Ennen ja nyt. Kuuntelin tuossa aamuvirkkulaa, siellä oli äänestys, oliko ennen paremmin, vai nyt.
Ihmettelin, ennen oli useimpien mielestä?
Minä en vaan haluaisi palata aikaan ennen.
Ei jääkaappia, pakastinta. Useinkaan ei sisävessaa. Saati monia elämää helpottavia tekniikan asioita.
Mitenkä te, onko kaipuuta, tai koetteko ennen olleen elämän helpompaa?
Kumminpäin?
79
765
Vastaukset
- 1943
aina elämä on ollut mielenkiintoista. Puitteet ja kanssakulkijat ovat vaihtuneet, mutta surun kausia lukuunottamatta olen nauttinut ja porskuttanut eteenpäin........sain paljon elämältä. Jatkosta ei kukaan tiedä.
- Koettu on
Eikö se ennen kuitenkin ollut parempi. Mihin sitä jääkaappia ja pakastinta tarvittiin? Ulkona paukkui pakkanen, jos ei ihan heinähelteillä. Kesäkelejä varten sahattiin talvella järvistä jäitä ja piilotettiin sitten sahajauhokasan alle. Säilyivät siellä sulamatta ja siitä ämpäriin. Siinä ne "pakastimet".
Sisävessaa ei ollut kuin pissapotta kakaroille. Se oli upeaa lykkiä potkukelkalla talvikeleillä puuseehen, kesällä kipaista lähimpään lepikkoon. Ei tarvittu vessapaperiakaan. Talvella kelpasi painomusteinen sanomalehti ja kesällä nykäistiin maasta vähän sammalta ja hommat hoituivat. Yritäpäs tuota nyt vaikka kerrostalon pihalla. Voi tulla jollakin sanomista.- QQ
Kaupungissa oli ns, kylmäkaappi, seinässä. Kesällä kaikki suli siellä, ja talvella kaikki jäätyi.
Osassa oli vielä lapsuudessani pihalla pikkulat, osassa koko kerroksen yhteinen huussi käytävällä.
Meillä oli oma veski vuodesta 52, asuimme silloin sellaisessa talossa, missä oli jo asuntokohtainen.
Joka päivä piti puodissa käydä, juuri siksi, kun se ruokien säilytys ei onnistunut. - Arvaus tämä on
QQ kirjoitti:
Kaupungissa oli ns, kylmäkaappi, seinässä. Kesällä kaikki suli siellä, ja talvella kaikki jäätyi.
Osassa oli vielä lapsuudessani pihalla pikkulat, osassa koko kerroksen yhteinen huussi käytävällä.
Meillä oli oma veski vuodesta 52, asuimme silloin sellaisessa talossa, missä oli jo asuntokohtainen.
Joka päivä piti puodissa käydä, juuri siksi, kun se ruokien säilytys ei onnistunut.Olihan ennen parempi ainakin kun oli nuori.
Ja mitäs sillä jääkaapilla, jos ei ole mitään laitettavaa sinne ?
Sähköiset pesukoneet ovat kyllä minustakin tosi hyvä keksintö. Eka UPO tuli meille joskus 50-alussa, sen muistan kun eilisen. Koska meillä oli ennen sitä sellainen päältä käsin veivattava "pesukone", ja arvaas vaan olenko jonkun kerran sitä veivannut. - QQ
Arvaus tämä on kirjoitti:
Olihan ennen parempi ainakin kun oli nuori.
Ja mitäs sillä jääkaapilla, jos ei ole mitään laitettavaa sinne ?
Sähköiset pesukoneet ovat kyllä minustakin tosi hyvä keksintö. Eka UPO tuli meille joskus 50-alussa, sen muistan kun eilisen. Koska meillä oli ennen sitä sellainen päältä käsin veivattava "pesukone", ja arvaas vaan olenko jonkun kerran sitä veivannut.Te olette olleet edistyksellisiä. Meillä padassa keitettiin pyykit vielä silloin.
Talossa oli pesutupa, mutta en muista milloin sinne se iso kone saatiin.
Pulsaattorikoneen sain -64, aika kova homma siinäkin oli, nykykoneisiin nähden. On ohjelmia mistä valita, vaikka kuinka.
Mankelointikin hoituu, ilman jonnekin pyykkien raahausta. Olihan se ohjelma aina, mankelissa käynti. - Arvaus tämä on
QQ kirjoitti:
Te olette olleet edistyksellisiä. Meillä padassa keitettiin pyykit vielä silloin.
Talossa oli pesutupa, mutta en muista milloin sinne se iso kone saatiin.
Pulsaattorikoneen sain -64, aika kova homma siinäkin oli, nykykoneisiin nähden. On ohjelmia mistä valita, vaikka kuinka.
Mankelointikin hoituu, ilman jonnekin pyykkien raahausta. Olihan se ohjelma aina, mankelissa käynti.Itse en ole kun kerran eläessäni käynyt sellaisessa paikassa missä oli mankeli, ja silloinkin kaverin äiti oli siellä asiakkaana. Mankeli oli kyllä melkein naapuritalossa, ja sen kellarissa, sen talon yläpuolella oli silloin osuusliike. Eli kai tuo mankeli kuului myös tuolle osuusliikkeelle. Näin uskon asian olleen.
"Meillä padassa keitettiin pyykit vielä silloin."
Kyllä meilläkin niin tehtiin vaikka sellainen pieni UPO oli talossa. Niin asuimme rintamamiestalossa ( sisä-WC:t ja keskuslämmitys lämminvesi oli heti alusta alkaen, meillä täällä), ja tämän vuoden syyskuussa ensimmäinen päivä tulee 60 -vuotta oloa täällä. Tosin en ole asunut koko elämää tässä talossa. Mutta kun Suomessa olen asunut, niin ainoastaan tässä samassa osoitteessa olen silloin asunut. . Isäni oli aika "kova poika" hankkimaan kaikkia uusia vehkeitä, kuten magnetofonin jo 50-luvun alussa. - QQ
Itse en ole kun kerran eläessäni käynyt sellaisessa paikassa missä oli mankeli, ja silloinkin kaverin äiti oli siellä asiakkaana. Mankeli oli kyllä melkein naapuritalossa, ja sen kellarissa, sen talon yläpuolella oli silloin osuusliike. Eli kai tuo mankeli kuului myös tuolle osuusliikkeelle. Näin uskon asian olleen.
Kyllä meilläkin niin tehtiin vaikka sellainen pieni UPO oli talossa. Niin asuimme rintamamiestalossa ( sisä-WC:t ja keskuslämmitys lämminvesi oli heti alusta alkaen, meillä täällä), ja tämän vuoden syyskuussa ensimmäinen päivä tulee 60 -vuotta oloa täällä. Tosin en ole asunut koko elämää tässä talossa. Mutta kun Suomessa olen asunut, niin ainoastaan tässä samassa osoitteessa olen silloin asunut. . Isäni oli aika "kova poika" hankkimaan kaikkia uusia vehkeitä, kuten magnetofonin jo 50-luvun alussa.Jestas, mä varmaan näin ekan magnetofoonin 50-60 vaihteessa. Radio toki oli, ja veivattava levysoitin.
TV ihme kyllä, tuli aika pian sen alettua lähetykset. Oli sekin, mustavalkoista tuijotettiin silmät sikkurassa.
Nyt tuli jotain, mikä minusta oli ennen paremmin. Tv ohjelmat! - Arvaus tämä on
Itse en ole kun kerran eläessäni käynyt sellaisessa paikassa missä oli mankeli, ja silloinkin kaverin äiti oli siellä asiakkaana. Mankeli oli kyllä melkein naapuritalossa, ja sen kellarissa, sen talon yläpuolella oli silloin osuusliike. Eli kai tuo mankeli kuului myös tuolle osuusliikkeelle. Näin uskon asian olleen.
Kyllä meilläkin niin tehtiin vaikka sellainen pieni UPO oli talossa. Niin asuimme rintamamiestalossa ( sisä-WC:t ja keskuslämmitys lämminvesi oli heti alusta alkaen, meillä täällä), ja tämän vuoden syyskuussa ensimmäinen päivä tulee 60 -vuotta oloa täällä. Tosin en ole asunut koko elämää tässä talossa. Mutta kun Suomessa olen asunut, niin ainoastaan tässä samassa osoitteessa olen silloin asunut. . Isäni oli aika "kova poika" hankkimaan kaikkia uusia vehkeitä, kuten magnetofonin jo 50-luvun alussa.Niin kun muistin sellaisen erikoisuuden tästä pyykki hommasta.
Meillä täällä oli aikaisemmin pyykkien kuivumiselle tehty jopa oma huone, jonka koko oli 8 x 2,5 metrinen. Sen huoneen sijainti oli yläkerroksessa. On varmaan aika erikoinen. Ei ainakaan täällä ole sellaista vastaavaa rintamamiestaloa tullut vastaan. Ja tässä kylässä niitä on noin 250.
Siis tuo oli oikein rakennuspiirustukseen määritetty tila, tuota käyttöä varten. - QQ
QQ kirjoitti:
Jestas, mä varmaan näin ekan magnetofoonin 50-60 vaihteessa. Radio toki oli, ja veivattava levysoitin.
TV ihme kyllä, tuli aika pian sen alettua lähetykset. Oli sekin, mustavalkoista tuijotettiin silmät sikkurassa.
Nyt tuli jotain, mikä minusta oli ennen paremmin. Tv ohjelmat!Piti vielä palata, aika hyvin, kun kotitalosi on pysynyt suvulla. ja, että olet kotimaassa ollessasi siinä asunut aina.
Minä olen reissu-muuttoihminen, en edes muista monessako asunnossa olen asunut, kahdessa muussa maassa kotisuomen lisäksi. Kaipa ne mieleen tulisi, jos ajattelemaan alkaisi.
Sinulla on ollut hieno kiinnekohta, lapsuuden kotisi, jossa jatkat elämääsi. - QQ
Niin kun muistin sellaisen erikoisuuden tästä pyykki hommasta.
Meillä täällä oli aikaisemmin pyykkien kuivumiselle tehty jopa oma huone, jonka koko oli 8 x 2,5 metrinen. Sen huoneen sijainti oli yläkerroksessa. On varmaan aika erikoinen. Ei ainakaan täällä ole sellaista vastaavaa rintamamiestaloa tullut vastaan. Ja tässä kylässä niitä on noin 250.
Siis tuo oli oikein rakennuspiirustukseen määritetty tila, tuota käyttöä varten.Empä ole minäkään sellaista missään tavannut, vain kerrostaloissa, joissa myös pesutupa, tai sitten talojen vinteillä kuivausnarut.
Lapsena kyllä rintamamiestaloissa vieraisilla käynyt, ja nuorenakin asui kavereita sellaisissa. Heistäkin osa palannut vanhempiensa poismenon uoksi lapsuuskotiinsa, mutta asuivat välillä kerrostaloissa.
Edistyksellinen isukki todellakin. - non-rec
Niin kun muistin sellaisen erikoisuuden tästä pyykki hommasta.
Siis tuo oli oikein rakennuspiirustukseen määritetty tila, tuota käyttöä varten.jo ennen ns. rintamamiestalojen ilmestymistä 50-luvulla pyykki kuivatettiin talvisaikaan vintillä. Tyhjä tilahan se oli, mitä nyt jokin kesäkammari siellä saattoi olla talon tyttärille tehtynä. Ihmettelin aina kuinka pyykit siellä talvipakkasella kuivuivat - mutta kuivuivatpa vain! Ensin tietysti kopsahtivat jäähän, mutta muutaman päivän päästä olivat kuivia. Ei siis mikään rintamamiestalo-idea ollut se, vaan ikivanhaa suomalaista viisautta!
- QQ
non-rec kirjoitti:
jo ennen ns. rintamamiestalojen ilmestymistä 50-luvulla pyykki kuivatettiin talvisaikaan vintillä. Tyhjä tilahan se oli, mitä nyt jokin kesäkammari siellä saattoi olla talon tyttärille tehtynä. Ihmettelin aina kuinka pyykit siellä talvipakkasella kuivuivat - mutta kuivuivatpa vain! Ensin tietysti kopsahtivat jäähän, mutta muutaman päivän päästä olivat kuivia. Ei siis mikään rintamamiestalo-idea ollut se, vaan ikivanhaa suomalaista viisautta!
Luulisin, useisiin rintamamiestaloihin kaupungeissa laitetun myös yläkerta asuinkäyttöön. Tietämissäni, oli kaikissa vuokralaiset, yläkerrassa. Olihan asuntopula. Joillain oli jopa alhaallakin huone vuokralla, itselle jäi vain 1h keittiö.
No, minullahan on vain vierailukokemuksia, ehkä joku tietää paremmin? - Arvaus tämä on
QQ kirjoitti:
Empä ole minäkään sellaista missään tavannut, vain kerrostaloissa, joissa myös pesutupa, tai sitten talojen vinteillä kuivausnarut.
Lapsena kyllä rintamamiestaloissa vieraisilla käynyt, ja nuorenakin asui kavereita sellaisissa. Heistäkin osa palannut vanhempiensa poismenon uoksi lapsuuskotiinsa, mutta asuivat välillä kerrostaloissa.
Edistyksellinen isukki todellakin... kun sieltä ei tullut kun lumisadetta täälläpäin, ja me yritettiin hahmottaa siihen jonkinlaisia kuvia, niistä mustista pilkuista, et ei olleet erikoisia TV-ohjelmat. Puhumatta niistä TV-anteenien suuntauksista silloin. 60-luvulla jo oli jopa jotain katseltavaakin. Tosin itse en tuijota pahemmin "koko laatikkoa".
"hieno kiinnekohta"
Ostin aika aikaisessa vaiheessa tämän "rintamamies kotitalon" perikunnalta, ja siksi se on vielä minulla.
"Edistyksellinen isukki todellakin"
Kyllä uskon että monet hänen ikäiset miehet tiesi jo silloin kaikenlaisista "parannuksista" niin kotona kun muuallekin. Kai suurin syy oli raha ja viitseliäisyys. Kuten tänäänkin asiat ovat.
"Ei siis mikään rintamamiestalo-idea ollut se, vaan ikivanhaa suomalaista viisautta!"
Näin minäkin uskon asian olevan, mutta se että se oli jo suunnitteluvaiheessa siihen piirretty , on se mitä ajattelin. Toki yläkerroksessa oli jo silloin myös lämmitys talvellakin, ja siellä oli lisäksi kaksi isoa huonetta plus alko-ovit ja erikokoisia komeroja (säilytystiloja)
Niin vanhemmillani oli jo ennen tätä rintamamiestaloa, vanhassa isossa talossa puolentalon osuus, jossa voi olla ollut jo sellainen tila myös? Tuota asiaa en muista. Ja nykyään siinä kohdassa on viisi kerrostaloa jossa on kahdeksan kerrosta. - QQ
.. kun sieltä ei tullut kun lumisadetta täälläpäin, ja me yritettiin hahmottaa siihen jonkinlaisia kuvia, niistä mustista pilkuista, et ei olleet erikoisia TV-ohjelmat. Puhumatta niistä TV-anteenien suuntauksista silloin. 60-luvulla jo oli jopa jotain katseltavaakin. Tosin itse en tuijota pahemmin "koko laatikkoa".
"hieno kiinnekohta"
Ostin aika aikaisessa vaiheessa tämän "rintamamies kotitalon" perikunnalta, ja siksi se on vielä minulla.
"Edistyksellinen isukki todellakin"
Kyllä uskon että monet hänen ikäiset miehet tiesi jo silloin kaikenlaisista "parannuksista" niin kotona kun muuallekin. Kai suurin syy oli raha ja viitseliäisyys. Kuten tänäänkin asiat ovat.
"Ei siis mikään rintamamiestalo-idea ollut se, vaan ikivanhaa suomalaista viisautta!"
Näin minäkin uskon asian olevan, mutta se että se oli jo suunnitteluvaiheessa siihen piirretty , on se mitä ajattelin. Toki yläkerroksessa oli jo silloin myös lämmitys talvellakin, ja siellä oli lisäksi kaksi isoa huonetta plus alko-ovit ja erikokoisia komeroja (säilytystiloja)
Niin vanhemmillani oli jo ennen tätä rintamamiestaloa, vanhassa isossa talossa puolentalon osuus, jossa voi olla ollut jo sellainen tila myös? Tuota asiaa en muista. Ja nykyään siinä kohdassa on viisi kerrostaloa jossa on kahdeksan kerrosta.Hei taas, että sellainen tarina talon kohdalla.
Voihan tuon toosan ostossa hintakin voinut vaikuttaa, tai sitten vanhempien lukuisat iltamenot, joten ei ollut tarvetta.
Itse muistan palapelin, ja Virginialaisen, joista pidin. Se oli aina oma tarinansa, joten ei jatkunut,,, kuten nykyiset saippuat. Taisin niitä lääkärisarjojakin joskus katsella. Niissä myös se yksi tarina kerralla, joten ei koukuttanut. En myöskään paljoa yleensä katsonut, nykyisin en lainkaan.
Kennedyn murhan, ja kuukävelyn katselin, kuten lähes kaikki ikäisemme.
Mulla asui nuoruudessa kavereita noissa taloissa paljonkin vuokralla. Niitähän on lähen jokaisessa hesan "lähiössä, niissä vanhemmissa.
Nehän Hotakaisen kirjan myötä tulivat halutuiksi monille nuorillepareille, kokivat uuden "tulemisensa."
Taitaa olla jokaisen kaupungin liepeillä, joissain lähes keskustassa, noita taloja,
Laivoista vielä, Porvooseen kulkee edelleen alus hesasta, voi joko risteilyn ostaa, tai yhden suunnan.
Pari kertaa mennyt sillä kyläilemään, ystävän kyydissä sitten takaisinpäin.
Mukavaa kesäpäivän viettoa sekin on. - Arvaus tämä on
QQ kirjoitti:
Hei taas, että sellainen tarina talon kohdalla.
Voihan tuon toosan ostossa hintakin voinut vaikuttaa, tai sitten vanhempien lukuisat iltamenot, joten ei ollut tarvetta.
Itse muistan palapelin, ja Virginialaisen, joista pidin. Se oli aina oma tarinansa, joten ei jatkunut,,, kuten nykyiset saippuat. Taisin niitä lääkärisarjojakin joskus katsella. Niissä myös se yksi tarina kerralla, joten ei koukuttanut. En myöskään paljoa yleensä katsonut, nykyisin en lainkaan.
Kennedyn murhan, ja kuukävelyn katselin, kuten lähes kaikki ikäisemme.
Mulla asui nuoruudessa kavereita noissa taloissa paljonkin vuokralla. Niitähän on lähen jokaisessa hesan "lähiössä, niissä vanhemmissa.
Nehän Hotakaisen kirjan myötä tulivat halutuiksi monille nuorillepareille, kokivat uuden "tulemisensa."
Taitaa olla jokaisen kaupungin liepeillä, joissain lähes keskustassa, noita taloja,
Laivoista vielä, Porvooseen kulkee edelleen alus hesasta, voi joko risteilyn ostaa, tai yhden suunnan.
Pari kertaa mennyt sillä kyläilemään, ystävän kyydissä sitten takaisinpäin.
Mukavaa kesäpäivän viettoa sekin on.Heips.
Oma tyttärenikin osti tällaisen rintamamiestalon. Aivan tästä lähistöltä.
Ja tosiaan kaikki palvelut ovat nykyään aivan vieressä. Saa nähdä koska joutuu luopuu tontista, kun palveluja tulee jatkuvasti lisää, aivan kun sieniä sateella. Minulla on nykyään noin puolen kilometrin sisällä kaikki muut paitsi apteekki ja hautausmaa.
Tulihan noita katsottua joskus TeeVeestä, kuten musiikki-ohjelmiakin ja tietenkin Spedeä myöhemmin. Virginialainen ja Bonanza jne. Tosin tulivat 60-luvulla. Netissä oli että Bonanza tuli jo 1959 ..
Nyt en ole viiteen vuoteen edes omistanut TeeVeetä, ja tikipoksia en ole ostanut ensimmäistäkään. Silti aika on kulunut kuin siivillä, ilman tuollaisia laitteita.
Olen kyllä tänne joskus hankkinut TeeVee - kaapeliyhteyden, mutta se ei ole minun juttu. - QQ
Heips.
Oma tyttärenikin osti tällaisen rintamamiestalon. Aivan tästä lähistöltä.
Ja tosiaan kaikki palvelut ovat nykyään aivan vieressä. Saa nähdä koska joutuu luopuu tontista, kun palveluja tulee jatkuvasti lisää, aivan kun sieniä sateella. Minulla on nykyään noin puolen kilometrin sisällä kaikki muut paitsi apteekki ja hautausmaa.
Tulihan noita katsottua joskus TeeVeestä, kuten musiikki-ohjelmiakin ja tietenkin Spedeä myöhemmin. Virginialainen ja Bonanza jne. Tosin tulivat 60-luvulla. Netissä oli että Bonanza tuli jo 1959 ..
Nyt en ole viiteen vuoteen edes omistanut TeeVeetä, ja tikipoksia en ole ostanut ensimmäistäkään. Silti aika on kulunut kuin siivillä, ilman tuollaisia laitteita.
Olen kyllä tänne joskus hankkinut TeeVee - kaapeliyhteyden, mutta se ei ole minun juttu.Onko teilläkin vaarana isot tontit? Täällä moni vanhus manaa, kun kaavoittavat siihen tontille, rakennusoikeutta.
Aikoinaan monet kasvattivat ruoanlisää, nyt kai lähinnä marjapensaat, ja omenapuut. Perunaa ei taida enää monikaan niille tonteille istuttaa. Mansikkamaita vielä näkyi viimekesänä muutamia.
Joo nuo sarjat oli mukavampia, kun ei ollut sitä jatkumisen jatkumista. Tarina ulos, ja sillä selvä.
vieläköhän monikin seuraa kaunareita? Kylässä pakkokatsellut aikoinani toisella silmallä, mutta enhän ymmärtänyt mitään, kun en koskaan seurannut. Yhtään salkkaria, idolssia BB ja mitä niitä onkaan, en ole nähnyt, enkä koe mistään paitsi jääneeni. - Arvaus tämä on
QQ kirjoitti:
Onko teilläkin vaarana isot tontit? Täällä moni vanhus manaa, kun kaavoittavat siihen tontille, rakennusoikeutta.
Aikoinaan monet kasvattivat ruoanlisää, nyt kai lähinnä marjapensaat, ja omenapuut. Perunaa ei taida enää monikaan niille tonteille istuttaa. Mansikkamaita vielä näkyi viimekesänä muutamia.
Joo nuo sarjat oli mukavampia, kun ei ollut sitä jatkumisen jatkumista. Tarina ulos, ja sillä selvä.
vieläköhän monikin seuraa kaunareita? Kylässä pakkokatsellut aikoinani toisella silmallä, mutta enhän ymmärtänyt mitään, kun en koskaan seurannut. Yhtään salkkaria, idolssia BB ja mitä niitä onkaan, en ole nähnyt, enkä koe mistään paitsi jääneeni.Nämä tontit täällä on tuhannen neliön molemmin puolin, eli ei mitään kovin isoja. Marjapensaita kyllä tännekin mahtuu, joskus on ollut minullakin jopa 16 pensasta, ja oli vielä vähän mansikkamaata.
Nykyään ei ole mansikkamaata ja marjapensaita on siirretty aidaksi.
Kauaa ei ole myynti ilmoitus vanhentunut välittäjillä, kun on uusi omistaja näissä rintamamiestaloissa.
Kuulemma elossa olevia rintamamiehiä täällä on enää kaksi jäljellä, ja heidän vaimojakaan ei monta enää asu näissä taloissa.
Nuoret perheet ovat nykyään muuttaneet / ostaneet nämä mökit. Ostotarjouksia olen myös saanut, kun asun yksin isoa rintamamiestaloa. Kiinteistöveroa maksan 315 neliöstä. - QQ
Nämä tontit täällä on tuhannen neliön molemmin puolin, eli ei mitään kovin isoja. Marjapensaita kyllä tännekin mahtuu, joskus on ollut minullakin jopa 16 pensasta, ja oli vielä vähän mansikkamaata.
Nykyään ei ole mansikkamaata ja marjapensaita on siirretty aidaksi.
Kauaa ei ole myynti ilmoitus vanhentunut välittäjillä, kun on uusi omistaja näissä rintamamiestaloissa.
Kuulemma elossa olevia rintamamiehiä täällä on enää kaksi jäljellä, ja heidän vaimojakaan ei monta enää asu näissä taloissa.
Nuoret perheet ovat nykyään muuttaneet / ostaneet nämä mökit. Ostotarjouksia olen myös saanut, kun asun yksin isoa rintamamiestaloa. Kiinteistöveroa maksan 315 neliöstä.Samoin olen kuullut täälläkin, ihmiset käyvät kyselemässä.
On sinulla siinä siistimistä, aika hulppeat tilat. niin kauan kun jaksaa, niin mikäpä siinä. Niin, väljät tilat pysyvät helpommin kyllä siistinä, olen huomannut. Pihatyöt lisäksi, niin ei varmaankaan vapaa-ajan ongelmia. - Arvaus...........
QQ kirjoitti:
Samoin olen kuullut täälläkin, ihmiset käyvät kyselemässä.
On sinulla siinä siistimistä, aika hulppeat tilat. niin kauan kun jaksaa, niin mikäpä siinä. Niin, väljät tilat pysyvät helpommin kyllä siistinä, olen huomannut. Pihatyöt lisäksi, niin ei varmaankaan vapaa-ajan ongelmia.Ei tosiaan ole, ja kun vielä käy tuolla muutaman sadan metrin päässä, ( Katsomassa lapsenlapsia) niin pitäisi olla mukana sellainen työkaluvyö. Koska siellä saa aina sotkettua kätensä johonkin hommaan.
Tosin, ehdottivat jo että pitäisi muuttaa sinne (vitsi kai).
Tyttärentyttö sanoi että voisi tulla herättämään aamuisin minut, jos asuisin samassa paikassa ? - QQ
Arvaus........... kirjoitti:
Ei tosiaan ole, ja kun vielä käy tuolla muutaman sadan metrin päässä, ( Katsomassa lapsenlapsia) niin pitäisi olla mukana sellainen työkaluvyö. Koska siellä saa aina sotkettua kätensä johonkin hommaan.
Tosin, ehdottivat jo että pitäisi muuttaa sinne (vitsi kai).
Tyttärentyttö sanoi että voisi tulla herättämään aamuisin minut, jos asuisin samassa paikassa ?Sulla on kyllä mukavaa kun noin lähellä asutte. Saat samalla seurata tytön varttumista.
Olin ja aikoinani "remonttireiska", maalaus, tapetointi, laatoitus, putken hajulukot jne. No, oppivathan nuoret siinä samalla.
Mulla osa asuu muissa maissa, kaksi kyllä suomessa. Yhdellä lapsenlapsella on jo oma lapsi. En enää paljonkaan auta, nyt on toistepäin meillä, autoin paljonkin aikoinaan, vaan tuli tuo tasapaino-ongelma, joten saan nyt apua sitten näiltä, sekä muksuilta, että lapsenlapsilta.
Onneksi suurimman osan kykenen vielä tekemään, ja avunpyytäminen ei ole ihan viikottaista. En voi kiipeillä, enkä juuri kumarrella, alaspäin.
Yksi hyvä puolikin on, (hymyilyttää) ikäni inhosin imurointia, nyt sen tekevät nämä alenevassa polvessa. Otan vain tomuliinalla välillä.
Tänään oli juuri "apulainen," tomutukset, imurointi, ja sitten mässäilimme letuilla. Osa suolaisilla täytteillä, juustokuorrutuksella, osa mansikkarahkalla. Päivä hurahtikin ilman tänne kurkkaamista. Lehtikin osittain lukematta.
- menneisyyteen?
nykyistä aikaa menneeseen. Mutta kesänvietossa maalla olisi kyllä mukavaa ulkohuusi, kellari, kaivosta haettava vesi, likaisen veden kuljetus pensaan juurelle jne. Mutta vain kesällä! Talvella en moiseen suostuisi!
- QQ
Niimpä. Useimmilla taitaa myöskin jääkaappi mökeillä olla? Kaasulla tai sähköllä toimiva.
Entäs pyykkienpesu, ympäri vuoden? En luopuisi pesukoneesta.
- non-rec
Aika kultaa muistot, mutta kyllä elämä on kaikin puolin mukavampaa ja helpompaa nyt kuin ennen.
Mitä vanhasta ajasta ehkä kaipaa niin yhteisöllisyyttä ja toisaalta perhekeskeisyyttä. Ennen naapurit piipahtivat asioille tai vain kahville tuosta vaan, nyt ei mennä vaikka pyydettäisiin. Yleensä ei enää edes kutsuta. Opittu on.
En siis vaihtaisi tätä päivää 50- tai 60-lukuun, vaikka silloin oli itsekin nuori ja ehkä kauniimpikin kuin nyt. Mitä sillä on väliä. - Mukana elo eletty, sanotaan jossain säkeessä. Paljon on koettu ja opittu matkan varrella, ja joka päivä tulee jotain uutta vastaan.- QQ
Olisiko puhelinten puute, ja TVn puute, ollut yksi kyläilyharrastuksen keskeinen syy? En tiedä, tuli vain mieleeni.
Silloin kipaistiin naapuriin, nyt soitetaan, jos on asiaa. Omien lasteni kanssa vielä sain estetyksi naapuriin soitot, ja pyysin vain menemään ovikelloa soittamaan, jos oli asiaa, lastenlasten kanssa ei enää onnistu. - -60
vaikkka ennen ei ollut noita koneita jeesaamassa, oli verkkaisempaa, elämänmeno. Mustakin tuntuu et töllön tulo joka torppaan, vähensi niitä kyläilyjä. nii ja kun sitä puhelintakaan ei ollut, oli pakko hoitaa asiat kasvotusten. Meille tuli lankapuhelin joskus 60 luvulla vasta.
- --..--
tuskin helpompaa, oli ennen. Nythän on monenlaiset pelit ja vehkeet, kaatopaikat pursuvat kaikkea kummallista, mitä ihminen pannaan tarvitsemaan.
Elämä itsessään oli ennen yhteisöllisempää, oli ulkohuusit, yhteissaunat, asuttiin usein suurissa vuokrakasarmeissa. Lapset leikkivät yhdessä, saivat käydä toistensa kotonakin, samoin kuin aikaavaraamatta saattoi pistäytyä aikuisetkin kylässä.
Nyt kaikilla on oma linnakkeensa kotonaan, jonka ovipa ei enää aina niin vain avaudukaan.
Kumpi sitten on parempi, hyvät puolensa kummassakin.
Aika ei palaa takaisinpäin, se on varma asia.- QQ
Siinä ohjelmassa ei ollut aikajanaa. Yleensä vain ennen. Me tietysti muistelemme sitä, mihin asti muisti kantaa. Mutta,, jos vaikka äitiemme kuukausittaista "riepushowta" muistelen, olen iloinen jo siitäkin edistyksesta, mitä oli itsellä, nuorena teininä.
Samoin peseytyminen, yleensä puhtaanapito, vaatteista, ihmisistä, on helpompaa, mielestäni.
Ja keittiöhommat, en kaipaa siinäkään aikaa entistä. Vispipuuroakin sai ranteet kipeiksi vatkata. - --,,--
QQ kirjoitti:
Siinä ohjelmassa ei ollut aikajanaa. Yleensä vain ennen. Me tietysti muistelemme sitä, mihin asti muisti kantaa. Mutta,, jos vaikka äitiemme kuukausittaista "riepushowta" muistelen, olen iloinen jo siitäkin edistyksesta, mitä oli itsellä, nuorena teininä.
Samoin peseytyminen, yleensä puhtaanapito, vaatteista, ihmisistä, on helpompaa, mielestäni.
Ja keittiöhommat, en kaipaa siinäkään aikaa entistä. Vispipuuroakin sai ranteet kipeiksi vatkata.Kyllä panen usein kädet kyynärpäitä myöten ristiin, kun hanasta tulee lämmintä vettä, eikä tarvi lähteä pakkasella vuokrakasarmin pikkulaan, pihan perille, jossa kullakin perheellä oli oma komeronsa.
Karmea oli pikkutyttönä kiivetä korkeat raput. - QQ
--,,-- kirjoitti:
Kyllä panen usein kädet kyynärpäitä myöten ristiin, kun hanasta tulee lämmintä vettä, eikä tarvi lähteä pakkasella vuokrakasarmin pikkulaan, pihan perille, jossa kullakin perheellä oli oma komeronsa.
Karmea oli pikkutyttönä kiivetä korkeat raput.Ja ne rotat, jääk!
Niimpä, on hyötytavaroita, ja huviksi.
Hevosella jos pitäisi eteenpäin lähteä, harkitsisi useamman kerran. Linjuritkin hitaita olivat, ja aina täysiä.
Nyt voi samassa ajassa lentää toiselle puolelle palloa, jos haluaa, mitä ennen meni matkaan suomessa.
En kyllä ilman autoakaan haluaisi olla. - --,,--
QQ kirjoitti:
Ja ne rotat, jääk!
Niimpä, on hyötytavaroita, ja huviksi.
Hevosella jos pitäisi eteenpäin lähteä, harkitsisi useamman kerran. Linjuritkin hitaita olivat, ja aina täysiä.
Nyt voi samassa ajassa lentää toiselle puolelle palloa, jos haluaa, mitä ennen meni matkaan suomessa.
En kyllä ilman autoakaan haluaisi olla.Puhutte tuolla pyykkäämisestä. Syystä tai toisesta, minulla ei ole mitään mielikuvaa, miten äiti pyykkimme pesi, missä? Mankeloinnin muistan erittäin tarkkaan. Lähimmässä Osulassa, jossa oli yleinen saunakin, oli mankeli. Nyt muistellen, ne olivat valtavia laitoksia, joissa piti varoa sormiaan.
Samassa Osulassa kävin usein ostamassa Hulikakkua.
Asuin kaupungissa, koulu oli aika lähellä, koulumatkat olivat mukavia, kun seinän takana asui luokkakaveri.
Linjurilla harvoin ajeltiin, kun kaupungin keskusta oli pyörämatkan päässä.
Maalle matkattiin Lättähatulla, useinmiten, mummulaan. - QQ
--,,-- kirjoitti:
Puhutte tuolla pyykkäämisestä. Syystä tai toisesta, minulla ei ole mitään mielikuvaa, miten äiti pyykkimme pesi, missä? Mankeloinnin muistan erittäin tarkkaan. Lähimmässä Osulassa, jossa oli yleinen saunakin, oli mankeli. Nyt muistellen, ne olivat valtavia laitoksia, joissa piti varoa sormiaan.
Samassa Osulassa kävin usein ostamassa Hulikakkua.
Asuin kaupungissa, koulu oli aika lähellä, koulumatkat olivat mukavia, kun seinän takana asui luokkakaveri.
Linjurilla harvoin ajeltiin, kun kaupungin keskusta oli pyörämatkan päässä.
Maalle matkattiin Lättähatulla, useinmiten, mummulaan.Joo, olisithan voinut sinnekin kirjoittaa, vastailin, ettei tule vain pelkkää mielipidettä, vaan ihan keskustelujakin. Eihän ne vain mun ja vastaajan välisiksi ole tarkoitus tulla.
Meillä oli ihan yksityiskaupan alakerrassa myös se vuokrattava mankeli. Todella ne tukit oli isoja, ja siitä sormien lähelle viemisestä varoiteltiin aina. Matkaa oli n, 1/2km, ja siinä äiti sitten korin toiseen päähän tarvitsi kantoapua.
Lättähatutkin taisi tulla vasta meidän elinaikana? - --,,--
QQ kirjoitti:
Joo, olisithan voinut sinnekin kirjoittaa, vastailin, ettei tule vain pelkkää mielipidettä, vaan ihan keskustelujakin. Eihän ne vain mun ja vastaajan välisiksi ole tarkoitus tulla.
Meillä oli ihan yksityiskaupan alakerrassa myös se vuokrattava mankeli. Todella ne tukit oli isoja, ja siitä sormien lähelle viemisestä varoiteltiin aina. Matkaa oli n, 1/2km, ja siinä äiti sitten korin toiseen päähän tarvitsi kantoapua.
Lättähatutkin taisi tulla vasta meidän elinaikana?Ei, kuule, sitä täällä niin vain uskalla mennä toisten väliseen jutteluun. :))))
Sama matka oli suurinpiirtein meilläkin mankeliin, ja pärekorin toisesta päästä kannoin minäkin äidin apuna. Netistä katsahdin, ja lättähattuja alettiin valmistaa 50-luvun puolessa välissä.
Vähän sillä kyyti oli kuin linjabiilillä, pysähdys pyähdyksen jälkeen, mutta olipahan se senajan "metro". :)
Se on hauskaa, vaikka mummulamatka oli vain vähän yli 100 kilometriä, eväät piti olla aina mukana. - QQ
--,,-- kirjoitti:
Ei, kuule, sitä täällä niin vain uskalla mennä toisten väliseen jutteluun. :))))
Sama matka oli suurinpiirtein meilläkin mankeliin, ja pärekorin toisesta päästä kannoin minäkin äidin apuna. Netistä katsahdin, ja lättähattuja alettiin valmistaa 50-luvun puolessa välissä.
Vähän sillä kyyti oli kuin linjabiilillä, pysähdys pyähdyksen jälkeen, mutta olipahan se senajan "metro". :)
Se on hauskaa, vaikka mummulamatka oli vain vähän yli 100 kilometriä, eväät piti olla aina mukana.Ahaa, mutta kyllähän keskustelut näkyy täällä ihan menevän monien eri vastausten kanssa? Minäkin vastaillut, kun on ollut jotain, muka sanottavaa.
Junalla meillä oli sukulaisiin vain , puolentunnin matka, mutta lihapiirakan minäkin sain, evääksi. Nälkä oli jo asemalla.
En varmaan tuolla lättähätulla ole matkannut, mutta muistan kyllä ulkonäöltä. Joskus kuuskyt luvulla tuttavani asui aseman vierellä, ja siinä niitä ajeli. Itse kävin autolla silloin kyläilemässä. - non-rec
--,,-- kirjoitti:
Ei, kuule, sitä täällä niin vain uskalla mennä toisten väliseen jutteluun. :))))
Se on hauskaa, vaikka mummulamatka oli vain vähän yli 100 kilometriä, eväät piti olla aina mukana.Sellaiset kulkivat ainakin Saimaalla 50-luvulla. Kylästä kylään ja kaupunkiin, laiturista laituriin. Muistan tasan tarkkaan minkä matkan kuljin tällä vesibussiksi nimetyllä 2-kerroksisella höyrylaivalla kesällä -52. Oli niitä varmaan muillakin suuremmilla vesillä. Samaisella - tai sisaraluksella - teimme oppilaitosretken samaisella järvellä kesällä -64. Oli hytit ja kaikki! 50-luvulla laivoilla kulkivat rantakylien ihmiset kaupunkeihin ja sieltä pois, nykyisin on onneksi muutama laiva (ei tosin enää höyry-) jotka kuljettavat turisteja. Suomen sokkeloiset saariset vesistöt ovat upea luonnonvara, josta voimme olla ylpeitä.
- --,,--
non-rec kirjoitti:
Sellaiset kulkivat ainakin Saimaalla 50-luvulla. Kylästä kylään ja kaupunkiin, laiturista laituriin. Muistan tasan tarkkaan minkä matkan kuljin tällä vesibussiksi nimetyllä 2-kerroksisella höyrylaivalla kesällä -52. Oli niitä varmaan muillakin suuremmilla vesillä. Samaisella - tai sisaraluksella - teimme oppilaitosretken samaisella järvellä kesällä -64. Oli hytit ja kaikki! 50-luvulla laivoilla kulkivat rantakylien ihmiset kaupunkeihin ja sieltä pois, nykyisin on onneksi muutama laiva (ei tosin enää höyry-) jotka kuljettavat turisteja. Suomen sokkeloiset saariset vesistöt ovat upea luonnonvara, josta voimme olla ylpeitä.
Enpä ole ikuna kuullutkaan, onpa mielenkiintoista. Täälläpäin ei ole suuria järviä, ja Saimaallakaan en ole tainnut koskaan vierailla.
Nyt kun vesiasiaa puhutaan, kerronpa vain, jos ei ole jo kaikille tuttua, että Oulu-järvellä on aikoinaan ollut ihan oikeita meri/järvirosvoja.
Toinen mielenkiintoinen juttu on Suomen suuriruhtinaan, Venäjän tsaarin Aleksanterin matka Oulu-järvellä suuressa myrskyssä.
KIva aloitus on, kiitos aloittajalle!
http://www.kirjastovirma.net/oilinginvarrelta/kuninkaantiesta_keisarintieksi - Kiireetön.
non-rec kirjoitti:
Sellaiset kulkivat ainakin Saimaalla 50-luvulla. Kylästä kylään ja kaupunkiin, laiturista laituriin. Muistan tasan tarkkaan minkä matkan kuljin tällä vesibussiksi nimetyllä 2-kerroksisella höyrylaivalla kesällä -52. Oli niitä varmaan muillakin suuremmilla vesillä. Samaisella - tai sisaraluksella - teimme oppilaitosretken samaisella järvellä kesällä -64. Oli hytit ja kaikki! 50-luvulla laivoilla kulkivat rantakylien ihmiset kaupunkeihin ja sieltä pois, nykyisin on onneksi muutama laiva (ei tosin enää höyry-) jotka kuljettavat turisteja. Suomen sokkeloiset saariset vesistöt ovat upea luonnonvara, josta voimme olla ylpeitä.
Aamulla 8:n tienoissa mentiin Imatralla Tainion asemalle.
Siitä junalla pysähdellen 35km Lappeenrantaan.
Kävely mäen yli satamaan ja laivan odottelua.
Laivalla välilaitureiden kautta Taipalsaarelle.
Joka paikassa oltiinreilusti etuajassa. Se oli täysin luonnollista.
Taipalsaarella viitisen kilometriä kyläpaikkaan.
Koko höskään meni aikaa puolisen vuorokautta ja pikkupentu oli kuitti. - QQ
non-rec kirjoitti:
Hesassa ja Espoossa muistini mukaan, kulkenut aina muutamia, tainnut vaan olla pisteestä A, pisteeseen B
Suomenlinnaan liikennöi jatkuvasti, ja käy bussilippu. Kaunissaareen on myös reittiliikenne, kesäisin. Joka kesä vieläkin, pitää molemmissa käydä, lastenlasten kanssa.
Usein myös tuttavien kanssa piipahdamme.
Nämä nyt eivät ehkä ihan sitä ole, mitä tarkoitit?
Espoon puolelle, menee vesibussi useampaan saareen, samalla reitillä.
Elämäni on joka suhteessa parantunut koko ajan aina viime vuosiin saakka.
Lapsuudestani päällimmäisinä ovat ikävät muistot.
Nuoruuteni oli levotonta harhailua.
Edes vakiinnuttuani en osannut kuvitella tavoittavani koskaan nykyistä elämän laatua.
Vaikka unohtaisi käytännön asioita helpottavan tekniikan niin sittenkään en keksi menneisyydestäni mitään kaivattavaa.
Edes terveyteni ei vielä temppuile.
Hyvä läheinen ihmissuhde. Valikoitunut ystäväpiiri.
Elämä on täynnä vaihtoehtoisia valintoja.
Kaikki on omasta viitseliäisyydestä kiinni.
53-ikävuoteen saakka energia sitoutui loppuelämän aineellisten puitteiden luomiseen.
Siinä sivussa perheen huoltaminen ja vaimon ja lasten kanssa eläminen.
Mielikuvitukseni ei riitä enemmän toivomiseen.- QQ
Ikähaitariahan en tiedä, kuka äänesti. Yllätyin vaan itsekin, kun juontajat kertoivat "ennen oli paremmin" oli saanut ääniä enemmän.
He jotka äänessä lähetyksessä olivat, eivät ihan tyttösiltä, poikasilta kuulostaneet.
Pelkkä mielikuvitus, sata vuotta sitten, sai kylmät väreet iholleni.
Sinulla on käynyt "tsägä" ja vaimollasi myös, kun olette saaneet molempien kannalta hyvin toimivan parisuhteen.
Meidän aikanammehan, on menty huimaa vauhtia, eteenpäin, onneksi.
En kaipaa myöskään lapsuusaikoja, saati nuoruus, parempi näin, kaikilla mukavuuksilla, etiäpäin.
- Pirre*
mitään entisajasta, nyt on hyvä.
P.s. mikä vie välillä näitä viestejä, ja mihin - äsken laiton noin samanlaisen viestin muttei tullut perille..- QQ
Hyvä me! Osaamme nauttia nykyajasta!
60 on ylivoimaisesti näköjään sitä mieltä.
Mikrostakaan, saati tietsikasta, en kyllä hevin luopuisi. - non-rec
QQ kirjoitti:
Hyvä me! Osaamme nauttia nykyajasta!
60 on ylivoimaisesti näköjään sitä mieltä.
Mikrostakaan, saati tietsikasta, en kyllä hevin luopuisi.pyykinpesukoneesta. Ehdottomasti tärkein 1900-luvun "keksinnöistä".
Toiseksi tärkein on - sukkahousut ;-D - QQ
non-rec kirjoitti:
pyykinpesukoneesta. Ehdottomasti tärkein 1900-luvun "keksinnöistä".
Toiseksi tärkein on - sukkahousut ;-DHeippa, niin kyllä on paljon viime vuosisadalla helpottavia asioita saatu aikaiseksi. Siksi minusta on mukavaa elää juuri nyt.
Sukkikset tullessaan, oli myös minusta hyvä juttu. Pääsi liiveistä siltä osin eroon, ja jäi paljaat reidet lämpöön.
Tarkkana rahan suhteen, harmitti vain silmäpaot, siinä kun meni koko tuote pölynpyyhintään.
Sukka-aikana ostin aina useamman parin samanlaisia, niin pystyi saamaan käyttöön vielä sen toisen.
Nyt kotona ollessani, eläkkeellä, en sukkiksia tarvitse kuin joissain juhlatilaisuudessa. Käytän pikkusukkia muutoin aina. Niitäkin ostan samanlaisia useamman parin kerralla.
Kukaan ei ole astianpesukonetta maininnut? Sitä ilman voisin hyvinkin olla, käytän ehkä 2x vuodessa. Pidän tiskaamisesta.
Kahdessa viimeisimmässä asunnossani ne ovat olleet, yhtään en ole ostanut.
Luopuisitko tietsikasta? - non-rec
QQ kirjoitti:
Heippa, niin kyllä on paljon viime vuosisadalla helpottavia asioita saatu aikaiseksi. Siksi minusta on mukavaa elää juuri nyt.
Sukkikset tullessaan, oli myös minusta hyvä juttu. Pääsi liiveistä siltä osin eroon, ja jäi paljaat reidet lämpöön.
Tarkkana rahan suhteen, harmitti vain silmäpaot, siinä kun meni koko tuote pölynpyyhintään.
Sukka-aikana ostin aina useamman parin samanlaisia, niin pystyi saamaan käyttöön vielä sen toisen.
Nyt kotona ollessani, eläkkeellä, en sukkiksia tarvitse kuin joissain juhlatilaisuudessa. Käytän pikkusukkia muutoin aina. Niitäkin ostan samanlaisia useamman parin kerralla.
Kukaan ei ole astianpesukonetta maininnut? Sitä ilman voisin hyvinkin olla, käytän ehkä 2x vuodessa. Pidän tiskaamisesta.
Kahdessa viimeisimmässä asunnossani ne ovat olleet, yhtään en ole ostanut.
Luopuisitko tietsikasta?Olen joutunut työssä niin paljon tietsikalla toimimaan, että mitään ihanuuskuvia tästä rakkineesta kaikkinensa ole. Mutta myönnettävä on, että pankkiasiat sun muut hoituvat netin kautta tosi ketterästi.
Sähköpostia käytän jonkin verran parhaiden ystävien ja sukulaisten kanssa. Kuviakin tällä on kiva lähetellä puolin ja toisin. Pitäisi hommata väriprintti - joskus. Ja vaikka kirjoittaisin kirjeen minkä sitten lähetän postin kautta, niin enpä sitä enää käsin kirjoita, allekirjoitusta lukuunottamatta. No, enpä ole aikoihin sellaista kirjettä lähettänyt.
Siis: en mielelläni luopuisi. Luulen että nettiyhteys alkaa olla ihmisille kohta pakon sanelemaa, kun kaikki niinsanotusti löytyy netistä. Mutta siihenkin on varauduttava että netti ei toimi! - QQ
non-rec kirjoitti:
Olen joutunut työssä niin paljon tietsikalla toimimaan, että mitään ihanuuskuvia tästä rakkineesta kaikkinensa ole. Mutta myönnettävä on, että pankkiasiat sun muut hoituvat netin kautta tosi ketterästi.
Sähköpostia käytän jonkin verran parhaiden ystävien ja sukulaisten kanssa. Kuviakin tällä on kiva lähetellä puolin ja toisin. Pitäisi hommata väriprintti - joskus. Ja vaikka kirjoittaisin kirjeen minkä sitten lähetän postin kautta, niin enpä sitä enää käsin kirjoita, allekirjoitusta lukuunottamatta. No, enpä ole aikoihin sellaista kirjettä lähettänyt.
Siis: en mielelläni luopuisi. Luulen että nettiyhteys alkaa olla ihmisille kohta pakon sanelemaa, kun kaikki niinsanotusti löytyy netistä. Mutta siihenkin on varauduttava että netti ei toimi!En joutunut töissä konetta käyttämään, joten opettelua minulle. Hankin lähinnä nuorimmaiseni ulkomaille muuton takia aikoinaan, sai tietoa lähes päivittäin, oli kiva olla kirjeenvaihdossa.
Pankkiasiat olen opetellut vasta pari vuotta sitten, mukava ettei tarvitse jonottaa.
Tietoa erilaisista asioista etsin useinkin. siitä pidän, vastaus löytyy helposti.
- 4+13
me asuimme vuokra-asunnossa,kun olin lapsi.yleistä pyykkitupaa vuokrattiin siellä voi käsin hangata
pyykkilaudan kanssa oma lauta vietiin mennessä siellä oli myös pyykkin pesukone,jos sitä halusi vuokrata.
sitten oli myös siinllä talolla,jossa asuimme pikku sauna.sitä sai vuokrata sillalla vietiin aina pyykit likoamaan
ja seuraavanapäivänä valkeatpyykit keitettiin siinä padassa siihen laitettiin lipeä kiveä.
kun pyykit oli pesty sen jälkeen me kylvimme siellä.
kesä aikaan pyykit kuivatettiin ulkona,mutta talvella se olikin vaikeampaa.
mustan kun ne ukona pakkasessa menivät ihan tönköiksi.yöksi vai vedettiin naru nnurkasta nurkkaan
ja pyykit yöksi sisään huonetta lämmitettiin.
yksi pieni huone siellä sitten puikkelehdittiin pyykkien ali nukkumaan.
meitä oli 3 lasta minä vanhin seuraava 2vuotta nuorempi ja
vielä nuorin oli minusta vajaa 11v.
muistan,kun menin naimisiin asuimme sellaisessa paikassa ,oli 60 luvun puoliväliä silloin vielä siinä lähirannassa oli naapurilla pyykkipata lainasin vielä häneltä sitä ja mieheni siskonporukan kesämökille veimme aina pyykkiä ja siellä pesimme yhdessä heillä oli siellä rannalla pyykkipata.
me ostimme sitten koneen,mutta kuitenkin vedet joutui kaivosta kantamaan ja
kuin myös uloskin.rannalla kävin huuhtomassa jopa avannonreunalla.
sittenpä käytin pesulassa niinkauan,kuin muutimme sellaseenpaikkaan,että ei tarvinnut kannella vesiä ja oma sauna,kun rakensimme oman asunnon.
nyt on mieheni ollut kuolleena liki 10v.
asustelen yksin vedet tulee jamenee pyykkikone pyörii.jne.
elämän kirjoon sattuu kaikenlaista niin hyviä,kuin huonojapäiviä on vain opittava elämmään niiden kannssa
tämä palta herätti kaikenlaisia muistoja.
olin nuori,kun menin naimisiin täytin 19 kesän kynnyksellä talvella65 olin mennyt jo naimisiin.
on omia lapsi ja lapsenlapsia myös yksi lapsen lapsen lapsi.
elämä on vierinyt eteenpäin ja mielenkiintoista muistella vanhoja -asioita ja nähdä miten muilla on ennen toimittu ihan mielenkiintoinen avaus keskusteluun.- näin meillä
vielä mankelista edelliseen kirjoitukseen.täällä yleisellä pyykkituvalla ei ollut mankelia muistaakseni.
äitini silitti aina pyykit samoin tein itse,kunnes asuimme naimisissa ollessamme niin ,että sai vuokrata mankelia.
niinpä menin mankeloimaan ja sain koko mankelin jmiin sinne juuttui jotenkin mankeoitavani.sain sen kuitenkin pois sieltä ajanmyötä ja niin jatkoin minäkin pyykkini sileäksisaamista silittämällä.
muistan,kuin kotona oli sellasia silityrautoja,jotka lämmitetään hellalla toisissa oli sellaset kun toinen osa lämpisi toisella silitettiin toinen,kunjäähyi toinen lalaosa laitettiin rautaan kiinni,kun oli kuumunut.myöhemmin kotonakin oli sähkörauta.
enen äitini kotona oli ollut ne kaulinpulikat.äitini kun oli pieni isänsä oli tehnyt hänelle pienet sai nuken
vaatteita kaulita.itselläni on ne vielä tallessa. - non-rec
näin meillä kirjoitti:
vielä mankelista edelliseen kirjoitukseen.täällä yleisellä pyykkituvalla ei ollut mankelia muistaakseni.
äitini silitti aina pyykit samoin tein itse,kunnes asuimme naimisissa ollessamme niin ,että sai vuokrata mankelia.
niinpä menin mankeloimaan ja sain koko mankelin jmiin sinne juuttui jotenkin mankeoitavani.sain sen kuitenkin pois sieltä ajanmyötä ja niin jatkoin minäkin pyykkini sileäksisaamista silittämällä.
muistan,kuin kotona oli sellasia silityrautoja,jotka lämmitetään hellalla toisissa oli sellaset kun toinen osa lämpisi toisella silitettiin toinen,kunjäähyi toinen lalaosa laitettiin rautaan kiinni,kun oli kuumunut.myöhemmin kotonakin oli sähkörauta.
enen äitini kotona oli ollut ne kaulinpulikat.äitini kun oli pieni isänsä oli tehnyt hänelle pienet sai nuken
vaatteita kaulita.itselläni on ne vielä tallessa.Kaikkein helpoin joskaan ei "hienojälkisin": Ns. oskarin oksa ja linkouksen jälkeen muovirullille kieritetyt lakanat ja pyyhkeet oksiin kuivumaan. Hankin systeemin joskus 70-luvun lopulla Anttilasta, ja hyvin on toiminut. Helppoa kuin mikä. Pöytäliinat sun muut silitän. Sähköinen höyryprässi minulla on, mutta sitä tarvitsen/käytän tosi harvoin.
Meillä oli kotona myös nuo "tuplaraudat", hellalla kuumennettavat, painavia olivat mutta niinpä oli jälkikin hyvää. Nuo kaulinpulikat lapselle oli tosi hauska juttu. Onpa isoisä ollut ehtiväinen, kun on tyttärelleen sellaiset askaroinut. Minun nukkeni oli niin huonolla hoidolla, että tuskin vaatteitansa edes pesin, saati sitten silitin. Voi nukke raukka... - QQ
näin meillä kirjoitti:
vaatteita kaulita.itselläni on ne vielä tallessa.Niin, oli siinä. pyykkihommassa paljon töitä ennen. Helpolla pääsemme nykyisin. meillä kuivatettiin kyllä keväthankien loisteessa ulkona, joskus maalis-huhtikuussa. Sen muistelin, kangistuivat ne aluksi, mutta kai nollakeli ja tuuli teki sitten tehtävänsä.
Oli meilläkin hellalla lämmitettävä rauta, vaan sähköraudan äiti hankki varhain. En ainakaan itse muista koskaan sillä raskaalla raudalla silittäneeni.
Nykyisin monilla kerrostaloissa on jo kuivausrumpukin, meillä onneksi yhtiössä kuivaushuone, muttei pesutupaa. - QQ
non-rec kirjoitti:
Kaikkein helpoin joskaan ei "hienojälkisin": Ns. oskarin oksa ja linkouksen jälkeen muovirullille kieritetyt lakanat ja pyyhkeet oksiin kuivumaan. Hankin systeemin joskus 70-luvun lopulla Anttilasta, ja hyvin on toiminut. Helppoa kuin mikä. Pöytäliinat sun muut silitän. Sähköinen höyryprässi minulla on, mutta sitä tarvitsen/käytän tosi harvoin.
Meillä oli kotona myös nuo "tuplaraudat", hellalla kuumennettavat, painavia olivat mutta niinpä oli jälkikin hyvää. Nuo kaulinpulikat lapselle oli tosi hauska juttu. Onpa isoisä ollut ehtiväinen, kun on tyttärelleen sellaiset askaroinut. Minun nukkeni oli niin huonolla hoidolla, että tuskin vaatteitansa edes pesin, saati sitten silitin. Voi nukke raukka...Olen allergikko, ja mankeloin lähes kaiken. ei pölyynny huone samoin, kun manklaamatta. Myin pois, muuttaessani pieneen asuntoon, vaan eipä kauaa mennyt, kun jo ostin käytetyn. eron huomasi kyllä vuodevaatteissa, vaikka silitin.
Meillä oli eräässä asunnossa yhtiöllä sellainen höyryprässi, minusta se oli tosi hyvä, kun opin käyttämään, muutaman kunnon palohaavan jälkeen. - 1.1947
non-rec kirjoitti:
Kaikkein helpoin joskaan ei "hienojälkisin": Ns. oskarin oksa ja linkouksen jälkeen muovirullille kieritetyt lakanat ja pyyhkeet oksiin kuivumaan. Hankin systeemin joskus 70-luvun lopulla Anttilasta, ja hyvin on toiminut. Helppoa kuin mikä. Pöytäliinat sun muut silitän. Sähköinen höyryprässi minulla on, mutta sitä tarvitsen/käytän tosi harvoin.
Meillä oli kotona myös nuo "tuplaraudat", hellalla kuumennettavat, painavia olivat mutta niinpä oli jälkikin hyvää. Nuo kaulinpulikat lapselle oli tosi hauska juttu. Onpa isoisä ollut ehtiväinen, kun on tyttärelleen sellaiset askaroinut. Minun nukkeni oli niin huonolla hoidolla, että tuskin vaatteitansa edes pesin, saati sitten silitin. Voi nukke raukka...Ja minä olen innokas kotimankelin käyttäjä. Pesukone ja sähköhella on hienoja keksintöjä. Ja auto ja polkupyöräkin ja..
Entisestä ehkä kaipaisin Kekkosen tai vastaavan presidentin valtaa. Enkä välitä EU:stakaan enkä eurosta. Markka oli hyvä. Isommat asiat kelaan vieläkin markoiksi, jotta arvo selviää.
Vaikka netti onkin kiva, voisi olla monelle parempi olla ilman sitä. Sen kautta monen elämä menee sekasin.
Jonkinlainen henkinen tila oli ennen parempi. Oli toisistaan välittämistä, yhteisöllisyyttä. On sitä jossakin määrin vieläkin, täällä ainakin.
Naisetkin oli ennen enemmän naisia vaatetukseltaan. Ehkä jotain uutta naisellisuuden tuloa jo on näkyvissä.
Naisen arki on nykyään helpompaa, kun apuvälineitä on. Mitäpä sitä menneitä oikeastaan kaipailisi.
Tai no, näitä homo-Ym. juttuja en välittäisi. Sitä kun tulee joka tuutista. Ollaan turhan "suvaitsevaisia".
Tai tasa-arvoisia. Niissä mennään metsään. non-rec kirjoitti:
Meillä oli kotona myös nuo "tuplaraudat", hellalla kuumennettavat, painavia olivat mutta niinpä oli jälkikin hyvää. Nuo kaulinpulikat lapselle oli tosi hauska juttu. Onpa isoisä ollut ehtiväinen, kun on tyttärelleen sellaiset askaroinut. Minun nukkeni oli niin huonolla hoidolla, että tuskin vaatteitansa edes pesin, saati sitten silitin. Voi nukke raukka...Lapsuuteni kodissa äitini rehjusti lakanoiden yms. kanssa kilometrin päähän mankeliin.
Muutaman ensimmäisen yhdessäasumiskuukauden jälkeen totesimme lakanoiden mankeloinnin (vanhempieni luona) tarpeettomaksi. Rypistyvät kuitenkin heti.
Nykyään toimitamme tuplalakanat pesulaan josta ne kuulemma tulevat sileinä.
Pesula on sopivasti salimatkan varrella, noin 200m.
Muista minä en tiedä mutta jotain vaimoni silloin, tällöin silittelee.
Luulen että vaatteita ja ompeluksiaan.
Itse silitän paitani ja housuni.- polliisin eukko,
laiska-lasse kirjoitti:
Lapsuuteni kodissa äitini rehjusti lakanoiden yms. kanssa kilometrin päähän mankeliin.
Muutaman ensimmäisen yhdessäasumiskuukauden jälkeen totesimme lakanoiden mankeloinnin (vanhempieni luona) tarpeettomaksi. Rypistyvät kuitenkin heti.
Itse silitän paitani ja housuni.Kyllä näin tehtiin. Ja tyynyliinan nauhat kiharoitiin puutikun ympärille rullaten. Ellei ollut mankelia ne silitettiin sellaisilla raudoilla johon vaihdeltiin kiveä sisuksiin.
Kauppalaan muutettuamme, oli mankeli ja pesutupa, sellainen kivireki mitä piti työnnellä puolesta..toiseen, ennenkuin sähköistettiin.
Kun itse pesee lakanat ja vie ulos naruille , levälleen, ei tarvi silitystä ei mankelia. Kierii ne vain tiukasti ja se siitä. Ei todellakaan niin kuin ´vihtasaverikon´aikaan , vaan kekseliäisyydestä jollekin kiitos.
Silitän kyllä jopa t-paidat, ja yleensä päällä pidettävät. En erittele, mies huolehtii virka-asujensa hoidon johon en puutu. - On se
polliisin eukko, kirjoitti:
Kyllä näin tehtiin. Ja tyynyliinan nauhat kiharoitiin puutikun ympärille rullaten. Ellei ollut mankelia ne silitettiin sellaisilla raudoilla johon vaihdeltiin kiveä sisuksiin.
Kauppalaan muutettuamme, oli mankeli ja pesutupa, sellainen kivireki mitä piti työnnellä puolesta..toiseen, ennenkuin sähköistettiin.
Kun itse pesee lakanat ja vie ulos naruille , levälleen, ei tarvi silitystä ei mankelia. Kierii ne vain tiukasti ja se siitä. Ei todellakaan niin kuin ´vihtasaverikon´aikaan , vaan kekseliäisyydestä jollekin kiitos.
Silitän kyllä jopa t-paidat, ja yleensä päällä pidettävät. En erittele, mies huolehtii virka-asujensa hoidon johon en puutu.Mul on yksi niistä monista ,lähdössä opiskelemaan Poliisiksi.
- QQ
1.1947 kirjoitti:
Ja minä olen innokas kotimankelin käyttäjä. Pesukone ja sähköhella on hienoja keksintöjä. Ja auto ja polkupyöräkin ja..
Entisestä ehkä kaipaisin Kekkosen tai vastaavan presidentin valtaa. Enkä välitä EU:stakaan enkä eurosta. Markka oli hyvä. Isommat asiat kelaan vieläkin markoiksi, jotta arvo selviää.
Vaikka netti onkin kiva, voisi olla monelle parempi olla ilman sitä. Sen kautta monen elämä menee sekasin.
Jonkinlainen henkinen tila oli ennen parempi. Oli toisistaan välittämistä, yhteisöllisyyttä. On sitä jossakin määrin vieläkin, täällä ainakin.
Naisetkin oli ennen enemmän naisia vaatetukseltaan. Ehkä jotain uutta naisellisuuden tuloa jo on näkyvissä.
Naisen arki on nykyään helpompaa, kun apuvälineitä on. Mitäpä sitä menneitä oikeastaan kaipailisi.
Tai no, näitä homo-Ym. juttuja en välittäisi. Sitä kun tulee joka tuutista. Ollaan turhan "suvaitsevaisia".
Tai tasa-arvoisia. Niissä mennään metsään.Kaipa jokaisessa ajassa on niitä hyviä ja huonoja puolia?
Mutta, kuten sanoit, on elämä helpompaa näillä nykyisillä apuvälineillä. Oikeastaan en ole koskaan saanut, hankkinut mitään sellaista nykykonetta, mistä ei olisi hyötyä, ajansäästössä, ja fyysisesti. Varmaan siinä yksi syy, kun elinikämme kasvaa. Emme ole niin kovilla, kun isovanhempamme esim. - QQ
laiska-lasse kirjoitti:
Lapsuuteni kodissa äitini rehjusti lakanoiden yms. kanssa kilometrin päähän mankeliin.
Itse silitän paitani ja housuni.Varmaan veisin pesulaan itsekin lakanani, jos talossa ei olisi niin tehokasta kuivaushuonetta. 2h ja pyykit kaikki kuivina. Mihinkään kylppärikuivaukseen en enää alkaisi.
Hienoa, kun huolehdit omista vaatteistasi. Minulla on myös miehet joutuneet prässäämään omat housunsa. Onnistuin "onnekseni" saamaan niihin tuplaprässit.
Uskoisin sinullakin olevan monia asioita joista et luopuisi? Eipä ollut kuntosalejakaan ennen. Ei lennelty espanjaan lomailemaan, ei ollut sähköporia. Autoja jne,
Elän mielelläni nyt, eikä satavuotta sitten. - QQ
polliisin eukko, kirjoitti:
Kyllä näin tehtiin. Ja tyynyliinan nauhat kiharoitiin puutikun ympärille rullaten. Ellei ollut mankelia ne silitettiin sellaisilla raudoilla johon vaihdeltiin kiveä sisuksiin.
Silitän kyllä jopa t-paidat, ja yleensä päällä pidettävät. En erittele, mies huolehtii virka-asujensa hoidon johon en puutu.Tietenkin on nyt! Onneksi, meidän monien mielestä.
Silti ihan kivahan oli pohtia, aikaa ennen monia elämää helpottavista tuotteista.
Useinhan ihmiset ajattelee, olisimpa saanut elää silloin, unohtaen entisajan monet nykyihmiselle tarpeenolevien asioiden puutteen.
Ajattele ilman alusvaatteita, kylmissä huoneissa, harvoin pestävien mekkojen päivittäinen käyttö. Naisten ja miesten elämä oli kyllä silloin aikamoista raadantaa. - QQ
On se kirjoitti:
Mul on yksi niistä monista ,lähdössä opiskelemaan Poliisiksi.
Onnitteluni, meillä yksi yritti kanssa, jäi niistä fyysisistä testeissä puuttumaan pisteitä. (tyttö). Tästä on jo aikaa, hakeutui sitten muualle. Ei pyrkinyt toista kertaa, kun sai opiskelupaikan toiseen alaan.
QQ kirjoitti:
Varmaan veisin pesulaan itsekin lakanani, jos talossa ei olisi niin tehokasta kuivaushuonetta. 2h ja pyykit kaikki kuivina. Mihinkään kylppärikuivaukseen en enää alkaisi.
Hienoa, kun huolehdit omista vaatteistasi. Minulla on myös miehet joutuneet prässäämään omat housunsa. Onnistuin "onnekseni" saamaan niihin tuplaprässit.
Uskoisin sinullakin olevan monia asioita joista et luopuisi? Eipä ollut kuntosalejakaan ennen. Ei lennelty espanjaan lomailemaan, ei ollut sähköporia. Autoja jne,
Elän mielelläni nyt, eikä satavuotta sitten.Talossamme on tehokas, lämmintuuletettu kuivaushuone.
Yhteiskäytölle tyypillisesti jotkut unohtavat sinne rättejään.
Vaimo on muutaman kerran nostellut yön yli viihtyneet tekstiilit pois naruilta tehden tilaa omille.
Ei viitsi enää.
Asunnossamme meillä on tietysti pesukone ja kuivausrumpu vaikka kesäaikaan voisi käyttää ullakkoakin.
Vaimon kertoman mukaan tuplatäkin pussilakanat ovat niin isot ettei hän ryhdy niiden kanssa omalla koneella ja rummussa myyssäämään.
Noista mainitsemistasi, autosta voisin kyllä luopua. Tarve on nykyään niin vähäistä.
Kuntosalin asemesta minulle riittäisi 50/60 lukujen punttisali. Nostolava, vapaa tanko johon riittävästi levyjä ja jalkajumppatelineet.
Valtaosasta totuttuja mukavuuksia olisi kyllä luopumisen kieltolistalla.
Ruuanlaittoa harrastavana en haluaisi opetella puulieden ja -uunin käyttöä.
Muistikuvana niiden käyttö, uunin lämmityksestä alkaen, on loitsuamista.- QQ
laiska-lasse kirjoitti:
Talossamme on tehokas, lämmintuuletettu kuivaushuone.
Yhteiskäytölle tyypillisesti jotkut unohtavat sinne rättejään.
Vaimo on muutaman kerran nostellut yön yli viihtyneet tekstiilit pois naruilta tehden tilaa omille.
Ei viitsi enää.
Asunnossamme meillä on tietysti pesukone ja kuivausrumpu vaikka kesäaikaan voisi käyttää ullakkoakin.
Vaimon kertoman mukaan tuplatäkin pussilakanat ovat niin isot ettei hän ryhdy niiden kanssa omalla koneella ja rummussa myyssäämään.
Noista mainitsemistasi, autosta voisin kyllä luopua. Tarve on nykyään niin vähäistä.
Kuntosalin asemesta minulle riittäisi 50/60 lukujen punttisali. Nostolava, vapaa tanko johon riittävästi levyjä ja jalkajumppatelineet.
Valtaosasta totuttuja mukavuuksia olisi kyllä luopumisen kieltolistalla.
Ruuanlaittoa harrastavana en haluaisi opetella puulieden ja -uunin käyttöä.
Muistikuvana niiden käyttö, uunin lämmityksestä alkaen, on loitsuamista.Hellasta en luopuisis minäkään, harmittaa vaan nykyisen asunnon sähkövempele, kaasu olisi niin paljon nopeampi. Vuosia onnistuin asumaan kaasuhellojen taloissa, ikävä jäi.
Mökillä nestekaasu oli myös hyvä. Puulämmitteistä en kai koskaan ole itse sytyttänyt, vaikka monilla mökeillä sellaisia onkin.
Autosta voisin myös luopua, olemmehan "laskevan auringon" puolella, niin se ei enää suurta osaa elämässä näyttele. Työaikana oli välttämättömyys
Lisäksi hesassa on loistava joukkoliikenne, ja taxit suhaa vierestä.
Eläkeläisenä saa junassakin alen, ja kotimaanlennoista. - On se
QQ kirjoitti:
Onnitteluni, meillä yksi yritti kanssa, jäi niistä fyysisistä testeissä puuttumaan pisteitä. (tyttö). Tästä on jo aikaa, hakeutui sitten muualle. Ei pyrkinyt toista kertaa, kun sai opiskelupaikan toiseen alaan.
Fyysisiä ollaan treenattu,niinmaan perkuleesti. Viime su esteenylitystä.
- QQ
On se kirjoitti:
Fyysisiä ollaan treenattu,niinmaan perkuleesti. Viime su esteenylitystä.
Pidän peukkuja, ei ole helppo päästä, eikä helpoin "Työmaakaan."
Tarpeellisia ovat, meille kaikille.
- Korppis
Oletko eläkeläinen ; )
Minä olen ja nautin elämästäni tässä ja nyt. En kaipaa menneitä en tykkää nyrkkipyykistä vaan odotan juuri nytkin vuokra-asunnossani pyykkikoneen työnteon loppumista, kun homma on ohi lähden takaisin primitiivisempiin oloihin kesämökilleni, jossa ripustan pyykit naruille kuivumaan. Puhtaat valkeat lakanat järven rannalla, mikä sen somempaa.
Kaikkein antoisinta on elää erilaisissa ympäristöissä erilaisin mukavuuksin.. En viihtyisi yhden talon seinien sisällä tuijottamassa samaa maisemaa. Liikun ja liihotan korven kätköissä yhtä sulavasti kuin cityjen vilskeessä ; ) Ennen elämä oli ihanaa nyt tosi kivaa kun ei ole enää työvelvotteita vaan saa elää yhteiskunnan tukien varassa ; )))))- QQ
Olen työeläkeläinen. Nautin myös olostani, kuten palstan useimmat ihmiset.
Uskoisin useimpien olevan liikkuvaisia, mitä palstaa olen seuraillut.
No, minä en nauti korvesta, ikäni kun kivikylän monimuotoisissa sokkeloissa olen liikuskellut. Monella mantereellakin, myös asunut. Metsään, tai korpeen minua ei saa. Onneksi voimme kukin tehdä sitä, mikä mukavalta tuntuu.
Lentokoneitahan lähtee joka päivä, moneen suuntaan, junat kulkevat, ja laivatkin tuosta vierestä.
Tänäänkään en ole maisemaa ikkunastani ehtinyt ihailla, vaan kävimme veneellä lähikaupungissa syömässä.
Mökki oli aikoinaan suomenlahden saaressa, nyt nuorempi polvi jatkaa. Aika aikaansa kutakin. En kaipaa sinnekään, pääsenhän vierailulle koska tahansa, valmiiseen pöytään.
Sielläkään ei ole metsää, vain ihanat sileät kalliot, käkkärämäntyjen kera.
Ulkona ei tulisi mieleenikään pyykkiä siitepölyaikana kuivattaa, vaikka kuivuisivathan ne alle tunnissa, tuossa merituulessa, pihalla, tai parvekkeellakin.
Nauti etuuksistasi, mutta älä väärinkäytä, olisit huonona esimerkkinä silloin uusille asukkaillemme. QQ kirjoitti:
Olen työeläkeläinen. Nautin myös olostani, kuten palstan useimmat ihmiset.
Uskoisin useimpien olevan liikkuvaisia, mitä palstaa olen seuraillut.
No, minä en nauti korvesta, ikäni kun kivikylän monimuotoisissa sokkeloissa olen liikuskellut. Monella mantereellakin, myös asunut. Metsään, tai korpeen minua ei saa. Onneksi voimme kukin tehdä sitä, mikä mukavalta tuntuu.
Lentokoneitahan lähtee joka päivä, moneen suuntaan, junat kulkevat, ja laivatkin tuosta vierestä.
Tänäänkään en ole maisemaa ikkunastani ehtinyt ihailla, vaan kävimme veneellä lähikaupungissa syömässä.
Mökki oli aikoinaan suomenlahden saaressa, nyt nuorempi polvi jatkaa. Aika aikaansa kutakin. En kaipaa sinnekään, pääsenhän vierailulle koska tahansa, valmiiseen pöytään.
Sielläkään ei ole metsää, vain ihanat sileät kalliot, käkkärämäntyjen kera.
Ulkona ei tulisi mieleenikään pyykkiä siitepölyaikana kuivattaa, vaikka kuivuisivathan ne alle tunnissa, tuossa merituulessa, pihalla, tai parvekkeellakin.
Nauti etuuksistasi, mutta älä väärinkäytä, olisit huonona esimerkkinä silloin uusille asukkaillemme.Saan joka kuukausi tililleni työeläkettä ja samma på svenska sieltä tulevaa työeläkkeettä. Mikä ero on vanhuuseläkkeellä ja työeläkkeellä? Nehän ei kuitenkaan vielä toistaiseksi ole täysimääräisiä.
Kuhan kysyn ; )- QQ
korpikirjailija kirjoitti:
Saan joka kuukausi tililleni työeläkettä ja samma på svenska sieltä tulevaa työeläkkeettä. Mikä ero on vanhuuseläkkeellä ja työeläkkeellä? Nehän ei kuitenkaan vielä toistaiseksi ole täysimääräisiä.
Kuhan kysyn ; )Vanhuuseläkeraja kai vielä on 63, silloinhan siihen tulee hieman lisää.
Siis saatko työttömyyseläkettä, vai työeläkettä?
Kerroit tuolla aiemmin, jossain ketjussa, pääseväsi syksyllä? Samoin kun sen, että jättäydyit putkeen?
Minulla on hyvä muisti, se oli työni edellytys, aikoinaan. Ristiriitaisuudet jäävät heti mieleeni.
Ihmettelin matkasi aikana, saako nykyisin putkessa reissata? Aiemmin taisi olla se 6 pv, ja viikonloput päälle, eli 10pv.
No, asia ei minulle kuulu, mutta vaikeaa on erilaisia "kertomuksia" yhteen sovittaa. Olen huomannut monien muidenkin "muistavan", vakinikkien jutut, joten ehkä kannattaisi itsekin muistaa, mitä näppäilee, ihan hyvällä sanon tuon sinulle. - hymy herkässä
QQ kirjoitti:
Vanhuuseläkeraja kai vielä on 63, silloinhan siihen tulee hieman lisää.
Kerroit tuolla aiemmin, jossain ketjussa, pääseväsi syksyllä? Samoin kun sen, että jättäydyit putkeen?
Minulla on hyvä muisti, se oli työni edellytys, aikoinaan. Ristiriitaisuudet jäävät heti mieleeni.
Ihmettelin matkasi aikana, saako nykyisin putkessa reissata? Aiemmin taisi olla se 6 pv, ja viikonloput päälle, eli 10pv.
No, asia ei minulle kuulu, mutta vaikeaa on erilaisia "kertomuksia" yhteen sovittaa. Olen huomannut monien muidenkin "muistavan", vakinikkien jutut, joten ehkä kannattaisi itsekin muistaa, mitä näppäilee, ihan hyvällä sanon tuon sinulle.Mulla on kans hyvä muisti ja kyllä välillä saa nauraa näitä juttuja.
QQ kirjoitti:
Vanhuuseläkeraja kai vielä on 63, silloinhan siihen tulee hieman lisää.
No, asia ei minulle kuulu, mutta vaikeaa on erilaisia "kertomuksia" yhteen sovittaa. Olen huomannut monien muidenkin "muistavan", vakinikkien jutut, joten ehkä kannattaisi itsekin muistaa, mitä näppäilee, ihan hyvällä sanon tuon sinulle.Eivät työttömyys tai putki matkustelua estä!
Mistä hitosta moinen käsitys on muodostunut?
Minä yksinkertaisesti ilmoitin työkkäriin en olevani työmarkkinoiden käytettävissä.
Samoin kassan lomakkeeseen "matkalla", "matkalla" jne.
Kukaan ei perään kysynyt.
Teimme viikon -> kahden viikon matkoja. Mm. viikko Dominikaaneissa Ai:ssa ja siihen liittyen viikon risteily.
3kk:n työnhakujaksoja Espanjassa.
Halutessani olisin voinut siltä mennä vaikka huitsin nevadaan kenenkään kysymättä kos olin periaatteessa espanjalaisten käytettävissä.
Putkiaikana en edes ilmoitellut mitään.
Kokonaiskokemus 7-vuotta 5v työttömyyseläkettä.- QQ
laiska-lasse kirjoitti:
Eivät työttömyys tai putki matkustelua estä!
Mistä hitosta moinen käsitys on muodostunut?
Minä yksinkertaisesti ilmoitin työkkäriin en olevani työmarkkinoiden käytettävissä.
Samoin kassan lomakkeeseen "matkalla", "matkalla" jne.
Kukaan ei perään kysynyt.
Teimme viikon -> kahden viikon matkoja. Mm. viikko Dominikaaneissa Ai:ssa ja siihen liittyen viikon risteily.
3kk:n työnhakujaksoja Espanjassa.
Halutessani olisin voinut siltä mennä vaikka huitsin nevadaan kenenkään kysymättä kos olin periaatteessa espanjalaisten käytettävissä.
Putkiaikana en edes ilmoitellut mitään.
Kokonaiskokemus 7-vuotta 5v työttömyyseläkettä.Pidätköhän minua sinisilmäisenä? En ole, vihreät on.
Toki tiedän, ihmisten käyttävän etuisuuksia hyväkseen, väärinkin. Et suinkaan ole ainoa. Katsot varmaan "rikoksesi" vanhentuneen, työttömän kyllä kuuluu olla työvoimien käytössä, saadakseen työttömyyspäivärahan.
Työttömyyseläke on eriasia, vaikka reissaisit kuinka, ethän joudu enää silloin lappujakaan täyttämään.
Niin,moni ei ilmoita, tuttavissanikin heitä löytyy. Eri asia sitten onko se oikein. Varsinkin kun on valmis tuomitsemaan osan ihmisistä tukien väärinkäyttäjiksi.
Tiedän tapauksen jossa naapuri "ilmiantoi" työttömän "lomista". Kävi viikottain vain lahden yli, oli vielä passit ja leimat.Ne olivat kalliita reissuja, menetti tuen, ja joutui takaisin maksamaan. Ei ollut ilmoittanut olevansa lomalla.
Voihan olla että laki on muuttunut, aivan kun eläkelaitkin 5v sitten. Sinähän kaiketi vasta 65v pääsit-jouduit vanhuuseläkkeelle? Nythän raja on ainakin vielä se 63v, alkaen, yrittävät takaisin nostaa rajaa. - 50-luvulla syntynyt
QQ kirjoitti:
Pidätköhän minua sinisilmäisenä? En ole, vihreät on.
Toki tiedän, ihmisten käyttävän etuisuuksia hyväkseen, väärinkin. Et suinkaan ole ainoa. Katsot varmaan "rikoksesi" vanhentuneen, työttömän kyllä kuuluu olla työvoimien käytössä, saadakseen työttömyyspäivärahan.
Työttömyyseläke on eriasia, vaikka reissaisit kuinka, ethän joudu enää silloin lappujakaan täyttämään.
Niin,moni ei ilmoita, tuttavissanikin heitä löytyy. Eri asia sitten onko se oikein. Varsinkin kun on valmis tuomitsemaan osan ihmisistä tukien väärinkäyttäjiksi.
Tiedän tapauksen jossa naapuri "ilmiantoi" työttömän "lomista". Kävi viikottain vain lahden yli, oli vielä passit ja leimat.Ne olivat kalliita reissuja, menetti tuen, ja joutui takaisin maksamaan. Ei ollut ilmoittanut olevansa lomalla.
Voihan olla että laki on muuttunut, aivan kun eläkelaitkin 5v sitten. Sinähän kaiketi vasta 65v pääsit-jouduit vanhuuseläkkeelle? Nythän raja on ainakin vielä se 63v, alkaen, yrittävät takaisin nostaa rajaa.Ei se laki ole muuttunut, mutta huvittava se on.
Työtön saa matkustaa kotimaassa mielin määrin ja kuitenkin työkkäri ilmoittaa aina kaikesta kirjallisesti eli pitäisi olla kuitenkin postiluukun edessä. Toisaaltaan, jos olet jo 500 päivää käyttänyt, ei työkkäri ole enää kiinnostunut työttömästä. Ei varsinkaan jos työtön on "putki-iässä" eli ehtinyt täyttämään 59v, ennen 500 päivän täyttymystä. QQ kirjoitti:
Pidätköhän minua sinisilmäisenä? En ole, vihreät on.
Voihan olla että laki on muuttunut, aivan kun eläkelaitkin 5v sitten. Sinähän kaiketi vasta 65v pääsit-jouduit vanhuuseläkkeelle? Nythän raja on ainakin vielä se 63v, alkaen, yrittävät takaisin nostaa rajaa.Kenenkään ei ole PAKKO olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Ei minkään ikäisen, ei milloinkaan jos ei halua.
Taisin mainita että ILMOITIN työkkäriin ja KASSAAN ajat jolloin olin poissa.
En tietenkään kuvitellutkaan saavani mitään päivärahoja. Olinhan senkin ilmoittanut.
3kk:n työnhakujaksot EU-alueella ovat kaikkien EU-jäsenmaiden kansalaisten käytettävissä.
Työtön työnhakija saa silloin hakumaahan suomalaisen ns. ansiosidonnaisen päivärahan kerran kuukaudessa kuten täälläkin. Minun kohdallani viive oli reilu viikko.
Viimeinen päiväraha tuli suomalaiseen pankkiin kahden viikon viiveellä.
Espanjassa ollessani en ollut suomen työkkärin vaan espanjan vastaavan käytettävissä.
Siellä eivät olleet tippaakaan kiinnostuneita menemisistäni vaan olisin halutessani voinut olla koko 3kk vaikka Ambomaalla.
Putkeen siirryin 57-vuotisena. Se muuttui työttömyyseläkkeeksi 60:nä ja edelleen huomaamatta vanhuuseläkkeeksi 65:na.
Putken alkaessa työkkäri itse ehdotti "haun" uusimista puhelimitse puolivuosittain.
Eli olivat menettäneet toivonsa minun suhteeni!
En tehnyt mitään laitonta.
Putkimatkustelu nyt oli hieman kyseenalaista mutta eihän työkkäri voinut sitä suoraan ehdottaakaan.
Olin ollut aktiivinen itselleni työpätkät ( 10 kpl) hankkinut ja tunnollisesti ilmoittanut poissaoloni.
Olisin voinut täysin rehellisesti näyttää passini jossa oli mm. jenkkilän, Egyptin, Dominikaanien ja Kiinan leimat.
Ajankohdat vaan sattuivat olemaan niitä jotka olin ilmoittanut poissaoloikseni.50-luvulla syntynyt kirjoitti:
Ei se laki ole muuttunut, mutta huvittava se on.
Työtön saa matkustaa kotimaassa mielin määrin ja kuitenkin työkkäri ilmoittaa aina kaikesta kirjallisesti eli pitäisi olla kuitenkin postiluukun edessä. Toisaaltaan, jos olet jo 500 päivää käyttänyt, ei työkkäri ole enää kiinnostunut työttömästä. Ei varsinkaan jos työtön on "putki-iässä" eli ehtinyt täyttämään 59v, ennen 500 päivän täyttymystä.Jouduin kerran nollaamaan laskurin tavoittaakseni 500pv:llä tuon 57v.
Startti oli 53.vuotisena. Aukkoja paikkasin itse hankkimillani pätkillä ja päivärahattomilla matkustelujaksoilla.
Tuokin on tiukentunut.
Ollessani Espanjassa minulle soitettiin yhden kerran työpaikkakeskustelua ehdottaen.
Kerroin olevani valmis saapumaan paikalle kunhan minulle maksetaan lähimmältä lentokentältä meno-paluu liput Seutulaan.
Olin espanjalaisten käytettävissä.
Asia ei edennyt tuosta.
Minulla ei ole moittimista työkkärin toiminnan suhteen.
Tosin en minä sieltä koskaan mitään saanut.
Ensimmäinen ilmoittautumiseni tapahtui 60-luvun alkupuolella.- QQ
laiska-lasse kirjoitti:
Kenenkään ei ole PAKKO olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Ei minkään ikäisen, ei milloinkaan jos ei halua.
Taisin mainita että ILMOITIN työkkäriin ja KASSAAN ajat jolloin olin poissa.
En tietenkään kuvitellutkaan saavani mitään päivärahoja. Olinhan senkin ilmoittanut.
3kk:n työnhakujaksot EU-alueella ovat kaikkien EU-jäsenmaiden kansalaisten käytettävissä.
Työtön työnhakija saa silloin hakumaahan suomalaisen ns. ansiosidonnaisen päivärahan kerran kuukaudessa kuten täälläkin. Minun kohdallani viive oli reilu viikko.
Viimeinen päiväraha tuli suomalaiseen pankkiin kahden viikon viiveellä.
Espanjassa ollessani en ollut suomen työkkärin vaan espanjan vastaavan käytettävissä.
Siellä eivät olleet tippaakaan kiinnostuneita menemisistäni vaan olisin halutessani voinut olla koko 3kk vaikka Ambomaalla.
Putkeen siirryin 57-vuotisena. Se muuttui työttömyyseläkkeeksi 60:nä ja edelleen huomaamatta vanhuuseläkkeeksi 65:na.
Putken alkaessa työkkäri itse ehdotti "haun" uusimista puhelimitse puolivuosittain.
Eli olivat menettäneet toivonsa minun suhteeni!
En tehnyt mitään laitonta.
Putkimatkustelu nyt oli hieman kyseenalaista mutta eihän työkkäri voinut sitä suoraan ehdottaakaan.
Olin ollut aktiivinen itselleni työpätkät ( 10 kpl) hankkinut ja tunnollisesti ilmoittanut poissaoloni.
Olisin voinut täysin rehellisesti näyttää passini jossa oli mm. jenkkilän, Egyptin, Dominikaanien ja Kiinan leimat.
Ajankohdat vaan sattuivat olemaan niitä jotka olin ilmoittanut poissaoloikseni.Luin kyllä, mutta en tiedä, onko sallittu enää. Vai tulisiko karenssi?
En sitä tiennyt, että noin voi tehdä, enkä usko monen muunkaan tietävän, siis ilman sitä päivärahaakaan.
Tämä tietämäni nainen, protestoi, ei ollut pitänyt viron reissua, aamulla laivaan, illalla kotona, minään lomana, tai olevansa pois vahvuudesta, kun tosiaan olisi voinut vaikka kuukaudeksi utsjoelle mennä, ilman tuen loppumista..
Hävisi, ja kallista oli.
Nykyisin lienee helpompaa, kun eivät passeja leimaa.
Onneksi ei ole noita huolia, tuo sinun työnhaku reissusi laki tuli koska voimaan? - 50-luvulla syntynyt
laiska-lasse kirjoitti:
Jouduin kerran nollaamaan laskurin tavoittaakseni 500pv:llä tuon 57v.
Startti oli 53.vuotisena. Aukkoja paikkasin itse hankkimillani pätkillä ja päivärahattomilla matkustelujaksoilla.
Tuokin on tiukentunut.
Ollessani Espanjassa minulle soitettiin yhden kerran työpaikkakeskustelua ehdottaen.
Kerroin olevani valmis saapumaan paikalle kunhan minulle maksetaan lähimmältä lentokentältä meno-paluu liput Seutulaan.
Olin espanjalaisten käytettävissä.
Asia ei edennyt tuosta.
Minulla ei ole moittimista työkkärin toiminnan suhteen.
Tosin en minä sieltä koskaan mitään saanut.
Ensimmäinen ilmoittautumiseni tapahtui 60-luvun alkupuolella.Joo, ne korotti tuota ikäärajaa ja meikäläinen ei pääse työttömyyseläkkeelle, mutta onneksi saan ansiosid. eläkeikään asti.
Työkkäriin täytyy kahesti vuodessa soittaa :-). QQ kirjoitti:
Luin kyllä, mutta en tiedä, onko sallittu enää. Vai tulisiko karenssi?
En sitä tiennyt, että noin voi tehdä, enkä usko monen muunkaan tietävän, siis ilman sitä päivärahaakaan.
Tämä tietämäni nainen, protestoi, ei ollut pitänyt viron reissua, aamulla laivaan, illalla kotona, minään lomana, tai olevansa pois vahvuudesta, kun tosiaan olisi voinut vaikka kuukaudeksi utsjoelle mennä, ilman tuen loppumista..
Hävisi, ja kallista oli.
Nykyisin lienee helpompaa, kun eivät passeja leimaa.
Onneksi ei ole noita huolia, tuo sinun työnhaku reissusi laki tuli koska voimaan?Kenekään ei ole PAKKO edes ilmoittautua työhakijaksi!
Kuka tahansa voi, milloin tahansa KESKEYTTÄÄ työnhakunsa!
Työnhaun voi aloittaa uudelleen.
Emme ole työpaikkaan tai työvoimatoimistoon sidottuja orjia!
Eikös tämä ole selkeää ja yksikertaista?
EU-haun voimaantulo?
Oli se voimassa ainakin 90-luvun lopulla.
Kuten tuossa toisessa yhteydessä totean, olisin voinut puhtaalla omallatunnolla esitellä passini leimat.
Jokaisen leiman takana oli ilmoitus työkkäriin ja kassaan!
En viitsi enää jauhaa päivänselvää asiaa!- Pirre*
laiska-lasse kirjoitti:
Kenekään ei ole PAKKO edes ilmoittautua työhakijaksi!
EU-haun voimaantulo?
Kuten tuossa toisessa yhteydessä totean, olisin voinut puhtaalla omallatunnolla esitellä passini leimat.
En viitsi enää jauhaa päivänselvää asiaa!ellei ole mitään vaillakaan, - edes peruspäivärhaa.
- QQ
laiska-lasse kirjoitti:
Kenekään ei ole PAKKO edes ilmoittautua työhakijaksi!
EU-haun voimaantulo?
En viitsi enää jauhaa päivänselvää asiaa!Pyhästä en tiedä, mutta yksinkertaisen voin ottaa.
Yksinkertaisesti suurimman osan työttömiä on pakko!
He tarvitsevat sen jokapäiväisen leipänsä.
Ja sitä ei tipu, ilman "orjana" oloa.
- QQ
Kiitos kaikille, toki jatkaa voitte, poistun tältä illalta, ja huominen menee lakkiaisissa.
Lueskelen huomena, jos luoja suo!...kun heittää puoli leikillään jutskan kehiin saa paljon hyödyllistä tietoutta. Kiitos etenkin lassille ; )
Olen hyvin tietoinen eläkejärjestelmistä. Poistun maasta ja vietän pitkiä aikoja ulkomailla eikä se ole ollut ongelma. Sähköpostilla hoituu kanssakäyminen Kelan viranomaisten kanssa, asiallista porukkaa ei kannata pelätä .
Käyn töissä silloin tällöin nytkin ensiviikolla teen työkeikan. Kaikki menee virallisen kaavan mukaan ja se ei vähennä saavutettuja etujani.
En elä sosiaalituilla, vaikkakin sinun mielestä elän yhteiskunnan varoin koska olen työttömyysnimikkeen turvin siirtynyt eläkeputkeen. Yrittäjäna toimineena se ei ollut niin helppoa kuin toisen palveliksessa olleella. Vaikka eläkkeeni on nyt vain 80% siitä mitä tulen aikanani saamaan kun pääsen lopulliselle ns. : ) työeläkkeelle se riittää elämiseen ja matkailuun sekä kaikenlaiseen höpönassuiluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 24710802
- 1276923
- 955583
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324870- 404134
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303649- 613454
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323382Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru202829- 562617