtäni nuoruuden innolla mutta se on hieno asia että tekevät sitä täällä eikä missään juopottelu bileissä.

      Emäntä on joskus jotain murahtanut seksiäänistä, mutta olen vastannut että paninhan minäkin sinua kun olit 16=) Kovin on emäntä sen jälkeen punastunut:)
      Mekin on yhdessä oltu jo teinivuosista ja vieläkin rakkaus kukoistaa.

      Ottakaa poika perheeseen. Niin minäkin olen tehnyt ja olen saanut tyttäreni pojasta itsellekin mukavan kaverin joka on lisäksi apuna monissa töissä mökillä.

      Ja tuntuu poika tykkäävän minustakin kun olen rento ja mukava miekkonen joka ei pienistä murehdi=)

      • hbgvccvb

        Onko sinusta normaalia kuunnella lapsesi paneskelua. Hyi helvetti.


    • _______--

      Nuorihan haluaa vain aikuistua, hän ottaa mallia vanhemmista jotka nukkuvat myös yhdessä.. Eikä kaikki suhteet ole luotu kestämään, voi dääm jos suhde päätyy eroon. Elämänkokemusta siitä vain kerää, eikä sydänsurut kauaa kestä ja nekin ovat osa aikuistumista.. pillerit kouraan ja antaa tytön olla poikaystävänsä kanssa :)) mutta ole tukena jos tyttö tarvii sinua :>

    • Äiti69

      ei ei ja ei ainaku tyttösi niskottelee asiasta hakkaa raipalla vartti tai niin kauan kunnes lopettaa valittamisen ja jos tyttö salaa menee niin haet sen ja kannat hiuksista kotiin tai jossei voimat riitä käsket miestäsi kantamaan

      • wrdeg

        sinulla ei ole eikä tule koskaan olemaankaan omia lapsia. Et ole ihan terve.


    • Onko sulla mitään pätevää syytä kieltää?
      Oon 15, nyt seurustellu 4 kuukautta poikaystävän kaa, mun ensimmäinen suhde, ja seksiä on harrastettu kolmannesta kuukaudesta alkaen.
      Vappuna pääsin poikaystävälle yöks, vaikka sen porukat ei ollu kotona.
      Joten päästä vain, jos ovat tarpeeks fiksuja.

    • juupajoki

      kumipaketin kera. 2 teinisiskoani ovat saaneet lapsen. tyttö ja poikavauvat :) isät vähän niin ja näin..

    • Ei liikuta vanhempia

      mutta seuraava ongelma on se, kun lapsi "muuttaa" kaverinsa luo ja kaverin vanhemmat saavat "ylimääräisen" lapsen huollettavakseen.

    • mummoksi 49v

      laske heidät huoletta ,vaikuttaa todella fiksulta tyttösi,kun oikein luvan siihen kysyy, harvoinhan nuoret kyselevät vanhemmiltaan mitään tuossa kaiken tietävässä iässään.
      Kun otat tyttösi poikakaverin mukaan mökille,niin sinun on helppo valvoa heidän tekemisiänsä,jos he haluavat harrastaa seksiä tekevät he sen sinun tietämättäsi jossakin muualla ja nythän sinulla olisikin oiva tilaisuus varoittaa heitä vaaroista mitä seksuaalisuuteen kuuluu ja silloin ei ehkä tule ei toivottuja lapsia ,eikä sukupuolitauteja,usko pois ja anna likan ottaa poika mukaan,niin tein omani kanssa ja olleet yhdessä jo 9 vuotta ja nyt tekivät ensinmäisen odotetun lapsen ja ovat onnellisia,kuin myös me vanhemmatkin.

      • nhbvbn

        Kasvatuksessa on vikaa, jos ominpäin mennään. Lapaselta ei tietenkään tarvitse kysyä mitään. Kyllä se hoitaa sitten mahdolliset seuraamukset.


    • kortsuja ja ehkäsyvalistusta nii miksikäs ei =) jokkaisen se on oma elämänsä elettävä =)

    • .

      taidan olla äärimmäisen harvinainen poikkeus.
      Piirsin, kävin tallilla, hoidin koiriani ja kissaani sekä akvaarioharrastustani ja lemmikkikanejani eikä pojat tulleet mieleenikään!
      Havahduin miesten olemassa oloon vasta 24 vuotiaana ja neitsyyn meni 25 vuotiaana.
      Siipeen on tullut 2 suhteesta niin että olen ollut jo vuosia yksin ja 30 lähestyy, haavojani olen nuollut herkkänä ihmisenä.
      Kai nuo muut ihmiset sitten vaan on niin kovanahkaisia että ne kestää sydänsurut ja pillun paukkeen jo alaikäisinä.
      Pillereitä en varmaan uskaltaisi syöttää noin nuorelle ties miten menee hormonit ja elimistö sekaisin kun ne on vanhemmillekkin naisille haitallisia monille.
      Pikkasen kyllästyttää kun tota seksiä on liikaa tässä maailmassa ja lapsuus lyhyt.

    • tästä kesä voi alkaa

      Kumeja handuun nuorille, ja sitä tsemppii, ja ei päihteitä, nauttikaa. Itsekkin touhuttiin ku oltiin nuoria. M 49.

    • Kainalossa hyvä

      Jos poika ok ja ehkäisystä huolehdittu, niin mikä ettei. Ovat voineet sekstailla jo tai sitten ei. Minä aloitin seurustelun 17 vuotiaana ja yhdessä alettiin nukkua muutaman kuukauden seurustelun jälkeen mutta ei vuoteen menty hyväilyjä pidemmälle. On ihanaa käpertyä nukkumaan kultansa viereen!

    • anniem.

      riippuu tyttärestä ja teistä. Jos pystytte avoimeen keskuteluun etukäteen seksistä, ehkäisystä, seksiin liittyvistä tunneasiosita, yhteisestä vastuusta...ja jos tunnette pojan ja voitte keskustella asiasta myös hänen vanhempiensa kanssa (siis mitä mieltä pojan vanhemmat ovat nuorten yhteisestä yöstä), asiaa voisi harkita. Vanhempina olette kuitenkin viimeisessä vastuussa lapsestanne. Toki on mahdollista, että molemmat nuoret ovat sitä mieltä, että seksi ei vielä kuulu suhteeseen. Enkä tarkoita sitä, että nuorilta pitäisi kieltää seksi, vaan sitä, että heidän kanssaan täytyy keskustella asiasta avoimesti.

      Tsemppiä vanhemmuuteen ja aurinkoista kesää! :)

    • koppis_daa

      kyllä minun mielestäni pitäisi antaa. Ei lasta voi estää esimerkiksi harrastamasta seksiä, ja uskon että tyttäresi menee hänen poikaystävällen harrastamaan seksuaalista kanssakäymistä jne.

    • haureutta

      Jos vanhempana annat luvan, syyllistys seksuaalirikokseen. Hän on alaikäinen ja sinun vastuullaan. Myös poika tekee seksuaalirikoksen, jos koskee tyttäreesi seksuaalisessa mielessä. Kaikki tuon ikäiset kokeilevat rajojaa ja sinä vanhempana olet se henkilö, joka asettaa ne rajat, jos otat vastuuta tyttärestäsi.

      • jolku

        omat vanhemmat on aina päästäny yöksi, koska tiesivät tosi asian että seksiä voi harrastaa oli yö tai ei. joten jos ette päästä lastanne yökylään he harrstavat seksiä sitten muuna aikana. ette voi estää sitä mitenkään. =)


      • xxxxxxxxxxx

        Ei ole rikos, jos samanikäiset harrastavat seksiä. Miksi ihmeessä muka poika tekisi seksuaalirikoksen ?

        Kirjoittelet ihan palturia ..


      • MIES MUUALTA

        ...SAMOIN AJATTELEN MINÄ KUIN "RIKOS..." SELITTÄÄ. KUMMASTUTTAA KUN ÄITI YLEENSÄ KYSELEE NEUVOA KOKO ASIASSA. SAATI SITTEN TUOLLAISET "KUMIAIVOT" JOIDEN MIELESTÄ HOMMA HOIDETAAN VARMISTAMALLA ETTEI VAIN TYTÄR TULE RASKAAKSI. VOIDAAN AJATELLA TÄSSÄ JOPA LAPSEN (LASTEN)YLLYTTÄMISESTÄ SEKSUAALIRIKOKSEEN.

        ÄIDILLÄ ON VASTUU.

        TE NAISET - VILLITSIJÄT/YLLYTTÄJÄT - OLETTE JAKANEET HAARAVÄLIÄNNE KUTEN VANHALLA KANSANKILELLÄ SANOTTUNA "HUORAT" ? JUTUISTANNE JA VASTAUKSISTANNE PÄÄTTELEN. TUSKIN OLEN KOVINKAAN VÄÄRÄSSÄ. JOHTOPÄÄTÖKSEN TAKANA ON VAIN YKSIN TEIDÄN VASTAUKSENNE. TORVENHAN TUNTEE ÄÄNESTÄ.

        TUON TYTÖN IKÄINEN ON VIELÄ TÄYSIN KASVAVASSA IÄSSÄ. EI SUINKAAN AIKUINEN. EI MISSÄÄN NIMESSÄ.

        MIEHENÄ TIEDÄN, ETTEI MIESTÄ KIINNOSTA SIINÄ TILANTEESSA, JOLLOIN EROTIIKKAA TULEE MUKAAN, PÄTKÄÄKÄÄN JATKUUKO SUHDE VAI EI. EROTIIKKAHALU ON KING. TULEVAISUUSSUUNNITELMAT JA SUHTEEN JATKAMINEN EI KIINNOSTA PÄTKÄÄKÄÄN. NIIN VALTAOSALLA MIEHISTÄ AJATUS JUOKSEE. LUULETTEKO ETTÄ TUO POJANKOLTIAINEN AJATTELEE TUOHON TYTTÖÖN MITÄÄN IKUISSUHDETTA. EI VARMASTI. TUOSSA TENAVAIÄSSÄ EI OLE MITÄÄN PITKÄKESTOISIA SUUNNITELMIA MISSÄÄN. LAPSIA VIELÄ.

        TYTÖLLÄ VOI OLLA VAIKKA MITÄ HAAVEITA JA UNELMIA. OHJATAKO HEITÄ SAMAAN SÄNKYYN ? JO AJATUKSENA IHAN HULLU.

        ÄITI, SINULLA ON KASVATUSVASTUU JA OIKEUS SEKÄ VELVOLLISUUS KIELTÄÄ.

        MINUN YKSI YSTÄVÄNI ON ESIKUVAKSI KELPAAVA. HÄN OLI RAVINTOLASSA JA LÄKSIVÄT YHDEN NAISEN KANSSA TÄMÄN KOTIIN. LOPULTA TULI ETEEN EROTIIKKA ILLAN MITTAAN. TUO NAINEN SANOI OLEVANSA IMPI. YSTÄVÄNI KERTOI, ETTÄ HÄN TIESI ITSENSÄ SUHTEEN ETTEI KOSKAAN TULISI TUOHON NAISEEN SUHTAUTUMAAN NIIN ETTÄ MENISI KANSSAAN VAKAVAAN SUHTEESEEN/NAIMISIIN. HÄN KERTOI AJATELLEENSA NÄIN: " EN KAJOA TUOHON NAISEEN VAIKKA HÄN HALUAISIKIN SEKSIÄ. KOSKA HALUAN, ETTÄ TUO NAINEN TAPAA ELÄMÄNSÄ MIEHEN JA TUO MIES SAA AVIOVAIMOKSEEN.... IMPINAISEN. SILLE POHJALLE HEIDÄN ON HYVÄ RAKENTAA " TÄMÄ MIES OLI/ON TODELLINEN MIEHINEN MIES.

        MIES ARVOSTAA KOSKEMATONTA NAISTA. VARMASTI MYÖS PÄINVASTOIN.

        NEUVOKAA LAPSIANNE JA OPETTAKAA HEITÄ.


    • suoraan tuleen

      Vai puuttuiko häneltä kenties vanhempain rakkaus kun tuolla iällä jo märkäturpia kovasti kärkkyvi.

    • hondamies 27w

      Sillä tyttäres tulee poikkee mun luona heti kun täyttää 16w :PP :D

    • Huolestunut aikuinen

      En päästäisi. Lasten pitää saada elää lapsuuttaan, eikä kiirehtiä mm. seksielämän aloittamista. On järkyttävää seurata näitä nuorten, olkoonkin kuusitoistavuotiaiden seksisuhteita, joissa heitä mm. houkutellaan paljastaviin videoihin ja kuviin. Erityisen vakavaa tämä on, kun pikkutyttöjen "seurustelukumppaneina" ovat aikuiset, jopa nelikymppiset miehet. Parhaassakin tapauksessa nämä aikuiset miehet varastavat tytöiltä oikeuden lapsuuteen. Siispä sanoisin kysyjälle, ole rohkeasti vanhempi ja ota vastuu. Älä päästä lastasi tällaisiin yökyliin. Hän kiittää sinua vastuunotostasi aikuistuttuaan.

    • ap:lle

      Jos luotat kumpaankin.. niin mikäs siinä sitten. Jos ilmenee, että esim. poika on epäluotettava ja jotain sattuu, niin on hankala ehkä puuttua asiaan jos on itse antanut pojalle luvan tulla. Sitten ainaki harmittaa, vaikka sama voisikin tapahtua missä tahansa muualla.

      Ja jos he jotain tekevätkin yhteisestä päätöksestä, niin ehkei se melkein 16vuotiaana ole niin vakava juttu kun jos olisi nuorempia. Tai mies huomattavasti vanhempi. Kannattaa keskustella asioista nuorten kanssa. Oletko sinä pohtinut, että mikä sinulla asiassa varsinaisesti epäilyttää/kiusaa...?

      Vaikea samaistua kun ite en tuossa iässä vielä seurustellu

    • hoitopoika 43

      Ilmanmuuta nuorten pitää saada omaa aikaa,rauhaa ja oppia tuntemaan toisensa.

      • wwwww.

        tottakai täytyy päästä,panee ne jossain kuitenkin.


    • apostoli mikko

      HEI !
      Kun kyseessä on 15-vuotias...on laki-ehdotus Suomessa ; yhtyminen alle 16-vuotiaan kanssa on rikos,
      joten vaikka tämä laki on "vain" esitys...pitäkää tämä mielessänne...SE SUOJAA LASTEN ELÄMÄÄ !

      Sana sanoo ; 1.Paav.kirje:efesol.5. luku jae 31 : Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä
      ja liittyköön vaimoonsa , ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi ....toisaalla Sana sanoo , joka yhtyy
      porttoon ...on yksi liha hänen kanssaan ...

      Siis toisinsanoen , jo harjoittelu toisen kanssa on rikos, saati sitten lastenteko...josta seuraa
      joko lapsi, abortti tai keskeytys, l.ns. katumuspilleri, Sana sanoo meille ; Jo idussa Minä näin
      kohtalosi...l. Herran antama elämä on jo siinä idussa, kun ihminen siitetään !

      Jos emme kykene käsittämään kaikkea, mitä tapahtuu kahden 15-vuotiaan yökyläilyssä, olemme
      vastuuttomia vanhempia silloin ! Ehdotankin SEN OIKEAN ,TULEVAN AVIOPUOLISON ODOTTAMISTA,
      ja SITTEN SÄNKYYN JA YHTEEN ASUMAAN ! ODOTTAKAA, MALTTAKAA MIELENNE...onhan se myös
      jännitystä elämäänne...ei tiedä vielä kaikkea.....

    • --Äippä--

      Olin itse 15v kun aloin seurustelemaan 19v kanssa. Sain olla poikaystäväni luona yötä ja kyllä seksiäkin jossain vaiheessa harrastettiin,mutta ei kyllä ensimmäisillä kerroilla, vaan sitten kun MINULLE sopi. Poikaystäväni jaksoi odottaa,että olin siihen valmis,vaikka itse oli vanhempi ja oli jo seksiä ennenkin harrastanut. 7 vuotta myöhemmin, meille syntyi ihana tytär. Erottiin muutama vuosi sitten. Että kyllä se ensi rakkauskin voi kestää.
      Äitini aina sanoi esim. mummolleni,kun hän ihmetteli miten voi olla miehen luona yötä, että: Ei siihen seksin harrastamiseen yötä tarvita, kyllä sitä päivälläkin voi harrastaa ja paikkoja kyllä löytyy jos nuoret sitä haluavat. Itse olen kyllä samaa mieltä.

      • annika-055

        SÄ OOT IHA PERVERSSI PASKIAINEN"!!!!! VITTU KIRJOTTELET NETTIIN ETTÄ OOT MENNY NUSUTTELEE JOTAI JÄTKÄÄ TEININÄ, EI KOKO SUOMEN TARVI TIETÄÄ ETTÄ SUN PIMPASSA ON KÄYNY SORMEA VERESTÄVÄMPÄÄ LIHAA!!!!!!


    • jhgfsdfgh

      Panee ne kuitenkin. Eka kymppi on nykyään se maaginen raja.

      • rankka-roope

        Minulle teidän tyttärenne kyllä kelpaisi. :) Voisin opettaa hänet myös b-rapun tavoille.


    • lol ahdasmieliset :D

      Haloo ihmiset seksin harrastaminen ei ole rikos alle 16 vuotiaina, jos molemmat osapuolet haluavat sitä ja fyysinen sekä henkinen kehitys ei ole suuresti eri tasoista. Ihmiset ovat seksiin valmiita eri ikäisinä.

      Itse menetin neitsyyden 14 weenä vuotta vanhemman poikkikseni kanssa, enkä ole kertaakaan katunut asiaa. Tiesin että olin 100% valmis seksiin kultani kanssa. Minua ei painostettu, päin vastoin poikkikseni sanoi monta kertaa että mennään ihan minun valmiuteni mukaan, ja vielä ekan kerran koittaessa varmisti että olin varmasti valmis.

      Olen antanut vanhempieni ymmärtää että suhteeni pojan kanssa on vain kaveripohjalla, koska niinhän ne olettavatkin. Kumma kyllä vanhemmat päästävät pojan meille yökylään mutta en pääse pojalle. Vanhemmat eivät voi tietää lapsensa seksuaalista kehittymistä ja valmiutta seksille sillä vain lapsi voi itse sen tietää.

      Joka tapauksessa nuoret itse saavat päättää oman kypsyyden ja halujensa mukaan milloin olevat valmiita seksiin. On myös tyhmää sanoa, että nuoret eivät osaa rakentaa pysyviä suhteita, sillä olin ollut vain puolitoista viikkoa poikkikseni kanssa yhdessä kun sain ekan kerran, ja siitä huolimatta olemme olleet yhdessä jo tosi pitkään. Kaikki riippuu vain nuorista itsestään. Tietty vanhemmat voivat varmistaa että ehkäisy on kunnossa yms, mutta itse seksiin ja sen aloittamiseen vanhempien on turha laittaa nokkaansa sekaan.

    • Anonyymi

      Tyttösaatullatänäpäivänämeillereisjärvelleleppäkujalle

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe