Valkoinenpaimenkoira

Dallinger

Olen varaamassa itselleni sijoitusnarttua,mutta täällä suomi24:ssa ei hirveästi ole rodusta puhuttu,tai sitten olen vain sokea. Minkälaisia kokemuksia rodusta? Terveydestä,luonteesta,harrastuksista,kaikesta :)
Itselle tärkein seikka on terveys. Ja luonne tietysti. :)

17

1623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantsii miettiä

      Valkoisiapaimenkoiria on hurjan erilaisia luonteeltaan niinkuin rakenteeltaankin. On rohkeampia, mutta on myös arkoja ja sairaalloisen arkoja ja pelokkaita. On pitkäkarvasia ja lyhytkarvasia. Miksi otat sijoitusnartun? Ei asia minulle kuulu, mutta mikset ottaisi omaa. Omasi kanssa voit elää omaa elämääsi ja kouluttaa/kehittää koiraasi omaan tahtiisi. Eikä ole velvotteita kasvattajaa kohtaan, niin kuin sijoitusnartussa. Kannattaa miettiä monia asioita. On kasvattajia ja kasvattajia. Kaikki ovat varmasti yhteistyöhaluisia koiran luovutustilanteessa. Sen jälkeen se ei olekaan aukotonta. On oletuksia ja vaatimuksia ja tärkeintähän on se mitä sovitte. Jos sovitte yhden pentueen tai kaksi pentuetta kasvattajalle, ennenkuin saat koiran omaksesi, niin siinäkin voi tulla mutkia matkaan. Mitä jos koirasi ei tulekaan tiineeksi, mitä jos sillä onkin D-lonkat tai silmäsairaus, joka estää pennutuksen. Ja lukemattomia muita asioita tulee todennäköisesti puitavaksi. Maksa nyt täysi hinta ja saat sen omaksesi. Mietippä vähän. Jos nyt ostat sijoitusnartun, maksat ehkä 500 euroa ja lupaat astutuksen. Jos hyvin käy, narttu tekee 8-10 pentua, jotka saa kasvattaja. Hän myy ne tuhannella eurolla eteenpäin ja palauttaa sinulle maksamasi 500. Mikset nyt jo maksa sitä tuhatta ja ota ne moninkertaisena takaisin sitten kun pennutat. Tämä on kasvattajien "kiristyskeino", on minulla tosi hyvä narttu, mutten anna sitä kuin sijoitukseen. Sinä hoidat ja huollat, muttet omista sitä, ennenkuin sopimus on täytetty. Ja jos menee vikaan, niin omistaja tulee ja hekee koirasi pois. Pyydän anteeksi kaikki valkkarikasvattajat, en tiedä onko teissä sitä, mutta kahdessa muussa rodussa omakohtaisesti on! Nuori aikuinen otti vanhempiensa luvalla sijoitusnartun ja näyttelytti, ja koulutti sitä lähes kolme vuotta. Sopimus oli, että ennekuin narttu on kolmevuotias, kasvattaja teettää pennut. Narttu ei tullutkaan kantavaksi ja niinpä meiltä lähti koira. Saimme kolmen vuoden työstä ison kasan pokaaleja, vielä isomman kasan muistoja ja ison järven verran kyyneleitä. Valokuvia emme voi katsoa vieläkään. Jos tämä herätti yhdenkään ajatuksen, niin vaikka lainaa raha ja osta koira omaksesi. Tiedät, että sinä päätät sen, milloin pentu tulee ovesta sisään ja itse saat myöskin saatella sen viimeiselle matkalle.

      • kasvattaja

        Kasvattajalla ei ole minkään valtakunnan oikeutta hakea sijoituskoiraa haltijaltaa ilman viranomaisten päätöstä, jä takaisinsaantipäätökseen täytyy olla _todella_ raskauttavat perusteet, esim töskeä eläinsuojelullinen rike tai todella vakava sopimusrikkomus.


    • siitä vaan

      joka juuri täytti vuoden. Vielä on vähän kokemusta, mutta olemme olleet erittäin tyytyväisiä valintaan ja valkkari sopii todella hyvin meille. Minulle tämä on ensimmäinen koira ja miehelleni toinen(omisti rotikan aiemmin). On ollut todella helppo kouluttaa ja tottelee hienosti jopa kuusivuotiasta tytärtämme. Emme ole vielä aloittaneet mitään harrastusta, mutta voisin olettaa että toko ja agility olisi soveliaita. Mies harkitsee lähtevänsä meidän pojun kanssa harrastaa etsintää. Hiljaksiin kun on toi koiruuskin alkanut luottaa omaan hajuaistiinsa. Meillä poika ollut terveenä muuten mutta pieniä haavoja tulee helposti uteliaan luonteen vuoksi. Vatsa on aika herkkä mutta kestää kuitenkin ruokavalion vaihteluita aika hyvin. Ruoan tähteet kyllä kestää, mutta kuivamuonan vaihtoon reagoi muutaman päivän löysällä vatsalla. Allergioita ei ole esiintynyt. Olemme erittäin tyytyväisiä valkkarimme luonteeseen. Se on sopivan arka ettei suinpäin lähde hötkyilemään mihinkään, mutta ei ole kuitenkaan agressiivinen. Jos jokin pelottaa niin mieluummin haukkuu omistajan selän takana kuin hyökkää. Monesti uteliaisuus kuitenkin voittaa ja asiat pitää kuitenkin tutkia. Vapaana liikkuu hienosti lähellä, eikä lähde liian etäälle muiden eläinten perään. Muiden koirien kanssa on ainakin tähän mennessä tullut erittäin hyvin toimeen, johtuen tietysti osittain pentuiästä. Mutta myös leikkaamattomat urokset ovat hyväksyneet hyvin, muutamaa tapausta lukuunottamatta. Sopeutuu hirmu hyvin erilaisiin kotioloihin, meillä välillä vuorotyötä välillä reissussa, niin ei ongelmia olla yksin. Meillä ei ole kärsitty koirantuhoamisista oikeestaan ollenkaan. Talvella meinasi alkaa kaluamaan jalkalistoja kun ei ulkoa löytynyt tarpeeksi keppejä. Saunapuiksi tarkoitetut halot auttoivat tähän vaivaan. Meille on onnistuttu saamaan viisas yksilö kun monien juttujen opettamiseen on mennyt vain päivä tai kaksi. Suosittelen rotua, mutta saa olla tarkkana ettei tule ruokkineeksi rodun arkuutta vaan mieluummin kannustaa uteliaisuuteen. Tunnen yhden valkkarinartun, joka on hyvin arka ja haukkuu aina kaikkea eikä juuri pysty leikkimään muiden koirien kanssa.

      • Dallinger

        Kiitos kattavista ja asiallisista vastauksista.Olen itsekin nuori aikuinen vielä,sijoitus siksi koska minulla ei ole kokemusta rodusta yhtään,harvoin olen valkkareihin törmännyt edes,kuin salama taivaaltapäätin että sellaisen haluan,nyt olen tutustunut kaikkiin mahdollisiin nettisivuihin,kasvattajiin yms. Rotu tuntuu omalle. Haluan siis sijoituskoiran,jotta minulla on kasvattajan takuuvarma tuki koko ajan,koira on puolta halvempi,eikä muita ollut tarjollakaan... Nyt kun mietin syyt kuulostavat todella typeriltä... Ainoastaan se että suhteellisen vähän on niistä myyntiilmoituksia,kävin läpi noin 50 kasvattajaa,joilla ei ollut sopivan ikäistä pentuetta,ja jos oli,vapaana ainoastaan uroksia. Aika on tärkeä asia,Koira ei voi tulla ennen heinäkuuta,mutta ei myöhään heinäkuullakaan enää,eli kesä-heinäkuun taitteessa,koska olen kesäkuun töissä,haluan olla pennun kanssa mahdollisimman paljon joten kesäkuussa en voi pentua ottaa,heinäkuussa on hyvä,mutta elokuun puolivälissä alkaa koulut,eli toivon että pentu saa mahdollisimman pitkään olla kanssani,ilman että jää toisen koiran kanssa kaksin koulupäivän ajaksi. Asun siis yksin.
        Nyt meenaa itku tulla,kun kerroit kokemuksistasi sijoituskoirissa,täytyy vain toivoa parasta,että tämä kasvattaja ei olisi sellainen...


      • dallinger
        Dallinger kirjoitti:

        Kiitos kattavista ja asiallisista vastauksista.Olen itsekin nuori aikuinen vielä,sijoitus siksi koska minulla ei ole kokemusta rodusta yhtään,harvoin olen valkkareihin törmännyt edes,kuin salama taivaaltapäätin että sellaisen haluan,nyt olen tutustunut kaikkiin mahdollisiin nettisivuihin,kasvattajiin yms. Rotu tuntuu omalle. Haluan siis sijoituskoiran,jotta minulla on kasvattajan takuuvarma tuki koko ajan,koira on puolta halvempi,eikä muita ollut tarjollakaan... Nyt kun mietin syyt kuulostavat todella typeriltä... Ainoastaan se että suhteellisen vähän on niistä myyntiilmoituksia,kävin läpi noin 50 kasvattajaa,joilla ei ollut sopivan ikäistä pentuetta,ja jos oli,vapaana ainoastaan uroksia. Aika on tärkeä asia,Koira ei voi tulla ennen heinäkuuta,mutta ei myöhään heinäkuullakaan enää,eli kesä-heinäkuun taitteessa,koska olen kesäkuun töissä,haluan olla pennun kanssa mahdollisimman paljon joten kesäkuussa en voi pentua ottaa,heinäkuussa on hyvä,mutta elokuun puolivälissä alkaa koulut,eli toivon että pentu saa mahdollisimman pitkään olla kanssani,ilman että jää toisen koiran kanssa kaksin koulupäivän ajaksi. Asun siis yksin.
        Nyt meenaa itku tulla,kun kerroit kokemuksistasi sijoituskoirissa,täytyy vain toivoa parasta,että tämä kasvattaja ei olisi sellainen...

        Tulin järkiini,ainakin omasta mielestäni,ja peruin sijoituksen. ostankin ihan iki oman koiran,miehen raha-avustuksella :)


      • miettimistä
        dallinger kirjoitti:

        Tulin järkiini,ainakin omasta mielestäni,ja peruin sijoituksen. ostankin ihan iki oman koiran,miehen raha-avustuksella :)

        Muutama asia vielä, mitä kannattaa ottaa huomioon valkkaripentua valitessa. Valkkareissa on ihan sairaallisen arkoja ja kaikkia mahdollisia asioita pelkääviä yksilöitä. Sellaisen kanssa on todella vaikea tulla toimeen normaalissa elämässä. Vaikka ns. tietävät ihmiset sanovat, että pentua voi sosiaalistaa ja opettaa rohkeammaksi viemällä eri paikkoihin ja tilanteisiin niin tällaisen koiran kanssa se ei tuota tulosta. On omakohtainen kokemus arasta valkkarista, joka pelkää ihan kaikkea. Hajottaa talon yksin jäädessään. Ulkona vieraassa paikassa ulisee ja pelkää ukkosta ym ym. On ihan pennusta saakka pidetty mukana, rohkaistu, oltu koulutuskentällä, rauniokoulutuksissa jne jne tehty kaikki mahdollinen, mutta arkuus on ja pysyy. Siksipä paneudu hurjasti pennun valintaan ja mieluummin osta pentu, jonka vanhemmat on luonnetestattu. Silloin ainakin on mahdollisuus saada rohkeampi koira. Älä osta kotikoiraksi myytävää koiraa, sen kanssa todennäköisesti tulee vaikeuksia. Katso huolellisesti lonkka- ja silmäkuvaukset vanhemmilta. Toki tulokset eri koulutuksista myöskin on plussaa. Kannattaa katsoa myös ulkomaiset kasvattajat ja jos kalliiksi tulee niin vaikka ostaa pentu ulkomailta luotettavan henkilön kanssa puoliksi. Sekin on hyvä vaihtoehto. Vielä yksi asia, katso vanhempien väri, että ovat puhtaanvalkoisia.


      • Dallinger
        miettimistä kirjoitti:

        Muutama asia vielä, mitä kannattaa ottaa huomioon valkkaripentua valitessa. Valkkareissa on ihan sairaallisen arkoja ja kaikkia mahdollisia asioita pelkääviä yksilöitä. Sellaisen kanssa on todella vaikea tulla toimeen normaalissa elämässä. Vaikka ns. tietävät ihmiset sanovat, että pentua voi sosiaalistaa ja opettaa rohkeammaksi viemällä eri paikkoihin ja tilanteisiin niin tällaisen koiran kanssa se ei tuota tulosta. On omakohtainen kokemus arasta valkkarista, joka pelkää ihan kaikkea. Hajottaa talon yksin jäädessään. Ulkona vieraassa paikassa ulisee ja pelkää ukkosta ym ym. On ihan pennusta saakka pidetty mukana, rohkaistu, oltu koulutuskentällä, rauniokoulutuksissa jne jne tehty kaikki mahdollinen, mutta arkuus on ja pysyy. Siksipä paneudu hurjasti pennun valintaan ja mieluummin osta pentu, jonka vanhemmat on luonnetestattu. Silloin ainakin on mahdollisuus saada rohkeampi koira. Älä osta kotikoiraksi myytävää koiraa, sen kanssa todennäköisesti tulee vaikeuksia. Katso huolellisesti lonkka- ja silmäkuvaukset vanhemmilta. Toki tulokset eri koulutuksista myöskin on plussaa. Kannattaa katsoa myös ulkomaiset kasvattajat ja jos kalliiksi tulee niin vaikka ostaa pentu ulkomailta luotettavan henkilön kanssa puoliksi. Sekin on hyvä vaihtoehto. Vielä yksi asia, katso vanhempien väri, että ovat puhtaanvalkoisia.

        Meillä on kotona kenneli,tosin eri rotuisia paimenkoira,joten tiedän miten ja millä kriteereillä pentu valitaan. :) Tästä arkuudesta olen joo kuullut juttua,ja se onkin asia mikä sitten hoidetaan erikoisteholla.Kasvattajan koiriin olen tutustunut,erinomaisia yksilöitä,kaikki on tässä vaiheessa vielä ihan kunnossa,saa nähdä sitten kun pentu tulee taloon,mutta koska varasin pentuni ensimmäisenä sain kaikista rohkeimman :)
        Sijoitusnarttu mitä meenasin ottaa,ei ollut puhtaan valkoinen,mikä kielii siitä että suvussa on liian lähellä sakemanneja.(tai näin olen kuullut :D )Mutta tämä ikioma typy on puhdas. :) Toivon nartulle tietysti A-lonkkia,mutta B:kin kelpaa,tarkoitus olisi sitten vuosien varrella pennuttaa,jos luonne on kohdillaan ja koira tuottaa tulosta kehissä.Muussa tapuksessa harrastetaan omaksi iloksi.
        Kiitos neuvoistasi!


      • kasvattaja
        Dallinger kirjoitti:

        Meillä on kotona kenneli,tosin eri rotuisia paimenkoira,joten tiedän miten ja millä kriteereillä pentu valitaan. :) Tästä arkuudesta olen joo kuullut juttua,ja se onkin asia mikä sitten hoidetaan erikoisteholla.Kasvattajan koiriin olen tutustunut,erinomaisia yksilöitä,kaikki on tässä vaiheessa vielä ihan kunnossa,saa nähdä sitten kun pentu tulee taloon,mutta koska varasin pentuni ensimmäisenä sain kaikista rohkeimman :)
        Sijoitusnarttu mitä meenasin ottaa,ei ollut puhtaan valkoinen,mikä kielii siitä että suvussa on liian lähellä sakemanneja.(tai näin olen kuullut :D )Mutta tämä ikioma typy on puhdas. :) Toivon nartulle tietysti A-lonkkia,mutta B:kin kelpaa,tarkoitus olisi sitten vuosien varrella pennuttaa,jos luonne on kohdillaan ja koira tuottaa tulosta kehissä.Muussa tapuksessa harrastetaan omaksi iloksi.
        Kiitos neuvoistasi!

        Valkkarin keltaisuudella ei ole juuri lainkaan tekemistä sen kanssa, onko lähisuvussa värillisiä vai ei.

        Esimerkiksi arvostetut työlinjaiset ruotsalaiset valkoisetpaimenkoirat, jotka ovat olleet vuosikymmeniä pelkkiä "valkoisia", ovat lähes järjestäin kaikki keltaisia sävyltään.
        Vastaavasti taas tiedän lukuisia valkkariksi aikanaan rekisteröityjä sakemanneja, joilla siis värilliset vanhemmat, eikä näiden valkeiden värissä ole moitteen sanaa, keltaisuudesta välttämättä tietoakaan, joten missään tapauksessa ei voi sanoa pelkän värisävyn perusteella kuinka lähellä tai kaukana valkoisessasi on värillisiä. Sen kertoo ainoastaa sukutaulu.

        Toivottavasti jalostusta ajatellet tutkit koirastasi muutakin kuin pelkät lonkat ja kyynärät, kuten esim selän ja polvet, jotka saattavat haitata koiran elämää huomattavasti enemmän kuin esim c-lonkka tai 1-kyynärä...


      • Dallinger
        kasvattaja kirjoitti:

        Valkkarin keltaisuudella ei ole juuri lainkaan tekemistä sen kanssa, onko lähisuvussa värillisiä vai ei.

        Esimerkiksi arvostetut työlinjaiset ruotsalaiset valkoisetpaimenkoirat, jotka ovat olleet vuosikymmeniä pelkkiä "valkoisia", ovat lähes järjestäin kaikki keltaisia sävyltään.
        Vastaavasti taas tiedän lukuisia valkkariksi aikanaan rekisteröityjä sakemanneja, joilla siis värilliset vanhemmat, eikä näiden valkeiden värissä ole moitteen sanaa, keltaisuudesta välttämättä tietoakaan, joten missään tapauksessa ei voi sanoa pelkän värisävyn perusteella kuinka lähellä tai kaukana valkoisessasi on värillisiä. Sen kertoo ainoastaa sukutaulu.

        Toivottavasti jalostusta ajatellet tutkit koirastasi muutakin kuin pelkät lonkat ja kyynärät, kuten esim selän ja polvet, jotka saattavat haitata koiran elämää huomattavasti enemmän kuin esim c-lonkka tai 1-kyynärä...

        Empä kyllä ole kovin moneen kasvattajaan törmännyt joka tutkisi koiriltaan selän. Noh en tiedä.
        Ja tuosta valkoisuudesta minulle kertoi kasvattaja,juuri se jolta ostin valkkarini. Oma pentuni on paimenkoira parhaimmillaan.Ei mitään ongelmia missään. ikää 15 vk ja perustottelevaisuus on hanskassa.


      • suffiksi
        Dallinger kirjoitti:

        Empä kyllä ole kovin moneen kasvattajaan törmännyt joka tutkisi koiriltaan selän. Noh en tiedä.
        Ja tuosta valkoisuudesta minulle kertoi kasvattaja,juuri se jolta ostin valkkarini. Oma pentuni on paimenkoira parhaimmillaan.Ei mitään ongelmia missään. ikää 15 vk ja perustottelevaisuus on hanskassa.

        Kyllähän ne tuossa iässä on helppoja, oppivaisia ja tottelevaisia, mutta odotas jahka tulee murrosikään...


      • suffiksi
        Dallinger kirjoitti:

        Empä kyllä ole kovin moneen kasvattajaan törmännyt joka tutkisi koiriltaan selän. Noh en tiedä.
        Ja tuosta valkoisuudesta minulle kertoi kasvattaja,juuri se jolta ostin valkkarini. Oma pentuni on paimenkoira parhaimmillaan.Ei mitään ongelmia missään. ikää 15 vk ja perustottelevaisuus on hanskassa.

        Niin ja värillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka lähellä sukupuussa on värillisiä saksanpaimenkoiria. Oman koirani vanhemmat ovat syntyjään valkoisia saksanpaimenkoira, eli isovanhemmat ovat värillisiä, mutta silti koirani sekä sen sisarukset ovat puhtaanvalkoisia. Ikää on jo viiden vuoden paremmalla puolella, joten leijonamantteli olisi tullut jo näkyviin jos sellainen geeneistä olisi löytynyt.


      • valkkaria vailla
        suffiksi kirjoitti:

        Niin ja värillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka lähellä sukupuussa on värillisiä saksanpaimenkoiria. Oman koirani vanhemmat ovat syntyjään valkoisia saksanpaimenkoira, eli isovanhemmat ovat värillisiä, mutta silti koirani sekä sen sisarukset ovat puhtaanvalkoisia. Ikää on jo viiden vuoden paremmalla puolella, joten leijonamantteli olisi tullut jo näkyviin jos sellainen geeneistä olisi löytynyt.

        Kirjoitin jo toisaallekkin viestiä, että etsin nuorta/aikuista valkkaria perheeseemme.Tietoa vaan jos jollain on tarjolla.Täällä kerrotut jutut vahvistaa sitä olettamusta että just tämä on se meidän rotu.Kertoisiko vielä joku kokemusta omaava, millaiset ovat luonneerot sakemanniin verrattuna?Kiitos


      • vertailua
        valkkaria vailla kirjoitti:

        Kirjoitin jo toisaallekkin viestiä, että etsin nuorta/aikuista valkkaria perheeseemme.Tietoa vaan jos jollain on tarjolla.Täällä kerrotut jutut vahvistaa sitä olettamusta että just tämä on se meidän rotu.Kertoisiko vielä joku kokemusta omaava, millaiset ovat luonneerot sakemanniin verrattuna?Kiitos

        Jokainen koirahan on yksilö, joten poikkeuksia löytyy, mutta noin yleisellä tasolla voin sanoa, että saksanpaimenkoira on helpompi koira. Valkoinenpaimenkoira oppii asiat helpommin ja nopeammin kuin värillinen, mutta valkoisella ei ole samanlaista miellyttämisenhalua kuin saksanpaimenkoiralla. Valkoiset paimenet ovat myös pehmeämpiä luonteeltaan, eli ne ottavat helpommin itseensä, muistavat huonot kokemukset ja ohjaajan virheet.

        Noita nuoria aikuisia valkkareita on valitettavan paljon tarjolla. Moni lähtee valitettavasti kiertoon suunnilleen vuoden ikäisenä murrosiän ollessa pahimmillaan, kun vilkkaan koiran kanssa ei enää pärjätäkään. Meidänkin koira tuli meille toisesta perheestä noin vuoden ikäisenä, täysin kouluttamattomana. Oli asunut koko ikänsä yhteen huoneeseen teljettynä. Vaati monen vuoden työn saada koira edes jotenkuten yhteiskuntakelpoiseksi, mutta arka se on vieläkin, eikä varmaan "parane" koskaan arkuudestaan.

        Todella hienoa, jos olet valmis ottamaan vähän vanhemman koiran itsellesi, toivoisin, että useampikin koiranhankkija harkitsisi kodinvaihtajaa.


      • valkkaria vailla
        vertailua kirjoitti:

        Jokainen koirahan on yksilö, joten poikkeuksia löytyy, mutta noin yleisellä tasolla voin sanoa, että saksanpaimenkoira on helpompi koira. Valkoinenpaimenkoira oppii asiat helpommin ja nopeammin kuin värillinen, mutta valkoisella ei ole samanlaista miellyttämisenhalua kuin saksanpaimenkoiralla. Valkoiset paimenet ovat myös pehmeämpiä luonteeltaan, eli ne ottavat helpommin itseensä, muistavat huonot kokemukset ja ohjaajan virheet.

        Noita nuoria aikuisia valkkareita on valitettavan paljon tarjolla. Moni lähtee valitettavasti kiertoon suunnilleen vuoden ikäisenä murrosiän ollessa pahimmillaan, kun vilkkaan koiran kanssa ei enää pärjätäkään. Meidänkin koira tuli meille toisesta perheestä noin vuoden ikäisenä, täysin kouluttamattomana. Oli asunut koko ikänsä yhteen huoneeseen teljettynä. Vaati monen vuoden työn saada koira edes jotenkuten yhteiskuntakelpoiseksi, mutta arka se on vieläkin, eikä varmaan "parane" koskaan arkuudestaan.

        Todella hienoa, jos olet valmis ottamaan vähän vanhemman koiran itsellesi, toivoisin, että useampikin koiranhankkija harkitsisi kodinvaihtajaa.

        Kiitos "vertailua" asiallisesta kirjoituksesta.Vähän jo ehdin säikähtää, kun luin tuolta valkkarikasvattajien (vai liekkö ne kasvattajia)kirjoitteluja, olivat aika angstin mielellä kirjoittaneet.No meillä on kokemusta koirista(laumanvartijarodun)edellinen jo edesmennyt oli oikea mesänpeikko;)mutta tuli täysin yhteiskunta kelpoinen kaveri.Siksi aikuinen, että saan lenkki ja ajokaveria pikemmin:)(eli siis omakin etu kyseessä)
        Enkä suinkaan odota, että koira olisi ilmainen tai jotenkin halvempi.Onko sinun koirallasi voimakas "vietti"?Jos ymmärsit mitä tarkoin, siis saavatko linnut, kissat yms kyytiä?Tietoa on vähän, joten pakko kysellä jo kokeneemmilta.


      • vertailua
        valkkaria vailla kirjoitti:

        Kiitos "vertailua" asiallisesta kirjoituksesta.Vähän jo ehdin säikähtää, kun luin tuolta valkkarikasvattajien (vai liekkö ne kasvattajia)kirjoitteluja, olivat aika angstin mielellä kirjoittaneet.No meillä on kokemusta koirista(laumanvartijarodun)edellinen jo edesmennyt oli oikea mesänpeikko;)mutta tuli täysin yhteiskunta kelpoinen kaveri.Siksi aikuinen, että saan lenkki ja ajokaveria pikemmin:)(eli siis omakin etu kyseessä)
        Enkä suinkaan odota, että koira olisi ilmainen tai jotenkin halvempi.Onko sinun koirallasi voimakas "vietti"?Jos ymmärsit mitä tarkoin, siis saavatko linnut, kissat yms kyytiä?Tietoa on vähän, joten pakko kysellä jo kokeneemmilta.

        Meidän valkkari lähtee kissojen, jänisten, oravien ym. perään, lähinnä ajaa ne pois omalta pihalta. Ei siis lähde pidemmälle jahtireissulle, vaan ainoastaan "pölläyttää" ne pois omalta reviiriltä. Kerran on saanut oravanpoikasen kiinni ja kannellut sitä suussaan.


      • valkkaria vailla
        vertailua kirjoitti:

        Meidän valkkari lähtee kissojen, jänisten, oravien ym. perään, lähinnä ajaa ne pois omalta pihalta. Ei siis lähde pidemmälle jahtireissulle, vaan ainoastaan "pölläyttää" ne pois omalta reviiriltä. Kerran on saanut oravanpoikasen kiinni ja kannellut sitä suussaan.

        Ok tämäkin on hyvä tietää.Kiitos jatkan koiran etsimistä:O)aurinkoista kesää sinulle ja koirallesi.


      • kasvattaja
        Dallinger kirjoitti:

        Empä kyllä ole kovin moneen kasvattajaan törmännyt joka tutkisi koiriltaan selän. Noh en tiedä.
        Ja tuosta valkoisuudesta minulle kertoi kasvattaja,juuri se jolta ostin valkkarini. Oma pentuni on paimenkoira parhaimmillaan.Ei mitään ongelmia missään. ikää 15 vk ja perustottelevaisuus on hanskassa.

        Valkoisten selän kuvaaminen on vielä harvinaista, koska valkkarin suora selkä ei käytössä rasitu sanoin kuin esimerkiksi geelisakun. Lisäksi valkkarit ovat ensisijaisesti seurakoiria joksi se on jalostettukkin, eikä senkään takia selkä ole välttämättä niin voimakkaasti rasituksella. Tämän vuoksi monetkaan kasvattajat eivät ole vielä ymmärtäneet koirien selän kuvaamisen tärkeyttä.

        Kuitenkin, esimerkiksi agility tms harrastus on sellainen, että rasittaa koiran rankaa ja niveliä suuresti, ja esimerkiksi spondyloosikoiralla agilityharrastus tms on erittäin kyseenalaista.

        Nykyään pyritään saamaan valkoisia myös jonkin verran koulutuskentille, ja koulutusominaisuuksien ja koulutushalukkuuden lisääntyessä on syytä varmistaa, että koira on koko luustoltaan terve. Ei voi unohtaa, että valkoiset ovat jalostettu sakuista, joilla selkäongelmat ovat kovin yleisiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      243
      2233
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1065
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe