riittääkö 1.2 51kW

eka auto

Riittääkö Poloon 1.2 51kW moottori, kun auto ostettaisiin edestakaisiin mökkimatkoihin ja peräpenkillä istuisi pari murrosikäistä tyttöä. Miksi pitäisi olla TSI? Kuinka kuorma vaikuttaa moottorin valintaan?
Kun maantieajon bensankulutustilastot on tehty 60 km/h ajonopeudella, niin millainen on 1.2 -moottorin bensankulutus 100km/h -nopeudessa?

8

3743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisinajelija

      Tuon pienimmällä perusmoottorilla varustetun Polon suoritusarvot olisivat olleet muutama vuosikymmen sitten kovaa luokkaa. Huippunopeus 165 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 14,1 sekunnissa olivat joskus ihan ripeän auton arvoja!

      Kyllä tuolla autolla epäilemättä muun liikenteen vauhdissa pysyy. Ohitukset vaativat vähän enemmän harkintaa ja suorilta enemmän pituutta kuin isommalla moottorilla.

      Itselläni oli 1970-luvulla VW Kupla vuosimallia 1968. Tehoa taisi olla peräti 29,4 kW (= 40 hv). Kiihdytys sataseen kesti pienen iäisyyden ja huippu asettui jonnekin 115–120 km/h tuntumaan. Silläkin pärjättiin ja saatiin ylinopeussakot. Taidettiinpa koluta seitsemässä maassakin kotimaan lisäksi.

      Nyt minulla on Golf Variantissa 118-kilowattinen TSI-moottori ja enimmäkseen ajellaan yksin tai kahdestaan. Harvoin tulee ajettua niin vauhdikkaasti, ettei pienin moottori (1,2 TSI – Golfiinhan ei ahtamatonta moottoria ole enää tarjollakaan) riittäisi – mutta rekkojen ohitus ja rampista moottoritielle jonon sekaan kiihdytys käyvät tuolla tehokkaammalla moottorilla niin nautittavan vaivattomasti, että en ole valintaa katunut. DSG-kaksoiskytkinvaihteisto kruunaa asian.

      Järkevämpi olisi ostanut hintaerolla jotain muuta kivaa, mutta minulla nautinnonhalu ja turhamaisuus veivät voiton.

    • ei kestä kuormaa.

      Kyllä 50kw/70 hv on sellainen teho, että se sopii yksin ajettavaan autoon työmatkoille.
      Mutta jos on porukkaa täynnä oleva auto, missä paksissa vielä tavaraa, niin kyllä on syytä olla tehokkaampi versio. Ainakin 1.4 tai 1.6 kone voisi olla sopiva. Eihän niitä koneen tehoja tarvi käyttää kuin sopivissa paikoissa, muuten mennään pienellä osateholla. Tuo 50kw ei riitä kuormalla turvalliseen ohitukseen. Jos aiot ajaa koko ajan rekan puskurissa, n iin pienikin teho riittää.
      Pieno koneen ja tehon kasvattaminen ei sanottavasti vaikuta polttonesteen kulutukseen.
      Pikkumoottorikin menee satasta vielä 5-6 litralla vaikka on kuormaa.

    • miksipä ei

      Tuolla teholla pärjää jos enempää ei ole . Ajaa kaikki ajot mitä tarvii ja se hetkellinen satunnainen tehottomuuden kiihtymättömyyden tunne on aika harvoin ihan oikeasti mikään riesa. Eli on täysin kuskista kiinni pärjääkö tuolla vai ei.

      • jikow

        Polon 1.2 litran 3-sylinterinen moottori on Skoda 1.2 HTP
        ja vaihteisto on Skoda MQ 200.

        Skoda Fabia Combissa Skoda moottori toimii näin.
        Moottorin suurin vääntömomentti saavutetaan 3000 r/min.
        Vaihteiston välityssuhteet on mitoitettu tarkoituksella niin, että yleisten
        nopeusrajoitusten suurin nopeus saavutetaan aina moottorin
        suurimmalla vääntömomentilla.
        Kolmos vaihteella 60km/h 3000r/min,
        nelosella 80km/h 3000r/min ja
        viitos vaihteella 100km/h 3000r/min.
        Yksin, kaksin tai pienellä kuormalla ajettaessa 1.2l Skoda
        moottori ei vaadi kiihdytettäessä pienemmälle vaihtamista.

        Siinä on tsekkiläistä insinööritaitoa.


    • ÖUKG

      Ajelen töihin 1,2 poloisella 47 kW. Siihen hommaan se sopii oikein hyvin. Lähdettiin sitten kesälomalla reissuun poloisella koska emännän corollassa ei ole ilmastointia. Ja voin luvata että emäntä ja anoppi kyydissä ja kontti täynnä ostoksia, joka ylämäessä joutuu vaihtaan pienenpää silmään. Yksin ajaessa ilman lastia sillä pärjää mutta jo yksi kyyditettävä tuntuu.

    • HJL.

      Alla 2010 Polo trendline tuolla 70 hv 1,2-vaparibensalla. Riittää ihan motaria myöten. On tullut ajettua motarilla 140-150 km/h mittarinopeudella kun oli kiire, toki se vaatii välillä kaasun ns. pohjaan kahden hengen kuormalla mutta liikkuu tosiaan tarpeeksi. Valoissa tällä on yleensä ekana liikkeellä, kiiitos maukkaan tuhdin alaväännön ja helpon kytkinpolkimen ja vaihteiston. Kulutusta en ole mitannut, olisiko 7 pinnassa rivakassa ajossa. Tämä on kiva peli, ei tule säästöautofiilistä ajaessa. Suositan!

    • Vekke

      Mikä vika . Kesken ajon alko tehot häipyyn . Polo 06 1.2 47 kw. Nyt ei nosta kierroksia kun yrittää lähteä liikkeelle. Palaa moottorin häiriövalo.

    • uusi poloilija

      Itsellä oli IV-Golf 1,4 55 kW:ssa tuon tapainen vika viime vuosikymmenellä. Syynä oli yhden sylinterin sytytyspuolan rikkoutuminen, jolloin nelisylinterinen kone kävi kolmella pytyllä. Korjaus osineen merkkiliikkeessä noin 100 euroa.

      V-Polo 1,2 51 kW:silla tullut ajettua yhteensä yli 200 tkm (165 41), mutta näillä tämän vuosikymmenen autoilla ei tuota vikaa ole esiintynyt kertaakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      140
      5459
    2. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      191
      4525
    3. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      176
      4460
    4. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

      🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      2
      4437
    5. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      54
      4325
    6. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

      Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      87
      4143
    7. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      15
      3949
    8. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      37
      3811
    9. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      61
      3700
    10. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      104
      3670
    Aihe