Riittääkö Poloon 1.2 51kW moottori, kun auto ostettaisiin edestakaisiin mökkimatkoihin ja peräpenkillä istuisi pari murrosikäistä tyttöä. Miksi pitäisi olla TSI? Kuinka kuorma vaikuttaa moottorin valintaan?
Kun maantieajon bensankulutustilastot on tehty 60 km/h ajonopeudella, niin millainen on 1.2 -moottorin bensankulutus 100km/h -nopeudessa?
riittääkö 1.2 51kW
8
3658
Vastaukset
- Toisinajelija
Tuon pienimmällä perusmoottorilla varustetun Polon suoritusarvot olisivat olleet muutama vuosikymmen sitten kovaa luokkaa. Huippunopeus 165 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 14,1 sekunnissa olivat joskus ihan ripeän auton arvoja!
Kyllä tuolla autolla epäilemättä muun liikenteen vauhdissa pysyy. Ohitukset vaativat vähän enemmän harkintaa ja suorilta enemmän pituutta kuin isommalla moottorilla.
Itselläni oli 1970-luvulla VW Kupla vuosimallia 1968. Tehoa taisi olla peräti 29,4 kW (= 40 hv). Kiihdytys sataseen kesti pienen iäisyyden ja huippu asettui jonnekin 115–120 km/h tuntumaan. Silläkin pärjättiin ja saatiin ylinopeussakot. Taidettiinpa koluta seitsemässä maassakin kotimaan lisäksi.
Nyt minulla on Golf Variantissa 118-kilowattinen TSI-moottori ja enimmäkseen ajellaan yksin tai kahdestaan. Harvoin tulee ajettua niin vauhdikkaasti, ettei pienin moottori (1,2 TSI – Golfiinhan ei ahtamatonta moottoria ole enää tarjollakaan) riittäisi – mutta rekkojen ohitus ja rampista moottoritielle jonon sekaan kiihdytys käyvät tuolla tehokkaammalla moottorilla niin nautittavan vaivattomasti, että en ole valintaa katunut. DSG-kaksoiskytkinvaihteisto kruunaa asian.
Järkevämpi olisi ostanut hintaerolla jotain muuta kivaa, mutta minulla nautinnonhalu ja turhamaisuus veivät voiton. - ei kestä kuormaa.
Kyllä 50kw/70 hv on sellainen teho, että se sopii yksin ajettavaan autoon työmatkoille.
Mutta jos on porukkaa täynnä oleva auto, missä paksissa vielä tavaraa, niin kyllä on syytä olla tehokkaampi versio. Ainakin 1.4 tai 1.6 kone voisi olla sopiva. Eihän niitä koneen tehoja tarvi käyttää kuin sopivissa paikoissa, muuten mennään pienellä osateholla. Tuo 50kw ei riitä kuormalla turvalliseen ohitukseen. Jos aiot ajaa koko ajan rekan puskurissa, n iin pienikin teho riittää.
Pieno koneen ja tehon kasvattaminen ei sanottavasti vaikuta polttonesteen kulutukseen.
Pikkumoottorikin menee satasta vielä 5-6 litralla vaikka on kuormaa. - miksipä ei
Tuolla teholla pärjää jos enempää ei ole . Ajaa kaikki ajot mitä tarvii ja se hetkellinen satunnainen tehottomuuden kiihtymättömyyden tunne on aika harvoin ihan oikeasti mikään riesa. Eli on täysin kuskista kiinni pärjääkö tuolla vai ei.
- jikow
Polon 1.2 litran 3-sylinterinen moottori on Skoda 1.2 HTP
ja vaihteisto on Skoda MQ 200.
Skoda Fabia Combissa Skoda moottori toimii näin.
Moottorin suurin vääntömomentti saavutetaan 3000 r/min.
Vaihteiston välityssuhteet on mitoitettu tarkoituksella niin, että yleisten
nopeusrajoitusten suurin nopeus saavutetaan aina moottorin
suurimmalla vääntömomentilla.
Kolmos vaihteella 60km/h 3000r/min,
nelosella 80km/h 3000r/min ja
viitos vaihteella 100km/h 3000r/min.
Yksin, kaksin tai pienellä kuormalla ajettaessa 1.2l Skoda
moottori ei vaadi kiihdytettäessä pienemmälle vaihtamista.
Siinä on tsekkiläistä insinööritaitoa.
- ÖUKG
Ajelen töihin 1,2 poloisella 47 kW. Siihen hommaan se sopii oikein hyvin. Lähdettiin sitten kesälomalla reissuun poloisella koska emännän corollassa ei ole ilmastointia. Ja voin luvata että emäntä ja anoppi kyydissä ja kontti täynnä ostoksia, joka ylämäessä joutuu vaihtaan pienenpää silmään. Yksin ajaessa ilman lastia sillä pärjää mutta jo yksi kyyditettävä tuntuu.
- HJL.
Alla 2010 Polo trendline tuolla 70 hv 1,2-vaparibensalla. Riittää ihan motaria myöten. On tullut ajettua motarilla 140-150 km/h mittarinopeudella kun oli kiire, toki se vaatii välillä kaasun ns. pohjaan kahden hengen kuormalla mutta liikkuu tosiaan tarpeeksi. Valoissa tällä on yleensä ekana liikkeellä, kiiitos maukkaan tuhdin alaväännön ja helpon kytkinpolkimen ja vaihteiston. Kulutusta en ole mitannut, olisiko 7 pinnassa rivakassa ajossa. Tämä on kiva peli, ei tule säästöautofiilistä ajaessa. Suositan!
- Vekke
Mikä vika . Kesken ajon alko tehot häipyyn . Polo 06 1.2 47 kw. Nyt ei nosta kierroksia kun yrittää lähteä liikkeelle. Palaa moottorin häiriövalo.
- uusi poloilija
Itsellä oli IV-Golf 1,4 55 kW:ssa tuon tapainen vika viime vuosikymmenellä. Syynä oli yhden sylinterin sytytyspuolan rikkoutuminen, jolloin nelisylinterinen kone kävi kolmella pytyllä. Korjaus osineen merkkiliikkeessä noin 100 euroa.
V-Polo 1,2 51 kW:silla tullut ajettua yhteensä yli 200 tkm (165 41), mutta näillä tämän vuosikymmenen autoilla ei tuota vikaa ole esiintynyt kertaakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14710843
- 525180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452393- 292083
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131671Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,411502Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta291204Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351156Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92915TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317872